Spring naar bijdragen

"En God zag dat het goed was" Het verschil tussen de Evolutietheorie, Evolutionisme en Sciëntisme


Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei Breuk:

Het boek Genesis gaat over de ‘wording’ van Israël. Het is een complex ontstaan verhaal en heeft door meerdere schrijvers uiteindelijk de huidige vorm gekregen.

Het boek Genesis gaat over het nageslacht van Adam waaruit, generaties later, de Messias, de Bevrijder, de goddelijke Verlosser voort zou komen en daar gaat de profetie uit Genesis 3:15 over. Het boek Genesis gaat niet over de 'wording van Israël'. In het boek Genesis is Israël een persoon, Jozef was de zoon van Israël.

"Israël dan woonde in het land Egypte, in het land Gosen, en zij werden daar ingezetenen. Zij waren vruchtbaar en vermenigvuldigden zich zeer. En Jakob leefde in het land Egypte nog zeventien jaar, en de dagen van Jakob, de jaren zijns levens, waren honderd zevenenveertig jaar. Toen de tijd naderde, dat Israël sterven zou, riep hij zijn zoon Jozef en zeide tot hem: Indien gij mij genegenheid toedraagt, leg dan uw hand onder mijn heup, (en zweer) dat gij mij liefde en trouw zult bewijzen: begraaf mij niet in Egypte. Want ik wil bij mijn vaderen liggen, vervoer mij daarom uit Egypte en begraaf mij in hun graf. En hij zeide: Ik zal doen naar uw woord. Daarop zeide hij: Zweer het mij dan. En hij zwoer het hem. En Israël boog zich aanbiddend neder aan het hoofdeinde van het bed." Genesis 47:27-31

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 393
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is inderdaad een creationistisch argument. Ze erkennen wat zij Micro-evolutie noemen, de evolutie die zo snel gaat dat we het binnen een mensenleven kunnen zien. Maar het idee dat een Brontosaurus

De evolutieleer is niet slechts een menselijke fantasie maar ook nog eens biologisch onmogelijk. De mens die God en Zijn Woord verwerpt wordt echt verduisterd in het verstand. "Bewerende wijs te zijn,

Door het gebruik van het woordje "als" creëer je een voorwaarde om deze zogenaamde synthese levensvatbaar te maken. Een hoopje poep verdelen in drie stukken levert nog steeds poep op, met nog meer kan

1 uur geleden zei Mohawk:

Het boek Genesis gaat over het nageslacht van Adam waaruit, generaties later, de Messias, de Bevrijder, de goddelijke Verlosser voort zou komen en daar gaat de profetie uit Genesis 3:15 over. Het boek Genesis gaat niet over de 'wording van Israël'. In het boek Genesis is Israël een persoon, Jozef was de zoon van Israël.

"Israël dan woonde in het land Egypte, in het land Gosen, en zij werden daar ingezetenen. Zij waren vruchtbaar en vermenigvuldigden zich zeer. En Jakob leefde in het land Egypte nog zeventien jaar, en de dagen van Jakob, de jaren zijns levens, waren honderd zevenenveertig jaar. Toen de tijd naderde, dat Israël sterven zou, riep hij zijn zoon Jozef en zeide tot hem: Indien gij mij genegenheid toedraagt, leg dan uw hand onder mijn heup, (en zweer) dat gij mij liefde en trouw zult bewijzen: begraaf mij niet in Egypte. Want ik wil bij mijn vaderen liggen, vervoer mij daarom uit Egypte en begraaf mij in hun graf. En hij zeide: Ik zal doen naar uw woord. Daarop zeide hij: Zweer het mij dan. En hij zwoer het hem. En Israël boog zich aanbiddend neder aan het hoofdeinde van het bed." Genesis 47:27-31

Klopt het gaat om Jakob maar uiteindelijk om de verwekkingen van Jakob en dat zijn de zonen die nog een heel aantal hoofdstukken in Genesis beslaan met de verhalen over Jozef in Egypte.

De latere stammen in Juda en Israël beschrijven hiermee hun geschiedenis. De schrijvers combineren allerlei verhalen tot een compositie. Lees anders Wikipedia over Genesis. Het heeft nog nog niet zo veel zin om over Jezus als Messias te praten in dit stadium. Het gaat eerst om hoe de stammen samen een eenheid vormen en ook de catastrofe van de ballingschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

In de naam van Jakob zit (vermoedelijk) wel een verwijzing naar hiel (hielenlichter). Dat de hiel wordt geraakt kan dan al een aanwijzing zijn naar het leed (o.a. via de ballingschap) dat Israël overkomt.

Jakob, de vader van Jozef kreeg de naam Israël, wat 'strijder Gods' betekent, nadat hij een strijd met God en mensen had overwonnen, waaruit hij gezegend maar met een ontwrichte heup (dus geen hiel) tevoorschijn kwam. Daarom wordt zijn nageslacht 'de Israëlieten' genoemd en het volk dat uit zijn nageslacht voortkwam 'Israël'. Waar de twaalf stammen van Israël (Jakob) zijn gebleven weet niemand.

Alleen God weet welke huidige bloedlijnen uit het oorspronkelijke volk 'Israël' voortkomen en dat vind ik prima zo. Het lijkt mij niet van belang voor mijn geestelijke ontwikkeling om dat te weten.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mohawk:

Jakob, de vader van Jozef kreeg de naam Israël, wat 'strijder Gods' betekent, nadat hij een strijd met God en mensen had overwonnen, waaruit hij gezegend maar met een ontwrichte heup (dus geen hiel) tevoorschijn kwam. Daarom wordt zijn nageslacht 'de Israëlieten' genoemd en het volk dat uit zijn nageslacht voortkwam 'Israël'. Waar de twaalf stammen van Israël (Jakob) zijn gebleven weet niemand.

Alleen God weet welke huidige bloedlijnen uit het oorspronkelijke volk 'Israël' voortkomen en dat vind ik prima zo. Het lijkt mij niet van belang voor mijn geestelijke ontwikkeling om dat te weten.

Indien je begrijpt dat Genesis vanaf hoofdstuk 1 al gaat over de ‘wording’ van het volk Israël tussen de volkeren op de aarde die God hen geeft, dan ga je geen natuurkundige of algemene duiding aan het verhaal geven. De schrijvers (meerdere) is  het daar niet om te doen. Ze werken toe naar de beschrijving van hun eigen identiteit. De teksten zijn ook veel jonger dan je verwacht, daarom spelen er allerlei verhalen en motieven uit Babel een rol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Breuk:

Indien je begrijpt dat Genesis vanaf hoofdstuk 1 al gaat over de ‘wording’ van het volk Israël tussen de volkeren op de aarde die God hen geeft, dan ga je geen natuurkundige of algemene duiding aan het verhaal geven. De schrijvers (meerdere) is  het daar niet om te doen. Ze werken toe naar de beschrijving van hun eigen identiteit. De teksten zijn ook veel jonger dan je verwacht, daarom spelen er allerlei verhalen en motieven uit Babel een rol.

Het gaat in dit topic over de verschillende opvattingen wat betreft het scheppingsverhaal, zoals beschreven in het eerste hoofdstuk van het boek Genesis, en hoe dat zich verhoudt tot de evolutietheorie. Nu gaat het over het volk Israël (Jakobs nageslacht), wat in het boek Exodus pas een rol krijgt en daarin voor het eerst zo wordt genoemd. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat het onderwerp van een topic steeds veranderd. Toch wil ik me niet op alle winden mee laten voeren en blijf liever bij het onderwerp. Zoals ik eerder schreef, waar de twaalf stammen van Israël (Jakob) zijn gebleven weet niemand. Het is dus voor mij niet relevant, ik kan er niet zo veel mee. De profetie in Genesis 3:15 slaat op de overwinning van Jezus Christus aan het kruis, de tweede Adam, en niet op het volk Israël. Dat is mijn mening, jij mag er natuurlijk anders over denken. Ik schrijf nergens dat ik gelijk heb, ik schrijf alleen wat ik geloof dat waar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Mohawk:

Het gaat in dit topic over de verschillende opvattingen wat betreft het scheppingsverhaal, zoals beschreven in het eerste hoofdstuk van het boek Genesis, en hoe dat zich verhoudt tot de evolutietheorie. Nu gaat het over het volk Israël (Jakobs nageslacht), wat in het boek Exodus pas een rol krijgt en daarin voor het eerst zo wordt genoemd. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat het onderwerp van een topic steeds veranderd. Toch wil ik me niet op alle winden mee laten voeren en blijf liever bij het onderwerp. Zoals ik eerder schreef, waar de twaalf stammen van Israël (Jakob) zijn gebleven weet niemand. Het is dus voor mij niet relevant, ik kan er niet zo veel mee. De profetie in Genesis 3:15 slaat op de overwinning van Jezus Christus aan het kruis, de tweede Adam, en niet op het volk Israël. Dat is mijn mening, jij mag er natuurlijk anders over denken. Ik schrijf nergens dat ik gelijk heb, ik schrijf alleen wat ik geloof dat waar is.

De schrijvers van Genesis weten niets over Jezus. Genesis is erg beïnvloed door de tijd dat de eindcompositie is gedaan. Allerlei verhalen uit de Babylonische tijd spelen een rol. Het is geen beschrijving hoe de kosmos en de mensheid is ontstaan, maar het is de start van het verhaal hoe het volk Israël is ontstaan. Voor inzicht in evolutie en kosmologie kun je je beter verdiepen in de huidige wetenschappelijke inzichten. De bijbel vertelt daar niets over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Breuk:

De schrijvers van Genesis weten niets over Jezus. Genesis is erg beïnvloed door de tijd dat de eindcompositie is gedaan. Allerlei verhalen uit de Babylonische tijd spelen een rol. Het is geen beschrijving hoe de kosmos en de mensheid is ontstaan, maar het is de start van het verhaal hoe het volk Israël is ontstaan. Voor inzicht in evolutie en kosmologie kun je je beter verdiepen in de huidige wetenschappelijke inzichten. De bijbel vertelt daar niets over.

Dus volgens jou hebben de "schrijvers" van het boek Genesis het scheppingsverhaal erbij verzonnen om hun ontstaansgeschiedenis een beetje op te leuken. En er ook een profetie aan toegevoegd die betrekking zou hebben op het volk Israël wat niet in het boek Genesis voorkomt. Vreemd verhaal, ik kan er niets mee.

Maar als dat zo zou zijn, wat heeft het volk Israël dan bijgedragen aan het vermorzelen van de kop van de slang? Niets toch, sterker nog, zij hebben Jezus op een laffe manier gekruisigd door de Romeinen voor hun karretje te spannen. De rol van het volk Israël is daarmee tot een einde gekomen. In de eindtijd, de tijd waarin we nu leven, zullen de twaalf stammen nog een rol spelen omdat de discipelen van Jezus in de eindtijd hiervan afstammen. Maar niemand weet wie dat zijn en waar ze zijn. Maar ook zij zullen de kop van de slang niet vermorzelen want dat heeft Jezus Christus al voor hen gedaan.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mohawk:

Dus volgens jou hebben de "schrijvers" van het boek Genesis het scheppingsverhaal erbij verzonnen om hun ontstaansgeschiedenis een beetje op te leuken. En er ook een profetie aan toegevoegd die betrekking zou hebben op het volk Israël wat niet in het boek Genesis voorkomt. Vreemd verhaal, ik kan er niets mee.

Maar als dat zo zou zijn, wat heeft het volk Israël dan bijgedragen aan het vermorzelen van de kop van de slang? Niets toch, sterker nog, zij hebben Jezus op een laffe manier gekruisigd door de Romeinen voor hun karretje te spannen. De rol van het volk Israël is daarmee tot einde gekomen. In de eindtijd, de tijd waarin we nu leven, zullen de twaalf stammen nog een rol spelen omdat de discipelen van Jezus in de eindtijd hiervan afstammen. Maar niemand weet wie dat zijn en waar ze zijn. Maar ook zij zullen de kop van de slang niet vermorzelen want dat Jezus Christus al voor hen gedaan.

Wellicht is het voor jou nieuw maar Jezus is een Jood en onderdeel van het volk Israël. Vervangingstheologie is wel een tijdje al achterhaald hoor. 
De teksten over de kop en de hiel zijn inderdaad niet zo eenvoudig te begrijpen, ze slaan echter niet op Jezus, want de schrijvers zegt dat niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Wellicht is het voor jou nieuw maar Jezus is een Jood en onderdeel van het volk Israël.

Ja, vreselijk toch, vermoord door zijn eigen volk.

2 minuten geleden zei Breuk:

De teksten over de kop en de hiel zijn inderdaad niet zo eenvoudig te begrijpen, ze slaan echter niet op Jezus, want de schrijvers zegt dat niets.

Wat weet jij van de schrijvers? Was je erbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Agreed to disagree Mohawk. Ja je legt je standpunt goed uit en weet het goed te verwoorden waarvoor respect. Maar ik ben het echt wel oneens over de evolutietheorie. God heeft iedere soort naar diens aard geschapen waarin micro evolutie mogelijk is. Maar vissen worden geen mensen mits <500 miljoen jaar tijd.

De hele creatie wordt opgesteld voor de mens, maar er zijn nog machten boven de mens gaande. Zij die ons moesten dienen hebben ervoor gezorgd dat de ganse mensheid in een status van slavernij terecht kwam. Ze keerde zich tegen het oorspronkelijke, knoeide met genetica en baarden alzo de Nephilim. Vandaag zijn ze (gevallen engelen) opnieuw actief met het lgbqt agenda waarvoor de evolutietheorie nodig was om de geesten te preppen. De T, dat is de opstap naar de volgende fase... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mohawk:

Ja, vreselijk toch, vermoord door zijn eigen volk.

Wat weet jij van de schrijvers? Was je erbij?

Dan kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: waar staat dat Jezus aan het kruis de overwinning op Satan heeft gehaald. Zoek maar eens op dat woord in de brieven en Openbaring. 
 

En over de schrijvers: ik ben niet zo geleerd, maar anderen weten de teksten wel te plaatsen in de tijd en de betekenis te duiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Dan kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: waar staat dat Jezus aan het kruis de overwinning op Satan heeft gehaald. Zoek maar eens op dat woord in de brieven en Openbaring. 
 

En over de schrijvers: ik ben niet zo geleerd, maar anderen weten de teksten wel te plaatsen in de tijd en de betekenis te duiden. 

Johannes 16.

Kolossenzen 2:14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; 15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Johannes 16.

Jezus zegt dit voor zijn kruisdood (maar ik snap ook wel dat het zijn leerlingen zijn die dit later opschrijven over Jezus). Ik wil het ook niet ontkennen, maar de bijbel zegt niet dat de Satan ‘weg’ is na de kruisdood. Wel dat zijn aanklacht geen relevantie meer heeft, mits je de kant van Jezus kiest en niet de kant van Satan.

16 minuten geleden zei Fundamenteel:

Johannes 16.

Kolossenzen 2:14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; 15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.

Het handschrift is de wet? En waarom staat er geen Satan maar wel ‘Overheden en machten’?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Breuk:

Jezus zegt dit voor zijn kruisdood (maar ik snap ook wel dat het zijn leerlingen zijn die dit later opschrijven over Jezus). Ik wil het ook niet ontkennen, maar de bijbel zegt niet dat de Satan ‘weg’ is na de kruisdood. Wel dat zijn aanklacht geen relevantie meer heeft, mits je de kant van Jezus kiest en niet de kant van Satan.

Het handschrift is de wet? En waarom staat er geen Satan maar wel ‘Overheden en machten’?

Jezus heeft de dood overwonnen en alzo dus de duivel. Na Zijn wederopstanding is Hij naar de rechterhand van God opgestegen en gaf de openbaringen aan Johannes. De duivel is overwonnen en veroordeeld, maar moet nog gebonden worden voor 1000 jaar om daarna pas definitief overwonnen te worden. 

De duivel heeft nog macht, maar niet over Hem. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Agreed to disagree Mohawk. Ja je legt je standpunt goed uit en weet het goed te verwoorden waarvoor respect. Maar ik ben het echt wel oneens over de evolutietheorie. God heeft iedere soort naar diens aard geschapen waarin micro evolutie mogelijk is. Maar vissen worden geen mensen mits <500 miljoen jaar tijd.

Mee eens Funda, de evolutietheorie is bullshit, maar daar kwam Darwin zelf ook achter toen hij de sterrenhemel bekeek. Ook bij het zien van de complexiteit van het menselijk oog kon hij zich niet voorstellen dat dit uit een toevallige samenloop van omstandigheden was ontstaan. Wat Darwin wel heeft aangetoond is dat de aarde niet 6000 jaar geleden in zes etmalen geschapen kan zijn.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

De hele creatie wordt opgesteld voor de mens, maar er zijn nog machten boven de mens gaande. Zij die ons moesten dienen hebben ervoor gezorgd dat de ganse mensheid in een status van slavernij terecht kwam. Ze keerde zich tegen het oorspronkelijke, knoeide met genetica en baarden alzo de Nephilim. Vandaag zijn ze (gevallen engelen) opnieuw actief met het lgbqt agenda waarvoor de evolutietheorie nodig was om de geesten te preppen. De T, dat is de opstap naar de volgende fase... 

De gevallen engelen waar jij op doelt, de wachters uit het boek Henoch, zijn gebonden in Tartaros, de onderwereld, bij een vorige omvorming van het aardoppervlak. Hier zullen zij verblijven tot de dag des oordeels. De LHBTQ+ beweging die nu op gang komt is een omverstoten van de goddelijke ordening en kan worden toegeschreven aan Gods tegenstander, die hier zijn genoegen in vindt. Zijn aanhang is gewillig en wijd verspreid. Wat niet wegneemt dat God ieder van ons lief heeft, dat geldt ook voor de aanhangers van de LHBTQ+ beweging. God heeft ook zijn tegenstander lief, het is niet aan ons om hem of wie dan ook te veroordelen. Het is echt beter om vooral onszelf te onderzoeken, of wij zelf wel in de liefde zijn, en het oordeel over anderen aan God over te laten.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Breuk:

Dan kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: waar staat dat Jezus aan het kruis de overwinning op Satan heeft gehaald. Zoek maar eens op dat woord in de brieven en Openbaring. 

Het gaat er niet om waar dat staat, het gaat erom wat waar is. Bovendien heb ik je al een passage uit de bijbel geciteerd waar dat staat en blijf niet aan de gang. Naast de bijbel, wat als een vervuilde bron kan worden beschouwd, zijn er talloze goddelijke openbaringen voorhanden. Als je wilt weten wat waar is zou je je daar in kunnen verdiepen.

52 minuten geleden zei Breuk:

En over de schrijvers: ik ben niet zo geleerd, maar anderen weten de teksten wel te plaatsen in de tijd en de betekenis te duiden. 

Wat anderen denken te weten vind ik niet relevant, Als ik mijn geloof op basis van de mening van anderen moet baseren is het eind zoek, daar begin ik niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

En waarom staat er geen Satan maar wel ‘Overheden en machten’?

Op deze vraag heb je van mij al een antwoord gekregen. Wat natuurlijk niet betekent dat je je daar iets van aan moet trekken. Maar toch, om er nog een keer op terug te komen. Je schrijft: "waarom staat er geen Satan maar wel ‘Overheden en machten’?" De reden dat er geen Satan staat is omdat dit raar zou zijn. Gods tegenstander manifesteert zich in overheden en machten, zijn naam wordt in de bijbel niet genoemd. Het is ook vreemd om het woord 'satan' met een hoofdletter te schrijven, je schrijft 'tegenstander' ook niet met een hoofdletter. Je vraag dus: "waarom staat er geen Tegenstander maar wel overheden en machten?"

De overheden en machten, die door de kruisiging van Jezus zijn ontwapend, openlijk tentoongesteld en door de kruisiging over hen is gezegevierd, komen voort uit de slang in Genesis 3, waarvan de kop zal worden vermorzeld (verbrijzeld, geplet) als beloofd in Genesis 3:15. Het is dus een directe verwijzing naar de kop van de slang en dat is Gods tegenstander, Gods satan. Dat Gods tegenstander door het offer van Jezus aan het kruis is vermorzeld wil niet zeggen dat de slang niet meer bestaat. De slang heeft er alleen chronische hoofdpijn aan overgehouden en raakt steeds meer van haar aanhang kwijt.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik aan Gods tegenstander denk dan voelt dat als mijn geestelijke moeder, uit wiens wil ik ben voortgekomen. Ik heb het voor mezelf wel eens vergeleken met een echtscheiding van mijn ouders. Niet in een natuurlijke zin want mijn biologische ouders zijn nooit gescheiden, de scheiding van mijn geestelijke ouders, en ik ook met de "genen" van mijn geestelijke moeder ben behept. Daarom kan ik haar fouten niet veroordelen. Ik betrap mezelf regelmatig op het gebrek aan liefde dat in mijn wezen heerst. Daarom zal ik zelf voor de goede "genen" van mijn Vader moeten kiezen, die ook in mij aanwezig zijn, als ik in de toekomst liever bij mijn Vader wil wonen. Ik kan niet mijn Vader en mijn moeder dienen, omdat zij op dit moment elkaars tegenpolen zijn en niet bij elkaar over de vloer komen. Dus kies ik voor de liefde en niet voor het gebrek aan liefde, wat de echtscheiding teweeg heeft gebracht en in stand houdt.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om weer on topic te raken nog even dit. Eerder schreef ik dat het eerste hoofdstuk van het boek Genesis gaat over de geestelijke evolutie in de materiële schepping. Dat het gaat over zielen die in deze materiële schepping zijn ondergebracht en daar gedwongen in een diende functie voor de mens zijn geplaatst. Dat ligt in de meeste vertalingen verscholen achter de woorden "naar zijn aard".

De Statenvertaling geeft, voor zover het dit hoofdstuk betreft, meer duidelijkheid.

20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!

21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

22 En God zegende ze, zeggende: Zijt vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de wateren in de zeeën; en het gevogelte vermenigvuldige op de aarde!

23 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag.

24 En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.

25 En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze."

Opvallend is de laatste zin, waaruit blijkt dat zowel het mannelijke als het vrouwelijke in God is vertegenwoordigd en God dus een onzijdig geestelijk wezen moet zijn. Ook de ziel is een onzijdig geestelijk wezen, dat voor haar belichaming in de materie als een volmaakt evenbeeld van God is geschapen, maar nu in haar gevallen staat in de materie en tot slot als mens is belichaamd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-10-2022 om 10:19 zei Mohawk:
Op 7-10-2022 om 09:37 zei Dat beloof ik:

Dit kan niet, ik begrijp iniet dat mensen zoiets kunnen zeggen. Als je jouw wil aan een ander onderwerpt, is er per definitie geen sprake meer van een vrije wil. Bij een vrije wil is jouw wil niet ondergeschikt aan een ander. 

Het je uit vrije wil onderwerpen aan de wil van God, die alleen maar wil dat wij ons tot volmaakte liefdevolle wezens ontwikkelen, is een keuze, je hoeft dat niet te doen. Als je je er prettiger bij voelt om de liefdeloosheid aan te hangen mag dat. Niemand, en zeker God niet, dwingt jou ertoe lief te hebbe

Los van die kwestie,  als je het wel doet,  er er geen sprake meer van vrije wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Los van die kwestie,  als je het wel doet,  er er geen sprake meer van vrije wil.

Beste DBI, ik snap je weerstand tegen dat wat ik schrijf, ik ben zelf ook erg op mijn vrije wil gesteld. Het is natuurlijk niet zo dat mijn wil onvrij is als ik ervoor kies mij aan Gods wil te onderwerpen. Er komen komen genoeg situaties op mijn pad waarbij mijn wil op de proef wordt gesteld en ik blijf altijd vrij om een andere kant op te bewegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-10-2022 om 06:39 zei Mohawk:

Om weer on topic te raken nog even dit. Eerder schreef ik dat het eerste hoofdstuk van het boek Genesis gaat over de geestelijke evolutie in de materiële schepping. Dat het gaat over zielen die in deze materiële schepping zijn ondergebracht en daar gedwongen in een diende functie voor de mens zijn geplaatst. Dat ligt in de meeste vertalingen verscholen achter de woorden "naar zijn aard".

De Statenvertaling geeft, voor zover het dit hoofdstuk betreft, meer duidelijkheid.

20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!

21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

22 En God zegende ze, zeggende: Zijt vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de wateren in de zeeën; en het gevogelte vermenigvuldige op de aarde!

23 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag.

24 En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.

25 En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze."

Opvallend is de laatste zin, waaruit blijkt dat zowel het mannelijke als het vrouwelijke in God is vertegenwoordigd en God dus een onzijdig geestelijk wezen moet zijn. Ook de ziel is een onzijdig geestelijk wezen, dat voor haar belichaming in de materie als een volmaakt evenbeeld van God is geschapen, maar nu in haar gevallen staat in de materie en tot slot als mens is belichaamd.

ALleen de mens werd een levende ziel door de levensadem van God.

Genesis 2:7 En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Wat ons deed vallen was ons brein. Iets deed onze kennis toenemen waardoor we onze eigen goden werden, maar die kennis corrumpeerde door de zonde waarvan de schuld de dood is. 

Na de zes dagen was alles zeer goed. Maar de menselijke ongehoorzaamheid en gecorrumpeerde kennis werd het paradijs een hel op aarde. Vrij letterlijk, de mensheid is als een uitgezaaide kanker als je bovenaanzicht naar beneden kijkt op deze aardbol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Fundamenteel:

ALleen de mens werd een levende ziel door de levensadem van God.

Genesis 2:7 En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel

Hoezo alleen de mens. En dieren dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo alleen de mens. En dieren dan? 

Dat is leven, maar de mens kreeg de levensadem van God. De mens onderscheidt zich van dieren. Alles voor dag 6 is opgesteld voor de mens. Het hele ecosysteem vouwt zich uit om er een mens te kunnen scheppen, dat materiaal wordt genomen en krijgt de levensadem van God. De betekenis van ziel wordt nog eens vergroot door er “levend” voor te plaatsen. Multidimensionele woorden. ;) Probeer eens stil te staan bij de ware betekenis van Genesis 2:7 en hoe die citaat de mens van dieren onderscheidt. Dieren zijn nog in hun paradijs, in hun aard. De mens loopt niet meer in diens originele aard. In onze originele aard was de aarde een paradijs, tot de kennis corrumpeerde. De slang is een levend archetype die ons misleidt met dwaalleren zoals de evolutietheorie en transgender-ideologie. Onderzoek de Schrift en reflecteer haar geest op deze tijd. Zeitgeist. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid