Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Noel2:

Ik dacht een beetje aan de deugdethiek van Aristoteles, dat imago en zijn als het ware de extremen zijn, waarbij je het gulden midden aan moet houden (de ethiek van Levinas ligt daar volgens mij)

Ethiek plaats ik in het vlak van de (naasten)liefde.   I.m.o is er een bepaalde nonduale eenheid waar ik aan kan gehoorzamen, en door dat gehoorzamen kom ik tot God.   Het imago heeft een eigen wil die tegen de wil van God in gaat.   Het zijn is geheel zonder wil.   Het midden daarvan zoeken helpt mij dus niet.  Immers, dan zou ik een klein beetje mijn eigen wil doen als het mij zo uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

16 minuten geleden zei Hopper:

Ethiek plaats ik in het vlak van de (naasten)liefde.   I.m.o is er een bepaalde nonduale eenheid waar ik aan kan gehoorzamen, en door dat gehoorzamen kom ik tot God.   Het imago heeft een eigen wil die tegen de wil van God in gaat.   Het zijn is geheel zonder wil.   Het midden daarvan zoeken helpt mij dus niet.  Immers, dan zou ik een klein beetje mijn eigen wil doen als het mij zo uitkomt.

Er blijft een wil, of die nu van God afkomt of van het ego, het is hetzelfde, het gaat alleen maar over macht.

Ik ben tegen wil.

Volgens mij levert iedere wil alleen maar ellende op.

maar goed dan wil ik iets met de wil

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Er blijft een wil, of die nu van God afkomt of van het ego, het is hetzelfde, macht, macht en nog eens macht.

Dan zit je jezelf een God voor te stellen die het een of ander wil.   Dogmatische gelovigen gaan dan beweren dat God tegen homoseksualiteit is en zo.  In de negatieve theologie houdt de mens zichzelf vrij van zelfbedachte voorstellingen over God en God's wil.  (Maar je gaat uiteraard niet stelen, verkrachten en dat soort zaken.)

Alles wordt anders als je je fundament legt in de leer van Jezus, gradueel ga je dan ook in geestelijke zin begrijpen hoe 'het' allemaal in elkaar steekt.  Je gaat zaken 'zien' bij ingeving.  Sjako had het gisteren ergens over 'zie-effect' (Grieks 'opnama') , des te meer je het nonduale benadert des te beter je dat soort begrippen gaat begrijpen.   Het is Jezus als vlees-geworden Woord die borg staat voor dat geestelijke groeien.

Want laat het helder zijn, we hebben het natuurlijk altijd over het innerlijk en het innerlijk-geestelijk leven.  En daarin heeft het woord 'macht' juist geen betekenis.  Macht met betrekking tot God heeft alleen betekenis in de positieve theologie, waarin God als een 'macht' wordt voorgesteld.  Wat stelt macht voor als je die moet uitoefenen?  (Retorische vraag). We komen uit bij de theodicee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Want laat het helder zijn, we hebben het natuurlijk altijd over het innerlijk en het innerlijk-geestelijk leven.  En daarin heeft het woord 'macht' juist geen betekenis.  Macht met betrekking tot God heeft alleen betekenis in de positieve theologie, waarin God als een 'macht' wordt voorgesteld.  Wat stelt macht voor als je die moet uitoefenen?  (Retorische vraag). We komen uit bij de theodicee.

Een stroomdiagram is een schematische voorstelling van een proces. Ze worden over het algemeen gebruikt om een proces makkelijker te laten visualiseren, of om fouten in het proces te kunnen vinden.

7 minuten geleden zei Hopper:

Want laat het helder zijn, we hebben het natuurlijk altijd over het innerlijk en het innerlijk-geestelijk leven.

Laat ons misschien beginnen bij een cirkel met daarin een punt, dat innerlijke leven moet immers ergens in kunnen verschijnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

ik had mijn antwoord herzien en aangepast, het begrip 'wil' voelt niet zo lekker bij mij

Het klinkt ook niet zo lekker in de oren: iemand anders zijn wil doen.  Het is net als met het 'gebod' om God lief te hebben, dat klinkt als: "Heb Mij lief of ik schiet".  Maar het is de innerlijke betweter die die mening heeft en zijn eigen wil wil doordrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het klinkt ook niet zo lekker in de oren: iemand anders zijn wil doen.  Het is net als met het 'gebod' om God lief te hebben, dat klinkt als: "Heb Mij lief of ik schiet".  Maar het is de innerlijke betweter die die mening heeft en zijn eigen wil wil doordrukken.

image.thumb.png.6155c7ebb36a85926e9371232aec4cb9.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Dit doet dan weer pijn aan mijn ogen......we gaan de cognitieve inhoud weer in begrijp ik.

Rechts vervalt dat, misschien zie je dat niet zo goed.

3 minuten geleden zei Hopper:

Andere kant op kijkt

Aan de achterkant van de voorkant staan nog lettertjes, moeilijk zichtbaar door die muur die in de weg staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Rechts vervalt dat, misschien zie je dat niet zo goed.

In de stilte van mijn geest doet schreeuwerige cognitieve inhoud pijn.   Jouw plaatjes bekijken zou dezelfde inspanning vergen als bij de kapper een half uur lang een roddelblad lezen.  Dat doet geen mens uit eigen beweging.  Herstel: zoiets doet men juist uit eigen beweging

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

In de stilte van mijn geest doet schreeuwerige cognitieve inhoud pijn.   Jouw plaatjes bekijken zou dezelfde inspanning vergen als bij de kapper een half uur lang een roddelblad lezen.  Dat doet geen mens uit eigen beweging.  Herstel: zoiets doet men juist uit eigen beweging

We geloven dat, het is immers nog amper om aan te zien. 

13 minuten geleden zei Hopper:

Jouw plaatjes bekijken zou dezelfde inspanning vergen als bij de kapper een half uur lang een roddelblad lezen.

Omdat zender en ontvanger vermoedelijk nooit voor de volle 100% hetzelfde eindbeeld overhouden is communicatie ook weleens satirisch gedefinieerd als zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me onmogelijk om zonder wil te zijn. Ik wil me kritisch verhouden tot de wil, waar die ook vandaan komt. Ik denk aan een noodzaak tot evenwicht tussen menselijke en goddelijke wil, zolang je leeft. Het “sterven” ten aanzien van de menselijke wil, zal misschien niet altijd zo snel lukken, en misschien wat negatief geloof nodig hebben. Hoewel de aanklachten die je dan kunt hebben traditioneel ook wel aan de duivel worden toegeschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Noel2:

Het lijkt me onmogelijk om zonder wil te zijn. Ik wil me kritisch verhouden tot de wil, waar die ook vandaan komt. Ik denk aan een noodzaak tot evenwicht tussen menselijke en goddelijke wil, zolang je leeft. Het “sterven” ten aanzien van de menselijke wil, zal misschien niet altijd zo snel lukken, en misschien wat negatief geloof nodig hebben. Hoewel de aanklachten die je dan kunt hebben traditioneel ook wel aan de duivel worden toegeschreven.

Als we onze geest willen uitbreiden en heel wat meer willen leren over hoe deze wereld in elkaar steekt en werkt, dan zullen we ons vertrouwd moeten maken met sommige concepten waarmee onze wetenschappers werken. Deze mensen steken hun tijd en energie al een hele tijd niet meer in het materiële. Zij concentreren zich nu op energetische velden, golven en trillingen met de kennis dat dit is waar de materie zijn oorsprong vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Noel2:

Het lijkt me onmogelijk om zonder wil te zijn. Ik wil me kritisch verhouden tot de wil, waar die ook vandaan komt. Ik denk aan een noodzaak tot evenwicht tussen menselijke en goddelijke wil, zolang je leeft. Het “sterven” ten aanzien van de menselijke wil, zal misschien niet altijd zo snel lukken, en misschien wat negatief geloof nodig hebben. 

Het is mogelijk om je te onttrekken aan de wil.  Het is ook de enige mogelijkheid om 'tot Christus' te komen.  De enige christen is gestorven aan het kruis.

30 minuten geleden zei TTC:

Ervaring leert dat zonder te weten hoe sommige hulpvragen tot stand komen, betekent dat we ze ook niet opgelost krijgen.

Het was geen hulpvraag, bij jouw schreeuwerige plaatjes scrol ik gewoon door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hopper:

Het is mogelijk om je te onttrekken aan de wil.  Het is ook de enige mogelijkheid om 'tot Christus' te komen.  De enige christen is gestorven aan het kruis.

Het is mogelijk om je te onttrekken aan de menselijke wil. Met de menselijke wil wordt de realiteit een zooitje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hopper:

Het was geen hulpvraag, bij jouw schreeuwerige plaatjes scrol ik gewoon door.

Omdat communicatie veeleer een sociaal dan een technisch proces is, is meer nadruk komen te liggen op betekenisgeving en uitleg. Een zender probeert iets over te dragen en ontvangers interpreteren dat ieder op hun eigen wijze.

10 minuten geleden zei Noel2:

Het is mogelijk om je te onttrekken aan de menselijke wil. Met de menselijke wil wordt de realiteit een zooitje.

Doet spontaan denken aan de elementen van Foucault, soms om een punthoofd van te krijgen.

  • element van verzamelde kennis
  • element van de omgekeerde effectiviteit
  • element van systeemovermacht
  • element van utopische gespletenheid

Bezin eer je begint, sommige dingen zijn te simpel om waar te kunnen zijn, tussen wonder en magie.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Doet spontaan denken aan de elementen van Foucault, soms om een punthoofd van te krijgen.

  • element van verzamelde kennis
  • element van de omgekeerde effectiviteit
  • element van systeemovermacht
  • element van utopische gespletenheid

Bezin eer je begint, sommige dingen zijn te simpel om waar te kunnen zijn, tussen wonder en magie.  

 

Nee echt, qua theorie klopt het. Kwantumvelden. Selectieve aandacht die de realiteit vorm in de kwantumvelden (het verschijnen van de wereld). Een menselijke wil die selectieve aandacht stuurt en er een zooitje van maakt, een goddelijke wil die de selectieve aandacht stuurt en de realiteit mooi maakt. Maar goed ik ben met je eens dat de theorie en praktijk nog uit elkaar liggen. Maakt (volgens mij) helemaal niet uit, volmaaktheid is ieder moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Nee echt, qua theorie klopt het. Kwantumvelden. Selectieve aandacht die de realiteit vorm in de kwantumvelden (het verschijnen van de wereld). Een menselijke wil die selectieve aandacht stuurt en er een zooitje van maakt, een goddelijke wil die de selectieve aandacht stuurt en de realiteit mooi maakt. Maar goed ik ben met je eens dat de theorie en praktijk nog uit elkaar liggen. Maakt (volgens mij) helemaal niet uit, volmaaktheid is ieder moment.

Ja, niet zomaar verzint een aantal onzichtbare handen om expressie te geven aan wat je hier stelt, een kwestie van aandacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid