Spring naar bijdragen

Hoe vind je vrede voor jouw ziel?


Aanbevolen berichten

Ik heb werk gemaakt van werk en vrijwilligerswerk. Kreeg wel eens iets aangeboden en heb goede advertenties in mijn favorieten staan. Maar eens ik onderneem, dan gaan de poppen aan het dansen. Ik kan niet eens prikkelvrij naar de winkel en sleep me in de douche, die mij tot besparen dwingen en meer prikkels geven. Ik moet gelukkig niet veel opleggen bij de electriciteit, maar daarvoor heb ik wel een jaar moeten toekijken dat iedereen zuinig was en bleef. Dat vrat veel energie van mijn persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik constateer slechts dat je vol oordelen zit en deze ook zeer regelmatig ventileert. Dat zul je zelf ook doorhebben, daar ben je slim genoeg voor. Voor de goede orde: ik zou het prachtig vinden

Als een kleuter die zijn handen voor zijn gezicht houdt denkende dat hij dan niet gezien wordt. En dan missend wat voor de neus in het hier en nu altijd aanwezig is. Treurig.

Ik wel:   Dat begrijp ik dus wel. Het probleem is dat veel christenen de vervelende gewoonte hebben om momenten van ziekte en dood bij anderen aan te grijpen om hen aan te vallen op

3 minuten geleden zei Hopper:

Ik vind het een dwaasheid om je bestaan op te hangen aan dat wat je in 'de wereld' aantreft.   In het zogeheten 'vrijdenken' is men de opvatting toegedaan dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.  Dat is geen vrijdenken, maar gevangenschap.  Jezelf gevangen zetten noem ik dwaas.   Maar ik vergelijk mijzelf niet met hen, ik beschouw ze als onwetenden.  Vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.

Meningen en daden liggen in elkaars verlengde.  Enfin, ik heb je goede raad gegeven.  Of je er wat mee doet mag je zelf weten.

Ik heb geen raad nodig van mensen die Zijn Woord kersenplukken om anderen mee af te meten. Homoseksualiteit is een zonde, basta.

Zojuist zei PeterJan:

Dat is uitermate vervelend. Denk je dat het je kwalijk zal worden genomen dat je, gezien deze problematieken, niet aan de werken toekomt ? 

Ja want er bestaan hulplijnen die ik weiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ik heb werk gemaakt van werk en vrijwilligerswerk. Kreeg wel eens iets aangeboden en heb goede advertenties in mijn favorieten staan. Maar eens ik onderneem, dan gaan de poppen aan het dansen. Ik kan niet eens prikkelvrij naar de winkel en sleep me in de douche, die mij tot besparen dwingen en meer prikkels geven. Ik moet gelukkig niet veel opleggen bij de electriciteit, maar daarvoor heb ik wel een jaar moeten toekijken dat iedereen zuinig was en bleef. Dat vrat veel energie van mijn persoon.

Ik herken deels de prikkel gevoeligheid. Winkel (op rustige tijden en snel wegwezen) en douche lukken nog wel en ik heb een redelijk fatsoenlijk inkomen, dus daar geen last tot nu toe, maar een radio of andersoortige muziek of mensen in mijn huis.....vreselijk. Rust, rust, rust......En al dat geklooi op deze aarde helpt ook niet. 

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja want er bestaan hulplijnen die ik weiger.

Daar zul je vast een goede reden voor hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei PeterJan:

Helder. Feitelijk zijn we allemaal nog onwetenden, ook conform de woorden van Paulus.

Het blijft ploeteren in deze wereld, ik heb er geen binding mee.

Nu kennen we ten dele, straks geheel. Ik kan niet wachten.

Paulus sprak wijze woorden.  Maar hij heeft geen uitspraak gedaan over dat 'straks'.  Binnen het menselijk bestaan is het mogelijk om volledig te kennen.  In 1 Korintiërs 13 staat ook dat "ik zal kennen gelijk ik ook gekend ben".  In het volledige kennen wordt de betekenis van die woorden door de mens begrepen.   Niet in een of ander hiernamaals, maar gewoon in dit leven.

Paulus moet die kennis ook hebben gehad toen hij dat schreef, anders zou hij een leugenaar zijn en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb geen raad nodig van mensen die Zijn Woord kersenplukken om anderen mee af te meten. Homoseksualiteit is een zonde, basta.

Ik vind het helemaal prima!

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hopper:

Paulus sprak wijze woorden.  Maar hij heeft geen uitspraak gedaan over dat 'straks'.  Binnen het menselijk bestaan is het mogelijk om volledig te kennen.  In 1 Korintiërs 13 staat ook dat "ik zal kennen gelijk ik ook gekend ben".  In het volledige kennen wordt de betekenis van die woorden door de mens begrepen.   Niet in een of ander hiernamaals, maar gewoon in dit leven.

Eigenlijk denk ik dat ook. ´Ik kan niet wachten` betekende niet dat ik snel dood wil gaan. Heb jij, bij jouw weten, de volledige kennis bereikt ?

En dan doorschuivend naar de woorden van Jezus: als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen en grotere.

Is dat ook in dit leven te bereiken: bedaren van stormen, genezen van zieken, blinden laten zien etc..... benieuwd hoe je daarover denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei PeterJan:

Ik herken deels de prikkel gevoeligheid. Winkel (op rustige tijden en snel wegwezen) en douche lukken nog wel en ik heb een redelijk fatsoenlijk inkomen, dus daar geen last tot nu toe, maar een radio of andersoortige muziek of mensen in mijn huis.....vreselijk. Rust, rust, rust......En al dat geklooi op deze aarde helpt ook niet. 

Daar zul je vast een goede reden voor hebben. 

Ja ik zei onlangs tegen mijn betere: “ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld.” Maar dat is een zegen, want het kan vele erger, zoals een overlijden meemaken. Dan zijn mijn zorgen plots heel klein. Ik kom financieel ook rond, maar mijn spaargeld is meer dan gehalveerd door omstandigheden en kerstperiode. 

Dat winkelen is ook niet normaal meer, men zou beter in de richting van Amerikaanse supermarkten beginnen denken. Met tientallen aan smalle gangen toekomen, terwijl ze in je nek hoesten, is sowieso een prikkel die zelfs de meest normalen steekt.

1 uur geleden zei Hopper:

 

Ik vind het helemaal prima!

Als je had opgelet zou je gemerkt hebben dat ik homoseksuelen in hun waarde laat, maar betreur dat heteroseksuelen ze voor hun karretje spannen om de “juiste mening” te displayen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei PeterJan:

1.  Eigenlijk denk ik dat ook. ´Ik kan niet wachten` betekende niet dat ik snel dood wil gaan. Heb jij, bij jouw weten, de volledige kennis bereikt ?

2.  En dan doorschuivend naar de woorden van Jezus: als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen en grotere.

3.  Is dat ook in dit leven te bereiken: bedaren van stormen, genezen van zieken, blinden laten zien etc..... benieuwd hoe je daarover denkt.

1.  Allereerst dienen de woorden van Jezus ernstig te worden genomen.    Dat betekent niet zomaar een beetje wat geloven, maar in de praktijk toepassen.  Dat wat zonder oordeel is, is tevens zonder zonde.  Vanuit mijn katholieke school en kerk leerde ik om te oordelen.  Ik moest dus juist iets afleren.  Geinstitutionaliseerde religie brengt de mens niks.

2.  Jezus volgen betekent ook de 'werken doen'.  Dat is een doen om 'niet'.  God handelt niet met mensen als in uitruilen van goede daden of zoiets.

3.  Het bedaren van stormen dient innerlijk begrepen te worden.  De verstilde geest.  Genezen van zieken dient ook innerlijk begrepen te worden.  Zelfzucht maakt mensen ziek, stress en de gerelateerde klachten zullen hun deel zijn.  Ook blinden laten zien heeft betrekking op jezelf: het geestelijk oog zal geopend worden: ik kan zien!

26 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Als je had opgelet zou je gemerkt hebben dat ik homoseksuelen in hun waarde laat, maar betreur dat heteroseksuelen ze voor hun karretje spannen om de “juiste mening” te displayen.

Iedereen krijgt wat hem of haar toekomt , er is absolute rechtvaardigheid.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan stelt de belofte "komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven" dus niets voor.  Weinig rust als ik dat zo lees. 

Rust heb ik. Teveel zelfs 🤭. Ik ben niet constant bang van de dood he. 

Dat is vreemd, he. Je geeft nu de indruk terug te krabbelen van je eerdere uitspraak, omdat ik er op wijs dat die gevoelens er niet zouden moeten zijn als je Jezus' woorden er bij pakt.

16 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb panische doodsangsten van de dood en niet enkel doodgaan. En ja, dat is heel tegenstrijdig met wat ik geloof en zeg. Maar na de dood volgt het oordeel en ik vrees God meer dan het leven.

Maar of die gevoelens er nu constant zijn of niet, je geeft aan panische doodsangsten te hebben. Dus Jezus komt zijn belofte aan jou niet na. Wat ga je daar mee doen?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is een goeie vraag @Dat beloof ik. Wat ga ik ermee doen?

Volgens mij is iedereen gewoon retebang van de dood, daar valt niets aan te doen. Vooral de manier waarop kan angstaanjagend zijn, maar het oordeel daarna boezemt meer schrik in. Je kan niets anders doen dan bidden voor vergiffenis.

Dat is zo voor mensen die geloven.
Maar ik heb daar echt helemaal geen angst voor.

Maar de vraag was wat je gaat doen aan het gegeven dat Jezus zijn belofte aan jou niet na komt? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Volgens mij is iedereen gewoon retebang van de dood, daar valt niets aan te doen. Vooral de manier waarop kan angstaanjagend zijn, maar het oordeel daarna boezemt meer schrik in. Je kan niets anders doen dan bidden voor vergiffenis.

Je projecteert je eigen angst op 'iedereen'.   De mensen die gestorven dood gaan hebben geen angst voor de dood.  En ook niet voor een oordeel.  Je wordt feitelijk middels je eigen angst 'gestraft' voor het kersen plukken uit de Bijbel.....

Iedereen krijgt wat hem of haar toekomt , er is absolute rechtvaardigheid.    Angst is het loon van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

De voorbeelden van HJW zijn een reflectie op mij.  Hij zag weer eens een kans schoon om punten te scoren.

En dat is precies wat 'oordelen' voor betekenis heeft:  jezelf vergelijken met een ander.  In het oordeel vindt persoon A zichzelf beter dan wel slechter dan persoon B.  Uit welwillendheid reageerde ik op @Fundamenteel omdat ik zijn oordeel zie t.o.v. LHBT'ers.  Maar de focus van het gesprek is door HJW al weer verlegd naar mij.  Ik deug niet in zijn ogen, want ik leef niet naar mijn beweringen.  Zo houdt ook HJW op zijn beurt het oordelen weer in stand.

De oordelende mens oordeelt steeds over zaken welke in 'de wereld' gebeuren.  En zo houdt de mens de "ik en de wereld" verhouding in stand.  En in dat oordelen is er nooit sprake van de 'weg naar binnen'.  Binnen in de mens is 'dat' aanwezig wat zonder oordeel is.  Als dat gekend is zal de mens de dood niet meer smaken.  Dan is de kenvermogende ziel ontwaakt welke 'in Christus' is.

Je weet het allemaal 'bijzonder' te verwoorden maar je hebt een blinde vlek voor je eigen geoordeel.

6 uur geleden zei Hopper:

Maar ik vergelijk mijzelf niet met hen, ik beschouw ze als onwetenden.  Vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.

Hier spreek je bijvoorbeeld alweer een oordeel mee uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is zo voor mensen die geloven.
Maar ik heb daar echt helemaal geen angst voor.

Maar de vraag was wat je gaat doen aan het gegeven dat Jezus zijn belofte aan jou niet na komt? 

Dus als ge een hartaanval krijgt, moeten ze voor u de ambulance niet bellen? :)

De vraag was wat je gaat doen aan het gegeven dat Jezus zijn belofte aan jou niet na komt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb panische doodsangsten van de dood en niet enkel doodgaan. En ja, dat is heel tegenstrijdig met wat ik geloof en zeg. Maar na de dood volgt het oordeel en ik vrees God meer dan het leven.

Dat is niet mals. Ik vind het echt erg voor je. Het past wel heel goed in dit topic: "Hoe vind je vrede voor jouw ziel ?"  Ik denk dat als je die vrede vindt dat je die vreselijke angst niet meer hoeft te hebben. Het is dus een hele goeie vraag, want HOE doe je dat dan in de praktijk van alledag ? 

Ik heb wel vaker gelezen over gelovigen die heel erg bang zijn voor de dood omdat ze God vrezen. Zoals ik het begrijp zijn het juist de meer orthodoxen die Godvrezend zijn en hebben de meer vrijzinnigen dat niet zo. Volgens mij heeft dat te maken met het verschil in godsbeeld als oordeler/bestraffer/rechtspreker of meer als barmhartige liefhebbende vergevende vaderfiguur. 

Waarom ben je zo bang voor het oordeel ? Ben je een boef/crimineel ? Heb je misdaden gepleegd ? Of gaat het om de gewone menselijke gebreken ? Helemaal voor de gewone mens zou er toch niet zo'n angst hoeven zijn, Jezus heeft je schuld op zich genomen, zich geofferd voor jouw zondes.  Ik bedoel als er geen NT was kan ik me voorstellen dat er gelovigen zijn die erg bang zijn, maar wat stelt zijn offer dan voor als het toch niet uitmaakt ?  Wat is dan het blije aan zijn blije boodschap ? 

 

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij is iedereen gewoon retebang van de dood, daar valt niets aan te doen. Vooral de manier waarop kan angstaanjagend zijn, maar het oordeel daarna boezemt meer schrik in. Je kan niets anders doen dan bidden voor vergiffenis.

Nee. Ik heb nada noppes vrees voor de dood. Voor een oordeel ben ik al helemaal niet bang. Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld, dus kom maar op met dat oordeel. Sterker nog ik heb een flinke lijst met aanklachten wat God allemaal uit Gods naam voor ellende heeft laten aanrichten. 

De enige doodsvrees die ik wel heb is voor mijn geliefden. Vooral kroost en manlief. Ik hoop van harte dat ik eerder dood ben dan zij, maar dat is vanwege het immense verdriet. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Dat is niet mals. Ik vind het echt erg voor je. Het past wel heel goed in dit topic: "Hoe vind je vrede voor jouw ziel ?"  Ik denk dat als je die vrede vindt dat je die vreselijke angst niet meer hoeft te hebben. Het is dus een hele goeie vraag, want HOE doe je dat dan in de praktijk van alledag ? 

Ik heb wel vaker gelezen over gelovigen die heel erg bang zijn voor de dood omdat ze God vrezen. Zoals ik het begrijp zijn het juist de meer orthodoxen die Godvrezend zijn en hebben de meer vrijzinnigen dat niet zo. Volgens mij heeft dat te maken met het verschil in godsbeeld als oordeler/bestraffer/rechtspreker of meer als barmhartige liefhebbende vergevende vaderfiguur. 

Waarom ben je zo bang voor het oordeel ? Ben je een boef/crimineel ? Heb je misdaden gepleegd ? Of gaat het om de gewone menselijke gebreken ? Helemaal voor de gewone mens zou er toch niet zo'n angst hoeven zijn, Jezus heeft je schuld op zich genomen, zich geofferd voor jouw zondes.  Ik bedoel als er geen NT was kan ik me voorstellen dat er gelovigen zijn die erg bang zijn, maar wat stelt zijn offer dan voor als het toch niet uitmaakt ?  Wat is dan het blije aan zijn blije boodschap ? 

 

Nee. Ik heb nada noppes vrees voor de dood. Voor een oordeel ben ik al helemaal niet bang. Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld, dus kom maar op met dat oordeel. Sterker nog ik heb een flinke lijst met aanklachten wat God allemaal uit Gods naam voor ellende heeft laten aanrichten. 

De enige doodsvrees die ik wel heb is voor mijn geliefden. Vooral kroost en manlief. Ik hoop van harte dat ik eerder dood ben dan zij, maar dat is vanwege het immense verdriet. 

 

Ik was gewoon een slecht mens die door zijn menselijke gebreken heel slechte dingen heeft gedaan. Maar dat is bekeerd. Mijn gebreken zijn geplaatst en er is in mijn leven een zekere rust gekomen. Onze Heer Jezus Christus heeft zich bekend gemaakt aan mij, maar zelfs daarna ben ik nog zwaar in de zonde gegaan en zondig ik nog steeds. 

Herkenbaar, die angst voor de dierbaren. Dat schiet er hier ook dieper in dan mijn eigen dood. Regelmatig doe ik aan schietgebedjes, maar voor mijn geliefden ga ik op de knieën en ben ik in constant gebed. “Laat ze gelukkig en liefdevol oud worden.” Wat dan ironisch is, als we zouden “weten” dat het hierna beter is, he? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik was gewoon een slecht mens die door zijn menselijke gebreken heel slechte dingen heeft gedaan. Maar dat is bekeerd. Mijn gebreken zijn geplaatst en er is in mijn leven een zekere rust gekomen. Onze Heer Jezus Christus heeft zich bekend gemaakt aan mij, maar zelfs daarna ben ik nog zwaar in de zonde gegaan en zondig ik nog steeds. 

Herkenbaar, die angst voor de dierbaren. Dat schiet er hier ook dieper in dan mijn eigen dood. Regelmatig doe ik aan schietgebedjes, maar voor mijn geliefden ga ik op de knieën en ben ik in constant gebed. “Laat ze gelukkig en liefdevol oud worden.” Wat dan ironisch is, als we zouden “weten” dat het hierna beter is, he? :D

Mooi dat het geloof je rust heeft gebracht.

Vergeet niet dat van jezelf houden ook belangrijk is in de Bijbel. Hebt uw naaste lief als uzelf.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

 

De enige doodsvrees die ik wel heb is voor mijn geliefden. Vooral kroost en manlief. Ik hoop van harte dat ik eerder dood ben dan zij, maar dat is vanwege het immense verdriet. 

 

Dat is wel een zelfzuchtig standpunt.  Ook het begeren van de dood is een vorm van begeren.  Verder maakt het niet uit, je bepaalt toch niet zelf wanneer je dood gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij is iedereen gewoon retebang van de dood, daar valt niets aan te doen. Vooral de manier waarop kan angstaanjagend zijn, maar het oordeel daarna boezemt meer schrik in. Je kan niets anders doen dan bidden voor vergiffenis.

Is dat nodig? Jezus is ook voor jou gestorven en Hij houdt van iedereen. Die verhalen over de hel etc zijn niet waar. Heb ik je al eens uitgelegd volgens mij. Een liefhebbende God en Vader zal nooit iemand pijnigen tot in de eeuwigheid. De dood is niet iets waar ik naar uitzie maar ben er niet bang voor. Je bent een tijdje bewusteloos maar als je je ogen open doet ben je in het Messiaanse aardse Koninkrijk waar het mogelijk is dat je naar de volmaaktheid groeit. Waar je weer volledig in de nabijheid van God kan zijn. Het oordeel is pas aan het eind van de 1000 jaar en intussen krijg je de mogelijkheid om volledig voor God te kiezen en een prachtig eeuwig leven te krijgen. Je blijft een vrije wil houden dus er zullen mensen een negatief oordeel krijgen, maar dat is aan jou. 
Nee hoor. God belooft ook jou een mooie toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid