Spring naar bijdragen

Genocide en geweld in de Bijbel


Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei sjako:

Je hebt de erfzonde van Adam gekregen en elke zonde die je maakt is al eigenlijk dodelijk.

Dat eerste is maar de vraag, je kunt daar met de Bijbel in de hand alle kanten mee op.
Inderdaad is er de erfzonde-leer, gebaseerd op de uitspraak van God in Genesis dat hij de fout van Eva al haar nakomelingen zal aanrekenen...... 
Er is één probleempje: dat staat niet in Genesis....

In Deuteronomium staat dat iedere om zijn eigen zonde zal worden gestraft  gedood, want bij overtreding volgt natuurlijk gelijk de dood (Deuteronomium 24:16) De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.
In Exodus staat dan weer het tegenovergestelde, wél gestraft voor de daden van een vader
(Exodus 20:5) Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Erfzonde vinden we in de bijbel pas terug in een brief aan de Romeinen (Romeinen 5:19).
Geen uitspraak van God of Jezus dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 336
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarnaast zou het derde koninkrijk over de gehele wereld heersen. Griekenland (derde bij Sjako) heeft slechts 4,5% van het landoppervlak beslaan. Daarnaast is het door hem genoemde Anglo-Amerikaa

Neen. De aarde is voor de goddelozen een paradijs maar voor de godsvrezenden een gevang.

Denk het niet. In de hemel is geen bier, zingen ze toch? 😉

Posted Images

56 minuten geleden zei Yours:

Voor mij is reïncarnatie ook een feit. 
 

Wat hier gebeurd is is hetzelfde als bladzijden uit een boek scheuren die je niet bevallen, waardoor je echter een belangrijke sleutel mist om het boek ten volle te kunnen begrijpen. 

Matteus 16: 25-28 lijkt reïncarnatie dan weer tegen te spreken:

25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?

27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

 

 

Jezus spreekt hier van sommigen welke de dood niet zullen smaken.  Hetgeen betekent dat sommigen wel de dood zullen smaken.    De Zoon des mensen zal een ieder vergelden naar zijn doen.

Elders maakt Jezus ook een omkering, voor hem zijn wat wij 'de levenden' noemen de doden en vice versa.

Lucas 9:60

Jezus zei: ‘Laat het begraven van de doden maar over aan hen die geestelijk dood zijn. Wat u moet doen, is met Mij meegaan en de mensen vertellen dat God van hen houdt.’

 

Ik interpreteer dat als zodanig dat Jezus de ongeestelijke mensen als 'dood' beschouwt.  Die zijn nog niet eens tot daadwerkelijk leven gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Iedereen die niet in Christus is krijgt ook een opstanding maar ten oordeel

Dit geeft bij mij dezelfde indruk als een kind dat tegen mij zegt: Pas maar op anders krijg je geen kadootjes van Sinterklaas.

Een vreedzame godsdienst herken je aan de leden, omdat die een vreedzame boodschap uitdragen. En dit, sjako, is geen vreedzame boodschap van jou, maar een bedreiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hopper:

Matteus 16: 25-28 lijkt reïncarnatie dan weer tegen te spreken:

25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?

27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

 

 

Jezus spreekt hier van sommigen welke de dood niet zullen smaken.  Hetgeen betekent dat sommigen wel de dood zullen smaken.    De Zoon des mensen zal een ieder vergelden naar zijn doen.

Elders maakt Jezus ook een omkering, voor hem zijn wat wij 'de levenden' noemen de doden en vice versa.

Lucas 9:60

Jezus zei: ‘Laat het begraven van de doden maar over aan hen die geestelijk dood zijn. Wat u moet doen, is met Mij meegaan en de mensen vertellen dat God van hen houdt.’

 

Ik interpreteer dat als zodanig dat Jezus de ongeestelijke mensen als 'dood' beschouwt.  Die zijn nog niet eens tot daadwerkelijk leven gekomen.

Dag Hopper,

Er is een verschil tussen de geestelijke dood die men bij leven kan meemaken wat de ‘wedergeboorte’ is en anderzijds na het fysieke sterven opnieuw in het vlees komen als de aardse kringloop nog niet voorbij is.

Reïncarnatie betekent opnieuw in het vlees komen. Dus de geest/ziel bezielt weer een bevruchte eicel en groeit dan opnieuw uit tot mens m/v. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Yours:

Voor mij is reïncarnatie ook een feit. 

Zal je toch eerst een onsterfelijke ziel moeten hebben, maar de Bijbel zegt iets anders:

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

10 Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.

Psalm 88:10 Zult u wonderen doen voor de doden? Kunnen zij die machteloos zijn in de dood, opstaan om u te loven?

Psalm 115:17

Niet de doden loven Jah, niet degenen die afdalen in de stilte van de dood.

Psalm 146:4 Vertrouw niet op mensen met macht, vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten. (de geest die hier wordt bedoeld is de levensadem, rouach in het Hebreeuws, wat je beetje kan vergelijken met een levens batterij). 
En zo kan ik er nog wel wat noemen. Na de dood is er geen bewustzijn. Alleen nu Christus regeert krijgen mensen met een hemelse bestemming een opstanding in de hemel.

Reincarnatie is een heidense gedachte en komt absoluut niet voor in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Matteus 16: 25-28 lijkt reïncarnatie dan weer tegen te spreken:

25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?

27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

 

 

Jezus spreekt hier van sommigen welke de dood niet zullen smaken.  Hetgeen betekent dat sommigen wel de dood zullen smaken.    De Zoon des mensen zal een ieder vergelden naar zijn doen.

 


Daar staat in vers 28 niet dat die sommigen de dood niet zullen smaken. Er staat dat ze de dood niet smaken zullen totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.    In de volgende twee verzen (Mattheüs 17: 1-2) zien Petrus, Johannes en Jakobus  Jezus in Zijn Koninklijke luister, bij de transfiguratie.

17: 1 En  na zes dagen nam Jezus met Zich Petrus, en Jakobus, en Johannes, zijn broeder, en bracht hen op een hoge berg alleen.

2 En Hij werd voor hen veranderd van gedaante; en Zijn aangezicht blonk gelijk de zon, en Zijn klederen werden wit gelijk het licht.


Het kan eveneens, als een dubbelprofetie, vooruit wijzen naar de Wederkomst, de tijd dat die “sommigen” (gereïncarneerd en wel) “veranderd” worden in een ondeelbaar ogenblik.

1 Corinthiërs 15:51-52

Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden; In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Erfzonde vinden we in de bijbel pas terug in een brief aan de Romeinen (Romeinen 5:19).

De kinderen van Adam en Eva gingen ook dood en die hadden niet van de boom gegeten.  Adam en Eva stonden aan het begin van de mensheid en de toenmalige mensheid betwijfelde de soevereiniteit van God. De moederprofetie laat het ook al zien. 
En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’

Waarbij de vrouw Gods volk is. De Hij bleek Jezus te zijn wie in de hiel werd getroffen, want Hij stierf wel door toedoen van satan maar kreeg daarna een opstanding. 
Bovendien is de erfzonde wel degelijk te vinden in Gods Wet en ook wel direct. 
Psalm 51:5 Ik ben schuldig vanaf mijn geboorte en in zonde heeft mijn moeder me ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flawless victory:


Daar staat in vers 28 niet dat die sommigen de dood niet zullen smaken. Er staat dat ze de dood niet smaken zullen totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.    In de volgende twee verzen (Mattheüs 17: 1-2) zien Petrus, Johannes en Jakobus  Jezus in Zijn Koninklijke luister, bij de transfiguratie.

17: 1 En  na zes dagen nam Jezus met Zich Petrus, en Jakobus, en Johannes, zijn broeder, en bracht hen op een hoge berg alleen.

2 En Hij werd voor hen veranderd van gedaante; en Zijn aangezicht blonk gelijk de zon, en Zijn klederen werden wit gelijk het licht.


Het kan eveneens, als een dubbelprofetie, vooruit wijzen naar de Wederkomst, de tijd dat die “sommigen” (gereïncarneerd en wel) “veranderd” worden in een ondeelbaar ogenblik.

1 Corinthiërs 15:51-52

Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden; In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Ik zie in (met name) 1 Kor 15: 51-52 bewijsvoering voor de geestelijke mens.  In Matt 17:1-2 idem.

Met name Paulus heeft het steeds maar over de geestelijke mens (Die leeft in een ondeelbaar ogenblik, het eeuwig nu).  Paulus heeft het over de transfiguratie van vleselijke mens naar geestelijke mens.  In vers 55-56 van 1 Kor 15    staat dan ook dat 'de zonde' de prikkel des doods is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

 

Reincarnatie is een heidense gedachte en komt absoluut niet voor in de Bijbel.


De bijbel is doorspekt met reïncarnatie. Zo was Paulus de reïncarnatie van koning Saul. Blijkt uit bijbelstudie.  Jezus laat Paulus weten dat hij Saul was. 
 

02. Koning Saul en Paulus (Saulus)

Het vorige leven van de apostel Paulus (Saulus) als koning Saul wordt eveneens behandeld in de publicatie: “De mystieke reizen van Paulus”.
Op weg naar Damascus verscheen Jezus aan de apostel, die met Saul werd aangesproken, een gebeurtenis die niet voor niets tot driemaal toe wordt herhaald. 

Hd.09:04-
Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus.

Hd.22:07-
(…) en ik viel op de grond en hoorde een stem tot mij zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En ik antwoordde: Wie zijt Gij Here? En Hij zeide tot mij: Ik ben Jezus, de Nazoreeër, die gij vervolgt.

Hd.26:14-
(…) en toen wij allen ter aarde vielen, hoorde ik een stem tot mij spreken in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? Het valt u zwaar tegen de prikkels achteruit te gaan. En ik zeide: Wie zijt Gij, Here? En de Here zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt.

Zelfs Ananias, die te Damascus woonde, sprak de apostel aan met Saul.

Hd.09:17- 
En Ananias ging heen en kwam in het huis, en hij legde hem de handen op  en zeide: Saul, broeder, de Here heeft mij gezonden (…).

Maar waarom Saul en niet Saulus? Volgens Hd.26:14 werd de Hebreeuwse naam Saul gebruikt, in plaats van zijn Griekse naam Saulus. In de tijd van de Romeinen was de volkstaal daarentegen Aramees. Ook Jezus sprak al Aramees. De Hebreeuwse taal werd alleen nog gebezigd in verband met de godsdienst en heilige Geschriften van de Joden, en die grepen terug op vroegere tijden. De naam Saul lijkt hier dus bewust te zijn gebruikt om het geheugen van de apostel op te frissen, want zij doet ogenblikkelijk herinneren aan die andere Saul, de eerste koning in de geschiedenis van Israël. Kan Saulus/Paulus in een vorig leven koning Saul zijn geweest? De inwijding die Saulus op weg naar Damascus onderging, is in ieder geval het uitgelezen moment voor een terugblik op een vorig leven, en in de brieven van Paulus zijn hier ook meer aanwijzingen voor te vinden. 
Om te beginnen behoorden koning Saul en Paulus allebei tot Israël en de stam Benjamin. 

1Sm.09:01-
Er was een man uit Benjamin, Kis geheten, de zoon van Abiël, de zoon van Zeror, de zoon van Bechorath, de zoon van Afiah, een Benjaminiet, een vermogend man; deze had een zoon, Saulgeheten (…).

Bij de volgende twee fragmenten deelt Paulus zijn afkomst uit de stam Benjamin mee.

Rm.11:01-            
Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, de stam van Benjamin.

Flp.03:05- 
(…) besneden ten achtsten dage, uit het volk van Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër. 

Paulus noemde zichzelf een Israëliet en een Benjaminiet, terwijl beide benamingen allang voor zijn geboorte in onbruik waren. Men sprak immers van Joden. Bovendien, hoe kon Paulus weten dat hij uit het geslacht van Benjamin was? Koning Saul leefde ±1042-1010 voor Chr., en in aanmerking genomen dat men gemiddeld niet ouder werd dan 30 á 35 jaar, blijkt het register van de stam Benjamin (in 1Kr.08:29), lang vóór Christus ten einde te lopen.

De geslachtregisters van de twaalf stammen eindigen zo vroeg, omdat het stammenrijk Israël sedert de ballingschap ten onder was gegaan. Na de Assyrische overheersing werd het gebied bezet door de Perzen en in aansluiting daarop door de Grieken en de Romeinen. De oude gewoonte om bij de afstamming naar een van de twaalf stamvaders van Israël te verwijzen, raakte daarmee in onbruik. Alleen het register van Jezus werd kennelijk bijgehouden, en deze loopt via Jakobs zoon Juda. Voorzover er in het Nieuwe Testament nog wordt gerefereerd aan de “twaalf stammen”, is dit hoogstens uit religieuze overwegingen.
Dat er lang voor Paulus geen geslachtregisters meer werden bijgehouden van de twaalf stammen, wordt bovendien bevestigd doordat de apostel wel over zijn verre voorvaderen Abraham en Benjamin sprak, maar volledig zweeg over degenen die hem in tijd het meest nabij waren: zijn ouders, grootvader, betovergrootvader etc. 
Kortom, er is veel voor te zeggen dat Paulus de kennis over zijn afkomst uit een andere bron had ontvangen, namelijk via Jezus en Ananias die hem met Saul hadden aangesproken, zodat hij zich zijn leven als koning Saul kon herinneren. 

Bij Hd.26:05 staat Paulus tegenover koning Agrippa II om verantwoording af te leggen, en memoreert hij in nogal cryptische taal en dubbelzinnige bewoordingen aan zijn vorige leven als koning Saul.

Hd.26:05- 
Mijn leven dan van jongsaf, dat ik van den beginne aan geleid heb onder mijn volk en te Jeruzalem, kennen alle Joden, daar zij sedert lange tijd van mij weten, indien zij slechts willen getuigen, dat ik naar de meest nauwgezette partij van onze godsdienst, als Farizeeër, geleefd heb.

Kern van het verhaal is, dat de Joden slechts wilden getuigen van Paulus’ leven als Farizeeër, maar dat er blijkbaar meer over de apostel te vertellen was dan zij wilden (of wisten).

http://geheimenindebijbel.nl/karmaenreincarnatie/hoofdstuk5/h5pag2.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Erfzonde vinden we in de bijbel pas terug in een brief aan de Romeinen (Romeinen 5:19).

De kinderen van Adam en Eva gingen ook dood en die hadden niet van de boom gegeten.  Adam en Eva stonden aan het begin van de mensheid en de toenmalige mensheid betwijfelde de soevereiniteit van God.

Nergens staat dat Adam of Eva de soevereiniteit betwistten, alleen dat ze fruit van een boom plukten. Wat ook niet kon, ze kenden immers het verschil tussen goed en kwaad niet. Erfzonde staat niet genoemd in Genesis. 

30 minuten geleden zei sjako:

Waarbij de vrouw Gods volk is. De Hij bleek Jezus te zijn wie in de hiel werd getroffen, want Hij stierf wel door toedoen van satan maar kreeg daarna een opstanding. 
Bovendien is de erfzonde wel degelijk te vinden in Gods Wet en ook wel direct. 
Psalm 51:5 Ik ben schuldig vanaf mijn geboorte en in zonde heeft mijn moeder me ontvangen

Dat is een geheel eigen invulling en niet de tekst van psalm 51.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Los van de vraag óf doodgaan heel veel pijn doet: waarom zou je daar druk om maken, als je toch niet gelooft in reincarnatie? 

 

Als je alleen de letterlijke bijbel neemt, dan inderdaad niet. Maar geschiedenis is gelukkig veel meer dan alleen dat boek en daarom is bekend dat Joden en de eerste christenen uitgingen van reïncarnatie. 

Bovendien werd in Maleachi de terugkomst/reincarnatie van Elia reeds aangekondigd, Jezus stelde zelfs dat Joahhnes dit was. Nu stellen de JG dat Johannes zelf dit ontkende (Joh 1:21), maar we weten ook dat diezelfde Johannes zei: (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.
 

 


Inderdaad. Jezus zei ook niet voor niets erbij (Mattheus 11: 14) : ‘En voor wie het wil aannemen: hij is Elia, die komen zou.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Flawless victory:


Inderdaad. Jezus zei ook niet voor niets erbij (Mattheus 11: 14) : ‘En voor wie het wil aannemen: hij is Elia, die komen zou.’

Absoluut. Daarom klopt de bewering van @sjako niet: 

1 uur geleden zei sjako:

Reincarnatie is een heidense gedachte en komt absoluut niet voor in de Bijbel.

Het komt dus wel degelijk voor in de Bijbel.
Nu stellen de JG dat Johannes zelf dit ontkende (Joh 1:21), maar we weten ook dat diezelfde Johannes zei: (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.
Dat laatste zinnetje lees je er nooit bij als de JG hun standpunt inzake reïncarnatie uitleggen. Toch is het gewoon bijbels, kennelijk wil men dit bijbelse deel negeren. De vraag is waarom, kun jij dat uitleggen @sjako

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als ik dit lees ben ik benieuwd waarom jij denkt, gebaseerd op waarheid, waarom mensen die in reincarnatie geloven bedrogen uitkomen, terwijl mensen die in opstanding geloven dat niet doen.

Je bent al zo lang op dit forum en je hebt al zo veel uitleg gehad waarbij gebleken is dat je zelf bedrog pleegt omdat je geen oprechte interesse hebt en niet in gaat op de uitleg die je krijgt. Wanneer je een goed antwoord hebt gekregen geef je geen blijk van enig begrip en kunt geen erkenning geven van de juistheid van de uitleg. Nochthans spreekt je van bedrog.

Het geloof is voor het dagelijks leven. Ik ben genezen van schizofrenie terwijl dat een medische onmogelijkheid is. De bijbel spreekt er over dat God geneesheeer is en dat God spreekt met Zijn gelovigen waarbij Hij hen naar groene weiden leidt. Godis een goede herder die Zijn schapen als een kudde naar plaatsen brengt waar het goed toeven noor hen is. Zijn schapen verstaan Zijn stem en volgen die HIj leidt hen naar de goede plek. Daar is genezing en daar oet je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Met name Paulus heeft het steeds maar over de geestelijke mens

Hier heeft Paulus het over een geestelijk denkend mens. Je kan leven naar het vlees, zoals de meeste mensen doen, maar je kan ook leven naar de Geest. Daarbij krijg je hulp van de heilige Geest. Wanneer je in Christus bent leef je naar de geest. Het heeft niks met een onsterfelijk deel van de mens.

5 uur geleden zei Flawless victory:

De bijbel is doorspekt met reïncarnatie. Zo was Paulus de reïncarnatie van koning Saul.

Ja hoor. Je kan alles wel aan elkaar gaan knopen en zo mensen misleiden. 

5 uur geleden zei Flawless victory:

Op weg naar Damascus verscheen Jezus aan de apostel, die met Saul werd aangesproken, een gebeurtenis die niet voor niets tot driemaal toe wordt herhaald.

De goede man heette Saulus, afgekort Saul. Er zijn meer mensen die Klaas heten.

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat Adam of Eva de soevereiniteit betwistten,

Als ze dat niet deden zouden ze toch niet zondigen tegen God en Zijn wet overtreden. Zo moeilijk was die wet niet. Ze wilde net zoveel kennis als God hebben, want met die leugen kwam satan aan.

4 uur geleden zei Flawless victory:

Inderdaad. Jezus zei ook niet voor niets erbij (Mattheus 11: 14) : ‘En voor wie het wil aannemen: hij is Elia, die komen zou.’

Dat ging dus over Johannes de Doper. Hij kwam met dezelfde geesteshouding als Elia. Johannes de Doper is niet Elia. En Elia komt wel terug maar dan in zijn opstandingslichaam.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nu stellen de JG dat Johannes zelf dit ontkende (Joh 1:21), maar we weten ook dat diezelfde Johannes zei: (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.

Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Ben je Eli̱a?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Ben je de Profeet?’ ‘Nee’, antwoordde hij.  
Hij is Elia dus niet, maar had dezelfde geesteshouding als Elia.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.

Dat is niet zo moeilijk te weerleggen. Als iemand iets getuigd is het zijn woord tegen de andere. Als er iemand iets beweert moeten er minstens 2 getuigen zijn. Jezus kan dus wel iets over Zichzelf beweren, maar dat is dus niet geldig omdat de Wet meerdere getuigen vereist. 
Deuteronomium 19:15 Niemand mag op basis van één enkele getuigenverklaring worden veroordeeld vanwege een overtreding of zonde die hij heeft begaan. De kwestie moet worden bevestigd door de verklaringen van twee getuigen of door de verklaringen van drie getuigen

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat Adam of Eva de soevereiniteit betwistten,

Als ze dat niet deden zouden ze toch niet zondigen tegen God en Zijn wet overtreden. Zo moeilijk was die wet niet.

Genesis spreekt helemaal niet over een wet, evenmin dat ze god's soevereiniteit betwistten. Jij vult dat zelf in met 'ze betwistten god's soevereiniteit en daarom deden ze dat. Ik dacht dat jij bijbels redeneerde maar daar is niets bijbels aan. Eva vond het fruit er mooi uitzien en wilde graag kennis bezitten. Niets meer en minder.

 

32 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nu stellen de JG dat Johannes zelf dit ontkende (Joh 1:21), maar we weten ook dat diezelfde Johannes zei: (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.

Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Ben je Eli̱a?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Ben je de Profeet?’ ‘Nee’, antwoordde hij.  
Hij is Elia dus niet, maar had dezelfde geesteshouding als Elia.

Ja, en als hij over zichzelf spreekt, dan is dat niet waar....

21 minuten geleden zei sjako:

Dat is niet zo moeilijk te weerleggen. Als iemand iets getuigd is het zijn woord tegen de andere. Als er iemand iets beweert moeten er minstens 2 getuigen zijn. Jezus kan dus wel iets over Zichzelf beweren, maar dat is dus niet geldig omdat de Wet meerdere getuigen vereist. 
Deuteronomium 19:15 Niemand mag op basis van één enkele getuigenverklaring worden veroordeeld vanwege een overtreding of zonde die hij heeft begaan. De kwestie moet worden bevestigd door de verklaringen van twee getuigen of door de verklaringen van drie getuigen

Nu draai je één en ander wel heel erg om. Er staat in Johannes 8:17 "En er is ook in uw wet geschreven, dat de getuigenis van twee mensen waarachtig is."
Niets meer, niets minder.
En wel in hetzelfde boek Johannes waarin staat (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.
Dus als Johannes over zichzelf spreekt,  dan is dat iets heel anders dan dat het persé nodig is om 2 getuigen te hebben om een bewering waar te laten zijn.
Dat weet je zelf ook wel, anders zouden we stevig kunnen gaan schrappen in het aantal profetieën en uitleggingen... die zijn bijna allemaal door één persoon gedaan....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-12-2022 om 12:11 zei Petra.:

Er zijn ook andere antwoorden mogelijk op het Bijbel en geweld probleem. 

In het boek van Esther wordt gedreigd met genocide tegen het volk van Jehovah, het Joodse volk. Onder koning Ahasveros komt een man Haman aan de macht die genocide plant tegen de Joden. Maar Mordechai voorkomt dat. Wanneeer het plan bij hem bekend wordt klaagt hij openbaar voor het paleis van de koning op het plein. HIj klaagt luidt over het lot van zijn volk waarop Haman de boosdoener het gemunt heeft. Het feit dat hij openbaar klaagt toont zijn instelling dat hij begaan is met zijn volk en niet uit is op aggressie itt tot zijn belagers. Het hele volk dreigt aangevallen te worden waardoor er genuine sprake is van een dreigende genocide.

De oplossing wordt gegeven door de instelling van Mordechai en de instelling van Hadassa zijn nichtje dat door hem verzorgd werd. Eshter weet goed met ondergeschiktheid om te gaan en ook daarom is zij in staat vertrouwen in mannen te hebben. Daarom bereikt zij veel en verkrijgt invloed bij de koning om op het cruciale moment de koning in te lichten waardoor een genocide voorkomen kan worden. Door het vertrouwen dat zij door de liefdevolle opvoeding van Mordechai heeft meegekregen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Ben je Eli̱a?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Ben je de Profeet?’ ‘Nee’, antwoordde hij.  
Hij is Elia dus niet, maar had dezelfde geesteshouding als Elia.

Jezus Zelf heeft gezegd dat Johannes Elia is. Voor wie het kan aanvaarden, zei Hij erbij. Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn. Wat ik me afvraag is wat jij doet met al die teksten die ik je heb gegegeven waarin God heeft gezegd dat hij alle mensen wil behouden.  Trekt God dan toch aan het kortste eind dan?  Ik zal ze hieronder nog een keertje noemen. Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn er alvast een paar. Wat is jouw visie hierop?


1 Korinthe 15:22 (HSV)

Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

- Zoals door één mens alle mensen zijn veroordeeld zo zullen ook door één  Mens alle mensen worden gerechtvaardigd. Romeinen 5:18

- God wil dat alle mensen gered worden. 1 Timotheüs 2:4

- De levende God is een Redder van alle mensen. 1 Timotheüs 4:10

Alle tong zal van harte belijden dat Jezus Christus Heer is tot eer van God de Vader. Filippenzen 2:11

- De dood zal als laatste vijand worden teniet gedaan waarna God alles in allen wordt. 1 Korinthiërs 15:22-28

- God heeft allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich over allen te ontfermen. Romeinen 11:32

- Christus Jezus gaf Zichzelf tot een losprijs voor allen. 1 Timotheüs 2:6

- Jezus Christus is de Redder der wereld. Johannes 4:42

 - Jezus Christus is een verzoening, niet slechts voor onze zonden maar voor de gehele wereld.
1 Johannes 2:2

- God zoekt het verlorene totdat Hij het vindt. Lucas 15:4

- God laat niet varen de werken Zijner handen. Psalm 138:8


 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit geeft bij mij dezelfde indruk als een kind dat tegen mij zegt: Pas maar op anders krijg je geen kadootjes van Sinterklaas.

Een vreedzame godsdienst herken je aan de leden, omdat die een vreedzame boodschap uitdragen. En dit, sjako, is geen vreedzame boodschap van jou, maar een bedreiging.

Waarom is dat een bedreiging en geen waarschuwing?

Waar het om gaat is en wat maatgevend is is niet of de volgelingen vreedzaam zijn maar of God vreedzaam is. God zal een vrederijk stihten en wanneer het laatste oordeel geweeest is zullne allen die Hem anavaarden en veranderd worden bij het geluid van de laatste bazuin en zij zullen zonder zonde zijn en als Adam en Eva voor de zondeval waarbij zijniet opnieuw zullen zondeigen. Dat rijk en de vrde daarin zin totaal afhankelijk van Christus en niet van de mens die Hij red van zijn zonde.

Gods Geest is werkzaam in de volgelingen van Jezus en zij zijn in staat om door de Geest van God goede werken te doen. Zo werd Jezus gedoopt met de Heilige Geest voordat Hij zijn bediening begon. Zo spreekt de bijbel oa over de gave van de Geest om krachten te doen en dat betekent werken die voor de mens onmogelijk zijn maar wonderen van God zijn zoals bijvoorbeeld door de hand van Jan Zeilstra die op zij website "wings of healing "te zien zijn en ondertussen zijn er op You Tube filpjes van straatevangelistendie dezelfde krachten werken. Zij genezen mensen ter plekke op de straat door eht gebed tot Christus.

Daarnaast spreekt de wet over straf tegen de zonde maar maar wordt uitgelegd dat het leven door de Geest niet tegen de wet ingaat.

Galaten 5;22-26: "De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet. Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen. Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden."

Dus de tekst legt uit dat vrede een vrucht van de Geest is. Het leven door de Geest levert deze vruchten en dat komt overeen met een wandel door de Geest. Voor de ongelovige geld dat het afhangt van zijn instelling of hij zich iets gelegen laat liggen aan de discipelen van Jezus en of hij iets goeds voor hen gedaan heeft of hij door het oordeel zal komen en goedgekeurd zal worden, waardig gevonden zal worden om deel uit te maken van het eeuwige koninkrijk van God. Daarom staat er dat er sommigen in het oordeel zullen zijn waarvan Jezus zal zeggen dat zij welkom zijn omdat zij goed hebben gedaan aan één van Zijn discipelen die daar zullen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Flawless victory:

Jezus Zelf heeft gezegd dat Johannes Elia is. Voor wie het kan aanvaarden, zei Hij erbij. Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn. Wat ik me afvraag is wat jij doet met al die teksten die ik je heb gegegeven waarin God heeft gezegd dat hij alle mensen wil behouden.  Trekt God dan toch aan het kortste eind dan?  Ik zal ze hieronder nog een keertje noemen. Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn er alvast een paar. Wat is jouw visie hierop?


1 Korinthe 15:22 (HSV)

Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

1 Kor 15;20-22 (HSV): 

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden."

Deze tekst betreft de opstanding der doden waardoor zij levend gemaakt worden om het oordeel dat over hen geveld gaat worden aan te horen. Daarvan zal slechts een deel het koninkrijk van God beërven want de bokken staan aan zijn linkerhand en zij zullen  het kininkrijk van God niet beërven: 

Mattheüs 25;33-34: "En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand. Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld."

en vers 41: "Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is."

en afsluitend in vers 46: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."

De koning dat is Jezus die Zijn leven gegeven heeft omdat Hij de koning is en daarom stond dat boven Zijn hoofd bij Zijn kruisiging waardoor Hij genade bewerkt heeft voor hen die gered willen worden in Zijn naam. DEgenen die Zijn leven gegeven heeft (Jezus) is degene die gemachtigd is om het oordeel te vellen. Omdat de genade door Hem bewerkt is en Zijn doel is om allen redding aan te bieden en daarom heeft Hij zijn leven gegeven voor allen en hij zal beoordelen wie Hem kennen en wie ahem afwijzen. HEt komt du saan op het kennen van Jezus in de zin van met Hem willen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

1 Kor 15;20-22 (HSV): 

"Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden."

Deze tekst betreft de opstanding der doden waardoor zij levend gemaakt worden om het oordeel dat over hen geveld gaat worden aan te horen. Daarvan zal slechts een deel het koninkrijk van God beërven want de bokken staan aan zijn linkerhand en zij zullen  het kininkrijk van God niet beërven: 

Mattheüs 25;33-34: "En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand. Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld."

en vers 41: "Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is."

en afsluitend in vers 46: "En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven."

De koning dat is Jezus die Zijn leven gegeven heeft omdat Hij de koning is en daarom stond dat boven Zijn hoofd bij Zijn kruisiging waardoor Hij genade bewerkt heeft voor hen die gered willen worden in Zijn naam. DEgenen die Zijn leven gegeven heeft (Jezus) is degene die gemachtigd is om het oordeel te vellen. Omdat de genade door Hem bewerkt is en Zijn doel is om allen redding aan te bieden en daarom heeft Hij zijn leven gegeven voor allen en hij zal beoordelen wie Hem kennen en wie ahem afwijzen. HEt komt du saan op het kennen van Jezus in de zin van met Hem willen leven.

Inderdaad. Alleen geloof jij in de hel en is de hel in mijn optiek de reïncarnatie.  Ik vind daar volop aanwijzingen voor in de bijbel. De reïncarnatiecyclus is in zichzelf eeuwigdurend , tenzij men de Verlosser aanvaard en verlost wordt en is daarmee wel een beetje vergelijkbaar met de helgedachte.  @sjako gelooft dacht ik niet in de hel. Bij de Jehova’s getuigen gelooft men in een soort zieleslaap dacht ik. 

Wat ik me ook bij jou wel afvraag is wat jij doet met al die bijbelteksten die ik ook aan @sjako heb voorgelegd, waarin staat dat God een Redder is van alle mensen.  Ik heb die teksten eerder in dit topic al genoemd, misschien wil je daar nog eens naar kijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Waarom is dat een bedreiging en geen waarschuwing

Omdat degene die het oordeel uitspreekt op voorhand al van plan is om iedereen die niet luistert voor altijd ter laten branden in de hel. 

4 uur geleden zei Barnabas:

Waar het om gaat is en wat maatgevend is is niet of de volgelingen vreedzaam zijn maar of God vreedzaam is.

Dat is niet vreedzaam te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:

Wat ik me ook bij jou wel afvraag is wat jij doet met al die bijbelteksten die ik ook aan @sjako heb voorgelegd, waarin staat dat God een Redder is van alle mensen.  Ik heb die teksten eerder in dit topic al genoemd, misschien wil je daar nog eens naar kijken. 

Heel eenvoudig: interpreteren in het licht van het al bestaande geloof, dat ook op de evangelieën gefundeerd is, waarin Jezus onder meer waarschuwt voor de hel. Maar die teksten zul jij waarschijnlijk weer interpreteren in het licht van jouw geloof dat allen gered zouden worden. Het christelijk geloof is nu eenmaal niet gefundeert op slechts een selectie bijbelteksten, maar op heel de Schrift en heel de geloofstraditie die door de eeuwen heen ontstaan is.

De zon schijnt ook voor iedereen, niemand uitgezonderd. Niemand die buiten is, zal ontkomen aan haar warmte en licht. Ook als het bewolkt is. Maar je moet wel naar buiten, of anders in elk geval minimaal de gordijnen opendoen, om van haar warmte en licht te profiteren. Doe je dat niet, dan zal de zon jou niet bereiken. Niet omdat de zon dan niet voor jou zou schijnen, maar simpelweg omdat zij jou niet kan bereiken, omdat jij je van haar afsluit.

Mensen kunnen zich van God afsluiten, bijvoorbeeld als zij bang zijn voor het Licht. Kinderen verkiezen soms al het urenlang mokken in hun kamer boven het aanbieden van excuses en weer vrolijk verder kunnen spelen. Volwassenen zijn daarin vaak niet veel anders, alleen hebben zij er allerlei verfijnd klinkende termen en excuses voor. Wanneer zij daarin echter volharden, zal God zich ook niet opdringen en zal Hij hen uiteindelijk laten gaan. Wie bang blijft voor het Licht, zal in het duister blijven. Wie het heersen in de hel verkiest boven het dienen in de hemel, zal uiteindelijk eveneens van God te horen krijgen: 'Uw wil geschiede'. (naar C.S. Lewis)

Niet weinig mensen ervaren serieuze problemen met stalkers. Stalkers geloven in hun verziekte geest dat zij uit liefde handelen, als zij hun slachtoffer constant lastigvallen, bedreigen, intimideren, aanranden of erger. Ze kunnen daarin echt heel ver gaan. En hoe hard en hoe duidelijk het slachtoffer ook aangeeft dat de liefde niet wederzijds is, de stalker zal alles wat zij zegt in zijn voordeel blijven interpreteren en niet rusten voordat zij in zijn macht is en zich goedschiks of kwaadschiks aan hem overgeeft.

Mij lijkt dat bepaald geen juist beeld van Gods liefde. Maar daar komt het wel op neer als je werkelijk meent dat Hij iedereen bij Hem zal trekken, ongeacht wat men wil. In dit leven blijft zijn hand uitgestoken naar een ieder van goede wil, maar hierna is de keuze gemaakt en zul je naar die keuze handelen. Iedereen is van harte welkom bij God in de hemel; de poort staat voor iedereen wagenwijd open. Maar je moet wel echt willen, je moet wel bereid zijn het Licht te aanvaarden, ook als het misschien even pijn doet. Wil je het niet, blijf je liever buiten in het donker, dan zal God je niet naar binnentrekken. En niet iedereen zal willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Hier heeft Paulus het over een geestelijk denkend mens. 

Zeker niet, Paulus onderscheid nadrukkelijk de geestelijke mens van de ongeestelijke mens.   Eerder in 1 Kor 2 staat te lezen; "Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben."

Waaruit je ook al kunt opmaken dat God de mens iets kan schenken wat hem onbekend is.   God bereid het voor degenen die Hem liefhebben.  Dat is een verwijzing naar het zogeheten dubbelgebod. (Marcus 12, 28-34)   Niet voor niets het eerste en het tweede gebod.  Waaruit we kunnen opmaken dat alle andere geboden daar niet bij in de schaduw kunnen staan.

Citaat

Je kan leven naar het vlees, zoals de meeste mensen doen, maar je kan ook leven naar de Geest. Daarbij krijg je hulp van de heilige Geest. Wanneer je in Christus bent leef je naar de geest. Het heeft niks met een onsterfelijk deel van de mens.

Daar ben ik het wel mee eens.  Behalve dan  de laatste zin.   Als je leeft naar de Geest en het dubbelgebod dan bereid God jou iets.

De mens in jou kan vernieuwd worden, van ongeestelijk natuurmens (voortkomend uit de natuur) naar geestelijk mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Heel eenvoudig: interpreteren in het licht van het al bestaande geloof, dat ook op de evangelieën gefundeerd is, waarin Jezus onder meer waarschuwt voor de hel. Maar die teksten zul jij waarschijnlijk weer interpreteren in het licht van jouw geloof dat allen gered zouden worden.

Als de hel waar is, en de mens doet er volgens de Bijbel verkeerd aan kwaad met kwaad te vergelden (Romeinen 12:20-21), doet God daar dan wèl goed aan? Of is een eeuwigdurende hellestraf een overwinning van het kwade over het goede?

Als de hel bestond, is dat dan niet volledig in tegenspraak met Gods almacht? Er zijn 2,4 miljard christenen. De helleleer zou betekenen dat Hij het leeuwendeel van de schepping aan diezelfde hel verliest.  Je zou maar geboren worden in de buitenlanden van Tibet of Timboektoe.

Als de hel geen fictie is en God een ieder kan redden - lees: Hij is bij machte - maar volgens de theologie van de hel wil Hij dat niet, dan is Hij toch niet oneindig in Zijn goedheid?

Als de hel waarheid is en door God geschapen (alles is immers uit Hem), staat dit dan niet lijnrecht tegenover Gods uitdrukkelijke wens dat Hij alle mensen wil redden? (1 Tim.3: 3-4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid