Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei TTC:

Lijkt een beetje op de vierde weg van Gurdjieff zoals je het hier omschrijft, die sprak over obstakels en drijfzand. 

Klein beetje gelezen van Gurdjieff. Ik zie geen verschil met Osho qua spiritualiteit. Misschien dat je “verlichting” niet als doel moet stellen.

25 minuten geleden zei Petra.:

Zooooo wat gaaf ! 🤩

Ik ben in Shanghai op het observatiedeck in de Jin Moa tower geweest, toen was er nog geen skywalk maar wel op de 88e verdieping een uitbouw met een glazen vloer.  

Ook hiken in Yellow Mountain (Huangshan) was een belevenis, * hier lopen was al eng maar aan de zipline heb ik echt de longen uit m'n lijf gegild. 

*

338px-%E5%A4%A9%E4%B8%8B%E7%84%A1%E5%B1%

Heel bijzonder zulke bouwprojecten. Ik heb te weinig verbeelding om architect te zijn. Het mankeert me aan zingeving voor dat soort projecten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

12 minuten geleden zei Hopper:

Er is geen brug naar de overkant.  Alleen bij de brede weg fantaseert men een brug.

De smalle weg is niet populair.  Wie steekt er nu een ravijn over waar geen brug is?  Zelfs Jezus (Toen nog het Woord)  vond nog een brug naar 'deze' kant.  De maagdelijke geboorte.

Dank je

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

Klein beetje gelezen van Gurdjieff. Ik zie geen verschil met Osho qua spiritualiteit. Misschien dat je “verlichting” niet als doel moet stellen.

Geen idee, Plato had nagenoeg dezelfde metaforen, misschien iets universeels dat zich laat opmerken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Klein beetje gelezen van Gurdjieff. Ik zie geen verschil met Osho qua spiritualiteit. Misschien dat je “verlichting” niet als doel moet stellen.

Zolang er nog een doelstelling is, is 'de overkant' nog niet bereikt.  Daarom slepen mensen eindeloos gereedschappen en bruggen aan om dat doel maar te bereiken.  Luisteren naar Jezus is er dan weer nooit bij.  Wat is er moeilijk aan het "Niet mijn wil geschiedde"?   Jezus verwijst daarmee naar een doel wat onbereikbaar is, omdat het reeds aanwezig is.  Het doel is een niet-doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Zolang er nog een doelstelling is, is 'de overkant' nog niet bereikt.  Daarom slepen mensen eindeloos gereedschappen en bruggen aan om dat doel maar te bereiken.  Luisteren naar Jezus is er dan weer nooit bij.  Wat is er moeilijk aan het "Niet mijn wil geschiedde"?   Jezus verwijst daarmee naar een doel wat onbereikbaar is, omdat het reeds aanwezig is.  Het doel is een niet-doel.

Vergeten lijkt soms veel makkelijker dan herinneren, maar wie heeft de optie vergeten dan bedacht? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Vergeten lijkt soms veel makkelijker dan herinneren, maar wie heeft de optie vergeten dan bedacht? 

Jezus doet jou niet vergeten, maar juist het omgekeerde: herinneren wie je bent!  Het vergeten wie dat dan bedacht heeft is niet aan de orde.    God heeft het vele geschapen  en het geschapen-zijn bracht uit de aard der zaak vergetelheid met zich mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Jezus doet jou niet vergeten, maar juist het omgekeerde: herinneren wie je bent!  Het vergeten wie dat dan bedacht heeft is niet aan de orde.    God heeft het vele geschapen  en het geschapen-zijn bracht uit de aard der zaak vergetelheid met zich mee.

Stel je voor, misschien verschijnen er dan ook bruggen in onze fantasie, die in de Bijbel staan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2023 om 10:11 zei Hopper:

Geen idee, hoop is een zelfcreatie, dus creëer zoveel hoop als je maar wilt.  

Ervaring leert dat ontmoediging je kan overvallen wanneer je denkt dat synoniemen telkens iets anders zijn, om niet te moeten zeggen dat het hopeloos verwarrend kan worden wanneer we hierover zouden willen communiceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2023 om 12:45 zei Hopper:

Ik ga alleen niet over bronkennis, dus je vraagt het aan de verkeerde.

Achteraf kom je misschien te weten dat je dat precies beter eerder had kunnen lezen, tenzij ik weer zo koppig was om er voordien geen oor voor te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Nee

Aandachtiger beschouwing van de dynamismen zoals beschreven door Gregory Bateson mag ze dan misschien wel als congruent laten waarderen, ook op deze manier worden we geconfronteerd met het verschil tussen de theorie en de ervaringskennis die als minder fluweelzacht ervaren kan worden. Kortom, aan het precaire van herstel- en/of groeiprocessen wordt niet getwijfeld, wat rest is hoe we dit in hulpvragen kunnen verpakken zodat lotgenoten niet in soortgelijk traumatische ervaringen zouden betrokken moeten raken. Nee, op voorhand kunnen we dit onmogelijk weten, in die zin zonder verwijt dan wel net daarom ook preventief de hulpvragen, als blijk van empathie, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Hoe zou je anders bruggen die er gewoon zijn kunnen vernietigen, met een hakbijl? 

Met bruggen die in jouw verbeelding bestaan kan ik niks.  In het ravijn des doods is men de afgrondelijkheid van God gewaar, ook wel bekend als de waarheid.   Ga je daar weer een brug over bouwen dan kun je maar beter wegblijven daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Met bruggen die in jouw verbeelding bestaan kan ik niks.  In het ravijn des doods is men de afgrondelijkheid van God gewaar, ook wel bekend als de waarheid.   Ga je daar weer een brug over bouwen dan kun je maar beter wegblijven daar.

Ervaring leert dat zoiets hoe goedbedoeld ook, een hopeloze onderneming is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2023 om 09:07 zei Hopper:

Ik tracht niet zozeer te zeggen.  Maar het is wel zo dat als we over bronkennis spreken, dat we dan hetzelfde bedoelen.  En dan niet als een mooi gevonden citaat, maar uit de door de desbetreffende forumdeelnemer gevonden Bron.  En gezien dat we ons op een christelijke forum bevinden is het handig als het aansluit bij de leer van Jezus.

Van sommige dingen kunnen we vrijwel zeker zijn, met inbegrip van de twijfel daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2023 om 12:45 zei Hopper:

Ik ga alleen niet over bronkennis, dus je vraagt het aan de verkeerde.

Bateson definieert informatie als een verschil dat verschil uitmaakt. Voor Bateson vormde informatie in feite een verbinding tussen Korzybski's 'kaart' en 'gebied', en loste daarmee het lichaam-geest-probleem op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2023 om 17:08 zei Hopper:

Wat begrijp je niet aan "In den beginne"?  Er zijn geen 2 In den beginnes.

Ervaring leert dat aandacht een noodzakelijke voorwaarde is om te kunnen beoordelen of deze of gene theorie een sluitend verhaal biedt, met net daarom ook veel tussenfasen tijdens het doorlopen van een dergelijk traject.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2023 om 17:08 zei Hopper:

En gaan mensen weer brabbelen in hun eigen persoonlijke intelligentie en daarmee onbegrijpelijke zaken presenterend.

De dubbele binding werd aanvankelijk gepresenteerd (waarschijnlijk voornamelijk onder invloed van Batesons psychiatrisch geschoolde medewerkers) als verklaring van een gedeelte van de etiologie van schizofrenie, het was een belangrijk onderwerp in de onderbouwing van de antipsychiatrie. De antipsychiatrie legde het af tegen de biologische psychiatrie en het gevolg is dat de dubbele binding tegenwoordig meer geldt als een voorbeeld van de benadering van Bateson van de ingewikkeldheden van de communicatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid