Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

3 minuten geleden zei TTC:

Niks van aantrekken Hopper, het is tenslotte allemaal cognitieve inhoud. 

Ik had ook geen diepgaand gesprek hier verwacht.  Waarschijnlijk ben ik een van de laatste niet-chatbots hier.

Zojuist zei TTC:

Dat is alleen maar cognitieve inhoud Hopper, loslaten zei je toch? 

Ik heb hem al losgelaten, want afgelost.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ik had ook geen diepgaand gesprek hier verwacht.  Waarschijnlijk ben ik een van de laatste niet-chatbots hier. Ik heb hem al losgelaten, want afgelost.

Je was wellicht nog te druk bezig met die ravijn waar iedereen in  moest, ondertussen heeft de wereld niet stilgestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onoverkomelijke problemen lijkt me.

Het is waar dat het toepassen van het concept van het Jubeljaar zoals beschreven in de Hebreeuwse Bijbel in de moderne samenleving aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Zoals eerder besproken, zijn er verschillende factoren die het moeilijk maken om het Jubeljaar direct in de huidige context toe te passen, waaronder veranderende sociale en economische systemen, juridische en politieke verschillen, praktische uitvoeringsproblemen en het gebrek aan consensus en draagvlak.

Hoewel het misschien onoverkomelijk lijkt om het concept van het Jubeljaar in zijn geheel toe te passen, kunnen de onderliggende principes en waarden die het vertegenwoordigt, zoals economische rechtvaardigheid, het verlichten van schuldenlasten en het bevorderen van sociale gelijkheid, nog steeds inspiratie bieden voor moderne beleidsmakers en pleitbezorgers.

In plaats van te proberen het Jubeljaar letterlijk toe te passen, kunnen we ons richten op het aanpakken van de bredere doelen en waarden die het vertegenwoordigt. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot discussies en initiatieven op het gebied van schuldkwijtschelding, herverdeling van rijkdom, en het bevorderen van economische en sociale rechtvaardigheid in onze samenlevingen.

Hoewel de uitdagingen aanzienlijk zijn, kunnen we nog steeds leren van de principes en waarden die ten grondslag liggen aan het concept van het Jubeljaar en werken aan het bevorderen van een eerlijkere en meer rechtvaardige wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

 

GPT is een soort "common sense" en het is best prettig om daar tegenaan vragen te stellen. Dat van die non-lineaire katalysatoren is nog een uitdaging.

Kunnen we "common sense" zodanig veranderen dat het ook intelligent wordt?

Dat snap ik, geen mens die weet wat non-lineaire katalysatoren zijn, en GPT is afhankelijk van wat je er in stopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

GPT is een soort "common sense" en het is best prettig om daar tegenaan vragen te stellen. Dat van die non-lineaire katalysatoren is nog een uitdaging. Kunnen we "common sense" zodanig veranderen dat het ook intelligent wordt?

GPT-3 zal je wellicht antwoorden dat fundamenteel onderzoek niets zegt over de toepassing, zodat we straks die andere vragen terug opnieuw kunnen stellen. Dat een aantal ggz-adviezen kunnen helpen om een beter beeld te vormen over deze problematiek, zal ons dan wellicht een overvloed aan rapporten opleveren van de geesteswetenschappen, voor wie het interesseren kan. 

3 minuten geleden zei Hopper:

Dat snap ik, geen mens die weet wat non-lineaire katalysatoren zijn, en GPT is afhankelijk van wat je er in stopt.

Zo gezien bestaan er ook geen-mensen, komen die van een andere planeet misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Noel2:

Ik vond dat GPT nog wel hoopvol was over de mogelijkheden. Maar misschien ging dit altijd meer over spirituele mogelijkheden…

Misschien zijn er lange en/of korte wegen om een bepaald doel te realiseren? Wat zegt GPT-3 over bijvoorbeeld de General Problem Solver van Herbert Simon en Alan Newell? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Noel2:

Ik vond dat GPT nog wel hoopvol was over de mogelijkheden.

De General Problem Solver (GPS) is een computerprogramma dat in 1957 werd ontwikkeld door Herbert Simon, J.C. Shaw en Allen Newell. Het was een van de eerste pogingen om een algoritme te ontwikkelen dat in staat was om problemen op te lossen op een manier die vergelijkbaar was met menselijk denken.

Het GPS-programma was ontworpen om een breed scala aan problemen op te lossen door middel van heuristieken, regels en procedures. Het bevatte een reeks algemene probleemoplossingsstrategieën, waaronder het verdelen van problemen in subproblemen, het genereren van hypothesen en het testen van deze hypothesen om tot een oplossing te komen.

Het GPS-programma wordt beschouwd als een van de eerste pogingen om de basisprincipes van kunstmatige intelligentie te ontwikkelen en het heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van moderne kunstmatige intelligentie-technieken zoals machine learning en deep learning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Dat snap ik, geen mens die weet wat non-lineaire katalysatoren zijn, en GPT is afhankelijk van wat je er in stopt.

While we have safeguards in place, the system may occasionally generate incorrect or misleading information and produce offensive or biased content. It is not intended to give advice.

9 uur geleden zei Noel2:

Maar misschien ging dit altijd meer over spirituele mogelijkheden…

Van de zon kan je maar moeilijk zeggen dat ze persoonlijke voorkeuren heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2023 om 08:49 zei Petra.:

Als je het mij vraagt is het eindeloos rond de pot kunnen draaien...misschien wel juist een creatief aspect waarmee de mens zich onderscheidt van een machinaal algoritme. 

Ervaring leert dat wanneer je op een autostrade een mandala tracht te leggen, dat niet zonder kleerscheuren lukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-3-2023 om 12:44 zei Noel2:

Ik bedoel meer dat paden ingeslagen worden waarvan dan later moet gelden "nie wieder"

Ervaring leert dat voortschrijdend onderzoek tijdloze inzichten kan onthullen, wat het pad bewandelen noodzakelijk maakt om ze te ontdekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-4-2023 om 20:45 zei Hopper:

Het is rustig in het ravijn, niet veel belangstelling.

Het voordeel van circulaire diagrammen is dat ze hun nadeel in de hand kunnen werken, leidend tot de paradoxale verklaring dat hoop tot een nachtmerrie kan verworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Nous is per direct, dianoia via een lange weg.

Wiki wijsheid, Nous is het kenvermogen welke direct is én het direct begrijpen van zaken.  Bovendien werkt 'nous' niet zonder het amor caritas van Jezus.  Dan gaat men allerlei katalysatoren en bruggen verzinnen evenals andere zaken welke overduidelijk uit 'dianoia' afkomstig zijn.   Het discursieve denken kan de mens pas van nut zijn als allereerst amor caritas verwezenlijkt is en de daaruit voortkomende 'nous'.

Het is jammer maar helaas, de brede weg leidt tot niets.  Amor caritas is zo mogelijk nog verborgener dan 'nous'.   Jezus is niet verborgen, wat die te melden heeft valt na te lezen.  Voor hen die ore hebben die hore uiteraard.   Niet de Bijbel gaan lezen met het discursieve denken , dat leidt maar weer tot superioriteits-denken of inferioriteits-denken.  Voorbeelden genoeg op dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Wiki wijsheid, Nous is het kenvermogen welke direct is én het direct begrijpen van zaken.  Bovendien werkt 'nous' niet zonder het amor caritas van Jezus.  Dan gaat men allerlei katalysatoren en bruggen verzinnen evenals andere zaken welke overduidelijk uit 'dianoia' afkomstig zijn.   Het discursieve denken kan de mens pas van nut zijn als allereerst amor caritas verwezenlijkt is en de daaruit voortkomende 'nous'. Het is jammer maar helaas, de brede weg leidt tot niets.  Amor caritas is zo mogelijk nog verborgener dan 'nous'.   Jezus is niet verborgen, wat die te melden heeft valt na te lezen.  Voor hen die ore hebben die hore uiteraard.   Niet de Bijbel gaan lezen met het discursieve denken , dat leidt maar weer tot superioriteits-denken of inferioriteits-denken.  Voorbeelden genoeg op dit forum.

Meestal weten we niet altijd over welk inzicht het dan precies gaat, tegelijk moet het ook nog verwerkt kunnen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hopper:

Voorbeelden genoeg op dit forum.

Trendwatchers houden alles in het oog om er op deze of gene manier op te reageren, wetenschappers gebruiken binnen hun simulaties ‘ceteris paribus’ om tot heel andere bevindingen te kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-4-2023 om 15:35 zei Tomega:

Buiten kaders van discipline en onderworpenheid, is het gewoon een typische of hinderlijke eigenschap.

Paraconsistente logica kent toepassingen in domeinen zoals computerwetenschappen, artificiële intelligentie, filosofie en wiskunde, waar contradicties met regelmaat voorkomen en op een consistente en zinvolle mee omgegaan dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid