Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Voor jou is er voor ons ook geen hoop meer, zoals gewoonlijk. 

Geen idee, hoop is een zelfcreatie, dus creëer zoveel hoop als je maar wilt.  

Wie zich op God verlaat heeft de eigenwillendheid  (Niet mijn wil geschiedde) opgegeven en daarmee ook iedere hoop.  In Uw handen beveel ik mijn geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 minuut geleden zei Hopper:

Geen idee, hoop is een zelfcreatie, dus creëer zoveel hoop als je maar wilt.  Wie zich op God verlaat heeft de eigenwillendheid  (Niet mijn wil geschiedde) opgegeven en daarmee ook iedere hoop.  In Uw handen beveel ik mijn geest.

Mogen we daar die bronkennis voor gebruiken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Dan zou het ook anders kunnen zijn dan wat je stelt, je weet het immers niet. 

Natuurlijk weet ik het niet, dat wat niet gebonden is aan maat kan niet geweten worden.  Het presenteert zich in het moment.  Maar hoewel het Woord eeuwig geldig is, zijn de mensen niet in staat het te begrijpen.   En gaan mensen weer brabbelen in hun eigen persoonlijke intelligentie en daarmee onbegrijpelijke zaken presenterend.

Wat begrijp je niet aan "In den beginne"?  Er zijn geen 2 In den beginnes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hopper:

Natuurlijk weet ik het niet, dat wat niet gebonden is aan maat kan niet geweten worden.  Het presenteert zich in het moment.  Maar hoewel het Woord eeuwig geldig is, zijn de mensen niet in staat het te begrijpen.   En gaan mensen weer brabbelen in hun eigen persoonlijke intelligentie en daarmee onbegrijpelijke zaken presenterend. Wat begrijp je niet aan "In den beginne"?  Er zijn geen 2 In den beginnes.

In den beginne waren er nog geen mensen, in het moment wel. 

37 minuten geleden zei Hopper:

Maar hoewel het Woord eeuwig geldig is, zijn de mensen niet in staat het te begrijpen.

Niet in staat om bronkennis te begrijpen? Dan heb je het wellicht weer over die naakte apen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

In den beginne waren er nog geen mensen, in het moment wel. 

 

In den beginne was het Woord.  In het moment zijn er ook geen mensen.  Maar zoals gewoonlijk heb je het weer over geheel wat anders.

10 minuten geleden zei TTC:

 

Niet in staat om bronkennis te begrijpen? 

Het enige wat begrepen kan worden zijn de principes die geldig zijn.  Maar dat is niet het Woord, de principes vloeien voort uit het woord.  Het is dan al geen "In den beginne" meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

In den beginne was het Woord.  In het moment zijn er ook geen mensen.  Maar zoals gewoonlijk heb je het weer over geheel wat anders.

Over het gebruik van bronkennis in het hier en nu, dat wat we onmogelijk niet kunnen gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Over het gebruik van bronkennis in het hier en nu, dat wat we onmogelijk niet kunnen gebruiken. 

De duisternis  heeft het niet begrepen.  De duisternis gebruikt geen bronkennis.  Verder mag bekend worden veronderstelt dat het Woord en 'mens' niet hetzelfde is, anders zou het Woord niet vlees geworden zijn.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

De duisternis  heeft het niet begrepen.  De duisternis gebruikt geen bronkennis.  Verder mag bekend worden veronderstelt dat het Woord en 'mens' niet hetzelfde is, anders zou het Woord niet vlees geworden zijn.

Je weet niet over wat we het hebben misschien? 

15 minuten geleden zei Hopper:

De duisternis  heeft het niet begrepen.

Ontluikende visielogica komt me toe als het betreden van een wereld die er al altijd moet geweest zijn, maar nooit eerder m’n aandacht kon genieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Dus kan bronkennis zich alleen 'in het moment' mededelen.  Maar niet aan de duisternis, want die heeft hetzelve niet begrepen.

In het moment zijn geen mensen zeg je, dan is er ook niemand die dat überhaupt zou kunnen begrijpen. 

22 minuten geleden zei Hopper:

Maar niet aan de duisternis, want die heeft hetzelve niet begrepen.

Sinds Webers tijd is meer genuanceerd gedacht over de onttovering, en is meermalen betoogd dat deze altijd gepaard gaat van een tegenbeweging.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

In het moment zijn geen mensen zeg je, dan is er ook niemand die dat überhaupt zou kunnen begrijpen. 

Als je 'begrijpen' uitlegt als cognitief begrijpen dan klopt het wat je schrijft.  Je wilt alles maar met je intelligentie oplossen.  Maar de Bergrede gaat o.a. over de armen van geest, wellicht dat die anders begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Geen idee, hoop is een zelfcreatie, dus creëer zoveel hoop als je maar wilt.  

Wie zich op God verlaat heeft de eigenwillendheid  (Niet mijn wil geschiedde) opgegeven en daarmee ook iedere hoop.  In Uw handen beveel ik mijn geest.

Dat zei Jezus, dat is niet voor ons van toepassing..

Zelfde geld als "in uw handen beveel ik mijn geest". Maar dat snap je enkel als je iets van joodse kennis hebt. Dan weet je dat men geloofde dat de menselijke geest naar God ging, en het lichaam naar de Aarde. Dan snap je dat "in uw handen beveel ik mijn geest" enkel gezegd werd omdat Jezus echt stierf.. Niet zoals jij iedere keer ons wilt doen geloven.. Dat Jezus een mystiek iemand was.. Jezus was waarschijnlijk net zo joods als de farizeeen en de rabbi's..

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hopper:

Als je 'begrijpen' uitlegt als cognitief begrijpen dan klopt het wat je schrijft.  Je wilt alles maar met je intelligentie oplossen.  Maar de Bergrede gaat o.a. over de armen van geest, wellicht dat die anders begrijpen.

Ja, hoe minder je weet, hoe meer je weet. 

49 minuten geleden zei Hopper:

Als je 'begrijpen' uitlegt als cognitief begrijpen dan klopt het wat je schrijft.

Mogen al van geluk spreken dat je jezelf niet tegenspreekt, anders wordt het verwarrend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

We hadden het over bronkennis, dat kan alleen kennis uit de Bron zijn.

Het universum heeft in het boeddhisme geen onderscheidbaar beginpunt. Het universum ondergaat een continue cyclische beweging van expansie en contractie, zonder aantoonbaar begin. Een Big Bang is in het boeddhisme slechts het punt waar de expansie weer opnieuw van voor af aan begint. De eigenschappen van een nieuw universum worden bepaald door het karma van de (bewuste) levende wezens, en niet door een schepper-god. Overigens bestaan er volgens het boeddhisme vele universa simultaan, in verschillende stadia van ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 17:15 zei Hopper:

Ik zie geen metaforen.

Misschien iets dat meer aansluit bij wat je ons tracht te zeggen?

De dwaas

Mijn geest is van nature leeg

Zelfs als ik slaap, ben ik wakker

Zonder te denken, denk ik na

Al mijn indrukken van de wereld

Zijn in het niets opgelost

Mijn verlangens zijn gesmolten

Waarom zou ik me druk maken om geld

Om de begoocheling van de zintuigen

Om vrienden, kennis of heilige boeken

Vrijheid

Gehechtheid

Zeggen me niets meer

Waarom zou ik me druk maken om bevrijding

Ik heb immers God ervaren

Het Oneindige Zelf

De getuige van alle dingen

Aan de buitenkant, een dwaas

Van binnen, vrij van gedachten

Ik doe wat me goeddunkt

Alleen mijn gelijken

Kunnen mijn gangen volgen

(Bron Ashtavakra Gita)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei TTC:

Misschien iets dat meer aansluit bij wat je ons tracht te zeggen?

De dwaas

Mijn geest is van nature leeg

Zelfs als ik slaap, ben ik wakker

Zonder te denken, denk ik na

Al mijn indrukken van de wereld

Zijn in het niets opgelost

Mijn verlangens zijn gesmolten

Waarom zou ik me druk maken om geld

Om de begoocheling van de zintuigen

Om vrienden, kennis of heilige boeken

Vrijheid

Gehechtheid

Zeggen me niets meer

Waarom zou ik me druk maken om bevrijding

Ik heb immers God ervaren

Het Oneindige Zelf

De getuige van alle dingen

Aan de buitenkant, een dwaas

Van binnen, vrij van gedachten

Ik doe wat me goeddunkt

Alleen mijn gelijken

Kunnen mijn gangen volgen

(Bron Ashtavakra Gita)

 

 

Ik tracht niet zozeer te zeggen.  Maar het is wel zo dat als we over bronkennis spreken, dat we dan hetzelfde bedoelen.  En dan niet als een mooi gevonden citaat, maar uit de door de desbetreffende forumdeelnemer gevonden Bron.  En gezien dat we ons op een christelijke forum bevinden is het handig als het aansluit bij de leer van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid