Spring naar bijdragen

Hoe vind je vrede voor jouw ziel?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik constateer slechts dat je vol oordelen zit en deze ook zeer regelmatig ventileert. Dat zul je zelf ook doorhebben, daar ben je slim genoeg voor. Voor de goede orde: ik zou het prachtig vinden

Als een kleuter die zijn handen voor zijn gezicht houdt denkende dat hij dan niet gezien wordt. En dan missend wat voor de neus in het hier en nu altijd aanwezig is. Treurig.

Ik wel:   Dat begrijp ik dus wel. Het probleem is dat veel christenen de vervelende gewoonte hebben om momenten van ziekte en dood bij anderen aan te grijpen om hen aan te vallen op

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik was gewoon een slecht mens die door zijn menselijke gebreken heel slechte dingen heeft gedaan. Maar dat is bekeerd.

Jesaja 1:18 Kom, laten we de zaken rechtzetten tussen ons’, zegt Jehovah. ‘Al waren je zonden scharlakenrood, ze zullen zo wit worden gemaakt als sneeuw.  Al waren ze zo rood als karmozijnen stof, ze zullen zo wit worden als wol.

Als God je eenmaal vergeven heeft zal Hij je vroegere zonden niet meer aanrekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-1-2023 om 12:13 zei Hopper:

Paulus sprak wijze woorden.  Maar hij heeft geen uitspraak gedaan over dat 'straks'.  Binnen het menselijk bestaan is het mogelijk om volledig te kennen.  In 1 Korintiërs 13 staat ook dat "ik zal kennen gelijk ik ook gekend ben".  In het volledige kennen wordt de betekenis van die woorden door de mens begrepen.   Niet in een of ander hiernamaals, maar gewoon in dit leven.

Paulus moet die kennis ook hebben gehad toen hij dat schreef, anders zou hij een leugenaar zijn en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Paulus heeft wel degelijk uitspraken gedaan over dat straks.. En ook over een hiernamaals en hij sprak ook over het hiernamaals toen hij het had over "kennen zoals ik ook gekend ben". De man beweerde zelfs dat Jezus terug zou komen en dat de overledenen zouden opstaan en dat de gelovigen dan allemaal tegelijkertijd met Jezus naar de hemel zouden gaan.

debijbel.nl/bijbel/BGT/1TH.4/1-Tessalonicenzen-4

Het is jammer dat ik dit niet kan kopieren, dus zal het via de Statenvertaling doen.

 

Citaat

13 Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.

14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.

15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.

16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.

 

Dus ja, ik denk dat jouw idee dat Paulus niks wist van een hiernamaals wel de prullenbak in kan. Hij heeft het zelfs van Jezus gehoord. Althans, dit staat in een andere vertaling. Paulus was een jood en joden geloofden in een opstanding der doden. Ze kennen niet voor niks "eeuwige grafrust". 

In de wetenschap dat ik dit waarschijnlijk voor niks geschreven heb verblijd ik mij..

Plus voor de mensen die mij niet op de negeerlijst hebben staan en nu lezen dat Paulus wel degelijk geloofde in een leven na dit leven en dat het niet een christelijk verzinsel is. Wat Hopper al jaren beweerd/beweert. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Noppert1998:

debijbel.nl/bijbel/BGT/1TH.4/1-Tessalonicenzen-4

13-14 Vrienden, ik wil jullie vertellen wat er gebeurt met de doden.

Mensen zijn verdrietig als er iemand sterft. Maar wij geloven dat Jezus gestorven is en uit de dood is opgestaan. En dus geloven we ook dat God alle gestorven christenen bij zich zal halen. Daarom hoeven jullie niet verdrietig te zijn als er iemand van jullie sterft.

15-17 Dit heeft de Heer Jezus mij verteld: Voordat hij komt, zal er een teken gegeven worden. De belangrijkste engel zal roepen, en Gods trompet zal klinken. Op dat moment komt de Heer Jezus uit de hemel. Dan staan eerst de gestorven christenen op uit de dood. En daarna mogen wij die nog leven, ook komen. Dan gaan we samen op de wolken naar de Heer toe. In de lucht zullen we hem ontmoeten, en vanaf dan zullen we altijd bij hem zijn.

18 Met die woorden moeten jullie elkaar moed inspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-1-2023 om 12:13 zei Hopper:

Paulus sprak wijze woorden.  Maar hij heeft geen uitspraak gedaan over dat 'straks'.  Binnen het menselijk bestaan is het mogelijk om volledig te kennen.  In 1 Korintiërs 13 staat ook dat "ik zal kennen gelijk ik ook gekend ben".  In het volledige kennen wordt de betekenis van die woorden door de mens begrepen.   Niet in een of ander hiernamaals, maar gewoon in dit leven.

Paulus moet die kennis ook hebben gehad toen hij dat schreef, anders zou hij een leugenaar zijn en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik vind het helemaal prima!

 

In de kern van Hoppers bericht gaat het om de vetgedrukte woorden. Hij schreef dat binnen het menselijk bestaan het mogelijk is om volledig te kennen. Vanuit die wetenschap is er geen einde meer en geen begin maar continuïteit cq eeuwig leven. De rest is maya oftewel onwetendheid cq duisternis. Dit is niet in strijd met wat Noppert en Ferry aanhalen. Het ene is bekeken vanuit de verticale lijn en het andere vanuit de horizontale lijn. Het enige verschil is de invalshoek.

Tijdelijkheid versus eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Flawless victory:

In de kern van Hoppers bericht gaat het om de vetgedrukte woorden. Hij schreef dat binnen het menselijk bestaan het mogelijk is om volledig te kennen. Vanuit die wetenschap is er geen einde meer en geen begin maar continuïteit cq eeuwig leven. De rest is maya oftewel onwetendheid cq duisternis. Dit is niet in strijd met wat Noppert en Ferry aanhalen. Het ene is bekeken vanuit de verticale lijn en het andere vanuit de horizontale lijn. Het enige verschil is de invalshoek.

Als ik dit vers uit 1 Kor. 13 lees:

12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

denk ik zelf dat die 'straks' en 'dan' niet in het huidige menselijke bestaan plaats gaan/kunnen vinden. Paulus schetst niet voor niets twee keer een duidelijk contrast in dit vers. De uitwerking daarvan staat in 1 Kor. 15:

42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid;

43 Er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht.

44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.

45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.

48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen.

49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.

50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beerven en het vergankelijke beerft de onvergankelijkheid niet.

Als Paulus het in 1 Kor. 13: 12 over het 'nu' heeft, bedoelt hij het vergankelijke, de oneer, de zwakheid, het natuurlijke lichaam, het vlees en bloed. Net als in 1 Kor. 13: 12 schetst Paulus in al deze verzen uit 1 Kor. 15 een contrast tussen 'nu' en 'straks'.

Met 'straks' en 'dan' in 1 Kor. 13: 12 bedoelt hij de onvergankelijkheid, de heerlijkheid, de kracht: het geestelijk lichaam.

Samengevat:

Nu:

  • in raadselen
  • onvolkomen
  • vergankelijkheid
  • oneer
  • zwakheid
  • natuurlijk/stoffelijk lichaam; vlees en bloed

Straks:

  • van aangezicht tot aangezicht
  • ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben
  • onvergankelijkheid
  • heerlijkheid
  • kracht
  • geestelijk lichaam

Maar goed; de tijd zal het leren 😄

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Als ik dit vers uit 1 Kor. 13 lees:

12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

denk ik zelf dat dat 'straks' niet in het huidige menselijke bestaan plaats gaat/kan vinden. De reden daarvoor staat in 1 Kor. 15:

42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid;

43 Er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht.

44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.

45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.

48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen.

49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.

50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beerven en het vergankelijke beerft de onvergankelijkheid niet.

Als Paulus het in 1 Kor. 13: 12 over het 'nu' heeft, bedoelt hij het vergankelijke, de oneer, de zwakheid, het natuurlijke lichaam, het vlees en bloed.

Met 'straks' en 'dan' in 1 Kor. 13: 12 bedoelt hij de onvergankelijkheid, de heerlijkheid, de kracht: het geestelijk lichaam.

Maar goed; de tijd zal het leren 😄


in vers 44 (zie het door mij onderstreepte) moet naar mijn visie staan: “er wordt in een natuurlijk lichaam gezaaid.  De NCV vertaalt het zo: “ Er wordt een zielslichaam gezaaid; er wordt een geestelijk lichaam opgewekt”.  Dat geestelijk lichaam is dus al in dat zielslichaam aanwezig anders kan het ook niet worden opgewekt. De Heilige Geest maakt in het hart van de mens woning voor de Vader en de Zoon.

Citaat

 

Je zou het zo kunnen samenvatten: door het krachtige werk van de Heilige Geest komt de liefde voor Christus in ons hart. De Heilige Geest maakt ons bereid om de woning van ons leven voor Christus open te stellen. De Geest bereid de verhuizing voor. In de kracht van de Heilige Geest doen wij wat de Heer Jezus van ons vraagt. Zo is er kracht, geloof en gehoorzaamheid in ons leven. Maar dan kan het gaan gebeuren. Wanneer de voorwaarden zijn vervuld, dan kan Christus Zelf in ons hart wonen – in het centrum van ons innerlijk leven, waar verstand, wil en gevoel elkaar raken – Hij kan dan bij ons een woning maken.

Wanneer Christus Zich kan thuisvoelen in ons leven, dan wil God de Vader er ook bij zijn, ons als Zijn kinderen heel nabij zich houden. Vader, Zoon en Heilige Geest willen wonen in ons als gelovige mensen. Dat wil zeggen ze willen dat wij zo leven, dat zij zich bij ons kunnen thuisvoelen, dat er geen obstakels zijn tussen God en ons, dat we de Vader vertrouwen, de Zoon liefhebben en de Geest in ons Zijn werk laten doen.

https://koinoniabijbelstudie.nl/opdat-christus-door-het-geloof-in-uw-harten-woning-maakt/preekvoorbereiding/

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flawless victory:

 

In de kern van Hoppers bericht gaat het om de vetgedrukte woorden. Hij schreef dat binnen het menselijk bestaan het mogelijk is om volledig te kennen. Vanuit die wetenschap is er geen einde meer en geen begin maar continuïteit cq eeuwig leven. De rest is maya oftewel onwetendheid cq duisternis. Dit is niet in strijd met wat Noppert en Ferry aanhalen. Het ene is bekeken vanuit de verticale lijn en het andere vanuit de horizontale lijn. Het enige verschil is de invalshoek.

Tijdelijkheid versus eeuwigheid.

Tijdelijkheid staat per definitie tegenover eeuwigheid.  Het gaat er echter om waar men zich ontologisch bevindt.  Wie zich ontologisch in het tijdelijke bevindt heeft beperkt kennen.  Het verwijst terug naar de Logos.  Het is de Logos welke het volledig kennen brengt.  Alleen Jezus kan de mens over de scheiding van het tijdelijke naar het eeuwige brengen.  Op eigen kracht kan geen enkel mens 'de weg' volbrengen.

Overigens voor jouw informatie: zowel Noppert als Ferry zijn trollen welke hier al meerdere malen onder een andere naam zijn terug gekomen.  Gesprekken met hen zijn zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Overigens voor jouw informatie: zowel Noppert als Ferry zijn trollen welke hier al meerdere malen onder een andere naam zijn terug gekomen.  Gesprekken met hen zijn zinloos.

Kijk; weer een meedogenloos oordeel van zgn. 'oordeelvrije' Hopper. Je woordkeuze 'trollen' is nu jouw eigen reflectie 😄

Als je zou moeten betalen voor jouw oordelen zou je inmiddels een flinke rekening gepresenteerd krijgen Hoppertje! Maar goed; hop jij maar lekker verder hoor.

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

 

In de kern van Hoppers bericht gaat het om de vetgedrukte woorden. Hij schreef dat binnen het menselijk bestaan het mogelijk is om volledig te kennen. Vanuit die wetenschap is er geen einde meer en geen begin maar continuïteit cq eeuwig leven. De rest is maya oftewel onwetendheid cq duisternis. Dit is niet in strijd met wat Noppert en Ferry aanhalen. Het ene is bekeken vanuit de verticale lijn en het andere vanuit de horizontale lijn. Het enige verschil is de invalshoek.

Tijdelijkheid versus eeuwigheid.

Ik snap er niks van, van wat jij zegt. Je hebt het over volledig kennen in het menselijk bestaan en hup gaat over naar eeuwig leven. Dus als je iets kent dan leef je eeuwig? Voor mij is dat van de hak op de tak gaan. Er is A dus J. Volledige willekeur.

Paulus heeft het, zoals Ferry_Tassie al schreef, heel duidelijk over een moment. Namelijk als Jezus terugkomt op de wolken en de doden worden opgewekt en ze samen naar Jezus gaan de hemel in.. DAN zal iedereen zien met een volkomen blik. Dan zullen lichamen anders worden/onvergankelijk.. 

Ik kan er niks aan doen dat Paulus een achterhaald wereldbeeld had (hoe kan anders Jezus op de wolken terugkomen en hoe kunnen de gelovigen anders omhoog de hemel in gaan)?

 

 

1 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Kijk; weer een meedogenloos oordeel van zgn. 'oordeelvrije' Hopper. Je woordkeuze 'trollen' is nu jouw eigen reflectie 😄

Als je zou moeten betalen voor jouw oordelen zou je inmiddels een flinke rekening gepresenteerd krijgen Hoppertje! Maar goed; hop jij maar lekker verder hoor.

Zo is het.. Practice what you preach, anders is je gepreach geen mallemoer waard.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hopper:

Tijdelijkheid staat per definitie tegenover eeuwigheid.  Het gaat er echter om waar men zich ontologisch bevindt.  Wie zich ontologisch in het tijdelijke bevindt heeft beperkt kennen.  Het verwijst terug naar de Logos.  Het is de Logos welke het volledig kennen brengt.  Alleen Jezus kan de mens over de scheiding van het tijdelijke naar het eeuwige brengen.  Op eigen kracht kan geen enkel mens 'de weg' volbrengen.

 


Helder.  1 Johannes 5:13 zegt ook

13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.

Presens

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Flawless victory:


Helder.  1 Johannes 5:13 zegt ook

13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.

Presens

Ja, inderdaad.  Het kan geweten worden.   Zie ook het voorgaande vers: wie de Zoon heeft, heeft het leven.  Wie de Zoon niet heeft, heeft het leven ook niet.  De mens kan Zoon-schap verwerven in zijn leven, daar komen we bij de ziel uit.  Het is de ziel welke weet in zijn kenvermogen.  En daarmee 'weet' heeft van het eeuwig leven, wat nú reeds is aangevangen.

Het boze heeft geen vat op het eeuwig nu.  (vers 18)  Daarmee is het boze er nog wel, maar aan gene zijde in het veld van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2023 om 16:00 zei sjako:

Klopt. Het ‘naar de hemel gaan’ was een totaal onbekend concept.

Niet volgens Paulus. Getuige het citaat dat hierboven ergens beschreven wordt. De overleden en de mensen die nog leven als Jezus terugkomt zullen Jezus tegemoet gaan naar de wolken (aangezien Jezus volgens Paulus op de wolken terugkomt).

 

Citaat

Op dat moment komt de Heer Jezus uit de hemel. Dan staan eerst de gestorven christenen op uit de dood. En daarna mogen wij die nog leven, ook komen. Dan gaan we samen op de wolken naar de Heer toe. In de lucht zullen we hem ontmoeten, en vanaf dan zullen we altijd bij hem zijn.

Ik heb nog gegoogeld en gewikipediaat of dit een officiële brief van Paulus is en dat schijnt dus zo te zijn. 

Wat een vreemd (in onze 2023 oren en ogen) wereldbeeld had die man toch eigenlijk 😃

 

 

4 uur geleden zei Hopper:

Ja, inderdaad.  Het kan geweten worden.   Zie ook het voorgaande vers: wie de Zoon heeft, heeft het leven.  Wie de Zoon niet heeft, heeft het leven ook niet.  De mens kan Zoon-schap verwerven in zijn leven, daar komen we bij de ziel uit.  Het is de ziel welke weet in zijn kenvermogen.  En daarmee 'weet' heeft van het eeuwig leven, wat nú reeds is aangevangen.

Het boze heeft geen vat op het eeuwig nu.  (vers 18)  Daarmee is het boze er nog wel, maar aan gene zijde in het veld van goed en kwaad.

En jij weet "toevallig". Net zoals die vele mensen die het "toevallig" allemaal weten..

Je doet mij denken aan mijn vroegere ik, toen ging ik evangeliseren bij atheisten en dacht ik ook dat ik het "toevallig" allemaal wist en dat Jezus mij steunde "jij snapt het tenminste"...

Ontopic:

hierboven staat een tekst, geciteerd door Ferry Tassie dat heel duidelijk maakt dat het een toekomstbeeld is. ALS Jezus terugkomt dan zien de mensen niet meer in spiegels maar rechtstreeks. Dat staat daar heel duidelijk. Gezegd door Paulus die zelfs een lijntje met Jezus had (God had Zijn Zoon in hem geopenbaard). Dus als Paulus bij dit leven nog in spiegelen ziet, hoe zien andere mensen dan nog in spiegelen. Paulus hoopte op de terugkomst van Jezus op de wolken dan zou het zich voltrekken. En dus niet in het leven/tijdens leven. Of je moet gelukkig zijn en leven wanneer Jezus terugkomt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2023 om 08:37 zei Fundamenteel:

Herkenbaar, die angst voor de dierbaren. Dat schiet er hier ook dieper in dan mijn eigen dood. 

Ja, dat snap ik, dat heb ik ook. 

 

Op 4-1-2023 om 08:37 zei Fundamenteel:

Regelmatig doe ik aan schietgebedjes, maar voor mijn geliefden ga ik op de knieën en ben ik in constant gebed. “Laat ze gelukkig en liefdevol oud worden.” Wat dan ironisch is, als we zouden “weten” dat het hierna beter is, he? :D

Het is idd. paradoxaal. Als je echt diep van binnen zeker zou weten dat het na de dood beter is, zou je denk ik ook juist uitkijken naar dat moment. 

Dus hoe zit dat dan ? Is er twijfel ? En is die twijfel dan algemeen of specifiek over jezelf ? Of je zelf wel goed genoeg bent voor het hiernamaals.. Is dat het ? 

Ik heb 's een epistel gelezen waarin werd uitgelegd waarom het juist de twijfelaars zijn waarmee het wel goed komt. Weet ff niet meer precies waar. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Ja, dat snap ik, dat heb ik ook. 

 

Het is idd. paradoxaal. Als je echt diep van binnen zeker zou weten dat het na de dood beter is, zou je denk ik ook juist uitkijken naar dat moment. 

Dus hoe zit dat dan ? Is er twijfel ? En is die twijfel dan algemeen of specifiek over jezelf ? Of je zelf wel goed genoeg bent voor het hiernamaals.. Is dat het ? 

Ik heb 's een epistel gelezen waarin werd uitgelegd waarom het juist de twijfelaars zijn waarmee het wel goed komt. Weet ff niet meer precies waar. 

Ik twijfel voor geen seconde dat we in een creatie leven. Maar als we naar Jezus’ tijd kijken in verhouding met deze tijd, zijn er vele blinde vlekken die we (mensheid) niet meer als zonde kaderen. Volgens mij houd ik ook nog teveel van deze wereld en aardse zaken om mijn ogen op het niet-materiële te richten. Het leven heeft wel iets en biedt enorm veel. Zo hebben we allerlei high tech snufjes waarvoor nog steeds kinderslavernij gaande is. En toch vervangen we die snufjes vaak alvorens ze werkelijk kapot zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik twijfel voor geen seconde dat we in een creatie leven. Maar als we naar Jezus’ tijd kijken in verhouding met deze tijd, zijn er vele blinde vlekken die we (mensheid) niet meer als zonde kaderen. Volgens mij houd ik ook nog teveel van deze wereld en aardse zaken om mijn ogen op het niet-materiële te richten. Het leven heeft wel iets en biedt enorm veel. Zo hebben we allerlei high tech snufjes waarvoor nog steeds kinderslavernij gaande is. En toch vervangen we die snufjes vaak alvorens ze werkelijk kapot zijn. 

Dat laatste is inderdaad dom en zonde.. Maar je kan ook kleren kopen die niet door slaven gemaakt zijn. Of dit voor die hightech snufjes opgaat dat weet ik niet.

Tevens herken ik heel veel in deze reactie. Ook bij de mensheid als geheel. Mensen die bijna niks hebben zijn veel meer geneigd om spiritualiteit te beleven of te verlangen naar "gene zijde". Terwijl wij, in het Westen, de hemel op Aarde hebben/denken te hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik twijfel voor geen seconde dat we in een creatie leven. Maar als we naar Jezus’ tijd kijken in verhouding met deze tijd, zijn er vele blinde vlekken die we (mensheid) niet meer als zonde kaderen.

Maar er zijn ook een hoop dingen die toen niet als zondig werden gezien en nu wel. Dat je bijv. slavernij niet oké vindt. 

Misschien maar eerst het grote geweld (uitbuiting, moord, doodstraf, misdrijven) weg zien te werken.

 

14 uur geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij houd ik ook nog teveel van deze wereld en aardse zaken om mijn ogen op het niet-materiële te richten. Het leven heeft wel iets en biedt enorm veel. Zo hebben we allerlei high tech snufjes waarvoor nog steeds kinderslavernij gaande is. En toch vervangen we die snufjes vaak alvorens ze werkelijk kapot zijn. 

Ik denk dat het goed is om van de wereld en aardse zaken te houden; daar zijn we mens voor. Mijn gedachte; het leven is te waardevol om niet voluit geleefd te worden. 

Aandacht voor het niet-materiële hoort voor mij bij de voluit. Evenals aandacht voor het welzijn van onze planeet, medemensen en alle flora en fauna. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld, ik wou off grid. Weg van de wereld. Maar dan moest ik me wassen met regen en grondwater. Het zou een grote onderneming worden op volledig onafhankelijk van de wereld te worden, met verhoogde kans op ziekte en een vervroegde dood. Vrouwen rond mij die zouden verdwijnen omdat je toch van speciaal hout moet zijn zo te leven. 

Ik koos de wereld en plan zelfs slijken geld te grijpen en verzegelen. Niet omdat ik geldzucht of machtszucht heb. Omdat ik wil dat mijn dierbaren in alles voorzien worden en later een dikke pot hebben. Dat plan verloopt desastreuze omdat ik mijn draai moeilijk vind op deze aardbol. Vrede voor de ziel is 1, vrede voor de geest is een ander verhaal. Onze geest verandert gedurig en gehoorzaamt het vlees veel meer dan God. De wereld is een akelige plek en je wilt gewoon voldoende reserve zodat niemand onnodig meer hoeft te lijden. Dat is beter als je honderdtal k tot zelfs miljoenen hebt. Niet dat ik ze nu al heb, maar mijn geest creëert wel die weg om vrede te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Fundamenteel:

k koos de wereld en plan zelfs slijken geld te grijpen en verzegelen. Niet omdat ik geldzucht of machtszucht heb. Omdat ik wil dat mijn dierbaren in alles voorzien worden en later een dikke pot hebben. Dat plan verloopt desastreuze omdat ik mijn draai moeilijk vind op deze aardbol. Vrede voor de ziel is 1, vrede voor de geest is een ander verhaal. Onze geest verandert gedurig en gehoorzaamt het vlees veel meer dan God. De wereld is een akelige plek en je wilt gewoon voldoende reserve zodat niemand onnodig meer hoeft te lijden. Dat is beter als je honderdtal k tot zelfs miljoenen hebt. Niet dat ik ze nu al heb, maar mijn geest creëert wel die weg om vrede te vinden.

Zoals ik het begrijp gaat het er niet om dat je geen geld zou mogen verdienen of niet rijk zou mogen zijn maar hoe je ermee omgaat.  Dat is toch het verhaal van de talenten met het geld in Mattheus. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.25/Matteus-25/

"Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs het laatste worden ontnomen. 30  En die nutteloze dienaar, gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-1-2023 om 09:24 zei Fundamenteel:

Bijvoorbeeld, ik wou off grid. Weg van de wereld. Maar dan moest ik me wassen met regen en grondwater. Het zou een grote onderneming worden op volledig onafhankelijk van de wereld te worden, met verhoogde kans op ziekte en een vervroegde dood. Vrouwen rond mij die zouden verdwijnen omdat je toch van speciaal hout moet zijn zo te leven. 

Ik koos de wereld en plan zelfs slijken geld te grijpen en verzegelen. Niet omdat ik geldzucht of machtszucht heb. Omdat ik wil dat mijn dierbaren in alles voorzien worden en later een dikke pot hebben. Dat plan verloopt desastreuze omdat ik mijn draai moeilijk vind op deze aardbol. Vrede voor de ziel is 1, vrede voor de geest is een ander verhaal. Onze geest verandert gedurig en gehoorzaamt het vlees veel meer dan God. De wereld is een akelige plek en je wilt gewoon voldoende reserve zodat niemand onnodig meer hoeft te lijden. Dat is beter als je honderdtal k tot zelfs miljoenen hebt. Niet dat ik ze nu al heb, maar mijn geest creëert wel die weg om vrede te vinden.

Kortom,  zoals je nu doet vindt je geen vrede voor je ziel. Je zult het dus radicaal anders moeten gaan doen. Heb je al eens normaal doen geprobeerd? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid