Spring naar bijdragen

Daniël en Nederland


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei thom:

Maar heb uw vijanden lief, en als het een nazi is, dan niet.

Ook, maar ik heb wel het recht om mezelf tot de dood te mogen verweren als de situatie daar om vraagt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flauwekul.

@sjako dit kun je toch niet serieus menen? Het is volstrekte onzin als er gezegd wordt: Ik denk maar aan het uitmoorden van Jericho of, nog een mooier voorbeeld, uit 2 Koningen 2: Het ni

Je moet goed bedenken dat het een eeuwenoud boek is. Sommige dingen werden anders gezegd dan tegenwoordig. Ook bepaalde gewoonten waren anders. Je moet het ook zien in de tijd.

4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @Chiel Fernig,

Je suggestie dat het me streelt, dat ik het wil opnemen voor "Dat beloof ik" is je eigen subjectieve redenering. Ik ben het er niet mee eens.

Als je me voorgaande bericht goed hebt gelezen, zou je begrijpen ik heb aangeven dat je suggesties tijdens je recente discussies met @Dat beloof ik voor een groot deel subjectief waren (vanuit je eigen redenatie) en onvoldoende Bijbels onderbouwd waren.

Je suggestie "Maar er staat in de bijbel een waarschuwing dat men er voor moet zorgen dat er niet geleden wordt ten gevolge van bemoeizucht." is al weer een voorbeeld dat je in het wild iets zegt, dat volgens jou in de Bijbel staat, zonder dat je daarover een concrete bijbehorende Bijbeltekst aangeeft. Dat je maar in het wild iets zegt, dat volgens jou in de Bijbel staat, zonder daarbij één of meerdere bijbehorende Bijbelteksten aan te teven, dát was de hoofdreden voor mijn voorgaande bericht aan jou én niet persé de reden dat ik het voor "Dat beloof ik" wil opnemen.

Het gebeurt regelmatig dat je in je duscussies wettisch en subjectief overkomt, waarbij je als het ware wetten wilt leggen op anderen, zonder dat je het daarbij duidelijk Bijbels onderbouwt met bijbehorende Bijbelteksten.

Je suggereert dat één van de gaven van God die in de bijbel genoemd wordt, het onderwijzen is, maar bij goed Bijbels onderwijs horen ook de bijbehorende Bijbelteksten te worden aangegeven, zodat diegene aan wie het onderwijs gericht is, zelf kan onderzoeken of het volgens de Bijbel klopt.

Bij christelijk geloofsonderwijs dient het Woord van God onderwezen te worden, volgens de Bijbel, en dan zal de Heilige Geest het levend maken (2 Korinthiërs 3:5-6).

Toon jij dan aan dat Jezus in de bergerede het oude testament aanhaalt.

Wettisisme is iets waar Jezus zich niet aan stoorde. Integendeel leerde Hij Zijn discipelen om goed naar hen te luisteren en hun onderwijs na te volgen.

Niet iedereen heeft het talent de schrift na te pluizen of daar de energie voor op te brengen. Het volstaat mij om met bovenstaande tevreden te zijn.

15 minuten geleden zei WdG:

 

13 Gij zult niet doodslaan.

 

Dat is toch hetzelfde als: "niet doden"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat was niet best, zo worden we snel slachtoffer van anders denkenden. En wat met de doodstraf? Volgens mij staat er in dat gebod niet dat je niet mag doden, maar wel dat je niet mag doodslaan, moorden dus.

Interesssant punt.

Maar het lijkt me voor de hand liggen dat moord door vergiftiging ook verboden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ook, maar ik heb wel het recht om mezelf tot de dood te mogen verweren als de situatie daar om vraagt

En toch stelt Jezus een nieuw gebod in dat zoals hij ons heeft liefgehad moeten wij anderen ook liefhebben, heeft hij ooit in zijn menszijn iemand vermoord of gedood? Zelfs al koste het zijn eigen leven doode hij niemand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

En toch stelt Jezus een nieuw gebod in dat zoals hij ons heeft liefgehad moeten wij anderen ook liefhebben, heeft hij ooit in zijn menszijn iemand vermoord of gedood? Zelfs al koste het zijn eigen leven doode hij niemand. 

Nog niet nee.

Uiteraard zal men moeten oppassen geen eigen rechter te gaan spelen, maar dat Jezus een pacifist is gaat er bij mij niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nog niet nee.

Uiteraard zal men moeten oppassen geen eigen rechter te gaan spelen, maar dat Jezus een pacifist is gaat er bij mij niet in.

Jezus is ons voorbeeld hij doodde niemand in zijn leven, gaf zelfs zijn leven voor de doden.

Dat is de ultieme liefde, geen liefde groter dan dit, hij wil dat wij lief hebben met een ultieme liefde dat is zijn gebod en wil. Dat is ook logisch want God in het vlees heeft zijn eigen wet volmaakt tot in het ultieme volbracht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:

Jezus is ons voorbeeld hij doodde niemand in zijn leven, gaf zelfs zijn leven voor de doden.

Dat is de ultieme liefde, geen liefde groter dan dit, hij wil dat wij lief hebben met een ultieme liefde dat is zijn gebod en wil. Dat is ook logisch want God in het vlees heeft zijn eigen wet volmaakt tot in het ultieme volbracht.

Zal mij benieuwen wat Jezus had gedaan als Hij kinderen had die ontzet moesten worden uit een gewelddadige situatie. Jij zult je leven voor je kinderen geven, mocht je ze hebben. Maar dan toch niet direct? Wat hebben je kinderen aan een dode pa?

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei WdG:

Ik beperk me tot de Bijbel:

Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Gelukkig iemand die het doorheeft! Mijn dank!

Gij zult niet doodslaan.

Dus, mijn vraag aan @Chiel Fernig

Waar lees je dit gebod????

Voor een goed begrip. Er is verschil tussen kennis en verstand. Kennis is het weten van feiten, bijvoorbeeld het kennen van bijbelteksten. Met verstand kun je de teksten op de juiste wijze toepassen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Hoe bedoel je dit? Het klinkt een beetje naar "punten scoren". Wat is "zoveel mogelijk"? En, als we dan toch te weinig in de Wet van Christus wandelen, gaan we dan alsnog verloren? Of krijgen we dan een herkansing? Het is toch duidelijk? We KUNNEN niks toevoegen aan het perfecte en volbrachte Werk van Christus.

Toch niet zo moeilijk. Je bent ‘gekocht’ door Jezus door aanname van Zijn loskoopoffer. Je bent dus eigenlijk ‘slaaf’ van Christus. Door de gave van de heilige Geest ga je het goede doen, bijv prediking. Ik zeg dus niet dat je door goede werken verlost kan worden, maar die goede werken ga je doen uit liefde, wat een gave van de heilige Geest is.

Kolossen 3:24 ‘Onthoud dat God je er als beloning zijn erfenis voor zal geven. Want je werkelijke Meester is Christus.’
‭‭KOLOSSENZEN‬ ‭3:24‬ ‭BB‬‬
https://www.bible.com/1276/col.3.24.bb

Of Dient de Meester, Christus, als slaven.  
 

Filipenzen 1:1 Pa̱u̱lus en Timo̱theüs, slaven van Christus Jezus, aan alle heiligen in eendracht met Christus Jezus die in Fili̱ppi zijn, met de opzieners en dienaren in de bediening:

1Kor 7:23 ‘Want God heeft je voor een hoge prijs gekocht. Maar gedraag je nooit als een slaaf van mensen [ , maar bedenk wel dat je een slaaf van Christus bent ].’
‭‭1 KORINTIËRS‬ ‭7:23‬ ‭BB‬‬
https://www.bible.com/1276/1co.7.23.bb

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Zal mij benieuwen wat Jezus had gedaan als Hij kinderen had die ontzet moesten worden uit een gewelddadige situatie. Jij zult je leven voor je kinderen geven, mocht je ze hebben. Maar dan toch niet direct? Wat hebben je kinderen aan een dode pa?

Ook hierin is God tot het ultieme gegaan, hij stuurde en offerde zijn zoon.

Bij ons hoort God boven alles te staan zelfs als het onze kinderen kost, mocht men eenmaal voor die keuze komen te staan.

Doden is ook stelen, het tegenovergestelde van stelen is geven, hij gaf zijn leven tot het ultiem volbracht werk van de wet, al de wetten in de tien geboden zitten aan elkaar vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Ook hierin is God tot het ultieme gegaan, hij stuurde en offerde zijn zoon.

Bij ons hoort God boven alles te staan zelfs als het onze kinderen kost, mocht men eenmaal voor die keuze komen te staan.

Doden is ook stelen, het tegenovergestelde van stelen is geven, hij gaf zijn leven tot het ultiem volbracht werk van de wet, al de wetten in de tien geboden zitten aan elkaar vast.

Dit is helemaal geen antwoord op mijn vraag. Laat ik hem dan concreter stellen:

Wat zou jij doen als je kind ontzet moest worden uit een levensbedreigende situatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Tot God bidden en daarna volledig vertrouwen op hem, ongeacht wat er gebeurt.

Heb je ook lakens klaar liggen die je aan elkaar kan knopen als je een inbreker vermoed in je huis, om zodoende via het raam te kunnen ontsnappen? Ik hoor deze wanhopige redenatie wel vaker, maar het enige wat ik eruit filter is een gebrek aan daadkracht. Zelfs een afschuiven van eigen schuld als zijnde de wil van God. Die mensen zijn dus i.m.o. juist zelf voor God aan het spelen. Als je nu aan kwam zetten dat je al biddend tot het uiterste voor ze ging vechten, desnoods tot de dood van de een of de ander, dan kon ik nog wel meegaan in het effect van het gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Tot God bidden en daarna volledig vertrouwen op hem, ongeacht wat er gebeurt.

Heb je ook lakens klaar liggen die je aan elkaar kan knopen als je een inbreker vermoed in je huis,

Men dient God boven alles te stellen ook in het vragen van hulp en advies, ik ben niet bang voor de dood en ben in Christus. Doordat ik in Christus ben zijn mijn kinderen in mij geheiligd zelfs als zij gedood worden weet ik ten volle waar zij zijn.

Ook bij die inbreker zal ik God vragen wat te doen, met het geweten dat ik niet vast zit aan aardse bezittingen zal ik er geen rouw om drijven, als iets weg is en hoop die inbreker het evangelie te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Toon jij dan aan dat Jezus in de bergerede het oude testament aanhaalt.

Wat is de rede dat jij mij vraagt om aan te tonen, dat Jezus in de bergerede het oude testament aanhaalt? De term bergerede  is mij niet beken, of bedoel je misschien bergrede?

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik verwacht van een almachtige God dat hij over andere middelen beschikt dan mensen doden.

Wat het doden van mensen betreft, hoeft het niet persé de Almachtige God te zijn.

Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden (1 Petrus 5:8).

Mensen hebben van God een vrije wil gekregen, dat ze ook kunnen besluiten om iemand of meerder mensen te vermoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:
7 uur geleden zei WdG:

Volgens mij oordeelt hij niet. Hij stelt vragen.

7 uur geleden zei sjako:

Hij betwijfeld toch Gods oordelen? Blijkbaar snap jij het ook niet?

Nogmaals: ik stel een vraag.
En die is in dit geval hoe een bepaalde mening van @Chiel Fernig (nl Niet doden is één van de belangrijkste wetten uit de Bijbel) kan bestaan naast gegevens uit de Bijbel die iets heel anders laten zien.

En het blijft opmerkelijk da je mensen die een andere mening hebben, voor de voeten blijft gooien 'dat ze het blijkbaar niet begrijpen'. Kennelijk ben je van mening dat alleen mensen die dezelfde mening als jou hebben 'het begrijpen'. 

Alleen al het stellen van een vraag levert zo veel frustratie op, dat het er op lijkt dat veel mensen begrijpen waar de schoen wringt, maar dat niet onder ogen willen zien.

Blijkbaar is objectief kunnen oordelen en discussiëren, wat volgens de vacature voor een moderator wordt verwacht nog een kunst apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Mensen hebben van God een vrije wil gekregen, dat ze ook kunnen besluiten om iemand of meerder mensen te vermoorden.

Dat kan uiteraard, simpel zat.

Maar wat voor consequenties heeft dit voor een gelovige. Wil die wel moorden? 

Of is de opdracht de ander Lief te hebben. 

En wat is Liefhebben is dan de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

En toch stelt Jezus een nieuw gebod in dat zoals hij ons heeft liefgehad moeten wij anderen ook liefhebben, heeft hij ooit in zijn menszijn iemand vermoord of gedood? Zelfs al koste het zijn eigen leven doode hij niemand. 

Jezus was duidelijk. Wie grijpt naar het zwaard, zal door het zwaard vergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid