Spring naar bijdragen

Hoe is satan verslagen?


Aanbevolen berichten

36 minuten geleden zei TTC:

Wat mensen niet weten hou je niet voor mogelijk, alsof het over een dom misverstand zou gaan. 

Wellicht heeft het ermee te maken dat een boodschap van deemoed en afstand nemen van de wereld, niet goed verkoopt. Het verdiend beter de mens te laten geloven dat God niets anders verwacht, dan alleen te geloven en lid van een kerk te zijn. Hoe anders moeten al die gebouwen en priesters worden betaald? Dus een gespleten tong komt heel goed uit, en er wordt listig gebruik van gemaakt, wat weer de oorsprong verraad van dat wat er wordt verkondigd. Ook de boodschap dat Satan door geloof wordt verslagen is handig, dan maakt niemand zich er meer druk om, en wordt Satan in deze boodschap niet herkent. Satan is niet door geloof verslagen en wordt niet door geloof verslagen, laat staan door een kerk, maar maak dat de gelovigen maar eens wijs.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 576
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De satan heeft zijn recht verspeeld om mensen aan te klagen. Hij heeft zijn hand overspeeld door een onschuldige te doden. In die zin is hij verslagen. Hij dacht door de Gezalfde van deze arde te verw

Ik denk dat 1 Kor. 15 rond vers 20 hier wel een duidelijk aanknopingspunt biedt. Jezus is de 'eersteling', Hij versloeg als eerste Satan, zonde en dood. Daarom zit Hij aan Gods rechterhand en kan

De satan is verslagen in die zin dat hij zijn recht heeft verloren als aanklager. Hij heeft zijn hand overspeeld door de rechtvaardige te doden. Hij dacht daarmee een slag te winnen maar heeft daarmee

30 minuten geleden zei Mohawk:

Wellicht heeft het ermee te maken dat een boodschap van deemoed en afstand nemen van de wereld, niet goed verkoopt. Het verdiend beter de mens te laten geloven dat God niets anders verwacht, dan alleen te geloven en lid van een kerk te zijn. Hoe anders moeten al die gebouwen en priesters worden betaald? Dus een gespleten tong komt heel goed uit, en er wordt listig gebruik van gemaakt, wat weer de oorsprong verraad van dat wat er wordt verkondigd. Ook de boodschap dat Satan door geloof wordt verslagen is handig, dan maakt niemand zich er meer druk om, en wordt Satan in deze boodschap niet herkent. Satan is niet door geloof verslagen en wordt niet door geloof verslagen, laat staan door een kerk, maar maak dat de gelovigen maar eens wijs.

Mooi gezegd, en het wordt nog erger wanneer je er iets over zou zeggen, dan draait men de rollen om en ben jij Satan. En ondertussen blijven we die vergeten elementen netjes buitenspel plaatsen, alsof het quasi letterlijk niet gezien zou kunnen worden, noch gehoord, noch begrepen. Kortom, als we werkelijk over verlossing zouden mogen spreken, gaat het, zoals je eerder al terecht zei, over eenvoud en kleine dingen. Hemeltergend hoeveel hoop we vooral niet zien, en simpele oefeningen volstaan om dat te bewijzen, kristalhelder voor wie zien wil. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Mohawk:

Wellicht heeft het ermee te maken dat een boodschap van deemoed en afstand nemen van de wereld, niet goed verkoopt. 

Zoals altijd, alles is voor meerdere interpretaties vatbaar, het kan ook zijn dat meerdere mensen die boodschap wel opvolgen maar net hierdoor alles in handen van Satan geven. Het is maar hoe je het bekijken wil, ik zal het pas waarachtig vinden als ook heel die geldmachine een andere gedaante krijgt, en dito samenleving. Technisch geen probleem zoals we weten, de praktijk? 

2 uur geleden zei Mohawk:

Wel zo makkelijk.

Zo is het, net zoals elke waarheid drie fasen doorloopt en we binnen een vijftal eeuwen hier exact hetzelfde tegen elkaar kunnen zeggen, tijdloos kabbelen we verder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Mooi gezegd, en het wordt nog erger wanneer je er iets over zou zeggen, dan draait men de rollen om en ben jij Satan.

Dat ben ik wel gewend en beschouw ik als een compliment. Laat mij Satan dan maar zijn, daar heb ik geen moeite mee, gezien ik nog op aarde rondkruip en mij niet verbeeld iets anders dan een slang te zijn.

7 minuten geleden zei TTC:

Zoals altijd, alles is voor meerdere interpretaties vatbaar, het kan ook zijn dat meerdere mensen die boodschap wel opvolgen maar net hierdoor alles in handen van Satan geven.

Als onder deemoed en afstand nemen van de wereld, het klakkeloos aannemen van prediking en kerkbezoek wordt verstaan, zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mohawk:

Dat ben ik wel gewend en beschouw ik als een compliment. Laat mij Satan dan maar zijn, daar heb ik geen moeite mee, gezien ik nog op aarde rondkruip en mij niet verbeeld iets anders dan een slang te zijn.

Groot verschil wanneer authentieke kennis je deelachtig is geworden, vormloze slangen bestaan ook. 

2 minuten geleden zei Mohawk:

Als onder deemoed en afstand nemen van de wereld, het klakkeloos aannemen van prediking en kerkbezoek wordt verstaan, zeker.

Hoop en vertrouwen in het hart, zelfstandig denken een optie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mohawk:

En slangen die niet gevormd willen worden ook.

Ontelbare vormen, het is wat het is. In concreto kunnen we de drie-eenheid 'these-antisynthese-synthese' gebruiken, en veel andere methoden. De eerste stap zal de moeilijkste zijn, het nog doen ook.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Ontelbare vormen, het is wat het is. In concreto kunnen we de drie-eenheid 'these-antisynthese-synthese' gebruiken, en veel andere methoden. De eerste stap zal de moeilijkste zijn, het nog doen ook.  

Alle methoden ten spijt is de mens er niet veel wijzer van geworden. Wellicht gebrek aan aandacht of onderschatting van het belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mohawk:

Alle methoden ten spijt is de mens er niet veel wijzer van geworden. Wellicht gebrek aan aandacht of onderschatting van het belang.

Aandacht is niet alles, als we niet weten wat we vergeten zijn, heb je niet veel aan al die methoden natuurlijk. Heel toevallig gaat het dan over geldzaken, zelfs kinderen op de basisschool doen het beter, haast onwaarschijnlijk maar toch waar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Aandacht is niet alles, als we niet weten wat we vergeten zijn, heb je niet veel aan al die methoden natuurlijk. Heel toevallig gaat het dan over geldzaken, zelfs kinderen op de basisschool doen het beter, haast onwaarschijnlijk maar toch waar. 

We zijn het niet vergeten, alleen de herinnering eraan ontbreekt, maar het kan eenvoudig in herinnering worden gebracht, als we naar het Woord luisteren, dat ons innerlijk aanspreekt, en het geloven. Daarvoor is geen intellectueel vermogen nodig, alleen het vermogen tot luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mohawk:

We zijn het niet vergeten, alleen de herinnering eraan ontbreekt, maar het kan eenvoudig in herinnering worden gebracht, als we naar het Woord luisteren, dat ons innerlijk aanspreekt, en het geloven. Daarvoor is geen intellectueel vermogen nodig, alleen het vermogen tot luisteren.

Probeer anders het volgende eens, de eenvoud zelve:

  • inflatie (these-vigerend)
  • deflatie (antithese-contrast)
  • biflatie (synthese-gulden middenweg-tijdloos)

Biflatie is de basis, niet het gevolg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Probeer anders het volgende eens, de eenvoud zelve:

  • inflatie (these-vigerend)
  • deflatie (antithese-contrast)
  • biflatie (synthese-gulden middenweg-tijdloos)

Biflatie is de basis, niet het gevolg. 

Bijvoorbeeld:

  • Liefde (these)
  • Wijsheid (antithese)
  • Kracht (synthese)

Waaruit blijkt dat Kracht de basis is, niet het gevolg.

Of:

  • Vader (these)
  • Zoon (antithese)
  • Geest (synthese)

Waaruit blijkt dat Geest de basis is, niet het gevolg.

Of:

  • lichaam (these)
  • ziel (antithese)
  • geest (synthese)

Waaruit blijkt dat geest de basis, of oorsprong, is van de mens, niet het gevolg.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Mohawk:

Bijvoorbeeld:

  • Liefde (these)
  • Wijsheid (antithese)
  • Kracht (synthese)

Of:

  • Vader (these)
  • Zoon (antithese)
  • Geest (synthese)

Waaruit blijkt dat Kracht en Geest de basis is, niet het gevolg.

 

Ook leuk, de mens:

  • lichaam (these)
  • ziel (antithese)
  • geest (synthese)

Waaruit blijkt dat geest de basis, of oorsprong, is van de mens

Kunnen we allemaal gebruiken, het onderstaande is voor mensen veel begrijpelijker omdat het nu eenmaal over geld gaat.

  • inflatie (these-vigerend)
  • deflatie (antithese-contrast)
  • biflatie (synthese-gulden middenweg-tijdloos)

Ergo, Het Woord aangevuld met een stuur in de vorm van biflatie, je kan/mag zelf de toepassingen bedenken.

14 minuten geleden zei Mohawk:
  • Vader (these)
  • Zoon (antithese)
  • Geest (synthese)

Vind deze altijd een beetje vreemd, van een moeder is nooit sprake, of de Geest moest vrouwelijk zijn? 

16 minuten geleden zei Mohawk:

Waaruit blijkt dat Kracht en Geest de basis is, niet het gevolg.

Evident, binnen tijd en ruimte zich manifesterend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mohawk:

Deze dan:

  • Leven (abstract)
  • Dood (negatie)
  • Verlossing (concreet)

Al doende zullen we zien dat het telkens buiten het beeld verdwijnt, maar ook maar enkel voor wie zien en horen wil, zoals altijd. Bevreemdend is de observatie maar misschien net ook een getuigenis van hoe wonderbaarlijk het leven is, als een open geheim dat op een mysterie lijkt, maar toch ook vanzelfsprekend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Al doende zullen we zien dat het telkens buiten het beeld verdwijnt, maar ook maar enkel voor wie zien en horen wil, zoals altijd. Bevreemdend is de observatie maar misschien net ook een getuigenis van hoe wonderbaarlijk het leven is, als een open geheim dat op een mysterie lijkt, maar toch ook vanzelfsprekend. 

Evenzo gelden filosofische wetmatigheden ook geestelijke en natuurlijke wetmatigheden. Te omschrijven als goddelijke ordening, die niet omver gestoten kan worden, omdat alles in een goddelijke ordening besloten ligt.

Zo is dan de liefde de Vader, wijsheid de Zoon, en Geest de werkzame kracht. Niet los van elkaar te beschouwen, niet los van elkaar te aanbidden, niet los van elkaar te zien.

En zo ook de mens: lichaam is vlees, ziel is mijn eigenlijke wezen, geest is kracht uit God. Niet los van elkaar te beschouwen, niet los van elkaar te aanbidden, niet los van elkaar te zien.

Daarom ben ik een ellendig mens, maar toch ook zalig, als ik de strijd tussen vlees en geest naar eer en geweten voer, en mijn wezen zich weer tot liefde vormt door wijsheid en kracht, waaruit mijn wezen is geschapen in het allereerste begin.

Als kracht (geest) uit God vanzelfsprekend in mij als mens aanwezig is, en de tegenkracht (lichaam) is dat ook, is de weg die ik als mens bewandel bepalend. Omdat mijn wezen niet kan ontsnappen aan de goddelijke ordening van de mens, is alles wat ik als mens doe en niet doe bepalend, alles wat ik als mens zeg en niet zeg, en niet wat ik als mens wel of niet geloof. Want een geloof zonder werken is dood, een boom die geen vrucht draagt, alleen geschikt als brandhout.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Mohawk:

Evenzo gelden filosofische wetmatigheden ook geestelijke en natuurlijke wetmatigheden. Te omschrijven als goddelijke ordening, die niet omver gestoten kan worden, omdat alles in een goddelijke ordening besloten ligt. Zo is dan de liefde de Vader, wijsheid de Zoon, en Geest de werkzame kracht. Niet los van elkaar te beschouwen, niet los van elkaar te aanbidden, niet los van elkaar te zien. En zo ook de mens: lichaam is vlees, ziel is mijn eigenlijke wezen, geest is kracht uit God. Niet los van elkaar te beschouwen, niet los van elkaar te aanbidden, niet los van elkaar te zien. Daarom ben ik een ellendig mens, maar toch ook zalig, als ik de strijd tussen vlees en geest naar eer en geweten voer, en mijn wezen zich weer tot liefde vormt door wijsheid en kracht, zoals mijn wezen was in het allereerste begin. Als kracht (geest) uit God vanzelfsprekend in mij als mens aanwezig is, en de tegenkracht (lichaam) is dat ook, is de weg die ik als mens bewandel bepalend. Omdat mijn wezen niet kan ontsnappen aan de goddelijke ordening van de mens, is alles wat ik als mens doe en niet doe bepalend, alles wat ik als mens zeg en niet zeg, en niet wat ik als mens wel of niet geloof. Want een geloof zonder werken is dood, een boom die geen vrucht draagt, alleen geschikt als brandhout.

Ja, daarom, op die weg komen we ook op het spoor van de weg van de minste energie of de gulden middenweg, die ons empathisch vermogen verhoogt, wat dan zeer pragmatisch wordt als de expressie daarvan. 

  1. inflatie (these-vigerend)
  2. deflatie (antithese-contrast)
  3. biflatie (synthese-gulden middenweg-tijdloos)

Het bijzondere is de tijdloosheid van biflatie, en van tijdloos kunnen we niet zeggen dat we, jij of ik, dat uitgevonden heeft. In die zin biedt bezinning, de weg naar binnen, introspectie, of hoe ook benoemd, de kans om het spoor te verleggen, als een innerlijke transformatie die middels biflatie, fungerend als katalysator, een veel hoopvoller toekomstperspectief schetst. Die harmonie kunnen we dan zien als die ordening, naar meer liefde en verbondenheid. Maar dan, wat volgt, amper geloofwaardig. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Maar dan, wat volgt, amper geloofwaardig. 

Wat dan volgt kunnen wij met het verstand niet bevatten. En bijgevolg een probleem van filosoferen en studeren, het blijft verstandsdenken. Het verstand behoort toe aan het lichaam en schiet daarom tekort. Daar kwam ook Paulus achter toen hij in Tessalonica met de Grieken een praatje ging maken. Zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mohawk:

Wat dan volgt kunnen wij met het verstand niet bevatten. En bijgevolg een probleem van filosoferen en studeren, het blijft verstandsdenken. Het verstand behoort toe aan het lichaam en schiet daarom tekort. Daar kwam ook Paulus achter toen hij in Tessalonica met de Grieken een praatje ging maken. Zinloos.

Gaat over het onderstaande, mogen we ons verstand dan niet meer gebruiken?

  1. inflatie (these-vigerend)
  2. deflatie (antithese-contrast)
  3. biflatie (synthese-gulden middenweg-tijdloos)

Als het zou gaan over de ego-transverwarring dan wordt het een andere zaak, met je eens. Maar dat is niet wat er tijdloos aangeboden wordt, dat heeft te maken met de pragmatische waarheid, het leven van alledag. 

 

35 minuten geleden zei TTC:

Want een geloof zonder werken is dood, een boom die geen vrucht draagt, alleen geschikt als brandhout.

Alleen bij Albert Heyn zijn de wedergeboorten in solden, je krijgt er zelfs een gsm bij om naar God te bellen. 

59 minuten geleden zei Mohawk:

Daarom ben ik een ellendig mens, maar toch ook zalig, als ik de strijd tussen vlees en geest naar eer en geweten voer, en mijn wezen zich weer tot liefde vormt door wijsheid en kracht, waaruit mijn wezen is geschapen in het allereerste begin.

Oude zielen kunnen heel slecht tegen het lijden om hun heen en hebben een heimeleke behoefte om al het lijden op te lossen of zelfs op zich te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Gaat over het onderstaande, mogen we ons verstand dan niet meer gebruiken.

Als de gave van het verstand goed wordt gebruikt verwacht zij antwoord in het hart. Om daar vervolgens over na te denken, voor en tegen af te wegen, alles te rangschikken, en het inzicht een bestemming te geven in de uitvoering van het lichaam.

20 minuten geleden zei TTC:

Oude zielen kunnen heel slecht tegen het lijden om hun heen en hebben een heimeleke behoefte om al het lijden op te lossen of zelfs op zich te nemen.

Oude zielen ken ik niet, wijze zielen wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mohawk:

Als de gave van het verstand goed wordt gebruikt verwacht zij antwoord in het hart. Om daar vervolgens over na te denken, voor en tegen af te wegen, alles te rangschikken, en het inzicht een bestemming te geven in de uitvoering van het lichaam.

Heb je enige kennis over monetaire zaken? Ik bedoel, ken je debet en credit? 

6 minuten geleden zei Mohawk:

Oude zielen ken ik niet, wijze zielen wel.

Zal zowat hetzelfde zijn, vaak niet begrepen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Heb je enige kennis over monetaire zaken? Ik bedoel, ken je debet en credit? 

Ik begrijp je punt en kan meekomen in de theorie. Pas als mijn hart erbij betrokken raakt gaat een theorie ook leven en kan ik spreken van een levend geloof, wat mogelijk vrucht draagt in de vorm van liefde, wijsheid en kracht.

Alleen als ik een theorie op mezelf betrek opent mijn hart zich en spreekt zich uit. Daarom verwacht ik de waarheid ook niet buiten mezelf te vinden, alles buiten mij is theorie, stof tot nadenken, niet meer dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mohawk:

Ik begrijp je punt en kan meekomen in de theorie. Pas als mijn hart erbij betrokken raakt gaat een theorie ook leven en kan ik spreken van een levend geloof, wat mogelijk vrucht draagt in de vorm van liefde, wijsheid en kracht. Alleen als ik een theorie op mezelf betrek opent mijn hart zich en spreekt zich uit. Daarom verwacht ik de waarheid ook niet buiten mezelf te vinden, alles buiten mij is theorie, stof tot nadenken, niet meer dan dat.

Dan begrijp je ook dat het technisch gezien een relatieve nanoseconde duurt om elk geldelijk probleem tot het land der fabelen te verwijzen? Simpelweg wanneer we die tijdloze katalysator in rekening zouden brengen, werkend vanuit het hart. Wat we vandaag zien is niet meer dan het product van het eenzijdig inflatoire denken, alsof we een deel van onze hersenen niet mogen gebruiken. En dan gaan we wat flauw doen over liefde en verbondenheid? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid