Spring naar bijdragen

Musiceren


Aanbevolen berichten

Wanneer Paulus waarschuwt voor 'vleselijke werken', dan doelt hij naar mijn idee meer op verregaande losbandigheid. Denk aan schrans- en zuippartijen, ongeremde seks met alles en iedereen, het vergaren van enorme rijkdommen en decadente luxe, jezelf zwaar verdoven met drugs en alcohol, noem maar op. Dat soort uitspattingen leiden je van God af. Met 'het vlees' bedoelt hij over het algemeen ook niet het natuurlijke lichaam zelf, maar de zondige neiging in het lichaam.

Genieten van lekker eten, goede wijn, intimiteit en seks met je partner, mooie muziek en theater en interessante reizen, daarin is veel schoonheid en vreugde te vinden. En bij tijd en wijle een verstrooiende bezigheid kan voor de broodnodige ontspanning zorgen; de boog kan niet altijd gespannen staan. Maar wel alles op zijn tijd en in gezonde mate. Zulke genietingen moeten het geluk en de liefde die God je geeft versterken en je inspireren om zoveel mogelijk mensen daarin te laten delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 266
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als het aan Hopper zou liggen dan zouden de Bijbel verzen op muziek weergegeven worden.   Muziek is veel krachtiger dan het gesproken woord.   Muziek maakt letterlijk een hoger bereik van de kennende

Petra zei dan ook niet voor niks:  Petra heeft namelijk 9 maanden lang haar natuurlijke vleselijke kindertjes in haar natuurlijke vleselijke buik gedragen. En daarna haar natuurlijke vleselijke

Een heleboel mensen hopen dat je voegen naar Gods wil hen voordeel oplevert. Wat dus helemaal niet zo is. De begripsverdraaiing van natuurmens als stapeldol op de natuur gaat er bij mij niet in.

4 uur geleden zei Petra.:

1) Ik ben geen atheïst maar overtuigd possibilian. Dat had je na al die jaren best kunnen weten.

2) Dat je er behoefte aan hebt om het te benoemen alsof het iets slechts zou zijn, wat alleen atheïsten zouden doen, zegt al genoeg. 

3) Dat is niet alleen een oordeel, maar een hele grof generaliserend onderscheid makend uithalen naar je medemensen. 

 

Hallo Petra,

Excuses als ik je ergens gekwetst hebt met mijn reacties.   Ik wil het voorstel aan je doen om het wederzijds contact -op welke wijze dan ook- te beëindigen.  Het is mijn tekortkoming om jouw leef en denkwereld te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Hallo Petra,

Excuses als ik je ergens gekwetst hebt met mijn reacties.   Ik wil het voorstel aan je doen om het wederzijds contact -op welke wijze dan ook- te beëindigen.  Het is mijn tekortkoming om jouw leef en denkwereld te begrijpen.

Hallo Hopper. 

Welk wederzijds contact bedoel je ? Het is een tenslotte een forum, ik weet alleen forumcontact. Of heb je me gemaild ..dan heb ik dat niet gezien/ontvangen hoor? Was het je nog niet bekend? Mij wel hoor.... mensen halen zich de meest rare dingen in hun hoofd als ze dit soort reacties lezen

Overigens.. verwoordt RF heel prima mijn denkwereld en zie ik daar jouw hartje. Kennelijk ben je helemaal niet zover verwijderd. 

P.S. Je klinkt best wel dramatisch. Ik voel me niet gekwetst maar probeer je wel wat duidelijk te maken. Voel jij je gekwetst.?  Wist je dat zowel Bastiaan, Berjan, als HJW flink over de rooie waren omdat ik niet ophield met je te verdedigen. Ik denk dat ik zeg waar ik ertussen spring als een ander het zegt. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Voel jij je gekwetst.?  Wist je dat zowel Bastiaan, Berjan, als HJW flink over de rooie waren omdat ik niet ophield met je te verdedigen. Ik denk dat ik zeg waar ik ertussen spring als een ander het zegt. 

Kan me niet herinneren dat ik flink over de rooie was dat jij hem bleef verdedigen, maar blijkbaar heb jij dat zo beleefd.

Wat je aan @Hopperde laatste weken merkt is dat hij afscheid genomen heeft van het aardse leven en zich helemaal heeft teruggetrokken in zijn eigen wereldje.

Hj heeft afstand genomen van iedereen, nu dus ook van jou. Hij verdraagt geen enkel weerwoord meer en iedereen wordt op steeds meer afstand gehouden.

Blijkbaar heeft hij nog wel de behoefte om zijn gedachten en ideeën te uiten. Maar dan als monoloog.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei HJW4:

Kan me niet herinneren dat ik flink over de rooie was dat jij hem bleef verdedigen, maar blijkbaar heb jij dat zo beleefd.

Wat je aan @Hopperde laatste weken merkt is dat hij afscheid genomen heeft van het aardse leven en zich helemaal heeft teruggetrokken in zijn eigen wereldje.

Hj heeft afstand genomen van iedereen, nu dus ook van jou. Hij verdraagt geen enkel weerwoord meer en iedereen wordt op steeds meer afstand gehouden.

Blijkbaar heeft hij nog wel de behoefte om zijn gedachten en ideeën te uiten. Maar dan als monoloog.

Ik ben dat ongeestelijke geklets op dit forum inderdaad wel wat zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Waarbij dan alles zomaar als..

Ja, alles zomaar als...   (roep maar.. bv. hedonisme/ongeestelijk/slecht/ etc) ... beschouwen.. dat is me wat hè. Dat extreme onderscheid maken op niks af. 

 

 

2 uur geleden zei Noel2:

Het komt niet in mensen op dat je buiten de behoefte kunt leven/denken. 

Doe de hele winter je kachel uit, warm water uit, koelkast uit, stroom uit. Geen laptop, tv, telefoon, niet douchen, niet koken, geen wijntjes/biertjes, niet roken, leef op droog brood met water. Verbreek contact met alles wat je lief is/familie en vriendschappen.  Geen muziek, geen gezelligheid.

En laten we het dan daarna nog 's over leven buiten behoeftes hebben. 

Zelfs Jezus, die toch als volmaakt geestelijk beschouwd mag worden,  was geen asceet die zichzelf alles ontzegde, maar een levensgenieter die dankbaar was voor Gods gaven.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Petra.:

Doe de hele winter je kachel uit, warm water uit, koelkast uit, stroom uit. Geen laptop, tv, telefoon, niet douchen, niet koken, geen wijntjes/biertjes, niet roken, leef op droog brood met water. Verbreek contact met alles wat je lief is/familie en vriendschappen.  Geen muziek, geen gezelligheid.

Klinkt als het leven van een klassieke Egyptische woestijnvader. En hun streng ascetische levens brachten enorm veel geestelijke vruchten voort en inspireerden zodanig veel mensen, dat zij als de grondleggers worden gezien van het christelijke monastieke leven wereldwijd. In veel kloosters moet je ook vandaag de dag nog steeds veel gemakken en vrijheid opgeven en het contact met je naasten buiten het klooster stevig beperken. In sommige ordes mag je het klooster zelfs nooit verlaten. Ook niet voor de uitvaart van je moeder of vader.
Natuurlijk zijn dit hele speciale roepingen die maar weinig mensen toevertrouwd worden, maar het zal je verbazen welke ons soms wereldvreemde roepingen en zegeningen God een mens kan geven.

Vergeet daarbij ook niet dat Jezus zelf veertig dagen lang zonder eten of drinken in de woestijn heeft geleefd, dat Hij dag en nacht werkte en bad en uiteindelijk extreem veel lijden heeft moeten doorstaan voor ons, tot aan de dood aan het kruis.
Een vrolijke levensgenieter? Jawel, maar wel álle facetten van het leven dankbaar aanvaardend, dus ook de (zeer) onaangename. Net zoals de apostelen en vele heiligen ook vreugde vonden in het lijden dat ze voor Hem mochten doorstaan. En juist daardoor ook de mooie, plezierige momenten in het leven extra konden waarderen en daarin evengoed Gods liefde en licht konden aanschouwen.

Hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je bent. Hoe ruimer je grenzen liggen, hoe meer bewegingsruimte je hebt. Hoe meer je opgeeft, hoe meer je ontvangt. Een universeel geheim dat je in alle mystieke stromingen tegenkomt en dat Christus tot in het uiterste heeft nageleefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel2:

Blijkbaar is er ook behoefte aan ongeestelijk geklets… Waarbij dan alles zomaar als behoefte en behoeftebevrediging gezien wordt. Het komt niet in mensen op dat je buiten de behoefte kunt leven/denken. 

Natuurmensen kunnen alleen maar ongeestelijk kletsen. Ze begrijpen de dingen, die des Geestes Gods zijn nu eenmaal niet,  zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.  

Zoals Paulus dat zo mooi schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ja, alles zomaar als...   (roep maar.. bv. hedonisme/ongeestelijk/slecht/ etc) ... beschouwen.. dat is me wat hè. Dat extreme onderscheid maken op niks af. 

De “jij ook”-drogreden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

27 minuten geleden zei Hopper:

Natuurmensen kunnen alleen maar ongeestelijk kletsen. Ze begrijpen de dingen, die des Geestes Gods zijn nu eenmaal niet,  zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.  

Zoals Paulus dat zo mooi schrijft.

Wat dus wel de vraag is, is waarom ik de geestelijke toestand lijkt te begrijpen, terwijl het bijkans onmogelijk is die te begrijpen als behoeftig natuurmens.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Wat dus wel de vraag is, is waarom ik de geestelijke toestand lijkt te begrijpen, terwijl het bijkans onmogelijk is die te begrijpen als behoeftig natuurmens.

Zoals Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.   Wat inhoudt dat het geestelijk leven in de mens kan groeien, door de weg te gaan welke Jezus is.

Als we inzoomen op wat Paulus als de natuurmens beschouwt,  dan zijn dat mensen die oordelen en elkaar de maat nemen.   In de natuur is dat niks bijzonders.  Homo's vallen uit de maat (ze wijken af) dus ligt het voor de hand om ze de maat te nemen.

Binnen het creatuurlijke zijn er allerlei maatstaven om elkaar op te oordelen/ de maat te nemen.  Mannen nemen vrouwen de maat en vice versa.  PVV'ers nemen moslims de maat en racisten nemen iedereen zo'n beetje de maat.

Maar elkaar de maat nemen is helemaal geen behoefte.  Het leven gaat gewoon door als je je medemens niet meer de maat neemt. De  gevoeligheid des harten ontwaakt waar het oordeel wegvalt.   En andere gevoeligheden (gepikeerd zijn, jaloers zijn, boos zijn, haat enz) lossen op in het niets.    Het is uitgerekend de gevoeligheid van het hart welke Gods-ontvankelijk is.  Dus al die kleinzielige persoonlijk gevoeligheden staan God juist in de weg.    En dat terwijl God dichterbij is dan jij zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:
2 uur geleden zei Petra.:

Ja, alles zomaar als...   (roep maar.. bv. hedonisme/ongeestelijk/slecht/ etc) ... beschouwen.. dat is me wat hè. Dat extreme onderscheid maken op niks af. 

De “jij ook”-drogreden

Zo kun je het noemen. Spiegeltje spiegeltje aan de wand.. is waar ik aan dacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Zo kun je het noemen. Spiegeltje spiegeltje aan de wand.. is waar ik aan dacht. 

Je gaat in ieder geval niet in op het punt dat je alles behoeftebevrediging kunt noemen, zodanig dat het betekenisloos wordt. Het heeft geen onderscheidend vermogen meer. Hedonisme kun je nog wel onderscheiden. Het lijkt me verder niet waar dat alle denken/leven onder behoeftebevrediging valt. Het je over geven aan Gods wil, als je daar zelf geen invulling aan geeft tenminste, lijkt me buiten de behoefte van de natuurmens vallen. En volgens mij is dat wat Hopper bedoelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Het je over geven aan Gods wil, als je daar zelf geen invulling aan geeft tenminste, lijkt me buiten de behoefte van de natuurmens vallen.

Het "je over geven aan Gods wil" is een behoefte. Van wie of welke doelgroep is vers 2.

 

Ik lees over natuurmensen. Bijv. dat er twee soorten zijn:  bosmensen en zeemensen.  En een studie die verklaart waarom je natuurmens bent. Erg interessant trouwens! Er zit ook nog een linkje bij met "voordelen aan jezelf blootstellen aan de natuur, zowel fysiek en mentaal". Doe er je voordeel mee, is mijn gedachte. 

Over een wel of geen behoefte aan God staat er niks bij, kennelijk is het niet relevant voor het al of niet natuurmens zijn. Logisch, er zijn zat gelovige/christelijke natuurmensen en zat ongelovige natuurmensen. 

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/751ba293-faa8-4f90-80c2-bb41fe96659d/jochem-myjer-er-zijn-twee-soorten-natuurmens

 

https://www.bedrock.nl/natuurmens-uitleg/

Ben je een natuurmens? Deze studie verklaart waarom

(Voor jou als natuurmens is de natuur een must in je leven.)

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Petra.:

Het "je over geven aan Gods wil" is een behoefte. Van wie of welke doelgroep is vers 2.

Je begrijpt het verkeerd. Niemand heeft de behoefte om Gods wil te doen. Een natuurmens wil zijn eigen wil doen.

Genade ontvang je als je eigen wil vastgelopen is. 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noel2:

Je gaat in ieder geval niet in op het punt dat je alles behoeftebevrediging kunt noemen, zodanig dat het betekenisloos wordt. Het heeft geen onderscheidend vermogen meer. Hedonisme kun je nog wel onderscheiden. Het lijkt me verder niet waar dat alle denken/leven onder behoeftebevrediging valt. Het je over geven aan Gods wil, als je daar zelf geen invulling aan geeft tenminste, lijkt me buiten de behoefte van de natuurmens vallen. En volgens mij is dat wat Hopper bedoelt. 

Er zit natuurlijk wel een 'maar' aan.  Als je je overgeeft aan God's wil in de hoop op een ticket voor het hiernamaals, dan is het wel een behoeftebevrediging van de natuurmens.   Namelijk de behoefte bevredigen om zelf na de dood voort te bestaan.   Terwijl Jezus juist aangeeft dat wie het leven wilt behouden het zal verliezen.

Geloof in een hiernamaals is ook een behoefte bevrediging van de natuurmens.  Dat zagen we al bij de oude Germanen.  Die wilden na de dood naar het Walhalla. 

De geestelijke mens zoals Paulus die omschrijft onderscheidt zichzelf van niemand. Waaruit al valt af te leiden dat de het natuurmens-zelf na de dood nergens naar toe gaat.   De natuurmens onderscheidt zichzelf juist wel. 

Je zou ook kunnen stellen dat het je zelf onderscheiden deel uitmaakt van 'de zonde'.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Er zit natuurlijk wel een 'maar' aan.  Als je je overgeeft aan God's wil in de hoop op een ticket voor het hiernamaals, dan is het wel een behoeftebevrediging van de natuurmens.   Namelijk de behoefte bevredigen om zelf na de dood voort te bestaan.   Terwijl Jezus juist aangeeft dat wie het leven wilt behouden het zal verliezen.

Geloof in een hiernamaals is ook een behoefte bevrediging van de natuurmens.  Dat zagen we al bij de oude Germanen.  Die wilde na de dood naar het Walhalla. 

De geestelijke mens zoals Paulus die omschrijft onderscheidt zichzelf van niemand. Waaruit al valt af te leiden dat de het natuurmens-zelf na de dood nergens naar toe gaat.   De natuurmens onderscheidt zichzelf juist wel. 

Ja dan bedrieg je jezelf, met een onmogelijke behoefte, alles is tijdelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

Je begrijpt het verkeerd.

Nee, jij begrijpt het verkeerd

 

Citaat

Niemand heeft de behoefte om Gods wil te doen.

Een heleboel mensen hebben die behoefte.  Er zijn miljoenen gelovige mensen op deze aardkloot met die behoefte.   En gelukkig maar, anders zouden er geen religies meer bestaan. 

 

Citaat

Een natuurmens wil zijn eigen wil doen.

Nee joh. Ik laat je net zien dat het  natuurmens zijn in de genen zit. Door God zo geschapen dus. En als God niet wil dat mensen stapeldol op de natuur zijn..zou wel heel vreemd zijn.  Daar is de natuur te mooi en bijzonder voor. 

 

Citaat

Genade ontvang je als je eigen wil vastgelopen is. 

Naar mijn weten.. ontvang je genade -om niet- . 

Daarom heet het genade.  

 

4 minuten geleden zei Noel2:

Ja dan bedrieg je jezelf, met een onmogelijke behoefte, alles is tijdelijk.

 Er kan er maar 1 de beste zijn.  Graag 'de betere' willen zijn.. is ook een (hele menselijke) behoefte. 💐

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heleboel mensen hopen dat je voegen naar Gods wil hen voordeel oplevert. Wat dus helemaal niet zo is.

De begripsverdraaiing van natuurmens als stapeldol op de natuur gaat er bij mij niet in. De natuur is trouwens uitermate onverschillig wat we van haar vinden.

Genade om niet moet je klaar voor zijn, het is zeker geen beloning.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

De begripsverdraaiing van natuurmens als stapeldol op de natuur gaat er bij mij niet in.

Natuurlijk. 

Jouw wil, jouw wet, jouw terminologie.. is bepalend. 

Iedereen die wat anders denkt.. begrijpt het verkeerd, of noem je dan begripsverdraaiing. 

 

Het kwartje valt maar niet.  

Muziekje dan maar om on topic te blijven: 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid