Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 4-3-2023 om 13:03 zei Hopper:

Zolang je nog in je redenaties zit, ben je niet toe aan bronkennis.

Net als de Hindoe-term maya, is het basisidee dat in dit onderscheid is vastgelegd, dat betekenis en structuur op de wereld worden geprojecteerd. Pleroma heeft betrekking op de niet-levende wereld, die niet door subjectiviteit wordt gedifferentieerd, Creatura geldt voor de levende wereld, onderworpen aan op waarneming gebaseerd verschil, onderscheid en informatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Net als de Hindoe-term maya, is het basisidee dat in dit onderscheid is vastgelegd, dat betekenis en structuur op de wereld worden geprojecteerd. Pleroma heeft betrekking op de niet-levende wereld, die niet door subjectiviteit wordt gedifferentieerd, Creatura geldt voor de levende wereld, onderworpen aan op waarneming gebaseerd verschil, onderscheid en informatie.

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.  Wat zegt de mens zoiets als Pleroma?  Maar dat staat al te lezen in Efeziërs 3:19

"En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods."

Waar de mens de sluiers van illusie verlaat kan God zichzelf vervullen.  Maar ik zie al weer dat je wiki-wijsheid (cognitieve inhoud) aan het debiteren bent. (Gregory Bateson ). Daar kun je tot je laatste dag mee doorgaan en nog steeds achter de sluiers van illusie verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.  Wat zegt de mens zoiets als Pleroma?  Maar dat staat al te lezen in Efeziërs 3:19 "En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods." Waar de mens de sluiers van illusie verlaat kan God zichzelf vervullen.  Maar ik zie al weer dat je wiki-wijsheid (cognitieve inhoud) aan het debiteren bent. (Gregory Bateson ). Daar kun je tot je laatste dag mee doorgaan en nog steeds achter de sluiers van illusie verblijven.

Beiden komen aan bod, het zegt nog niet wat er binnen het gemanifesteerde nog niet zo goed begrepen wordt, heel bizar. 

5 minuten geleden zei Hopper:

Wat zegt de mens zoiets als Pleroma?

Zelfreferentie is een term uit de formele wetenschappen, met name de logica, informatica en filosofie, die het vermogen van een formeel systeem aanduidt om naar zichzelf te verwijzen. Zelfreferentie is een complexe eigenschap, die bij veel logische paradoxen een rol speelt.

15 minuten geleden zei Hopper:

Daar kun je tot je laatste dag mee doorgaan en nog steeds achter de sluiers van illusie verblijven.

Openbaringen zijn van alle tijden en alle religies. Echter, in die gevallen dat de openbaringen niet door de volgelingen van een andere religie erkend worden, worden ze vaak door religies gezien als misvatting of soms bezetenheid door de duivel. Hedendaagse auteurs die geschriften met openbaringen uitbrengen, worden door de meeste religies met grote argwaan bekeken, omdat men in twijfel trekt dat die openbaringen daadwerkelijk van hun god afkomstig zijn. Anderen zien deze openbaringen als epileptische aanvallen bij de slaapkwab. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.

Bizar is het fenomeen dat wanneer we het pragmatische waarheidsconcept respecteren zoals het is, per definitie een stelsel van halve waarheden logisch afleidbaar de normaal vorm geeft. In hoeverre dit ook een invloed heeft op hoe we naar diverse kwetsbaarheden kijken, mag dan misschien wel heel wat ambivalentie en bijhorende tegenstrijdigheden verklaren maar niet altijd oplossen, pardoes.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Bizar is het fenomeen dat wanneer we het pragmatische waarheidsconcept respecteren zoals het is, per definitie een stelsel van halve waarheden logisch afleidbaar de normaal vorm geeft. In hoeverre dit ook een invloed heeft op hoe we naar diverse kwetsbaarheden kijken, mag dan misschien wel heel wat ambivalentie en bijhorende tegenstrijdigheden verklaren maar niet altijd oplossen, pardoes.

Jij refereert wel eens aan Camus. Zijn notie van het absurde (lees elke ideologie) lijkt me uitermate geschikt om de eerste tot en met de vierde weg mee te bewandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

 

Openbaringen zijn van alle tijden en alle religies. Echter, in die gevallen dat de openbaringen niet door de volgelingen van een andere religie erkend worden, worden ze vaak door religies gezien als misvatting of soms bezetenheid door de duivel. Hedendaagse auteurs die geschriften met openbaringen uitbrengen, worden door de meeste religies met grote argwaan bekeken, omdat men in twijfel trekt dat die openbaringen daadwerkelijk van hun god afkomstig zijn. Anderen zien deze openbaringen als epileptische aanvallen bij de slaapkwab. 

Wat volgelingen van andere religies erkennen moeten ze zelf maar weten.   De volheid God's openbaart zich maar op één wijze aan de mens.  Daar waar het hart van de mens leeg is gemaakt (de tempelreiniging) openbaart het hart van God zich. Dat is hetzelfde hart.   Dat is een affectief gebeuren en terug te lezen in de zaligsprekingen.

Het is niet zo dat Boeddha, Lao Tse en anderen leugenaars waren, zij hadden een andere wijze van zeggen.  De volhardende volgeling maakt zichzelf leeg en kan nergens anders uitkomen dan bij de volheid Gods.  Voor jou: het hart is ergens anders dan wikipedia.

Is dat alles?  Nee, zeker niet.  Als de volheid Gods zich heeft geopenbaard keert de ziel terug naar de grond van God: het Woord.  Uit het Evangelie van Maria Magdalena:

Citaat

De Verlosser antwoordde, Hij zei: 'Hij ziet niet met de ziel noch met de geest, maar met het kenvermogen, dat [is] in het midden van die twee,

Het kenvermogen wordt in de grond Gods gekend evenals de ziel en de geest.  De ziel is waar "De Vader en ik" één zijn in zelf.

Slaapkwabben zijn daar niet, wel helderheid van het verborgen licht.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Wat volgelingen van andere religies erkennen moeten ze zelf maar weten.   De volheid God's openbaart zich maar op één wijze aan de mens.  Daar waar het hart van de mens leeg is gemaakt (de tempelreiniging) openbaart het hart van God zich. Dat is hetzelfde hart.   Dat is een affectief gebeuren en terug te lezen in de zaligsprekingen. Het is niet zo dat Boeddha, Lao Tse en anderen leugenaars waren, zij hadden een andere wijze van zeggen.  De volhardende volgeling maakt zichzelf leeg en kan nergens anders uitkomen dan bij de volheid Gods.  Voor jou: het hart is ergens anders dan wikipedia. Is dat alles?  Nee, zeker niet.  Als de volheid Gods zich heeft geopenbaard keert de ziel terug naar de grond van God: het Woord.  Uit het Evangelie van Maria Magdalena:

Het is me nog niet geheel duidelijk wat je nu precies bedoelt met die paraconsistente logica, had dat niet te maken met het verbod op tegenspraak van Aristoteles? Redelijk verwarrend, omdat het ook niets met openbaringen te maken heeft, maar met aandacht voor dat wat op een haast kinderlijk speelse manier begrepen kan worden. Een andere manier van zeggen? Voor wat gewoon op wikipedia staat? 

4 uur geleden zei Noel2:

Jij refereert wel eens aan Camus. Zijn notie van het absurde (lees elke ideologie) lijkt me uitermate geschikt om de eerste tot en met de vierde weg mee te bewandelen.

De panarchisten hobbelden eraan voorbij, en hadden spijt omdat ze zich omgekeerd hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Slaapkwabben zijn daar niet, wel helderheid van het verborgen licht.

Vergeten is het proces waardoor informatie in het geheugen verloren gaat. In principe vergeet men meer en meer, naarmate iets langer geleden is, zoals blijkt uit de vergeetcurve. Het woord vergeten wordt meestal gebruikt in verband met het declaratief geheugen, onze parate kennis van feiten en gebeurtenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.

Paraconsistente logica wil een beetje zeggen dat wanneer jij je veters weet te knopen, en ik niet en daar altijd over struikel, jij verschillende opties hebt. Maar meestal zal je me wel dom vinden en daar eens hartelijk om lachen, omdat ik niet weet hoe veters te knopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Paraconsistente logica wil een beetje zeggen dat wanneer jij je veters weet te knopen, en ik niet en daar altijd over struikel, jij verschillende opties hebt. Maar meestal zal je me wel dom vinden en daar eens hartelijk om lachen, omdat ik niet weet hoe veters te knopen.

Als dit nog steeds over de volheid Gods gaat is het verstandiger om wikipedia met rust te laten en je over te geven aan het niet-weten.  Cognitieve inhoud gaat over het redenerend denken.  Dat kun je beter gebruiken voor je economische theorieën die ik toch niet begrijp.

De volheid Gods is kennis van het hart.  "Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien."  Dat heeft niks te maken met 'dom zijn' of 'slim zijn'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hopper:

Als dit nog steeds over de volheid Gods gaat is het verstandiger om wikipedia met rust te laten en je over te geven aan het niet-weten.  Cognitieve inhoud gaat over het redenerend denken.  Dat kun je beter gebruiken voor je economische theorieën die ik toch niet begrijp. De volheid Gods is kennis van het hart.  "Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien."  Dat heeft niks te maken met 'dom zijn' of 'slim zijn'.

Integendeel, zelfs kinderen zouden je dat in al hun naïviteit kunnen vertellen, omdat ze nog niet-weten wat er volgt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Integendeel, zelfs kinderen zouden je dat in al hun naïviteit kunnen vertellen, omdat ze nog niet-weten wat er volgt. 

Het affectieve draagt het denken i.p.v. andersom.   Kinderen hebben geen weet van de affectieve leegte.  Daarom zei Jezus ook dat we als de kinderen moeten zijn.  Niet dat we kinderen moeten zijn, substantieel verschil.  Het vernemen van de volheid Gods kan alleen tijdens de zelflediging.  Je kunt alleen 'iets' legen als dat 'iets' in geestelijke zin gevormd is, dat is bij de kinderen nog niet het geval.  Waarmee ik zeggen wil dat we vanaf het kind-zijn de veelheid/ietsheid verwerven en deze vervolgens weer terug schenken aan God.  (Wie zijn leven wil behouden die zal het verliezen.)

 

Kortom, we moeten noodzakelijkerwijs dwalen in de wereld van het iets (vormen) om terug te kunnen keren in de nietsheid van God.  Of anders gezegd: we dienen als mens eerst eigenwillendheid te ontwikkelen om die vervolgens weer op te geven.  Dat is een drievoudige afstand-doen.  Allereerst de eigenwillendheid opgeven, het loslaten van jezelf.  En het tweede een overlaten aan God (In uw handen beveel ik mijn geest) waarmee als derde tegelijkertijd het eigen-zijn gelaten wordt (Niet meer zijn).  De volheid Gods openbaart zich.

In de symboliek van het lege graf zien we het vernemen wat louter nog zichzelf verneemt. Geheel ontdaan van beelden en voorstellingen: Het oneindig-innerlijke.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Het affectieve draagt het denken i.p.v. andersom.   Kinderen hebben geen weet van de affectieve leegte.  Daarom zei Jezus ook dat we als de kinderen moeten zijn.  Niet dat we kinderen moeten zijn, substantieel verschil.  Het vernemen van de volheid Gods kan alleen tijdens de zelflediging.  Je kunt alleen 'iets' legen als dat 'iets' in geestelijke zin gevormd is, dat is bij de kinderen nog niet het geval.  Waarmee ik zeggen wil dat we vanaf het kind-zijn de veelheid/ietsheid verwerven en deze vervolgens weer terug schenken aan God.  (Wie zijn leven wil behouden die zal het verliezen.) Kortom, we moeten noodzakelijkerwijs dwalen in de wereld van het iets (vormen) om terug te kunnen keren in de nietsheid van God.  Of anders gezegd: we dienen als mens eerst eigenwillendheid te ontwikkelen om die vervolgens weer op te geven.  Dat is een drievoudige afstand-doen.  Allereerst de eigenwillendheid opgeven, het loslaten van jezelf.  En het tweede een overlaten aan God (In uw handen beveel ik mijn geest) waarmee als derde tegelijkertijd het eigen-zijn gelaten wordt (Niet meer zijn).  De volheid Gods openbaart zich. In de symboliek van het lege graf zien we het vernemen wat louter nog zichzelf verneemt. Geheel ontdaan van beelden en voorstellingen: Het oneindig-innerlijke.

Kinderen doen helemaal niet zo moeilijk over non-lineaire katalysatoren, omdat het voor hen vanzelfsprekend is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

 Je kunt alleen 'iets' legen als dat 'iets' in geestelijke zin gevormd is, dat is bij de kinderen nog niet het geval.

Zoals je het zegt, het zou dus best wel eens kunnen dat we een absurde strijd voeren tegen iets dat al opgelost is, ooit bedacht geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

In de symboliek van het lege graf zien we het vernemen wat louter nog zichzelf verneemt. Geheel ontdaan van beelden en voorstellingen: Het oneindig-innerlijke.

Voorbeelden van oligopolies zijn veel te vinden in de markten waarmee grote kapitalen of diepgaande kennis gemoeid is. Voorbeelden zijn de staalindustrie, het bankwezen, de computermarkt, de vliegtuigindustrie, de oliemarkt, energie, onderwijs, huisvesting, media, telefonie, supermarkten en internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Dat is een drievoudige afstand-doen.

Volgens de Yogasoetra's van Patanjali (2e eeuw v. Chr.) zijn er vier stadia van de guna's, die corresponderen met de vier staten van bewustzijn waar de yogi in Samadhi doorheen gaat. De vier stadia van de guna's zijn (van laag naar hoog of van buiten naar binnen): Visesa (bijzonder), Avisesa (universeel), Linga (kenmerk), Alinga (zonder kenmerk). 

13 uur geleden zei Hopper:

Dat kun je beter gebruiken voor je economische theorieën die ik toch niet begrijp.

Socrates ging er van uit dat alle wijsheid al in de mens besloten ligt en dat de therapeut een soort vroedvrouw is, die de ander door het stellen van de juiste vragen helpt om zijn wijsheid geboren te laten worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Socrates ging er van uit dat alle wijsheid al in de mens besloten ligt en dat de therapeut een soort vroedvrouw is, die de ander door het stellen van de juiste vragen helpt om zijn wijsheid geboren te laten worden.

Wijsheid ligt al in de mens besloten.   Dat is dan ook het verlossende Woord wat Christus innerlijk uitspreekt in de mens (Als een mogelijkheid).   Dat is een innerlijk spreken omdat Hetzelve (Joh 1:3) alleen tegen hetzelve kan spreken.  Maar de duisternis (Joh 1:5) heeft 'hetzelve' niet begrepen.  Verlaat dus de duisternis van de cognitieve wijsheid.

De enige katalysator die er toe doet is het Woord.  Het staat al 2000 jaar beschreven door Johannes.  Wie ore heeft die hore.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Wijsheid ligt al in de mens besloten.   Dat is dan ook het verlossende Woord wat Christus innerlijk uitspreekt in de mens (Als een mogelijkheid).   Dat is een innerlijk spreken omdat Hetzelve (Joh 1:3) alleen tegen hetzelve kan spreken.  Maar de duisternis (Joh 1:5) heeft 'hetzelve' niet begrepen.  Verlaat dus de duisternis van de cognitieve wijsheid. De enige katalysator die er toe doet is het Woord.  Het staat al 2000 jaar beschreven door Johannes.  Wie ore heeft die hore.

Correct, inmiddels is de koude oorlog terug ingeroepen, want stel dat een katalysator ook maar een woord is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Correct, inmiddels is de koude oorlog terug ingeroepen, want stel dat een katalysator ook maar een woord is?

Ik weet van geen koude oorlog af.   Ik weet alleen dat m.n. de schrijver van het Johannes Evangelie fundamentele inzage had in Hetzelve dan wel hetzelve.   Wat ook te weten valt is dat is dat alle mensen , zonder uitzonderingen, over een 'hetzelve' beschikken.  Wat ook te weten valt is dat veel van die 'hetzelve's' vervuld zijn van zichzelf gepositioneerd ten opzichte van de andere 'hetzelve's'.

Om meer of minderwaardigheid te kunnen vast te stellen heb je een ander 'hetzelve' nodig.  Zonder dat gaat het niet.   Het Woord kan niet spreken in meer of minderwaardigheid , dat kan ook vastgesteld worden.  Maar alleen bij hen die meer of minderwaardigheid achter zich hebben gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ik weet van geen koude oorlog af.   Ik weet alleen dat m.n. de schrijver van het Johannes Evangelie fundamentele inzage had in Hetzelve dan wel hetzelve.   Wat ook te weten valt is dat is dat alle mensen , zonder uitzonderingen, over een 'hetzelve' beschikken.  Wat ook te weten valt is dat veel van die 'hetzelve's' vervuld zijn van zichzelf gepositioneerd ten opzichte van de andere 'hetzelve's'. Om meer of minderwaardigheid te kunnen vast te stellen heb je een ander 'hetzelve' nodig.  Zonder dat gaat het niet.   Het Woord kan niet spreken in meer of minderwaardigheid , dat kan ook vastgesteld worden.  Maar alleen bij hen die meer of minderwaardigheid achter zich hebben gelaten.

Een katalysator is een woord, handelend over bronkennis. Die koude oorlog speelt zich heden af in deze wereld, maar dat heeft niets te maken met wat je hier tracht te ventileren, zelfs totaal betekenisloos en zonder hoop verblijvend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Een katalysator is een woord, handelend over bronkennis. Die koude oorlog speelt zich heden af in deze wereld, maar dat heeft niets te maken met wat je hier tracht te ventileren, zelfs totaal betekenisloos en zonder hoop verblijvend.

Ik hou gewoon het begrip Woord/Logos aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Ik weet van geen koude oorlog af.

De beschrijving van een emergent verschijnsel is meestal fenomenologisch van aard, dat wil zeggen het beschrijft het fenomeen zonder dieper in te gaan op de eigenschappen van de samenstellende onderdelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid