Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

22 uur geleden zei Hopper:

Tegenspraak mag alleen als het over een mening gaat.

Wetenschap claimt per definitie geen waarheden, het is een ontdekkingsreis met verschillende snelheden waardoor dat wat reeds geweten is ook eeuwen buiten het collectieve aandachtsveld kan vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

14 uur geleden zei TTC:

Instantiatie is het concreet maken van een filosofisch idee. In het metafysisch realisme en in het bijzonder in het platonisme is instantiatie de wijze waarop concrete zaken vanuit abstracte universalia gestalte krijgen.

De prijs voor fundamenteel onderzoek is hoog. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-3-2023 om 08:14 zei Hopper:

God is sowieso geen verschijnsel.

Een andere reden waarom wij ons druk maken over het raadsel van de oneindige regressie of van de kaarten binnen de kaarten, is dat we niet in staat zijn te zien dat het idee van een 'kaart van een kaart' hetzelfde is als het idee van een 'kaart van een kaart van een kaart.' In beide gevallen is het idee een metafoor voor het vermogen om te reflecteren. We zijn niet in staat te zien dat iemands vermogen om te reflecteren, een voortdurend opmerkzaam kunnen zijn is, en niet gewoon een vluchtig iets onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Hoog is altijd relatief naargelang de context waarbinnen iets gesteld wordt, maar neem bijvoorbeeld ongeveer 2,47E+14 om een impressie te krijgen.

ik bedoel het minder numeriek, al geeft dit wel een schrikeffect.

ik bedoel meer dat paden ingeslagen worden waarvan dan later moet gelden "nie wieder"

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

ik bedoel het minder numeriek, al geeft dit wel een schrikeffect. ik bedoel meer dat paden ingeslagen worden waarvan dan later moet gelden "nie wieder"

Sommige economen maken zich er snel vanaf door onzichtbare handen te verzinnen, hiermee gemakshalve een reeks anomalieën en paradoxen ontziend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2023 om 09:27 zei Hopper:

Als cognitieve inhoud heeft het allemaal niet veel waarde.

Omdat cijfers in een schema door een realiteit in beweging vrij snel achterhaald kunnen zijn, is het soms makkelijker om te werken met abstracte symbolen. Zeker te weten, zo kunnen we deze data in alle rust en sereniteit beschouwen, niet onderhevig aan allerhande turbulentie die veel vaker een heldere kijk op het geheel verstoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2023 om 13:09 zei Noel2:

Jij refereert wel eens aan Camus. Zijn notie van het absurde (lees elke ideologie) lijkt me uitermate geschikt om de eerste tot en met de vierde weg mee te bewandelen.

Een tijdlijn in cirkeltjes rond de zon, is een rekbaar begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Die beweegt ook nog met aanzienlijke snelheid, naar het schijnt. Zo wordt navigeren in de ruimte toch nog net iets meer complex.

En we zijn hier nog maar bezig over een berg die op aarde staat, als een artefact door het denken in het leven geroepen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2023 om 14:50 zei Hopper:

Wat volgelingen van andere religies erkennen moeten ze zelf maar weten.

De professionele psychologie heeft Arons bevindingen niet in het algemeen overgenomen. Er is weinig wetenschappelijk bewijs, maar ook weinig fundamenteel wetenschappelijke kritiek. Aron maakt gebruik van en verwijst naar neurologische gegevens, maar er ontbreekt een eenduidige neurologische definitie. Er bestaat dus (nog) geen neurologische onderbouwing voor de eigenschap 'hoogsensitiviteit', maar dit is iets wat ook geldt voor heel wat andere psychologische symptomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Noel2:

Weten wat de oorzaak is, is nog niet hetzelfde als oplossen.

image.png.202cc2796503fa95fa2769cb55960e82.png

38 minuten geleden zei Noel2:

Weten wat de oorzaak is, is nog niet hetzelfde als oplossen.

Meer iets voor de absurde helden van Camus, of de Hoppers der lage landen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Weten wat de oorzaak is, is nog niet hetzelfde als oplossen.

Ergo: je kunt het niet oplossen middels de wijze waarop de oorzaak oorzakelijk is geworden.  Daarom is het verstandig om nu iemand te citeren die daar ervaring mee had.

Citaat

Ook Albert Einstein deed hier beroemde uitspraken over: 'Problemen kunnen niet worden opgelost op hetzelfde denkniveau als waarop ze veroorzaakt zijn' en 'Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken'. 

 

28 minuten geleden zei TTC:

Over niets valt nu eenmaal weinig te zeggen, dat is logischerwijs cognitieve inhoud. 

Over niets valt heel wat te zeggen.  Bijvoorbeeld dat het vrij is van cognitieve inhoud.

Citaat

Cognitie, ook wel kenvermogen, is het vermogen tot kennisverwerving, via zintuiglijke waarneming en het vervolgens verwerken van de informatie door het denken. Dit vermogen kan meer of minder ontwikkeld zijn, afhankelijk van het individuele voorstellingsvermogen, geheugen, de rede, ervaring en het vermogen tot gewaarwording en hypothesetoetsing van ideeën of overtuigingen.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben regelmatig aan het chatten met GPT (3.5 of 4) een kunstmatig intelligent taalmodel, dat kan antwoorden op vragen en opmerkingen. Ze zeggen dat het je (ego) naar de mond praat, maar ik vind het heerlijk. Alleen maar cognitieve inhoud, heerlijk.

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Over niets valt heel wat te zeggen.  Bijvoorbeeld dat het vrij is van cognitieve inhoud.

Dat is als die muis en die olifant die door de woestijn lopen, waarvan de muis stelt dat ze veel stof maken. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Hopper is inderdaad een soort held, maar in een totaal onbereikbare toestand. 

 

Meer een anti-held naar mijn voorbeeld, de heer Jezus.  De prijs was mijn leven (Matt 16:25) , maar dat bleek achteraf een koopje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid