Spring naar bijdragen

Jezus; de eerstgeborene van talloze zusters en broeders.


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Petra.:

Sjonge jonge.. Hopper toch. Lees je maar half ? Misschien had je bij het theoretische leren lezen wat beter op moeten letten. 😉 Mensen uit de praktijk zijn....

Je schrijft iets wat in tegenspraak is met elkaar.  Mensen die ervoor gestudeerd hebben doen juist geen ervaring op.  Ik heb niks met bijbelwetenschappers en theologen.  Uitgezonderd als hun kennis geworteld is in de praktijk.  Maar dat is doorgaans niet het geval.

Je kunt 20 jaar de Bijbel bestuderen en nog steeds niks weten.  Voorbeelden hebben zich reeds aangediend op GG en laatst hier op Credible. Leuk voor iemand als hij goed is in Koine Grieks, maar mij zegt het niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 308
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit durf ik wel te betwijfelen. Als Paulus de apostelen zou hebben bedoeld dan zou hij ook wel het woord 'apostelen' hebben gebruikt (G652_ἀπόστολος). Dit woord gebruikt hij diverse keren maar niet in

Als de apostelen worden bedoeld dan is het wel een heel selectief gezelschap vind je niet? Dan heeft het ook geen zin om überhaupt nog in Jezus te geloven, aangezien er dan maar twaalf plus een paar (

De brieven werden niet gericht aan een selecte groep van 144.000 vrijgezelle mensen die nog nooit seks hadden gehad. Ze werden geschreven aan gemeenschappen van christenen in diverse steden. Sommige v

13 uur geleden zei Monachos:

Je citeerde uit Hooglied. Dat is een Hebreeuws geschrift.

Strong's G2619 verwijst (zoals de G al aangeeft) naar een Grieks grondwoord: katakaluptó. Dat woord komt slechts drie keer voor in het NT:

1 Corinthiers 11:6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

1 Corinthiers 11:7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

Het gaat hier om het hoofd bedekken, niet om het (aan-)gezicht.

Grappig dat je tegen mij durft te zeggen: 'doe uw huiswerk' terwijl jij een Hebreeuwse Bijbeltekst probeert uit te leggen met een Grieks woord.

Je moet eens tot je door laten dringen dat je geen leraar bent Barnabas. Dat ben ik zelf ook niet maar ik heb die pretentie ook niet.

Strongs concordance via Interlineair Scripture Analyser (zie internet) geeft voor zowel het Hebreeuwse עטה als het Griekse katakalptó mede de betekenis "(to) veil" aan.

עטה: Strongs H5844: "to wrap, i.e. cover, veil, cloth, or roll." Omvat de betekenis "to veil"

Dus ook het Hebreeuwse woord "Atah" betekent mede "to veil", di "versluieren", en de vertaling met versluieren is dus terecht en dat stemt overeen met de betekenis van katakaluptó.

Lijkt me dus terecht dat je je huiswerk verzaakt.

Wellicht ten overvloede: Zie ook het gedrag van Rebekka in Genesis 24:64-65, daarbij blijkt dat het om een sluier gaat in de tekst waarin Rebakka Izaak ontmoet:

Genesis 24:64-65: "Ook Rebekka sloeg haar ogen op en zag Izak; zij liet zich snel van de kameel glijden. Zij zei tegen de dienaar: Wie is die man die ons in het veld tegemoet komt lopen? De dienaar antwoordde: Dat is mijn heer. Toen pakte zij haar sluier en bedekte zich."

Het woord voor "sluier" is hier צעיף dat "sluier" beduidt.

Lijkt mij dat jij zeker wel een talant hebt om leraar te zijn, maar je moet niet proberen mij de loef af te steken. Schoenmaker, blijf bij je leest. Dan gaat het goed. Verder waardeer ik je bijdragen waarin je juiste informatie geeft. Zeer leerzaam.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Je schrijft iets wat in tegenspraak is met elkaar.  Mensen die ervoor gestudeerd hebben doen juist geen ervaring op.  Ik heb niks met bijbelwetenschappers en theologen.  Uitgezonderd als hun kennis geworteld is in de praktijk.  Maar dat is doorgaans niet het geval.

Wat een vooroordeel. Theorie en praktijk sluiten elkaar niet uit maar vullen elkaar aan. 

 

10 uur geleden zei Hopper:

.  Ik heb niks met bijbelwetenschappers en theologen.  

Wat ondankbaar. Je vergeet dat je zonder hen überhaupt de Bijbel niet kon lezen. 

We hebben over teksten die duizenden jaren geleden geschreven zijn in het Hebreeuws en Grieks. Dat jij die teksten (in het Nederlands) kunt lezen heb je te danken aan het feit dat je hebt leren lezen, en aan al die mensen die ervoor gestudeerd hebben (bijbelwetenschappers en theologen) die het voor je vertaalden. Om dat te kunnen moet je kennis hebben van de historische cultuur en de talen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Wat een vooroordeel. Theorie en praktijk sluiten elkaar niet uit maar vullen elkaar aan. 

 

Wat ondankbaar. Je vergeet dat je zonder hen überhaupt de Bijbel niet kon lezen. 

Als je de teksten van Hopper leest is het snel helder dat hij zich boven alles en iedereen stelt. Deze reacties passen daar prima in. 
Blijkbaar heeft hij het nodig, het is alleen wel onbijbels (lees Lucas 18 verzen 10-14). Want wie zichzelf verhoogt, die zal vernederd worden. Begrijp me goed: dit is niet wat ik denk, maar wat de bijbel egt en dat is Hoppers leidraad.

Het is de reactie van een natuurmens. Hopper is zich steeds meer aan het afzetten tegen de wereld, zichzelf, zijn geliefden. Hij is er blijkbaar wel klaar mee. En dat is jammer. 

2 uur geleden zei Barnabas:

Lijkt mij dat jij zeker wel een talant hebt om leraar te zijn, maar je moet niet proberen mij de loef af te steken. 

Typisch gevalletje van: wie kan het verste plassen.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Wat ondankbaar. Je vergeet dat je zonder hen überhaupt de Bijbel niet kon lezen. 

We hebben over teksten die duizenden jaren geleden geschreven zijn in het Hebreeuws en Grieks. Dat jij die teksten (in het Nederlands) kunt lezen heb je te danken aan het feit dat je hebt leren lezen, en aan al die mensen die ervoor gestudeerd hebben (bijbelwetenschappers en theologen) die het voor je vertaalden. Om dat te kunnen moet je kennis hebben van de historische cultuur en de talen.  

Sommige vertalingen zijn niet eens correct.  En daar moet ik dankbaar voor zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-11-2023 om 12:00 zei Monachos:

Of vertalingen wel of niet correct zijn kun je alleen beoordelen vanuit de Hebreeuwse en Griekse grondteksten. J

Mwah.. je zal er gerust verder mee komen hoor, maar ik denk dat wij (je weetwel... die van het gewone volk) helemaal niet in staat zijn om dat goed te beoordelen. 

Ik ben al blij als ik in staat ben om te beoordelen wie me inhoudelijk sterk genoeg lijkt om na te praten. 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Monachos:

Ik bedoel dit: https://www.scripture4all.org/ en vervolgens de drie hyperlinks onder Interlinear Bible (PDF format). Ik ben zelf een hele simpele ziel dus als ik die kan raadplegen kun jij het ook. Vanuit die teksten kun je dan zien welke vertaling er het dichtst bij komt.

Ja, dat begreep ik wel, maar er komt zoveel meer bij kijken dan vertaalopties raadplegen. (Is mijn gedachte). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

De grondteksten zijn de meest oorspronkelijke teksten. Die zijn dus per definitie de basis. 

Wat komt er volgens jou dan meer bij kijken? Noem eens iets?

Context. Kennis van de historische achtergrond, cultuur.  Of het een gangbaar woordgebruik was voor die schrijver of die situatie, of juist niet. 

Denk maar aan Junia (s), wat vroeger anders geïnterpreteerd werd omdat men ervan uitging dan een apostel een man moest zijn. 

Het woord Ezer is ook een aardig voorbeeld. (Dat voor Eva niet de vrouwelijke vorm ezra is gebruikt, maar de mannelijke vorm ezer wat ook voor God's hulp wordt gebruikt).  Die kennis, geeft een heel ander gewicht aan het gebruik van dat specifieke woord. Zie voor uitleg:  Ander topic

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-1-2023 om 01:37 zei Petra.:

Er staat.. (*) "van tevoren uitgekozen", en "van tevoren bestemd" (om het evenbeeld van Jezus te worden).

Ik begrijp dit als predestinatie. Maar als je dat geen predestinatie noemt, hoe noem je het dan wel ? 

Het is een al wat oudere post, maar ik wil er toch even op reageren. Zoals je misschien weet geloven JG dat er twee groepen zijn, de gezalfden en de ‘andere schapen’. Het is zo dat de gezalfden zijn uitverkoren toen de huidige wereld werd gegrondvest. Dus de wereld NA de zondeval. Paulus was ook een gezalfde, hij bezag zich dan ook als een slaaf van de Allerhoogste. De niet-gezalfden zijn niet uitverkoren, maar delen wel mee in de zegeningen van Jezus loskoopoffer. Als iedere gelovige  uitverkoren was dan was evangelisatie niet nodig logischerwijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Petra.:
23 uur geleden zei Monachos:

De grondteksten zijn de meest oorspronkelijke teksten. Die zijn dus per definitie de basis. 

Wat komt er volgens jou dan meer bij kijken? Noem eens iets?

Context. Kennis van de historische achtergrond, cultuur.  Of het een gangbaar woordgebruik was voor die schrijver of die situatie, of juist niet. 

Denk maar aan Junia (s), wat vroeger anders geïnterpreteerd werd omdat men ervan uitging dan een apostel een man moest zijn. 

Het woord Ezer is ook een aardig voorbeeld. (Dat voor Eva niet de vrouwelijke vorm ezra is gebruikt, maar de mannelijke vorm ezer wat ook voor God's hulp wordt gebruikt).  Die kennis, geeft een heel ander gewicht aan het gebruik van dat specifieke woord. Zie voor uitleg:  Ander topic

Ik zie dat de link niet werkt. Nogmaals uitleg over het woord Ezer:  https://www.theologie.nl/samen-met-de-vrouwen/

 

18 uur geleden zei sjako:

Dus de wereld NA de zondeval. Paulus was ook een gezalfde, hij bezag zich dan ook als een slaaf van de Allerhoogste. De niet-gezalfden zijn niet uitverkoren, maar delen wel mee in de zegeningen van Jezus loskoopoffer. Als iedere gelovige  uitverkoren was dan was evangelisatie niet nodig logischerwijs. 

Bedoel je dan dat niet iedereen van te voren is uitverkozen, of geroepen o.i.d. ? Geen predestinatie dus ? 

Maar als je niet vooraf bent bestemd door God, maar deelneemt door je eigen keuze voor evangelisatie, dan is het dus je eigen verdienste ?

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-11-2023 om 07:40 zei Petra.:

Bedoel je dan dat niet iedereen van te voren is uitverkozen, of geroepen o.i.d. ? Geen predestinatie dus ? 

Ja, dat bedoel ik. Alleen de uitverkorenen, de gezalfden, oftewel de mensen die uitgekozen zijn om met Christus te gaan regeren straks, zijn uitverkoren. De andere schapen sluiten zich aan bij de uitverkorenen. Anders zou prediken geen zin hebben.

Er zijn heel veel mensen heel angstig omdat ze denken dat ze niet uitgekozen zijn. Vaak geloven ze dat het alternatief dan de hel is. Het is een gevaarlijke leer.

Op 25-11-2023 om 07:40 zei Petra.:

Maar als je niet vooraf bent bestemd door God, maar deelneemt door je eigen keuze voor evangelisatie, dan is het dus je eigen verdienste ?

 

Het is een verdienste van God dat Hij je opzoekt. Als je een stap naar God zet zal Hij jou ook naderen.

Jacobus 4:7 Onderwerp je daarom aan God, maar bied weerstand aan de Duivel en hij zal van je wegvluchten.  8 Nader tot God, dan zal hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Ja, dat bedoel ik. Alleen de uitverkorenen, de gezalfden, oftewel de mensen die uitgekozen zijn om met Christus te gaan regeren straks, zijn uitverkoren. De andere schapen sluiten zich aan bij de uitverkorenen. Anders zou prediken geen zin hebben.

In Mattheus 19:28-  Zegt Jezus tegen de 12 discipelen dat zij zullen plaatsnemen op 12 tronen en rechtspreken over de 12 stammen.   Als de hele mensheid van Adam en Eva afstamt, en die 12 stammen hun nakomelingen zijn, dan moet ieder mens daar toch weer van afstammen ? 

En ...kennelijk komt dan Judas ook op een troon, dat is toch ook raar ????. Die was toch eentje van die 12. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.19/Matteus-19/

"Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in majesteit zetelt op zijn troon, zullen ook jullie die Mij gevolgd zijn plaatsnemen op twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël. 29  En ieder die broers of zussen, vader, moeder of kinderen, akkers of huizen heeft achtergelaten omwille van mijn naam, zal het honderdvoudige ontvangen en deel krijgen aan het eeuwige leven. "

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Robert Frans:

Judas werd na Jezus' hemelvaart vervangen door Mattias (Handelingen 1, 12-26). Hij is dus de twaalfde apostel.

Maar dat kan toch niet. 

Er staat toch: Jezus zei tegen hen.  Hij spreekt ze direct aan, en vervolgt met:  Jullie die mij gevolgd zijn.. zullen. 

Daar was Judas dan toch nog bij.  Dat was immers voor zijn hemelvaart. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Petra.:

Maar dat kan toch niet. 

Er staat toch: Jezus zei tegen hen.  Hij spreekt ze direct aan, en vervolgt met:  Jullie die mij gevolgd zijn.. zullen. 

Daar was Judas dan toch nog bij.  Dat was immers voor zijn hemelvaart.

Judas was daar inderdaad nog bij, maar Mattias waarschijnlijk ook al, hoewel nog niet als een van de twaalf leerlingen. In Handelingen 1,21-22 werd immers gesteld: 'Dus moet een van de mannen die tot ons gezelschap behoorden gedurende de tijd dat de Heer Jezus onder ons verkeerde,  vanaf het doopsel van Johannes tot de dag, waarop Hij van ons werd weggenomen, met ons een getuige worden van zijn verrijzenis.' Mattias was dus geen onbekende bij Jezus en de apostelen en behoorde waarschijnlijk tot de vaste kring van zeventig leerlingen.

Jezus' voorzegging hier kan twee dingen betekenen: 1. Judas had na zijn verraad wellicht weer de twaalfde apostel kunnen worden, als hij met zijn berouw naar Jezus was teruggekeerd en zijn vergeving had ontvangen. 2. Jezus voorzag al dat Judas dat niet zou doen en zag in Mattias alreeds de twaalfde apostel.
In beide gevallen was het dus al zijn voornemen dat er twaalf apostelen zouden zijn, ongeacht wie de twaalfde zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Petra.:

In Mattheus 19:28-  Zegt Jezus tegen de 12 discipelen dat zij zullen plaatsnemen op 12 tronen en rechtspreken over de 12 stammen.   Als de hele mensheid van Adam en Eva afstamt, en die 12 stammen hun nakomelingen zijn, dan moet ieder mens daar toch weer van afstammen ? 

En ...kennelijk komt dan Judas ook op een troon, dat is toch ook raar ????. Die was toch eentje van die 12. 

Wij stammen niet van de stammen van Israël af. De discipelen zijn ook gezalfden dus gaan zij op tronen zitten. Zij gaan over Israël blijkbaar, dus iedereen die daar ooit geleefd hebben, tenminste dat is mijn eerste interpretatie. Het zou ook nog over het geestelijke Israël kunnen gaan, maar daar zijn zij zelf onderdeel van.

Judas valt niet onder het verbond. Hij ging volgens mij al weg voordat Jezus met de resterende 11 een verbond maakte. Judas werd aangevuld door een andere apostel, Matthias.


Onmiddellijk verliet Judas de groep. Uit een vergelijking van Mattheüs 26:20-29 met Johannes 13:21-30 blijkt dat hij vertrok voordat Jezus de viering van het Avondmaal des Heren instelde. Kennelijk heeft Lukas dit voorval niet in strikt chronologische volgorde opgesteld, want het lijdt geen twijfel dat Judas reeds was vertrokken toen Christus de apostelen prees omdat zij bij hem waren gebleven; dat kon van Judas niet worden gezegd. Bovendien zou Jezus hem niet in het „verbond . . . voor een koninkrijk” hebben opgenomen. — Lu 22:19-30.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

Wij stammen niet van de stammen van Israël af. De discipelen zijn ook gezalfden dus gaan zij op tronen zitten. Zij gaan over Israël blijkbaar, dus iedereen die daar ooit geleefd hebben, tenminste dat is mijn eerste interpretatie. Het zou ook nog over het geestelijke Israël kunnen gaan, maar daar zijn zij zelf onderdeel van.

Judas valt niet onder het verbond. Hij ging volgens mij al weg voordat Jezus met de resterende 11 een verbond maakte. Judas werd aangevuld door een andere apostel, Matthias.


Onmiddellijk verliet Judas de groep. Uit een vergelijking van Mattheüs 26:20-29 met Johannes 13:21-30 blijkt dat hij vertrok voordat Jezus de viering van het Avondmaal des Heren instelde. Kennelijk heeft Lukas dit voorval niet in strikt chronologische volgorde opgesteld, want het lijdt geen twijfel dat Judas reeds was vertrokken toen Christus de apostelen prees omdat zij bij hem waren gebleven; dat kon van Judas niet worden gezegd. Bovendien zou Jezus hem niet in het „verbond . . . voor een koninkrijk” hebben opgenomen. — Lu 22:19-30.

Lees jij wel eens wat anderen schrijven? Dit was namelijk al eerder uitgelegd.

Op 24-11-2023 om 12:46 zei sjako:

Het is een al wat oudere post, maar ik wil er toch even op reageren. Zoals je misschien weet geloven JG dat er twee groepen zijn, de gezalfden en de ‘andere schapen’. Het is zo dat de gezalfden zijn uitverkoren toen de huidige wereld werd gegrondvest. Dus de wereld NA de zondeval. Paulus was ook een gezalfde, hij bezag zich dan ook als een slaaf van de Allerhoogste. De niet-gezalfden zijn niet uitverkoren, maar delen wel mee in de zegeningen van Jezus loskoopoffer. Als iedere gelovige  uitverkoren was dan was evangelisatie niet nodig logischerwijs. 

Jullie maken het wel erg moeilijk voor de mensen die naar jullie luisteren. Want volgens jullie zijn sommige beloften in de Bijbel niet voor alle toehoorders of lezers geldig maar slecht voor een uitverkoren groep van 1400.00 Jehova's getuigen. Wat Paulus schrijft geldt volgens jullie alleen maar voor een select gezelschap maar niet voor degenen waaraan Paulus schreef. Ik citeer: "Wij weten, dat als onze aardse tent waarin wij wonen afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, een eeuwig, in de hemelen." Verstandige mensen hechten meer waarde aan de woorden van de schrijvers van de Bijbel dan aan een groepje mannetjes in New York die zogenaamd de Heilige Geest van God hebben vervangen, Ik heb geen hekel aan je maar ik betreur het feit dat je je zo gemakkelijk hebt laten misleiden, tot jouw eigen schande en nadeel.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Willempie:

jullie zijn sommige beloften in de Bijbel niet voor alle toehoorders of lezers geldig maar slecht voor een uitverkoren groep van 1400.00 Jehova's getuigen.

Dat zeggen we nergens, dat maak jij ervan. De 144.000 zijn al van het begin af al verzameld over de hele geschiedenis heen. Alleen deze 144.000 zijn uitverkoren vanaf de grondlegging der wereld.

26 minuten geleden zei Willempie:

Wat Paulus schrijft geldt volgens jullie alleen maar voor een select gezelschap maar niet voor degenen waaraan Paulus schreef. Ik citeer: "Wij weten, dat als onze aardse tent waarin wij wonen afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, een eeuwig, in de hemelen."

Dit geldt idd alleen voor gezalfden, want andere schapen hebben een aardse belofte te beginnen in het duizendjarige Rijk. Daarom heeft Paulus het over ‘wij’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Monachos:

20 Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen.

Wanneer iemand een hemelse roeping heeft dan weet die persoon dat voor de volle 100% omdat Jehovah’s Geest dat laat weten.

1 uur geleden zei Monachos:

En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft

Net als iedereen hebben gezalfden geestelijk onderwijs nodig. Maar ze hebben van niemand de bevestiging nodig dat ze gezalfd zijn. De sterkste kracht in het universum heeft ze dat duidelijk gemaakt! Dus Jehovah’s Geest getuigd hun dat ze Gods kinderen zijn en dat ze straks in de hemel mee gaan regeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Dit geldt idd alleen voor gezalfden, want andere schapen hebben een aardse belofte te beginnen in het duizendjarige Rijk. Daarom heeft Paulus het over ‘wij’.

Dus overal waar in de Bijbel "wij" staat moet je "144.00 gezalfden" lezen. Dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Dank je. Zo ga je de Bijbel op een heel nieuwe manier lezen. Wel jammer dat de lezers van het Nieuwe Testament dat duizenden jaren lang nooit hebben kunnen weten. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Dus overal waar in de Bijbel "wij" staat moet je "144.00 gezalfden" lezen.

Je moet de context meenemen.

2 uur geleden zei Monachos:

Dat moet je dus van die personen zelf aannemen. Jaap (even een willekeurige naam) kan er helemaal van overtuigd zijn dat Jehovah's Geest hem heeft laten weten een hemelse roeping te hebben. Kan dat dan geen waan zijn bij Jaap?

Dat is aan Jaap. Wie ben ik om te ontkennen dat Jaap gezalfd is. Meestal kan je het wel merken aan zo’n persoon.

2 uur geleden zei Monachos:

Laat Jehovah's Geest het dan ook weten als je een aardse roeping hebt?

Nee, maar het wilt niet zeggen dat je Jehovah’s je niet helpt. Het overgrote gedeelte heeft een aardse hoop.

2 uur geleden zei Monachos:

Volgens mij kan deze gedachte nergens uit de brieven van Paulus worden opgemaakt

Romeinen 8:15 en 16

De geest die jullie hebben gekregen is er niet een van slavernij, wat weer tot angst zou leiden, maar van adoptie als zonen. Door die geest roepen we uit: ‘Abba, Vader!’  16 De geest zelf getuigt met onze geest dat we Gods kinderen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Je moet de context meenemen.

Heb je er zelf dan geen vraagtekens bij als:

1. er nergens in de Bijbel wordt gesproken over 144.000 gezalfden?

2. alle christenen door de hele geschiedenis heen, ook in de tijd dat de brieven aan de eerste gemeenten werden geschreven, "wij" gewoon als "wij" hebben gelezen, totdat het WTG met een afwijkende uitleg kwam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Monachos:

Die verzen zeggen niets over het wel of niet gezalfd zijn, niets over of je een aardse of hemelse toekomst heb, niets over of je wel of niet tot de 144.000 zal behoren.

Niet direct, maar als het kwartje is gevallen kan je het niet anders meer lezen.  De leer van de 144.000 is niet heel simpel want je moet volledig inzicht hebben in Openbaring. Als je echt geïnteresseerd bent dan kan je beter vragen of er een goed onderlegde broeder van mij bij je langs komt. Die kan het aan de hand van de Bijbel stap voor stap uitleggen.

dDe Bijbel legt uit dat de wereld weer naar de toestand van Genesis wordt gebracht EN dat er mensen naar de hemel gaan om als koningen en priesters te gaan regeren. 
Interessant ook dat er in de Dodezee rollen een tekst staat die dat ook ondersteunt.

7 uur geleden zei Willempie:

er nergens in de Bijbel wordt gesproken over 144.000 gezalfden?

Een koning en priester is een gezalfde. 

7 uur geleden zei Willempie:

alle christenen door de hele geschiedenis heen, ook in de tijd dat de brieven aan de eerste gemeenten werden geschreven, "wij" gewoon als "wij" hebben gelezen,

De Katholieke kerk heeft het concept verbasterd naar de heiligen. Dit zijn bijzondere mensen maar dit zijn naar mijn mening leden van de 144.000. Vergeet niet dat na Nicea het christendom er heel anders uitzag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes ziet in zijn visioen zijn geloofsgenoten (net zoals Paulus dat verwachtte):

Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren er verzegeld uit alle stammen van de Israëlieten.
5. Uit de stam Juda waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Ruben waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Gad waren er twaalfduizend verzegeld,
6. uit de stam Aser waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Naftali waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Manasse waren er twaalfduizend verzegeld,
7. uit de stam Simeon waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Levi waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Issaschar waren er twaalfduizend verzegeld,
8. uit de stam Zebulon waren er twaalfduizend verzegeld, uit de stam Jozef waren er twaalfduizend verzegeld, en uit de stam Benjamin waren er twaalfduizend verzegeld.

De bijbel is een Joods boek en niet een boek van een later ‘bijzonder’ genootschap.  
De apostelen hebben destijds het Joodse volk nooit afgeschreven (klinkt ook niet zo vreemd als het je eigen volk is).
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Niet direct, maar als het kwartje is gevallen kan je het niet anders meer lezen.  De leer van de 144.000 is niet heel simpel want je moet volledig inzicht hebben in Openbaring. Als je echt geïnteresseerd bent dan kan je beter vragen of er een goed onderlegde broeder van mij bij je langs komt. Die kan het aan de hand van de Bijbel stap voor stap uitleggen.

Het is niet "niet direct" maar "helemaal niet". Je geeft geen antwoord op de vraag maar verwijst naar de leer van het WTG. Het komt er op neer dat "gewone" mensen de Bijbel niet kunnen begrijpen zonder de uitleg van het WTG. Je moet vooral niet lezen wat er staat want dat is niet wat er wordt bedoeld. Er wordt iets heel anders bedoeld en dat kun je alleen maar begrijpen na een uitgebreide studie van het WTG. De implicatie is dat, totdat het WTG werd opgericht, alle christenen, door de eeuwen heen, het niet hebben begrepen, ook de eerste christenen niet. De apostelen ook niet. Die goed onderlegde broeders die je bedoelt zijn goed onderlegd in de leer van het WTG. Die leer is al bekend en wordt door bijna alle mensen met kennis van de Bijbel afgewezen.    

6 uur geleden zei sjako:

Interessant ook dat er in de Dodezee rollen een tekst staat die dat ook ondersteunt.

Gaat die tekst over 144.000 gezalfden?

6 uur geleden zei sjako:

Een koning en priester is een gezalfde. 

Dit is geen antwoord op de vraag. 

6 uur geleden zei sjako:

De Katholieke kerk heeft het concept verbasterd naar de heiligen. Dit zijn bijzondere mensen maar dit zijn naar mijn mening leden van de 144.000. Vergeet niet dat na Nicea het christendom er heel anders uitzag.

Dat is een apart onderwerp maar daar gaat het in wezen niet om. Het gaat erom wat er in de Bijbel staat en wat Jezus en de apostelen ons leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid