Spring naar bijdragen

Hoe is satan verslagen?


Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei Mohawk:
33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Natuurlijk wel. Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar.
Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

mammon zelfst.naamw. (de) geld, vermogen, rijkdom, bezittingen (als macht) Bron: WikiWoordenboek.

Dat weet ik. Maar dit komt op mij over alsof je gaat  uitleggen wie Celsius was, bij de vraag wat voor weer het wordt.  Vanwaar je bewering dat er geen religie kan bestaan zonder mammon, want dat is waar ik over reageer? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 576
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De satan heeft zijn recht verspeeld om mensen aan te klagen. Hij heeft zijn hand overspeeld door een onschuldige te doden. In die zin is hij verslagen. Hij dacht door de Gezalfde van deze arde te verw

Ik denk dat 1 Kor. 15 rond vers 20 hier wel een duidelijk aanknopingspunt biedt. Jezus is de 'eersteling', Hij versloeg als eerste Satan, zonde en dood. Daarom zit Hij aan Gods rechterhand en kan

De satan is verslagen in die zin dat hij zijn recht heeft verloren als aanklager. Hij heeft zijn hand overspeeld door de rechtvaardige te doden. Hij dacht daarmee een slag te winnen maar heeft daarmee

3 minuten geleden zei TTC:

Zielig is het religieuze inzicht, alsof mensen geen verstand in hun hoofd zouden kunnen hebben. 

"Niemand kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en de andere liefhebben, of zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon." (mattheüs 6:24)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mohawk:

"Niemand kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en de andere liefhebben, of zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon." (mattheüs 6:24)

Volstrekt naast de kwestie, simpelweg omdat het behoort tot een geijkt referentiekader, en het andere niet eens gekend is. Maar dat is net wat er in het citaat gezegd wordt, een religie zonder geld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mohawk:

Waar denk je dat al die kerkgebouwen, loon voor priesters, Bijbels, studieboeken, websites etc. etc. mee worden betaald?

Nu richt je wéér je pijlen op één bepaalde religie, nl.  het christendom.
Jouw stelling was echter dat religie (dus niet alleen het christendom) niet kan bestaan zonder mammon.
Daarom stelde ik: Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar.
Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu richt je wéér je pijlen op één bepaalde religie, nl.  het christendom. Jouw stelling was echter dat religie (dus niet alleen het christendom) niet kan bestaan zonder mammon. Daarom stelde ik: Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar. Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Ergens hebben ze wel een punt, het heeft immers weinig zin om telkens te verwijzen naar een grote grijze olifant die niet gezien kan worden.  Mammoet had misschien beter geweest, als vernieuwend inzicht. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Nu richt je wéér je pijlen op één bepaalde religie, nl.  het christendom.
Jouw stelling was echter dat religie (dus niet alleen het christendom) niet kan bestaan zonder mammon.
Daarom stelde ik: Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar.
Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Dus moskeeën, tempels en synagogen zijn gratis.

3 minuten geleden zei TTC:

Ergens hebben ze wel een punt, het heeft immers weinig zin om telkens te verwijzen naar een grote grijze olifant die niet gezien kan worden. 

Ik zie een roze olifant die kan vliegen .., echt .., ik zie het zo voor me, dus een roze olifant die kan vliegen bestaat. Misschien wil jij een donatie doen zodat ik een nieuwe religie op poten kan zetten. Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mohawk:

Ik zie een roze olifant die kan vliegen .., echt .., ik zie het zo voor me, dus een roze olifant die kan vliegen bestaat. Misschien wil jij een donatie doen zodat ik een nieuwe religie op poten kan zetten. Alvast bedankt.

Vandaag kunnen we met een naald die olifant doorprikken, we weten alleen niet hoe die ballon gaat reageren, lastig. 

11 minuten geleden zei Mohawk:

Misschien wil jij een donatie doen zodat ik een nieuwe religie op poten kan zetten.

Was het niet Jezus die zei dat we zelf ons verstand mogen gebruiken? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mohawk:

Nou nee hoor .., het is lekker weer, ik ga zo een stuk motorrijden, lijkt mij een beter plan en zinvol bovendien.

Het menselijke lijden zien we als een toevallig neveneffect waar geen subsidies voor bestaan om het nader te onderzoeken, helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Het menselijke lijden zien we als een toevallig neveneffect waar geen subsidies voor bestaan om het nader te onderzoeken, helaas.

Nog één keer een filosofische  methode toepassen op religie en dan ga ik wat zinnigs doen:

  • religie (abstract)
  • geld (negatie)
  • macht (concreet)

Fijne dag ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Mohawk:
51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu richt je wéér je pijlen op één bepaalde religie, nl.  het christendom.
Jouw stelling was echter dat religie (dus niet alleen het christendom) niet kan bestaan zonder mammon.
Daarom stelde ik: Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar.
Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Dus moskeeën, tempels en synagogen zijn gratis

Het gaat om jouw bewering dat religie (dus niet alleen het christendom) niet kan bestaan zonder mammon.
Je, er zijn religies die veel geld uitgeven aan allerlei uiterlijk vertoon, maar dat staat daar los van.
Er zijn ook heel veel mensen die een religie aanhangen zonder dat dit iemand geld kost.

36 minuten geleden zei Mohawk:

Nou nee hoor .., het is lekker weer, ik ga zo een stuk motorrijden, lijkt mij een beter plan en zinvol bovendien.

Eens.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Mohawk:

Nog één keer een filosofische  methode toepassen op religie en dan ga ik wat zinnigs doen:

  • religie (abstract)
  • geld (negatie)
  • macht (concreet)

Fijne dag ...

Tot de volgende gordiaanse knoop zich aanbiedt, verstrengeld in allerhande belangenconflicten die geenszins nog laten vermoeden dat we ooit het begin gaan kunnen vinden, maar we hebben ook geen idee welke elementen buiten de collectieve aandacht vallen. Beschouwend het wereldtoneel, als een menselijke tragedie die onmogelijk kan verklaard worden zonder dat een mysterie ten grondslag ligt, de logica zoek, wat eenvoud vermag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er zijn ook heel veel mensen die een religie aanhangen zonder dat dit iemand geld kost.

Mensen die je komen vertellen dat de pelgrimstocht van de ziel over miljoenen levens gaat, maar dan niet kunnen vertellen hoe oud je precies bent, geloof je maar beter niet.

Op 27-4-2021 om 09:50 zei Willempie:

Hij dacht door de Gezalfde van deze arde te verwijderen Gods plan te verijdelen maar besefte niet dat dit alles juist in Gods plan paste om hem als legitieme aanklager uit te schakelen.

Vandaag beroepen we ons op de reïncarnatietheorie om te verbloemen dat we niet meer weten wat we op de basisschool geleerd hebben, en dat in hoeverre gezond verstand ons nog deelachtig is om het überhaupt enige aandacht te schenken. Wonderbaarlijk, alsof we al enige notie zouden hebben waar het nu precies over gaat, het drama der mensheid, alsof we morgen wel gaan kunnen zien wat we al eeuwen niet opgemerkt hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Herstel in de zin van het her-integreren van ontbrekende en/of vergeten elementen en de cascade aan gevolgtrekkingen die voor het individuele zelf van hieruit spontaan volgt, vereist logischerwijs dezelfde oefening om op een doordachte manier de intrinsieke waarde deskundig en doordacht te kunnen inschatten, maar geen garantie biedt dat die openheid en/of deskundigheid dan ook gevonden kan worden, met sterk marginaliserend effect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Natuurlijk wel. Mammon wordt van alle religies alleen bij het christendom benoemt, en slechts 4 keer maar.
Religie kan dus uitstekend bestaan zonder mammon en dat gebeurt dat ook bij nagenoeg alle religies.

Dood zijn en eeuwig leven hebben zijn onverenigbaar. Als je dood bent, ben je niet levend en kan 'eeuwig leven' dus ook niet meer.
Het is niet zo ingewikkeld, maar je moet wel gewone logica aanhouden.

Als je de wederopstanding krijgt en daarna het eeuwige leven krijgt klopt het wel he. 

Je maakt fictieve struikelblokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Mohawk:

Ik zie een roze olifant die kan vliegen .., echt .., ik zie het zo voor me, dus een roze olifant die kan vliegen bestaat.

Het zicht zou denkelijk misschien iets beter zijn als die grote olifant niet alsmaar alles platwalst, maar dat is een preferentie die niet gedeeld hoeft te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-4-2021 om 21:46 zei Noel2:

Ook ik vind de messiaanse pretenties van sommigen onaantrekkelijk. Misschien als je helemaal bevangen bent dat dit gedrag automatisch gaat.

Als we niet van richting veranderen dan zou het best wel eens kunnen zijn dat we uitkomen waar we naartoe gaan, alvast benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Als je de wederopstanding krijgt en daarna het eeuwige leven krijgt klopt het wel he. 

Je maakt fictieve struikelblokken.

Je kunt niet eeuwig leven 'ergens na' krijgen. Dan houdt nl in dat er een tijd vóór het eeuwig leven was. En dat houdt in dat het eeuwig leven niet eeuwig is. Simpelweg de definitie van eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Als we niet van richting veranderen dan zou het best wel eens kunnen zijn dat we uitkomen waar we naartoe gaan, alvast benieuwd.

Er is geven en nemen, en het zwaard hanteren heeft nadelen, dan krijg je zomaar een speer door je heen. En dan ben je terug bij af en probeert iedereen je weer neer te halen door zichzelf te verheffen. Ik moet nog even zien hoe dat allemaal uitwerkt.

Uiteindelijk was mijn idee dat je geen controle hebt over de richting, behalve dan misschien door bepaalde werelden op te geven, en dat is niet vechten, maar het tegendeel.

 

 

Hmm obscure tekst geworden zo, maar dat mag voor jou he TTC

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Noel2:

Er is geven en nemen, en het zwaard hanteren heeft nadelen, dan krijg je zomaar een speer door je heen. En dan ben je terug bij af en probeert iedereen je weer neer te halen door zichzelf te verheffen. Ik moet nog even zien hoe dat allemaal uitwerkt. Uiteindelijk was mijn idee dat je geen controle hebt over de richting, behalve dan misschien door bepaalde werelden op te geven, en dat is niet vechten, maar het tegendeel. Hmm obscure tekst geworden zo, maar dat mag voor jou he TTC

Zo werkt het, congruent zoals je het schrijft. Vanaf een bepaald punt wordt het een lastige keuze, kiezen voor jezelf en nog verder gaan, of ook anderen helpen, combinatie is mogelijk maar geen sinecure. Voor het profane hebben we alles herleid tot slechts een enkel woord, omwille van tijdloos in de ziel gegrift, onpersoonlijk en deelbaar. Frappant inderdaad, zwaard en speer, als dat innerlijk al begrepen wordt, weet je al veel. 

8 uur geleden zei Noel2:

Uiteindelijk was mijn idee dat je geen controle hebt over de richting, behalve dan misschien door bepaalde werelden op te geven, en dat is niet vechten, maar het tegendeel.

In een wereld waar fundamenten ontbreken ben je inderdaad quasi gedoemd om de speelbal te worden van het gebeurlijke normaal, waaronder andere werelden verborgen liggen, open en bloot voor wie het zien wil. Maar we kennen het inmiddels, het is en blijft verbazingwekkend hoe eenvoudige ideeën telkens opnieuw de nek worden omgewrongen, een goede manier is door ze te vermengen met andere ideeën, verwarring en tumult troef, angst, zorg en weerzinwekkend, ondanks alle hoop. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-4-2021 om 10:01 zei Hermanos2:

Als ik over dit onderwerp met mensen praat komen er meestal andere zaken naar voren. 

Lijkt universeel, het is een beetje als te goeder trouw een neutraliserende katalysator voorstellen, naargelang de gebruiker wordt het een nachtmerrie, maar het was een oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je kunt niet eeuwig leven 'ergens na' krijgen. Dan houdt nl in dat er een tijd vóór het eeuwig leven was. En dat houdt in dat het eeuwig leven niet eeuwig is. Simpelweg de definitie van eeuwig.

Paraconsistente logica is altijd al een lastig leerstuk geweest, en het klopt altijd, paradoxaal genoeg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid