Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei Hopper:

Wat hier staat is dat we allemaal 'visionair' (ziende) kunnen worden.  

Achteraf gezien blijken die golven van bij de mindfulness niet zomaar golfjes te zijn, de keuze op welke te surfen niet altijd even gemakkelijk. Standaard is de voetnoot dat het iets met perceptie te maken heeft, of dat waarin we elkaar kunnen empoweren, of zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 2-3-2023 om 00:02 zei Hopper:

Op zich heb je ze dan ook niet meer nodig omdat de zaligsprekingen dan zijn vervuld.

In hoeverre we een correlaat mogen vermoeden tussen het noösfeer-project en het idee dat fundamenteel onderzoek niets zegt over eventuele toepassingen, is een zorgvraag die we als nietige ikjes beter overlaten aan zij die hierin deskundiger opleiding genoten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Je bent blijkbaar vertegenwoordiger van het christendom, en hoop is er ook niet? 

Ik volg gewoon wat in Matt 16:25 staat: "Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden."

Laat anderen de brede weg maar nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Ik volg gewoon wat in Matt 16:25 staat: "Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden." Laat anderen de brede weg maar nemen.

Bij tweedimensionaliteit komt de kritische splijting tussen wat bestaat en wat mogelijk is in termen van een betere en menswaardiger wereld pas echt aan de orde. In de woorden van een geestverwant van Marcuse, Ernst Bloch, klinkt dat zo: 'Was da ist, darf nicht wahr sein.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2023 om 13:03 zei Hopper:

Zolang je nog in je redenaties zit, ben je niet toe aan bronkennis.

Monetaire economie bestudeert hoe de geldhoeveelheid de rentevoet, wisselkoers, inflatie, productie en werkgelegenheid beïnvloedt en in welke mate het monetaire beleid het gewenste verloop van deze cruciale variabelen uit de monetaire en reële sfeer van de economie kan bewerkstelligen. Het is een deelgebied van de economie die historisch gezien vooruit loopt op de macro-economie en daar ook integraal mee verbonden blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2023 om 16:21 zei Hopper:

Voor de naakte apen is er alleen hoop op het verderf.

Reverse engineering is een legale manier van ontwikkelen, maar dient (vaak) te gebeuren onder strikte juridische voorwaarden. Zo moet een ingenieur die geen kennis heeft van het origineel, aan de hand van instructies, gemaakt door de partij die reverse engineering heeft toegepast, het product in elkaar zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2023 om 16:21 zei Hopper:

Waarheid zoals Jezus bedoeld is geen aarding of zoiets.   Het is juist nergens in geaard.

We kennen het Lotus Sutra vooral door zijn vele parabels die elk apart wel boeiend zijn maar geen zicht geven op de hele structuur van de tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2023 om 23:44 zei Hopper:

Wie zijn die 'we' waar je over spreek?  Ik heb niet de indruk dat 8 miljard mensen aan het bronkennis-infuus liggen.

Er zijn talloze voorbeelden te noemen. In de huidige tijd zien we het risico van verval weer dreigen door de manier waarop boeddhistische meditatietechnieken gebruikt worden als louter stressreductie. Veel boeken en cursussen over het boeddhisme zullen zich beperken tot het aspect van de conventionele werkelijkheid en niet raken aan het ultieme. Aan de andere kant wijzen Westerse leraren terug naar de uiteindelijke werkelijkheid, Thanissaro Bikkhu heeft het over ‘het radicaal fenomenologisch perspectief’, Genpo Roshi over ‘Big Mind’, Pema Chödrön over ‘grondeloosheid’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-2-2023 om 10:08 zei Hopper:

Ik lees geen vakliteratuur , ik laaf me intellectueel gezien altijd aan mensen die meer weten dan ik.  Ze zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel.

We kunnen pas iets niet-begrijpen wanneer we het lezen, en zonder lezing niet-weten of we het zouden kunnen begrijpen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-3-2023 om 16:21 zei Hopper:

Voor de naakte apen is er alleen hoop op het verderf.

Misschien dat de zwijgspiraaltheorie pas betekenis krijgt na het loyaal opvolgen van diverse ggz-adviezen, hiermee het element van de omgekeerde effectiviteit accentuerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei TTC:

Er zijn talloze voorbeelden te noemen. In de huidige tijd zien we het risico van verval weer dreigen door de manier waarop boeddhistische meditatietechnieken gebruikt worden als louter stressreductie. Veel boeken en cursussen over het boeddhisme zullen zich beperken tot het aspect van de conventionele werkelijkheid en niet raken aan het ultieme. Aan de andere kant wijzen Westerse leraren terug naar de uiteindelijke werkelijkheid, Thanissaro Bikkhu heeft het over ‘het radicaal fenomenologisch perspectief’, Genpo Roshi over ‘Big Mind’, Pema Chödrön over ‘grondeloosheid’.

Wat is er mis met stressreductie?  Een dagje wellness is ook stressreductie.  Maar meditatietechnieken zijn goedkoper dan een dagje wellness en ook milieu vriendelijker.  Ook niet onbelangrijk in deze tijd van vervuiling en klimaatverandering.   Grondeloosheid is alleen te vinden in Jezus Christus: Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Wat is er mis met stressreductie?  Een dagje wellness is ook stressreductie.  Maar meditatietechnieken zijn goedkoper dan een dagje wellness en ook milieu vriendelijker.  Ook niet onbelangrijk in deze tijd van vervuiling en klimaatverandering.   Grondeloosheid is alleen te vinden in Jezus Christus: Mij.

Stressreductie om op een brug te lopen die over een ravijn loopt heeft geen zin, dat zijn niet meer dan concepten die niets met grondeloosheid te maken hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Er zullen altijd doelen gesteld worden. De een stelt dit in op destructie van bruggen over ravijnen, de ander op destructie van die mensen.

Zo gaat het nu eenmaal, het zwaartepunt van een samenleving wordt dan ook bepaald door de manier hoe we hiermee omgaan, en die brug is er altijd voor wie begrijpen wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Geen flauw idee daarover.

Ik vind het in ieder geval moeilijk om vanuit de distantie, en het willen begrijpen, nog keuzes te maken. Of alles is goed (brede weg) of bijna niets is goed (smalle weg). Het is dom om niet te geloven in consequenties. 

En tsja zo’n brug kan er dus zo uitzien: https://www.curioctopus.nl/read/32613/deze-gegolfde-glazen-brug-hangt-140-meter-boven-een-ravijn-de-foto-s-maken-je-duizelig

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Noel2:

Ik vind het in ieder geval moeilijk om vanuit de distantie, en het willen begrijpen, nog keuzes te maken. Of alles is goed (brede weg) of bijna niets is goed (smalle weg). Het is dom om niet te geloven in consequenties. 

Lijkt een beetje op de vierde weg van Gurdjieff zoals je het hier omschrijft, die sprak over obstakels en drijfzand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Noel2:

Zooooo wat gaaf ! 🤩

Ik ben in Shanghai op het observatiedeck in de Jin Moa tower geweest, toen was er nog geen skywalk maar wel op de 88e verdieping een uitbouw met een glazen vloer.  

Ook hiken in Yellow Mountain (Huangshan) was een belevenis, * hier lopen was al eng maar aan de zipline heb ik echt de longen uit m'n lijf gegild. 

*

338px-%E5%A4%A9%E4%B8%8B%E7%84%A1%E5%B1%

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Zo gaat het nu eenmaal, het zwaartepunt van een samenleving wordt dan ook bepaald door de manier hoe we hiermee omgaan, en die brug is er altijd voor wie begrijpen wil. 

Er is geen brug naar de overkant.  Alleen bij de brede weg fantaseert men een brug.

1 uur geleden zei Noel2:

Ik vind het in ieder geval moeilijk om vanuit de distantie, en het willen begrijpen, nog keuzes te maken. Of alles is goed (brede weg) of bijna niets is goed (smalle weg). Het is dom om niet te geloven in consequenties. 

De smalle weg is niet populair.  Wie steekt er nu een ravijn over waar geen brug is?  Zelfs Jezus (Toen nog het Woord)  vond nog een brug naar 'deze' kant.  De maagdelijke geboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid