Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Hopper:

Cartesiaans denken is synoniem aan het discursieve denken.  Het 'ik denk dus ik ben' slaat totaal nergens op.  Ironisch genoeg brengt men dergelijke uitspraken in verband met 'verlichting'.    Wanneer het zelf leeg achtergelaten blijft, blijft slechts het zijn (ik ben)  en het denken wat geworteld is in het Woord over.   Waarmee de Vader zich presenteert in ons en als ons.  Zijn we daarmee de Vader?  Neen, we vestigen ons in het zijns-veld van de Vader.  Waarmee we het zijn overlaten aan het zijn.  In dat zijn is alles wat naar binding riekt afwezig.  Binding is afwezigheid van aanwezigheid.  Ontbinding (De Christus-dood) is binding aan de aanwezigheid.  (Bent u daar nog?) Veel moeilijker gaat het niet worden.  Het is de een'voud zelve, dat "ik ben niet, dus ik ben". Zesde zintuig bestaat niet, dat is voor kermis-waarzeggers en andere Jomanda-achtigen.   Het Woord is middels zijns-weg bereikbaar op empirische wijze, waarbij de mens op empirische wijze in verbinding komt met een hogere octaaf in zichzelf.  Dat hogere octaaf is Pneuma/Geest.  Dát is het Woord wat in zichzelf spreekt (Afwezigheid van de ik-jij verhouding). Jezus heeft gezegd: Wie de Vader lastert hem zal vergeven worden, en wie de Zoon lastert hem zal vergeven worden. Maar wie de zuivere Geest lastert hem zal noch op aarde noch in de hemel vergeven worden. (Logion 44). Het Woord is zuivere Geest, het Woord is ook zuivere Hetzelve (zijn).   Het is Hetzelve (Joh 1:4 SV) wat de mens inspiraties, imaginaties en intuïties schenkt.   Let wel op het begrip 'schenken'.  Lukas 6:38 is ook in 2023 nog steeds geldig.

Dat is wat er al stond, het zegt dus niets over die epistemologische obstakels die het zwaartepunt van de samenleving naar omlaag trekken. In die zin mogen we van geluk spreken dat internet bestaat, en een vrije keuze om ons hierover degelijk te informeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 26-2-2023 om 13:35 zei Hopper:

Jezus brengt ons er naar toe, zonder ingewikkelde schema's en zonder moeilijk gedoe.  Ook voor de intellectueel minder begaafden zoals ik is Jezus er.

Gammastraling van aluminium-26, een radioactieve isotoop die voornamelijk afkomstig is van zware sterren, laat zien dat ons Melkwegstelsel jaarlijks vier tot acht zonsmassa’s aan interstellair gas en stof omzet in nieuwe sterren, zo meldt een team van astronomen onder leiding van Thomas Siegert van de Universiteit Würzburg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat is wat er al stond, het zegt dus niets over die epistemologische obstakels die het zwaartepunt van de samenleving naar omlaag trekken. In die zin mogen we van geluk spreken dat internet bestaat, en een vrije keuze om ons hierover degelijk te informeren. 

Oh..maar daar heb ik helemaal geen verstand van.

57 minuten geleden zei TTC:

Gammastraling van aluminium-26, een radioactieve isotoop die voornamelijk afkomstig is van zware sterren, laat zien dat ons Melkwegstelsel jaarlijks vier tot acht zonsmassa’s aan interstellair gas en stof omzet in nieuwe sterren, zo meldt een team van astronomen onder leiding van Thomas Siegert van de Universiteit Würzburg.

En hiervan ook al niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Oh..maar daar heb ik helemaal geen verstand van.

Het is omdat je daar altijd over begint, derhalve gewoon een ingeving om dat terloops even te melden.

4 minuten geleden zei Hopper:

En hiervan ook al niet.

Tja, wie komt er nu op het idee om wat gasnevels bij elkaar te persen,  zal Harry Potter wellicht zijn. 

Op 26-2-2023 om 13:46 zei Hopper:

Dat is het moeilijke aan jou, je kijkt wel, maar je ziet niet.

Ervaring leert dat aftrekken veel makkelijker is dan optellen, omdat we dan met het ontbrekende deel geen rekening meer hoeven te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Ervaring leert dat aftrekken veel makkelijker is dan optellen, omdat we dan met het ontbrekende deel geen rekening meer hoeven te houden.

De vrede die Christus schenkt is dan ook meer aftrekken dan optellen.  Moet ik die vrede dan maar weer opgeven  en het zwaard maar weer hanteren?  Zoals bekend is de weg naar Christus een afgescheidenheid van de wereld. (Matt 16:26). Wat trekken we dus af?  De gehele wereld waar niks te winnen valt, zoals het vers zegt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

De vrede die Christus schenkt is dan ook meer aftrekken dan optellen.  Moet ik die vrede dan maar weer opgeven  en het zwaard maar weer hanteren?  Zoals bekend is de weg naar Christus een afgescheidenheid van de wereld. (Matt 16:26). Wat trekken we dus af?  De gehele wereld waar niks te winnen valt, zoals het vers zegt.

Eigenlijk weet je nooit goed waar een aantal zinspelingen naar verwijzen, maar zo weten we wel waarom simpel het moeilijkst is. 

25 minuten geleden zei Hopper:

De gehele wereld waar niks te winnen valt, zoals het vers zegt.

Een reservemunt of -valuta is een valuta die door de overheid en andere instanties van een land vaak in grote hoeveelheden achter de hand wordt gehouden als onderdeel van de internationale reserves van een land. Deze valuta is doorgaans niet de valuta van dat land zelf, maar de valuta die wereldwijd het meest gebruikt wordt voor de handel in bepaalde goederen zoals aardolie, goud enz. De Amerikaanse dollar en de euro zijn de twee valuta die het meest worden gebruikt als reservemunt. Samen zijn ze goed voor 80% van de wereldwijde reserves.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Eigenlijk weet je nooit goed waar een aantal zinspelingen naar verwijzen, maar zo weten we wel waarom simpel het moeilijkst is. 

Simpel is de eenvoud zelve.  Wie het wezen van de tijd wil doorgronden moet eerst weten wat de eeuwigheid is.  Jezus zegt zelf al in Matt 16:26 dat er in de wereld niks te winnen valt als je ziel schade daardoor lijdt.  Dus waar zou die ziel zich dan bevinden hè?  Niet in de wereld, want daar regeert de tijd.  Feitelijk is de tijd een beeld van de eeuwigheid. De eeuwigheid 'heeft' de tijd en daarmee de wereld.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Simpel is de eenvoud zelve.  Wie het wezen van de tijd wil doorgronden moet eerst weten wat de eeuwigheid is.  Jezus zegt zelf al in Matt 16:26 dat er in de wereld niks te winnen valt als je ziel schade daardoor lijdt.  Dus waar zou die ziel zich dan bevinden hè?  Niet in de wereld, want daar regeert de tijd.  Feitelijk is de tijd een beeld van de eeuwigheid. De eeuwigheid 'heeft' de tijd en daarmee de wereld.

We zitten op het niveau van optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, dat is veel te moeilijk. 

9 uur geleden zei Hopper:

Niet in de wereld, want daar regeert de tijd.

Als het je niet mogelijk is om je geest exclusief op Mij te concentreren, probeer dan toch tot Mij te komen door een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen. Mocht je echter niet in staat zijn om een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen, stel dan al je handelen doelbewust in Mijn dienst. Want ook door in Mijn dienst te handelen zul je de volmaaktheid bereiken. Als je zelfs niet bij machte bent om dat te doen, neem dan in overgave je toevlucht tot Mij en doe, zelfbeheerst, afstand van de vruchten van al je handelen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-2-2023 om 19:35 zei Willempie:

De belangrijkste ontdekking is dat de schuld bij onszelf ligt en niet bij de anderen. Zelfs overlevenden van de vernietigingskampen beseften dat. omdat ze zo wijs waren te begrijpen dat ze zelf ook net zo goed aan de verkeerde kant hadden kunnen opereren.  De scheidslijn tussen goed en kwaad loop dwars door onszelf heen en daarom kunnen we dat probleem niet afschuiven op de anderen. Dat is uitermate dwaas, lost geen enkel probleem op en brengt ons zeker niet dichterbij een oplossing. 

Stel nooit een hulpvraag over logica, dat is naïef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Als het je niet mogelijk is om je geest exclusief op Mij te concentreren, probeer dan toch tot Mij te komen door een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen. Mocht je echter niet in staat zijn om een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen, stel dan al je handelen doelbewust in Mijn dienst. Want ook door in Mijn dienst te handelen zul je de volmaaktheid bereiken. Als je zelfs niet bij machte bent om dat te doen, neem dan in overgave je toevlucht tot Mij en doe, zelfbeheerst, afstand van de vruchten van al je handelen. (bron)

Ik herkende de Bhagavad Gita. 

Karma Yoga voor de perfecte jij: https://www.theperfectyou.nl/artikelen/2325/karma-yoga

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Petra.:

Ik herkende de Bhagavad Gita. Karma Yoga voor de perfecte jij: https://www.theperfectyou.nl/artikelen/2325/karma-yoga

Het mag niet hetzelfde zijn, anders zou het op elkaar kunnen gaan lijken. 

Op 26-2-2023 om 10:14 zei Hopper:

Het onderwerp is hier nog steeds de Bergrede, ik breng dan ook bij deze Matt 5:48 in herinnering.

Hoe je nu precies tot een consensus kan komen over wat een rechter en/of linker deur is, tast ik nog steeds in het duister.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Petra.:

Ik herkende de Bhagavad Gita. Karma Yoga voor de perfecte jij: https://www.theperfectyou.nl/artikelen/2325/karma-yoga

Het mag niet hetzelfde zijn, anders zou het op elkaar kunnen gaan lijken. 

Als je het daar niet uit geciteerd had, is het denk ik wel zo fatsoenlijk om de bron te geven waaruit je het wel geciteerd had. 🌸

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

We zitten op het niveau van optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, dat is veel te moeilijk. 

Als het je niet mogelijk is om je geest exclusief op Mij te concentreren, probeer dan toch tot Mij te komen door een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen. Mocht je echter niet in staat zijn om een dergelijke concentratie gestaag te beoefenen, stel dan al je handelen doelbewust in Mijn dienst. Want ook door in Mijn dienst te handelen zul je de volmaaktheid bereiken. Als je zelfs niet bij machte bent om dat te doen, neem dan in overgave je toevlucht tot Mij en doe, zelfbeheerst, afstand van de vruchten van al je handelen. (bron)

Het is niet verstandig om je geest te concentreren op Mij.   Zolang de geest nog ergens op geconcentreerd is, dan is het niet Mij.

19 minuten geleden zei Petra.:

Als je het daar niet uit geciteerd had, is het denk ik wel zo fatsoenlijk om de bron te geven waaruit je het wel geciteerd had. 🌸

Bij TTC kom ik er doorgaans al snel achter wat de bron is.  En dat is niet de Bron.

4 uur geleden zei TTC:

We zitten op het niveau van optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, dat is veel te moeilijk. 

 

Niks moeilijks aan, Jezus vertelde al over de wonderbaarlijke vermenigvuldiging.  En die vertelling is al 2000 jaar oud en is nog steeds actueel.  Mij vermenigvuldigt zich door 'mij' er van af te trekken en blijft toch zichzelf: Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Petra.:

Een linkje ? Waar dan ? 

Je krijgt toch complimenten van Hopper? ☀️

22 minuten geleden zei Hopper:

Bij TTC kom ik er doorgaans al snel achter wat de bron is.  En dat is niet de Bron.

Zie je, het gaat niet om de inhoud van de tekst, beviel het niet? 

22 minuten geleden zei Hopper:

Niks moeilijks aan, Jezus vertelde al over de wonderbaarlijke vermenigvuldiging.  En die vertelling is al 2000 jaar oud en is nog steeds actueel.  Mij vermenigvuldigt zich door 'mij' er van af te trekken en blijft toch zichzelf: Mij.

Logica is in zekere zin als kleurloos te waarderen, in de zin van neutraal, rigide en onafhankelijk van cultuur.

22 minuten geleden zei Hopper:

Het is niet verstandig om je geest te concentreren op Mij.   Zolang de geest nog ergens op geconcentreerd is, dan is het niet Mij.

Niets bestaat, of bestaat Niets niet? 

22 minuten geleden zei Hopper:

Niks moeilijks aan, Jezus vertelde al over de wonderbaarlijke vermenigvuldiging.

Een aantal uilen bij elkaar noemt een parlement, misschien dat je dat daar beter verkocht krijgt. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Zie je, het gaat niet om de inhoud van de tekst, beviel het niet? 

 

Copy past kan ik niet waarderen zonder bronvermelding.  

Citaat

Niets bestaat, of bestaat Niets niet? 

Niets bestaat niet.   De mens zit gevangen in het 'ietsisme'.  Zie het forum waar we op schrijven: als je christen bent, dan ben je 'iets'.  De Nietsheid van Christus zelf is onbereikbaar voor het 'ietsisme'.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hopper:

Het Woord is middels zijns-weg bereikbaar op empirische wijze, waarbij de mens op empirische wijze in verbinding komt met een hogere octaaf in zichzelf.  Dat hogere octaaf is Pneuma/Geest.  Dát is het Woord wat in zichzelf spreekt (Afwezigheid van de ik-jij verhouding).

Dat de wijzen uit het oosten de ster van Bethlehem volgden is een voorbeeld dat er iets wordt bereikt dat in jouw termen duidelijk een hoger octaaf of andere melodie bereikt. Dat Woord is empirisch en een in zichzelf of in andere zijns-bestanddelen gegrond. Je zou dat kunnen zien als het Woord dat in zichzelf spreekt, hoewel ik vermoed dat het empirische element dat jij ook benoemt hier een wezenlijke factor is. Toch zou ik ook hier niet spreken van een uitgesproken voorbeeld hoe het Woord in zichzelf tot zichzelf spreekt. Want het meest empirisch en tegelijk confronterend ongewenst, is wat God of het Woord daadwerkelijk heeft gesproken tot het zijne. Dat is de Schrift die God deed opstellen voor zijn kinderen. Die kinderen zijn mensen op aarde, met een bestemming elders. De klaarblijkelijke eenvoud van de empirische communicatie via de Schrift, wordt niet door iedereen zo klaarblijkelijk gezien, maar het claimt wel van zichzelf te zijn wat het Woord en wat God en wat de heilige Geest heeft gezegd en nog steeds te zeggen heeft.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:
50 minuten geleden zei Petra.:

Een linkje ? Waar dan ? 

Je krijgt toch complimenten van Hopper? ☀️

Is het te moeilijk om gewoon te zeggen -ik was het vergeten, maar dat is idd. de link, dankjewel-

Of ..verhip idd geen link naar de bron, het kwam hier vandaan .... 

Of iets dergelijks. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Petra.:

Is het te moeilijk om gewoon te zeggen -ik was het vergeten, maar dat is idd. de link, dankjewel- Of ..verhip idd geen link naar de bron, het kwam hier vandaan .... Of iets dergelijks. 

Staat ook op Wikipedia, exact dezelfde tekst. 

29 minuten geleden zei Hopper:

Niets bestaat niet.

Dan bestaat het wel, want hoe anders zou Jezus tot z'n stellingen gekomen kunnen zijn? 

29 minuten geleden zei Hopper:

De mens zit gevangen in het 'ietsisme'.

Op Wikipedia staat een lijstje met 340 -ismen, waarvan we weten dat een aantal nog ontbreekt. 

36 minuten geleden zei Hopper:

Zie het forum waar we op schrijven: als je christen bent, dan ben je 'iets'.  De Nietsheid van Christus zelf is onbereikbaar voor het 'ietsisme'.

Beetje als zeggen dat de zoeker het gezochte is, mogelijk gemaakt door iets in het leven te roepen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Hopper:

Copy past kan ik niet waarderen zonder bronvermelding.  

In de cursus worden verschillende vormen van aandacht onderscheiden, komt ook terug in transparante schema's.

  • open aandacht
  • gerichte aandacht
  • verstrooide aandacht
  • gevangen aandacht

Over het wegredeneren van bronkennis wordt niets gezegd, maar misschien kan het wel gekoppeld worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

Dat de wijzen uit het oosten de ster van Bethlehem volgden is een voorbeeld dat er iets wordt bereikt dat in jouw termen duidelijk een hoger octaaf of andere melodie bereikt. Dat Woord is empirisch en een in zichzelf of in andere zijns-bestanddelen gegrond. Je zou dat kunnen zien als het Woord dat in zichzelf spreekt, hoewel ik vermoed dat het empirische element dat jij ook benoemt hier een wezenlijke factor is. Toch zou ik ook hier niet spreken van een uitgesproken voorbeeld hoe het Woord in zichzelf tot zichzelf spreekt. Want het meest empirisch en tegelijk confronterend ongewenst, is wat God of het Woord daadwerkelijk heeft gesproken tot het zijne. Dat is de Schrift die God deed opstellen voor zijn kinderen. Die kinderen zijn mensen op aarde, met een bestemming elders. De klaarblijkelijke eenvoud van de empirische communicatie via de Schrift, wordt niet door iedereen zo klaarblijkelijk gezien, maar het claimt wel van zichzelf te zijn wat het Woord en wat God en wat de heilige Geest heeft gezegd en nog steeds te zeggen heeft.

Voorbeelden geven is ook discutabel , dat besef ik.   Wat ik maar wil aangeven is dat het Woord op een andere wijze spreekt als dat wij mensen spreken.

3 uur geleden zei TTC:

 

Dan bestaat het wel, want hoe anders zou Jezus tot z'n stellingen gekomen kunnen zijn? 

Het Niets bestaat niet zoals het iets.   Dat kan geweten worden.

Citaat

Beetje als zeggen dat de zoeker het gezochte is, mogelijk gemaakt door iets in het leven te roepen. 

De zoeker is niet het gezochte, het is mij die zoekt en Mij die zich presenteert en met die presentie Zichzelf te kennen geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het Niets bestaat niet zoals het iets.   Dat kan geweten worden.

Dan bestaat het weer wel, zij als een niet-iets? 

1 uur geleden zei Hopper:

De zoeker is niet het gezochte, het is mij die zoekt en Mij die zich presenteert en met die presentie Zichzelf te kennen geeft.

Dan is er ook geen zoeker, noch enige waarheid die onthuld zou kunnen worden. We schieten op, gaat vlotjes. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Dan bestaat het weer wel, zij als een niet-iets? 

 

Zolang je met je cognitieve inhoud bezig bent, ken je alleen 'bestaan'.  Dingen (iets) bestaan en daarmee verklaar je jezelf ook tot bestaand.  Niet-iets kan niet begrepen worden zoals wij 'bestaan' begrijpen.   Niet-iets is Gods grond, al het 'iets' is het geschapene.

Citaat

Dan is er ook geen zoeker, noch enige waarheid die onthuld zou kunnen worden. We schieten op, gaat vlotjes. 

Het is de zoeker die sterft in de mystieke dood.  Een wederopstanding als zoeker zit er niet in.   In dat sterven wordt waarheid ook onthult: God geeft zich te kennen als waarheid.  Waarmee de geprofeteerde zaligspreking "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien." is vervuld.    Want zoals Jezus al zei:  "Ik goed?   Alleen God is goed".  Het Goede geeft zichzelf weg, maar kan zichzelf niet schenken aan de zoeker.  De zoeker zal zich moeten overgeven aan God en alle hoop laten varen (Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?)

1 uur geleden zei TTC:

Geen twee belopen exact hetzelfde parcours, wat niet belet dat horizonversmelting geen hartverwarmende optie zou kunnen zijn.

In wezen beloopt iedereen hetzelfde parcours, alleen zijn de omstandigheden verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid