Spring naar bijdragen

Jezus; de eerstgeborene van talloze zusters en broeders.


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Petra.:

Brengt me weer bij de TS. Waarin het naar ik begrijp eigenlijk gaat om predestinatie. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met de roeping bij ambten e.d.

Predestinatie is een herleid begrip dat z'n oorsprong vindt in het religieus denken. Persoonlijk geloof ik dat er slechts één uitverkorene is en dat is Jezus. Zoals je zelf al een beetje aangeeft, wordt predestinatie vaak gekoppeld aan roeping. Vaak wordt het begrip gebezigd als einde van alle tegenspraak en dus als teken van autoriteit.

Als zodanig is er ook slechts één door God geroepene. Ten opzichte van het leraarschap zegt Jacobus iets opmerkelijks in 3:1 (NBG1951) "Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden".

Je kunt je dus tot het leraarschap geroepen voelen, maar wat je zegt en leert blijft wel vallen onder je eigen verantwoording. Dat geldt volgens mij, voor elke roeping.

Paulus zelf noemt zich 'slechts' een slaaf en wel van het laagste niveau die alleen maar doet waartoe hij is geroepen. Een roeping is dus niet iets waar je echt blij over hoeft te zijn. Dus als je vanwege je roeping door de mensen wordt geroemd, pas dan op dat je niet in de val van hoogmoed trapt.  

2 uur geleden zei Petra.:

* Dan werkt het zoals in de parabel met het verloren schaap die ik al aanhaalde, die was fijn aan de wandel en verstond helemaal niks, hoefde ook niet, die werd gewoon opgehaald. Misschien uit onverdiende gunst. Maar dat denk ik niet.

Ik denk dat Jezus met name het karakter van een schaap wilde belichten. Het karakter is volgens mij volgzaamheid en het ontbreken van een eigen wil. De nadruk komt daarmee te liggen op de verantwoording van de herder. Ik denk dan ook niet dat het schaap 'fijn aan de wandel was'. Hij was gewoon de weg kwijt, want hij hoorde de stem van de herder niet meer.

Ik denk inderdaad ook niet, dat het schaap dacht aan 'onverdiende gunst' bij het feit dat hij werd opgehaald. Het gevonden schaap kon gewoon weer doen waarvoor het op de wereld was gezet: grazen in de sappige weide die door de herder werd opgezocht en doormiddel van zijn stok en staf werd beveiligd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit durf ik wel te betwijfelen. Als Paulus de apostelen zou hebben bedoeld dan zou hij ook wel het woord 'apostelen' hebben gebruikt (G652_ἀπόστολος). Dit woord gebruikt hij diverse keren maar niet in

Als de apostelen worden bedoeld dan is het wel een heel selectief gezelschap vind je niet? Dan heeft het ook geen zin om überhaupt nog in Jezus te geloven, aangezien er dan maar twaalf plus een paar (

De brieven werden niet gericht aan een selecte groep van 144.000 vrijgezelle mensen die nog nooit seks hadden gehad. Ze werden geschreven aan gemeenschappen van christenen in diverse steden. Sommige v

54 minuten geleden zei Hopper:

Waarmee predestinatie ook niet aan de orde is.   Verloren schapen dienen zelf tot inkeer te komen.  Of in mijn taal: zolang schapen reflecteren en oordelen zijn ze verdwaald.  Maar dat doen ze zelf.

Met je eens, doch in mijn optiek met als overkoepelende waarheid dat de Vader met ieder mens, ooit, tot Zijn Doel komt. Zoals ook in de Bijbel te vinden is. Er zijn vele citaten te geven, ik haal er hier een aan:

1 Timoteüs 4 (SV): 10 Den levenden God, die een Behouder is aller mensen, allermeest der gelovigen.

Merk op dat de NBG-vertaling hier de woorden van de apostel Paulus helaas sterk afzwakt door tweemaal “voor” te vertalen in plaats van “van”. In de grondtekst staat in beide gevallen onmiskenbaar een tweede naamval. Vandaar dat de Statenvertaling wel correct is.

Verder wil ik voor wie geïnteresseerd is in de leer van de Alverzoening van harte het beknopte maar diepgaande boekje van Silvia Videler aanbevelen: “Hel, fictie of werkelijkheid?” Het is nog maar moeilijk verkrijgbaar maar zeer de moeite waard. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

1 Timoteüs 4 (SV): 10 Den levenden God, die een Behouder is aller mensen, allermeest der gelovigen.

Merk op dat de NBG-vertaling hier de woorden van de apostel Paulus helaas sterk afzwakt door tweemaal “voor” te vertalen in plaats van “van”. In de grondtekst staat in beide gevallen onmiskenbaar een tweede naamval. Vandaar dat de Statenvertaling wel correct is.

Hoi Fv wat bedoel jij met 'grondtekst'? Welke grondtekst hanteer je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flawless victory:

Okee dankjewel. Ter info voor zover nog niet bekend:

https://www.scripture4all.org/pdf_interlinear/info/?f=info_CGT1971_nl.html

https://www.scripture4all.org/pdf_interlinear/

https://www.scripture4all.org/

1 Tim. 4: 10 ziet er dan zo uit:

1Ti4-10.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Flawless victory:

Dank.  Alleen dit is al een topic waard.  Het probleem met vertalingen en hertalingen (En dat is niet alleen bij de Bijbel zo) is dat er niet alleen kennis noodzakelijk is van de oorspronkelijke tekst, maar ook van de gelaagdheid.  Ik heb gemerkt op andere fora dat kenners van het Koine Grieks wel kunnen vertalen, maar niet begrijpen.  Zodoende blijft er een never ending 'twist' over wat de juiste vertaling is.   De SV komt mij het meest oorspronkelijk voor, door dat archaïsche taalgebruik kijk ik wel heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hetairos:
13 uur geleden zei Petra.:

Brengt me weer bij de TS. Waarin het naar ik begrijp eigenlijk gaat om predestinatie. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met de roeping bij ambten e.d.

Predestinatie is een herleid begrip dat z'n oorsprong vindt in het religieus denken. Persoonlijk geloof ik dat er slechts één uitverkorene is en dat is Jezus. Zoals je zelf al een beetje aangeeft, wordt predestinatie vaak gekoppeld aan roeping. Vaak wordt het begrip gebezigd als einde van alle tegenspraak en dus als teken van autoriteit.

Als zodanig is er ook slechts één door God geroepene.

Hi Hetairos, 

Er staat.. (*) "van tevoren uitgekozen", en "van tevoren bestemd" (om het evenbeeld van Jezus te worden).

Ik begrijp dit als predestinatie. Maar als je dat geen predestinatie noemt, hoe noem je het dan wel ? 

 

(*)

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.8/Romeinen-8/

  "Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters."

 

10 uur geleden zei Hetairos:

 Ten opzichte van het leraarschap zegt Jacobus iets opmerkelijks in 3:1 (NBG1951) "Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden".

Maar als er talloze evenbeelden van Jezus zijn, zijn die dan niet allemaal bestemd om leraren en leraressen te zijn ? 

Want als dat niet zo is, wat is dan hun functie ? 

 

10 uur geleden zei Hetairos:

 Je kunt je dus tot het leraarschap geroepen voelen, maar wat je zegt en leert blijft wel vallen onder je eigen verantwoording. Dat geldt volgens mij, voor elke roeping.

Ja daar zit wat in. Maar bij "evenbeelden van Christus" denk ik wel aan mensen die een lijntje hebben met de Heilige Geest. Denk jij van niet ? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei HJW2:
15 uur geleden zei Hetairos:

Ik meen zelfs dat God onvoorwaardelijk en dus zonder enig voorbehoud alles dat Hij heeft ter beschikking wil geven. 

De tweede zin ben ik het volledig mee eens en raakt de kern van alles. Alles staat ter beschikking, voor iedereen. Vraag is: wat doen we ermee. Laten we het liggen of pakken we het op ? Jezus geeft het ook al aan: geloof en doe meer dan ik heb gedaan. Je kunt meer doen dan Jezus heeft gedaan, hier op deze aarde. Wie doet het ? 

Het is een uitnodiging. Wie gaat erop in ?

Hi HJW, 

Mooie gedachte. 

Maar meer doen dan Jezus ? Ik vind evenbeeld al heel wat.  😅

Dan vraag ik me af.. hoe moet je nou nog meer doen ? (Misschien gewoon door niet vermoord te worden, zodat je langer je goeie werken kan doen ?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:
12 uur geleden zei Hopper:

Waarmee predestinatie ook niet aan de orde is.  

Met je eens, doch in mijn optiek met als overkoepelende waarheid dat de Vader met ieder mens, ooit, tot Zijn Doel komt. Zoals ook in de Bijbel te vinden is. Er zijn vele citaten te geven, ik haal er hier een aan:

 

Als predestinatie niet aan de orde is... hoe noemen jullie het dan wel als God je van tevoren heeft uitgekozen, en van tevoren bestemd ? (Dat was immers waar ik naar verwees). 

 

En @Flawless victory.. als je eerst schrijft dat je eens bent dat predestinatie niet aan de orde is, en vervolgt met een "doch" waarin je naar ik begrijp juist wel predestinatie beschrijft.. snap je dan dat ik er geen knoop meer aan vast kan touwen, waar je het dan wel of niet mee eens bent ? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Hi HJW, 

Mooie gedachte. 

Maar meer doen dan Jezus ? Ik vind evenbeeld al heel wat.  😅

Dan vraag ik me af.. hoe moet je nou nog meer doen ? (Misschien gewoon door niet vermoord te worden, zodat je langer je goeie werken kan doen ?)

Jezus geeft zelf aan dat er meer kan:

Johannes 14 vers 12:

Werkelijk, Ik verzeker jullie, wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik, en zelfs meer dan dat,

Hongersnoden, oorlogen, klimaatveranderingen........er is nog heel veel te doen wat toen niet is gebeurd. Ook op het geestelijke vlak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

 

Als predestinatie niet aan de orde is... hoe noemen jullie het dan wel als God je van tevoren heeft uitgekozen, en van tevoren bestemd ? (Dat was immers waar ik naar verwees). 

 

 

Als iemand reflecteert kan het goddelijke zich simpelweg niet openbaren.  Zou predestinatie aan de orde zijn dan kom je in de filosofie van Neale Donald Walsch terecht.  Doe dan maar waar je zin in hebt, zelfs Hitler wordt nog weer gezuiverd.  

De leer van Jezus is helder: naastenliefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

 

Als predestinatie niet aan de orde is... hoe noemen jullie het dan wel als God je van tevoren heeft uitgekozen, en van tevoren bestemd ? (Dat was immers waar ik naar verwees). 

 

En @Flawless victory.. als je eerst schrijft dat je eens bent dat predestinatie niet aan de orde is, en vervolgt met een "doch" waarin je naar ik begrijp juist wel predestinatie beschrijft.. snap je dan dat ik er geen knoop meer aan vast kan touwen, waar je het dan wel of niet mee eens bent ? 

 


In wezen is er maar Één uitverkozen en dat is Christus. Ik geloof dat in Hem uiteindelijk allen worden gered. Maar ieder in zijn eigen rangorde (1 Kor. 15:23).  Het kan voor sommigen nog vele aionen duren en voor anderen kan het in de aanstaande aioon of de aioon daarna al gebeurd zijn. Ter overweging:https://pronk-stukjes.nl/wp-content/uploads/2021/07/Ieder-in-zijn-eigen-rangorde.pdf

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei Hopper:

Als iemand reflecteert kan het goddelijke zich simpelweg niet openbaren.  

 

Ja, er is in wezen maar Één uitverkozen en dat is Christus.

2 uur geleden zei Hopper:

Zou predestinatie aan de orde zijn dan kom je in de filosofie van Neale Donald Walsch terecht.  Doe dan maar waar je zin in hebt, zelfs Hitler wordt nog weer gezuiverd.  

De gedachte dat alles uiteindelijk goed komt kan bij sommigen inderdaad tot een onverschillig leven leiden. Al in de tijd van Paulus waren er mensen die hem lasterden en hem  woorden in de mond legden (Romeinen 3:8-9) als zou hij gezegd hebben dat het allemaal niet uitmaakt wat men doet, het gedachtengoed zoals dat van Walsch zou hanteren. Wie de genade (=vreugde) die reddend aan alle mensen is verschenen echter werkelijk begrepen heeft, wordt opgevoed tot een leven waarin God verheerlijkt wordt.(Titus 2:11-12)

2 uur geleden zei Hopper:

De leer van Jezus is helder: naastenliefde.

Dat is het allerbelangrijkste.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

 

 

Ja, er is in wezen maar Één uitverkozen en dat is Christus.

De gedachte dat alles uiteindelijk goed komt kan bij sommigen inderdaad tot een onverschillig leven leiden. Al in de tijd van Paulus waren er mensen die hem lasterden en hem  woorden in de mond legden (Romeinen 3:8-9) als zou hij gezegd hebben dat het allemaal niet uitmaakt wat men doet, zoals Walsch inderdaad helaas beweert. Wie de genade (=vreugde) die reddend aan alle mensen is verschenen werkelijk begrepen heeft, wordt opgevoed tot een leven waarin God verheerlijkt wordt.(Titus 2:11-12)

 

Er staat al geschreven dat er vele valse Christussen zullen opstaan.  In mijn visie is het in de kern eenvoudig.  Wie nog iets wil van 'de wereld' blijft -geestelijk-  in de ik-wereld verhouding hangen.   Het is overduidelijk dat figuren als Hitler de ik-wereld verhouding tot in het absurde uitbouwen.  Ik ga geen "na de dood uitspraken" doen, maar het lijkt mij luchtfietserij dat na de dood de geestelijke gesteldheid door God met een toverstokje wordt veranderd.

Dat wat één is kent geen verhoudingen.  (Behalve met zichzelf) Daarom is er ook maar één Christus.  In die éne Christus als 'velen' samenkomen, daar komt het woord liefde bij kijken.   Het is niet zo dat Hitler was uitgesloten van die éne Christus , hij heeft zelf voor andere prioriteiten gekozen.  Waarmee wederom de vrije wil blijkt en predestinatie niet aan de orde is.  De mens heeft de vrije keuze om wereldse doelen zoals het vierde rijk na te streven of de innerlijke geestelijke weg te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Hi Hetairos, 

Er staat.. (*) "van tevoren uitgekozen", en "van tevoren bestemd" (om het evenbeeld van Jezus te worden).

Ik begrijp dit als predestinatie. Maar als je dat geen predestinatie noemt, hoe noem je het dan wel ?

Ik noem dat geen predestinatie, omdat dat 'begrip' een bepaalde religieuze denkwereld in de discussie brengt, waar ik me liever buiten houd.

10 uur geleden zei Petra.:

Maar als er talloze evenbeelden van Jezus zijn, zijn die dan niet allemaal bestemd om leraren en leraressen te zijn ? 

Want als dat niet zo is, wat is dan hun functie ?

Misschien is hun functie wel gewoon 'getuigen' zijn.

PS: Het leren is besloten in het getuigen. De verantwoording om iets te leren, is echter verschoven van de gever naar d ontvanger. Daarom is het voor de getuigenis-gever ook zo belangrijk dat een getuigenis consistent is. Uiteindelijk ligt de sleutel dus altijd bij het individu (de ontvangende partij) en is een ieder slechts voor zichzelf verantwoord (wat doe je met het getuigenis?).

10 uur geleden zei Petra.:

... bij "evenbeelden van Christus" denk ik wel aan mensen die een lijntje hebben met de Heilige Geest. Denk jij van niet ?

Nee, ik denk daar niet direct aan. Dan moet je eerst definiëren wat je bedoelt met 'evenbeeld' en natuurlijk uitleggen wat of wie je met 'Christus' bedoelt.

Immers, het 'beeld' dat van Christus in de Bijbel wordt geschilderd, wordt door velen al zo verschillend geïnterpreteerd, dat daaruit voor mij geen eenduidigheid ontstaat in het bepalen hoe 'een evenbeeld van Christus' er uit ziet.

Hetzelfde geldt voor de heilige Geest. Zo mogelijk wijken daar de interpretaties nog meer van elkaar af.

In dit verband vind ik de opmerking van Jezus  aan de gemeente te Laodicea wel interessant: Openbaring 3:16 (HSV) "Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet! Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen."

Maar mijn mening gaat het hier over de kwaliteit en niet over de kwantiteit van de getuigenissen. Dat brengt het 'getuigen' (ww) binnen het bereik van elke getuige en maakt het niet uit of je leraar of lerares bent. Zelfs is jouw geslacht daarmee volstrekt onbelangrijk geworden.

Ook het begrip 'man/vrouw' in onze discussies religieus geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

De leer van Jezus is helder: naastenliefde.

Ik zou zeggen, dat dit niet de leer is van Christus, maar dat is de leer die je kunt herleiden uit de 10 geboden.

De leer van Jezus Christus, is volgens mij:  "nu bestaat voor degenen die in Hem geloven en op Hem vertrouwen * de mogelijkheid het eeuwig leven deelachtig te worden in onze tijd en ruimte.

Die boodschap (dat licht schijnt, Hopper :) ) sinds de komst van Christus. Voor die tijd scheen dat licht nog niet en in onze tijd  en in de tijd tussen Zijn eerste komst en Zijn wederkomst, schijnt dat licht alleen nog maar op de leden van de onzichtbare Gemeente, dat is het lichaam van Christus *.

* = de getuigen van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Er staat al geschreven dat er vele valse Christussen zullen opstaan.  In mijn visie is het in de kern eenvoudig.  Wie nog iets wil van 'de wereld' blijft -geestelijk-  in de ik-wereld verhouding hangen.   Het is overduidelijk dat figuren als Hitler de ik-wereld verhouding tot in het absurde uitbouwen.  Ik ga geen "na de dood uitspraken" doen, maar het lijkt mij luchtfietserij dat na de dood de geestelijke gesteldheid door God met een toverstokje wordt veranderd.

Dat wat één is kent geen verhoudingen.  (Behalve met zichzelf) Daarom is er ook maar één Christus.  In die éne Christus als 'velen' samenkomen, daar komt het woord liefde bij kijken.   Het is niet zo dat Hitler was uitgesloten van die éne Christus , hij heeft zelf voor andere prioriteiten gekozen.  Waarmee wederom de vrije wil blijkt en predestinatie niet aan de orde is.  De mens heeft de vrije keuze om wereldse doelen zoals het vierde rijk na te streven of de innerlijke geestelijke weg te gaan.

Met je eens. Toch denk ik dat het -ooit (en voor sommigen is dat pas over duizenden jaren, in een veel latere aioon) - met alle mensen goed komt.  

Jesaja 1:18 wijst erop dat er geen zonde zonder vergiffenis bestaat.

Jesaja 1:18 
Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de Here; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

Ik geloof dat uiteindelijk alle ongeloof zal worden weggenomen.

Jesaja 25: 7-8:
7 En Hij zal op deze berg de sluier vernietigen, die alle natiën omsluiert, en de bedekking, waarmede alle volken bedekt zijn. 8 Hij zal voor eeuwig de dood vernietigen, en de Here Here zal de tranen van alle aangezichten afwissen en de smaad van zijn volk zal Hij van de gehele aarde verwijderen, want de Here heeft het gesproken.

De duisternis waarin de volkeren gehuld zijn zal dus worden verwijderd. God zal de sluier vernietigen die over de volken omgeeft. Dan zullen zij allen de waarheid inzien.

Alverzoening houdt absoluut NIET in dat het toekomstig oordeel wordt ontkend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik zou zeggen, dat dit niet de leer is van Christus, maar dat is de leer die je kunt herleiden uit de 10 geboden.

**  De leer van Jezus Christus, is volgens mij:  "nu bestaat voor degenen die in Hem geloven en op Hem vertrouwen * de mogelijkheid het eeuwig leven deelachtig te worden in onze tijd en ruimte.

Die boodschap (dat licht schijnt, Hopper :) ) sinds de komst van Christus. Voor die tijd scheen dat licht nog niet en in onze tijd  en in de tijd tussen Zijn eerste komst en Zijn wederkomst, schijnt dat licht alleen nog maar op de leden van de onzichtbare Gemeente, dat is het lichaam van Christus *.

* = de getuigen van Christus.

**. Hier staat onze beider visies dan diametraal op elkaar.   Het 'eeuwige' en tijd en ruimte vallen niet samen, maar verhouden zich tot elkaar.  (Dat is een dualiteit)

Maar ik ben me er van bewust dat ik de leer van Jezus geheel anders interpreteer.  Christus is geen lichaam, maar 'tegenwoordigheid'.    Dat blijkt uit Mattheüs 18:20: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."

Die twee of drie kunnen ook anno 2023 vergaderen in Mijn Naam.  Alleen in tegenwoordigheid ben je getuige van Christus.  Het is het getuige-zijn wat tegenwoordig is en daarmee zich niet in tijd-ruimte bevindt.  De getuige is 'niemand'.   Dat wat de getuige gade slaat is hetgeen wat zich in tijd en ruimte zich bevindt: de persoon in kwestie.

Terzijde: de 10 geboden vind ik niet erg interessant.  De meeste van de 10 geboden zijn vanzelfsprekend.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Flawless victory:

In wezen is er maar Één uitverkozen en dat is Christus. Ik geloof dat in Hem uiteindelijk allen worden gered. Maar ieder in zijn eigen rangorde (1 Kor. 15:23).  Het kan voor sommigen nog vele aionen duren en voor anderen kan het in de aanstaande aioon of de aioon daarna al gebeurd zijn. Ter overweging:https://pronk-stukjes.nl/wp-content/uploads/2021/07/Ieder-in-zijn-eigen-rangorde.pdf

Hi Flawless victory,

Je schrijft  "In wezen is er maar Één uitverkozen en dat is Christus.".  

Paulus schreef "Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon". 

 

Bedoel je nou dat uitverkozen wat anders is als uitgekozen ?  (Want ik lees in -van tevoren uitgekozen en bestemd- wel dezelfde strekking).

Of bedoel je dat je denkt dat Paulus het verkeerd had ?  

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hetairos:
Op 16-1-2023 om 07:37 zei Petra.:

Hi Hetairos, 

Er staat.. (*) "van tevoren uitgekozen", en "van tevoren bestemd" (om het evenbeeld van Jezus te worden).

Ik begrijp dit als predestinatie. Maar als je dat geen predestinatie noemt, hoe noem je het dan wel ?

Ik noem dat geen predestinatie, omdat dat 'begrip' een bepaalde religieuze denkwereld in de discussie brengt, waar ik me liever buiten houd.

Daar ben ik niet bekend mee. Ik heb gewoon het woord Predestinatie opgezocht.. https://nl.wikipedia.org/wiki/Predestinatie

En las "ook de bestemming van ieder mens en de daarmee samenhangende uitverkiezing wordt tot de predestinatie gerekend.

Als ik dan Paulus lees dan komt het imo daarmee prima overeen. Maar goed, evenals ik schreef over het begrip 'zonde'/ 'zondig' ken ik al die gevoeligheden niet. 

 

 

16 uur geleden zei Hetairos:
Citaat

Maar als er talloze evenbeelden van Jezus zijn, zijn die dan niet allemaal bestemd om leraren en leraressen te zijn ? 

Want als dat niet zo is, wat is dan hun functie ?

Misschien is hun functie wel gewoon 'getuigen' zijn.

PS: Het leren is besloten in het getuigen. De verantwoording om iets te leren, is echter verschoven van de gever naar d ontvanger. Daarom is het voor de getuigenis-gever ook zo belangrijk dat een getuigenis consistent is. Uiteindelijk ligt de sleutel dus altijd bij het individu (de ontvangende partij) en is een ieder slechts voor zichzelf verantwoord (wat doe je met het getuigenis?).

Oh op die manier. 

Bedoel je dat je Jezus dan als een getuige ziet, en derhalve die evenbeelden ook ? 

 

16 uur geleden zei Hetairos:

Nee, ik denk daar niet direct aan. Dan moet je eerst definiëren wat je bedoelt met 'evenbeeld' en natuurlijk uitleggen wat of wie je met 'Christus' bedoelt.

Ok.  In de tekst staat "evenbeeld te worden van zijn Zoon" 

Dus denk ik dat Jezus bedoeld wordt met zijn Zoon. En Jezus wordt ook Christus genoemd, of JC of de Zoon. 

Wat Paulus met evenbeeld bedoeld vind ik ook een interessante vraag. Ik denk niet dat ie het over hetzelfde uiterlijk heeft, maar over hetzelfde innerlijk. Wat denk jij ? 

 

 

16 uur geleden zei Hetairos:

Immers, het 'beeld' dat van Christus in de Bijbel wordt geschilderd, wordt door velen al zo verschillend geïnterpreteerd, dat daaruit voor mij geen eenduidigheid ontstaat in het bepalen hoe 'een evenbeeld van Christus' er uit ziet.

Ja dat klopt. Ik denk dat iedereen er een eigen beeld bij heeft hoe dat evenbeeld eruitziet. 

 

16 uur geleden zei Hetairos:

Hetzelfde geldt voor de heilige Geest. Zo mogelijk wijken daar de interpretaties nog meer van elkaar af.

Ohhh.. ik dacht dat hier wel eenduidigheid over was. 

Misschien denk ik wel te simpel hoor. Maar mijn gedachte is dat als Jezus een lijntje had met de heilige Geest al die evenbeelden dat dan ook wel zullen hebben. 

 

16 uur geleden zei Hetairos:

Maar mijn mening gaat het hier over de kwaliteit en niet over de kwantiteit van de getuigenissen. Dat brengt het 'getuigen' (ww) binnen het bereik van elke getuige en maakt het niet uit of je leraar of lerares bent. Zelfs is jouw geslacht daarmee volstrekt onbelangrijk geworden.

Ook het begrip 'man/vrouw' in onze discussies religieus geworden.

Ik denk dat het idd. gaat om kwaliteit. Vandaar dat ik denk dat evenbeeld slaat op het innerlijke/geestelijke en niet op zijn uiterlijk. Ik denk ook dat geslacht onbelangrijk is, dat bijkt ook uit die tekst; zowel vrouwen als mannen kunnen evenbeeld van de Zoon zijn. En wat kwantiteit betreft.. geeft denk ik het woord talloze wel aan dat er flink wat van die evenbeelden zullen zijn. 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Dat klopt. 

Maar ik denk niet dat Paulus het over valse Christussen heeft als ie evenbeelden van de Zoon schrijft. 

Nee, dat denk ik ook niet.  Ik reageerde op deze zin: "Ja, er is in wezen maar Één uitverkozen en dat is Christus."

Het geheim van die evenbeelden is dat er velen in diezelfde Christus verblijven, zij zijn op exact dezelfde wijze zelf.  Waar Adam en Eva nog op miljoenen wijzen zelf zijn.   Aan diverse commentaren van Paulus kan ik lezen dat hij op enig moment de gespiegelde zelf-illusie heeft verlaten.  Het zijn Adam en Eva die in de (sterfelijke) zelf-illusie leven.  Logisch, iets wat een illusie is sterft gewoon als je je laatste adem uitblaast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Nee, dat denk ik ook niet.  Ik reageerde op deze zin: "Ja, er is in wezen maar Één uitverkozen en dat is Christus."

Het geheim van die evenbeelden is dat er velen in diezelfde Christus verblijven, zij zijn op exact dezelfde wijze zelf.  Waar Adam en Eva nog op miljoenen wijzen zelf zijn.   Aan diverse commentaren van Paulus kan ik lezen dat hij op enig moment de gespiegelde zelf-illusie heeft verlaten.  Het zijn Adam en Eva die in de (sterfelijke) zelf-illusie leven.  Logisch, iets wat een illusie is sterft gewoon als je je laatste adem uitblaast.

Het is genoeg dat Christus gestalte in je krijgt, maar geen mens is of hoeft het evenbeeld van Christus te zijn. Om met de man zelf te spreken 'je weet niet wat je begeert!' (Mat 20,22)

'Doch gij zult niet rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders' (Mat 23,8)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Piebe:

Het is genoeg dat Christus gestalte in je krijgt, maar geen mens is of hoeft het evenbeeld van Christus te zijn. Om met de man zelf te spreken 'je weet niet wat je begeert!' (Mat 20,22)

'Doch gij zult niet rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders' (Mat 23,8)

Romeinen 8:

Citaat

8Wie beheerst wordt door het aardse, kan God niet behagen. 9 U daarentegen wordt beheerst door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die de Geest van Christus niet heeft, behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, is uw lichaam weliswaar door de zonde ten dode opgeschreven, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God rechtvaardig bent verklaard.

Er zit maar één ding op, Piebe en dat is het aardse achter je te laten en de wereld van de Geest betreden.  Elkaar met bijbelcitaten bestoken is ook niet zinvol.

Het is een wereld van verschil of je een exoterisch christen bent (God is 'daar' ergens) of dat je een esoterisch christen bent. (God is innerlijk)

In Christus worden we één, maar behouden we individualiteit.   Daarom lopen er talloze Christussen rond op aarde die toch één Christus zijn.  Exoterische christenen wijzen per definitie de gedachte af dat het Koninkrijk Gods er reeds is, voor hen gebeurd het allemaal na de dood.  Exoterisch en esoterisch gaat nu eenmaal niet samen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid