Spring naar bijdragen

credible opdelen per gemeenschap?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Barnabas:

Dan is onvoldoende aanleiding. Daar kan de politie niks mee. Dit is haat zaaien. Je moet een gegronde reden aan kunnen voeren ander gaan anderen er op los op iedereen die zij verdenken van hetgeen jij uitgesproken hebt. Een gesloten gemeenschap is nog geen misdrijvende gemeenschap.

Maar de drugscriminaliteit is dat wel. Zijn dat christenen? Is meneer Wilders roepende allerlei ongein christen? Zijn SGP kamerleden die zich netjes uitdrukken en hun taalgebruik beheersen beter dan Wilders? Zijn niet de SGP-kamerleden degenen die christen zijn en het beter weten omdat zij weten hoe zij zich beter kunnen uitdrukken?

Het is vanuit de overheid onderzocht en de verslagen zijn in te zien. Zie de extra links, die ik heb toegevoegd. Ik neem aan dat je dit gaat lezen om de ernst van dit misbruik en het niet acteren binnen deze gesloten religieuze gemeenschappen in te zien. De verhalen uit het verleden over de RK heb ik nog maar buiten beschouwing gelaten.

Het komt overal voor: op scholen, sportverenigingen, kerken, en vooral thuis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beter gezegd: Jezus had slechte ervaringen met de hele mensheid. Desondanks.. verwierp ie de mensheid niet. 

Ik zou daar geen bezwaar tegen hebben en vroeger was Credible.nl ook grotendeels zo; alleen in één subforum waren niet-christenen redelijkerwijs vrij om het geloof kritisch te bevragen vanuit hun eige

Run Forrest ! Je wilt van alle weerwoorden af, en je denkt: mocht die GaitJ christen zijn dan versperren we hem/haar wel de weg als “nieuweling”. Maar wie blijft er dan over om nog tegenaan

Posted Images

23 minuten geleden zei Breuk:

Waarom zegt u niets over degene die aan victim blaming deden bij een verkrachtte 15 jarige? Kunt u nog harder uitstralen in de selectieve verontwaardiging? Wat zegt de PKN over homoseksualiteit en transgenders? Durft u in hun naam uitspreken wat ze daarover onderwijzen?

7 minuten geleden zei Breuk:

Het is vanuit de overheid onderzocht en de verslagen zijn in te zien. Zie de extra links, die ik heb toegevoegd. Ik neem aan dat je dit gaat lezen om de ernst van dit misbruik en het niet acteren binnen deze gesloten religieuze gemeenschappen in te zien. De verhalen uit het verleden over de RK heb ik nog maar buiten beschouwing gelaten.

Het komt overal voor: op scholen, sportverenigingen, kerken, en vooral thuis.

Is dat het onderwerp waardoor de boel verzuurd is geworden, of is dit de aandacht wegleiden van het simpele feit dat homoseksualiteit e n transgenderisme een zonde is? Christenen die anders beweren, zijn als iemand die tijdens het eten van varkensribben beweert moslim te zijn, he?

29 minuten geleden zei Barnabas:

Ze zouden ons toe moeten staan onze eigen scholen te hebben met gezag over ons eigen leerprogramma waarin scheppingsleer onderwezen kan worden. Zolang de waarheid maar gezegd wordt. Eerlijk ondewijs geeft eerlijke kinderen die wanneer zij opgegroeid zijn geoefend zijn in eerlijkheid en daarmee een gefundeerde bijdrage aan de maatschsppij kunnen leveren.

Hier hadden we eigen scholen, maar dwang leidde toe evolutietheorie en zelfs lgbqt++ in de leerstof. De wet bepaalt het lessenpakket.

Ik vind ook dat we beter in segregatie gaan om de diversiteit in haar originaliteit te bewaren. Geef moslims zelfs de sharia, onze wetgevers faalden daar alleszins gigantisch.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Het is vanuit de overheid onderzocht en de verslagen zijn in te zien. Zie de extra links, die ik heb toegevoegd. Ik neem aan dat je dit gaat lezen om de ernst van dit misbruik en het niet acteren binnen deze gesloten religieuze gemeenschappen in te zien. De verhalen uit het verleden over de RK heb ik nog maar buiten beschouwing gelaten.

Het komt overal voor: op scholen, sportverenigingen, kerken, en vooral thuis.

Wie er bekend mee is kan er iets aan doen.

Laat ik je er op wijzen dat criminele organisaties over het algemeen geen christelijke organisaties zijn en zeer gesloten gemeenschappen zijn vanwege de ontoelaatbare zaken die daar plaatsvinden. Lozingen van drugsproducenten worden illegaal in de natuur gestort en richrten daar grite schade aan. Vervuilers zoals in het PFAS- schandaal hebben lange tijd een verbergstrategie gehanteerd en tot op heden zijn er vele aantijgingen nodig om de waarheid boven tafel te krijgen. Een gesloten directie die het christendom afwijzen. Vele Nederlanders weigeren mee te werken aan het veilig stellen van het klimaat en de overlast die dat met zich mee brengt. Gezien het feit dat er relatief weinig christenen zijn in Nederland is het overgrote deel daarvan een onchristelijke partij zijn die dat teweeg brengt. Ben jij bereid aan de goede kant van de zaak mee te werken? Anders ben je hypocriet.

18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarom zegt u niets over degene die aan victim blaming deden bij een verkrachtte 15 jarige? Kunt u nog harder uitstralen in de selectieve verontwaardiging? Wat zegt de PKN over homoseksualiteit en transgenders? Durft u in hun naam uitspreken wat ze daarover onderwijzen?

Is dat het onderwerp waardoor de boel verzuurd is geworden, of is dit de aandacht wegleiden van het simpele feit dat homoseksualiteit e n transgenderisme een zonde is? Christenen die anders beweren, zijn als iemand die tijdens het eten van varkensribben beweert moslim te zijn, he?

Ben benieuwd of @Breuk in staat is eerlijk te zijn over zijn eigen groep en in staat is daar oplossingn voor aan te dragen. Dat wij onchristelijk gedrag, of dat nu in onze eigen groep of daarbuiten is afkeuren is algemeen bekend. Waarom zeurt hij dan? Laat hij de buitenwereld aanpakken en zich nuttig maken en niet ons in de wielen rijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Barnabas:

Wie er bekend mee is kan er iets aan doen.

Laat ik je er op wijzen dat criminele organisaties over het algemeen geen christelijke organisaties zijn en zeer gesloten gemeenschappen zijn vanwege de ontoelaatbare zaken die daar plaatsvinden. Lozingen van drugsproducenten worden illegaal in de natuur gestort en richrten daar grite schade aan. Vervuilers zoals in het PFAS- schandaal hebben lange tijd een verbergstrategie gehanteerd en tot op heden zijn er vele aantijgingen nodig om de waarheid boven tafel te krijgen. Een gesloten directie die het christendom afwijzen. Vele Nederlanders weigeren mee te werken aan het veilig stellen van het klimaat en de overlast die dat met zich mee brengt. Gezien het feit dat er relatief weinig christenen zijn in Nederland is het overgrote deel daarvan een onchristelijke partij zijn die dat teweeg brengt. Ben jij bereid aan de goede kant van de zaak mee te werken? Anders ben je hypocriet.

Ben benieuwd of @Breuk in staat is eerlijk te zijn over zijn eigen groep en in staat is daar oplossingn voor aan te dragen. Dat wij onchristelijk gedrag, of dat nu in onze eigen groep of daarbuiten is afkeuren is algemeen bekend. Waarom zeurt hij dan? Laat hij de buitenwereld aanpakken en zich nuttig maken en niet ons in de wielen rijden.

Ben jij lid van een christelijke gemeenschap? En zo nee, waarom denk je dan namens een christelijke gemeenschap te kunnen spreken? 
 

Karl Barth onderscheid drie verschillende gestalten in het Woord van God:

Het geopenbaarde Woord van God: Jezus Christus.
Het geschreven Woord van God: de Bijbel.
Het gepredikte Woord van God: de prediking van de kerk.

Hoe kunnen christenen die niet onder de prediking van de kerk staan nu zeggen dat ze zich onder het Woord van God scharen.
 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Barnabas:

Hoi Fundamenteel, ik heb het even gehad, ga me elders nuttig maken. Wanneer @Breuk een vent is geeft hij wel antwoorde en merk ik het wel. Tot weerkeers.

Laters. :)

Ik vrees dat men niet wilt zien, anders zou men geen onderwerpen aanhalen die datgene getoond werd verder willen negeren. ;)

Het is als schaken met een duif...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Ben jij lid van een christelijke gemeenschap? En zo nee, waarom denk je dan namens een christelijke gemeenschap te kunnen spreken? 
 

Karl Barth onderscheid drie verschillende gestalten in het Woord van God:

Het geopenbaarde Woord van God: Jezus Christus.
Het geschreven Woord van God: de Bijbel.
Het gepredikte Woord van God: de prediking van de kerk.

Hoe kunnen christenen die niet onder de prediking van de kerk staan nu zeggen dat ze zich onder het Woord van God. 
 

Waarom schiet je nu op ons en niet op drugsbarons en klimaatverstoorders. Ligt daar niet het grote probleem waar we allemaal mee te maken hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Breuk:

Ben jij lid van een christelijke gemeenschap? En zo nee, waarom denk je dan namens een christelijke gemeenschap te kunnen spreken? 

Wat zegt de PKN? U bent toch lid?

Dat wij sedert corona niet meer naar een dienst gaan, betekent niet dat de leerstof plots veranderde, he? Wie wilt die wel aanpassen op de tijdsgeest? Ik weet al dat het niet de PKN is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Laters. :)

Ik vrees dat men niet wilt zien, anders zou men geen onderwerpen aanhalen die datgene getoond werd verder willen negeren. ;)

Het is als schaken met een duif...

Hij liegt. Net gezegd dat iedere misstand aangepakt moet worden, maar heeft hij kennelijk niet gelezen. Hij weigert redelijk te zijn. Vrees dat je gelijk hebt. Hij moet zich verantwoorden.

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Wat zegt de PKN? U bent toch lid?

Dat wij sedert corona niet meer naar een dienst gaan, betekent niet dat de leerstof plots veranderde, he? Wie wilt die wel aanpassen op de tijdsgeest? Ik weet al dat het niet de PKN is ;)

Ik hou er mee op. Tot weerziens. Ik heb mijn antwoord gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Barnabas:

Waarom schiet je nu op ons en niet op drugsbarons en klimaatverstoorders. Ligt daar niet het grote probleem waar we allemaal mee te maken hebben?

Weet jij wat ik voor beroep heb? Ik heb een actieve rol.
Klimaatverstoorders zijn dat mensen die niet bijdragen aan het afwentelen van de klimaatcrisis? Ik probeer daar juist wel aan bij te dragen (maar ik geef toe nog te weinig). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei ik vergis mij!

In Nederland worden anno 2006 homoseksuele relaties geaccepteerd binnen de Doopsgezinde Broederschap, de Remonstrantse Broederschap, de Nederlandse Protestantenbond en delen van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN); daar wordt het beschouwd als een normaal fenomeen gelijkgesteld aan heteroseksuele relaties.  https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit

De waarom is me nog vreemd...

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Welke kerk, @Breuk?

Wie ben ik om te bepalen wat nu precies een christelijke kerk is.
De https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_geloofsbelijdenis biedt echter een houvast waar veel kerken zich in kunnen vinden.

In de tijd van Barth was er https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologische_verklaring_van_Barmen nodig om zich als https://nl.wikipedia.org/wiki/Bekennende_Kirche (Belijdende kerk) te onderscheiden.

Overigens gaat het niet om de kerk, maar om de verkondiging (prediking) van het Woord van God in en door de kerk. 

Je stelt een mooie vraag, maar het is niet makkelijk en simpel om te beantwoorden. 
Zoals Barth tegen de Duitse kerk aanliep, zo kunnen wij ook tegen kerken aanlopen, die een vals evangelie verkondigen.

De bijbel laat ons de OT kritiek zien op Israël. Het NT laat ons de kritiek zien op de farizeeërs, maar ook (heel opmerkelijk) op de apostelen. Paulus heeft geen goed woord voor verleiders die de christelijke gemeenten binnendringen. 
Lees ook de kritiek die in de 7 brieven staan in Openbaring.

Wij zijn de juiste kerk is een zeer gevaarlijk uitgangspunt, maar er is best wel meer over te zeggen, zoals b.v. Barth gedaan heeft. Ik kan ook nog eens naar de zienswijze van Miskotte op zoek gaan. Zie b.v. dit:

https://www.miskottestichting.nl/media/content/k.h._miskotte_friesch_dagblad_11_juni_2022.pdf

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Breuk:

Wie ben ik om te bepalen wat nu precies een christelijke kerk is.
De https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_geloofsbelijdenis biedt echter een houvast waar veel kerken zich in kunnen vinden.

In de tijd van Barth was er https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologische_verklaring_van_Barmen nodig om zich als https://nl.wikipedia.org/wiki/Bekennende_Kirche (Belijdende kerk) te onderscheiden.

Overigens gaat het niet om de kerk, maar om de verkondiging (prediking) van het Woord van God in en door de kerk. 

Je stelt een mooie vraag, maar het is niet makkelijk en simpel om te beantwoorden. 
Zoals Barth tegen de Duitse kerk aanliep, zo kunnen wij ook tegen kerken aanlopen, die een vals evangelie verkondigen.

De bijbel laat ons de OT kritiek zien op Israël. Het NT laat ons de kritiek zien op de farizeeërs, maar ook (heel opmerkelijk) op de apostelen. Paulus heeft geen goed woord voor verleiders die de christelijke gemeenten binnendringen. 
Lees ook de kritiek die in de 7 brieven staan in Openbaring.

Wij zijn de juiste kerk is een zeer gevaarlijk uitgangspunt, maar er is best wel meer over te zeggen, zoals b.v. Barth gedaan heeft. Ik kan ook nog eens naar de zienswijze van Miskotte op zoek gaan.

 

maar zijn KD gaat daar wellicht over 

Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag. Je had het erover of impliceerde althans dat ware christenen aan "de kerk" (jouw woorden) verantwoording schuldig zijn of zich daaraan dienen te onderwerpen. Ik vroeg: "welke kerk?" Daarop heb je dus geen antwoord. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag. Je had het erover of impliceerde althans dat ware christenen aan "de kerk" (jouw woorden) verantwoording schuldig zijn of zich daaraan dienen te onderwerpen. Ik vroeg: "welke kerk?" Daarop heb je dus geen antwoord. 

Ken je het gezegde: ik had weinig tijd, dus stuur ik je deze lange brief…  
Ik ging wel in op je vraag, maar het komt blijkbaar niet als antwoord over. 

Ik haalde Barth aan die bedoelt dat christenen in de kerk onder de prediking van het Woord moeten zitten. Ik heb niets over verantwoording schuldig gezegd.
Je moet mij wel goed samenvatten en de juiste vraag dan stellen. 
 

Ben jij christen en zit jij onder de prediking van de kerk? Waarom wel / waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Breuk:

Ken je het gezegde: ik had weinig tijd, dus stuur ik je deze lange brief…  

Ja, die ken ik. Dat gezegde is afkomstig van één van de allergrootste wetenschappers en denkers in de geschiedenis van de mensheid. Het is tot grote schade en schande voor de mensheid dat men hem negeert.   

17 minuten geleden zei Breuk:

Ik haalde Barth aan die bedoelt dat christenen in de kerk onder de prediking van het Woord moeten zitten. Ik heb niets over verantwoording schuldig gezegd.

Barth had gelijk. Hij had het over het Woord, niet over "de kerk " die jij noemde. Vandaar mijn vraag: "Welke kerk?

17 minuten geleden zei Breuk:

Ben jij christen en zit jij onder de prediking van de kerk? Waarom wel / waarom niet?

Dus nogmaals: Welke kerk? 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ja, die ken ik. Dat gezegde is afkomstig van één van de allergrootste wetenschappers en denkers in de geschiedenis van de mensheid. Het is tot grote schade en schande voor de mensheid dat men hem negeert.   

Barth had gelijk. Hij had het over het Woord, niet over "de kerk " die jij noemde. Vandaar mijn vraag: "Welke kerk?

Dus nogmaals: Welke kerk? 

Ik heb het al toegelicht dus waarom stel je dezelfde vraag. Lees mijn antwoord daarop nog maar na.
Ik ga niet hetzelfde weer als antwoord geven, als je zonder toelichting dezelfde (te korte?) vraag blijft stellen.
Ik kan nog toevoegen dat ik belijdend lid ben van de protestantse kerk in Nederland. Wat jouw kerk is, mag je zelf toelichten. Ik heb wel de Apostolische Geloofsbelijdenis genoemd, maar daarnaast zijn er ook nog sacramenten: doop en avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ik heb het al toegelicht dus waarom stel je dezelfde vraag. Lees mijn antwoord daarop nog maar na.
Ik ga niet hetzelfde weer als antwoord geven, als je zonder toelichting dezelfde (te korte?) vraag blijft stellen.
Ik kan nog toevoegen dat ik belijdend lid ben van de protestantse kerk in Nederland. Wat jouw kerk is, mag je zelf toelichten. Ik heb wel de Apostolische Geloofsbelijdenis genoemd, maar daarnaast zijn er ook nog sacramenten: doop en avondmaal.

Vertel de waarheid eens, Ben je een mietje?

Reden is dat ik constateer dat je heel goed bent in het afschuiven van je verantwoordelijkheid op ons.

bewerkt door Barnabas
Uitleg
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat het meest te betreuren is, dat er geen plaats meer is voor nuance.

"Interpretatie, ik ga daar naar de kerk en whatabout..." Vraag je met eigen ogen te lezen en samen te vatten en de interpretatie te delen: geen antwoord.

De enige onderbouwing die ik ooit kreeg was dat het alleen om polygame homoseksualiteit zou gaan. Maar waarom zegt Paulus er dan bij: "nalatende het natuurlijke gebruik van de vrouw?"

Bovendien heb ik niemand direct een lgbqt++'er zien beoordelen, maar gevraagd onze ruimtes, opvoeding en geloof te respecteren. De rest is geschiedenis...Wel is er een uitspraak tegen een ideologie en diepe afgunst op hoe makkelijk mannen beroep kunnen doen op vrouwenrechten en -priveleges.

Imho zijn degene die zich boven de Bijbel (Het Woord) stellen, de enige die oordelen door te zeggen dat het geen zonde is. Tenminste, als ze zichzelf christen noemen; want dan plaatsen ze zich boven Zijn Woord.

We zijn allemaal zondaars, toch? Wat als ik de kerk zou opleggen offerande in crypto te ontvangen? De kerk weigert, en ik ga achter de rug van de ouders hun kinderen aansteken met crypto om bij de volgende generatie wel mijn doel te behalen?

Er zijn grenzen: #totHierEnNietVerder #terugNaarStart

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Breuk:

Ben jij lid van een christelijke gemeenschap? En zo nee, waarom denk je dan namens een christelijke gemeenschap te kunnen spreken? 
 

Karl Barth onderscheid drie verschillende gestalten in het Woord van God:

Het geopenbaarde Woord van God: Jezus Christus.
Het geschreven Woord van God: de Bijbel.
Het gepredikte Woord van God: de prediking van de kerk.

Hoe kunnen christenen die niet onder de prediking van de kerk staan nu zeggen dat ze zich onder het Woord van God scharen.
 

Mijn vraag betrof de laatste zin van jouw reactie. Je hebt het over christenen die niet onder de prediking van de kerk staan en verwijst daarbij naar Karl Barth. Daarop vroeg ik: "Welke kerk?". Barth heeft het m.i. namelijk over het Woord van God en de prediking van de universele Kerk, beginnend met de eerste leerlingen van Jezus, Het Woord van God wordt helaas lang niet in alle kerken gepredikt. in tegendeel zelfs. Ik zie een schrikbarend gebrek aan goede leraren en Bijbelkennis in veel gevestigde kerken. Heel veel kerkganger zijn van goede wil maar weten helemaal niets. Ik ken predikanten die zelfs nog nooit de hele Bijbel hebben gelezen. Waar wordt het Woord van God nog wel gepredikt? Juist in die gemeenschappen waar jij af en toe nogal geringschattend over spreekt. 

Je noemt de Bekennende Kirche. Dan denken we, behalve aan Barth, ook vooral aan Bonhoeffer en Niemöller. Die hoorden echter niet bij de meerderheid van de gevestigde kerken maar bij een kleine minderheid. Ze waren dissidenten. In onze tijd zouden ze wappies of complotdenkers worden genoemd. 

Ten slotte wil ik er nog op wijzen dat er in de tijd van Barth een andere theoloog was die een nog grotere invloed heeft gehad op het evangelische christendom dan Barth. Dat was ........ Billy Graham! Barth en Graham stonden niet tegenover elkaar maar waren goede vrienden en hadden groot respect voor elkaar. Karl Barth sprak niet laatdunkend over "fundamentalisten" want hij had hetzelfde onwrikbare fundament als Billy Graham.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2023 om 12:25 zei Fundamenteel:

Oei ik vergis mij!

In Nederland worden anno 2006 homoseksuele relaties geaccepteerd binnen de Doopsgezinde Broederschap, de Remonstrantse Broederschap, de Nederlandse Protestantenbond en delen van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN); daar wordt het beschouwd als een normaal fenomeen gelijkgesteld aan heteroseksuele relaties.  https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit

De waarom is me nog vreemd...

 

De grote afval die komen zou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Flawless victory:

De grote afval die komen zou.

Amen. De kern van protestantisme  is net dat je geen enkel mens (predikant, paus, ander spirituele) boven Het Woord mag plaatsen. De Bijbel heeft het laatste woord.

Dat homoseksualiteit, transgenderisme, het geslacht van Adam en Eva nog maar ter discussie staat, geeft aan dat we best nog een beetje luider zingen. Dit won reeds veel teveel terrein bij de volgende generatie ... Een zondaar in zonde bevestigen is geen liefde voor God maar pleasingsdrang bij de zondaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid