Spring naar bijdragen

Geen vrouw op de kansel


Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei sjako:

Onze broeders worden ook opgeroepen voor militaire dienst, maar ze zullen pertinent weigeren de wapenen op te nemen omdat ze neutraal zijn.

Neutraal? Neutraal t.o.v. Hitler en diens misdadige regiem bijvoorbeeld? Denk je niet dat de JG's in de concentratiekampen blij waren dat ze door gewapende militairen werden bevrijd? Of zeiden ze toen: "Nee hoor. Wij zijn neutraal en tegen wapens. Jullie zijn fout bezig en wij wensen niet door jullie bevrijd te worden." Dat zou namelijk consequent zijn maar ik denk dat ze alleen maar harstikke blij en dankbaar waren voor hun, door God gezonden, gewapende bevrijders.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 288
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaa

Betekenis discriminatie: het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen. (Dat is nogal subjectief, wie bepaalt of iets onrechtmatig is?) Als je het niet eens bent met het geloof of gemeente waa

De vraag is ook wat de roeping is van mannen en vrouwen in de kerk op basis van de bijbel. Op basis van de bijbel is het duidelijk dat vrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen van God dan

18 minuten geleden zei sjako:

 

Het kan een feit zijn, maar daarom is het nog niet juist. Onze broeders worden ook opgeroepen voor militaire dienst, maar ze zullen pertinent weigeren de wapenen op te nemen omdat ze neutraal zijn.


Of dit juist is of niet juist is hier niet on-topic.  Maar nu je er per se over doorgaat, wat hebben jullie broeders eraan gedaan om (in ieder geval te proberen) te verhinderen dat dit wetsvoorstel van D66 werd aangenomen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:

Maar nu je er per se over doorgaat, wat hebben jullie broeders eraan gedaan om (in ieder geval te proberen) te verhinderen dat dit wetsvoorstel van D66 werd aangenomen? 

Nee, want we doen niet aan politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Neutraal? Neutraal t.o.v. Hitler en diens misdadige regiem bijvoorbeeld? Denk je niet dat de JG's in de concentratiekampen blij waren dat ze door gewapende militairen werden bevrijd? Of zeiden ze toen: "Nee hoor. Wij zijn neutraal en tegen wapens. Jullie zijn fout bezig en wij wensen niet door jullie bevrijd te worden." Dat zou namelijk consequent zijn maar ik denk dat ze alleen maar harstikke blij en dankbaar waren met hun gewapende bevrijders.

Ik denk dat daarom ook een deel van wat zich kerk noemt door de grote verdrukking gaat. Dat deel zal het eigen bloed mogen storten om alsnog tot het Koninkrijk van God toegang te krijgen.  Kennelijk was het niet het bloed van God de Zoon Zelf dat heeft bevrijd maar is het het juk van de eigen religie dat zou bevrijden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Nee. We bellen wel de politie maar we doen niet aan politiek. 

Dat was ook de houding van de eerste Christenen. Paulus zegt dat de overheid de dienares van God is. Dat waren toen de Romeinen. Je denkt toch niet dat een Christen zich ging aansluiten bij het Romeinse leger? We gehoorzamen de regering zolang het niet tegen de regels van God ingaat. Christenen bidden voor de regering zodat ze een kalm leven kunnen leiden. Een Christen is een onderdaan van Gods Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Als Christenen in het leger zouden gaan dan zouden nu Russische broeders Oekraïense broeders moeten doodschieten. Voor een Christen is het niet met zijn geweten te verenigen en het is dan ook zo fout als wat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Dat was ook de houding van de eerste Christenen. Paulus zegt dat de overheid de dienares van God is. Dat waren toen de Romeinen. Je denkt toch niet dat een Christen zich ging aansluiten bij het Romeinse leger? We gehoorzamen de regering zolang het niet tegen de regels van God ingaat. Christenen bidden voor de regering zodat ze een kalm leven kunnen leiden. Een Christen is een onderdaan van Gods Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Als Christenen in het leger zouden gaan dan zouden nu Russische broeders Oekraïense broeders moeten doodschieten. Voor een Christen is het niet met zijn geweten te verenigen en het is dan ook zo fout als wat. 

Er waren wel degelijk christenen in het Romeinse leger. Ben je dat nog nooit tegengekomen in jouw allesomvattende "Bijbelstudie"? Je gaat trouwens gewoon wederom niet inhoudelijk in op mijn bericht, zoals ik dat inmiddels wel van je gewend ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Er waren wel degelijk christenen in het Romeinse leger.

Die erna uitgingen. Jezus zegt wie grijpt naar het zwaard er door zal vergaan. Deden alle Christenen dat maar, dan hadden ze misschien te weinig mensen om oorlog te voeren.

4 minuten geleden zei Willempie:

Je gaat trouwens gewoon wederom niet inhoudelijk in op mijn bericht,

Omdat jou berichten niet serieus zijn, maar vervuld van haat. Daar ga ik niet in mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Dat was ook de houding van de eerste Christenen. Paulus zegt dat de overheid de dienares van God is. Dat waren toen de Romeinen. Je denkt toch niet dat een Christen zich ging aansluiten bij het Romeinse leger? We gehoorzamen de regering zolang het niet tegen de regels van God ingaat. Christenen bidden voor de regering zodat ze een kalm leven kunnen leiden. Een Christen is een onderdaan van Gods Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Als Christenen in het leger zouden gaan dan zouden nu Russische broeders Oekraïense broeders moeten doodschieten. Voor een Christen is het niet met zijn geweten te verenigen en het is dan ook zo fout als wat. 

Wat betekent het voor een JG dat de overheid het zwaard draagt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Die erna uitgingen. Jezus zegt wie grijpt naar het zwaard er door zal vergaan. Deden alle Christenen dat maar, dan hadden ze misschien te weinig mensen om oorlog te voeren.

Er staat helemaal nergens in de Bijbel dat christenen de militaire dienst verlieten en ook niet dat dit van ze werd verwacht. En wederom weiger je om inhoudelijk te reageren of een normaal gesprek te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Er staat helemaal nergens in de Bijbel dat christenen de militaire dienst verlieten en ook niet dat dit van ze werd verwacht. En wederom weiger je om inhoudelijk te reageren of een normaal gesprek te voeren.

Dat kan je gewoon beredeneren. Christenen werden ernstig vervolgd. Je denkt toch niet dat een echte christen zijn broeder gaat vervolgen? Je praat als een kip zonder kop. Komt niet met bewijzen, dus neem ik je antwoord niet serieus.

12 minuten geleden zei sandingisaskill:

Wat betekent het voor een JG dat de overheid het zwaard draagt?

Dat de overheid gehoorzaamt moet worden en kan straffen. Maar als een gebod van de overheid tegen het gebod van God ingaat zal een JG dat weigeren. We houden ons dan ook aan de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Dat de overheid gehoorzaamt moet worden en kan straffen. Maar als een gebod van de overheid tegen het gebod van God ingaat zal een JG dat weigeren. We houden ons dan ook aan de wet.

En hem vraagden ook de krijgslieden, zeggende: En wij, wat zullen wij doen? En hij zeide tot hen: Doet niemand overlast, en ontvreemdt niemand het zijne met bedrog, en laat u vergenoegen met uw bezoldigingen. (Luk.3:14, SV)

Waarom zegt Jezus niet tegen de soldaten dat ze het leger uit moeten? Sterker: Jezus zegt ze om tevreden te zijn met hun soldij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Dat kan je gewoon beredeneren. Christenen werden ernstig vervolgd. Je denkt toch niet dat een echte christen zijn broeder gaat vervolgen? Je praat als een kip zonder kop. Komt niet met bewijzen, dus neem ik je antwoord niet serieus.

Dat de overheid gehoorzaamt moet worden en kan straffen. Maar als een gebod van de overheid tegen het gebod van God ingaat zal een JG dat weigeren. We houden ons dan ook aan de wet.

En dat het WTG niet aan politiek doet is alleen maar een leuze en dus onwaar. Ik hoef alleen maar te verwijzen naar de correspondentie tussen het WTG en de Nazi's om deze leuze te ontkrachten. Daarnaast hebben we nog het lidmaatschap van het WTG in de V.N. En zijn we dus klaar. Leuzen zijn nooit waar. Spreekwoorden dan weer wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

De scheppingsorde wordt in Christus hersteld. De vraag is dan wat in Christus is.

Nee, de vraag is wat de scheppingsorde is. 

1 uur geleden zei Barnabas:

Jij stelt dat alle verschillen wegvallen in Christus.

Laat ik dat nuanceren. De scheppingsorde is na de overtreding van Adam beschadigd geraakt: Voor de vrouw geldt: "naar uw man zal uw begeerte uitgaan" en voor de man geldt: "hij zal over de vrouw  heersen". Dít is in Christus hersteld. En daarom zijn binnen de Gemeente man en vrouw aan elkaar gelijk.

De Kerk is echter niet 1:1 gelijk aan de Gemeente. De Gemeente is, op haar best, een deelverzameling van de Kerk. Maar wetten en regels (dogma's en leerstellingen) gelden niet binnen de Gemeente, maar alleen binnen de Kerk, want daar is de scheppingsorde IN Christus niet hersteld.

Vandaar dat ik ik mijn eerste post over dit thema al opmerkte dat het een dogmatisch - en geen Bijbels probleem is.

Dat geldt overigens voor al de problemen waar de Kerk meer wordt geconfronteerd, zoals echtscheiding, homofilie, gender enz. Dat zijn alle dogmatische problemen die binnen de Kerk wel - , maar binnen de Gemeente niet spelen.

1 uur geleden zei Barnabas:

Daarnaast wordt Eva als hulp gemaakt voor de zondeval. Er staat dat God een "hulp" voor Adam ging maken. Voordat Eva gemaakt was noemde God haar een "hulp". Dus voordat er sprake kon zijn van zonde, want Eva bestond nog niet, was zij al een hulp.

Natuurlijk kan er maar één kapitein op een schip zijn en één die de verantwoording draagt. En in dat (natuurlijk) opzicht is de vrouw verschillend aan de man. Jij noemt het een rolpatroon; ik vind dat echter geen goed woord, want het suggereert een 'doen alsof' en bevestigt het heersende karakter.

Ik denk, dat als een man en een vrouw beiden door Christus zijn vrijgemaakt, dat 'hij' op een door God bedoelde wijze de leiding kan nemen (en de verantwoording) en dat 'zij' dan op een door God bedoelde wijze een hulp voor haar man kan zijn. Maar niemand zal zich in dit opzicht tekort gedaan voelen; het past, omdat God 'hen' zo heeft gemaakt.

Het punt is echter; als het vlees bij één van beiden nog overheerst, gaat het mis en valt men weer terug in de 'beschadigde' orde. 

2 uur geleden zei Barnabas:

Dat alleen mannen er over praten bevestigt het mannelijke talent om openbaar onderwijs te geven zoals de bijbel zegt dat mannen het onderwijs vanaf de kansel dienen te geven. Dus het is goed dat mannen er over spreken.

Dit vind ik persoonlijk een signaal, dat het met de verhoudingen tussen man en vrouw nog altijd niet in orde is. En dat was zeker niet het geval in de gemeente waar dit speelde. Paulus roeide met de riemen die hij ter beschikking had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Daarnaast hebben we nog het lidmaatschap van het WTG in de V.N. En zijn we dus klaa

Dat was een fout. Het was trouwens geen lidmaatschap maar toegang tot de bibliotheek. Dat is nu gecorrigeerd.

43 minuten geleden zei sandingisaskill:

Waarom zegt Jezus niet tegen de soldaten dat ze het leger uit moeten? Sterker: Jezus zegt ze om tevreden te zijn met hun soldij.

Bovendien waren het nog geen Christenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hetairos:

En daarom zijn binnen de Gemeente man en vrouw aan elkaar gelijk.

Nee, voor God is de man en de vrouw gelijk. Binnen de christelijke orde staat de man boven de vrouw. Op die manier dat de man de knoop doorhakt. Wel in overleg met elkaar. In de gemeente mag een vrouw geen ambt hebben. Dat is altijd zo geweest en dat is nu nog. God is geen God van wanorde, zegt Paulus. Het is zo door Hem geregeld.

20 minuten geleden zei Hetairos:

Paulus roeide met de riemen die hij ter beschikking had.

Je zou willen dat je die riemen had. Hij stond onder inspiratie van de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Peter79:

"want wij weten het beter dan God"

Als man en vrouw werkelijk gelijkstonden voor God, waarom dan zo weinig vrouwen die macht hadden in Israel? Het waren alleen maar mannen (bijna alleen maar).. Het is gewoon een leuze om God in een goed daglicht te stellen. Doet me denken aan de teksten "God is er ook voor de gehandicapten" terwijl er in de Bijbel staat dat mensen met allerlei handicaps (de meest infantiele aan toe) niet in het Huis van God mochten komen, want "God haat imperfectie" volgens Mozes..

"De bril van God" van Maarten t Hart, zeer aan te bevelen.

https://www.bol.com/nl/nl/f/de-bril-van-god/9200000000030123/

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Peter79:

want wij weten het beter dan God"

Wij lezen de Bijbel. 1Kor 14:33 ev Zoals in alle gemeenten van de heiligen  34 moeten de vrouwen zwijgen in de gemeente, want het is hun niet toegestaan te spreken. In plaats daarvan moeten ze onderworpen zijn, zoals ook de wet zegt.  35 Als ze iets willen weten, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is voor een vrouw een schande in de gemeente te spreken.

Met zwijgen in de gemeente wordt bedoeld dat ze geen ambt mogen dragen. Als ze mogen profeteren of bidden, dan moet het hoofd worden bedekt. 
Je kan situaties bedenken dat er geen mannen beschikbaar zijn in een gemeente, dan mag de vrouw wel spreken, maar met bedekt hoofd.

3 minuten geleden zei Foppe86:

Als man en vrouw werkelijk gelijkstonden voor God, waarom dan zo weinig vrouwen die macht hadden in Israel?

De man en de vrouw zijn voor God even belangrijk, maar er is orde aangegeven door Hem in de gemeente. Het is een bepaling door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Waar staat dat?

De kerk was nog niet opgericht. Die was er pas officieel op Pinksteren. Het ging ook niet over of je als Christen in het leger kon, maar dat ze tevreden moesten zijn met wat ze kregen. Heel de context gaat daarover. Ik vond dit artikel op internet. Heel interessant. Misschien is het ook beter er een apart topic van te maken.

https://imperiumromanum.pl/en/roman-religion/christianization-of-ancient-rome/christians-against-military-service-in-roman-legions/

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Hetairos:

En daarom zijn binnen de Gemeente man en vrouw aan elkaar gelijk.

Nee, voor God is de man en de vrouw gelijk.

Gelukkig lezen sommigen hier wel het hele bericht. 't Zal wel met jouw  aandachtsspanne te maken hebben. Of met je kokervisie, natuurlijk.

En dan te bedenken dat je je opnieuw bemoeit met iets waar je blijkbaar geen inzicht in hebt.

bewerkt door Hetairos
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe86:

Als man en vrouw werkelijk gelijkstonden voor God, waarom dan zo weinig vrouwen die macht hadden in Israel? Het waren alleen maar mannen (bijna alleen maar).. Het is gewoon een leuze om God in een goed daglicht te stellen. Doet me denken aan de teksten "God is er ook voor de gehandicapten" terwijl er in de Bijbel staat dat mensen met allerlei handicaps (de meest infantiele aan toe) niet in het Huis van God mochten komen, want "God haat imperfectie" volgens Mozes..

"De bril van God" van Maarten t Hart, zeer aan te bevelen.

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaald werd wel breed gedeeld in de gereformeerde wereld. Het heeft mij ook tijd en moeite gekost om daarvan los te komen. 

Ik denk dat de Joden spraken over de Torah als Gods Woord en dat het Nieuwe Testament daar tegenover zet dat Jezus Gods Woord is. Jezus, de levende, is in plaats gekomen van de letters in steen en op papier. Terwijl de Joden de Torah bijna eenzelfde plek gaven als God zelf, is het in het Nieuwe Testament Jezus die die plek inneemt. Gek genoeg zijn het met name de gereformeerden geweest die het geschreven woord weer zo belangrijk hebben gemaakt dat er een soort gereformeerd farizeeerdom kon ontstaan. 

Als we de Bijbel laten neerdalen tot menselijke woorden, tot spreken van beneden over boven, wat verandert er dan? Dan vervalt de noodzaak om te doen alsof de Bijbel onaantastbaar is alsof het God zelf betreft en blijken de schrijvers medegelovigen te zijn, die elkaar kunnen tegenspreken, er wel eens naast zitten, etc. De Bijbel wordt er een stuk menselijker van. Doet dat af aan het evangelie? Nee, het onderstreept dat God mensen inzet om van Hem te getuigen. De Bijbel verandert van een boek over God in een boek over de relatie van mensen met God. Het is dan ook een heel leerzaam boek over de mens. Het is de mens die God graag een dienst bewijst. Omdat we in de Bijbel door de ogen van gelovigen lezen over God, is het beeld dat we van God krijgen gekleurd. Op die manier kan het lijken dat God alleen maar voor mannen koos. Als je veel nadenkt over de Bijbel en ook tussen de regels kan doorlezen, dan ligt het misschien anders dan dat de oppervlakkige beschouwer het ziet.

In elk geval is het zo dat ik in een goede God kan geloven, maar niet in een onbetrouwbare en onrechtvaardige God. De enige manier van lezen waarbij de Bijbel betekenis heeft, is dus om te zoeken naar die goede God en afgoden af te wijzen.

 

 

1 uur geleden zei sjako:

Wij lezen de Bijbel. 1Kor 14:33 ev Zoals in alle gemeenten van de heiligen  34 moeten de vrouwen zwijgen in de gemeente, want het is hun niet toegestaan te spreken. In plaats daarvan moeten ze onderworpen zijn, zoals ook de wet zegt.  35 Als ze iets willen weten, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is voor een vrouw een schande in de gemeente te spreken.

De Joden hielden de wet omdat ze God van harte liefhadden en veel christenen doen dat op gelijke wijze, ook al luidt de wet niet gelijk (christenen brengen bijvoorbeeld geen brandoffers). Voor mij is dat een knechtrelatie, zoals de zonen uit de gelijkenis met hun vader hadden (de ene was een trouwe knecht, de andere liep ervoor weg). Maar God wil met ons een kindrelatie; Hij wil geen offers, Hij wil ons hart. Maar dan moet je durven om je zekerheid die je hebt in het houden van regels los te laten, durf je werkelijk te luisteren naar wat Hij te zeggen heeft, ook als dit betekent dat je alles moet achterlaten? Petrus had alles achtergelaten om Jezus te volgen, maar daarmee begon het pas, een leven van vallen en opstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid