Spring naar bijdragen

Genocide en geweld in de Bijbel


Aanbevolen berichten

Op 9-7-2023 om 22:39 zei Flawless victory:

- God heeft allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich over allen te ontfermen. Romeinen 11:32

De tekst toont in combinatie met de tekst dat God zelfs in de hel aanwezig is dat God zich zelfs over de mensen die daar zullen Zijn zal ontfermen. Zij zijn wel ongehoorzaam maar dat betekent niet dat God Zijn ontferming zou stoppen. Want ook een man die door ongehoorzaamheid een ongeluk veroorzaakt en daarvoor in de gevangenis terecht komt wordt door de cipier menselijk behandelt en krijgt alles wat hij nodig heeft

Op 9-7-2023 om 22:39 zei Flawless victory:

- Christus Jezus gaf Zichzelf tot een losprijs voor allen. 1 Timotheüs 2:6

Maar dat betekent niet dat allen zich daar iets aan gelegen laten liggen.

Op 9-7-2023 om 22:39 zei Flawless victory:

- Jezus Christus is de Redder der wereld. Johannes 4:42

 - Jezus Christus is een verzoening, niet slechts voor onze zonden maar voor de gehele wereld.
1 Johannes 2:2

Opnieuw. Jezus heeft voor de zonden van alle mensen betaald maar dat wordt geweigerd door sommigen.

Op 9-7-2023 om 22:39 zei Flawless victory:

- God zoekt het verlorene totdat Hij het vindt. Lucas 15:4

Lukas 15;3-4: "En Hij sprak deze gelijkenis tot hen en zei: Welk mens onder u die honderd schapen heeft en er één van verliest, verlaat niet de negenennegentig in de woestijn en gaat achter het verlorene aan, totdat hij het vindt?"

Jezus spreekt dus over het zoeken van een verloren schaap. De context legt dus een beperking op, het gaat om een schaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 336
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarnaast zou het derde koninkrijk over de gehele wereld heersen. Griekenland (derde bij Sjako) heeft slechts 4,5% van het landoppervlak beslaan. Daarnaast is het door hem genoemde Anglo-Amerikaa

Neen. De aarde is voor de goddelozen een paradijs maar voor de godsvrezenden een gevang.

Denk het niet. In de hemel is geen bier, zingen ze toch? 😉

Posted Images

16 minuten geleden zei Barnabas:

Jezus spreekt dus over het zoeken van een verloren schaap. De context legt dus een beperking op, het gaat om een schaap.

Beetje inzicht kan nooit kwaad, dat schaap verwijst naar het innerlijke kind in ons, zonder beperking dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-7-2023 om 22:39 zei Flawless victory:

- God laat niet varen de werken Zijner handen. Psalm 138:8

Psalm 138;8;: "De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien; Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig; laat de werken van Uw handen niet los."

Vers acht staat in de context van een gebed van David tussen hem en God. Het gaat niet over iedereen maar het is een gebed van de gelovige die er voor gered te worden. Zie voorafgaande vers (7):

"Als ik midden in de benauwdheid verkeer, maakt U mij levend; U strekt Uw hand uit tegen de toorn van mijn vijanden, Uw rechterhand verlost mij."

44 minuten geleden zei TTC:

Beetje inzicht kan nooit kwaad, dat schaap verwijst naar het innerlijke kind in ons, zonder beperking dus. 

Hoe weet je dat Jezus dat bedoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Kwestie van introspectie

Dat is wel erg kort door de bocht. Ik ben het er ook niet mee eens. Iedereen kan van alles zeggen over wat er in hemzelf is. Maar Jezus woorden zijn de woorden van Jezus en wat Hij bedoelt moet blijken aan wat Hij er over zegt in de bijbel.

2 uur geleden zei Hopper:

Als gij niet opnieuw wordt als de kleine kinderen, zult gij het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan.

 

Ken je dat vers niet dan?

De vraag was gericht aan TTC om exclusief zijn mening op dit gebied te vernemen, meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Barnabas:

Dat is wel erg kort door de bocht. Ik ben het er ook niet mee eens. Iedereen kan van alles zeggen over wat er in hemzelf is. Maar Jezus woorden zijn de woorden van Jezus en wat Hij bedoelt moet blijken aan wat Hij er over zegt in de bijbel.

Probeer het eens, stond er nog bij. Wellicht denk jij aan schaapjes op het droge halen, in de zin van zoveel mogelijk geld binnenrijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Barnabas:

Psalm 138;8;: "De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien; Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig; laat de werken van Uw handen niet los."

Vers acht staat in de context van een gebed van David tussen hem en God. Het gaat niet over iedereen maar het is een gebed van de gelovige die er voor gered te worden. Zie voorafgaande vers (7):

"Als ik midden in de benauwdheid verkeer, maakt U mij levend; U strekt Uw hand uit tegen de toorn van mijn vijanden, Uw rechterhand verlost mij."

Hoe weet je dat Jezus dat bedoelt?

Met het zinnetje "Met A wordt Z bedoeld" kun je eenvoudig de hele bijbel interpreteren zoals je dat zelf wilt, @TTC.
Het doet het dan ook altijd goed om bij gebrek aan argumenten de ander 'gebrek aan inzicht' te verwijten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Barnabas:

De vraag was gericht aan TTC om exclusief zijn mening op dit gebied te vernemen, meer niet.

Beetje om medelijden te krijgen, vraag het anders eens aan een chirurg die iets meer aandacht aan de dag kan leggen. 

11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Met het zinnetje "Met A wordt Z bedoeld" kun je eenvoudig de hele bijbel interpreteren zoals je dat zelf wilt, @TTC. Het doet het dan ook altijd goed om bij gebrek aan argumenten de ander 'gebrek aan inzicht' te verwijten.

Kan je eens een circulair diagram voor opmaken, zo kom je uit bij rond de pot draaien. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Als gij niet opnieuw wordt als de kleine kinderen, zult gij het Rijk der Hemelen zeker niet binnengaan. Ken je dat vers niet dan?

Alleen door differentiatie kan een eikel uitgroeien tot een eik. Maar in elk stadium kunnen deze differentiaties ontaarden in dissociatie, zodat diepte wordt omgezet in ziekte, groei in kanker, cultuur in een nachtmerrie, bewustzijn in foltering. Een elke evenwichtige beschrijving van de geschiedenis is niet alleen een kroniek van de noodzakelijke differentiaties van de bewustzijnsevolutie, maar ook van de pathologische dissociaties en vervormingen waarmee deze maar al te vaak gepaard gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Met het zinnetje "Met A wordt Z bedoeld" kun je eenvoudig de hele bijbel interpreteren zoals je dat zelf wilt, @TTC. Het doet het dan ook altijd goed om bij gebrek aan argumenten de ander 'gebrek aan inzicht' te verwijten.

Kan je eens een circulair diagram voor opmaken, zo kom je uit bij rond de pot draaien. 

Dit soort berichten bedoel ik dus.
Je kunt wel stellen dat met dat schaap een kind wordt bedoeld, maar kun je uitleggen waarom je dat denk. Anders stelt het niet zo veel voor.

3 uur geleden zei TTC:
4 uur geleden zei Barnabas:

Jezus spreekt dus over het zoeken van een verloren schaap. De context legt dus een beperking op, het gaat om een schaap.

Beetje inzicht kan nooit kwaad, dat schaap verwijst naar het innerlijke kind in ons, zonder beperking dus. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Dit soort berichten bedoel ik dus. Je kunt wel stellen dat met dat schaap een kind wordt bedoeld, maar kun je uitleggen waarom je dat denk. Anders stelt het niet zo veel voor.

Dat kan niet, omdat introspectie geen zaak is van woorden maar een proces van desintegratie zodat gaandeweg ook duidelijker wordt wat er nu precies bedoeld wordt met wolven in schaapskleren. Maar dat zijn indien doordacht metaforische beschrijvingen die des levens helemaal niet zo vreemd zijn, net zoals de homo ludens tot puerilist kan verworden, zoals Huizinga beweerde.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Breuk:

Dat lees ik niet in Mattheus 25 vanaf vers 31… 

Mattheus 25:46 zegt bijv Zij zullen voor eeuwig worden afgesneden, maar de rechtvaardigen zullen het eeuwige leven krijgen.’

Het is een tegenstelling: of eeuwig leven of eeuwig dood.

2Petrus 2:9 Jehovah weet dus mensen die hem toegewijd zijn te redden uit beproevingen. Maar hij bewaart onrechtvaardige mensen voor de vernietiging op de dag van het oordeel.

Dus vernietiging of afsnijding. Geen eeuwige marteling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Mattheus 25:46 zegt bijv Zij zullen voor eeuwig worden afgesneden, maar de rechtvaardigen zullen het eeuwige leven krijgen.’

Het is een tegenstelling: of eeuwig leven of eeuwig dood.

2Petrus 2:9 Jehovah weet dus mensen die hem toegewijd zijn te redden uit beproevingen. Maar hij bewaart onrechtvaardige mensen voor de vernietiging op de dag van het oordeel.

Dus vernietiging of afsnijding. Geen eeuwige marteling.

Je bedoelt hiermee elders dan op deze planeet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Barnabas:

In de Psalmen schrijft David dat ook wanneer hij zou afdalen naar de hel God daar zou zijn. Psalm 138;7-8: "Waar kan ik Uw Geest ontgaan, waar Uw aangezicht ontvluchten? Al steeg ik op naar de hemel, U bent daar; of legde ik mij neer in de hel, zie, U bent daar."

David bedoelt niet dat Jehovah in de hel is. Daar staat geen hel, maar Sjeool, wat je kan vertalen met Graf, of het algemene graf der mensheid waarheen iedereen toegaat als hij dood gaat. David vertrouwde erop dat Hij hem een opstanding kon geven. Dus niet eeuwig dood.

1 minuut geleden zei TTC:

Je bedoelt hiermee elders dan op deze planeet?

Nee, eeuwig leven op deze planeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Mattheus 25:46 zegt bijv Zij zullen voor eeuwig worden afgesneden, maar de rechtvaardigen zullen het eeuwige leven krijgen.’

Het is een tegenstelling: of eeuwig leven of eeuwig dood.

2Petrus 2:9 Jehovah weet dus mensen die hem toegewijd zijn te redden uit beproevingen. Maar hij bewaart onrechtvaardige mensen voor de vernietiging op de dag van het oordeel.

Dus vernietiging of afsnijding. Geen eeuwige marteling.

Er staat:

Mattheüs 25:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
46. En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

 

Eeuwig vuur en eeuwige straf staat er en niet eeuwige dood.

Er staat ook dat het voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Mensen horen daar niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het begrip 'eeuwig' is discutabel.

En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.   (Matt 25:46 SV)

Er wordt eeuwige pijn tegenover eeuwig leven geplaatst.   Maar dat sluit niet uit dat de onrechtvaardigen op enig moment wel de naakten kleden, de zieken bezoeken. de vreemdeling herbergt enz.

SV spreekt over 'pijn' waar @Breuk over 'straf' spreekt.

Eeuwig is niet hetzelfde begrip als 'eindeloos' (zonder einde zijnde) , eeuwig kan beter opgevat worden als 'voortdurend'.

Rechtvaardig zijn , dat kan alleen vanuit de liefde des Vaders.   Immers, de natuurmens is per definitie onrechtvaardig.  De natuurmens levert strijd ten koste van 'de ander'.

Of de Vader eindeloos (eeuwig) een groep mensen zijn liefde ontzegt valt voor mij als mens niet te weten.   Daarom vat ik het op als 'voortdurend' zolang de onrechtvaardigen volharden in zelfzuchtig gedrag.  Hoe en waar dan ook.  Over alles na de dood kunnen we dingen geloven, weten doen we weinig.   Wat we wel kunnen weten is of we de de naakten kleden enz.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-7-2023 om 13:28 zei Fundamenteel:

God wilt ook alle mensen redden, maar niet alle mensen willen gered worden. Bekijk vandaag de openlijke aanvallen tegen Zijn Woord en hoe men al kinderen mutileert om politiek correct te zijn. God zou voor mij niet rechtvaardig zijn wanneer mensen die moedwillig anderen beschadigden in hun welles nietes spelletjes geen oordeel ontvangen. 

Als God werkelijk alle mensen Wil redden, dan faalt God als dat mislukt. God kan immers niet alleen leugengeesten sturen en harten verharden maar ook waarheidsgeesten sturen en harten verzachten. 

Enneh....volgens Paulus is de schepping ten prooi aan zinloosheid, * niet eigen eigen wil maar OMDAT God dat zo heeft gedaan. ** God kiest de mensen van tevoren uit, heeft de mensen voorbestemd en roept diegenen op. De mensen die niet geroepen zijn/worden waren dus kennelijk niet bestemd/uitgekozen. Dat is dus niet omdat de mens iets te willen of doen had/heeft maar omdat God dat zo Wil. 

 

 https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.8/Romeinen-8/

*  "Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door Hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar er is hoop, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt."

 

**  Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30Wie Hij hiertoe heeft bestemd, heeft Hij ook geroepen;

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Petra.:

Als God werkelijk alle mensen Wil redden, dan faalt God als dat mislukt. God kan immers niet alleen leugengeesten sturen en harten verharden maar ook waarheidsgeesten sturen en harten verzachten. 

Soms denk je misschien dat we in cirkeltjes blijven ronddwalen, hierop heeft men de theodiceeën bedacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Petra.:

Als God werkelijk alle mensen Wil redden, dan faalt God als dat mislukt. God kan immers niet alleen leugengeesten sturen en harten verharden maar ook waarheidsgeesten sturen en harten verzachten. 

Enneh....volgens Paulus is de schepping ten prooi aan zinloosheid, * niet eigen eigen wil maar OMDAT God dat zo heeft gedaan. ** God kiest de mensen van tevoren uit, heeft de mensen voorbestemd en roept diegenen op. De mensen die niet geroepen zijn/worden waren dus kennelijk niet bestemd/uitgekozen. Dat is dus niet omdat de mens iets te willen of doen had/heeft maar omdat God dat zo Wil. 

 

 https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.8/Romeinen-8/

*  "Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door Hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar er is hoop, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt."

 

**  Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30Wie Hij hiertoe heeft bestemd, heeft Hij ook geroepen;

Neen dan respecteert God de vrije wil.

Mijn bron voor God is de Bijbel, de uwe ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

In relatie tot bronkennis is voor het zelf nieuw een kwestie van perceptie, in de zin van vergeten-zoeken-herinneren.

Ik zal u geven wat geen oog gezien heeft, geen oor gehoord, en geen hand aangeraakt, en wat geen mens in de zin is gekomen.

Geven is een ander begrip dan vergeten-zoeken-herinneren.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Mattheus 25:46 zegt bijv Zij zullen voor eeuwig worden afgesneden, maar de rechtvaardigen zullen het eeuwige leven krijgen.’

Het is een tegenstelling: of eeuwig leven of eeuwig dood.

2Petrus 2:9 Jehovah weet dus mensen die hem toegewijd zijn te redden uit beproevingen. Maar hij bewaart onrechtvaardige mensen voor de vernietiging op de dag van het oordeel.

Dus vernietiging of afsnijding. Geen eeuwige marteling.

Mattheus 25:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid