Spring naar bijdragen

Hoe vind je vrede voor jouw ziel?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Piebe:

@Gaitema ik ben blij dat het beter met jouw vader gaat, maar voor mijn vader is ook volop gebeden door evangelische christenen die geloven in wonderen. Waar is jouw hart te impliceren dat dat aan mijn geloof lag? Ik heb nooit gebeden.

@sjako ik verzoek je mijn account te beëindigen want ik wil met deze lieden niet meer in gesprek.

 

Je gaat zelf het gesprek aan, dan kun je er ook voor kiezen  om dat niet te doen.  Anderen om actie vragen omdat je niet met iemand in gesprek wil,  dat is wel een beetje kinderachtig. Je bent volwassen, gedraag je dan ook zo en regel het zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik constateer slechts dat je vol oordelen zit en deze ook zeer regelmatig ventileert. Dat zul je zelf ook doorhebben, daar ben je slim genoeg voor. Voor de goede orde: ik zou het prachtig vinden

Als een kleuter die zijn handen voor zijn gezicht houdt denkende dat hij dan niet gezien wordt. En dan missend wat voor de neus in het hier en nu altijd aanwezig is. Treurig.

Ik wel:   Dat begrijp ik dus wel. Het probleem is dat veel christenen de vervelende gewoonte hebben om momenten van ziekte en dood bij anderen aan te grijpen om hen aan te vallen op

53 minuten geleden zei Piebe:

Dank je maar ik wil me niet (meer) boos maken over dat iemand op internet het fout heeft. Het stoort mij enorm dat er lieden zijn die zich profileren als christenen en beweren dat gebeden niet verhoord worden omdat degenen die bidden niet geloven of niet goed bidden.

Volgens mij is dit een misverstand. Ik vind het ook vreselijk als er wordt gedaan alsof je niet goed genoeg gebeden of geloofd hebt bij narigheid/ziekte/stergevallen etc. Vooral van die commerciële gebedsgenezers maken daar misbruik van. 

Maar naar ik begrijp was dat niet wat Gait bedoelde. Hij schreef wel dat God altijd gebeden verhoort maar ook dat ie niet weet hoe. In de zin van.. toen jouw vader stierf of als zijn vader sterft is het niet dat God jullie gebeden niet verhoorde maar het hun tijd was en God jullie niet loslaat maar je troost geeft.  Tenminste.. zo begrijp ik het verhaal. 

Volgens mij bedoelde jij het ook niet verkeerd, maar was het dat gevoel dat je niet goed genoeg geloofd of gebeden zou hebben wat oprispte.  

Vandaar dat DBI's jammer jammer dat jullie mekaar verkeerd oppakken terwijl je mekaar juist kan steunen. 

Ik weet nog dat iemand over kanker zei.. gelukkig kan het mij niet gebeuren ik ben erg positief ingesteld, dan krijg je geen kanker. Ze zei het tegen mijn moeder die toen terminale kanker had, maar dat wist ze niet. In mijn herinnering.. was dit het meest hardvochtige gemene wat iemand er zo maar ff uitgooit.. Wij keken elkaar aan.. te verbouwereerd om er zelfs maar op te reageren. 

 

Citaat

@Gaitema ik hoop dat je vader het redt, maar uiteindelijk sterven we allemaal. 

Idd. |:)

 

Citaat

Ik groet u en ga mijn tekst proberen af te ronden en hoop dat @sjako mijn verzoekt honoreert.

Nee we gaan helemaal niet afronden. Ik hoop dat Sjako je verzoek negeert. 😘

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Petra.:

 

Ik weet nog dat iemand over kanker zei.. gelukkig kan het mij niet gebeuren ik ben erg positief ingesteld, dan krijg je geen kanker. Ze zei het tegen mijn moeder die toen terminale kanker had, maar dat wist ze niet. In mijn herinnering.. was dit het meest hardvochtige gemene wat iemand er zo maar ff uitgooit.. Wij keken elkaar aan.. te verbouwereerd om er zelfs maar op te reageren. 

Die mevrouw die die oh zo verkeerde opmerking maakte getuigde daarmee eigenlijk van angst voor de ziekte die ze voor zichzelf behapbaar maakt door het idee dat ze het zelf in de hand heeft via haar levenshouding. Als we inzien waar opmerkingen van mensen vandaan komen dan kunnen we met meer begrip erop reageren.

Wat ik bij @Piebe en @Gaitema zie gebeuren is dat Piebe onbewust de hoop van Gaitema vermindert door hem de vraag te stellen “wat als je vader niet geneest”. Dat is niet iets waar Gaitema nu aan wil denken, zeker nu het wat beter gaat met zijn vader. Daarop reageert hij emotioneel, wat begrijpelijk is. Vervolgens maakt Gaitema een opmerking dat God altijd reageert op zijn gebeden, waarna Piebe aan zijn eigen vader denkt en de pijn weer voelt. Gaitema heeft inderdaad volgens mij niet bedoeld dat je niet goed genoeg bidt als je vader niet geneest.

Het is gewoon miscommunicatie. Jammer als er iemand vertrekt. Ik hoop dat ze er samen uit komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig kan de ziel dan weer geen kanker krijgen.  Gewoon omdat hij ongeschapen is.  Dat heeft wel zo zijn voordelen.  Angst voor de dood is er dan ook niet, want alleen het geschapene kan dood en gaat op zeker dood.   Angst voor dood-gaan kan er dan weer wel zijn, want dood gaan aan kanker is geen pretje.  Palliatieve sedatie echter kan het sterven vergemakkelijken indien gewenst.

Verder heb ik geen verstandige praat over kanker, ik heb er al veel familie aan verloren.  En ieder geval was weer anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Flawless victory:

Die mevrouw die die oh zo verkeerde opmerking maakte getuigde daarmee eigenlijk van angst voor de ziekte die ze voor zichzelf behapbaar maakt door het idee dat ze het zelf in de hand heeft via haar levenshouding. Als we inzien waar opmerkingen van mensen vandaan komen dan kunnen we met meer begrip erop reageren.

Wat ik bij @Piebe en @Gaitema zie gebeuren is dat Piebe onbewust de hoop van Gaitema vermindert door hem de vraag te stellen “wat als je vader niet geneest”. Dat is niet iets waar Gaitema nu aan wil denken, zeker nu het wat beter gaat met zijn vader. Daarop reageert hij emotioneel, wat begrijpelijk is. Vervolgens maakt Gaitema een opmerking dat God altijd reageert op zijn gebeden, waarna Piebe aan zijn eigen vader denkt en de pijn weer voelt. Gaitema heeft inderdaad volgens mij niet bedoeld dat je niet goed genoeg bidt als je vader niet geneest.

Het is gewoon miscommunicatie. Jammer als er iemand vertrekt. Ik hoop dat ze er samen uit komen.

Helemaal mis. Het ging niet over mijn vader. Ik heb zelf nooit beweerd dat vast staat dat hij zal genezen. Daar heeft Piebes woorden ook geen invloed op. 

8 uur geleden zei Piebe:

@Gaitema ik ben blij dat het beter met jouw vader gaat, maar voor mijn vader is ook volop gebeden door evangelische christenen die geloven in wonderen. Waar is jouw hart te impliceren dat dat aan mijn geloof lag? Ik heb nooit gebeden.

Ik heb het niet over jou en niet over jouw of mijn vader. Ik heb het over bidden en verhoren. Ongeacht hoe God verhoord.  Het lijkt erop dat jij niet geloofd in dat God gebeden verhoord. Zal best, maar ik geloof dus wel daar in.

Ik vind het prima als je niet meer in gesprek wilt. Allemaal jouw probleem. Ik hecht geen waarde aan jouw woede uitspattingen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je gaat zelf het gesprek aan, dan kun je er ook voor kiezen  om dat niet te doen.  Anderen om actie vragen omdat je niet met iemand in gesprek wil,  dat is wel een beetje kinderachtig. Je bent volwassen, gedraag je dan ook zo en regel het zelf.

Inderdaad 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

 

8 uur geleden zei Petra.:

Ik weet nog dat iemand over kanker zei.. gelukkig kan het mij niet gebeuren ik ben erg positief ingesteld, dan krijg je geen kanker. Ze zei het tegen mijn moeder die toen terminale kanker had, maar dat wist ze niet. In mijn herinnering.. was dit het meest hardvochtige gemene wat iemand er zo maar ff uitgooit.. Wij keken elkaar aan.. te verbouwereerd om er zelfs maar op te reageren. 

Een niet zo'n verstandige opmerking van die vrouw. Erg kortzichtig.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Petra. je hoeft maar asbestdeeltjes in te ademen en je kan kanker krijgen. Veel bewerkt vlees of aangebrande deeltjes kunnen zelfs darmkanker veroorzaken en veel kankers zijn gewoon genetisch erfelijk. 

Iedereen kan het krijgen. Fukushima zal ook wel wat op de teller krijgen. En bedenk hoeveel er schildklierkanker kregen door Tsjernobyl. Er is geen ontsnappen aan.

Het sterven is de winst, in de afwezigheid van ons lichaam is in de aanwezigheid van den HEER.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

@Petra. je hoeft maar asbestdeeltjes in te ademen en je kan kanker krijgen. Veel bewerkt vlees of aangebrande deeltjes kunnen zelfs darmkanker veroorzaken en veel kankers zijn gewoon genetisch erfelijk. 

Ja, dat was ook zo wat. Mijn moeder had het moeder op dochter Brca gen, en ik zat in dubio omdat ik een gen test moest doen wat ik helemaal niet wilde. En als er iemand hoofd van de afdeling positief was dan was het mijn moeder wel. Maar daar heb je allemaal geen zin in om dat op een verjaardag met zo'n troela over te hebben, terwijl je nog moet verwerken dat het the end is. 

Dus ik snap Piebes gevoeligheid wel.. alsof je ziek wordt en sterft omdat je niet positief genoeg was, of niet goed genoeg geloofde of beter had kunnen bidden. Het is al erg genoeg dat mensen daar zelf mee worstelen. Gait bedoelde het volgens mij niet op die manier, maar zulke dingen bijven denk ik gevoelige puntjes. 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Gelukkig kan de ziel dan weer geen kanker krijgen.  Gewoon omdat hij ongeschapen is.  Dat heeft wel zo zijn voordelen.  Angst voor de dood is er dan ook niet, want alleen het geschapene kan dood en gaat op zeker dood.   Angst voor dood-gaan kan er dan weer wel zijn, want dood gaan aan kanker is geen pretje.  Palliatieve sedatie echter kan het sterven vergemakkelijken indien gewenst.

Verder heb ik geen verstandige praat over kanker, ik heb er al veel familie aan verloren.  En ieder geval was weer anders.

Ik heb panische doodsangsten van de dood en niet enkel doodgaan. En ja, dat is heel tegenstrijdig met wat ik geloof en zeg. Maar na de dood volgt het oordeel en ik vrees God meer dan het leven.

31 minuten geleden zei Petra.:

Ja, dat was ook zo wat. Mijn moeder had het moeder op dochter Brca gen, en ik zat in dubio omdat ik een gen test moest doen wat ik helemaal niet wilde. En als er iemand hoofd van de afdeling positief was dan was het mijn moeder wel. Maar daar heb je allemaal geen zin in om dat op een verjaardag met zo'n troela over te hebben, terwijl je nog moet verwerken dat het the end is. 

Dus ik snap Piebes frustratie wel.. alsof je ziek wordt en sterft omdat je niet positief genoeg was, of niet goed genoeg geloofde of beter had moeten bidden. Het is al erg genoeg dat mensen daar zelf mee worstelen. Gait bedoelde het volgens mij niet op die manier, maar zulke dingen bijven denk ik gevoelige puntjes. 

Het is zo. De dood discrimineert op niemand en verzamelt jong en oud; en zelden komt ze gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb panische doodsangsten van de dood en niet enkel doodgaan. En ja, dat is heel tegenstrijdig met wat ik geloof en zeg. Maar na de dood volgt het oordeel en ik vrees God meer dan het leven

Dan stelt de belofte "komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven" dus niets voor.  Weinig rust als ik dat zo lees. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb panische doodsangsten van de dood en niet enkel doodgaan. En ja, dat is heel tegenstrijdig met wat ik geloof en zeg. Maar na de dood volgt het oordeel en ik vrees God meer dan het leven.

Bij leven kan 'dat wat zonder oordeel is gevonden' worden.  Dan valt  angst voor de dood weg.  

In feite ben je angstig wegens je eigen oordeel.  Gezien je uitlatingen -welke nogal oordelend zijn naar LHBT'ers- is die angst terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Bij leven kan 'dat wat zonder oordeel is gevonden' worden.  Dan valt  angst voor de dood weg.  

In feite ben je angstig wegens je eigen oordeel.  Gezien je uitlatingen -welke nogal oordelend zijn naar LHBT'ers- is die angst terecht.

Dat wat zonder oordeel is....

Citaat

Het is een slangenkuil, dat Vaticaan.  

Citaat

Ze gaan nog volledig op in het begrensde.  Dwazen zijn het ,

Citaat

Het heeft dus wel degelijk met 'dom' te maken, uitgerekend de onwetende mens etaleert graag zijn domheid.

Blijkbaar heb jij `dat wat zonder oordeel is` ook nog niet gevonden. En dit is nog maar de `oogst` van 1 dag. 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Jij zal het wel weten, HJW.

Ik constateer slechts dat je vol oordelen zit en deze ook zeer regelmatig ventileert. Dat zul je zelf ook doorhebben, daar ben je slim genoeg voor.

Voor de goede orde: ik zou het prachtig vinden als je inderdaad niet zou oordelen. Zou graag zien hoe je dat waarmaakt, kunnen veel mensen wat van leren. De wereld in het nu heeft wel behoefte aan niet-oordelen.

Maar als je de woorden wel schrijft, maar in de praktijk meer oordeelt dan de gemiddelde mens, dan worden je mooie woorden holle woorden. En dat is jammer. 

Dus kom op: leef je woorden.

 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei PeterJan:

Ik ben benieuwd hoe jij dat dan ziet.

De voorbeelden die gegeven worden, dat zie jij niet als oordelen ? Hoe kijk jij daar tegen aan ?

De voorbeelden van HJW zijn een reflectie op mij.  Hij zag weer eens een kans schoon om punten te scoren.

En dat is precies wat 'oordelen' voor betekenis heeft:  jezelf vergelijken met een ander.  In het oordeel vindt persoon A zichzelf beter dan wel slechter dan persoon B.  Uit welwillendheid reageerde ik op @Fundamenteel omdat ik zijn oordeel zie t.o.v. LHBT'ers.  Maar de focus van het gesprek is door HJW al weer verlegd naar mij.  Ik deug niet in zijn ogen, want ik leef niet naar mijn beweringen.  Zo houdt ook HJW op zijn beurt het oordelen weer in stand.

De oordelende mens oordeelt steeds over zaken welke in 'de wereld' gebeuren.  En zo houdt de mens de "ik en de wereld" verhouding in stand.  En in dat oordelen is er nooit sprake van de 'weg naar binnen'.  Binnen in de mens is 'dat' aanwezig wat zonder oordeel is.  Als dat gekend is zal de mens de dood niet meer smaken.  Dan is de kenvermogende ziel ontwaakt welke 'in Christus' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Bij leven kan 'dat wat zonder oordeel is gevonden' worden.  Dan valt  angst voor de dood weg.  

In feite ben je angstig wegens je eigen oordeel.  Gezien je uitlatingen -welke nogal oordelend zijn naar LHBT'ers- is die angst terecht.

Het zijn niet mijn meningen die me zorgen baren, maar mijn daden. Hoewel ik al jaaaaaren gewoonweg niets meer doe. Letterlijk niets. Geloof zonder werken is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

De voorbeelden van HJW zijn een reflectie op mij.  Hij zag weer eens een kans schoon om punten te scoren.

En dat is precies wat 'oordelen' voor betekenis heeft:  jezelf vergelijken met een ander.  In het oordeel vindt persoon A zichzelf beter dan wel slechter dan persoon B.  Uit welwillendheid reageerde ik op @Fundamenteel omdat ik zijn oordeel zie t.o.v. LHBT'ers.  Maar de focus van het gesprek is door HJW al weer verlegd naar mij.  Ik deug niet in zijn ogen, want ik leef niet naar mijn beweringen.  Zo houdt ook HJW op zijn beurt het oordelen weer in stand.

De oordelende mens oordeelt steeds over zaken welke in 'de wereld' gebeuren.  En zo houdt de mens de "ik en de wereld" verhouding in stand.  En in dat oordelen is er nooit sprake van de 'weg naar binnen'.  Binnen in de mens is 'dat' aanwezig wat zonder oordeel is.  Als dat gekend is zal de mens de dood niet meer smaken.  Dan is de kenvermogende ziel ontwaakt welke 'in Christus' is.

Maar als jij anderen `dwazen` noemt, zie jij dat dan ook als reflectie ? Ik probeer de redenering te snappen. Of is dat dan anders ? Je hoeft niet te antwoorden, hoor. Maar ben gewoon nieuwsgierig.

bewerkt door PeterJan
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het zijn niet mijn meningen die me zorgen baren, maar mijn daden. Hoewel ik al jaaaaaren gewoonweg niets meer doe. Letterlijk niets. Geloof zonder werken is...

Ook jou probeer ik te snappen. Als je zo veel angst hebt vanwege het blijkbare gebrek aan werken......wat weerhoud jou dan om weer met die werken te beginnen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei PeterJan:

Maar als jij anderen `dwazen` noemt, zie jij dat dan ook als reflectie ? Ik probeer de redenering te snappen. Of is dat dan anders ?

Ik vind het een dwaasheid om je bestaan op te hangen aan dat wat je in 'de wereld' aantreft.   In het zogeheten 'vrijdenken' is men de opvatting toegedaan dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.  Dat is geen vrijdenken, maar gevangenschap.  Jezelf gevangen zetten noem ik dwaas.   Maar ik vergelijk mijzelf niet met hen, ik beschouw ze als onwetenden.  Vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het zijn niet mijn meningen die me zorgen baren, maar mijn daden. Hoewel ik al jaaaaaren gewoonweg niets meer doe. Letterlijk niets. Geloof zonder werken is...

Meningen en daden liggen in elkaars verlengde.  Enfin, ik heb je goede raad gegeven.  Of je er wat mee doet mag je zelf weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik vind het een dwaasheid om je bestaan op te hangen aan dat wat je in 'de wereld' aantreft.   In het zogeheten 'vrijdenken' is men de opvatting toegedaan dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.  Dat is geen vrijdenken, maar gevangenschap.  Jezelf gevangen zetten noem ik dwaas.   Maar ik vergelijk mijzelf niet met hen, ik beschouw ze als onwetenden.  Vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.

Helder. Feitelijk zijn we allemaal nog onwetenden, ook conform de woorden van Paulus.

Het blijft ploeteren in deze wereld, ik heb er geen binding mee.

Nu kennen we ten dele, straks geheel. Ik kan niet wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid