Spring naar bijdragen

Geen vrouw op de kansel


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hetairos:

Of met je kokervisie, natuurlijk.

Je moet echt eens ophouden met arrogante opmerkingen je gelijk te halen. Dat doe je niet enkel bij mij valt me op. Misschien komt het ooit eens in je op dat je wel eens ongelijk kan hebben. Maar goed, je hebt er succes mee hier. Ga zo door. Zo gristelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 288
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaa

Betekenis discriminatie: het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen. (Dat is nogal subjectief, wie bepaalt of iets onrechtmatig is?) Als je het niet eens bent met het geloof of gemeente waa

De vraag is ook wat de roeping is van mannen en vrouwen in de kerk op basis van de bijbel. Op basis van de bijbel is het duidelijk dat vrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen van God dan

2 uur geleden zei Hetairos:

Gelukkig lezen sommigen hier wel het hele bericht. 't Zal wel met jouw  aandachtsspanne te maken hebben. Of met je kokervisie, natuurlijk.

En dan te bedenken dat je je opnieuw bemoeit met iets waar je blijkbaar geen inzicht in hebt.

Het valt me op dat er weinig is overgebleven van de goede voornemens waarmee je op het forum binnenkwam. In korte tijd bespeur ik een enorme verharding. Jammer, want ondanks onze meningsverschillen bleef ik je toch beschouwen als van toegevoegde waarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hermanos2:

Het valt me op dat er weinig is overgebleven van de goede voornemens waarmee je op het forum binnenkwam. In korte tijd bespeur ik een enorme verharding. Jammer, want ondanks onze meningsverschillen bleef ik je toch beschouwen als van toegevoegde waarde.

Ik denk dat je gewoon heel erg jaloers bent op de kennis van Hetairos.  Dat je bovenop hem springt zodra je lont ruikt. Jammer, want ondanks onze meningsverschillen zag ik sommige van je berichten als van toegevoegde waarde. 

6 uur geleden zei sjako:

Dat kan je gewoon beredeneren. Christenen werden ernstig vervolgd. Je denkt toch niet dat een echte christen zijn broeder gaat vervolgen? Je praat als een kip zonder kop. Komt niet met bewijzen, dus neem ik je antwoord niet serieus.

 

Ik vind dat je weinig constructief spreekt wanneer iemand een andere visie heeft.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Peter79:

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaald werd wel breed gedeeld in de gereformeerde wereld. Het heeft mij ook tijd en moeite gekost om daarvan los te komen. 

Ik denk dat de Joden spraken over de Torah als Gods Woord en dat het Nieuwe Testament daar tegenover zet dat Jezus Gods Woord is. Jezus, de levende, is in plaats gekomen van de letters in steen en op papier. Terwijl de Joden de Torah bijna eenzelfde plek gaven als God zelf, is het in het Nieuwe Testament Jezus die die plek inneemt. Gek genoeg zijn het met name de gereformeerden geweest die het geschreven woord weer zo belangrijk hebben gemaakt dat er een soort gereformeerd farizeeerdom kon ontstaan. 

Als we de Bijbel laten neerdalen tot menselijke woorden, tot spreken van beneden over boven, wat verandert er dan? Dan vervalt de noodzaak om te doen alsof de Bijbel onaantastbaar is alsof het God zelf betreft en blijken de schrijvers medegelovigen te zijn, die elkaar kunnen tegenspreken, er wel eens naast zitten, etc. De Bijbel wordt er een stuk menselijker van. Doet dat af aan het evangelie? Nee, het onderstreept dat God mensen inzet om van Hem te getuigen. De Bijbel verandert van een boek over God in een boek over de relatie van mensen met God. Het is dan ook een heel leerzaam boek over de mens. Het is de mens die God graag een dienst bewijst. Omdat we in de Bijbel door de ogen van gelovigen lezen over God, is het beeld dat we van God krijgen gekleurd. Op die manier kan het lijken dat God alleen maar voor mannen koos. Als je veel nadenkt over de Bijbel en ook tussen de regels kan doorlezen, dan ligt het misschien anders dan dat de oppervlakkige beschouwer het ziet.

In elk geval is het zo dat ik in een goede God kan geloven, maar niet in een onbetrouwbare en onrechtvaardige God. De enige manier van lezen waarbij de Bijbel betekenis heeft, is dus om te zoeken naar die goede God en afgoden af te wijzen.

 

 

De Joden hielden de wet omdat ze God van harte liefhadden en veel christenen doen dat op gelijke wijze, ook al luidt de wet niet gelijk (christenen brengen bijvoorbeeld geen brandoffers). Voor mij is dat een knechtrelatie, zoals de zonen uit de gelijkenis met hun vader hadden (de ene was een trouwe knecht, de andere liep ervoor weg). Maar God wil met ons een kindrelatie; Hij wil geen offers, Hij wil ons hart. Maar dan moet je durven om je zekerheid die je hebt in het houden van regels los te laten, durf je werkelijk te luisteren naar wat Hij te zeggen heeft, ook als dit betekent dat je alles moet achterlaten? Petrus had alles achtergelaten om Jezus te volgen, maar daarmee begon het pas, een leven van vallen en opstaan.

Ik begrijp je. Maar ben het niet met je eens. Zodra de mens een selectie gaat maken in de bijbel en teksten zoekt die hij wel of niet in zijn leven wil toepassen, dan is het einde zoek. Dan wordt de onvolmaakte mens de maatstaf. 

Beter is het om vertrouwen te tonen en ook de regels te respecteren die op het eerste gezicht misschien onlogisch lijken. (topic-titel) 

Jesaja 55:8-9

Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. 

Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2022 om 22:43 zei Hermanos2:

Beter is het om vertrouwen te tonen en ook de regels te respecteren die op het eerste gezicht misschien onlogisch lijken. (topic-titel) 

Doen!

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Doen!

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

 

Maar hiervan is het wel heel duidelijk dat het door mensen geschreven is.. Dus niet een Goddelijke opdracht. Maar bij andere teksten is dat minder duidelijk. Zoals het idee dat God imperfectie haat, zodat mensen die een beetje kreupel lopen al geen dienst in de tempel mochten doen.. In tegenstelling tot het idee dat gelovigen vaak hebben dat hun God er is voor de gehandicapten en dergelijke.

En zo ook met vrouwen en mannen. Er staan maar liefst 7 vrouwen beschreven in het OT die positieve dingen doen. Ruth, Naomi, de vrouw die de verspieders binnenliet in Jericho etc.. Dus dan lijkt het echt dat God meer op heeft met mannen dan met vrouwen.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Dat verbaast me niets, hoe triest het ook is.

Jij begrijpt niet waar zo'n vers vandaan komt. Omdat je slechts oppervlakkig leest. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik het wel begrijp. En God niet veroordeel. 

2 uur geleden zei Foppe86:

Maar hiervan is het wel heel duidelijk dat het door mensen geschreven is.. Dus niet een Goddelijke opdracht. Maar bij andere teksten is dat minder duidelijk. Zoals het idee dat God imperfectie haat, zodat mensen die een beetje kreupel lopen al geen dienst in de tempel mochten doen.. In tegenstelling tot het idee dat gelovigen vaak hebben dat hun God er is voor de gehandicapten en dergelijke.

En zo ook met vrouwen en mannen. Er staan maar liefst 7 vrouwen beschreven in het OT die positieve dingen doen. Ruth, Naomi, de vrouw die de verspieders binnenliet in Jericho etc.. Dus dan lijkt het echt dat God meer op heeft met mannen dan met vrouwen.

 

 

 

 

We mogen heel blij zijn dat God imperfectie haat en dat duidelijk maakt. Iemand met een gebrek mocht niet naderen. 

Stel je voor dat God gehandicapten zou goedkeuren. Dan zouden deze mensen nooit mogen hopen op genezing. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit? (Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
Man, man.... 

Weet je al wat er in frikandellen zit? Ik wel.

Zojuist zei Hermanos2:

Begreep je het maar. 

Maar zelfs dan zou je tegensputteren. 

Dat je er nog serieus op in gaat .....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2022 om 19:51 zei Peter79:

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaald werd wel breed gedeeld in de gereformeerde wereld. Het heeft mij ook tijd en moeite gekost om daarvan los te komen. 

Dank je voor je bijdrage. We wandelen op hetzelfde pad.. :)

Over Maarten 't Hart wil ik nog wel even kwijt dat hij is opgegroeid in een vriendelijke en vrije omgeving. Zijn ouders waren lieve mensen en absoluut niet dwingend of opdringerig . Dat weet ik omdat ik ze kende. Ik heb zelfs wel bij ze gelogeerd. Ook nadat hij het geloof vaarwel had gezegd veranderde daar niets aan. Zijn familie was niet zwaar gereformeerd, nog eerder evangelisch. Ik denk niet dat hij getraumatiseerd is, ook al vanwege zijn humoristische en, op zijn eigen unieke wijze, uitvergrote karikaturen van de (weliswaar rare) dingen die binnen de kerken plaatsvonden, vooral die absurde scheuringen. Maarten is op de universiteit in aanraking gekomen met atheïstische denkbeelden en vooral de evolutieleer en daar in mee gegaan. Maar ik heb de sterke indruk dat God hem niet heeft losgelaten. Het zou me helemaal niets verbazen als hij terugkomt. Ik waardeer hem ten zeerste en gun hem rust en vrede.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat verbaast me niets, hoe triest het ook is.

Dat vers dat je aanhaalt staat in een context en gaat over de wet van oorzaak en gevolg die in de gevallen wereld heerst. 

https://www.statenvertaling.nl/tekst.php?bb=19&hf=137&ind=1#startg

In Christus zijn we een nieuwe Schepping. Nadat we de genade van God hebben ontvangen kunnen we nog wel wat gevolgen van ons oude leven ondervinden, maar Christus in ons draagt deze voor ons en met ons. Het bewust worden van de ondervinding van die gevolgen kan emotioneel zijn maar wanneer we op  Christus gericht blijven, blijven we ten diepste innerlijk onaangeraakt, onaangetast, omdat Hij leeft in ons en ons oude zelf in de (geestelijke) dood is gebracht.  We zijn gestorven naar het vlees.  De Vreugde zelfs die we beleven door de bevrijding die we ontvangen wanneer we innerlijk nog aan dat kruis gespijkerd zijn overtreft verre élk soort vreugde dat de wereld bieden kan. De Vreugde en de Vrijheid in Christus zijn ongeëvenaard. Aan de buitenkant is dat niet te zien voor anderen.   De Flawless Victory van Christus zit van binnen. Aan de buitenkant ziet men  slechts een kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Willempie:

Dank je voor je bijdrage. We wandelen op hetzelfde pad.. :)

Over Maarten 't Hart wil ik nog wel even kwijt dat hij is opgegroeid in een vriendelijke en vrije omgeving. Zijn ouders waren lieve mensen en absoluut niet dwingend of opdringerig . Dat weet ik omdat ik ze kende. Ik heb zelfs wel bij ze gelogeerd. Ook nadat hij het geloof vaarwel had gezegd veranderde daar niets aan. Zijn familie was niet zwaar gereformeerd, nog eerder evangelisch. Ik denk niet dat hij getraumatiseerd is, ook al vanwege zijn humoristische en, op zijn eigen unieke wijze, uitvergrote karikaturen van de (weliswaar rare) dingen die binnen de kerken plaatsvonden, vooral die absurde scheuringen. Maarten is op de universiteit in aanraking gekomen met atheïstische denkbeelden en vooral de evolutieleer en daar in mee gegaan. Maar ik heb de sterke indruk dat God hem niet heeft losgelaten. Het zou me helemaal niets verbazen als hij terugkomt. Ik waardeer hem ten zeerste en gun hem rust en vrede.

Interessant dit. Dankjewel hiervoor. 

8 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat vers dat je aanhaalt staat in een context en gaat over de wet van oorzaak en gevolg die in de gevallen wereld heerst. 

https://www.statenvertaling.nl/tekst.php?bb=19&hf=137&ind=1#startg

In Christus zijn we een nieuwe Schepping. Nadat we de genade van God hebben ontvangen kunnen we nog wel wat gevolgen van ons oude leven ondervinden, maar Christus in ons draagt deze voor ons en met ons. Het bewust worden van de ondervinding van die gevolgen kan emotioneel zijn maar wanneer we op  Christus gericht blijven, blijven we ten diepste innerlijk onaangeraakt, onaangetast, omdat Hij leeft in ons en ons oude zelf in de (geestelijke) dood is gebracht.  We zijn gestorven naar het vlees.  De Vreugde zelfs die we beleven door de bevrijding die we ontvangen wanneer we innerlijk nog aan dat kruis gespijkerd zijn overtreft verre élk soort vreugde dat de wereld bieden kan. De Vreugde en de Vrijheid in Christus zijn ongeëvenaard. Aan de buitenkant is dat niet te zien voor anderen.   De Flawless Victory van Christus zit van binnen. Aan de buitenkant ziet men  slechts een kruis.

Help me aub even. Hoe is jouw reactie een antwoord op DBI's onbegrip? Ik zie het niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Willempie:

Over Maarten 't Hart wil ik nog wel even kwijt dat hij is opgegroeid in een vriendelijke en vrije omgeving. Zijn ouders waren lieve mensen en absoluut niet dwingend of opdringerig . Dat weet ik omdat ik ze kende. Ik heb zelfs wel bij ze gelogeerd. Ook nadat hij het geloof vaarwel had gezegd veranderde daar niets aan. Zijn familie was niet zwaar gereformeerd, nog eerder evangelisch. Ik denk niet dat hij getraumatiseerd is, ook al vanwege zijn humoristische en, op zijn eigen unieke wijze, uitvergrote karikaturen van de (weliswaar rare) dingen die binnen de kerken plaatsvonden, vooral die absurde scheuringen. Maarten is op de universiteit in aanraking gekomen met atheïstische denkbeelden en vooral de evolutieleer en daar in mee gegaan. Maar ik heb de sterke indruk dat God hem niet heeft losgelaten. Het zou me helemaal niets verbazen als hij terugkomt. Ik waardeer hem ten zeerste en gun hem rust en vrede.

Goed om te lezen, dank voor deze correctie. Ik zal wat meer over hem gaan lezen en wie weet kan ik hem dan toch serieus nemen als hij over christendom schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Begreep je het maar. 

Maar zelfs dan zou je tegensputteren. 

Ik begrijp het volkomen.
Jij geeft aan dat je alles uit het OT klakkeloos accepteert:

Citaat

Beter is het om vertrouwen te tonen en ook de regels te respecteren die op het eerste gezicht misschien onlogisch lijken. (topic-titel)

Vervolgens haal ik deze tekst aan:

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

en verval je in een aanval op mij, in plaats van bij de inhoud te blijven.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp het volkomen.
Jij geeft aan dat je alles uit het OT klakkeloos accepteert:

Vervolgens haal ik deze tekst aan:

en verval je in een aanval op mij, in plaats van bij de inhoud te blijven.
 

Vind je het niet logisch dan, dat ik jou aanval? Het is toch jouw missie om de bijbel te ontkrachten en belachelijk te maken. Zelfs bij teksten waar twijfel bestaat zul jij nooit voor twijfel kiezen maar altijd voor ontkenning. Het heeft toch geen zin op deze manier. 

Heb ik het woord klakkeloos gebruikt? Of verzin je dat erbij om jezelf kracht bij te zetten? 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid