Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Tomega:

Snelheid 1 botst met snelheid 2 en geeft zo twee delen afstand. De overbruggingstijd is altijd precies 1/2, omdat immers de snelste tijd van overbrugging ook de tijd is van het andere overbrugde deel. In die tijd is de som overbrugd, terwijl de snelheid het verschil van de twee is. Het verschil en de som geven dus gelijktijdig tegengestelde effecten: drukverhoging door meer botsingen in dezelfde tijd, leidt tot snelheidsverlies met minder botsingen in dezelfde tijd. Waarmee ook jouw biflatie een natuurwettelijk verschijnsel wordt. Simpel zat.

Biflatie is tijdloze bronkennis, waarom zouden we dat willen betwisten? Het gaat om het gebruik door wat een aantal de vrije wil pleegt te noemen, dat is het punt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

8 uur geleden zei TTC:

‘Ontdekken’ wordt soms verkeerdelijk vertaald als iets nieuws op het spoor komen, maar meestal gaat het om het helder maken van wat reeds beschikbaar en/of geweten is. We doen het alleen niet allemaal op hetzelfde moment, van waaruit geduld koesteren volgt voor wie soms louter toevallig een stapje voor was.

Normaliter betekent ontdekken van de bedekking ontdoen.  Iets verwijderen.  Maar dat is erg banaal bezien in het licht van de Bergrede.   Jezus brengt iets wat geheel nieuw is.  Ik heb dus wederom geen flauw idee waar je heen wilt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Normaliter betekent ontdekken van de bedekking ontdoen.  Iets verwijderen.  Maar dat is erg banaal bezien in het licht van de Bergrede.   Jezus brengt iets wat geheel nieuw is.  Ik heb dus wederom geen flauw idee waar je heen wilt.  

Zo nieuw is dat precies niet, men is er al meer dan tweeduizend jaar over bezig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Zo nieuw is dat precies niet, men is er al meer dan tweeduizend jaar over bezig. 

Je geeft weer eens blijk van denken in het tijdelijke.  

 

**Lieg niet meer tegen elkaar, want jullie hebben je oude 'ik' met zijn oude manier van doen weggedaan. Jullie zijn nieuwe mensen geworden. En jullie zullen steeds verder volmaakt worden, totdat jullie helemaal op jullie Maker lijken.**

(Kolossenzen 3:9-10 )

Ieder mens die er voor open staat doet zijn oude 'ik' weg en wordt vernieuwd in de Heer.  Dat is idd al 2000 jaar een mogelijkheid  , maar van ontdekken (blootleggen) is geen sprake zoals je eerder vermeldde.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Je geeft weer eens blijk van denken in het tijdelijke.  **Lieg niet meer tegen elkaar, want jullie hebben je oude 'ik' met zijn oude manier van doen weggedaan. Jullie zijn nieuwe mensen geworden. En jullie zullen steeds verder volmaakt worden, totdat jullie helemaal op jullie Maker lijken.** (Kolossenzen 3:9-10 )Ieder mens die er voor open staat doet zijn oude 'ik' weg en wordt vernieuwd in de Heer.  Dat is idd al 2000 jaar een mogelijkheid  , maar van ontdekken (blootleggen) is geen sprake zoals je eerder vermeldde.  

Man man man, het is vandaag 2023. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Je geeft weer eens blijk van denken in het tijdelijke.  

 

**Lieg niet meer tegen elkaar, want jullie hebben je oude 'ik' met zijn oude manier van doen weggedaan. Jullie zijn nieuwe mensen geworden. En jullie zullen steeds verder volmaakt worden, totdat jullie helemaal op jullie Maker lijken.**

(Kolossenzen 3:9-10 )

Ieder mens die er voor open staat doet zijn oude 'ik' weg en wordt vernieuwd in de Heer.  Dat is idd al 2000 jaar een mogelijkheid  , maar van ontdekken (blootleggen) is geen sprake zoals je eerder vermeldde.  

Alsof de Bergrede iets nieuws bracht 🤣

Jij hebt je waarschijnlijk niet verdiept in oudere religies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei TTC:

Man man man, het is vandaag 2023. 

In het tijdelijke wel.  Je klinkt als een Belg, maar volgens mij ben je een gordijn-Hollander.  Je wilt overal maar dijken en bruggen bouwen.   Wat denk je dat er verdwijnt in het ravijn?  Het oude ik natuurlijk.  Maar zuinig (de Hollander)  als jij bent wil je het oude ik sparen met die brug van je.

Je oude leven is een vlucht voor de werkelijkheid, TTC.  Lees toch eens wat een mooie tekst er staat in Kolossenzen 3:

 

**1  Als u nu met Christus tot leven bent gewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u in luister verschijnen, samen met Hem.**

 

Staat geen woord Spaans bij.    Als je gestorven bent (in de ravijn des doods) dan ligt er een leven mét Christus in het verschiet. Dat is iets geheel nieuws.   Als jou dat geschiedt, dan is dat in 2023 en niet 2000 jaar terug.

 

**5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6  want om deze dingen treft Gods toorn degenen die Hem ongehoorzaam zijn.  7  Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8  maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, laster en vuile taal. 9  Bedrieg elkaar niet langer, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10  en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. **

 

Laat de oude mens achter in het ravijn des doods, bouw geen brug voor hem.  Het loon van de zonde is de dood.   Het bekende verhaal.  Alleen in Christus kan de nieuwe mens herrijzen.  Ik verzin het allemaal niet.   Het valt allemaal na te lezen in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

In het tijdelijke wel.  Je klinkt als een Belg, maar volgens mij ben je een gordijn-Hollander.  Je wilt overal maar dijken en bruggen bouwen.   Wat denk je dat er verdwijnt in het ravijn?  Het oude ik natuurlijk.  Maar zuinig (de Hollander)  als jij bent wil je het oude ik sparen met die brug van je. Je oude leven is een vlucht voor de werkelijkheid, TTC.  Lees toch eens wat een mooie tekst er staat in Kolossenzen 3: **1  Als u nu met Christus tot leven bent gewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u in luister verschijnen, samen met Hem.** Staat geen woord Spaans bij.    Als je gestorven bent (in de ravijn des doods) dan ligt er een leven mét Christus in het verschiet. Dat is iets geheel nieuws.   Als jou dat geschiedt, dan is dat in 2023 en niet 2000 jaar terug. **5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6  want om deze dingen treft Gods toorn degenen die Hem ongehoorzaam zijn.  7  Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8  maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, laster en vuile taal. 9  Bedrieg elkaar niet langer, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10  en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. ** Laat de oude mens achter in het ravijn des doods, bouw geen brug voor hem.  Het loon van de zonde is de dood.   Het bekende verhaal.  Alleen in Christus kan de nieuwe mens herrijzen.  Ik verzin het allemaal niet.   Het valt allemaal na te lezen in de Bijbel.

Gaandeweg het topic is de indruk ontstaan dat dingen alsmaar door elkaar gehaald worden, maar misschien is dat perceptie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De ratio van de berg is dat de rede eens een balletje aan het rollen brengt.

Het verschil tussen deze twee typen spellen is dat bij coöperatieve spellen bindende afspraken tussen de spelers gemaakt kunnen worden, terwijl dit niet mogelijk is bij de niet-coöperatieve spellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Je wilt overal maar dijken en bruggen bouwen.   Wat denk je dat er verdwijnt in het ravijn?  Het oude ik natuurlijk.

Gaston Bachelard stelde dat de geschiedenis van de wetenschap gekenmerkt wordt door een confrontatie met epistemologische obstakels die de vooruitgang van het denken verhinderen. Deze worden niet opgeworpen door de complexiteit van de wereld of de beperkingen van de mens, maar door de manier waarop wordt gedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Staat geen woord Spaans bij.    Als je gestorven bent (in de ravijn des doods) dan ligt er een leven mét Christus in het verschiet. Dat is iets geheel nieuws.   Als jou dat geschiedt, dan is dat in 2023 en niet 2000 jaar terug.

Een ziekte ontstaat wanneer de communicatie van het kleinere organiserende energieveld met het nulpunt veld is verbroken. De oorzaak kan van alles zijn: een ongeluk, jarenlange stress, onderdrukking van gevoelens en pijn. Door de verstoring op te heffen, kan de universele levensenergie weer bij je komen en kan het lichaam zich zelf genezen. Positief denken bijvoorbeeld, genereert tachyonen uit het nulpunt veld. Maar wees eerlijk, wanneer je te kampen hebt met een vervelende ziekte of een nog vervelender huwelijk, dan is positief denken niet altijd even makkelijk en voor je het beseft, sluipt er op een onbewaakt moment toch weer een andere gedachte binnen, waardoor je niet in staat bent jezelf volledig open te stellen voor de spontane werking van tachyonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Aan dat scheermes van Ockham kunnen we ons ook lelijk snijden, heb de handleiding weer niet goed gelezen wellicht.

Ockhams scheermes kan nu worden toegepast door te zeggen dat zolang het niet duidelijk is hoe ruimtetijdkrommingen objectief (wetenschappelijk) gedefinieerd of aangetoond moeten worden, het beter is om het begrip überhaupt niet te gebruiken, en alternatieve verklaringen te zoeken die niet van ruimtekrommingen uitgaan, bijvoorbeeld fouten in de postulaten waarop het verschijnsel wordt geacht te rusten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Tomega:

Ockhams scheermes kan nu worden toegepast door te zeggen dat zolang het niet duidelijk is hoe ruimtetijdkrommingen objectief (wetenschappelijk) gedefinieerd of aangetoond moeten worden, het beter is om het begrip überhaupt niet te gebruiken, en alternatieve verklaringen te zoeken die niet van ruimtekrommingen uitgaan, bijvoorbeeld fouten in de postulaten waarop het verschijnsel wordt geacht te rusten.

Ockhams scheermes, of de wet van de spaarzaamheid, is de stelling dat wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, die hypothese gekozen moet worden die de minste aannames bevat en het kleinste aantal entiteiten veronderstelt. Het is een principe uit de kennistheorie dat wordt toegeschreven aan de 14e-eeuwse Engelse filosoof Willem van Ockham, een franciscaner monnik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Als door een carwash lopen voor zware trucks, maar dan met zandstralen.

https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Wijsheid-van-mystici/Martin-Buber-Ik-en-Jij/

Martin Buber en het ‘tussen’.

Citaat

Geen mens bestaat op zichzelf. Al voel ik mijzelf alleen, zelfs al leef ik als een kluizenaar, ik blijf altijd in relatie staan, met anderen, met de wereld, met God. De relatie staat tussen mij en wat mij omgeeft. Maar hoe de relatie eruitziet, kan verschillen. Dat hangt ook van mijn eigen houding af. Er zijn twee basisverhoudingen, Buber noemt het: grondwoorden. 

Ik sta niet te zandstralen , maar ik sta in verhouding met het opdringerige en schreeuwerige plaatje.  Daar betreden we het principe van polariteit.  Petra wordt blij van die schreeuwerige plaatjes, ik word onblij van die schreeuwerige plaatjes.  Zo heffen de tegendelen elkaar weer op.

Het geestelijk domein in een notendop.  Ik schenk mijn onblijheid aan jou, Petra schenkt haar blijheid.  Jij als man van het midden blijft onaangedaan.  Petra en ik doen het zware werk wel.

Citaat

Wezenlijk voor menszijn is ons vermogen tot ik-jij relaties. Dat is een (tijdelijke) vorm van relatie die ons als mens doet groeien, die kunst voortbrengt en de wereld vernieuwt. 

Gelukkig is het allemaal maar tijdelijk, na de onblijheid ben ik ook weer onaangedaan.  Want hoe slim Martin Buber ook is op één punt draagt hij onvoldoende kennis en wel op dit punt:

**Geen mens bestaat op zichzelf. **

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Martin Buber en het ‘tussen’. Ik sta niet te zandstralen , maar ik sta in verhouding met het opdringerige en schreeuwerige plaatje.  Daar betreden we het principe van polariteit.  Petra wordt blij van die schreeuwerige plaatjes, ik word onblij van die schreeuwerige plaatjes.  Zo heffen de tegendelen elkaar weer op. Het geestelijk domein in een notendop.  Ik schenk mijn onblijheid aan jou, Petra schenkt haar blijheid.  Jij als man van het midden blijft onaangedaan.  Petra en ik doen het zware werk wel. Gelukkig is het allemaal maar tijdelijk, na de onblijheid ben ik ook weer onaangedaan.  Want hoe slim Martin Buber ook is op één punt draagt hij onvoldoende kennis en wel op dit punt: Geen mens bestaat op zichzelf. 

Van niets kunnen we zeggen dat het ergens is, anders dan wat ongelijk verdeeld kan worden. 

2 uur geleden zei Hopper:

Martin Buber

Je bedoelt wellicht Justin Bieber, werkelijk geen idee waarom je altijd alles zo verwarrend wil maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Petra wordt blij van die schreeuwerige plaatjes, ik word onblij van die schreeuwerige plaatjes.  Zo heffen de tegendelen elkaar weer op.

Ik denk dat we al van geluk mogen spreken dat er geen andere mensen bestaan, stel je voor dat ze dit zouden begrijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid