Spring naar bijdragen

Musiceren


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 266
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als het aan Hopper zou liggen dan zouden de Bijbel verzen op muziek weergegeven worden.   Muziek is veel krachtiger dan het gesproken woord.   Muziek maakt letterlijk een hoger bereik van de kennende

Petra zei dan ook niet voor niks:  Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke

Een heleboel mensen hopen dat je voegen naar Gods wil hen voordeel oplevert. Wat dus helemaal niet zo is. De begripsverdraaiing van natuurmens als stapeldol op de natuur gaat er bij mij niet in.

Het lijkt op het gesprek.. waarin alle managers druk zijn met ....nadenken en vergaderen. 

Maar ondertussen zijn het de vleselijke handjes (aan het bed, of in de grond of roep maar) die het hoognodige werk verrichten om de boel draaiende te houden.  Kindertjes dragen en grootbrengen, hulpbehoevenden verzorgen, boeren die het land bewerken, verpleging, fabriekswerkers, tot stratenmakers en pleeboeners aan toe.

Ode aan de vleselijke mens met vleselijke handen uit de mouwen ! 💐

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2023 om 19:06 zei Noel2:

Het geestelijke is lichaams- en dus ook materieloos. Het is een focus op het hier en nu. Op zich ook een eenheid, van tijdelijke en eeuwige. Het tijdelijke bevroren in het eeuwige. Dat geeft een bepaalde vrede die je kan omschrijven als Koninkrijk Gods.

Het is iedere keer weer hard werken om van daar naar hier te komen. Lukt niet altijd zo goed, en het blijft  niet.

De concrete geestelijke zijn-ervaring kan niet los gezien worden van de tijd.   In de zelf-wereldverhouding ontwerpen we onszelf naar de toekomst toe, terwijl we tegelijkertijd door het verleden zijn bepaald.   De zelf-wereldverhouding is dus het geestelijk evenbeeld van de vleselijke natuurmens.

De mens heeft niet het vermogen om de wereld en daarmee de tijd stil te zetten, maar heeft wel de mogelijkheid om zichzelf geheel terug te trekken in de zelfverhouding.   Wat de terugtrekking verhindert is het emotionele leven.    Het slot op de deur van ons emotionele leven is de existentiële angst voor de dood.   De dood maakt immers een einde aan de zelf-wereldverhouding. 

Het Koninkrijk Gods is niet alleen innerlijke vrede, maar ook het gaan van 'de weg' welke Jezus wijst.   Zie de uitspraak "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".  In die uitspraak is het gaan van de weg van belang wegens 'het slot op de deur'.  Jezus zelf is die deur.  Hij opent de deur bij wijze van spreken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

De concrete geestelijke zijn-ervaring kan niet los gezien worden van de tijd.   In de zelf-wereldverhouding ontwerpen we onszelf naar de toekomst toe, terwijl we tegelijkertijd door het verleden zijn bepaald.   De zelf-wereldverhouding is dus het geestelijk evenbeeld van de vleselijke natuurmens.

De mens heeft niet het vermogen om de wereld en daarmee de tijd stil te zetten, maar heeft wel de mogelijkheid om zichzelf geheel terug te trekken in de zelfverhouding.   Wat de terugtrekking verhindert is het emotionele leven.    Het slot op de deur van ons emotionele leven is de existentiële angst voor de dood.   De dood maakt immers een einde aan de zelf-wereldverhouding. 

Het Koninkrijk Gods is niet alleen innerlijke vrede, maar ook het gaan van 'de weg' welke Jezus wijst.   Zie de uitspraak "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".  In die uitspraak is het gaan van de weg van belang wegens 'het slot op de deur'.  Jezus zelf is die deur.  Hij opent de deur bij wijze van spreken.

Ja ik beschrijf het zelf als het ware tot de ego-dood, en hoe je daar geestelijk op voorbereid kan zijn. Maar misschien is het beter om niet voorbereid te zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Ja ik beschrijf het zelf als het ware tot de ego-dood, en hoe je daar geestelijk op voorbereid kan zijn. Maar misschien is het beter om niet voorbereid te zijn.

 

Het is beter om geestelijk niet voorbereid te zijn.  Iedere voorbereiding is immers met het oog op de toekomst. De dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, zoals geschreven staat.  Is Hopper opeens een 'eindtijd-gelovige'?  Echt niet!   Het is het Woord wat spreekt en zich daarmee openbaart.   Maar het verbergt zich ook zodat het jouw verlangen opwekt.

Zoals Meister Eckhart het leerde, het kenvermogen van de ziel kan alleen zichzelf openbaren als het zichzelf berooft van alle voorstellingen  en beelden.  Het uitgezuiverde 'niets'.   Het zichzelf openbarende en het geopenbaarde verenigen zich.

Of zoals Johannes het ons leerde: de liefde van de Vader is niet in deze wereld (1 Johannes 2:15-17).   De liefde van de Vader gaat alle voorstellingen en beelden te boven, evenals het kennen hiervan.   Het is niet van deze wereld.   Dat wat we daadwerkelijk zijn kunnen noemen is namelijk een ontvankelijk zijn voor de Vader.  De levende Vader kan dan ook nooit een bedachte Vader zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Het is beter om geestelijk niet voorbereid te zijn.  Iedere voorbereiding is immers met het oog op de toekomst. De dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, zoals geschreven staat.  Is Hopper opeens een 'eindtijd-gelovige'?  Echt niet!   Het is het Woord wat spreekt en zich daarmee openbaart.   Maar het verbergt zich ook zodat het jouw verlangen opwekt.

Verlangen is ook met het oog op de toekomst.

Christus wilde dacht ik een waakzaamheid (Markus 13:33). 

Het klopt niet helemaal in het plaatje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Verlangen is ook met het oog op de toekomst.

Christus wilde dacht ik een waakzaamheid (Markus 13:33). 

Het klopt niet helemaal in het plaatje.

Heel vreemd en onbijbels wat Hopper zegt. De Schrift roept op tot waakzaamheid en om je lamp gevuld te houden. Daarom is het volgens mij ook zeker niet verkeerd om wat voorraad in te slaan. Je ziet wat er bij hacks gebeuren kan. Dan valt het betalingsverkeer stil. Geen voedsel, water, brandstof. Zonder voorraad red je het één dag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

Heel vreemd en onbijbels wat Hopper zegt. De Schrift roept op tot waakzaamheid en om je lamp gevuld te houden. Daarom is het volgens mij ook zeker niet verkeerd om wat voorraad in te slaan. Je ziet wat er bij hacks gebeuren kan. Dan valt het betalingsverkeer stil. Geen voedsel, water, brandstof. Zonder voorraad red je het één dag. 

Ik heb nog een beetje spek op mijn buik. Misschien red ik het twee dagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Verlangen is ook met het oog op de toekomst.

Christus wilde dacht ik een waakzaamheid (Markus 13:33). 

Het klopt niet helemaal in het plaatje.

Het verlangen waar ik het in mijn voorgaand bericht over heb is voor de mens in de toekomst gelegen, maar het Woord zelf is nergens in de tijd.   Geheel conform Markus 13:33.   Opmerkelijk is ook Markus 13:32, ook de Zoon en de Vader weten het tijdstip niet.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Heel vreemd en onbijbels wat Hopper zegt. De Schrift roept op tot waakzaamheid en om je lamp gevuld te houden. Daarom is het volgens mij ook zeker niet verkeerd om wat voorraad in te slaan. Je ziet wat er bij hacks gebeuren kan. Dan valt het betalingsverkeer stil. Geen voedsel, water, brandstof. Zonder voorraad red je het één dag. 

Dit is een vleselijke reactie. (Geen voedsel, water, brandstof.)   Geestelijke mensen houden zich niet bezig met 'schuilkelder visoenen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het verlangen waar ik het in mijn voorgaand bericht over heb is voor de mens in de toekomst gelegen, maar het Woord zelf is nergens in de tijd.   Geheel conform Markus 13:33.   Opmerkelijk is ook Markus 13:32, ook de Zoon en de Vader weten het tijdstip niet.

Nee het tijdstip is misschien voor iedereen anders. 

Ik denk dat het proberen in het tijdloze nu te zijn, door een nog niet helemaal geestelijke mens, als vorm van geweld gezien kan worden. Mogelijk moet uiteindelijk alles “stromen”, de tijdelijkheid naar het logische einde.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Noel2:

Nee het tijdstip is misschien voor iedereen anders. 

Ik denk dat het proberen in het tijdloze nu te zijn, door een nog niet helemaal geestelijke mens, als vorm van geweld gezien kan worden. Mogelijk moet uiteindelijk alles “stromen”, de tijdelijkheid naar het logische einde.

Het gaan van 'de weg' impliceert per definitie een terugtrekking uit de zelf-wereldverhouding.  Het is het vleselijke wat de zelf-wereldverhouding uitoefent.    Jezus is zelf 'de weg' en aangezien dat Jezus als persoon al 2000 jaar niet meer gezien is, kan het alleen het Woord zijn waar we op kunnen leunen.   Daarvoor moeten we naar de proloog van het Johannes Evangelie.  In vers 12 staat feitelijk dat je het Woord (Hem) kan aannemen.    Dan gebeuren er niet direct spectaculaire dingen, integendeel.   (Spectaculaire dingen gebeuren in de wereld van het vlees)

Het Woord is als water, het druppelt maar langzaam in.

De vleselijke mens heeft een probleem: kennis van goed en kwaad.   Dat is al sinds Adam en Eva zo.  Het oordelen over goed en kwaad, daar zal de mens actief een einde aan moeten maken.  Er wordt wel degelijk wat van de mens ook verwacht, wachten op de genade van God is niet erg zinvol.    En of jij, ik of wie dan ook oordeelt, dat weten we zelf het allerbeste.    Het Woord oordeelt niet en is zonder maat.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

En of jij, ik of wie dan ook oordeelt, dat weten we zelf het allerbeste.

Daar zou je zelf ook nog eens goed over na moeten denken, Hopper. 

In het Ene mogen wij eeuwig verzinken van iets tot niets. Maar regelmatig zie ik je van niets tot iets komen en jouw vleselijke vingers hier bepaalde dingen typen die door menig ander wel degelijk als een oordeel ervaren worden.

Jouw zelf (zie wat ik quotte: er is bij jou dan tijdelijk ook even een ‘zelf’ aanwezig) kan je wel zeggen dat oordelen niet het geval is, maar dat klopt niet met de realiteit van dit forum waarbinnen verschillende deelnemers dit dus kenbaar hebben gemaakt.

Je kunt dan ook nog zeggen: dat is ‘in the eye of the beholder’ of ‘wie de schoen past enz.’ Daarnaast zal het ook nog eens goed bedoeld zijn, maar men maakt dus kenbaar dat men zich geoordeeld voelt/vindt. Terwijl men daar niet om vraagt. 

Destijds gingen mensen vrijwillig naar Jezus toe. En wie dat nu nog wil kan naar wat er van zijn Woord is overgebleven (proberen te) leven. 

Ik zou willen zeggen: blijf gewoon fijn verzonken in het eeuwige niets van de Ene. Of wordt daarbinnen (tijdelijk) iets en deel je visie, maar let goed op dat je niet oordeelt: een ieder mag/moet gewoon de eigen weg volgen/zoeken. 

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Yours:

Daar zou je zelf ook nog eens goed over na moeten denken, Hopper. 

In het Ene mogen wij eeuwig verzinken van iets tot niets. Maar regelmatig zie ik je van niets tot iets komen en jouw vleselijke vingers hier bepaalde dingen typen die door menig ander wel degelijk als een oordeel ervaren worden.

Jouw zelf (zie wat ik quotte: er is bij jou dan tijdelijk ook even een ‘zelf’ aanwezig) kan je wel zeggen dat oordelen niet het geval is, maar dat klopt niet met de realiteit van dit forum waarbinnen verschillende deelnemers dit dus kenbaar hebben gemaakt.

Je kunt dan ook nog zeggen: dat is ‘in the eye of the beholder’ of ‘wie de schoen past enz.’ Daarnaast zal het ook nog eens goed bedoeld zijn, maar men maakt dus kenbaar dat men zich geoordeeld voelt/vindt. Terwijl men daar niet om vraagt. 

Destijds gingen mensen vrijwillig naar Jezus toe. En wie dat nu nog wil kan naar wat er van zijn Woord is overgebleven (proberen te) leven. 

Ik zou willen zeggen: blijf gewoon fijn verzonken in het eeuwige niets van de Ene. Of wordt daarbinnen (tijdelijk) iets en deel je visie, maar let goed op dat je niet oordeelt: een ieder mag/moet gewoon de eigen weg volgen/zoeken. 

Het is mij niet ontgaan wat verschillende deelnemers schreven.  

-Maar jij oordeelt ook, Hopper (HJW)

-Practice what you preach (Petra)

(Om maar eens een paar voorbeelden te noemen die me nu te binnen schieten)

 

Ook jouw reactie is nu weer naar mij toegeschreven en niet inhoudelijk naar wat ik hier voorafgaand schreef.   We lezen elkaar zo graag de les, nietwaar?   We wijzen de ander zo graag op de splinter, om in Jezus' taal te verblijven.

De portee van wat ik schreef is dat het Woord zelf zonder oordeel of maat is.   Zonder er verder op in te gaan 'wat' het Woord is.  Dit kan door het individu worden ontdekt. (Van zijn bedekking ontdoen)   Want er is in ieder mens een discrepantie tussen het Woord en het oordelend zelf.   Jouw  "Daar zou je zelf ook nog eens goed over na moeten denken, Hopper." impliceert ook al weer een oordeel, dat ik 'oordelend' zou zijn.

Je schrijft nog iets interessants:

"Daarnaast zal het ook nog eens goed bedoeld zijn, maar men maakt dus kenbaar dat men zich geoordeeld voelt/vindt. Terwijl men daar niet om vraagt. "

Wie zich geoordeeld voelt/vindt op hem of haar rust nog altijd het oordeel Gods.    Dat staat in Matt 7 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 

 

Ongeacht wie het is, iedereen kan voor zichzelf nagaan of hij/zij zich geoordeeld voelt/vindt.  Want met dát oordeel zult gij geoordeeld worden.  Ik neem deze woorden van Jezus ernstig, juist omdat ik weet dat het Woord zonder maat of oordeel is.  En omdat ik weet dat geestelijke mensen (zoals Paulus dat noemt) van niemand onderscheiden worden.  Wat de vraag opwerpt: hoe kan dat?    Geestelijke mensen zijn zonder maat.    Zonder maat zijnde, valt het onderscheid onderling weg.  En dat is alleen mogelijk als de mens in 'de liefde van de Vader' staat.

Het is niet zo dat ik vleselijke mensen oordeel of afkeur.   Het enige wat ik duidelijk tracht te maken -en daarin volg ik Paulus- is dat er meer is dan een vleselijk/zintuigelijk leven.   (Het is immers het vlees wat zintuigelijk is).   Dat eeuwige M/V gedoe of dat homo/hetero gedoe of blank/zwart gedoe, dat doen alleen elkaar de maat nemende mensen in het vlees.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

Er wordt wel degelijk wat van de mens ook verwacht, wachten op de genade van God is niet erg zinvol.

Wat wordt er van de mens verwacht denk je ? 

Een superieure geestelijke worden zodat je onderscheid kunt maken, kunt oordelen en je beter kunt voelen dan de vleselijken of natuurmensen of chemische fabrieken ? (Of roep maar wat voor termen je kunt verzinnen om jezelf te verheffen door anderen te denigreren). 

Je kunt mensen rangschikken naar geslacht, naar kleur, naar geaardheid, naar mate van geestelijkheid.. de mogelijkheden zijn legio.  Rangschikken naar geestelijkheid is ook een ouwe bekende, daar komt het Kastenstelsel in o.a. India vandaan. Mét uiteraard.. de (brahmanen) priesterlijke en geleerde groep als zelfbenoemde hoogste klasse. 

 

P.S. 

Was dit Paulus niet ? Galaten 3:2:  "Er zijn geen Joden of Grieken meer, geen slaven of vrijen , mannen of vrouwen - u bent één in Jezus Christus". Daarmee bedoelt Paulus dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht ons geslacht, onze afkomst of onze  VUL MAAR IN…!!!!  

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

 

Was dit Paulus niet ? Galaten 3:2:  "Er zijn geen Joden of Grieken meer, geen slaven of vrijen , mannen of vrouwen - u bent één in Jezus Christus". Daarmee bedoelt Paulus dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht ons geslacht, onze afkomst of onze  VUL MAAR IN…!!!!  

 

 

Voor de 100e keer: lees eens wat er staat. De échte betekenis ontgaat je opnieuw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hermanos2:

Voor de 100e keer: lees eens wat er staat. De échte betekenis ontgaat je opnieuw. 

https://www.bijbelcitaat.be/de-gelijkheid-in-christus-overwint-al-onze-verschillen/

"Revolutionaire gelijkheid

Met grote durf stelt de apostel dat de identiteit die met het doopsel ontvangen wordt, totaal nieuw is en de verschillen op etnisch-godsdienstig vlak overwint. Dat wil zeggen, zo legt hij uit: Er is geen Jood of heiden meer en ook op maatschappelijk vlak geldt dit er is geen slaaf of vrije, er is geen man en vrouw (Gal 3,28). Vaak lezen we al te vlug over deze termen, zonder de revolutionaire waarde ervan te onderkennen. 

Daarom moeten we lezen wat Paulus zegt: in Christus Jezus zijn we allen gelijk."

 

https://womenpriests.org/nl/bijbel/galatian-galaten-3-27-28/

 "Het beginsel van gelijkheid

Regels voor de correcte interpretatie van de H. Schrift

 

Christus heeft de oorspronkelijke bedoeling van de schepping hersteld."

 

"Ga eens twee duizend jaar terug in Paulus’ Grieks-Romeinse wereld. Diepe en fundamentele ongelijkheid verdeelt de maatschappij. De Grieken en de Romeinen waren overtuigd dat sommige mensen geschapen waren om vrij te zijn, anderen om tot slaaf gemaakt te worden. Vrouwen waren van nature de mindere van mannen in het algemeen, en bestonden om hun man te dienen. Zelfs de Joden waren het met deze ongelijkheid eens, en geloofden dat deze door God gewild was. Zij voegden nog hun eigen ongelijkheid toe: het onderscheid tussen de uitverkoren kinderen van Abraham en de heidenen.

Deze eeuwenoude vooroordelen die hun wortels hadden diep in de sociale structuren en de heersende cultuur konden niet onmiddellijk worden uitgeroeid. Maar een man als Paulus zag duidelijk dat Christus een geheel nieuwe werkelijkheid had gevestigd waarin dergelijk onderscheid niet langer gold. In Christus zijn de mensen ‘herschapen’.

Paulus schreef aldus:.. "

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Petra.:

https://www.bijbelcitaat.be/de-gelijkheid-in-christus-overwint-al-onze-verschillen/

"Revolutionaire gelijkheid

Met grote durf stelt de apostel dat de identiteit die met het doopsel ontvangen wordt, totaal nieuw is en de verschillen op etnisch-godsdienstig vlak overwint. Dat wil zeggen, zo legt hij uit: Er is geen Jood of heiden meer en ook op maatschappelijk vlak geldt dit er is geen slaaf of vrije, er is geen man en vrouw (Gal 3,28). Vaak lezen we al te vlug over deze termen, zonder de revolutionaire waarde ervan te onderkennen. 

Daarom moeten we lezen wat Paulus zegt: in Christus Jezus zijn we allen gelijk."

 

https://womenpriests.org/nl/bijbel/galatian-galaten-3-27-28/

 "Het beginsel van gelijkheid

Regels voor de correcte interpretatie van de H. Schrift

 

Christus heeft de oorspronkelijke bedoeling van de schepping hersteld."

 

"Ga eens twee duizend jaar terug in Paulus’ Grieks-Romeinse wereld. Diepe en fundamentele ongelijkheid verdeelt de maatschappij. De Grieken en de Romeinen waren overtuigd dat sommige mensen geschapen waren om vrij te zijn, anderen om tot slaaf gemaakt te worden. Vrouwen waren van nature de mindere van mannen in het algemeen, en bestonden om hun man te dienen. Zelfs de Joden waren het met deze ongelijkheid eens, en geloofden dat deze door God gewild was. Zij voegden nog hun eigen ongelijkheid toe: het onderscheid tussen de uitverkoren kinderen van Abraham en de heidenen.

Deze eeuwenoude vooroordelen die hun wortels hadden diep in de sociale structuren en de heersende cultuur konden niet onmiddellijk worden uitgeroeid. Maar een man als Paulus zag duidelijk dat Christus een geheel nieuwe werkelijkheid had gevestigd waarin dergelijk onderscheid niet langer gold. In Christus zijn de mensen ‘herschapen’.

Paulus schreef aldus:.. "

 

 

Spijt me maar het is een hoop onzin. 

Paulus benadrukt dat NIEMAND gered kan worden door het houden van de wet. IEDEREEN moet langs Christus want Christus is de weg de waarheid en het leven. 

Dus of je nu jood, christen, moslim, hindoe, man, vrouw, slaaf, vrije, homo, lesbisch bent of wat dan ook. BEHOUDENIS is alleen maar mogelijk dmv Christus. 

Paulus zegt nergens dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Pak maar eens een biologie tekstboek erbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de bepleiters/voorstanders van klasse systemen zichzelf altijd tot de hogere/betere orde (rangen en standen) rekenen en nou nooit 's zichzelf op de minste plaats zetten.. zou een teken aan de wand moeten zijn. 

 

19 uur geleden zei Hopper:

Dit is een vleselijke reactie. (Geen voedsel, water, brandstof.)   Geestelijke mensen houden zich niet bezig met 'schuilkelder visoenen'.

Oh nee ? ALLE mensen..zijn biologische vleselijke wezens die moeten eten en drinken omdat ze anders dood gaan.  Voor Jezus is een leven belangrijk. Was die dan ook al niet geestelijk genoeg naar jouw smaak?

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.6/Lucas-6/

"Toen Jezus op sabbat eens door de korenvelden liep, begonnen zijn leerlingen aren te plukken. Ze wreven die stuk tussen hun handen en aten ervan.

Enkele farizeeën zeiden tegen hen: ‘Waarom doet u iets dat op sabbat niet mag?

‘Hebt u dan niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4  hoe hij het huis van God binnenging, de toonbroden nam, ervan at en ze uitdeelde aan zijn mannen, ook al mogen alleen de priesters van die broden eten?’

" Jezus zei tegen de farizeeën en schriftgeleerden: ‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, of men een leven mag redden of verloren laten gaan.’ "

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Petra.:

Dat de bepleiters/voorstanders van klasse systemen zichzelf altijd tot de hogere/betere orde (rangen en standen) rekenen en nou nooit 's zichzelf op de minste plaats zetten.. zou een teken aan de wand moeten zijn. 

 

Oh nee ? ALLE mensen..zijn biologische vleselijke wezens die moeten eten en drinken omdat ze anders dood gaan.  Voor Jezus is een leven belangrijk. Was die dan ook al niet geestelijk genoeg naar jouw smaak?

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.6/Lucas-6/

"Toen Jezus op sabbat eens door de korenvelden liep, begonnen zijn leerlingen aren te plukken. Ze wreven die stuk tussen hun handen en aten ervan.

Enkele farizeeën zeiden tegen hen: ‘Waarom doet u iets dat op sabbat niet mag?

‘Hebt u dan niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4  hoe hij het huis van God binnenging, de toonbroden nam, ervan at en ze uitdeelde aan zijn mannen, ook al mogen alleen de priesters van die broden eten?’

" Jezus zei tegen de farizeeën en schriftgeleerden: ‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, of men een leven mag redden of verloren laten gaan.’ "

Ieder mens is gelijkwaardig maar geen mens is gelijk. 

Ik ga ervan uit dat mannen en vrouwen gelijkwaardig geschapen werden. Daarna ontstonden spanningen, beschuldigingen etc. Die ertoe leidden dat God ons die strijd meegaf. In de nabije toekomst zal herstel plaatsvinden. Ook dat zal God zelf doen. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Wat wordt er van de mens verwacht denk je ? 

Een superieure geestelijke worden zodat je onderscheid kunt maken, kunt oordelen en je beter kunt voelen dan de vleselijken of natuurmensen of chemische fabrieken ? (Of roep maar wat voor termen je kunt verzinnen om jezelf te verheffen door anderen te denigreren). 

Je kunt mensen rangschikken naar geslacht, naar kleur, naar geaardheid, naar mate van geestelijkheid.. de mogelijkheden zijn legio.  Rangschikken naar geestelijkheid is ook een ouwe bekende, daar komt het Kastenstelsel in o.a. India vandaan. Mét uiteraard.. de (brahmanen) priesterlijke en geleerde groep als zelfbenoemde hoogste klasse. 

 

 

 

Jij ziet geestelijke mensen als superieur, maar geestelijke mensen onderscheiden zich juist van niemand.  Hoe kun je dan nog superieur zijn?  Superioriteit en inferioriteit speelt zich alleen af onder de vleselijke mensen: zijn oordelen elkaar op hun man-zijn, vrouw-zijn, homo-zijn en noem maar op.

Citaat

P.S. 

Was dit Paulus niet ? Galaten 3:2:  "Er zijn geen Joden of Grieken meer, geen slaven of vrijen , mannen of vrouwen - u bent één in Jezus Christus". Daarmee bedoelt Paulus dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht ons geslacht, onze afkomst of onze  VUL MAAR IN…!!!!  

Precies.  Paulus zegt het ook.

24 minuten geleden zei Petra.:

Oh nee ? ALLE mensen..zijn biologische vleselijke wezens die moeten eten en drinken omdat ze anders dood gaan.  Voor Jezus is een leven belangrijk. Was die dan ook al niet geestelijk genoeg naar jouw smaak?

Van Jezus is de uitspraak "Laat de doden de doden begraven".   Dat klinkt hard, maar ik interpreteer het dusdanig dat dat wat wij als levend beschouwen (het vleselijke) in Jezus' ogen  dood is.   Dat vinden we ook elders terug in "Wie het leven wilt behouden, die zal het verliezen".

Alleen wat uit de Geest is, is daadwerkelijk levend.  Wie zich vastklampt aan het vlees (en dat mag hoor) klampt zich vast aan het tijdelijke bestaan.   Voor jou als atheïst geen probleem, maar voor wie Jezus volgt ligt dat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid