Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

20 minuten geleden zei Noel2:

Het is sowieso onmogelijk om met groei van bijvoorbeeld 3 procent eindeloos (of 500 jaar ) door te gaan. Ik zal even een mooie youtubereeks opzoeken daarover.

Dat was de vraag eigenlijk niet, heb meer interesse wat jij uitkomt wanneer je die formule laat rekenen. Laat even mijn uitkomst achterwege, net omwille van het dispuut. 

22 minuten geleden zei Noel2:

GPT-4 schreef:

De termen "brede weg" en "smalle weg" worden vaak gebruikt om verschillende benaderingen van het leven en persoonlijke ontwikkeling te beschrijven. Hoewel deze termen voor verschillende mensen verschillende betekenissen kunnen hebben, kunnen we ze inderdaad interpreteren als verwijzend naar cognitieve en emotionele benaderingen van begrip en groei.

In deze context kan de "brede weg" worden geïnterpreteerd als een meer cognitieve, intellectuele benadering, waarbij we proberen problemen en uitdagingen te begrijpen door middel van rationeel denken, analyse en het verwerven van kennis. Deze benadering kan nuttig zijn voor het oplossen van complexe problemen, het nemen van weloverwogen beslissingen en het ontwikkelen van een dieper inzicht in onszelf en de wereld om ons heen. Echter, als het uitsluitend wordt gevolgd, kan het ons soms afstandelijk en geïsoleerd maken van onze emoties en innerlijke ervaringen.

De "smalle weg" kan worden gezien als een meer emotionele, intuïtieve benadering, waarbij we ons richten op het verkennen en begrijpen van onze gevoelens, emoties en innerlijke ervaringen. Deze benadering kan ons helpen om meer in contact te komen met onszelf, empathie te ontwikkelen voor anderen en een dieper gevoel van betekenis en verbondenheid in ons leven te vinden. Echter, als het uitsluitend wordt gevolgd, kan het ons soms vatbaar maken voor impulsiviteit, ongegronde overtuigingen en emotionele instabiliteit.

Idealiter zouden we beide benaderingen, de "brede weg" en de "smalle weg", moeten integreren in onze persoonlijke groei en ontwikkeling. Door zowel cognitieve als emotionele aspecten van onszelf te erkennen en te cultiveren, kunnen we een evenwichtiger en holistischer begrip van onszelf en de wereld om ons heen bereiken. Dit kan ons in staat stellen om effectiever om te gaan met uitdagingen, betekenisvolle relaties op te bouwen en een authentiek en vervullend leven te leiden.

Prachtig, niet zozeer of/of dan wel en/en, begrijp ik. 

24 minuten geleden zei Noel2:

GPT-4 schreef:

De scheiding tussen "brede weg" en "smalle weg" kan zinvol zijn als een manier om verschillende benaderingen van het leven en persoonlijke ontwikkeling te beschrijven, maar het is belangrijk om te erkennen dat deze indeling enigszins simplistisch en kunstmatig kan zijn. Het leven en menselijke ervaringen zijn vaak complexer en genuanceerder dan dergelijke tweedelingen suggereren.

Mensen hebben meestal een combinatie van cognitieve en emotionele benaderingen in hun leven, en het is vaak nuttiger om te denken in termen van een spectrum of continuüm in plaats van strikte scheidingen. In plaats van te proberen om strikt de "brede weg" of de "smalle weg" te volgen, is het misschien nuttiger om te streven naar een evenwichtige en geïntegreerde benadering van persoonlijke groei en ontwikkeling die zowel rationeel denken als emotioneel bewustzijn omvat.

Het is ook belangrijk om te erkennen dat verschillende individuen en culturen verschillende voorkeuren en benaderingen kunnen hebben als het gaat om cognitieve en emotionele aspecten van het leven. Wat voor de ene persoon een zinvolle en effectieve benadering is, kan voor een ander minder bevredigend of nuttig zijn. Het is essentieel om flexibel en open te blijven voor verschillende perspectieven en benaderingen en om te erkennen dat er geen "one-size-fits-all" oplossing is voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Kortom, hoewel de scheiding tussen "brede weg" en "smalle weg" een nuttige manier kan zijn om verschillende benaderingen van het leven te beschrijven, is het belangrijk om te erkennen dat deze indeling beperkingen heeft en niet volledig recht doet aan de complexiteit en diversiteit van menselijke ervaringen.

Misschien straks dat verhaal van de drie guna's, alles stroomt in wisselwerking met elkaar, en diens meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

7 minuten geleden zei TTC:

Oeps, heb het zelf in een rekenblad geprobeerd, misschien anders. 

Daar is een leuk verhaal over, teneinde de rekening aan het einde van het heelal (universum en de tijd) te kunnen betalen moet men nu een Euro op een bankrekening zetten en deze laten staan met positieve rente. Dan heeft men tegen die tijd voldoende geld om de rekening te betalen (Douglas Adams).

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

Daar is een leuk verhaal over, teneinde de rekening aan het einde van het heelal (universum en de tijd) te kunnen betalen moet men nu een Euro op een bankrekening zetten en deze laten staan met positieve rente. Dan heeft men tegen die tijd voldoende geld om de rekening te betalen (Douglas Adams).

Gemakshalve het dispuut, twee verschillende uitkomsten:

  • 5.243.754,47
  • 10.456.840,10

Het verschil is redelijk, en nu weet ik niet wat het juiste is. Vandaar de vraag, begrijp je? 

8 minuten geleden zei Noel2:

Daar is een leuk verhaal over, teneinde de rekening aan het einde van het heelal (universum en de tijd) te kunnen betalen moet men nu een Euro op een bankrekening zetten en deze laten staan met positieve rente. Dan heeft men tegen die tijd voldoende geld om de rekening te betalen (Douglas Adams).

Sowieso, ik denk dat lateraal denken van De Bono komt, bijtijds heel bijzonder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Gemakshalve het dispuut, twee verschillende uitkomsten:

  • 5.243.754,47
  • 10.456.840,10

Het verschil is redelijk, en nu weet ik niet wat het juiste is. Vandaar de vraag, begrijp je? 

Sowieso, ik denk dat lateraal denken van De Bono komt, bijtijds heel bijzonder. 

De beperkingen van een rekenblad, 1,03^500 leidt tot een enorm hoog bedrag dat niet weergegeven kan worden op computer, die hebben niet voldoende posities voor het antwoord in een cel.

Als je ^50 neemt is het al niet meer op een normale manier te tonen

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

De beperkingen van een rekenblad, 1,03^500 leidt tot een enorm hoog bedrag dat niet weergegeven kan worden op computer, die hebben niet voldoende posities voor het antwoord in een cel. Als je ^50 neemt is het al niet meer op een normale manier te tonen

GPT-3 heeft het ene gegeven, het andere komt uit een rekenblad (ic Excel) waarin die beperking zich niet voordoet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Nee sorry verkeerd ingevoerd, GPT heeft het juist

Het is 1,03 x^y 500 maal 2 = 5.243.754,468382153

Jammer, GPT-3 gaf me 10.456.840,10, bij jou iets anders misschien? Dat bedrag van 5.243.754,47 komt uit m'n rekenblad, begrijp je het dispuut? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Enkel bij een nominale doorrekening, als de nieuwe prijs de basis wordt van de volgende berekening. 

Ik heb het GPT gevraagd en deze maakte in eerste instantie een fout, maar na correctie kwam deze alsnog op het goede bedrag

1,03*1,03*1,03 en dat zo’n 500 keer

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Ik heb het GPT gevraagd en deze maakte in eerste instantie een fout, maar na correctie kwam deze alsnog op het goede bedrag

1,03*1,03*1,03 en dat zo’n 500 keer

Ja, zoals hieronder, formule net iets anders dan in jouw presentatie.

  • P = P0 * (1 + r)^n
  • P = €2 * (1 + 0,03)^500 =  +/- 5,2 miljoen

Kortom, een gemiddeld brood in de toekomst, heb even geduld. Als deze berekening klopt tenminste, niet geheel zeker. 

 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Ja, zoals hieronder, formule net iets anders dan in jouw presentatie.

  • P = P0 * (1 + r)^n
  • P = €2 * (1 + 0,03)^500 =  +/- 5,2 miljoen

Kortom, een gemiddeld brood in de toekomst, heb even geduld. 

 

De video is heel duidelijk dat veel mensen 3 procent groei normaal vinden, maar niet begrijpen als dit zo doorzet dat je elke 25 jaar een verdubbeling hebt. Als dat met mensenaantallen is, is dat catastrofaal.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

De video is heel duidelijk dat veel mensen 3 procent groei normaal vinden, maar niet begrijpen als dit zo doorzet dat je elke 9 jaar een verdubbeling hebt. Als dat met mensenaantallen is, is dat catastrofaal.

Met regelmaat een nieuwe munt invoeren, dan worden die getallen terug kleiner. 

2 minuten geleden zei Noel2:

De video is heel duidelijk dat veel mensen 3 procent groei normaal vinden, maar niet begrijpen als dit zo doorzet dat je elke 9 jaar een verdubbeling hebt. Als dat met mensenaantallen is, is dat catastrofaal.

Hoe kom je tot die negen jaar, met dezelfde formule? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Toch doe ik nog wel eens wanneer ik voor een dubbele expresso 6,60 Euro moet betalen.

Hoe dan ook, schijnbaar occulte redeneringen ontstaan door zwijgspiraaltheorieën te koppelen aan horizonversmeltingen, van waaruit mits een minimum aan introspectieve aandacht volgt dat simpel het moeilijkst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Hoe dan ook, schijnbaar occulte redeneringen ontstaan door zwijgspiraaltheorieën te koppelen aan horizonversmeltingen, van waaruit mits een minimum aan introspectieve aandacht volgt dat simpel het moeilijkst is.

Voor GPT wel

 

Als elke 25 jaar een nieuwe munt wordt ingevoerd die twee eenheden terugbrengt naar 1 eenheid, is het alsof er geen groei is.

2030 ongeveer

Wat anders is het met de waarde van een mens, die elke 25 jaar gehalveerd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Voor GPT wel. Als elke 25 jaar een nieuwe munt wordt ingevoerd die twee eenheden terugbrengt naar 1 eenheid, is het alsof er geen groei is. 2030 ongeveer. Wat anders is het met de waarde van een mens, die elke 25 jaar gehalveerd moet worden.

We kunnen niet zeggen dat we al niet veel gehad hebben aan GPT, een verrijking na 141 pagina's brede/smalle wegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

We kunnen niet zeggen dat we al niet veel gehad hebben aan GPT, een verrijking na 141 pagina's brede/smalle wegen. 

Ja, het blijft zeker iets voor simpele zielen hier. Maar goed daar reken ik mijzelf toch ook maar onder, omdat het een onderdrukte groep is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ja, het blijft zeker iets voor simpele zielen hier. Maar goed daar reken ik mijzelf toch ook maar onder, omdat het een onderdrukte groep is.

Geen idee of ze op cryptomunten ook rente rekenen, maar dat wordt wellicht te verwarrend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid