Spring naar bijdragen

"En God zag dat het goed was" Het verschil tussen de Evolutietheorie, Evolutionisme en Sciëntisme


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 393
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is inderdaad een creationistisch argument. Ze erkennen wat zij Micro-evolutie noemen, de evolutie die zo snel gaat dat we het binnen een mensenleven kunnen zien. Maar het idee dat een Brontosaurus

De evolutieleer is niet slechts een menselijke fantasie maar ook nog eens biologisch onmogelijk. De mens die God en Zijn Woord verwerpt wordt echt verduisterd in het verstand. "Bewerende wijs te zijn,

Door het gebruik van het woordje "als" creëer je een voorwaarde om deze zogenaamde synthese levensvatbaar te maken. Een hoopje poep verdelen in drie stukken levert nog steeds poep op, met nog meer kan

27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Hebreeën 12:2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.

Hieruit blijkt dat de Schrift niet onveranderd bewaard is gebleven. "En is gezeten aan de rechter hand des troons van God" is een toevoeging, waardoor de dwaling ontstaat waarin Jezus Christus en de Vader als twee verschillende entiteiten worden gezien en aanbeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mohawk:

Hieruit blijkt dat de Schrift niet onveranderd bewaard is gebleven. "En is gezeten aan de rechter hand des troons van God" is een toevoeging, waardoor de dwaling ontstaat waarin Jezus Christus en de Vader als twee verschillende entiteiten worden gezien en aanbeden.

De Schrift dekt een lange tijd waarin Zijn komst en wederopstanding enkel de profetie vervult, en alzo de Schrift vervult. Het is volbracht bij Christus. 

Christus is de weg tot den Vader. Door Hem te volgen kom je bij de Vader aan, Hij (Christus) is de tussenpersoon die uw zondes kan vrijpleiten bij de Vader. door de wet toe te passen op de letter brengt het de dood. Maar Hij is gekomen opdat wij kunnen leven. Jezus is de nieuwe Adam waarin het evenbeeld van God ons opnieuw bekend mag worden. 

Door Christus hebben we een voorbeeld waardoor dwaling geen excuus meer kan zijn, het is ieder mens glashelder duidelijk dat Hij een perfect persoon vol van genade is. Wat zou Jezus doen is de levensvraag dat alles beantwoordt. 

Laten wij niet over de komma’s struikelen maar allen verbinden in het geheel, wat den duivel overwinnen is.

bewerkt door Fundamenteel
dt
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

De Schrift dekt een lange tijd waarin Zijn komst en wederopstanding enkel de profetie vervult, en alzo de Schrift vervult. Het is volbracht bij Christus. 

Christus is de weg tot den Vader. Door Hem te volgen kom je bij de Vader aan, Hij (Christus) is de tussenpersoon die uw zondes kan vrijpleiten bij de Vader. door de wet toe te passen op de letter brengt het de dood. Maar Hij is gekomen opdat wij kunnen leven. Jezus is de nieuwe Adam waarin het evenbeeld van God ons opnieuw bekend mag worden. 

Door Christus hebben we een voorbeeld waardoor dwaling geen excuus meer kan zijn, het is ieder mens glashelder duidelijk dat Hij een perfect persoon vol van genade is. Wat zou Jezus doen is de levensvraag die alles beantwoord. 

Laten wij niet over de komma’s struikelen maar allen verbinden in het geheel, wat den duivel overwinnen is.

BD.8141
1-3 april 1962

"En het Woord is vlees geworden!"

"En het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond!" Ik zelf, het eeuwige Woord kwam naar de aarde en nam een lichaam aan. Het was een daad van overgrote liefde en barmhartigheid dat Ik Mij bewogen voelde de verbinding met de mensen tot stand te brengen, die zich zo eindeloos ver van Mij verwijderd hadden. Die niet meer in staat waren mijn stem te vernemen, die mijn woord niet meer in zich konden vernemen en die geen enkele binding meer hadden met het Woord van eeuwigheid. Zij waren zelf schuld aan deze grote afstand tot Mij en nooit zou het hun mogelijk geweest zijn deze verwijdering van Mij, uit eigen kracht ongedaan te maken. Nimmer was het hun mogelijk geweest mijn woord te ervaren zoals in het allereerste begin, toen Ik met al de door Mij in het leven geroepen schepselen van gedachten kon wisselen door het woord. Daarom heeft mijn liefde zelf die grote verwijdering overbrugd. Ik kwam zelf naar de aarde en nam een lichaam aan en probeerde nu weer in verbinding te treden met mijn schepselen, om hen weer aan te spreken en voor hen een brug te bouwen die tot Mij terug voerde in het rijk van licht en zaligheid.

Ik zelf ben dat eeuwige Woord, maar Ik zou de mensen niet direct uit den hoge hebben kunnen aanspreken, om hen die eens als vrije schepselen van Mij zijn uitgegaan, daardoor niet in een dwangsituatie te plaatsen. Zij moesten die brug naar Mij uit vrije wil betreden, en dat kon Ik alleen bereiken door mijn aanspreken, dat echter niet op een ongewone manier maar als een van mens tot mens gesproken woord weerklinken moest. En daarom nam Ik een lichaam aan. Ik nam bezit van het menselijke omhulsel Jezus en sprak in dit omhulsel tot de mensen. Maar het was mijn woord dat tot hen sprak en Ik kon door dit woord de mensen de weg tonen. Ik kon hen onderrichten en hun mijn wil verkondigen. Ik kon hun het evangelie, de goddelijke leer van de liefde verkondigen, die hun zielen weer in die toestand brengen moest waardoor ieder mens zelf, als dat zijn ernstige wil was, mijn woord in zich zou kunnen vernemen. Maar eerst moesten de mensen verlost zijn van zonde en dood. Eerst moest de vroegere zondeschuld door de afval van Mij gedelgd zijn, opdat dan de verbinding met Mij bekroond kon worden met het uitgieten van mijn geest, opdat dan de mens zelf mijn stem weer in zich zou kunnen vernemen zoals het in het oerbegin was.

"Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond!". Hoe weinig mensen begrijpen de betekenis van deze woorden. Het eeuwige Woord daalde zelf naar de aarde af, want de mensheid verkeerde in grote nood en wist niets af van haar ellendige en troosteloze toestand, van de geestelijke duisternis waarin zij leefde. Zij waren geheel van Mij verwijderd en deden niets om deze grote afstand tot Mij te verminderen. En de mensen konden alleen geholpen worden door leringen die overeenstemden met de waarheid. Zij moesten de wil van hun God en Schepper leren kennen, en deze wil moest hun door mijzelf verkondigd worden. Ik zelf moest hen aanspreken, en dat kon alleen door een mens gedaan worden. Dus heb Ik mijzelf in deze mens belichaamd, want alleen zo was het mogelijk de mensen in alle waarheid te onderwijzen, ze opmerkzaam te maken op hun verkeerde levenswandel. Daardoor was het mogelijk hun mijn wil te verkondigen, en voor hen een levend voorbeeld te zijn hoe zij zelf hun leven moesten leiden om weer uit hun geestelijke duisternis te geraken en de weg te gaan die Ik de mensen toonde, opdat zij weer het eeuwige leven konden bereiken. Want zij waren door mijn tegenstander beïnvloed, die hen gedurig tot een liefdeloze leefwijze aanzette, waarin zij dan ook krachteloos waren en bleven en niets konden vergaren voor hun opwaartse ontwikkeling.

Ik zelf heb hun bewezen dat de liefde zich als een kracht doet gevoelen, want Ik heb de zieken genezen en ook andere wonderen gedaan die alleen de kracht van de liefde tot stand kon brengen. Ik heb hen ook onderwezen over de gevolgen van een liefdeloze levenswandel. Want Ik moest de mensen in de eerste plaats verklaren waarom zij zich in lichamelijke en geestelijke nood bevonden. Ik moest hen ervan overtuigen dat hun toestand als mens geen gelukkige genoemd kon worden en wat zij dus doen moesten om het ware geluk te bereiken. En dit alles moesten zij uit de mond van God vernemen. Mijn woord moesten zij kunnen horen, daarom kwam dat Woord zelf naar de aarde en werd mens. In de oertoestand weerklonk dat woord in ieder wezen en was het de oorzaak van onmetelijke zaligheid. Maar die zaligheid hebben de wezens zelf weggegooid omdat zij zich vrijwillig van Mij afkeerden, waardoor zij mijn woord niet meer konden vernemen omdat mijn woord een directe straling van liefde van mijn kant was, die de wezens nu echter afwezen.

De overgrote nood van de mensen op aarde bewoog mijn liefde en barmhartigheid hen zelf te benaderen en hen ondanks hun weerstand in het woord tegemoet te treden. En wie ook maar een vonkje liefde in zich liet ontbranden, die zag in Mij de Godheid en volgde Mij na. Maar meestal zag men in Mij slechts de mens en men beoordeelde dan ook mijn woord als dat van een mens. Ik was midden onder hen en zij herkenden Mij niet. En toch kon Ik het evangelie van de liefde verkondigen. Ik kon de goddelijke leer van de liefde steeds weer aan de mensen bekend maken. En Ik kon zelf mijn discipelen onderrichten en hen dan uitzenden in de wereld met de opdracht mijn evangelie te verkondigen en van Mij zelf te getuigen. Het Woord was zelf op de aarde gekomen en had een lichaam aangenomen tot zegen van de mensheid. En steeds als mijn woord weerklinkt, buigt zich mijn eindeloze liefde en barmhartigheid neer tot de mensheid en straalt haar liefde in de harten van de mensen die gewillig mijn woord aannemen, het aanhoren en als de stem van de Vader herkennen, en Mij dankbaar zijn voor deze grote genadegave. Want Ik zelf ben dat Woord van eeuwigheid. En wie Mij aanhoort verbindt zich ten nauwste met Mij en hij zal dan ook zijn laatste doel op aarde bereiken. Hij zal de totale vereniging bereiken met Mij - zijn God en Vader, tot wie hij nu voorgoed is teruggekeerd - en hij zal dan voor eeuwig zalig zijn.

Bron: https://www.berthadudde.net/Register/REG.8/BD.8141.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Laten wij niet over de komma’s struikelen maar allen verbinden in het geheel, wat den duivel overwinnen is.

De duivel, de satan, Gods tegenstander, kunnen wij niet overwinnen, deze overwinning is door God zelf behaald aan het kruis. Wij kunnen wel het duivelse karakter in onszelf overwinnen, maar alleen door Gods genade, wat zoveel betekent als hulp en bijstand. Alleen als wij de wereld overwinnen, waarvan de satan heer is, en Jezus Christus als de enige Machthebber erkennen, alleen als wij Jezus Christus boven alles liefhebben en iedere dag genade bij Hem afsmeken, kunnen wij het kwaad in onszelf overwinnen. Zonder Zijn hulp zijn wij niet in staat om de volmaaktheid, waaruit wij zijn ontstaan en die het doel is van Zijn schepping, uit eigen kracht te bereiken,

Niet de satan is de schuldige aan onze val, hij is slechts de aanstichter, wij hebben zelf uit vrije wil de liefde verloochent, tegen beter weten in. En wij doen dat als mens opnieuw, waardoor wij onze schuld iedere dag vergroten. Ook Adam kunnen wij niets verwijten, want uit onze liefde voor de wereld en onszelf blijkt dat wij geen haar beter zijn dan hij. Wij zijn geen haar beter dan de satan en geen haar beter dan Adam.

Alleen als wij het offer uit liefde dat God zelf heeft volbracht aan het kruis erkennen en Jezus Christus uit vrije wil navolgen, alleen als wij ons uit vrije wil aan het gebod van de liefde voor God en de naaste houden, kunnen wij de duivel in onszelf overwinnen en is de satan ons voorgoed kwijt. Maar tot die tijd zijn wij zijn bezit, ook al menen wij gelovig te zijn en noemen we onszelf christen. Wij kunnen geen twee heren dienen die elkaars tegenpool zijn. Wij kunnen niet de wereld en onszelf dienen en ook aanspraak maken op Gods koninkrijk. We zullen uit vrije wil moeten kiezen welke heer wij willen dienen, en naar wiens wil wij willen leven.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Zijn hier duizendtal tot miljoenen dagen nodig, of veranderen ze gewoon de klank (het woord)?

 

Ik begrijp dat mensen die in wonderen geloven en niets weten van natuurkunde, dit videootje volledig verkeerd interpreteren.

10 uur geleden zei Mohawk:

Hieruit blijkt dat de Schrift niet onveranderd bewaard is gebleven. "En is gezeten aan de rechter hand des troons van God" is een toevoeging, waardoor de dwaling ontstaat waarin Jezus Christus en de Vader als twee verschillende entiteiten worden gezien en aanbeden.

Dat zou goed kunnen.  Hoe weet je dat dit een toevoeging is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mohawk:

De duivel, de satan, Gods tegenstander, kunnen wij niet overwinnen, deze overwinning is door God zelf behaald aan het kruis. Wij kunnen wel het duivelse karakter in onszelf overwinnen, maar alleen door Gods genade, wat zoveel betekent als hulp en bijstand. Alleen als wij de wereld overwinnen, waarvan de satan heer is, en Jezus Christus als de enige Machthebber erkennen, alleen als wij Jezus Christus boven alles liefhebben en iedere dag genade bij Hem afsmeken, kunnen wij het kwaad in onszelf overwinnen. Zonder Zijn hulp zijn wij niet in staat om de volmaaktheid, waaruit wij zijn ontstaan en die het doel is van Zijn schepping, uit eigen kracht te bereiken,

Niet de satan is de schuldige aan onze val, hij is slechts de aanstichter, wij hebben zelf uit vrije wil de liefde verloochent, tegen beter weten in. En wij doen dat als mens opnieuw, waardoor wij onze schuld iedere dag vergroten. Ook Adam kunnen wij niets verwijten, want uit onze liefde voor de wereld en onszelf blijkt dat wij geen haar beter zijn dan hij. Wij zijn geen haar beter dan de satan en geen haar beter dan Adam.

Alleen als wij het offer uit liefde dat God zelf heeft volbracht aan het kruis erkennen en Jezus Christus uit vrije wil navolgen, alleen als wij ons uit vrije wil aan het gebod van de liefde voor God en de naaste houden, kunnen wij de duivel in onszelf overwinnen en is de satan ons voorgoed kwijt. Maar tot die tijd zijn wij zijn bezit, ook al menen wij gelovig te zijn en noemen we onszelf christen. Wij kunnen geen twee heren dienen die elkaars tegenpool zijn. Wij kunnen niet de wereld en onszelf dienen en ook aanspraak maken op Gods koninkrijk. We zullen uit vrije wil moeten kiezen welke heer wij willen dienen, en naar wiens wil wij willen leven.

Waar kan ik dat in de bijbel teruglezen dat de satan is overwonnen door de kruisdood van Jezus. Ik weet wel dat de dood overwonnen is, maar ben benieuwd naar teksten over de satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Waar kan ik dat in de bijbel teruglezen dat de satan is overwonnen door de kruisdood van Jezus. Ik weet wel dat de dood overwonnen is, maar ben benieuwd naar teksten over de satan.

"En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen. Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd." Kolossenzen 2:13-15

De "overheden en de machten" zijn in deze context de extensie van Gods tegenstander, de satan. Over hem heeft God getriomfeerd door zijn overwinning aan het kruis. En zo kwam de profetie in vervulling "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen." Genesis 3:15

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat zou goed kunnen.  Hoe weet je dat dit een toevoeging is?

Omdat het tot gevolg heeft dat Jezus Christus en God als twee verschillende entiteiten worden gezien en aanbeden.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp dat mensen die in wonderen geloven en niets weten van natuurkunde, dit videootje volledig verkeerd interpreteren.

Dat zou goed kunnen.  Hoe weet je dat dit een toevoeging is?

Zoals de maan en de seizoenen? Wie begrijpt wat hier niet, he? ;)

18 uur geleden zei Mohawk:

De duivel, de satan, Gods tegenstander, kunnen wij niet overwinnen, deze overwinning is door God zelf behaald aan het kruis. Wij kunnen wel het duivelse karakter in onszelf overwinnen, maar alleen door Gods genade, wat zoveel betekent als hulp en bijstand. Alleen als wij de wereld overwinnen, waarvan de satan heer is, en Jezus Christus als de enige Machthebber erkennen, alleen als wij Jezus Christus boven alles liefhebben en iedere dag genade bij Hem afsmeken, kunnen wij het kwaad in onszelf overwinnen. Zonder Zijn hulp zijn wij niet in staat om de volmaaktheid, waaruit wij zijn ontstaan en die het doel is van Zijn schepping, uit eigen kracht te bereiken,

Niet de satan is de schuldige aan onze val, hij is slechts de aanstichter, wij hebben zelf uit vrije wil de liefde verloochent, tegen beter weten in. En wij doen dat als mens opnieuw, waardoor wij onze schuld iedere dag vergroten. Ook Adam kunnen wij niets verwijten, want uit onze liefde voor de wereld en onszelf blijkt dat wij geen haar beter zijn dan hij. Wij zijn geen haar beter dan de satan en geen haar beter dan Adam.

Alleen als wij het offer uit liefde dat God zelf heeft volbracht aan het kruis erkennen en Jezus Christus uit vrije wil navolgen, alleen als wij ons uit vrije wil aan het gebod van de liefde voor God en de naaste houden, kunnen wij de duivel in onszelf overwinnen en is de satan ons voorgoed kwijt. Maar tot die tijd zijn wij zijn bezit, ook al menen wij gelovig te zijn en noemen we onszelf christen. Wij kunnen geen twee heren dienen die elkaars tegenpool zijn. Wij kunnen niet de wereld en onszelf dienen en ook aanspraak maken op Gods koninkrijk. We zullen uit vrije wil moeten kiezen welke heer wij willen dienen, en naar wiens wil wij willen leven.

Dus is Hem volgen de duivel en deze wereld overwinnen. 

10 uur geleden zei Breuk:

Waar kan ik dat in de bijbel teruglezen dat de satan is overwonnen door de kruisdood van Jezus. Ik weet wel dat de dood overwonnen is, maar ben benieuwd naar teksten over de satan.

Johannes 16.

Jezus zei: Johannes 16:8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: 9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien; 11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dus is Hem volgen de duivel en deze wereld overwinnen. 

Jezus navolgen is jezelf overwinnen. Je eigen begeerten de baas worden en je wil aan die van God onderwerpen, door er uit vrije wil naar te streven je wezen om te vormen tot liefde. Alleen dan kom je als overwinnaar uit de strijd die om je ziel gevoerd wordt. 

 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het gevolg,  dat schreef je al. Maar ik vroeg je hoe je weet dat dit een toevoeging is. 

Ik schreef: "Hieruit blijkt dat de Schrift niet onveranderd bewaard is gebleven." Hebreeën 12:2 is in mijn beleving een toevoeging aan het Woord omdat het een vreemd beeld van Jezus schetst. Het idee alleen al dat Jezus het kruis heeft verdragen omdat Hem vreugde in het vooruitzicht was gesteld is onzinnig. Jezus is het vleesgeworden Woord, Jezus is de Liefde zelf, Jezus is God! En om de valse bewering in Hebreeën 12:2 kracht bij te zetten wordt er nog een schepje bovenop gedaan door Jezus voor te stellen zittend aan de rechter hand van de troon van God. Dus het Woord zelf zit aan de rechter hand van zijn eigen troon, werkelijk? Ieder weldenkend mens kan tot de conclusie komen dat dit schriftgedeelte niet overeenstemt met het Woord en dus een toevoeging is.

Hebreeën 12:2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Mohawk:

Jezus navolgen is jezelf overwinnen. Je eigen begeerten de baas worden en je wil aan die van God onderwerpen, door er uit vrije wil naar te streven je wezen om te vormen tot liefde. Alleen dan kom je als overwinnaar uit de strijd die om je ziel gevoerd wordt. 

 

Ik schreef: "Hieruit blijkt dat de Schrift niet onveranderd bewaard is gebleven." Hebreeën 12:2 is in mijn beleving een toevoeging aan het Woord omdat het een vreemd beeld van Jezus schetst. Het idee alleen al dat Jezus het kruis heeft verdragen omdat Hem vreugde in het vooruitzicht was gesteld is onzinnig. Jezus is het vleesgeworden Woord, Jezus is de Liefde zelf, Jezus is God! En om de valse bewering in Hebreeën 12:2 kracht bij te zetten wordt er nog een schepje bovenop gedaan door Jezus voor te stellen zittend aan de rechter hand van de troon van God. Dus het Woord zelf zit aan de rechter hand van zijn eigen troon, werkelijk? Ieder weldenkend mens kan tot de conclusie komen dat dit schriftgedeelte niet overeenstemt met het Woord en dus een toevoeging is.

Hebreeën 12:2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.

Adam werd in de gelijkenis van God geschapen, maar dat evenbeeld viel en we worden allemaal in zonde geboren. De schuld van de zonde is de dood. Door geloof in Hem kan je het eeuwige leven winnen en heeft de dood geen grip meer over uw ziel. 

Laten wij ook niet vergeten dat Christus ons het agenda van de duivel openbaarde via Johannes den apostel. De openbaringen worden ons allen steeds duidelijker en meer en meer herkenbaar in deze tijd.

De duivel is nog op deze wereld, maar door Christus te volgen en niet toe te geven aan de lusten dezer wereld, kunt ook gij overwinnen. In Jezus’ Naam. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Adam werd in de gelijkenis van God geschapen, maar dat evenbeeld viel en we worden allemaal in zonde geboren. De schuld van de zonde is de dood. Door geloof in Hem kan je het eeuwige leven winnen en heeft de dood geen grip meer over uw ziel. 

De ziel van Adam was aanvoerder bij de val der geesten, daarom werd hij als eerste ziel in een mens belichaamd. Als Adam het enige gebod wat hem was gegeven had opgevolgd was zijn nageslacht hem gevolgd, zoals zij hem eerder zijn gevolgd in de diepste duisternis, de dood. Echter, de begeerte van Adam leidde ertoe dat hij opnieuw viel en zijn nageslacht met hem, de dood tot gevolg, wat dezelfde staat is waarin wij ons bevonden voor onze belichaming als mens, gebonden en van onze vrijheid beroofd. Door geloof alleen kunnen wij het eeuwige leven niet winnen, een geloof zonder werken is dood. Alleen het uit vrije wil opvolgen van het gebod van de liefde voor God en de naaste doet ons het eeuwige leven winnen.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Laten wij ook niet vergeten dat Christus ons het agenda van de duivel openbaarde via Johannes den apostel. De openbaringen worden ons allen steeds duidelijker en meer en meer herkenbaar in deze tijd.

Wat wij om ons heen zien gebeuren verloopt via de agenda van God. De duivel is maar een beperkte tijd gegeven zijn macht over de mensheid te laten gelden door over hen te heersen. De agenda van God bepaald hoeveel tijd hij nog heeft en daar heeft de duivel niets tegenin te brengen. Zijn agenda is niets waard en zal verbranden als zijn tijd om te heersen erop zit.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

De duivel is nog op deze wereld, maar door Christus te volgen en niet toe te geven aan de lusten dezer wereld, kunt ook gij overwinnen. In Jezus’ Naam. 

De duivel, de satan, is deze wereld. Deze wereld is zijn lichaam, alles wat wij om ons heen zien is zijn eigendom. Het vlees van ieder van ons behoort hem toe, daarom hebben wij een strijd te voeren tegen de begeerten van het vlees. De mens bestaat uit geest, ziel en lichaam. De ziel staat tussen de geest en het lichaam in en moet kiezen aan welke verlangens zij beantwoord. Beantwoord zij aan de begeerten van het lichaam dan volgt zij de wil van Gods tegenstander. Beantwoord zij aan de verlangens van de geest dan volgt zij de wil van God.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-7-2022 om 05:30 zei Petra.:

In deze Inleiding van het boek "En God zag dat het goed was" staan 25 theologische vragen die in het boek behandeld worden en waarom er discussie wordt aangeraden:

https://www.brevieruitgeverij.nl/wp-content/uploads/2019/01/fragment.pdf

"Het doel van dit boek is de 25 cruciale vragen scherp in beeld te krijgen en helder onderbouwde antwoorden daarop te formuleren. 
Het beoogt lezers die zich afvragen hoe het christelijk geloof en de evolutietheorie zich tot elkaar verhouden verder te helpen." 

Waar het mij voor om gaat is het idee: om het niet te hebben over de empirische kant van de evolutietheorie maar over de theologische vragen.

Volgens mij kan dat door scherp onderscheid te maken tussen Evolutietheorie, Evolutionisme, en Sciëntisme: 

Mijn gedachte is dat als we dit onderscheid op het netvlies houden dat de natuurwetenschap, de filosofie en de theologie elkaar niet noodzakelijkerwijze tegenspreken.  Wat denken jullie 

Om terug te komen op de vraag van Petra waarmee dit topic werd geopend.

Theologie is mensenwerk en als gevolg daarvan zijn er nogal wat verschillende theologische opvattingen. Dat het scheppingsverhaal uit Genesis, in diverse theologische benaderingen, niet wordt begrepen toont het gebrek aan waarheid en inzicht binnen deze theologische stromingen aan. Zou dit inzicht er wel zijn dan is er geen tegenspraak tussen het scheppingsverhaal uit Genesis en de evolutietheorie. De evolutietheorie beschrijft de ontwikkelingsgang van de materiële levensvormen door eeuwigheden heen. Het scheppingsverhaal uit Genesis beschrijft de ontwikkelingsgang van het geestelijke, de aard van de materie, door eeuwigheden heen. Deze sluiten elkaar dus niet uit maar vullen elkaar juist aan.

Dat is wat ik denk maar het staat iedereen natuurlijk vrij om er anders over te denken.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Breuk:

Waar kan ik dat in de bijbel teruglezen dat de satan is overwonnen door de kruisdood van Jezus. Ik weet wel dat de dood overwonnen is, maar ben benieuwd naar teksten over de satan.

Waarom staat er overheden en machten als er juist de satan wordt bedoeld. In heel dat hoofdstuk is dat niet te vinden. De satan wordt later aangehaald juist als mensen en overheden de kant van het kwaad kiezen.

De tekst in Genesis slaat op Israël (Jakob heeft met hiel te maken).

Ik zie dus niet de verbinding. 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Waarom staat er overheden en machten als er juist de satan wordt bedoeld. In heel dat hoofdstuk is dat niet te vinden. De satan wordt later aangehaald juist als mensen en overheden de kant van het kwaad kiezen.

Het woord 'satan' betekent 'tegenstander' en wordt ook gebruikt als Petrus probeert Jezus ervan te weerhouden zich vrijwillig over te geven aan zijn vijanden. Jezus zegt dan; "Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen", tegen Petrus. Terwijl Jezus kort daarvoor tegen Petrus zei;. "En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. " Het woord 'satan' wordt ook gebruikt als een Engel des Heren Bileam en zijn dienaren de weg verspert 'als zijn tegenstander'. In het Hebreeuws staat hier „tot een satan" (שָׂטָן śāṭān).

"Maar de toorn Gods ontbrandde, toen hij ging, en de Engel des Heren stelde zich op de weg als zijn tegenstander; (Bileam) reed op zijn ezelin en had twee zijner dienaren bij zich." Numeri 22:22

Het woord satan wordt in de bijbelse geschriften dus niet gebruikt om 'het kwaad' aan te duiden, het betekent gewoon 'tegenstander' meer niet.

Ook het woord duivel is geen benaming voor Gods tegenstander. Het woord duivel komt uit het Grieks (diablo) wat aanklager betekent. De naam van Gods tegenstander is dus niet bekend maar in brede kring wordt hij Lucifer genoemd, hoewel dit geen naam is die in de bijbel voorkomt. In de bijbel wordt hij 'zoon des dageraads' genoemd en daar is de naam Lucifer uit voortgekomen wat 'lichtdrager' betekent.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

De tekst in Genesis slaat op Israël (Jakob heeft met hiel te maken).

De profetie in Genesis 3:15 slaat niet op Israël, deze profetie wijst op de overwinning door Jezus aan het kruis. De hiel slaat op zijn lichaam, dat door Gods tegenstander werd vermorzeld aan het kruis. Wat heeft het land Israël van doen met deze overwinning? En Jacob, wat heeft hij van doen met deze profetie?

Ik zie het verband niet ...

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Mohawk:

De ziel van Adam was aanvoerder bij de val der geesten, daarom werd hij als eerste ziel in een mens belichaamd. Als Adam het enige gebod wat hem was gegeven had opgevolgd was zijn nageslacht hem gevolgd, zoals zij hem eerder zijn gevolgd in de diepste duisternis, de dood. Echter, de begeerte van Adam leidde ertoe dat hij opnieuw viel en zijn nageslacht met hem, de dood tot gevolg, wat dezelfde staat is waarin wij ons bevonden voor onze belichaming als mens, gebonden en van onze vrijheid beroofd. Door geloof alleen kunnen wij het eeuwige leven niet winnen, een geloof zonder werken is dood. Alleen het uit vrije wil opvolgen van het gebod van de liefde voor God en de naaste doet ons het eeuwige leven winnen.

Wat wij om ons heen zien gebeuren verloopt via de agenda van God. De duivel is maar een beperkte tijd gegeven zijn macht over de mensheid te laten gelden door over hen te heersen. De agenda van God bepaald hoeveel tijd hij nog heeft en daar heeft de duivel niets tegenin te brengen. Zijn agenda is niets waard en zal verbranden als zijn tijd om te heersen erop zit.

De duivel, de satan, is deze wereld. Deze wereld is zijn lichaam, alles wat wij om ons heen zien is zijn eigendom. Het vlees van ieder van ons behoort hem toe, daarom hebben wij een strijd te voeren tegen de begeerten van het vlees. De mens bestaat uit geest, ziel en lichaam. De ziel staat tussen de geest en het lichaam in en moet kiezen aan welke verlangens zij beantwoord. Beantwoord zij aan de begeerten van het lichaam dan volgt zij de wil van Gods tegenstander. Beantwoord zij aan de verlangens van de geest dan volgt zij de wil van God.

Geloof je dat we perfect geschapen zijn en het bloed corrumpeerde door een slechte entiteit? Wat wij dan de duivel noemen. 

Dat er geen evolutie plaatsnam om tot een complexiteit te komen, maar de complexiteit zich uitvouwde zoals weerlegd in Genesis 1? 

Volgens mij zal de duivel zijn piek mogen bereiken. Zelfs wanneer de duivel op zijn sterkste is, is deze zwak tegen Hem. De evolutieleer is een doctrine des duivel die de mensheid doet geloven in een oude aarde en warmer maakt naar transhumanisme. De creatie mag dan wel ouder zijn, wij mensen zijn piepjong en de eersten hebben ons nagelaten van waar ze komen. Het staat in steen geschreven. :) Er is een rode draad die herkenbaar is in diverse culturen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-10-2022 om 08:56 zei Mohawk:

worden en je wil aan die van God onderwerpen, door er uit vrije wil naar te streven

Dit kan niet, ik begrijp iniet dat mensen zoiets kunnen zeggen. Als je jouw wil aan een ander onderwerpt, is er per definitie geen sprake meer van een vrije wil. Bij een vrije wil is jouw wil niet ondergeschikt aan een ander. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Geloof je dat we perfect geschapen zijn en het bloed corrumpeerde door een slechte entiteit? Wat wij dan de duivel noemen. 

Nee, dat is niet wat ik geloof. Ik geloof dat onze ziel corrumpeerde tegen beter weten in en dus door eigen schuld, en er eeuwigheden overheen gingen voor onze ziel werd belichaamd als mens. Ik geloof dus dat wij zelf verantwoordelijk zijn en het misplaatst is om Gods tegenstander daar de schuld van te geven. Daarom is Gods tegenstander de aanklager (de duivel), we zijn zelf verantwoordelijk en daarom klaagt hij ons aan.

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat er geen evolutie plaatsnam om tot een complexiteit te komen, maar de complexiteit zich uitvouwde zoals weerlegd in Genesis 1? 

Dat wordt niet weerlegd in Genesis 1, zoals ik eerder schreef.

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij zal de duivel zijn piek mogen bereiken. Zelfs wanneer de duivel op zijn sterkste is, is deze zwak tegen Hem. De evolutieleer is een doctrine des duivel die de mensheid doet geloven in een oude aarde en warmer maakt naar transhumanisme. De creatie mag dan wel ouder zijn, wij mensen zijn piepjong en de eersten hebben ons nagelaten van waar ze komen. Het staat in steen geschreven. :) Er is een rode draad die herkenbaar is in diverse culturen. 

De evolutietheorie is geen doctrine van Gods tegenstander. Een evolutieleer zou dat kunnen zijn als het bestaan van God en de geestelijke wereld wordt ontkent. Darwin, de grondlegger van de evolutietheorie heeft het bestaan van God nooit ontkent. Wel verzette hij zich tegen de doctrine van de kerkleer dat de aarde in zes dagen, bestaande uit 6 etmalen van 24 uur, geschapen is. Deze doctrine is een leugen en kan daarom als het werk van Gods tegenstander, worden beschouwd.

Gods tegenstander is buitengewoon intelligent en houdt zich voornamelijk bezig met de door mensen opgerichte kerken. Hij verspeelt geen tijd en vindt zich, sinds het ontstaan van deze kerken, gewillige dienaren die zijn leugens via de kansel verspreidden. Het probleem van gelovigen die zich conformeren aan een kerkleer is dat zij de intelligentie van Gods tegenstander onderschatten.

De mensheid is niet piepjong, wij hebben er geen idee van wat zich door eeuwigheden heen op aarde heeft afgespeeld. Het aardoppervlak is meerdere keren omgevormd en daarmee is de kennis uit voorgaande perioden verloren gegaan. Dat er oude geschriften gevonden zijn in deze, de meest recente periode, uitgehouwen in steen, is geen bewijs wat kan worden aangevoerd als wordt gesteld dat de mensheid hooguit 6000 jaar bestaat.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit kan niet, ik begrijp iniet dat mensen zoiets kunnen zeggen. Als je jouw wil aan een ander onderwerpt, is er per definitie geen sprake meer van een vrije wil. Bij een vrije wil is jouw wil niet ondergeschikt aan een ander. 

Het je uit vrije wil onderwerpen aan de wil van God, die alleen maar wil dat wij ons tot volmaakte liefdevolle wezens ontwikkelen, is een keuze, je hoeft dat niet te doen. Als je je er prettiger bij voelt om de liefdeloosheid aan te hangen mag dat. Niemand, en zeker God niet, dwingt jou ertoe lief te hebben.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mohawk:

Nee, dat is niet wat ik geloof. Ik geloof dat onze ziel corrumpeerde tegen beter weten in en dus door eigen schuld, en er eeuwigheden overheen gingen voor onze ziel werd belichaamd als mens. Ik geloof dus dat wij zelf verantwoordelijk zijn en het misplaatst is om Gods tegenstander daar de schuld van te geven. Daarom is Gods tegenstander de aanklager (de duivel), we zijn zelf verantwoordelijk en daarom klaagt hij ons aan.

 

In de zielsvermogens liggen zaken als lust, begeerte en dergelijke.   Eigen schuld is een groot woord, wel is het eigen schuld als we niet uit eigen beweging een einde maken aan dergelijke zaken.  Dan hou je een uitgeklede, naakte ziel over.  Zodat de ziel zichzelf leert kennen.  Dus ja, we zijn zelf verantwoordelijk, maar heb mededogen met hen die nog onder invloed staan van lust, begeerte, hebzucht e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

In de zielsvermogens liggen zaken als lust, begeerte en dergelijke.   Eigen schuld is een groot woord, wel is het eigen schuld als we niet uit eigen beweging een einde maken aan dergelijke zaken.  Dan hou je een uitgeklede, naakte ziel over.  Zodat de ziel zichzelf leert kennen.  Dus ja, we zijn zelf verantwoordelijk, maar heb mededogen met hen die nog onder invloed staan van lust, begeerte, hebzucht e.d.

Zaken als lust, begeerte, hebzucht e.d. komen niet uit de ziel voort maar uit het lichaam, uit het vlees. De ziel heeft een voorgeschiedenis, eeuwigheden geleden heeft zij zich van de liefde afgekeerd en dat is haar eigen schuld, omdat zij beter had kunnen weten. Onze ziel handelde tegen het Woord in, dat alle in volmaaktheid geschapen geesten konden vernemen. Het is dus onze eigen schuld dat wij gevallen geesten zijn. Dat wij nu, als mens belichaamd, in vrijheid kunnen kiezen welke heer wij willen dienen is genade. Om dat mogelijk te maken is het universum, waar de aarde deel van uitmaakt, door God geschapen uit liefde voor het gevallen geestelijke. 

Dat het overgrote deel van de mensheid opnieuw valt is ook eigen schuld, omdat wij het Woord opnieuw kunnen vernemen als wij er maar voor openstaan en ernaar willen luisteren. Dus van de kant van God uit is er mededogen en genade in overvloed, alleen besluiten velen daar niets mee te doen. De "zwaarste straf" die door God in het vooruitzicht wordt gesteld is dat iedere ziel die zich opnieuw tegen de liefde verzet opnieuw in de aardse materie wordt gebonden en daardoor opnieuw van haar vrijheid wordt beroofd, en er weer opnieuw eeuwigheden overheen gaan voordat de ziel, wederom als mens, een herkansing zal krijgen. Ook Gods tegenstander zal terugkeren naar God. Als laatste verloren zoon zal ook Lucifer met open armen worden ontvangen door God als hij zijn weerstand tegen de liefde opgeeft en uit vrije wil de volmaaktheid bereikt. Daarom durven de Engelen Gods geen smadelijk oordeel over hem te vellen, omdat zij weten dat Gods tegenstander, zij het na een zeer lange tijd, weer in zijn oude glorie zal worden herstelt.

Het doel van God is dat iedere knie zich eens uit vrije wil voor Jezus Christus buigt. En dat doel zal God ook zeker bereiken omdat de Liefde alles overwint. Maar voor dat doel is bereikt zullen er nog eeuwigheden overheen gaan en zal de aarde nog talloze keren worden omgevormd zodat het ontwikkelingsproces van het gevallen geestelijke op aarde door kan gaan. God heeft geen haast en gaat grondig te werk.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Mohawk:

Zaken als lust, begeerte, hebzucht e.d. komen niet uit de ziel voort maar uit het lichaam, uit het vlees. De ziel heeft een voorgeschiedenis, eeuwigheden geleden heeft zij zich van de liefde afgekeerd en dat is haar eigen schuld, omdat zij beter had kunnen weten. Onze ziel handelde tegen het Woord in, dat alle in volmaaktheid geschapen geesten konden vernemen. Het is dus onze eigen schuld dat wij gevallen geesten zijn. Dat wij nu, als mens belichaamd, in vrijheid kunnen kiezen welke heer wij willen dienen is genade. Om dat mogelijk te maken is het universum, waar de aarde deel van uitmaakt, door God geschapen uit liefde voor het gevallen geestelijke. 

Dat het overgrote deel van de mensheid opnieuw valt is ook eigen schuld, omdat wij het Woord opnieuw kunnen vernemen als wij er maar voor openstaan en ernaar willen luisteren. Dus van de kant van God uit is er mededogen en genade in overvloed, alleen besluiten velen daar niets mee te doen. De "zwaarste straf" die door God in het vooruitzicht wordt gesteld is dat iedere ziel die zich opnieuw tegen de liefde verzet opnieuw in de aardse materie wordt gebonden en daardoor opnieuw van haar vrijheid wordt beroofd, en er weer opnieuw eeuwigheden overheen gaan voordat de ziel, wederom als mens, een herkansing zal krijgen. Ook Gods tegenstander zal terugkeren naar God. Als laatste verloren zoon zal ook Lucifer met open armen worden ontvangen door God als hij zijn weerstand tegen de liefde opgeeft en uit vrije wil de volmaaktheid bereikt. Daarom durven de Engelen Gods geen smadelijk oordeel over hem te vellen, omdat zij weten dat Gods tegenstander, zij het na een zeer lange tijd, weer in zijn oude glorie zal worden herstelt.

Het doel van God is dat iedere knie zich eens uit vrije wil voor Jezus Christus buigt. En dat doel zal God ook zeker bereiken omdat de Liefde alles overwint. Maar voor dat doel is bereikt zullen er nog eeuwigheden overheen gaan en zal de aarde nog talloze keren worden omgevormd zodat het ontwikkelingsproces van het gevallen geestelijke op aarde door kan gaan. God heeft geen haast en gaat grondig te werk.

Ziel en lichaam zijn niet gescheiden van elkaar.  Het vermogen om te begeren ligt op de ziel, het begeren zelf ligt in het lichaam.  Blijft de mens maar zijn lichamelijke genoegens achterna lopen, dan blijft de mens hier onwetend van.  En daarmee ook onwetend van dat wat we 'liefde' noemen.    Wie zelfzucht nastreeft keert zich automatisch al af van de liefde.  Grosso modo kan ieder mens telkens weer kiezen voor de liefde of de zelfzucht.

 

Verder kunnen we maar beter niet God's bedoelingen (Het doel van God) gaan interpreteren.  Buigen voor Jezus staat nergens geschreven, het was juist Jezus die boog voor zijn leerlingen (de voetwassing).  Liefde bereikt namelijk geen enkel doel.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hopper:

Ziel en lichaam zijn niet gescheiden van elkaar.  Het vermogen om te begeren ligt op de ziel, het begeren zelf ligt in het lichaam.  Blijft de mens maar zijn lichamelijke genoegens achterna lopen, dan blijft de mens hier onwetend van.  En daarmee ook onwetend van dat wat we 'liefde' noemen.    Wie zelfzucht nastreeft keert zich automatisch al af van de liefde.  Grosso modo kan ieder mens telkens weer kiezen voor de liefde of de zelfzucht.

Ieder mens bestaat uit geest, ziel en lichaam. De geest in ons is het aandeel van God dat hijzelf in ieder mens heeft gelegd. De geest in de mens is dus op de hoogte van Gods wil en spoort ons aan om de liefde na te streven. De geest in ons uit zich door het geweten, daarom hoeft niemand onwetend te zijn van dat wat God wil. Iedereen weet dat hij verkeerd bezig is als hij zijn naaste gebrek laat lijden, misbruik maakt van anderen of een ander om het leven brengt, en iedereen weet dat hij goed bezig is als hij de ander uit liefde helpt. Nu kan een mens de stem van zijn geweten, de stem van de geest in hem, ook het zwijgen opleggen en er zijn veel mensen die dat doen. Dan echter is de ziel in de mens reddeloos verloren want alleen de geest in hem kan de ziel in de waarheid leiden. Gelukkig blijft God zich tot op de laatste dag van ieder mensenleven inspannen en op de ziel inwerken om haar op andere gedachten te brengen. Daarom worden mensen vaak getroffen door noodlot van allerlei aard en geconfronteerd met de gevolgen van liefdeloos handelen. Zodat zij ook aan de lijve ondervinden wat het gevolg van liefdeloosheid is, en mogelijk tot inkeer komen als zij zichzelf eens kritisch onder de loep nemen.

41 minuten geleden zei Hopper:

Verder kunnen we maar beter niet God's bedoelingen (Het doel van God) gaan interpreteren.  Buigen voor Jezus staat nergens geschreven, het was juist Jezus die boog voor zijn leerlingen (de voetwassing).  Liefde bereikt namelijk geen enkel doel.....

Waarom kunnen wij maar beter Gods doel niet interpreteren? Het lijkt mij het meest belangrijke wat er is, het doel te weten wat God met zijn schepping en met ons persoonlijk heeft.

"Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!" Filippenzen 2:9-11

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Mohawk:

De profetie in Genesis 3:15 slaat niet op Israël, deze profetie wijst op de overwinning door Jezus aan het kruis. De hiel slaat op zijn lichaam, dat door Gods tegenstander werd vermorzeld aan het kruis. Wat heeft het land Israël van doen met deze overwinning? En Jacob, wat heeft hij van doen met deze profetie?

Ik zie het verband niet ...

Het boek Genesis gaat over de ‘wording’ van Israël. Het is een complex ontstaan verhaal en heeft door meerdere schrijvers uiteindelijk de huidige vorm gekregen.

Die schrijvers weten niets over Jezus en het kruis en jij leest dat vanuit een christelijke context erin (zoals velen). De schrijvers schrijven in Genesis over de nakomelingen van Jakob (Israël).

In de naam van Jakob zit (vermoedelijk) wel een verwijzing naar hiel (hielenlichter). Dat de hiel wordt geraakt kan dan al een aanwijzing zijn naar het leed (o.a. via de ballingschap) dat Israël overkomt.

Ps. de schrijvers van het OT vertellen niet magisch over zaken die later afspelen. Het is eerder andersom. De schrijvers van het NT wijzen terug naar het OT. Ze herkennen zich in de verhalen en leggen hiermee de verbinding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid