Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

46 minuten geleden zei TTC:

Kunnen dan slechts hopen dat het geen verhaal wordt om naar schuldigen te blijven zoeken, maakt allerhande opties beslist niet transparanter. 

De belangrijkste ontdekking is dat de schuld bij onszelf ligt en niet bij de anderen. Zelfs overlevenden van de vernietigingskampen beseften dat. omdat ze zo wijs waren te begrijpen dat ze zelf ook net zo goed aan de verkeerde kant hadden kunnen opereren.  De scheidslijn tussen goed en kwaad loop dwars door onszelf heen en daarom kunnen we dat probleem niet afschuiven op de anderen. Dat is uitermate dwaas, lost geen enkel probleem op en brengt ons zeker niet dichterbij een oplossing. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

11 minuten geleden zei Willempie:

De belangrijkste ontdekking is dat de schuld bij onszelf ligt en niet bij de anderen. Zelfs overlevenden van de vernietigingskampen beseften dat. omdat ze zo wijs waren te begrijpen dat ze zelf ook net zo goed aan de verkeerde kant hadden kunnen opereren.  De scheidslijn tussen goed en kwaad loop dwars door onszelf heen en daarom kunnen we dat probleem niet afschuiven op de anderen. Dat is uitermate dwaas, lost geen enkel probleem op en brengt ons zeker niet dichterbij een oplossing. 

Zo is dat, en oplossingen schrijden tijdloos mee, dat is gekend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Willempie:

Het Bijbelse evangelie (het goede nieuws) vertelt ons dat onze schuld niet afgelost hoeft te worden omdat dat dit al gedaan is. "Het is volbracht."

Het onderwerp is hier nog steeds de Bergrede, ik breng dan ook bij deze Matt 5:48 in herinnering:

 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Was Jezus dan een leugenaar in de Bergrede?  Wat Jezus van ons vraagt is om de uitstaande schuld af te lossen en volmaakt te worden.   De mens kan zich laten leidden door het Woord (de Logos).  De bevrijding die Jezus heeft bewerkstelligt is om gelijk te worden aan het Woord.  Zie ook de ik-ben sprekingen van Jezus.   Het Woord is tevens de weg, de waarheid en het leven.  Het Woord is het beginsel (In den beginne) wat jou ook naar dat Woord kan brengen.  Dan ben je bij God.

Dat is de Bijbelse boodschap van Jezus.  Maar velen kiezen voor de brede weg en denken dat Jezus het 'al volbracht' heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waarom zouden we allerhande willen verdonkeremanen wanneer je die mening bent toegedaan? 

Ik schrijf geen mening, ik herinner de lezer aan Jezus' woorden.  Wees volmaakt, zoals de hemelse Vader ook volmaakt is.   Het kerkendom heeft een eigen Jezus geschapen , maar voor hen die Jezus serieus nemen is er ook de smalle weg met de nauwe doorgang.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Ik schrijf geen mening, ik herinner de lezer aan Jezus' woorden.  Wees volmaakt, zoals de hemelse Vader ook volmaakt is.   Het kerkendom heeft een eigen Jezus geschapen , maar voor hen die Jezus serieus nemen is er ook de smalle weg met de nauwe doorgang.  

Ja, dat is het punt, non-lineaire katalysatoren geven ons inzage in die 'volbrachtheid', simpelweg omdat ze tijdloos zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat is het punt, non-lineaire katalysatoren geven ons inzage in die 'volbrachtheid', simpelweg omdat ze tijdloos zijn.

Toch weer merkwaardig dat die non-lineaire katalysatoren nergens te vinden zijn in Jezus' woorden.  Ik hou Jezus' woorden wel aan, dat begrijp ik beter dan dit:

https://www.chaospunt.org/brainstorm/

Chaos is een goed gekozen naam, ik snap er niks van.  Maar ik ben dan ook arm van geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hopper:

Het onderwerp is hier nog steeds de Bergrede, ik breng dan ook bij deze Matt 5:48 in herinnering:

 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Was Jezus dan een leugenaar in de Bergrede?  Wat Jezus van ons vraagt is om de uitstaande schuld af te lossen en volmaakt te worden.   De mens kan zich laten leidden door het Woord (de Logos).  De bevrijding die Jezus heeft bewerkstelligt is om gelijk te worden aan het Woord.  Zie ook de ik-ben sprekingen van Jezus.   Het Woord is tevens de weg, de waarheid en het leven.  Het Woord is het beginsel (In den beginne) wat jou ook naar dat Woord kan brengen.  Dan ben je bij God.

Dat is de Bijbelse boodschap van Jezus.  Maar velen kiezen voor de brede weg en denken dat Jezus het 'al volbracht' heeft.

Ik denk dat je hier een valse tegenstelling ziet. Dat Jezus voor onze zonden heeft betaald is m.i. niet tegenstrijdig met de oproep om niet langer te zondigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Toch weer merkwaardig dat die non-lineaire katalysatoren nergens te vinden zijn in Jezus' woorden.  Ik hou Jezus' woorden wel aan, dat begrijp ik beter dan dit:

Blijkbaar heb je er eerder al eens over nagedacht, omdat Jezus die katalysator zelf is. Of zei hij niet in je hart te kijken misschien? 

23 minuten geleden zei Hopper:

Chaos is een goed gekozen naam, ik snap er niks van.  Maar ik ben dan ook arm van geest.

Chaos (Oudgrieks: xάος, leegte) is in de Griekse mythologie het Niets waaruit de eerste goden ontstonden. Chaos is volgens sommige bronnen vrouwelijk, maar wordt meestal als onzijdig aangeduid. Chaos wordt wel voorgesteld als een bodemloze leegte waar alles eindeloos valt, niet naar beneden, want er is geen enkele oriëntatie mogelijk, maar alle kanten op. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat je hier een valse tegenstelling ziet. Dat Jezus voor onze zonden heeft betaald is m.i. niet tegenstrijdig met de oproep om niet langer te zondigen. 

Als Jezus zegt: "Wees volmaakt zoals jullie hemelse Vader" dan is dat een oproep om de schulden die je hebt af te lossen.  Wat die schulden zijn staat vermeldt in Genesis.  In het Paradijs stonden 2 bomen zoals we weten.  De boom van kennis van goed en kwaad is de boom van de dood.  Waar de levensboom voor staat spreekt voor zich.  En we weten van welke boom er gegeten is, dat heeft de zonde met zich meegebracht.  Staat ook na te lezen in Ezechiël 18:  (SV)

De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.

De hemelse Vader heeft zijn Zoon gezonden om 'de eerste wet' te verkondigen. Paulus vertolkte dat zo in Rom 13:10 : (SV)

De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

Jezus zei hetzelfde in Mattheüs 22: 36-40. Volmaaktheid is de wet vervullen.   De Vader kan zich alleen vervullen (Volheid) als de mens zichzelf heeft leeggemaakt.   Maar dat leeg maken moet natuurlijk wel geschieden, anders kan de Vader zijn Volheid niet vervullen.  Die Volheid treffen we ook weer aan in Kolossenzen 1:19 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Blijkbaar heb je er eerder al eens over nagedacht, omdat Jezus die katalysator zelf is. Of zei hij niet in je hart te kijken misschien? 

 

Maar waarom iets een katalysator noemen als we Jezus al hebben?  Dat is alleen maar verwarring stichten.

Citaat

Chaos (Oudgrieks: xάος, leegte) is in de Griekse mythologie het Niets waaruit de eerste goden ontstonden. Chaos is volgens sommige bronnen vrouwelijk, maar wordt meestal als onzijdig aangeduid. Chaos wordt wel voorgesteld als een bodemloze leegte waar alles eindeloos valt, niet naar beneden, want er is geen enkele oriëntatie mogelijk, maar alle kanten op. 

Zolang je de leegte  nog voorstelt is dat het Niets niet.  In het begrip bodemloze leegte kan er ook niets eindeloos vallen. (Vallen kennen we alleen in het aardse)   Het is daar 'eeuwig nu' omdat het vrij is van iedere (cognitieve) voorstelling.  Het is de zielengrond van de mens.  De zogeheten 'geloste' ziel die vrij is van aardse begeertes en verlangens.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Zolang je de leegte  nog voorstelt is dat het Niets niet.  In het begrip bodemloze leegte kan er ook niets eindeloos vallen. (Vallen kennen we alleen in het aardse)   Het is daar 'eeuwig nu' omdat het vrij is van iedere (cognitieve) voorstelling.  Het is de zielengrond van de mens.  De zogeheten 'geloste' ziel die vrij is van aardse begeertes en verlangens.  

Zullen al die teksten zo snel mogelijk aanpassen Hopper, anders wordt het misschien wat te verwarrend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Cognitieve verwarring.  Zelf raak ik geenszins in verwarring door de gehanteerde terminologie van katalysatoren. Ik zet daar de een'voud van Jezus tegenover.

Jezus had destijds gaan laptop, misschien ligt daarin de verwarring? 

Zojuist zei Hopper:

Verwarring in het Niets is een onmogelijkheid.

Verwarrend, als er niets is, is er ook niets waarover enige verwarring kan ontstaan. We schieten prompt een heel eind op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Jezus had destijds gaan laptop, misschien ligt daarin de verwarring? 

God heeft zijn Zoon gezonden als Incarnatie en in Zijn wijsheid deed hij dat voordat er moderniteiten waren zoals internet, radio, televisie en sociale media. Jezus heeft in zijn wijsheid alleen in het zand geschreven, zodat de leerlingen moesten doorgeven.  Zodoende is er tot anno 2023 een discussie gaande over de uitspraken van Jezus.  Wat zou het een ellende zijn als Jezus niet gepredikt had zonder vergelijkingen en andere verborgenheden.  Nu vullen we wereldwijd fora met zijn leringen......

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

God heeft zijn Zoon gezonden als Incarnatie en in Zijn wijsheid deed hij dat voordat er moderniteiten waren zoals internet, radio, televisie en sociale media. Jezus heeft in zijn wijsheid alleen in het zand geschreven, zodat de leerlingen moesten doorgeven.  Zodoende is er tot anno 2023 een discussie gaande over de uitspraken van Jezus.  Wat zou het een ellende zijn als Jezus niet gepredikt had zonder vergelijkingen en andere verborgenheden.  Nu vullen we wereldwijd fora met zijn leringen......

Ja, en psychologen maken schema's over hoe informatie verwerkt wordt, geen garantie op succes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Bizar, het zijn prachtige schema's, aansluitend op veel metaforen en aforismen. 

Het cognitieve denken schept schema's en moeilijke woorden om orde te scheppen.  Denkt men....

De Logos schept orde uit zichzelf: het is er al.   En het is  in het vlees geworden geweest en heeft onder ons gewoond.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid