Spring naar bijdragen

Geen vrouw op de kansel


Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei Hetairos:

Het valt me ook op, dat de discussie alleen maar wordt gevoerd door mannen; een teken van dogmatisch geïnspireerd haantjesgedrag?

Maakt het uit dan? Er zijn immers volgens jou geen verschillen meer tussen man en vrouw, dus wat zeurpiet je nu? Van een vrouw zullen we ongetwijfeld hetzelfde gezeurpiet moeten aanhoren. De haantjes bij jou zullen ongetwijfeld tokken als een kip of de kippen kraaien.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 288
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaa

Betekenis discriminatie: het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen. (Dat is nogal subjectief, wie bepaalt of iets onrechtmatig is?) Als je het niet eens bent met het geloof of gemeente waa

De vraag is ook wat de roeping is van mannen en vrouwen in de kerk op basis van de bijbel. Op basis van de bijbel is het duidelijk dat vrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen van God dan

1 uur geleden zei Hetairos:

In Jezus wordt die scheppingsorde juist hersteld:

Matth 19:4-6 (NBG1951) "Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet".

Als jij zegt dat de scheppingsorde juist het verschil tussen man en vrouw impliceert, vergis je je. Want wat God heeft samengevoegd, scheide de mens niet (opnieuw). Merk ook op, dat de huwelijkse relatie tussen man en vrouw symbool staat voor de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente; en juist daarbinnen vallen alle verschillen weg.

Het valt me ook op, dat de discussie alleen maar wordt gevoerd door mannen; een teken van dogmatisch geïnspireerd haantjesgedrag?


Niet voor niets zegt Jezus dat de Mensenzoon geen plaats heeft om Zijn hoofd neer te leggen. De enige plaats is in de individu, in een religieuze organisatie gaat dat niet, want dat wil vooral zichzelf in stand houden.

Matteüs 8

18 Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. 19 En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. 
 

Velen willen een verlosser volgen, slechts weinigen willen verlost zijn. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Is het niet andersom? 

Het schijnt een kosten/batenkwestie te zijn. Zie Matteüs 19.

 

Matteüs 19

6 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort? 21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.

23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan. 24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden? 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:
2 uur geleden zei Hetairos:

Het valt me ook op, dat de discussie alleen maar wordt gevoerd door mannen; een teken van dogmatisch geïnspireerd haantjesgedrag?

Maakt het uit dan? Er zijn immers volgens jou geen verschillen meer tussen man en vrouw, dus wat zeurpiet je nu?

Je zult mij niet horen zeurpieten. Voor mij maakt het absoluut niets uit of het Woord van God via een man of via een vrouw naar mij toekomt. Het enige wat me interesseert is, of het een Woord van God is.

Het zijn juist de haantjes die zich er wel druk over maken, maar zij spreken dan ook niet de Woorden van God, want ze luisteren het liefst naar zichzelf en dringen zich ook altijd naar anderen op als degene met ultieme inzicht.

Je haalt ze er dan ook zó uit, die haantjes; ook hier op het forum. Ben er toevallig met één in gesprek. Of is dat geen toeval?

1 uur geleden zei Hermanos2:
1 uur geleden zei Flawless victory:

Velen willen een verlosser volgen, slechts weinigen willen verlost zijn. 

Is het niet andersom? 

Nee, dat denk ik niet.

Het punt is dat velen een verlosser zoeken naar hun eigen smaak en dat ze dus zelf wel uitmaken waarvan ze verlost willen worden. En als je de controle wilt houden, geef je zelfs dat waarvan je verlost wilt worden niet zomaar uit handen. Je loopt dus liever een tijdje mee (zonder verplichtingen), zodat je weer kunt afhaken wanneer de verlosser je niet bevalt.

Dit versta ik in de uitspraak van FV.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er nog even verder over nagedacht.

Ik zie om eerlijk te zijn geen bijbelteksten die expliciet vrouwen verbieden om verantwoordelijkheden van de zwaarste soort te vervullen, zowel op seculier als op religieus gebied.

Maar ik zie een patriarchale hiërarchie ook niet als inherent negatief omdat ik denk dat het niet noodzakelijk slechte dingen voortbrengt. Het gaat om de harten van mannen, niet om structuren. 

Zoals ik gisteren zei ga ik mij neutraler opstellen. Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik denk dat het meer een gewetenskwestie is dan een kernpunt van het evangelie.

Als God het belangrijk gevonden had was er in de bijbel ook meer aandacht besteed aan dit punt maar dat is er niet. Net als de kinderdoop bijvoorbeeld.

We gaan op de lange termijn de gevolgen van onze beslissingen hierin kunnen beoordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Ik heb er nog even verder over nagedacht.

Ik zie om eerlijk te zijn geen bijbelteksten die expliciet vrouwen verbieden om verantwoordelijkheden van de zwaarste soort te vervullen, zowel op seculier als op religieus gebied.

(....)

Enz.

Kijk, dat vind ik nu een echt constructieve reactie. Perfect, Goeiemoggel. Het doet me veel plezier dit te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Ik heb er nog even verder over nagedacht.

Ik zie om eerlijk te zijn geen bijbelteksten die expliciet vrouwen verbieden om verantwoordelijkheden van de zwaarste soort te vervullen, zowel op seculier als op religieus gebied.

Maar ik zie een patriarchale hiërarchie ook niet als inherent negatief omdat ik denk dat het niet noodzakelijk slechte dingen voortbrengt. Het gaat om de harten van mannen, niet om structuren. 

Zoals ik gisteren zei ga ik mij neutraler opstellen. Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik denk dat het meer een gewetenskwestie is dan een kernpunt van het evangelie.

Als God het belangrijk gevonden had was er in de bijbel ook meer aandacht besteed aan dit punt maar dat is er niet. Net als de kinderdoop bijvoorbeeld.

We gaan op de lange termijn de gevolgen van onze beslissingen hierin kunnen beoordelen.

Hehehe, zeker onder handen genomen door je vrouwtje. Neutraliteit bestaat niet in deze kwestie jongeman.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Ik heb er nog even verder over nagedacht.

Ik zie om eerlijk te zijn geen bijbelteksten die expliciet vrouwen verbieden om verantwoordelijkheden van de zwaarste soort te vervullen, zowel op seculier als op religieus gebied.

Maar ik zie een patriarchale hiërarchie ook niet als inherent negatief omdat ik denk dat het niet noodzakelijk slechte dingen voortbrengt. Het gaat om de harten van mannen, niet om structuren. 

Zoals ik gisteren zei ga ik mij neutraler opstellen. Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik denk dat het meer een gewetenskwestie is dan een kernpunt van het evangelie.

Als God het belangrijk gevonden had was er in de bijbel ook meer aandacht besteed aan dit punt maar dat is er niet. Net als de kinderdoop bijvoorbeeld.

We gaan op de lange termijn de gevolgen van onze beslissingen hierin kunnen beoordelen.

Wat me bij veel christenen opvalt is dat er een enorm verschil wordt gemaakt tussen de periode vóór Christus en na Christus. Ineens is alles anders. Ik zie dat niet. 

Hup, de Sabbath eruit, de feestdagen eruit. Varkensvlees en garnalen op de menukaart. Vrijheid in Christus als vrijkaartje voor alles waar we zin in hebben. 

Bekijk de bijbel eens op afstand. Van kaft tot kaft. Welk werk begon God in Genesis? Waarom zou Hij ervan afzien om dat te voltooien? 

Wat kwam Jezus eigenlijk doen?

Waarom zei Jezus dat Hij alleen naar de verloren schapen van Israël kwam?

Wat wilde Jezus duidelijk maken door de transfiguratie? 

We doen alsof er een giga verschil is tussen OT en NT. Dat is er niet. Gelovigen in het OT waren ook wedergeboren. Zij waren ook gerechtvaardigd en genade was ook op hen van toepassing. Niet alleen wetgeving. 

Wat betreft vrouw op de kansel, kijken we ook naar de bijbelse geschiedenis en zien dat het God's regeling is. Niet cultureel bepaald. Niet aan ons om eraan te gaan sleutelen. Netjes Jezus' wederkomst afwachten en het aan Hem overlaten. Geduld! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 Bij ons zijn er geen vrouwelijke ouderlingen of dienaren. Maar vrouwen hebben wel degelijk grote rol in de gemeente. Ze zijn net als ieder andere broeder of zuster, maar ze hebben geen leidende functie. Ze spelen grote rol in de prediking en ze doen volop mee in onze bijeenkomsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sandingisaskill:

Hehehe, zeker onder handen genomen door je vrouwtje. Neutraliteit bestaat niet in deze kwestie jongeman.

Mijn vrouw denkt constructief mee als ik erom vraag en is vooral blij als ik niet teveel tijd besteed op Credible. 🙂 Ik ben geen theoloog maar heb wel een fascinatie voor apologetiek, theologie en dergelijke.

Frapant genoeg mag ik geen oudste worden in mijn gemeente omdat er de geloofsdoop wordt aangehangen en ik ben als kind gedoopt en heb geen reden gezien dit te laten overdoen. In die zin bevind ik mij in dezelfde situatie als vrouwen omdat ik dus geen leidinggevende functie mag vervullen.

Ik stel me al jaren neutraal op in een reeks onderwerpen zoals de doop, profetie, klanktaal, eindtijd etc. en vrouwen in het ambt kan wat mij betreft daar ook wel bij.

Zolang het evangelie maar verkondigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Goeiemoggel:

Zolang het evangelie maar verkondigd wordt.

Welk evangelie? Dat in de Bijbel staat waarin duidelijk wordt gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw? Dat zal wel niet. Je bedoelt vast het verwijfde evangelie, dat slappe aftreksel van het origineel.

mod sjako: niet erg constructief vind je niet? Gedraag jezelf hier anders weer een stafpuntje erbij….de zoveelste….

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-4-2022 om 07:13 zei Goeiemoggel:

Weet je, dit is waar dat artikel op Art of Manliness dat ik eerder stuurde ook over gaat. Het probleem wordt nogal snel bij de mannen gelegd. Maar is dat ook reëel?

Van jongs af aan krijgen we een beeld van Jezus geprojecteerd met gestijld haar en een lammetje op zijn nek. Jongens en mannen hebben moeite om zo iemand als leidend figuur voor hun leven te zien.

Terwijl Jezus juist enorme fysieke inspanningen leverde.Jezus vastte 40 dagen in de woestijn, Hij liep met zijn leerlingen het hele land door, de tempelreiniging, etc.

Mannen zijn van nature competitief. We willen graag winnen. In de gemiddelde kerkdienst is dat lastig voor mannen. We zijn meestal niet zo goed in zingen, lang focussen op een preek of in de sociale omgang met andere kerkgangers.

Verder staan bijvoorbeeld kinderen vaak centraal in de kerkdienst, vrouwen worden geprezen om hun inspanningen maar mannen moeten het nogal eens ontgelden (getuige je reactie).

David Murrow heeft hier ook een boek over geschreven, why men hate going to church. Op YouTube kun je ook dingen van hem vinden.

Hij wijst ook op onderzoek waaruit blijkt dat kerken met een meerderheid aan mannen vaak groeiende kerken zijn. Het bereiken van een man met het evangelie is vaak essentieel. Een man neemt meestal ook zijn hele gezin mee, terwijl dat omgekeerd meestal niet zo is.

Dus er is een taak voor kerken om mannen te bereiken. Mannen willen wel iets doen maar knappen om uiteenlopende redenen vaak af. Het is aan de kerk om uit te zoeken waarom dat zo is.

De invulling van de kerkdienst mag wel eens onder de loep genomen worden en wat dacht je van samen een echte maaltijd houden. Er wordt wel gezegd dat Jezus zich de evangeliën door at. Het is wonderlijk hoe men bij het eten het over de meest uiteenlopende onderwerpen goed kan praten.

Tenslotte valt het mij altijd op dat waar discussies gevoerd worden over het geloof, de mannen meestal in de meerderheid zijn. Bijvoorbeeld in de apologetiek op YouTube of alleen al op dit forum. Mannen voeren het geestelijke zwaard om er mee aan te vallen. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die dat doen en dat is goed, maar de uitzondering bevestigd niet de regel.

In dit licht zie ik ook de discussie over vrouwen als voorgangers of oudsten. Jesaja 3 (HSV) laat zien wat er gebeurt wanneer vrouwen de leiding hebben. Mannen worden zwak en kunnen verslagen worden.

Dat zie je ook in de kerk waar kerken met vrouwelijke voorgangers sneller bijvoorbeeld het homohuwelijk invoeren. Vrouwen zijn meer gericht op relaties en mannen zijn meer gericht op regels.

We hebben beide nodig, maar iedereen op zijn eigen door God gegeven plaats. Alleen dan groeit en bloeit de kerk.

In de wet van Mozes werden ook alleen de mannen opgedragen om deel te nemen in het leger. Dat is van 20 jaar tot 50 jaar. Dat leger nam oa. het beloofde land in onder leiding van Jozua. De naam Jozua is in de grondtekst verwant met de naam van Jezus.En Jezus is de bevelhebber (de koning) die zijn volgelingen er op uitstuurt om het land in te nemen, in die zin dat zij het koninkrijk mogen verspreiden door het evangelie te vertellen. Alleen mannelijke discipelen werden er op uitgestuurt om het evangelie naar onbekenden te brengen.
Om hetevangelie naar onbekenden te brengen heb je meer discussie en gevecht (in debat) dan wanneer je het evangelie aan bekenden brengt. Bij vrouwen geldt dat zij het evangelie kunnnen vertellen aan vrienden en bekenden in een veilige omgeving, thuis bijvoorbeeld. Dat gebeurt dan ook op verhalende wijze, zij vertellen wat zij hebben meegemaakt en daardoor gaan anderen zoeken. Dat leer ik van het verhaal van de vrouw waarvan Jezus zei dat zij vele mannen had gehad en waarvan Jezus gezegd had dat Hij de Christus was. Zij verzamelde vrienden en bekenden in haar huis en door haar verhaal kwamen anderen tot geloof. Maar zij was er op uitgegaan om water te halen en niet om het evangelie te brengen. Zo is het in de oorlog ook. De vrouwen mogen thuis blijven en de mannen moeten opkomen voor hun gezinnen.
Waar mannen in Christus blijven en naar de mannelijke rijpheid toegroeien kunnen zij leiding geven aan man en vrouw. Hun rol is hoofd zijn en bij de tekst waarbij staat dat er niet toegestaan wordt dat de vrouw onderwijs aan de man geeft of gezag over hem uitoefent wordt een Grieks woord voor man gebruikt dat algemeen voor een geestelijk volwassen man gebruikt wordt. Wanneer zulke mannen een kerk leiden behouden zij de leiding en volgen zij de schrift waarbij het spreken door de juiste persoon gedaan wordt. Dat is vruchtbaarder dan wanneer men toestaat dat de vrouw spreekt omdat het dichter bij Gods plan staat. Mooi om te horen dat bij kerken waarbij mannen de leiding hebben meer groei is. Komt overeen met de schrift, bedankt.
Ik kan er meer over zeggen maar op dit moment niet. Groet, Chiel

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Barnabas:

In de wet van Mozes werden ook alleen de mannen opgedragen om deel te nemen in het leger. Dat is van 20 jaar tot 50 jaar. Dat leger nam oa. het beloofde land in onder leiding van Jozua. De naam Jozua is in de grondtekst verwant met de naam van Jezus.En Jezus is de bevelhebber (de koning) die zijn volgelingen er op uitstuurt om het land in te nemen, in die zin dat zij het koninkrijk mogen verspreiden door het evangelie te vertellen. Alleen mannelijke discipelen werden er op uitgestuurt om het evangelie naar onbekenden te brengen.
Om hetevangelie naar onbekenden te brengen heb je meer discussie en gevecht (in debat) dan wanneer je het evangelie aan bekenden brengt. Bij vrouwen geldt dat zij het evangelie kunnnen vertellen aan vrienden en bekenden in een veilige omgeving, thuis bijvoorbeeld. Dat gebeurt dan ook op verhalende wijze, zij vertellen wat zij hebben meegemaakt en daardoor gaan anderen zoeken. Dat leer ik van het verhaal van de vrouw waarvan Jezus zei dat zij vele mannen had gehad en waarvan Jezus gezegd had dat Hij de Christus was. Zij verzamelde vrienden en bekenden in haar huis en door haar verhaal kwamen anderen tot geloof. Maar zij was er op uitgegaan om water te halen en niet om het evangelie te brengen. Zo is het in de oorlog ook. De vrouwen mogen thuis blijven en de mannen moeten opkomen voor hun gezinnen.
Waar mannen in Christus blijven en naar de mannelijke rijpheid toegroeien kunnen zij leiding geven aan man en vrouw. Hun rol is hoofd zijn en bij de tekst waarbij staat dat er niet toegestaan wordt dat de vrouw onderwijs aan de man geeft of gezag over hem uitoefent wordt een Grieks woord voor man gebruikt dat algemeen voor een geestelijk volwassen man gebruikt wordt. Wanneer zulke mannen een kerk leiden behouden zij de leiding en volgen zij de schrift waarbij het spreken door de juiste persoon gedaan wordt. Dat is vruchtbaarder dan wanneer men toestaat dat de vrouw spreekt omdat het dichter bij Gods plan staat. Mooi om te horen dat bij kerken waarbij mannen de leiding hebben meer groei is. Komt overeen met de schrift, bedankt.
Ik kan er meer over zeggen maar op dit moment niet. Groet, Chiel

Inderdaad, ik zie dit soort discussies en bijbelstudie etc ook als het slijpen van ons geestelijke zwaard.

Ik denk ook dat autoriteit automatisch naar mensen gaat die verantwoordelijkheid nemen.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Je bent gezegend met een wijze vrouw. Waardevoller dan goud en juwelen. Doe haar de groeten van mij. 

Amen! En de groeten terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Barnabas:

 Zo is het in de oorlog ook. De vrouwen mogen thuis blijven en de mannen moeten opkomen voor hun gezinnen.
 

Dat geldt dan misschien nog voor Oekraïne, waar de vrouwen met de kinderen mogen vluchten maar de mannen dienstplicht moeten vervullen, maar in Nederland geldt dat niet meer. Daar heeft D66 wel voor gezorgd. Dus als Poetin Nederland binnen zou vallen mag er geen vrouw de grens over. Vrouwen moeten net als de mannen de legerdienst in.  Wat ze met de kinderen doen weet ik niet, maar ook de vrouwen tussen de 17 en de 45 jaar moeten dan het leger in.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/10/20/dienstplichtbrief-voor-het-eerst-ook-naar-vrouwen

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Hup, de Sabbath eruit, de feestdagen eruit. Varkensvlees en garnalen op de menukaart. Vrijheid in Christus als vrijkaartje voor alles waar we zin in hebben. 

Ervaar je dat echt zo?

1 uur geleden zei Hermanos2:

Bekijk de bijbel eens op afstand. Van kaft tot kaft. Welk werk begon God in Genesis? Waarom zou Hij ervan afzien om dat te voltooien? 

Vertel mij eens welk werk God begon in Genesis? Serieuze vraag!

1 uur geleden zei Hermanos2:

Wat kwam Jezus eigenlijk doen?

Tja, als je dat niet weet.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Waarom zei Jezus dat Hij alleen naar de verloren schapen van Israël kwam?

Ah, die weet ik. Hij zegt dat dit Zijn specifieke roeping was op dat moment. De rest van de wereld liet Hij over aan degenen die in Hem zouden geloven. 

1 uur geleden zei Hermanos2:

Wat wilde Jezus duidelijk maken door de transfiguratie? 

Misschien dat Hij degene was waar de wet en de profeten het over hadden?

1 uur geleden zei Hermanos2:

We doen alsof er een giga verschil is tussen OT en NT. Dat is er niet. Gelovigen in het OT waren ook wedergeboren. Zij waren ook gerechtvaardigd en genade was ook op hen van toepassing. Niet alleen wetgeving. 

Dit zuig je uit je duim, m'n beste. Het is alles wat genuanceerder dan je voorstelt.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Wat betreft vrouw op de kansel, kijken we ook naar de bijbelse geschiedenis en zien dat het God's regeling is. Niet cultureel bepaald. Niet aan ons om eraan te gaan sleutelen. Netjes Jezus' wederkomst afwachten en het aan Hem overlaten. Geduld! 

Ik zou zeggen, spreek voor jezelf, Hermanos2. Ik denk dat uit de meer serieuze bijdragen in dit draadje allang duidelijk is geworden waar het echt om gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Welk evangelie? Dat in de Bijbel staat waarin duidelijk wordt gesproken over het onderscheid tussen man en vrouw? Dat zal wel niet. Je bedoelt vast het verwijfde evangelie, dat slappe aftreksel van het origineel.

Het evangelie dat Christus gestorven is voor onze zonden, en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, opgevaren naar de hemel waar Hij voorspraak doet voor ons bij de Vader en dat wij dankzij Zijn dood en opstanding eeuwig leven hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Goeiemoggel:

Het evangelie dat Christus gestorven is voor onze zonden, en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, opgevaren naar de hemel waar Hij voorspraak doet voor ons bij de Vader en dat wij dankzij Zijn dood en opstanding eeuwig leven hebben.

Met dat Jantje van Leiden maken homo's op de kansel zich er ook van af.

mod sjako. Als het allemaal zo makkelijk is zoals jij voorstelt dat het is hebben we helemaal geen verlosser nodig.  Dus hou dit soort opmerkingen voor je aub.  Een bepaalde groep demoniseren gaan we hier niet doen. Dat heeft al teveel tot ellende geleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Goeiemoggel:

Frapant genoeg mag ik geen oudste worden in mijn gemeente omdat er de geloofsdoop wordt aangehangen en ik ben als kind gedoopt en heb geen reden gezien dit te laten overdoen. (...) Ik stel me al jaren neutraal op in een reeks onderwerpen zoals de doop, profetie, klanktaal, eindtijd etc. en vrouwen in het ambt kan wat mij betreft daar ook wel bij.

Het is uiteindelijke de vraag of je wel oudste wilt worden. Ikzelf had uitzicht op het voorgangersschap. Maar toen ik eens goed keek, naar de taken en verantwoordelijkheden die daarbij komen, heb ik vriendelijk doch beslist bedankt voor de eer. Ik mocht toen echter niet meer blijven, want degene die het dan wel zou worden, voelde zich alsnog teveel in de functie bedreigt.

1 uur geleden zei Goeiemoggel:

Zolang het evangelie maar verkondigd wordt.

Precies, daar gaat het om. Ik heb indertijd mijn weigering om de leiding van die gemeente op me te nemen, achteraf ervaren als leiding van de Heer. De Heer kan oneindig veel meer aan je duidelijk maken, als je je niet gebonden bent aan de dogma's en leerstellingen die binnen een gemeente gelden. Er wordt veel op je gelet; terwijl ik me nu zo vrij voel als een vogeltje in de lucht. En nog elke dag ervaren we het onderwijs dat de Heer ons geeft. We hebben alleen de Heer, maar ook de Bijbel lief. Daarnaast is de Geest onze Enige leidsman, want Hij leidt ons (mijn vrouw en ik) naar het hart van het Evangelie, Jezus Christus.

M'n liefje, wat wil je nog meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sandingisaskill:

Met dat Jantje van Leiden maken homo's op de kansel zich er ook van af.

Hoezeer ik je ook mag, hier protesteer ik tegen. Ik heb de indruk dat juist jij je er allemaal te gemakkelijk van af wil maken. Jij wilt het simpel. Maar het is allemaal niet zo simpel. Wij moeten echt een beetje ons best doen om Gods woord te bevatten. En dat kan een leven lang duren en zelfs nog langer dan dat. Op het moment dat je alles al denkt te weten haak ik echt af. Want dan weet je helemaal niets.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Hoezeer ik je ook mag, hier protesteer ik tegen. Ik heb de indruk dat juist jij je er allemaal te gemakkelijk van af wil maken. Jij wilt het simpel. Maar het is allemaal niet zo simpel. Wij moeten echt een beetje ons best doen om gods woord te bevatten. En dat kan een leven lang duren en zelfs nog langer dan dat.

Dat is je goed recht hoor, geen problemen mee. Evenals het mijn recht is om het simpele van wat in de Bijbel staat simpel te houden en een afkeer te hebben van godslastering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hetairos:

 

Ik denk dat uit de meer serieuze bijdragen in dit draadje allang duidelijk is geworden waar het echt om gaat.

Alles wat ik schreef bedoelde ik zeer serieus en is bijbels gezien correct. Maar ik begrijp dat jouw mening vaststaat. Het is een overtuiging geworden. En dan heeft een uitlegging geen zin meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Met dat Jantje van Leiden maken homo's op de kansel zich er ook van af.

Dat is een totaal andere discussie.

1 uur geleden zei Hetairos:

Het is uiteindelijke de vraag of je wel oudste wilt worden. Ikzelf had uitzicht op het voorgangersschap. Maar toen ik eens goed keek, naar de taken en verantwoordelijkheden die daarbij komen, heb ik vriendelijk doch beslist bedankt voor de eer. Ik mocht toen echter niet meer blijven, want degene die het dan wel zou worden, voelde zich alsnog teveel in de functie bedreigt.

Hier wil ik nog wel eens over doorpraten maar dat is off topic ben ik bang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Dat is een totaal andere discussie.

Waarom? Blijkbaar ben je niet zo best op de hoogte van de ontwikkelingen binnen kerkelijk Nederland. Genoeg kerken waar het homohuwelijk geen enkel probleem is. Nu nog even uitvechten wie van de twee het vrouwtje op de kansel mag zijn.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid