Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Noel2:

Het is duidelijk dat de smalle weg ook echt smal is.

De totale oppervlakte van de aarde is ongeveer 510,1 miljoen vierkante kilometer. Van deze oppervlakte is ongeveer 29,2% land, wat neerkomt op ongeveer 148,9 miljoen vierkante kilometer. Over het algemeen wordt geschat dat ongeveer 4% van het totale oppervlak van de aarde als bewoonbaar kan worden beschouwd, wat neerkomt op ongeveer 20,4 miljoen vierkante kilometer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 14-4-2023 om 20:19 zei Noel2:

Waar valt slecht humeur onder?

Onze rechterhersenhelft wordt vaak minder gewaardeerd dan de linkerhersenhelft die gewoonlijk staat voor het ordenen, organiseren, structuur aanbrengen, lineaire volgorde, analytisch vermogen, evaluatie, nauwkeurigheid, gerichtheid, probleem oplossen en wiskundig denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

Is een mening hetzelfde als een wil?

Praktijk leert dat we eindeloos kunnen vergaderen over dat wat niet verandert, het is echter ook mogelijk om niet te weten wat er niet verandert. Is een mening hetzelfde dan een observatie, en doet het iets met wat we zouden kunnen willen? Eindeloos. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

 

Mooi gezegd, waar komt het zaadje vandaan? 

Niet alle vragen behoeven een antwoord.

4 uur geleden zei TTC:

Soms jammer dat veel prachtig studiewerk zo weinig gewaardeerd wordt, niet in het minst dat van de geesteswetenschappen.

Waardering is iets wat de mens niks brengt.

4 uur geleden zei TTC:

Hoe vaker je naar je intuïtie, je hart luistert, hoe meer beter je contact daar mee zal worden. En dat zal vooral in het begin best een uitdaging zijn. Want hoe weet je nu of je werkelijk je hart volgt of dat je ego-verlangens volgt?

Het Woord spreekt zich in het hart uit, je eigen verlangens bevatten het verlangen naar het toekomstig onvervulde.

1 uur geleden zei Noel2:

Is een mening hetzelfde als een wil?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Niet alle vragen behoeven een antwoord.

Voordelig aan het Elaboration Likelihood Model is dat het fundamenteel niet verandert, tegelijk veelzeggend over het lot van kwetsbare mensen op wachtlijsten.

9 minuten geleden zei Hopper:

Waardering is iets wat de mens niks brengt.

SWOT wordt ook wel uitgebreid tot SWOTI, waarbij de I staat voor Issues.

14 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord spreekt zich in het hart uit, je eigen verlangens bevatten het verlangen naar het toekomstig onvervulde.

Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Is een mening hetzelfde als een wil?

In de periferie kunnen we quasi letterlijk alles onderzocht hebben wat er te onderzoeken valt, wat rest is een berg die een hypotheek legt op onze toekomst. Wat liefde, ethiek en empathie vermag, wat simpel en speels veronderstelt, harmonie, menselijk, normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Praktijk leert dat we eindeloos kunnen vergaderen over dat wat niet verandert, het is echter ook mogelijk om niet te weten wat er niet verandert. Is een mening hetzelfde dan een observatie, en doet het iets met wat we zouden kunnen willen? Eindeloos. 

 

1 uur geleden zei Hopper:

Nee.

 

31 minuten geleden zei TTC:

In de periferie kunnen we quasi letterlijk alles onderzocht hebben wat er te onderzoeken valt, wat rest is een berg die een hypotheek legt op onze toekomst. Wat liefde, ethiek en empathie vermag, wat simpel en speels veronderstelt, harmonie, menselijk, normaal.

 

Het begint bij observaties, vervolgens vormt zich een mening, vanuit die mening *kan* je wat willen. Maar liever niet, en gewoon door met observaties. Dat kan ik niet uitzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Het begint bij observaties, vervolgens vormt zich een mening, vanuit die mening *kan* je wat willen. Maar liever niet, en gewoon door met observaties. Dat kan ik niet uitzetten.

Ja, op deze manier ontstaan talloze scenariostudies, zelfs over problemen die er in theorie geen meer zijn. En dan gaat het verder, over wat niet verandert, kunnen we eindeloos vergaderen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

 

Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken. 

Het Woord maakt geen telefonische afspraken, dan zou het Woord is een  toekomst spreken.  En dat kan niet.  Het Woord kan ook niet in het  verleden spreken, want dan zou het spreken al geweest zijn.

Het Woord kan alleen in tegenwoordigheid van geest spreken.  Dat is logisch.    Maar waarom herkennen mensen het verzoek tot communicatie dan niet?  Omdat zij het verleden niet psychisch verwerkt hebben en met hun willende gedachten bij een onvervulde toekomst zijn, een toekomst die helemaal niet bestaat.  

Wie van ons kan zeggen dat hij in de toekomst is ?   Wie van ons kan zeggen dat hij in het verleden is?  Toch handhaven de mensen hun eigen wil op verleden en toekomst.  Terwijl Jezus nog zó gezegd heeft: "Niet mijn wil geschiedde".   Jezus begreep dat, want Jezus als vlees geworden Woord wist dat het 'willen' betrekking heeft op het onverwerkte verleden en de onvervulde toekomst.  Het Woord vraagt om "te zijn als de kinderen", want de kinderen hebben nog geen benul van verleden of toekomst.  Pas als je aan een kind vraagt: "Wat wil je worden later?" dan begint de ellende pas....

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord maakt geen telefonische afspraken, dan zou het Woord is een  toekomst spreken.  En dat kan niet.  Het Woord kan ook niet in het  verleden spreken, want dan zou het spreken al geweest zijn. Het Woord kan alleen in tegenwoordigheid van geest spreken.  Dat is logisch.    Maar waarom herkennen mensen het verzoek tot communicatie dan niet?  Omdat zij het verleden niet psychisch verwerkt hebben en met hun willende gedachten bij een onvervulde toekomst zijn, een toekomst die helemaal niet bestaat.  Wie van ons kan zeggen dat hij in de toekomst is ?   Wie van ons kan zeggen dat hij in het verleden is?  Toch handhaven de mensen hun eigen wil op verleden en toekomst.  Terwijl Jezus nog zó gezegd heeft: "Niet mijn wil geschiedde".   Jezus begreep dat, want Jezus als vlees geworden Woord wist dat het 'willen' betrekking heeft op het onverwerkte verleden en de onvervulde toekomst.  Het Woord vraagt om "te zijn als de kinderen", want de kinderen hebben nog geen benul van verleden of toekomst.  Pas als je aan een kind vraagt: "Wat wil je worden later?" dan begint de ellende pas....

Opgeleid om vreedzaam onze meldingsplicht diepgaander te exploreren, je bent nooit alleen.

3 minuten geleden zei Hopper:

Het Woord maakt geen telefonische afspraken, dan zou het Woord is een  toekomst spreken.

Agnosie is het verlies van het vermogen om personen, voorwerpen, geluiden, geur et cetera te herkennen, terwijl de zintuiglijke waarneming grotendeels wel intact is en er geen sprake is van significant geheugenverlies over de betreffende waarneming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Noel2:

Het begint bij observaties, vervolgens vormt zich een mening, vanuit die mening *kan* je wat willen. Maar liever niet, en gewoon door met observaties. Dat kan ik niet uitzetten.

Observaties hoeven ook niet uitgezet te worden, want dat kan inderdaad niet.  Iedere observatie kan alleen vanuit tegenwoordigheid van geest plaats vinden.   Je mag over het geobserveerde (dat is niet de observatie) ook best een mening hebben.

Bijvoorbeeld: toen ik de inval in Oekraïne observeerde was ik van mening dat dat een Russische misdaad is.   Ik zou kunnen willen dat de Russen met pek en veren Oekraïne uitgejaagd worden en "Hup Oekraïne" roepen. Maar op het moment dat ik dat wil betreed ik de onvervulde toekomst.  Ik beperk me dus tot de actuele observatie en wil niks met betrekking tot de toekomst.  Zo houd ik mijn ziel vrij van haat en wraakgevoelens jegens de Russen.   En God zag dat het goed was.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Bijvoorbeeld: toen ik de inval in Oekraïne observeerde was ik van mening dat dat een Russische misdaad is.   Ik zou kunnen willen dat de Russen met pek en veren Oekraïne uitgejaagd worden en "Hup Oekraïne" roepen. Maar op het moment dat ik dat wil betreed ik de onvervulde toekomst.  Ik beperk me dus tot de actuele observatie en wil niks met betrekking tot de toekomst.  Zo houd ik mijn ziel vrij van haat en wraakgevoelens jegens de Russen.   En God zag dat het goed was.  

Wellicht was dat begin jaren negentig niet anders, je weet nog wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Opgeleid om vreedzaam onze meldingsplicht diepgaander te exploreren, je bent nooit alleen.

Daar waar de ziel zich louter tot zichzelf richt en bepaalt is de ziel zielsalleen.

https://nl.wiktionary.org/wiki/zielsalleen

Citaat

zielsalleen

helemaal alleen, in alle eenzaamheid

▸ Een groep bergbeklimmers wist niet wat ze zag toen ze de top van de hoogste berg van het Poolse Tatra-gebergte bereikte. Een bange, verkleumde hond zat er zielsalleen en verlaten bij. Met touwen en kettingen wisten ze het beest naar beneden te brengen.[1]

▸ Toen ik zielsalleen op de berg fietste heb ik alleen mijn vriendin even gebeld en Marie-Ceciel, dat was heel fijn.[2]

Mensen zijn angstig voor het zielsalleen.  Ze richten zich liever op de onvervulde toekomst.   Of schelden op anderen uit een bedacht en herinnert verleden.  Daarom kennen de mensen hun ziel ook niet, ze houden hun ziel onbestemd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Daar waar de ziel zich louter tot zichzelf richt en bepaalt is de ziel zielsalleen.

Wellicht dat verhaal van Plotinus, het is een oud zeer. 

2 minuten geleden zei Hopper:

Mensen zijn angstig voor het zielsalleen.  Ze richten zich liever op de onvervulde toekomst.   Of schelden op anderen uit een bedacht en herinnert verleden.  Daarom kennen de mensen hun ziel ook niet, ze houden hun ziel onbestemd.  

De paradoxale angst voor vrijheid van Fromm, lezenswaardig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Observaties hoeven ook niet uitgezet te worden, want dat kan inderdaad niet.

Wellicht omdat niches nooit los staan van het geheel, dat ze ook makkelijk kunnen 'verdwijnen' in de ruis. Kunnen er slechts gewag van maken, in hoop en vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Noel2:

Het begint bij observaties, vervolgens vormt zich een mening, vanuit die mening *kan* je wat willen. Maar liever niet, en gewoon door met observaties. Dat kan ik niet uitzetten.

Consolidatie is meer dan het samentellen van alle posten in de jaarrekeningen, omdat de wederzijdse vorderingen en operaties tussen bedrijven van de groep moeten worden geëlimineerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid