Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hopper:

Zolang je met je cognitieve inhoud bezig bent, ken je alleen 'bestaan'.  Dingen (iets) bestaan en daarmee verklaar je jezelf ook tot bestaand.  Niet-iets kan niet begrepen worden zoals wij 'bestaan' begrijpen.   Niet-iets is Gods grond, al het 'iets' is het geschapene.

Ik vergeet altijd dat het ene in het andere verschijnt, en dat er niets anders is waar ik m'n aandacht op kan richten. 

1 uur geleden zei Hopper:

Het is de zoeker die sterft in de mystieke dood.  Een wederopstanding als zoeker zit er niet in.   In dat sterven wordt waarheid ook onthult: God geeft zich te kennen als waarheid.  Waarmee de geprofeteerde zaligspreking "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien." is vervuld.    Want zoals Jezus al zei:  "Ik goed?   Alleen God is goed".  Het Goede geeft zichzelf weg, maar kan zichzelf niet schenken aan de zoeker.  De zoeker zal zich moeten overgeven aan God en alle hoop laten varen (Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?)

Je bedoelt wellicht dat de exclusieve identificatie wordt opgeheven, staat toch gewoon op wikipedia? 

1 uur geleden zei Hopper:

In wezen beloopt iedereen hetzelfde parcours, alleen zijn de omstandigheden verschillend.

Kunnen we dat proces niet nog moeilijker voorstellen zodat nog veel minder mensen dat begrijpen? 

1 uur geleden zei Hopper:

Waarmee de geprofeteerde zaligspreking "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien." is vervuld.

En wat zien ze dan, cognitieve inhoud? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

2 uur geleden zei Hopper:

De zoeker zal zich moeten overgeven aan God en alle hoop laten varen (Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?)

Is dit een fase in het proces, of komt er nooit meer hoop? 

2 uur geleden zei Hopper:

Het Goede geeft zichzelf weg, maar kan zichzelf niet schenken aan de zoeker.

Aan wie zou het goede zichzelf dan wel weggeven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Is dit een fase in het proces, of komt er nooit meer hoop? 

Waar zou men in de eeuwigheid hoop op moeten hebben?  Hoop is een kenmerk van het vergankelijke. Alles wat vergankelijk is, is gedoemd om te sterven.

Citaat

Aan wie zou het goede zichzelf dan wel weggeven? 

Aan zichzelf.  Mystieke dood is éénwording.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Waar zou men in de eeuwigheid hoop op moeten hebben?  Hoop is een kenmerk van het vergankelijke. Alles wat vergankelijk is, is gedoemd om te sterven.

En voor die nieuwe sterren hetzelfde? Veel respect jegens Gods creatie is er precies niet, maar dat ben je zelf? 

29 minuten geleden zei Hopper:

Aan zichzelf.  Mystieke dood is éénwording.

Aan jou dan? Er zijn zo gezien geen twee, heb je ook geen zaligsprekingen meer nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

En voor die nieuwe sterren hetzelfde? Veel respect jegens Gods creatie is er precies niet, maar dat ben je zelf? 

Aan jou dan? Er zijn zo gezien geen twee, heb je ook geen zaligsprekingen meer nodig. 

De zaligsprekingen worden helder als je Jezus op de goede wijze volgt.  Op zich heb je ze dan ook niet meer nodig omdat de zaligsprekingen dan zijn vervuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

De zaligsprekingen worden helder als je Jezus op de goede wijze volgt.  Op zich heb je ze dan ook niet meer nodig omdat de zaligsprekingen dan zijn vervuld.

Als we die grote olifant pas kunnen zien nadat we die berg beklommen hebben, hebben de klimmers wellicht geen idee waar het nu precies over gaat. 

8 uur geleden zei Tomega:

Toch spreekt het Woord mensenwoorden tegen mensen, en is de kunst om het Woord ruimte te geven om mensenwoorden te doen spreken tegen de mensen die wij zijn.

Voor mij begint een goed boek schrijven met een dankwoord, en pas dan de literatuurlijst van zij die dat veel beter kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Waar zou men in de eeuwigheid hoop op moeten hebben?

Misschien dat die hoop bedoeld is voor de naakte apen die wij zijn, de gewone stervelingen? 

7 uur geleden zei Hopper:

De zaligsprekingen worden helder als je Jezus op de goede wijze volgt.

Oorspronkelijk ging yoga niet om de houdingen of asana's. 'Yoga' is een Sanskrietwoord dat in het Engels vertaalt naar 'vereniging'. De oorsprong van yoga ligt dan ook in dit woord, de vereniging van geest, lichaam en ziel. Vereniging van het zelf met het goddelijke, het is het concept van eenheid waarbij elk individu deel uitmaakt van een universeel bewustzijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Alles wat vergankelijk is, is gedoemd om te sterven.

Brené Brown beschrijft in 'De moed van imperfectie' hoe moed, compassie en verbondenheid een belangrijke plek in je leven kunnen krijgen. Op basis van haar jarenlange studie kwam ze tot tien stellingen over een ‘bezield leven’, of leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent. Op haar eigen, eerlijke, warme en grappige manier moedigt ze de lezer aan om perfectionisme te laten varen, stress als leefstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie en creativiteit de ruimte te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-2-2023 om 14:54 zei Hopper:

Ik ben niet goed in het bedenken van aforismen.  Dat is omdat ik weet dat de aforisme nooit uitgelegd mag worden, dat is als een mop uitleggen, dat pakt nooit goed uit.

In de cursus worden die verschillende vormen van aandacht voorgesteld binnen een circulair diagram, tegelijk een impressie biedend van hoe een aantal kwetsbaarheden zwaar onderschat kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-2-2023 om 10:08 zei Hopper:

Ik lees geen vakliteratuur , ik laaf me intellectueel gezien altijd aan mensen die meer weten dan ik.

Dat schijnbaar nietszeggends leerstuk kunnen we vanaf hier onmogelijk nog vergeten, om je quasi letterlijk voor de kop te stoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Zoals Eckhart zegt: waarheid deelt zich mede.

Ervaring leert dat een katalysator zonder degelijke aarding maar weinig zin heeft, beetje als vragen om van ‘back to basics’ een nachtmerrie te maken. Het zegt tegelijk wel waarom met een ‘leeg blad’ beginnen bewustwording zoveel sneller kan doen verlopen, simpelweg omdat we op deze manier niet te maken krijgen met stereotiepe obstakels die redelijk hardnekkig zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Misschien dat die hoop bedoeld is voor de naakte apen die wij zijn, de gewone stervelingen? 

 

Voor de naakte apen is er alleen hoop op het verderf.

Zojuist zei TTC:

Ervaring leert dat een katalysator zonder degelijke aarding maar weinig zin heeft, beetje als vragen om van ‘back to basics’ een nachtmerrie te maken. Het zegt tegelijk wel waarom met een ‘leeg blad’ beginnen bewustwording zoveel sneller kan doen verlopen, simpelweg omdat we op deze manier niet te maken krijgen met stereotiepe obstakels die redelijk hardnekkig zijn. 

Waarheid zoals Jezus bedoeld is geen aarding of zoiets.   Het is juist nergens in geaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Voor de naakte apen is er alleen hoop op het verderf.

Interessant.

21 minuten geleden zei Hopper:

Waarheid zoals Jezus bedoeld is geen aarding of zoiets.   Het is juist nergens in geaard.

Ja, dat kan niet anders, vooral leuk voor wie in de Bijbel zit te bladeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Alsof je zegt dat bronkennis binnenin zit? 

Waar zou het anders zich moeten bevinden?  Op de achterkant van de maan?

2 uur geleden zei TTC:

Ja, dat kan niet anders, vooral leuk voor wie in de Bijbel zit te bladeren. 

De Bijbel is niet bedoeld om alleen in te bladeren.  De Bijbel is innerlijke kennis in uiterlijke vorm.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Hopper:

Waar zou het anders zich moeten bevinden?  Op de achterkant van de maan?

Waarom zou je die bronkennis dan niet kunnen gebruiken? Achterkant van de maan? 

29 minuten geleden zei Hopper:

De Bijbel is niet bedoeld om alleen in te bladeren.  De Bijbel is innerlijke kennis in uiterlijke vorm.  

Is dat even schrikken, alsof je een geheim ontbloot dat niemand weet.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Niet-gebruiken is een onmogelijkheid, alsof we prompt lichtjaren verder zijn dan zonet. We gebruiken immers die bronkennis elke dag, was dat zo moeilijk? 

Wie zijn die 'we' waar je over spreek?  Ik heb niet de indruk dat 8 miljard mensen aan het bronkennis-infuus liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid