Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Piebe:

Metaforisch bergen verzetten blijkt steeds maar weer zo enorm lastig dat ik besloten heb een bulldozer te huren tegen de bull.... ;)

Misschien is het minder metaforisch dan we willen denken, dan wel een tragische absurditeit om te denken dat ze bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 19-2-2023 om 15:29 zei Hopper:

Suggestieve vragen beantwoord ik niet.

De nieuwste stokoude wetenschappelijke inzichten laten sterk het vermoeden dat we heel misschien onderweg iets over het hoofd gezien hebben, maar laat dat geen reden zijn om hierin enig correlaat met een aantal kwetsbaarheden te bespeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-2-2023 om 17:10 zei Hopper:

Je geeft weer eens blijk van denken in het tijdelijke.  

Doordat een dolle theorie alle beweerzinnen bevat, dus ook een contradictie, is zij inconsistent. Omgekeerd, zodra een theorie een enkele contradictie bevat, dan bevat zij iedere beweerzin (explosie-stelling) en is dus dol. Derhalve eerbiedigen we het verbod van de tegenspraak omdat we geen inconsistente en geen dolle theorieën willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Willempie:

Of omdat je iets vaak gewoon niet op een duidelijkere wijze kunt uitdrukken.

We aanvaarden de redenering als verklaring dan en slechts dan als we het idee hebben verrijkt te worden met een inzicht, dat door de geboden verklaring onder woorden wordt gebracht. Een denker die geen Aha-ervaringen en Eureka-gevoelens bij het publiek oproept, mag zich immers verzekerd weten van een enkele reis vergetelheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-2-2023 om 15:29 zei Hopper:

Verwarrend.  Eerst had je het over bronkennis en nu gaat het opeens weer over ervaringskennis wat letterlijk over van alles kan gaan.  Als we allerlei begrippen gaan mixen is een gesprek niet mogelijk.

Bij volgehouden aandacht wordt de aandacht voor lange tot zeer lange tijd gericht op een of meerdere gebeurtenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-2-2023 om 17:03 zei Hopper:

Normaliter betekent ontdekken van de bedekking ontdoen.  Iets verwijderen.

Door de onpersoonlijkheid van die informatie is het irrelevant wie deze in hulpvragen verpakt, veel belangrijker is de doorstroming zodat de ervaringskennis van velen binnen het beoordelingsmodel kan opgenomen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Bij volgehouden aandacht wordt de aandacht voor lange tot zeer lange tijd gericht op een of meerdere gebeurtenissen.

Dat lukt mij dan weer niet.   Ik heb een tijdje geprobeerd om mijn aandacht langere tijd te richten op de nederlaag van Napoleon in Rusland.  Maar ik werd steeds maar weer ingehaald door de actualiteit.   Het zoek zijn van bv een kat bleek meer van mijn aandacht te vergen dan de nederlaag van Napoleon.   Nu gaan er zelfs weken voorbij dat mijn aandacht afwezig is voor de nederlaag van Napoleon.  Mogelijk heb ik er al meer dan een jaar geen aandacht voor gehad voor de nederlaag van Napoleon in Rusland (schaam) en wel aandacht voor volkomen onbelangrijke zaken welke zich in de actualiteit voordoen.  Overigens is mijn kat nog steeds weg, maar mijn aandacht is daar ook al voor afgezwakt, ongevoelig als ik ben.

5 uur geleden zei TTC:

In vakliteratuur staan die termen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ik lees geen vakliteratuur , ik laaf me intellectueel gezien altijd aan mensen die meer weten dan ik.  Ze zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Dat lukt mij dan weer niet.   Ik heb een tijdje geprobeerd om mijn aandacht langere tijd te richten op de nederlaag van Napoleon in Rusland.  Maar ik werd steeds maar weer ingehaald door de actualiteit.   Het zoek zijn van bv een kat bleek meer van mijn aandacht te vergen dan de nederlaag van Napoleon.   Nu gaan er zelfs weken voorbij dat mijn aandacht afwezig is voor de nederlaag van Napoleon.  Mogelijk heb ik er al meer dan een jaar geen aandacht voor gehad voor de nederlaag van Napoleon in Rusland (schaam) en wel aandacht voor volkomen onbelangrijke zaken welke zich in de actualiteit voordoen.  Overigens is mijn kat nog steeds weg, maar mijn aandacht is daar ook al voor afgezwakt, ongevoelig als ik ben.

Toen in het najaar van 1994 in de Amerikaanse kranten de eerste foto’s van de kersverse Nobelprijswinnaar economie John Forbes Nash Jr. afgedrukt stonden, verslikten heel wat docenten en studenten van de universiteit van Princeton zich in hun ochtendkoffie. Want de man leek als twee druppels water op die oude, eenzame zonderling die al jaren doelloos op de campus rondhing en er vaak urenlang op een bankje in de tuin voor zich uit zat te staren. De studenten van de wiskundefaculteit herkenden dan weer de bejaarde zielenpoot die op onbewaakte momenten ingewikkelde wiskundige formules op het bord in de aula stond te krabbelen. 

9 minuten geleden zei Hopper:

Ik lees geen vakliteratuur , ik laaf me intellectueel gezien altijd aan mensen die meer weten dan ik.  Ze zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel.

Het gaat eigenlijk om die termen die quasi perfect omschrijven wat er precies gebeurt met diverse informatie, hoef je niet die literatuur zelf om te lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Toen in het najaar van 1994 in de Amerikaanse kranten de eerste foto’s van de kersverse Nobelprijswinnaar economie John Forbes Nash Jr. afgedrukt stonden, verslikten heel wat docenten en studenten van de universiteit van Princeton zich in hun ochtendkoffie. Want de man leek als twee druppels water op die oude, eenzame zonderling die al jaren doelloos op de campus rondhing en er vaak urenlang op een bankje in de tuin voor zich uit zat te staren. De studenten van de wiskundefaculteit herkenden dan weer de bejaarde zielenpoot die op onbewaakte momenten ingewikkelde wiskundige formules op het bord in de aula stond te krabbelen. 

Het gaat eigenlijk om die termen die quasi perfect omschrijven wat er precies gebeurt met diverse informatie, hoef je niet die literatuur zelf om te lezen. 

Jij als intellectueel bent natuurlijk steeds maar bezig met informatie verwerking.  In het laven van intellectuele kennis ben ik vaak al  na een kwartier of half uur moe van het verwerken.  En verval ik weer in ledigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het voordeel van katalysatoren is dat ze in de schuif kunnen gelegd worden, voor wanneer het een keertje past.

Ik laat de katalysator gewoon onder de auto zitten.  Of dat in een schuif is weet ik niet, want mijn intellect is daar te beperkt voor.

4 uur geleden zei TTC:

Verwerken?

Ja, informatie moet verwerkt worden door het intellect.  Behalve natuurlijk de informatie welke voortvloeit uit tegenwoordigheid van geest.

1 uur geleden zei TTC:

Te laat wanneer je dat weet, nog erger wanneer je dacht hierover in alle bedachtzaamheid een hulpvraag te kunnen stellen.

Jezus is mijn guru, hulpvragen worden alleen beantwoord door Jezus.  En aan Jezus 'stel' je geen vragen, bij Jezus zijn vraag en antwoord gelijktijdig.   Jezus is zonder maat, weet je nog wel?

46 minuten geleden zei Willempie:

Ja, de mens zit veel gecompliceerder in elkaar dan politici graag zouden willen. 

Politici spraken dan ook niet de Bergrede uit.  Overigens zit de mens helemaal niet gecompliceerd in elkaar, dat denk je maar.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Ik laat de katalysator gewoon onder de auto zitten.  Of dat in een schuif is weet ik niet, want mijn intellect is daar te beperkt voor.

Hoe bedoel je precies? 

19 minuten geleden zei Hopper:

Jezus is mijn guru, hulpvragen worden alleen beantwoord door Jezus.  En aan Jezus 'stel' je geen vragen, bij Jezus zijn vraag en antwoord gelijktijdig.   Jezus is zonder maat, weet je nog wel?

Hij heeft nagelaten op Wikipedia, bevreemdend is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Ja, informatie moet verwerkt worden door het intellect.  Behalve natuurlijk de informatie welke voortvloeit uit tegenwoordigheid van geest.

Herdefiniëren we ‘inconsistent’ als ‘alle tegenspraken bevattend’, dan zit ‘paraconsistent’ als een fonkelnieuwe logische categorie tussen de uitersten ‘inconsistentie’ en ‘consistentie’ in. Een dolle theorie blijft inconsistent, maar een niet-consistente theorie hoeft dol noch inconsistent te wezen, zij kan nu ook paraconsistent zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-2-2023 om 12:39 zei Hopper:

Moet natuurlijk nog wel even dat 'oude ik' in het ravijn storten, die past niet in het één zijn.

Eenmaal ontdaan van een aantal anomalieën vinden we in de wet van de uitgesloten derden nog veel meer hoop, zij het met sterk marginaliserend effect om redenen die vrijwel spontaan om deskundiger onderzoek doen vorsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-2-2023 om 17:03 zei Hopper:

Normaliter betekent ontdekken van de bedekking ontdoen.  Iets verwijderen.  Maar dat is erg banaal bezien in het licht van de Bergrede.   Jezus brengt iets wat geheel nieuw is.  Ik heb dus wederom geen flauw idee waar je heen wilt.  

Alsmaar gesticulerend over een moeras hadden ze de grootste moeite om er niet in te verzanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid