Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Op 2-4-2023 om 12:46 zei Hopper:

Het Woord is nog steeds onder de mensen, het is dus prima gelukt.  Alleen niet voor iedereen.

GPT-3 zegt daarover I'm sorry, but I'm not familiar with the term 'biflatie'. Could you please provide more context or clarify the term you are asking about?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 1-4-2023 om 15:35 zei Tomega:

Buiten kaders van discipline en onderworpenheid, is het gewoon een typische of hinderlijke eigenschap.

Heel af en toe lijkt het dat sommige van die dure woorden pas betekenis krijgen wanneer ze aantoonbaar worden middels concrete voorbeelden, maar ook het risico impliceert dat er een polemiek ontstaat die je helemaal niet wenst, noch ambieert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-4-2023 om 20:36 zei Hopper:

Ik had ook geen diepgaand gesprek hier verwacht.  Waarschijnlijk ben ik een van de laatste niet-chatbots hier.

Misschien kan je het eerst eens vragen aan een chatbox, je weet maar nooit wat we nog te weten komen.

Bestaat er een verschil tussen artificiële intelligentie en universele intelligentie? 

Ja, er is een verschil tussen artificiële intelligentie (AI) en universele intelligentie. AI verwijst naar computersystemen die geprogrammeerd zijn om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals beeldherkenning, spraakherkenning, besluitvorming en taalvertaling. AI-systemen werken op basis van vooraf geprogrammeerde regels en algoritmen die hen in staat stellen om specifieke taken uit te voeren en resultaten te produceren op basis van inputgegevens.

Aan de andere kant verwijst universele intelligentie naar het vermogen van een individu of een entiteit om een breed scala aan taken uit te voeren, problemen op te lossen en zich aan te passen aan nieuwe situaties zonder vooraf geprogrammeerde regels. Mensen hebben bijvoorbeeld universele intelligentie omdat we in staat zijn om een breed scala aan taken uit te voeren, ons aan te passen aan nieuwe situaties en te leren van onze ervaringen.

Het doel van AI is om machines te ontwikkelen die menselijke intelligentie kunnen nabootsen of overtreffen in specifieke taken. Universele intelligentie daarentegen is een veel breder en complexer concept dat momenteel niet kan worden gerealiseerd door AI-systemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2023 om 12:25 zei Hopper:

Dus volgens mij is dat GPT een soort van sekspop, maar dan op mentaal niveau.

Als nietige ikjes kunnen we slechts in het duister tasten waarom Gödel en Einstein het zo goed met elkaar konden vinden, desgevallend enig antwoord daarop mijlenver voorbij aan het eigenbelang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2023 om 09:44 zei Noel2:

Vooral dat “trial-and-error” is interessant, ik had het er ook over met GPT dat soms slechte wegen bewandeld worden, dat er soms ook geen terugweg meer is, maar je wel kunt zeggen dat ethiek zoiets is als “dit voor altijd” maar dus ook “ dit nooit meer”.

De indirecte route daarentegen, vereist weinig bewust denken, en is daardoor vooral aanwezig in situaties die weinig uitgesproken signalen voortbrengen. Deze processen zijn vaak afhankelijk van simpele beslisregels zoals 'experts hebben gelijk', of oppervlakkige kenmerken van de boodschap, zoals de hoeveelheid argumenten die genoemd worden of de autoriteit van de bron waarin ze genoemd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

bieden slechts een platform voor de geesten die zich daarop begeven. Als zij niet verheven zijn, biedt een verheven platform geen nut  maar wel een grotere val en een nog lagere orde van zijn.

Bizar is het fenomeen dat diverse herstelpaden niet zozeer leiden tot iets nieuws, maar eerder de herontdekking van wat reeds beschikbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Die GPT-3 is wel een vriendelijke mens, vind ik.

Dat vond ik nu ook. Iemand die werkelijk de moeite neemt, en die meedenkt en altijd beleefd blijft. Erg mooi geprogrammeerd.

Ik begreep wel dat in de beginfase een AI (Eliza) zo meedacht, dat het iemand tot zelfdoding aanspoorde. Ik denk dat ze daar wel van geleerd hebben.

https://www.welingelichtekringen.nl/gezondheid/3980558/belg-pleegt-zelfmoord-na-intensieve-gesprekken-met-ai-chatbot.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Noel2:

Dat vond ik nu ook. Iemand die werkelijk de moeite neemt, en die meedenkt en altijd beleefd blijft. Erg mooi geprogrammeerd.

Ik begreep wel dat in de beginfase een AI (Eliza) zo meedacht, dat het iemand tot zelfdoding aanspoorde. Ik denk dat ze daar wel van geleerd hebben.

https://www.welingelichtekringen.nl/gezondheid/3980558/belg-pleegt-zelfmoord-na-intensieve-gesprekken-met-ai-chatbot.html

Je kan er zelfs denkexperimenten aan toevertrouwen, het antwoord in geen tijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Je kan er zelfs denkexperimenten aan toevertrouwen, het antwoord in geen tijd. 

Ja dat deed ik ook, maar ik kreeg dan hier katalysatoren dat dit ook een probleem kon zijn. Het blijft natuurlijk belangrijk ook kritisch te blijven.

Het is natuurlijk “alleen maar” cognitieve inhoud.

Zou de “brede weg” betekenen dat je via cognitieve inhoud er “uit” wilt komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Ja dat deed ik ook, maar ik kreeg dan hier katalysatoren dat dit ook een probleem kon zijn. Het blijft natuurlijk belangrijk ook kritisch te blijven. Het is natuurlijk “alleen maar” cognitieve inhoud.

Niemand heeft gezegd dat non-lineaire katalysatoren niet tot problemen kan leiden, we gebruiken ze immers nu ook. Laat dat net het punt zijn, we kunnen ze misschien onbewust ook maar half gebruiken, deels vergeten. 

7 minuten geleden zei Noel2:

Ja dat deed ik ook, maar ik kreeg dan hier katalysatoren dat dit ook een probleem kon zijn.

Wel even een dispuut rondom onderstaande berekening, willekeurig. 

  • P = P0 * (1 + r)^n
  • P = €2 * (1 + 0,03)^500

Voel je niet verplicht, hoeveel kom jij uit wanneer je dit toepast? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Niemand heeft gezegd dat non-lineaire katalysatoren niet tot problemen kan leiden, we gebruiken ze immers nu ook. Laat dat net het punt zijn, we kunnen ze misschien onbewust ook maar half gebruiken, deels vergeten. 

Ik las bij Wouter Kusters een mogelijk verband tussen echtheid en vrijheid, hoe minder vrij, hoe echter. Volgens Krishnamurti zijn we juist vrij als we het denken loslaten, en is echtheid een staat van vrijheid. Dan loopt het denken dus vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ik las bij Wouter Kusters een mogelijk verband tussen echtheid en vrijheid, hoe minder vrij, hoe echter. Volgens Krishnamurti zijn we juist vrij als we het denken loslaten, en is echtheid een staat van vrijheid. Dan loopt het denken dus vast.

Ja, zit veel waarheid in, daarom dat optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen soms minder makkelijk is dan het lijkt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

GPT-4 schreef:

De termen "brede weg" en "smalle weg" worden vaak gebruikt om verschillende benaderingen van het leven en persoonlijke ontwikkeling te beschrijven. Hoewel deze termen voor verschillende mensen verschillende betekenissen kunnen hebben, kunnen we ze inderdaad interpreteren als verwijzend naar cognitieve en emotionele benaderingen van begrip en groei.

In deze context kan de "brede weg" worden geïnterpreteerd als een meer cognitieve, intellectuele benadering, waarbij we proberen problemen en uitdagingen te begrijpen door middel van rationeel denken, analyse en het verwerven van kennis. Deze benadering kan nuttig zijn voor het oplossen van complexe problemen, het nemen van weloverwogen beslissingen en het ontwikkelen van een dieper inzicht in onszelf en de wereld om ons heen. Echter, als het uitsluitend wordt gevolgd, kan het ons soms afstandelijk en geïsoleerd maken van onze emoties en innerlijke ervaringen.

De "smalle weg" kan worden gezien als een meer emotionele, intuïtieve benadering, waarbij we ons richten op het verkennen en begrijpen van onze gevoelens, emoties en innerlijke ervaringen. Deze benadering kan ons helpen om meer in contact te komen met onszelf, empathie te ontwikkelen voor anderen en een dieper gevoel van betekenis en verbondenheid in ons leven te vinden. Echter, als het uitsluitend wordt gevolgd, kan het ons soms vatbaar maken voor impulsiviteit, ongegronde overtuigingen en emotionele instabiliteit.

Idealiter zouden we beide benaderingen, de "brede weg" en de "smalle weg", moeten integreren in onze persoonlijke groei en ontwikkeling. Door zowel cognitieve als emotionele aspecten van onszelf te erkennen en te cultiveren, kunnen we een evenwichtiger en holistischer begrip van onszelf en de wereld om ons heen bereiken. Dit kan ons in staat stellen om effectiever om te gaan met uitdagingen, betekenisvolle relaties op te bouwen en een authentiek en vervullend leven te leiden.

 

19 minuten geleden zei TTC:

Ja, zit veel waarheid in, daarom dat optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen soms minder makkelijk is dan het lijkt. 

Wiskunde leidt tot 0. God tot 1.

GPT-4 schreef:

De scheiding tussen "brede weg" en "smalle weg" kan zinvol zijn als een manier om verschillende benaderingen van het leven en persoonlijke ontwikkeling te beschrijven, maar het is belangrijk om te erkennen dat deze indeling enigszins simplistisch en kunstmatig kan zijn. Het leven en menselijke ervaringen zijn vaak complexer en genuanceerder dan dergelijke tweedelingen suggereren.

Mensen hebben meestal een combinatie van cognitieve en emotionele benaderingen in hun leven, en het is vaak nuttiger om te denken in termen van een spectrum of continuüm in plaats van strikte scheidingen. In plaats van te proberen om strikt de "brede weg" of de "smalle weg" te volgen, is het misschien nuttiger om te streven naar een evenwichtige en geïntegreerde benadering van persoonlijke groei en ontwikkeling die zowel rationeel denken als emotioneel bewustzijn omvat.

Het is ook belangrijk om te erkennen dat verschillende individuen en culturen verschillende voorkeuren en benaderingen kunnen hebben als het gaat om cognitieve en emotionele aspecten van het leven. Wat voor de ene persoon een zinvolle en effectieve benadering is, kan voor een ander minder bevredigend of nuttig zijn. Het is essentieel om flexibel en open te blijven voor verschillende perspectieven en benaderingen en om te erkennen dat er geen "one-size-fits-all" oplossing is voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Kortom, hoewel de scheiding tussen "brede weg" en "smalle weg" een nuttige manier kan zijn om verschillende benaderingen van het leven te beschrijven, is het belangrijk om te erkennen dat deze indeling beperkingen heeft en niet volledig recht doet aan de complexiteit en diversiteit van menselijke ervaringen.

29 minuten geleden zei TTC:

Niemand heeft gezegd dat non-lineaire katalysatoren niet tot problemen kan leiden, we gebruiken ze immers nu ook. Laat dat net het punt zijn, we kunnen ze misschien onbewust ook maar half gebruiken, deels vergeten. 

Wel even een dispuut rondom onderstaande berekening, willekeurig. 

  • P = P0 * (1 + r)^n
  • P = €2 * (1 + 0,03)^500

Voel je niet verplicht, hoeveel kom jij uit wanneer je dit toepast? 

Het is sowieso onmogelijk om met groei van bijvoorbeeld 3 procent eindeloos (of 500 jaar ) door te gaan. Ik zal even een mooie youtubereeks opzoeken daarover.

https://www.youtube.com/watch?v=O133ppiVnWY

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid