Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 9-4-2023 om 16:57 zei Hopper:

Een beginsel blijft een beginsel.  Dus de mens komt sowieso uit waar hij vertrokken is.  Had ik dat verwacht?  Neen, zeker niet. Ik wist niet eens dat ik vertrokken was uit het beginsel zoals omschreven in Joh 1.   Ik was verdwaasd en verdoofd, belast met de erfzonde van 'twee'.  Hoe kon ik weten van het beginsel?

Bij de ontwikkeling van het holografische principe in de standaardfysica beginnen we de verkenning echter met de beroemde natuurkundige David Bohm, die de impliciete en expliciete orde van de schepping zag als deze structuur waarin de schepping op elk punt elk stukje informatie van het geheel bevatte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

Johannes 8:58 zegt: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik." Jezus 'was' dus niet voor Abraham, Jezus 'ben' voor Abraham.   De Evangeliën dienen zorgvuldig gelezen te worden.

Wetenschapper Nassim Haramein stelt dat het holografisch principe door de eeuwen heen altijd al aanwezig is geweest, al werd het in het begin misschien niet zo genoemd. Het concept dat alles in alles aanwezig is, dat je vanuit elk punt of elk deel van het universum de informatie van het geheel zou kunnen krijgen, is al beschreven in oude tradities, het sjamanisme en meesters over de hele wereld in veel verschillende culturen. Het concept van eenheid is er altijd al geweest.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Noel2:

Inderdaad “logica” is wat mij aantrekt. Met in het achterhoofd dat God heel goed onlogisch kan zijn.

Een God met voorbedachte rade hebben we nog niet gehad, net zoals waarheidsvinding vaak een hachelijke bezigheid is. 

53 minuten geleden zei Noel2:

Misschien toch een fractal.

Dachten het ooit eens simpel te houden, sindsdien is het koude oorlog. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

Het hoger overleg is geweest, denk ik, weet niet wat de uitkomst was, er lijkt niets veranderd. Ik moet er maar naar gissen. Dat is wat ik steeds moet doen.

Het zou een beetje overdreven zijn om te verwachten dat de valutaoorlog gaat opgelost worden door dat wat GPT suggereert. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

 

Je geeft er volgens mij een eigen invulling aan. De Kierkegaard die ik bestudeerd heb leunt op ironie van Socrates naar allerlei waarheidsclaims. Kierkegaard’s gebruik van pseudoniemen dient om verschillende visies naast elkaar te zetten.

Maar wel interessant wat je zegt over “tweede existentie”. 

Kennelijk hebben we twee verschillende Kierkegaarden bestudeerd.  Maakt verder niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Ik heb zelf dus al die lectures bekeken

Ik ben meer van het bestuderen en contemplatie van tekst.

7 minuten geleden zei TTC:

De hulpvragen die geduldig wachten om bekeken te worden, stapelen zich op.

Wie zijn dat toch met die hulpvragen?  Ik hoor nooit iemand om hulp vragen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

Ja dat is duidelijk. Je legt bij Kierkegaard waarschijnlijk meer de nadruk op zelfrealisatie door zoiets gewaagds als de sprong.

Het komt mij voor dat Kierkegaard 'de sprong' ooit gewaagd heeft en dezelfde conclusie heeft getrokken als ik.   Er is dan ook geen andere conclusie meer mogelijk.  En 'de sprong' plaats ik dan ook in een Bijbelse context.  Dan is Socrates wel even uit beeld.

6 minuten geleden zei Noel2:

Mogelijk is dat de Ander die bij Levinas zo’n rol speelt.

Levinas heeft een andere benadering van de Ander.  Welke ik ook apprecieer.   Maar dat is geen hulpvraag, doch de verlegging  van het brandpunt van mijn bewustzijn naar de Ander.  Zodat ik de Ander beter kan verstaan.

https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/148513/mmubn000001_073094226.pdf

 

Citaat

Wanneer ik een naam kwijt ben en deze niet direct kan vinden, dan zal die naam me iets later ineens te binnen kun- nen schieten. Eerst was ik op die naam gericht in een lege intentie. Het is zoiets als een hand uitstrekken, maar niets te pakken kunnen krijgen. Daarna is er een vervulling van die intentie, een vinden van het gezochte, een intuïtie in de zin van een direct zien* Deze ervaring kan zich in velerlei relaties voordoen. Op vele niveau's kan men het gezochte vinden. Speciaal ook in het domein van het denken kan er iemand ineens een licht opgaan, zodat hij de zaak ziet.
Het zien waarvan hier sprake is, beperkt zich natuurlijk niet tot datgene wat met het zintuig zichtbaar is. Lévinas betoogt nu, dat de gerichtheid op de ander van dien aard
is, dat er geen vervulling van de intentie - in de beschre- ven zin - mogelijk is. Dat wil zeggen, dat ik in de gericht- heid op de ander, gericht ben op het onzichtbare^ dat er tussen mij en de ander een kloof is. 

Wellicht dat dit stukje tekst enige licht in de duisternis doet schijnen.  Ik ben redelijk bekend met Levinas, Leon.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Wie zijn dat toch met die hulpvragen?  Ik hoor nooit iemand om hulp vragen.

Ondoorgrondelijk wil precies zeggen dat het nooit stopt, tenzij je daar per toeval een hulpvraag over hebt.

21 minuten geleden zei Hopper:

Het komt mij voor dat Kierkegaard 'de sprong' ooit gewaagd heeft en dezelfde conclusie heeft getrokken als ik.   Er is dan ook geen andere conclusie meer mogelijk.  En 'de sprong' plaats ik dan ook in een Bijbelse context.  Dan is Socrates wel even uit beeld.

Is de cirkel veranderd, of is het niet verder dan de cirkel? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel2:

De “inzet” (commitment) is wat de Ander “eist”, de fictieve hulpvraag. Bedankt voor de link, mooi boekje. Ik las net in “denkers en religie” het artikel over Levinas, en vind hier nog steeds de relatie van Ander met verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid. Hoe dat maatschappelijk of economisch moet worden uitgewerkt is nog een vraag (in het artikel), misschien idd allemaal een sprong.

Diagonale lezing van dat studiewerk laat m’n gehakketak niet meer zijn dan gehakketak, maar toch voldoende om er in alle bedachtzaamheid hulpvragen over te ventileren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Noel2:

In “works of Love” zou Kierkegaard beschrijven hoe belangrijk inzet is die je overhebt voor de ander, ik zie hier een voorloper van Levinas denken in, Levinas schijnt Kierkegaard wel gelezen te hebben. De “inzet” (commitment) is wat de Ander “eist”, de fictieve hulpvraag. Bedankt voor de link, mooi boekje. Ik las net in “denkers en religie” het artikel over Levinas, en vind hier nog steeds de relatie van Ander met verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid. Hoe dat maatschappelijk of economisch moet worden uitgewerkt is nog een vraag (in het artikel), misschien idd allemaal een sprong. In ieder geval dus wel weg van totaliteitsdenken en meer oneindigheidsdenken (oneindige verantwoordelijkheid voor de Ander).

Heb je filosofie gestudeerd Hopper? Of auto-didact?

 

Auto-didact.   Wat Kierkegaard en Levinas schrijven wordt innerlijk bevestigd.  En correspondeert ook met de leer van Jezus.  De Radboud University Nijmegen heeft veel interessante verhandelingen op dit gebied.  De kunst is als je weet hoe te zoeken, als je weet waar het over gaat innerlijk.  Paragraaf 3 gaat over het anonieme zijn. (Blz 25)

Citaat

Het gaat Lévinas niet zozeer om de

denkbeelden in de mythen als wel om de ervaringen, waarin iets

van het numineuze verschijnt, om de "hi8rofanieHn"(Eliade).

Aan de hand van twee voorbeelden wil ik proberen deze sfeer te

benaderen. Men dwaalt in een bos. Men heeft al geruime tijd

niemand meer gezien. Het gevoel van eenzaamheid wordt sterk.

Dit houdt in, dat men het domein van de medemensen, van het

menselijke enigszins verlaten heeft en het ongerepte binnen-

treedt. Men bereikt een open plek en ineens krijgt men het ge-

voel, dat hier al iemand geweest is: afwezigheid en aanwezigheid tegelijk.

 

 

Het maken van 'de sprong' betekent het betreden van een geheel andere realiteit dan de ons bekende.   De zogeheten 'open plek' is bekend bij meerderen.  Daar ligt ook de geheimzinnigheid van de dubbele existentie.  En kom je ook weer uit bij Jezus : mij/Mij.   I.m.o. is Jezus zelf die dubbele existentie. Hetgeen weer resulteert in een ander, vernieuwd verstaan van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Auto-didact.   Wat Kierkegaard en Levinas schrijven wordt innerlijk bevestigd.

Deze indirecte en ironische stijl van schrijven stelde wetenschappers voor een probleem wanneer ze Kierkegaards definitieve visie op de dingen wilden achterhalen. Kierkegaard zocht deze dubbelzinnigheid echter bewust op, omdat hij wilde dat zijn lezers zelf keuzes zouden maken in plaats van zich te richten naar universele wetten of voorschriften van religieuze instituten. Hij schreef zijn lezers dus niets voor, en vertrouwde erop dat zij de waarde van zijn ideeën voor hun eigen leven zouden bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Filosofisch lijkt Kierkegaard de authenticiteit te willen verdedigen, wel of niet de sprong. Dat is de link die ik ken met het existentialisme van Sartre. Ik snap wel dat je denkt dat Kierkegaard zelf een sprong heeft gedaan, maar ik weet het nog zo net niet. Ik zie mensen ook “verlichting” verdedigen terwijl ze geen idee hebben dat je dan niet meer van de wereld bent, van het gebeuren.

Volgens Kierkegaard, om het absolute te begrijpen moet de geest zichzelf bevrijden van alle objectieve inhoud. 

39 minuten geleden zei Hopper:

Het maken van 'de sprong' betekent het betreden van een geheel andere realiteit dan de ons bekende.

Hoe ziet die realiteit er volgens jou dan uit? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Daar ga ik niet echt over. Dat zijn anderen die bepalen dat er een ravijn is. Ik zou zeggen tussen bezit van ego en bevrijd van ego.

Het mag ook een brug zijn, wat Kierkegaard met z'n allergie jegens systemen wellicht minder leuk vindt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Noel2:

Je bedoelt dat het gradueel losgelaten kan worden dat ego, ja misschien, maar of dat een “systeem” is of iets fysiologisch weet ik niet. Ik las op FT dat sommigen “bevrijd van ego” een copingmechanisme noemen.

De variaties zijn quasi ontelbaar, net daarom dat een systeemaanpak zoveel verheldering kan brengen. Maar dan krijg je misschien te maken met filosofen die niet weten langs welke kant debet en credit staan, verschillende referentiekaders kunnen dan ook niet naast elkaar gelegd worden zodat bruggen en/of ravijnen maar moeilijk onderscheiden kunnen worden. En dat brengt ons tot logica, binnen contexten waarin anomalieën en paradoxen de vigerende normaal vorm geven, zelfs zonder weten van andere referentiekaders die ver voorbij het tumult liggen. Kierkegaard is gestorven in 1855, GPT bestond toen nog niet. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Noel2:

Ik had wat gebladerd en het stukje over “Ik” gelezen (blz 176) ik was toen de aansluiting kwijt.

Filosofisch lijkt Kierkegaard de authenticiteit te willen verdedigen, wel of niet de sprong. Dat is de link die ik ken met het existentialisme van Sartre. Ik snap wel dat je denkt dat Kierkegaard zelf een sprong heeft gedaan, maar ik weet het nog zo net niet. Ik zie mensen ook “verlichting” verdedigen terwijl ze geen idee hebben dat je dan niet meer van de wereld bent, van het gebeuren.

Bij het stukje over 'ik' was ik hem ook kwijt.  Hij begon goed, ik als zijnde onder de zijnden.  Maar toen verloor hij zichzelf in geneuzel (m.i.)   Zoals ik het zie is de dubbelvoudige existentie enerzijds "ik in verhouding tot de Ander". en anderzijds "ik in verhouding tot mijzelf".   De laatste wijze is m.i. een universele wijze van ik-zijn.

Of Kierkegaard zelf de sprong zelf heeft gedaan kan ik uiteindelijk niet weten.   Over het ravijn des doods wordt op verschillende manieren geschreven en Kierkegaard lijkt er authentiek in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ik ben meer bezorgd of ik wel goed ter been blijf, of niet mijn vermogens zodanig minder worden dat zelfs een effen pad me al teveel is. Het is hard, maar als een schaapje de sprong niet kan maken over de dam valt deze in het water en overleeft het niet. 

Zo gaat het, sowieso zijn het enkel maar speculaties die binnen het kader van een hoopvoller potentieel liggen, meer ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid