Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

De norm van God verandert niet. De wet is ondergeschikt aan God en Jezus is God. Jezus vervulde de wet omdat het karakter van Jezus was dat van de wet. De wet zegt dat men God moet liefhebben en je naaste als jezelf,Hij vertaalde dat als "voor een ander te doen wat jij wilt dat een ander voor jouw doet". Dat is plicht en dat is de norm van de wet. Daaruit komt de rest van de wet voort. Dus Jezus maakt de wet naar Zijn karakter. Jezus is één en dezelfde persoon want er staat dat er geen verandering bij God is. Zijn wet is dus eeuwig en blijft hetzelfde. Jezus is een persoon en de bijbel beschrijft wie Hij is. Aan Jezus kunnen we zien wie God is en wat de bedoeling van de wet is. Jezus zette zich in voor Zijn naaste en hielp mensen in nood. Omdat Hij God was en veel geloof had was Hij in staat om vele goede werken te doen waarbij velen genezing vonden. Vanuit deze goede werken konden anderen weer goede werken voor anderen doen. Een ander opmerelijk aspect is dat bij Zijn kruisiging velen uit het graf opstonden en zich in Jeruzalem lieten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 minuut geleden zei Petra.:

Jahaaaa. Haha goed opgelepeld. Ken je het boek ?  Zo niet.. ik vond het een eye opener, echt een aanrader. Zou imo al op scholen onderwezen moeten worden. Ik weet dat er ook een leuke YT was, waarin het goed en beeldend uitgelegd wordt. 

De essentie van Korzybski is de claim dat mensen gelimiteerd zijn in wat zij weten, door de structuur van het zenuwstelsel en de structuur van de taal. Mensen kunnen de wereld niet direct ondervinden, maar alleen door abstracties. Volgens Korzybski wordt veel menselijk lijden veroorzaakt doordat we ons beeld van de werkelijkheid verwarren met de echte werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Noel2:
23 minuten geleden zei Petra.:

et voilà... geen excuses maar ... je hebt absoluut gelijk  (absoluut nog wel 😁)

Petra heeft universeel gelijk, hahaha

Vond het ook wel een opmerkelijke edoch geinige uitspraak . |P😉

 

Dus.. heb *jouw reactie geplakt.. en kreeg retour met  "echter.. belangrijk om te erkennen dat ethische normen en waarden niet universeel zijn.. erachteraan.".  Vraag me af of jij dat ook kreeg of dat het met mijn input te maken heeft. 

 

* De reactie op mijn reactie was "Dan zou het gesprek kunnen gaan over plicht ( duty) en of dat je wat zegt of niet".

GPT ;

"Het idee van plicht (duty) is een belangrijk concept binnen de ethiek. Het gaat over de verplichting om bepaalde acties te ondernemen of bepaalde waarden te respecteren, ongeacht persoonlijke gevoelens of meningen. Dit betekent dat er bepaalde morele regels zijn die we moeten volgen, zelfs als we het er niet mee eens zijn of als het ons persoonlijke belang schaadt.

Bij het bespreken van ethische kwesties kan het idee van plicht helpen bij het bepalen van de juiste handelingen en het maken van morele beslissingen. Door te kijken naar wat onze plichten zijn in bepaalde situaties, kunnen we een basis hebben om te bepalen wat de juiste acties zijn, zelfs als er geen universele ethiek bestaat.

Echter, zoals eerder vermeld, is het belangrijk om te erkennen dat ethische normen en waarden niet universeel zijn en dat perspectieven en opvattingen kunnen verschillen. Het is dus belangrijk om in discussies over ethiek open te staan voor verschillende perspectieven en om te erkennen dat er geen eenvoudige antwoorden zijn op complexe ethische vraagstukken."

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Daniel Kahneman is een belangrijke pionier op het grensvlak van de economie en psychologie. Hij maakte in zijn publicaties korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt, en introduceerde de menselijke psyche in de economie. In 2002 won hij de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor economie voor het integreren van psychologische inzichten met de economische wetenschap, in het bijzonder met betrekking tot het menselijk beoordelingsvermogen en de besluitvorming onder onzekerheid.

Ben er haast zeker van dat er op elk potje een dekseltje past, we zijn er elke dag getuige van. 

Onzekerheid kan opgelost worden door relaties serieus te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Petra.:

Vond het ook wel een opmerkelijke edoch geinige uitspraak . |P😉

 

Dus.. heb *jouw reactie geplakt.. en kreeg retour met  "echter.. belangrijk om te erkennen dat ethische normen en waarden niet universeel zijn.. erachteraan.".  Vraag me af of jij dat ook kreeg of dat het met mijn input te maken heeft. 

 

* De reactie op mijn reactie was "Dan zou het gesprek kunnen gaan over plicht ( duty) en of dat je wat zegt of niet".

GPT ;

"Het idee van plicht (duty) is een belangrijk concept binnen de ethiek. Het gaat over de verplichting om bepaalde acties te ondernemen of bepaalde waarden te respecteren, ongeacht persoonlijke gevoelens of meningen. Dit betekent dat er bepaalde morele regels zijn die we moeten volgen, zelfs als we het er niet mee eens zijn of als het ons persoonlijke belang schaadt.

Bij het bespreken van ethische kwesties kan het idee van plicht helpen bij het bepalen van de juiste handelingen en het maken van morele beslissingen. Door te kijken naar wat onze plichten zijn in bepaalde situaties, kunnen we een basis hebben om te bepalen wat de juiste acties zijn, zelfs als er geen universele ethiek bestaat.

Echter, zoals eerder vermeld, is het belangrijk om te erkennen dat ethische normen en waarden niet universeel zijn en dat perspectieven en opvattingen kunnen verschillen. Het is dus belangrijk om in discussies over ethiek open te staan voor verschillende perspectieven en om te erkennen dat er geen eenvoudige antwoorden zijn op complexe ethische vraagstukken."

 

It is true that there are philosophical and moral theories that reject the idea of universal principles or moral absolutes. For example, relativism holds that moral values and principles are not objectively true or universally applicable, but rather are relative to individuals, cultures, or historical periods.

However, Kant's moral philosophy is grounded in the idea of universal principles and moral absolutes, as expressed by the categorical imperative. Kant believed that morality is based on reason and that moral principles are universal and apply to all rational beings, regardless of their personal preferences, cultural background, or historical context.

Kant argued that the universal and unconditional nature of the categorical imperative is what makes it a compelling principle of reason, and that our sense of duty arises from our recognition of its universal and unconditional nature.

While there are certainly differing views on the nature of morality and the existence of universal principles, Kant's moral philosophy provides a compelling and influential account of the foundations of ethics that continues to be discussed and debated in contemporary philosophical discourse.

It is true that individuals may feel different senses of duty based on their personal beliefs, values, and cultural backgrounds. However, there are some universal principles and values that many people across different cultures and societies can agree upon. These shared values can form the basis of a universal sense of duty.

Some of these universal principles and values include:

Respect for human dignity: Treating others with respect and recognizing the inherent worth of every individual is a value that many people can agree upon, regardless of their background.

Non-maleficence (avoiding harm): Most people believe that they should not cause harm to others intentionally or through negligence. This principle is reflected in many legal systems and moral codes around the world.

Beneficence (doing good): Many people feel a sense of duty to help others and contribute to the well-being of their community, whether through acts of kindness, charity, or volunteering.

Justice (fairness): The belief in treating others fairly and ensuring equal opportunities is a value that resonates with people across different cultures and societies.

Honesty and integrity: The importance of being truthful, accountable, and responsible is another value that many people can agree upon.

While there may be variations in how these principles are applied and interpreted, they can serve as a foundation for a universal sense of duty. By focusing on these shared values, it is possible to foster understanding, collaboration, and mutual respect among people with different beliefs and backgrounds. However, it is also essential to recognize and respect the diversity of perspectives and values that exist within and across societies. Balancing universal principles with cultural sensitivity and individual autonomy is key to creating a more inclusive and harmonious world.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als een gegeven denkspoor bepalend is om iemand dom en/of slim te noemen, kunnen we per toeval dom en/of slim zijn.

Er is nog een andere tekst die waarschuwt voor het gevaar om een ander (ten onrechte) dwaas te noemen. Mattheüs 5;22: "Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur."

Dat is niet alleen voor na het laatste oordeel maar dat oordeel is er nu al. Het is dus slim om een ander niet te beledigen en voor dom te verslijten voordat je weet waar het over gaat.

18 minuten geleden zei Petra.:

 |P😉

 

Visuele vervuiling die niet nodig is om je woorden kracht bij te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Barnabas:

Visuele vervuiling die niet nodig is om je woorden kracht bij te zetten.

T. Braams (kinder- en jeugdpsycholoog) zegt hierover: "Hoewel het zeker zo is dat de ene persoon sterker visueel is ingesteld dan de andere, is het voor wetenschappers onmogelijk zich een volkomen niet-talige vorm van denken voor te stellen." En: "De taal is een enorm krachtig gereedschap om ingewikkelde zaken te overdenken. In de vorm van beelden is dat helemaal niet mogelijk."

13 minuten geleden zei Barnabas:

Er is nog een andere tekst die waarschuwt voor het gevaar om een ander (ten onrechte) dwaas te noemen. Mattheüs 5;22: "Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur." Dat is niet alleen voor na het laatste oordeel maar dat oordeel is er nu al. Het is dus slim om een ander niet te beledigen en voor dom te verslijten voordat je weet waar het over gaat.

Welke helft van de wereld zal dan schuldig bevonden worden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Barnabas:

Er is nog een andere tekst die waarschuwt voor het gevaar om een ander (ten onrechte) dwaas te noemen. Mattheüs 5;22: "Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur."

Wie ten onrechte boos is op zijn broeder en "Raka" tegen hem zegt pleegt moord in zijn hart zoals Jezus ook waarschuwt voor het plegen van overspel in het hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Barnabas:

Wie ten onrechte boos is op zijn broeder en "Raka" tegen hem zegt pleegt moord in zijn hart zoals Jezus ook waarschuwt voor het plegen van overspel in het hart.

Op wie had je precies willen reageren? 

1 uur geleden zei Petra.:

Echter, zoals eerder vermeld, is het belangrijk om te erkennen dat ethische normen en waarden niet universeel zijn en dat perspectieven en opvattingen kunnen verschillen.

Als het een keertje over de chaostheorie zou mogen gaan, past op een bierviltje misschien veel meer dan een vluchtige blik onmogelijk kan doen besluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Klopt, en met non-lineaire katalysatoren kunnen we dat veranderen naar hartenlust, maar dat zit sowieso al ingebakken. 

De bedoeling is dat als de mens ontdekt dat hij volgens een zelfgeschreven programmaatje draait, dat hij Gods wil gaat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

De bedoeling is dat als de mens ontdekt dat hij volgens een zelfgeschreven programmaatje draait, dat hij Gods wil gaat doen.

Exoterie is het tegenovergestelde van esoterie en heeft betrekking op alles wat zonder beperkingen publiek is, of universeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-3-2023 om 21:11 zei Noel2:

De prijs voor fundamenteel onderzoek is hoog. 

Beelddenkers die het ontbeert aan de nodige techniciteit om hun ideeën een wetenschappelijker aanblik te geven, amuseren zich misschien te pletter wanneer ze op dat matje bij de mindfulness liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Barnabas:

Het is dus slim om een ander niet te beledigen en voor dom te verslijten voordat je weet waar het over gaat.

Metaforisch taalgebruik kan op z’n zachtst gezegd ook verwarrend zijn, wanneer treinen prompt als door zee varende olifanten worden, zodat we het spoor bijster raken en ons in verschrikking en verbijstering achter laat. Alle gekheid op een stokje, we spreken nog altijd over mensen, van vlees en bloed, met gevoelens, met een hart, met empathie, hypergevoelig, kwetsbaar, onmachtig, radeloos, onbeholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2023 om 17:06 zei Hopper:

De brug die er sowieso niet is, is terug van nooit weggeweest?  Volgens mij maak jij deel uit van het kabinet Rutte 6.  Rutte ziet ook overal bruggen waar die niet zijn.  En anders wel een geitenpaadje.

Hoe ambivalentie zich verhoudt tot het gebruik van non-lineaire katalysatoren, is niet zozeer een geheim dan wel een kwestie van pincet en fluweelzachte handschoentjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 11:40 zei Noel2:

Klein beetje gelezen van Gurdjieff. Ik zie geen verschil met Osho qua spiritualiteit. Misschien dat je “verlichting” niet als doel moet stellen.

Misschien dat we al van geluk mogen spreken dat de axioma’s die Herbert Simon netjes geformuleerd heeft, niet veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Exoterie is het tegenovergestelde van esoterie en heeft betrekking op alles wat zonder beperkingen publiek is, of universeel.

Niet het tegenovergestelde.  Voor de exoterie is God daarbuiten ergens , voor de esoterie is God innerlijk en uiterlijk (immanent en transcendent).

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Niet het tegenovergestelde.  Voor de exoterie is God daarbuiten ergens , voor de esoterie is God innerlijk en uiterlijk (immanent en transcendent).

Er zijn meer dan genoeg mensen die dat weten, de perceptie is echter dat het zich niet laat vertalen naar onze behandelingen en/of revisie van een aantal zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid