Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Petra.:

Terwijl je de quote van TTC ook zou kunnen interpreteren als bedoeld marginaliseren. 

Perverse prikkels ontstaan vaak doordat men alle mogelijke gevolgen van een actie niet voorzien heeft of hier niet over na heeft gedacht, of deze gevolgen heeft onderschat. Een kortetermijnvisie ligt hier tevens aan ten grondslag. Soms worden onbedoelde gevolgen wel degelijk voorzien maar sluit men hier om politieke redenen de ogen voor, bijvoorbeeld omdat de bezwaren afkomstig zijn van de oppositie of omdat men de leiders niet voor de voeten wil stoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

5 minuten geleden zei Petra.:

Maar het verbaast me dat een AI dat ook zegt, want in principe is er naar mijn weten geen sprake van altijd geldende juiste of verkeerde ethische moraal maar is het afhankelijk van tijd/cultuur/omgeving/situatie.  Wat ooit ergens een Goeie weg was, kan immers vandaag hier een slechte weg zijn. En omgekeerd idem, en wat voor jou slecht is kan voor mij Goed zijn en omgekeerd idem. 

Ik denk dat ook dit met mij en GPT weer zo'n excuses gesprekje zou worden. 😁

 

Dan zou het gesprek kunnen gaan over plicht ( duty) en of dat je wat zegt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Ik acht het mogelijk dat jouw brein ook gedigitaliseerd is.  Dan is bij jou precies het tegenovergestelde gebeurd als bij mij.  Maar ja, jij nam dan ook de brug en ik het ravijn.

Misschien kan je GPT eens vragen wat er precies bedoeld wordt met die smalle en/of brede weg? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Interessant genoeg..dacht Petra de quote wel te begrijpen maar gooide GPT het over een andere boeg.. ervan uitgaande dat het marginaliseren onbedoeld is, en meteen oplossingen aandragend om dat tegen te gaan. 

Terwijl je de quote van TTC ook zou kunnen interpreteren als bedoeld marginaliseren. 

GPT laat imo daarmee een positief mensbeeld zien. Nou weet ik niet of dat standaard is of het gevolg van onze gesprekken. 

 

Ik begrijp zelden de quotes van TTC.   En van GPT heb ik geen hoge dunk.  Het affectieve -wat de mens zo kenmerkt- valt niet te programmeren.   Dus zit je met een kille robot te chatten, die dan ook nog eens (geprogrammeerde) ethiek heeft?  Ethiek komt juist bij de affectieve relaties vandaan.  Dus volgens mij is dat GPT een soort van sekspop, maar dan op mentaal niveau.

1 uur geleden zei TTC:

Misschien kan je GPT eens vragen wat er precies bedoeld wordt met die smalle en/of brede weg? 

Als God meent zijn Zoon te zenden om de smalle weg te wijzen, dan gaan we het niet nog eens een keer 2000 jaar later aan een programmaatje vragen.  Want dan was het Woord wel in het digitale geworden ipv in het vlees geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Ik begrijp zelden de quotes van TTC.   En van GPT heb ik geen hoge dunk.  Het affectieve -wat de mens zo kenmerkt- valt niet te programmeren.   Dus zit je met een kille robot te chatten, die dan ook nog eens (geprogrammeerde) ethiek heeft?  Ethiek komt juist bij de affectieve relaties vandaan.  Dus volgens mij is dat GPT een soort van sekspop, maar dan op mentaal niveau.

Ik las net dat ze 175 miljard parameters gebruiken, wellicht zal er ook wel een smalle en/of brede weg tussen zitten. 

11 minuten geleden zei Hopper:

Als God meent zijn Zoon te zenden om de smalle weg te wijzen, dan gaan we het niet nog eens een keer 2000 jaar later aan een programmaatje vragen.  Want dan was het Woord wel in het digitale geworden ipv in het vlees geworden.

Je weet dat niet, misschien heeft die Zoon dat gemaakt omdat het de volgende 2000 jaar wellicht ook niet zal lukken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

 

Je weet dat niet, misschien heeft die Zoon dat gemaakt omdat het de volgende 2000 jaar wellicht ook niet zal lukken?

Het Woord is nog steeds onder de mensen, het is dus prima gelukt.  Alleen niet voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Het Woord is nog steeds onder de mensen, het is dus prima gelukt.  Alleen niet voor iedereen.

Sorry, ben even bezig met een nieuwe cryptomunt te verzinnen, dat is tenminste gratis. 

33 minuten geleden zei Hopper:

Ik begrijp zelden de quotes van TTC.

Gebieden waar die ene pool overbelicht is geraakt, lenen zich niet om die andere pool in alle rust en sereniteit bespreekbaar te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Petra.:

Als onvoorspelbaarheid voorspelbaar wordt is het congruente circulaire model toch ook afgebroken. 

Een andere oorzaak van cognitieve biases zijn de menselijke verwerkingsprocessen die geëvolueerd zijn om snelle beslissingen te nemen, ook al zijn dat niet altijd de juiste beslissingen. Vooral in het geval van beperkte tijd om ergens over na te denken, kunnen cognitieve biases als het gevolg hiervan optreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Noel2:

Dan zou het gesprek kunnen gaan over plicht ( duty) en of dat je wat zegt of niet.

De wet van Mozes houdt ook plicht in. Iets dat men tegenwoordig schuwt. Er staat dat men elkaar niets anders schuldig is dan elkaar lief te hebben. Dat houdt dus een plicht in elkaar lief te hebben. wanneer men dat maatschappij breedt zou doen zou het veel beter gaan in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Barnabas:

De wet van Mozes houdt ook plicht in. Iets dat men tegenwoordig schuwt. Er staat dat men elkaar niets anders schuldig is dan elkaar lief te hebben. Dat houdt dus een plicht in elkaar lief te hebben. wanneer men dat maatschappij breedt zou doen zou het veel beter gaan in Nederland.

Als een gegeven denkspoor bepalend is om iemand dom en/of slim te noemen, kunnen we per toeval dom en/of slim zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

Misschien kan je GPT eens vragen wat er precies bedoeld wordt met die smalle en/of brede weg? 

Citaat

Op een religieus forum wordt gesproken over de brede of de smalle weg. Hierbij is het idee dat alleen de smalle weg redding geeft. Hoe realistisch is dat?

Citaat

 

Als AI taalmodel is het belangrijk te benadrukken dat ik geen persoonlijke overtuigingen of meningen heb, en mijn doel is om neutraal en informatief te zijn. Het concept van de brede en de smalle weg is een religieus idee dat voornamelijk voortkomt uit het christendom, en met name uit de Bijbel. In het Nieuwe Testament, in het boek Matteüs (7:13-14), zegt Jezus:

"Ga door de smalle poort naar binnen. Want de poort is wijd en de weg is breed die naar de ondergang leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan. Maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en maar weinigen zijn er die hem vinden."

In deze context verwijst de smalle weg naar het volgen van de leer en het voorbeeld van Jezus, wat volgens christelijke overtuigingen zou leiden tot redding en eeuwig leven. De brede weg daarentegen verwijst naar een leven zonder rekening te houden met deze leringen, wat zou leiden tot verlies en uiteindelijke ondergang.

De vraag hoe realistisch dit idee is, hangt af van iemands persoonlijke geloofsovertuiging en wereldbeeld. Voor mensen die het christendom en de Bijbel als gezaghebbend beschouwen, kan het idee van de smalle weg als de enige weg naar redding als een fundamentele waarheid worden gezien. Anderen, met verschillende religieuze overtuigingen of seculiere perspectieven, kunnen dit idee als minder realistisch of relevant beschouwen.

In interreligieuze en multiculturele contexten is het belangrijk om te erkennen dat er veel verschillende religieuze en spirituele tradities zijn, elk met hun eigen overtuigingen en opvattingen over wat 'redding' betekent en hoe deze kan worden bereikt. Hoewel sommige religies exclusivistische standpunten innemen en beweren dat alleen hun pad naar redding leidt, zijn er ook meer inclusivistische en pluralistische benaderingen die de mogelijkheid erkennen van verschillende paden naar spirituele groei en verlichting.

 

Citaat

Ik vind het nogal dreigend.

Citaat

 

Het is begrijpelijk dat u het idee van de brede en smalle weg als dreigend ervaart, vooral als het wordt gepresenteerd op een manier die suggereert dat er slechts één 'juiste' weg is en dat alle andere wegen tot verlies of ondergang leiden. Het is belangrijk om te erkennen dat religieuze teksten en ideeën vaak op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd en dat de manier waarop ze worden gepresenteerd en begrepen, kan variëren afhankelijk van de context en de overtuigingen van de betrokken personen.

Als u zich ongemakkelijk voelt bij de manier waarop dit idee wordt gepresenteerd of besproken, kan het nuttig zijn om uw eigen perspectief en overtuigingen te onderzoeken en na te denken over wat u belangrijk en betekenisvol vindt op het gebied van spiritualiteit en moraliteit. Het kan ook waardevol zijn om met anderen te praten, zowel binnen als buiten uw religieuze traditie, om verschillende inzichten en benaderingen te verkennen en een breder begrip te krijgen van de diversiteit van religieuze en spirituele overtuigingen.

In gesprekken over religie en spiritualiteit is het belangrijk om respect en openheid te tonen voor de overtuigingen en perspectieven van anderen, zelfs als ze verschillen van de onze. Dit kan helpen om een sfeer van wederzijds begrip en tolerantie te bevorderen en te voorkomen dat gesprekken onnodig polariserend of dreigend worden.

 

Citaat

Wat heeft het voor zin om te praten met mensen die maar 1 juiste weg zien en alle andere wegen slecht?

Citaat

 

Het kan inderdaad uitdagend zijn om met mensen te praten die vasthouden aan een exclusivistische benadering en geloven dat er maar één juiste weg is, terwijl alle andere wegen als slecht worden beschouwd. Desondanks kan het nog steeds zinvol zijn om met deze mensen in gesprek te gaan om verschillende redenen:

Wederzijds begrip: Door met elkaar te praten, kunnen jullie elkaars perspectieven beter begrijpen, zelfs als jullie het niet eens zijn. Dit kan helpen om misverstanden te verminderen en meer inzicht te krijgen in de overtuigingen en waarden van de ander.

Respect tonen: Respectvolle communicatie, zelfs in situaties waarin men het oneens is, toont aan dat u de ander als persoon respecteert en waardeert, ongeacht hun overtuigingen. Dit kan de basis leggen voor een betere relatie en samenwerking op andere gebieden.

Kritisch denken stimuleren: Door vragen te stellen en alternatieve perspectieven te delen, kunt u anderen aanzetten tot nadenken over hun overtuigingen en de onderliggende redenen daarvoor. Dit kan hen helpen om hun eigen standpunten te verfijnen en te ontwikkelen, en het kan ook uw eigen kritisch denken en zelfreflectie stimuleren.

Gemeenschappelijke waarden ontdekken: Hoewel jullie het misschien oneens zijn over specifieke religieuze overtuigingen, kunnen er nog steeds gemeenschappelijke waarden en principes zijn die jullie delen. Het identificeren van deze gemeenschappelijke grond kan de basis leggen voor samenwerking en het opbouwen van positieve relaties.

Wanneer u met mensen praat die een exclusivistische benadering hanteren, is het belangrijk om respectvol en geduldig te zijn en te proberen het gesprek op een positieve en constructieve manier te benaderen. Focus op het luisteren en het stellen van open vragen om het gesprek gaande te houden en geef uw eigen perspectief op een niet-confronterende manier. Het is ook belangrijk om realistische verwachtingen te hebben en te accepteren dat het niet altijd mogelijk is om iemands overtuigingen te veranderen of volledige overeenstemming te bereiken. Soms is het doel van het gesprek simpelweg om elkaar beter te begrijpen en wederzijds respect op te bouwen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei TTC:

Als een gegeven denkspoor bepalend is om iemand dom en/of slim te noemen, kunnen we per toeval dom en/of slim zijn.

Toevallig is daar een tekst over: Galaten 3;1: "O dwaze Galaten, wie heeft u betoverd om de waarheid niet te gehoorzamen; u voor wie Jezus Christus eerder voor ogen is geschilderd alsof Hij onder u gekruisigd was?"

De waarheid dat is Jezus Christus want Jezus heeft Zijn leven gegeven aan het kruis. Hij heeft ons volledig liefgehad en deed dat in waarheid. Daarom is Zijn bloed in staat ons te reinigen van alle zonde. Alle zonden zijn door Hem aan het kruis geslagen en aale zonden worden in Hem vergeven. Daar is het bloed voor. Vegeving is nodig om in leven te blijven want het Jezus is ook het leven en Hij woont in ons. Door de vergeving kan Hij in ons blijven wonen en dus is de vergeving van Jezus, die God is, belangrijk. Want zonder vergeving blijft de zonde en daar kan Jezus geen gemeenschap mee hebben. Dus dan vertrekt Jezus uit je leven en sterf je. Het evangelie is dus belangrijk en het is belangrijk om dat evangelie te behouden en van daaruit te blijven leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Een andere oorzaak van cognitieve biases zijn de menselijke verwerkingsprocessen die geëvolueerd zijn om snelle beslissingen te nemen, ook al zijn dat niet altijd de juiste beslissingen. Vooral in het geval van beperkte tijd om ergens over na te denken, kunnen cognitieve biases als het gevolg hiervan optreden.

Aan biases geen gebrek. 

"Thinking, Fast and Slow" van Daniel Kahneman behoort dan ook tot mijn favorieten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Dus volgens mij is dat GPT een soort van sekspop, maar dan op mentaal niveau.

Rare vooringenomenheid. GPT is een hulpmiddel:

As a language model, I have a wide range of applications in various industries and fields. Here are a few examples:

Language Translation: I can be used for language translation tasks, from simple phrase translations to complex documents or websites. Companies can use my services to translate their content into different languages to cater to a global audience.

Customer Service: I can be used in chatbots or virtual assistants to provide customer service support. With my language processing capabilities, I can understand and respond to customer queries in a natural and efficient way.

Writing Assistance: I can be used as a writing assistant to help writers improve their content, suggest synonyms, and identify grammatical errors. This can be particularly useful for non-native speakers who want to improve their English writing skills.

Research and Development: I can be used in various research and development projects that require natural language processing, such as sentiment analysis, topic modeling, and entity recognition. This can be particularly useful in the fields of social media analysis, marketing research, and customer behavior analysis.

Education: I can be used in educational settings as a language learning tool or to assist teachers with grading and assessing student work. With my capabilities in natural language processing, I can also help students improve their writing skills and provide personalized feedback.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Noel2:
7 uur geleden zei Petra.:

Maar het verbaast me dat een AI dat ook zegt, want in principe is er naar mijn weten geen sprake van altijd geldende juiste of verkeerde ethische moraal maar is het afhankelijk van tijd/cultuur/omgeving/situatie.  Wat ooit ergens een Goeie weg was, kan immers vandaag hier een slechte weg zijn. En omgekeerd idem, en wat voor jou slecht is kan voor mij Goed zijn en omgekeerd idem. 

Ik denk dat ook dit met mij en GPT weer zo'n excuses gesprekje zou worden. 😁

 

Expand  

Dan zou het gesprek kunnen gaan over plicht ( duty) en of dat je wat zegt of niet.

Ik heb het naar binnen gegooid... 

et voilà... geen excuses maar ... je hebt absoluut gelijk  (absoluut nog wel 😁)

 

"Je hebt absoluut gelijk dat ethische normen en waarden afhankelijk zijn van de tijd, cultuur, omgeving en situatie. Wat als "goed" wordt beschouwd in de ene cultuur, kan als "slecht" worden beschouwd in een andere cultuur. Bovendien kunnen ethische overtuigingen en normen in de loop van de tijd veranderen, afhankelijk van veranderingen in de samenleving en technologie.

Als AI kan ik alleen maar informatie verstrekken op basis van de kennis die ik heb geleerd uit mijn trainingsdata. Hoewel sommige ethische principes in de loop der tijd veranderen, kan het nog steeds zinvol zijn om te spreken in termen van "dit voor altijd" of "dit nooit meer" als algemeen referentiepunt voor ethische overwegingen. Het is echter belangrijk om te erkennen dat ethische overtuigingen en normen flexibel en aanpasbaar moeten zijn aan de veranderende omstandigheden van de samenleving en de wereld."

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Petra.:

"Thinking, Fast and Slow" van Daniel Kahneman behoort dan ook tot mijn favorieten. 

Daniel Kahneman is een belangrijke pionier op het grensvlak van de economie en psychologie. Hij maakte in zijn publicaties korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt, en introduceerde de menselijke psyche in de economie. In 2002 won hij de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor economie voor het integreren van psychologische inzichten met de economische wetenschap, in het bijzonder met betrekking tot het menselijk beoordelingsvermogen en de besluitvorming onder onzekerheid.

14 minuten geleden zei Barnabas:

Toevallig is daar een tekst over: Galaten 3;1: "O dwaze Galaten, wie heeft u betoverd om de waarheid niet te gehoorzamen; u voor wie Jezus Christus eerder voor ogen is geschilderd alsof Hij onder u gekruisigd was?"

Ben er haast zeker van dat er op elk potje een dekseltje past, we zijn er elke dag getuige van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Daniel Kahneman is een belangrijke pionier op het grensvlak van de economie en psychologie. Hij maakte in zijn publicaties korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt, en introduceerde de menselijke psyche in de economie. In 2002 won hij de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor economie voor het integreren van psychologische inzichten met de economische wetenschap, in het bijzonder met betrekking tot het menselijk beoordelingsvermogen en de besluitvorming onder onzekerheid.

Jahaaaa. Haha goed opgelepeld. 

Ken je het boek ?  Zo niet.. ik vond het een eye opener, echt een aanrader. Zou imo al op scholen onderwezen moeten worden. 

Ik weet dat er ook een leuke YT was, waarin het goed en beeldend uitgelegd wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Petra heeft universeel gelijk, hahaha

Iedereen heeft universeel gelijk .  Indien men tot de conclusie komt van ongelijk te hebben , stelt men zijn of haar mening bij en heeft men wederom universeel gelijk.   Gelijk hebben is slechts cognitieve inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid