Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Op 14-4-2023 om 15:07 zei Noel2:

Ja wonderlijk. 

Bruce Lipton beschrijft in zijn boek ‘de biologie van de overtuiging’ het wetenschappelijk bewijs dat onze gedachten onze werkelijkheid bepalen. We zijn geen slachtoffer van onze omgeving maar creëren zelf ons leven. We hoeven niet stuurloos te dobberen op een ruwe zee. We kunnen ons kompas richten en zelf koers bepalen richting onze dromen en doelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 13-4-2023 om 20:44 zei Hopper:

Empathie is wel aardig, maar we kunnen ons veel affectiever met onze medemens verhouden.

Wat de hulpvraag ook is, van leken kunnen we maar moeilijk verwachten dat ze over de expertise beschikken waar ggz-experten jarenlang in getraind zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2023 om 10:25 zei Hopper:

Ik raad je dan ook aan om te stoppen met solipsisme, al dat mindfulness resulteert maar in de gedachte dat anderen slechts bestaan in de geest van de waarnemer.

Negatie als falen is een interpretatie van de logische negatie waarbij de negatie van een formule waar is dan en slechts dan als niet afgeleid kan worden dat de formule waar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Noel2:

Vooral dat pragmatisch waarheidsconcept daar is de vraag van of het pluralistisch genoeg is.

Voor logica zie verder Gödel, Russel, Nash, Einstein ... of speltheorie en/of psychodrama, simpel is het moeilijkst.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-4-2023 om 10:44 zei Hopper:

Uiteraard dient dat niet klakkeloos te worden aangenomen, de meeste mensen kennen alleen het voortschrijdend nu.   Kennen betekent ergens kennis van hebben.   Iets aan nemen betekent niet kennis hebben, maar zomaar iets aan nemen omdat het goed uitkomt.

Epibreren is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt.

Op 14-4-2023 om 10:38 zei Hopper:

Je formuleert het al verkeerd: "namelijk het inzicht dat je gedachten hebt, maar niet je gedachten bent,"  Ik herken daar wat van de dwaalleer van Wolter Keers, Alexander Smit in.  Dat is veel te actief.

Het Griekse woord logos werd door Heraclitus, een van de bekendere Presocratici, gebruikt om de menselijke kennis en inherente orde van het universum te kenschetsen, een wetmatigheid die in het gehele universum aanwezig is of door de goden is ingesteld. Dit ziet hij achter de veranderlijke dagelijkse werkelijkheid, die hij met zijn πάντα ῥεῖ, panta rhei, 'alles stroomt', verwoordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-4-2023 om 10:44 zei Hopper:

Wat zou je er van vinden als het ene niet zonder het andere kan bestaan?

Ik denk dat je Wu Wei eerst eens moet geprobeerd hebben om beter te kunnen begrijpen hoe dat tot een aantal hulpvragen kan leiden, en wellicht ook hier weer niet meer of niet minder dan een kwestie van perceptie. Ja, het is wat het is en morgen niet anders dan dat, we houden ondanks alles hoop en moed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2023 om 11:25 zei Noel2:

Misschien is het onderscheid intern-extern al teveel, solipsitisch gezien.

Twee verschillende achtvoudige paden veronderstelt hopelijk niet dat we ze dienen te vermenigvuldigen, maar misschien wel het idee om het voor de verandering een keertje simpel te houden bekrachtigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-4-2023 om 16:57 zei Hopper:

Hoe kon ik weten van het beginsel?

De cartesiaanse twijfel of methodische twijfel is in de filosofie van René Descartes een manier van zoeken naar zekerheid door systematisch aan alles te twijfelen. Descartes besloot tot deze methode na zijn confrontatie met de vele en oneindige discussies die door de traditionele scholastici werden gevoerd, die geen resultaten leken op te leveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:

oneindige discussies die door de traditionele scholastici werden gevoerd, die geen resultaten leken op te leveren

Verbosi in facili, muti in dificili, difusi in angusta. Oftewel, ver verwijderd van de pauliniaanse redelijke nuchterheid in rationele waakzaamheid. Oftewel zo ver met de neus omhoog, dat ze niet zien dat ze op dun ijs staan, en zelfs als ze door het ijs zakken en verzuipen, nog diepzinnig delibereren hoe hogelijk complexe materie hun verheven denken heeft opgeleverd. En wie dat bestrijdt, begeeft zich op hun verheven terrein van complexiteiten, die ongeconfronteerd in hun eigen spelonken en krochten der duisternis, geldigheid behouden tot in eeuwigheid. Dear impasse. Want immers, waar anders ligt de norm van waarheid en schijn, dan in de duiding tussen de oren? Hoe wordt duisternis bestreden, als het licht uit moet, om tot bestrijding te kunnen komen? Ogen en oren, blijken volkomen onderworpen te zijn aan de geesten die de mens beheersen. Tenzij de mens de geesten gaat onderscheiden, en zijn eigen geest dwingt om zich te laten leiden door zuivere geesten van eenvoudige waarneming. Dat zou je empirische wetenschap kunnen noemen, als die term al niet in handen was van geesten zonder waarneming, die diep gezonken als ze zijn, onverminderd hoog van de toren blazen. En zo ziet wie het zien wil, dat de mens die zonder God is, zichzelf tot dwaalgeest wordt. Dat kan niet anders. Want ook de tegenstanders van God, die zichzelf bedienen van recht en waarheid in zuiverheid en verheven niveaus van analytische waarneming van principes en adagia, die bedienen zich van het instrumentarium van God zelf, en maken zich zodoende, door zo te doen, dienstbaar aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Tomega:

Verbosi in facili, muti in dificili, difusi in angusta. Oftewel, ver verwijderd van de pauliniaanse redelijke nuchterheid in rationele waakzaamheid. Oftewel zo ver met de neus omhoog, dat ze niet zien dat ze op dun ijs staan, en zelfs als ze door het ijs zakken en verzuipen, nog diepzinnig delibereren hoe hogelijk complexe materie hun verheven denken heeft opgeleverd. En wie dat bestrijdt, begeeft zich op hun verheven terrein van complexiteiten, die ongeconfronteerd in hun eigen spelonken en krochten der duisternis, geldigheid behouden tot in eeuwigheid. Dear impasse. Want immers, waar anders ligt de norm van waarheid en schijn, dan in de duiding tussen de oren? Hoe wordt duisternis bestreden, als het licht uit moet, om tot bestrijding te kunnen komen? Ogen en oren, blijken volkomen onderworpen te zijn aan de geesten die de mens beheersen. Tenzij de mens de geesten gaat onderscheiden, en zijn eigen geest dwingt om zich te laten leiden door zuivere geesten van eenvoudige waarneming. Dat zou je empirische wetenschap kunnen noemen, als die term al niet in handen was van geesten zonder waarneming, die diep gezonken als ze zijn, onverminderd hoog van de toren blazen. En zo ziet wie het zien wil, dat de mens die zonder God is, zichzelf tot dwaalgeest wordt. Dat kan niet anders. Want ook de tegenstanders van God, die zichzelf bedienen van recht en waarheid in zuiverheid en verheven niveaus van analytische waarneming van principes en adagia, die bedienen zich van het instrumentarium van God zelf, en maken zich zodoende, door zo te doen, dienstbaar aan God.

Bij niet monotone-logica wordt informatie toegevoegd zodat meerdere percepties mogelijk worden, in die zin ook een verbreding van het aantal innovatieve opties inducerend. Dit kan naargelang het individuele referentiekader echter ook tot verwarring leiden, zodat het niet altijd even transparant is wat nu precies met herstel- en/of groeiprocessen bedoeld wordt, met ambivalentie troef. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-4-2023 om 10:44 zei Hopper:

Uiteraard dient dat niet klakkeloos te worden aangenomen, de meeste mensen kennen alleen het voortschrijdend nu.  

Mezelf soms bevragend of er tussen de overvloed aan ‘working papers’ niet een paar zouden kunnen zitten die onze psychische kwetsbaarheden in een ander daglicht kunnen stellen, maar net omwille van die overvloed misschien ook aan de aandacht ontsnappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2022 om 23:47 zei Tomega:

Waar we uitersten proberen te balanceren op het kantelpunt van een denkbeeldige top, is ook de balans denkbeeldig.

Een Nash-evenwicht kunnen we misschien nog best vergelijken met twee mensen die elkaar in een wurggreep houden, en voor geen van beiden is het voordelig om los te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid