Spring naar bijdragen

credible opdelen per gemeenschap?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beter gezegd: Jezus had slechte ervaringen met de hele mensheid. Desondanks.. verwierp ie de mensheid niet. 

Ik zou daar geen bezwaar tegen hebben en vroeger was Credible.nl ook grotendeels zo; alleen in één subforum waren niet-christenen redelijkerwijs vrij om het geloof kritisch te bevragen vanuit hun eige

Run Forrest ! Je wilt van alle weerwoorden af, en je denkt: mocht die GaitJ christen zijn dan versperren we hem/haar wel de weg als “nieuweling”. Maar wie blijft er dan over om nog tegenaan

Posted Images

48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil totaal geen afbreuk doen aan iets of de huidige gang veranderen. Maar misschien een deel exclusief voor christenen waar zij zaken kunnen bespreken zonder niet-christenen of nieuwelingen.

Dus niets veranderen gewoon een "onzichtbaar" deel erbij exclusief voor christenen.

Run Forrest !

Je wilt van alle weerwoorden af, en je denkt: mocht die GaitJ christen zijn dan versperren we hem/haar wel de weg als “nieuweling”.

Maar wie blijft er dan over om nog tegenaan te gaan ? DBI is niet christelijk, TTC is dat niet, Petra ? Maar daar zul je vast ook vanaf willen.

Dan houd je niemand over, zit je al eenzaam op een kamertje, wil je ook nog eenzaam op het forum zitten.

Je zou natuurlijk ook jezelf eens een flinke schop onder je kont kunnen geven en eens normaal en volwassen en eerlijk een discussie kunnen ingaan, dan krijg je ook andere reacties. Je krijgt wat je geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil totaal geen afbreuk doen aan iets of de huidige gang veranderen. Maar misschien een deel exclusief voor christenen waar zij zaken kunnen bespreken zonder niet-christenen of nieuwelingen.

Dus niets veranderen gewoon een "onzichtbaar" deel erbij exclusief voor christenen.

Ik stel voor het te beperken tot fundamentalistische christenen. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christenfundamentalisme

Ok?
(Onzichtbaar net of de opname al geweest is.)

and I’ve been left behind…

)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Ik stel voor het te beperken tot fundamentalistische christenen. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christenfundamentalisme

Ok?
(Onzichtbaar net of de opname al geweest is.)

and I’ve been left behind…

)

Hij wil gewoon ongestoord los kunnen gaan op bijna al zijn medemensen en hij hoopt dat andere christenen dat ook willen. Maar nu reageert er ook al niemand vanuit die fundamentele hoek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou daar geen bezwaar tegen hebben en vroeger was Credible.nl ook grotendeels zo; alleen in één subforum waren niet-christenen redelijkerwijs vrij om het geloof kritisch te bevragen vanuit hun eigen levensbeschouwingen. Er is een tijd om rekenschap af te leggen van je geloof en een tijd om je ermee te voeden en dat laatste wordt niet altijd begrepen. Het is voor christenen heel gezond om bij tijd en wijle echt onder elkaar te zijn en (intiemere) geloofszaken te bespreken. Nu zijn daar natuurlijk kerken voor, maar niet iedereen kan of wil naar een kerk en kerken vormen evenmin zulke besloten gemeenschappen (hoewel je bínnen kerken wel zulke gemeenschappen kunt tegenkomen). En moeten dat ook niet willen. Sommige niet-gelovigen menen dat een forum dan toch heel saai zou worden, maar zij overschatten daarmee natuurlijk enigszins hun rol: die kan zeker van grote waarde zijn, maar we kunnen uitstekend ook zónder hen ons verdiepen in en discussiëren over en vanuit het geloof. Het christendom is daar rijk en veelzijdig genoeg voor.

Ik weet alleen niet of Credible.nl daar nog het forum naar is. Ze is de afgelopen jaren heel erg veranderd, zodanig dat ook christelijke discussies vaak toch weer vervallen tot dezelfde polariserende, vruchteloze stokpaardjes of tot allerlei extreme complottheorieën. Waardoor veel goed onderlegde users inmiddels allang vertrokken zijn of zich niet meer aanmelden. Ook is het aantal users en crewleden te klein om verschillende, echt onderscheidende subfora aan te houden en ik zie Credible.nl ook niet veel groter worden dan zij nu is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je Robert, als iemand als u mij tot de orde zou roepen: dat zou impact hebben. Jij won dat respect en bewijsde meermaals een rijke kennis aan inzicht te bezitten, wat wijsheid is. Ik ben zeer spaarzaam met complimenten, dus het is gemeend.

Complottheorieën zijn er van alle tijden, maar wat als de christenen wereldwijd tot dezelfde conclusie komen? En neen niet allemaal, maar er een "boodschap" uit meerdere gemeenschappen komt. Is het dan wijs dat te negeren of den strijd te voeren? Niet tegen vlees en bloed, maar principaliteiten.

Hoeft een forum groot te zijn en dient het christendom zich te schikken naar de gevoelens van een ander? Kaasjeskruid kon er zo ook veel verjagen, maar wat mis ik die man nu.

 

En @Robert Frans (de orde is opgenomen tussen de lijnen hoor. De rust zal keren.) Het is eruit nu en kan ff bezinnen :)

2 uur geleden zei GaitJ:

Hij wil gewoon ongestoord los kunnen gaan op bijna al zijn medemensen en hij hoopt dat andere christenen dat ook willen. Maar nu reageert er ook al niemand vanuit die fundamentele hoek. 

Ik zou het bijna liken! Lol

 

laughing-the-office.gif

 

2 uur geleden zei Breuk:

Ik stel voor het te beperken tot fundamentalistische christenen. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christenfundamentalisme

Ok?
(Onzichtbaar net of de opname al geweest is.)

and I’ve been left behind…

)

Lukewarm cupcake zijn is natuurlijk beter?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Kaasjeskruid kon er zo ook veel verjagen, maar wat mis ik die man nu.

Ik zou het bijna liken! Lol

 

laughing-the-office.gif

 

Kaasjeskruid heeft een permanente ban vanwege onbeschoft gedrag. Je hebt mazzel dat de moderatie tegenwoordig wat soepeler is.

En je fotootje…….voorspelbaar. Als je klem zit ga je idioot doen. Inmiddels de zoveelste keer.

En menu maar aandacht vragen van Robert Frans. Totdat die jou ook gaat tegenspreken, dan is dat de volgende die afgefikt wordt.

Enige oplossing is dat je jezelf een snoeiharde schop onder je kont geeft en de strijd met jezelf eens aangaat. Dan kan het nog wat worden.

bewerkt door GaitJ
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei GaitJ:

Kaasjeskruid heeft een permanente ban vanwege onbeschoft gedrag. Je hebt mazzel dat de moderatie tegenwoordig wat soepeler is.

En je fotootje…….voorspelbaar. Als je klem zit ga je idioot doen. Inmiddels de zoveelste keer.

En menu maar aandacht vragen van Robert Frans. Totdat die jou ook gaat tegenspreken, dan is dat de volgende die afgefikt wordt.

Enige oplossing is dat je jezelf een snoeiharde schop onder je kont geeft en de strijd met jezelf eens aangaat. Dan kan het nog wat worden.

Robert Frans en ik zijn het ongeveer 7 op 10 oneens. Katholieken en fundamentele baptisten , ... :D

Verschil is, hij kan uitleggen waarom en onderbouwen. Dat respecteer ik, zelfs als ik volledig oneens ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Robert Frans en ik zijn het ongeveer 7 op 10 oneens. Katholieken en fundamentele baptisten , ... :D

Verschil is, hij kan uitleggen waarom en onderbouwen. Dat respecteer ik, zelfs als ik volledig oneens ben.

Jaja…..we gaan het zien. Het zou mij verbazen, maar wel positief verbazen. Dus ik hoop dat het goed gaat. Je discussie met Petra (onderbouwde alles) was ook,geen succes. Maar wie weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei GaitJ:

Het zou mooi zijn en een overwinning op jezelf als het zou lukken.

Insgelijks. Ik neem u op in mijn gebeden en zal bidden dat je wat meer op de inhoud leert gaan en niet op de boodschapper of off topic gaat.

En ik respecteer Petra ook, maar ze onderbouwde niets anders dan dat genderideologie een social construct is. Haar link over die verkrachting was wel een aanval op rechts en oriënteerde zich enkel op de uitleg van de moeder en alsof er toestemming was. Ik moest me schamen, maar de feiten zijn bewezen. Er was enkel toestemming tot flirten op toilet, niet tot seks. En daar dan een heel betoog naast zaaien om er aan voorbij te gaan dat mannen niet op een vrouwentoilet horen, vind ik dan weer een schande.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei GaitJ:

Er moet een sneer bij zitten…….dat is geen goede start.

Richt je dan wat minder op de ander en wat meer op de inhoud. ;)

14 minuten geleden zei GaitJ:

Er moet een sneer bij zitten…….dat is geen goede start.

Ben jij @Gaitema? Ik dacht eerst van wel, maar herinner me je als een ander man? Is alles ok met je?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Fundamenteel:

Richt je dan wat minder op de ander en wat meer op de inhoud. ;)

Ben jij @Gaitema? Ik dacht eerst van wel, maar herinner me je als een ander man? Is alles ok met je?

Ik doe geen uitspraken over mijn privé.

Ik richt me op je gedrag en constateer dat je het erg vervelend vindt om tegemoet getreden te worden op een manier die jezelf wel hanteert bij anderen.

Behandel anderen zoals je zelf door anderen behandeld wilt worden.

Daarnaast veel op inhoud en dan constateer ik wel het nodige.

Maar je actie tot zelfverloochening lijkt mij een goede zaak. Ik hoop dat je doorzet.

bewerkt door GaitJ
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Weet je Robert, als iemand als u mij tot de orde zou roepen: dat zou impact hebben. Jij won dat respect en bewijsde meermaals een rijke kennis aan inzicht te bezitten, wat wijsheid is. Ik ben zeer spaarzaam met complimenten, dus het is gemeend.

Complottheorieën zijn er van alle tijden, maar wat als de christenen wereldwijd tot dezelfde conclusie komen? En neen niet allemaal, maar er een "boodschap" uit meerdere gemeenschappen komt. Is het dan wijs dat te negeren of den strijd te voeren? Niet tegen vlees en bloed, maar principaliteiten.

Dank voor het compliment. We hebben geen andere strijd te voeren dan de innerlijke strijd tegen de zonde in onszelf. En die strijd behelst niet anders dan het vertrouwen op God, dat Hij goed is en van je houdt, het berouwvol belijden van je zonden aan Hem (al dan niet in de biecht), het vermijden van situaties die je tot zonde kunnen leiden en het actief vol vreugde het goede doen en geloven. Zoals de karthuizers zo prachtig als motto hebben: Stat crux dum volvitur orbis - Terwijl de wereld draait, staat het Kruis. De wereld kan alle kanten opgaan, goed of slecht, maar enkel in het Kruis kunnen wij ons vertrouwen stellen, enkel het Kruis is onze rots en toevlucht. Wie dicht bij Jezus blijft, heeft niets te vrezen en hoeft zich geen zorgen te maken over de dag van morgen.

Ik ga over het algemeen niet inhoudelijk in discussie met complotdenkers, omdat de praktijk leert dat zij ofwel de feiten niet erkennen, ofwel de feiten consequent naar hun theorieën interpreteren. Als je eenmaal rotsvast gelooft dat je buurman een geheim agent is, zul je al zijn gedragingen daarnaar interpreteren, ook en juist als hij zich volstrekt onschuldig gedraagt. Hij kan dan onmogelijk het tegendeel bewijzen, omdat je ook dát dan als bewijs zult zien van zijn geheime motieven. Daarbij zijn sommige theorieën zodanig grof, lasterend en oordelend jegens bepaalde personen of bevolkingsgroepen, dat ik daar niets mee van doen wil hebben.
Wat betreft Openbaringen en de wederkomst houd ik een vrij eenvoudige theorie aan: we zien wel wat er gebeurt. Mijns inziens is het niet relevant of Hij nu morgen of over duizend jaar wederkeert, want ik kan morgen al dood zijn en zal over tachtig jaar zéker dood zijn en Hem dan alsnog ontmoeten. En of ik nu wel of niet allerlei beproevingen zou moeten ondergaan, is mij om het even. Het leven is sowieso al een beproeving en belangrijker is dat ik op Jezus blijf vertrouwen.

Als het echter gaat om de persoonlijke verhalen die niet weinig complotdenkers meedragen over teleurstellingen, wantrouwen en tegenslagen, dan wil ik best een luisterend oor zijn en waar mogelijk een bemoedigend woord bieden. En de kritiek die zij op politiek en samenleving uiten is lang niet altijd onterecht. Daarbij heb ik sowieso een beetje een zwak voor preppers en off grid-communities, waar niet weinig complotdenkers zich mee bezighouden, en geloof ik dat zij belangrijke waarden en vaardigheden vertegenwoordigen die wij een beetje vergeten zijn. Maar dan wel zonder complottheorieën en zover mogelijk weer op persoonlijk, geestelijk niveau. Onze opdracht is immers om betere mensen te worden en anderen daarin te helpen, niet om boze-brievenschrijvers te worden of humorloze activisten. Wanneer Credible.nl zich weer daarop en op bovenstaande zou richten, dan zou het ook voor mij weer een stuk interessanter worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Dank voor het compliment. We hebben geen andere strijd te voeren dan de innerlijke strijd tegen de zonde in onszelf. En die strijd behelst niet anders dan het vertrouwen op God, dat Hij goed is en van je houdt, het berouwvol belijden van je zonden aan Hem (al dan niet in de biecht), het vermijden van situaties die je tot zonde kunnen leiden en het actief vol vreugde het goede doen en geloven. Zoals de karthuizers zo prachtig als motto hebben: Stat crux dum volvitur orbis - Terwijl de wereld draait, staat het Kruis. De wereld kan alle kanten opgaan, goed of slecht, maar enkel in het Kruis kunnen wij ons vertrouwen stellen, enkel het Kruis is onze rots en toevlucht. Wie dicht bij Jezus blijft, heeft niets te vrezen en hoeft zich geen zorgen te maken over de dag van morgen.

Ik ga over het algemeen niet inhoudelijk in discussie met complotdenkers, omdat de praktijk leert dat zij ofwel de feiten niet erkennen, ofwel de feiten consequent naar hun theorieën interpreteren. Als je eenmaal rotsvast gelooft dat je buurman een geheim agent is, zul je al zijn gedragingen daarnaar interpreteren, ook en juist als hij zich volstrekt onschuldig gedraagt. Hij kan dan onmogelijk het tegendeel bewijzen, omdat je ook dát dan als bewijs zult zien van zijn geheime motieven. Daarbij zijn sommige theorieën zodanig grof, lasterend en oordelend jegens bepaalde personen of bevolkingsgroepen, dat ik daar niets mee van doen wil hebben.
Wat betreft Openbaringen en de wederkomst houd ik een vrij eenvoudige theorie aan: we zien wel wat er gebeurt. Mijns inziens is het niet relevant of Hij nu morgen of over duizend jaar wederkeert, want ik kan morgen al dood zijn en zal over tachtig jaar zéker dood zijn en Hem dan alsnog ontmoeten. En of ik nu wel of niet allerlei beproevingen zou moeten ondergaan, is mij om het even. Het leven is sowieso al een beproeving en belangrijker is dat ik op Jezus blijf vertrouwen.

Als het echter gaat om de persoonlijke verhalen die niet weinig complotdenkers meedragen over teleurstellingen, wantrouwen en tegenslagen, dan wil ik best een luisterend oor zijn en waar mogelijk een bemoedigend woord bieden. En de kritiek die zij op politiek en samenleving uiten is lang niet altijd onterecht. Daarbij heb ik sowieso een beetje een zwak voor preppers en off grid-communities, waar niet weinig complotdenkers zich mee bezighouden, en geloof ik dat zij belangrijke waarden en vaardigheden vertegenwoordigen die wij een beetje vergeten zijn. Maar dan wel zonder complottheorieën en zover mogelijk weer op persoonlijk, geestelijk niveau. Onze opdracht is immers om betere mensen te worden en anderen daarin te helpen, niet om boze-brievenschrijvers te worden of humorloze activisten. Wanneer Credible.nl zich weer daarop en op bovenstaande zou richten, dan zou het ook voor mij weer een stuk interessanter worden.

Maar wat als nu meerdere mensen in de straat foto's delen en steeds meer geruchten de ronde doen? Misschien zie ik iets over het hoofd, maar de laatste twee incidenten die ik deelde, lijken toch wel degelijk onderbouwd te zijn? De signalen zijn duidelijk en hebben de ouders boos gemaakt. Christelijke gemeenschappen zijn verenigd in hun protest en investeren veel middelen. Dat gebeurt niet zonder reden, toch?

IDD streven naar persoonlijke groei, terwijl we onze blinde vlekken aanpakken en beseffen dat velen, waaronder jij, getuige zijn van mensen die zich aansluiten bij iets dat niet juist en onnatuurlijk is, met invloed op onze kinderen. Moeten we alleen met onszelf bezig blijven of is er nog een hoorn die moet klinken als er gevaar loert?

(Niet die mensen die erin volgen zijn het grote gevaar maar de principaliteiten daarachter. Net daarom is de waarheid benoemen eens zo belangrijk. What is love without truth?)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2023 om 16:42 zei Fundamenteel:

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil totaal geen afbreuk doen aan iets of de huidige gang veranderen. Maar misschien een deel exclusief voor christenen waar zij zaken kunnen bespreken zonder niet-christenen of nieuwelingen.

Dus niets veranderen gewoon een "onzichtbaar" deel erbij exclusief voor christenen.

Mijn stem heb je; ik denk dat jij en Barney een exclusief onzichtbaar deel verdienen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Petra.:

Mijn stem heb je; ik denk dat jij en Barney een exclusief onzichtbaar deel verdienen. 

Bent u een beetje in uw achterwerk gebeten omdat genderideologie hier als pseudowetenschap staat te blinken? En je het tegendeel zelfs met chatgpt niet kon weerleggen?

Verdieping en nuance is helaas te moeilijk vooe sommigen, en dan worden ze maar persoonlijk of beladen ze het met whataboutisms zonder 1 iota aan het effectieve onderwerp bij te dragen.

Barnabas is tenminste bekend met zijn Bijbel en kan onderbouwen zonder google of chatgpt. Dat is wel essentieel om deel te nemen aan een discussie. Informatie hebben is 1, ze tot kennis brengen is 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Mijn stem heb je; ik denk dat jij en Barney een exclusief onzichtbaar deel verdienen. 

Opvallend dat Fundamenteel aangeeft zich thuis te voelen bij en behoefte hebben aan een “gesloten afdeling”. Prima idee. Andersdenkenden daar niet heen, en hij niet meer bij de andersdenkenden. Als Barney zich daar dan ook bij voegt gaan we dat “dark web” deel van Credible een naam geven: Waldorf en Statler.

image.png.3e1670eabbfd34bb8b5d48f29e973675.png

bewerkt door GaitJ
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2023 om 16:42 zei Fundamenteel:

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil totaal geen afbreuk doen aan iets of de huidige gang veranderen. Maar misschien een deel exclusief voor christenen waar zij zaken kunnen bespreken zonder niet-christenen of nieuwelingen.

Dus niets veranderen gewoon een "onzichtbaar" deel erbij exclusief voor christenen.

Freethinker is een werelds forum. Iedereen die een onchristelijke visie wil uitdragen zou daar heen kunnne gaan en hier geen ruzie zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Barnabas:

Freethinker is een werelds forum. Iedereen die een onchristelijke visie wil uitdragen zou daar heen kunnne gaan en hier geen ruzie zoeken.

lol hebben die mensen daar dan een minder hoge standaard qua onderbouwing en bronreferenties als hier? Dat betwijfel ik. Op Freethinker kunnen ze tot de kern gaan. Hier spreek je al haatdragende taal als je nog maar letterlijk uit de Bijbel citeert. Zo hebben we zelfs een lid dat love bombed en de aandacht meer op de liefde voor een seksueel roofdier dan de slachtoffers wou richten.

Het is wel interessant om waar te nemen over de hele wereld, hoe het narratief vormt en kneedt . Ik denk dat de wereldmensen meer thuis op Facebook of Twitter zijn.

Maar nog interessanter hoe het verzet op gang komt. De toekomst zal het allemaal uitmaken. Toch lijkt het mij een uitgemaakte zaak als de waarheid zegeviert.

xwk2sethomhy.jpg?width=640&crop=smart&au

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid