Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

8 minuten geleden zei Noel2:

Ja wonderlijk. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierkleurenstelling Dat schijnt nog altijd niet definitef opgelost te zijn.

Bestaat zo een hele reeks, kunnen er misschien nog een aantal verzinnen? 

  • Het bewijs van het ABC-vermoeden
  • Het bewijs voor het vermoeden van Beal
  • Het bewijs van het vermoeden van Collatz
  • Het bewijs van het vermoeden van Fermat-Catalan
  • Het bewijs van het vermoeden van Goldbach
  • Het bewijs van het vermoeden van Legendre
  • Zijn er oneindig veel priemtweelingen? En zijn er zelfs oneindig veel priemvierlingen en priemzeslingen?
  • Bestaat er een snel algoritme voor de factorisatie van integers?
  • Bestaan er oneven perfecte getallen?
  • Voor welke natuurlijke getallen n bestaan er eindige projectieve (of affiene) platte vlakken van de orde n? Alleen voor priemmachten? Voor n = 12, 15, 18, 26, ...?
  • Het sofaprobleem: wat is het maximale oppervlak dat door een rechte hoek verplaatst kan worden?

Staat los van bronkennis die ze mogelijk maakt, of onmogelijk zo je wil. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Bestaat zo een hele reeks, kunnen er misschien nog een aantal verzinnen? 

  • Het bewijs van het ABC-vermoeden
  • Het bewijs voor het vermoeden van Beal
  • Het bewijs van het vermoeden van Collatz
  • Het bewijs van het vermoeden van Fermat-Catalan
  • Het bewijs van het vermoeden van Goldbach
  • Het bewijs van het vermoeden van Legendre
  • Zijn er oneindig veel priemtweelingen? En zijn er zelfs oneindig veel priemvierlingen en priemzeslingen?
  • Bestaat er een snel algoritme voor de factorisatie van integers?
  • Bestaan er oneven perfecte getallen?
  • Voor welke natuurlijke getallen n bestaan er eindige projectieve (of affiene) platte vlakken van de orde n? Alleen voor priemmachten? Voor n = 12, 15, 18, 26, ...?
  • Het sofaprobleem: wat is het maximale oppervlak dat door een rechte hoek verplaatst kan worden?

Staat los van bronkennis die ze mogelijk maakt, of onmogelijk zo je wil. 

 

De vierkleurenstelling dacht ik ooit op te lossen door alle knooppunten terug te brengen tot basistypes, waarvan je kunt aantonen dat elk knoopunt tot een basistype behoort, als voor de basistypen geldt dat het aan vier kleuren genoeg heeft is bewezen (als alle knooppunten terug te herleiden zijn tot een basistype) dat vier kleuren genoeg zijn. Dat is niet echt wiskundig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Noel2:

De vierkleurenstelling dacht ik ooit op te lossen door alle knooppunten terug te brengen tot basistypes, waarvan je kunt aantonen dat elk knoopunt tot een basistype behoort, als voor de basistypen geldt dat het aan vier kleuren genoeg heeft is bewezen (als alle knooppunten terug te herleiden zijn tot een basistype) dat vier kleuren genoeg zijn. Dat is niet echt wiskundig.

Prijs me gelukkig geen wiskundige te zijn, wat anders is dan simpel is het moeilijkst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

je voorzichtig uitdrukken lijkt bij GPT het beste, in de forumwereld is het slecht

Plankton is een verzamelnaam voor micro-organismen die voornamelijk zwevend in het water leven, en zodoende voor hun passieve verplaatsing vooral afhankelijk zijn van de heersende stromingen, in tegenstelling tot nekton, dat zichzelf actief kan verplaatsen, onafhankelijk van de stromingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei TTC:

Plankton is een verzamelnaam voor micro-organismen die voornamelijk zwevend in het water leven, en zodoende voor hun passieve verplaatsing vooral afhankelijk zijn van de heersende stromingen, in tegenstelling tot nekton, dat zichzelf actief kan verplaatsen, onafhankelijk van de stromingen.

Dat is dan evolutie geweest. Was misschien maar tijdelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Verstandig

Wat Hopper stelt, de werkhypothese die niet klakkeloos dient aangenomen te worden. 

  1. er is het voortschrijdende nu
  2. er is het eeuwige nu

Hierbinnen een smalle en/of brede weg, veronderstellend dat sommige problemen reeds opgelost zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei TTC:

Wat Hopper stelt, de werkhypothese die niet klakkeloos dient aangenomen te worden. 

  1. er is het voortschrijdende nu
  2. er is het eeuwige nu

Hierbinnen een smalle en/of brede weg, veronderstellend dat sommige problemen reeds opgelost zijn. 

Uiteraard dient dat niet klakkeloos te worden aangenomen, de meeste mensen kennen alleen het voortschrijdend nu.   Kennen betekent ergens kennis van hebben.   Iets aan nemen betekent niet kennis hebben, maar zomaar iets aan nemen omdat het goed uitkomt.

45 minuten geleden zei Noel2:

Scherm-afbeelding-2023-04-14-om-19-22-06

Bij deze vond ik als het ware de middenpositie belangrijker dan de uiterste posities

Wat zou je er van vinden als het ene niet zonder het andere kan bestaan?  Dan betreden we het principe van polariteit.   Zoals dag en nacht niet zonder elkaar kunnen bestaan, bestaan Zijn en Imago wellicht ook uit elkaar?  (Suggestie). Maar hoe overbruggen, herstel overnietsen we de kloof tussen Imago en Zijn?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Uiteraard dient dat niet klakkeloos te worden aangenomen, de meeste mensen kennen alleen het voortschrijdend nu.   Kennen betekent ergens kennis van hebben.   Iets aan nemen betekent niet kennis hebben, maar zomaar iets aan nemen omdat het goed uitkomt.

Misschien zijn ze ook altijd met hetzelfde bezig, is dat niet gewoon eigen aan het leven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hopper:

Wat zou je er van vinden als het ene niet zonder het andere kan bestaan?  Dan betreden we het principe van polariteit.   Zoals dag en nacht niet zonder elkaar kunnen bestaan, bestaan Zijn en Imago wellicht ook uit elkaar?  (Suggestie). Maar hoe overbruggen, herstel overnietsen we de kloof tussen Imago en Zijn?

Ik dacht een beetje aan de deugdethiek van Aristoteles, dat imago en zijn als het ware de extremen zijn, waarbij je het gulden midden aan moet houden (de ethiek van Levinas ligt daar volgens mij)

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

Ik dacht een beetje aan de deugdethiek van Aristoteles, dat imago en zijn als het ware de extremen zijn, waarbij je het gulden midden aan moet houden (de ethiek van Levinas ligt daar volgens mij)

Het principe van these-antithese-synthese, uit een zaadje groeit een rozenperk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Negatief geloof is misschien een volgende fase.

Of hoe Steiner tot 84 verschillende waarheidsperspectieven komt? Bezin eer je begint lijkt daarom geen achteloos advies, verwarring en bijhorend tumult eerder normaal dan uitzonderlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid