Spring naar bijdragen

Daniël en Nederland


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Chiel Fernig:
2 uur geleden zei WdG:

13 Gij zult niet doodslaan.

Dat is toch hetzelfde als: "niet doden"?

Op de website van Opendebijbel.nl kun je de parallelbijbel lezen van NBV, SV en KJV.
Exodus 20:13 op Opendebijbel.nl, met NBV, SV en KJV:

Exo 20:13 NBV
13  Pleeg geen moord (H7523 / ratsach).

Exo 20:13 SV
13  Gij zult niet doodslaan.

Exo 20:13 KJV
13  Thou shalt not kill.

Het Hebreeuwse grondwoord voor moord is ratsach (H7523) en wordt volgens de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:
1) doodslaan, doden, vermoorden
1a) (Qal) doden, vermoorden
1a1) met voorbedachte rade
1a2) onopzettelijk, toevallig
1a3) als wreker
1a4) doodslager (met opzet) (deelw)
1b) (Niphal) gedood worden/zijn
1c) (Piel)
1c1) vermoorden, doodslaan
1c2) moordenaar (deelw)
1d) (Pual) gedood worden

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flauwekul.

@sjako dit kun je toch niet serieus menen? Het is volstrekte onzin als er gezegd wordt: Ik denk maar aan het uitmoorden van Jericho of, nog een mooier voorbeeld, uit 2 Koningen 2: Het ni

Je moet goed bedenken dat het een eeuwenoud boek is. Sommige dingen werden anders gezegd dan tegenwoordig. Ook bepaalde gewoonten waren anders. Je moet het ook zien in de tijd.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei Thinkfree:

Jezus is ons voorbeeld hij doodde niemand in zijn leven, gaf zelfs zijn leven voor de doden.

Dat is de ultieme liefde, geen liefde groter dan dit, hij wil dat wij lief hebben met een ultieme liefde dat is zijn gebod en wil. Dat is ook logisch want God in het vlees heeft zijn eigen wet volmaakt tot in het ultieme volbracht.

Zal mij benieuwen wat Jezus had gedaan als Hij kinderen had die ontzet moesten worden uit een gewelddadige situatie. Jij zult je leven voor je kinderen geven, mocht je ze hebben. Maar dan toch niet direct? Wat hebben je kinderen aan een dode pa?

Jezus Christus heeft Zijn leven voor ons gegeven, zodat wij als zonen Gods geadopteerd konden worden. Wij hebben de Geest van het zoonschap (G5206 / adoptie als zonen) ontvangen, door welke wij roepen: Abba Vader (Romeinen 8:15 NBG).

Romeinen 8:31-39 – De zekerheid des geloofs

31. Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn?
32. Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?
33. Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt;
34. wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
35. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?
36. Gelijk geschreven staat:Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,wij zijn gerekend als slachtschapen.
37. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38. Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39. noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

1 Korinthiërs 15:50-54 – De dood wordt verzwolgen in de overwinning
50. Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet.
51. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden,
52. in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.
53. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54. En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En wat als er iemand in jou naam lustig op los gaat 

Ik denk dat je hier wat zaken door elkaar haalt. Er zijn mensen die niet alleen in God geloven maar die er ook van overtuigd zijn dat ze weten wat God wil en bedoelt. En dat ze daar zover in willen gaan dat ze, ongeduldig als ze zijn, besluiten deze vermeende inactiviteit van God op te lossen door alvast maar zelf in actie te komen met alle kwalijke gevolgen vandien.  Mensen die uit mijn naam er lustig op los willen gaan kunnen mij altijd een berichtje sturen met de vraag of ik dat wel wil of zo bedoeld heb en krijgen daarna een passen antwoord. Tot God kun je natuurlijk bidden maar of het antwoord van God komt of toch niet in je eigen waan ontstaat is nooit vast te stellen. Wat wel is vast te stellen is dat de gekken die Gods wil menen uit te voeren geen enkele andere grond dan hun eigen waan hebben.

13 uur geleden zei sjako:

Klopt ook niet. Dat zijn geen Christenen.

Wat relevant is is dat mensen zich christenen of bijvoorbeeld  moslim of hindoe noemen en zich klaarblijkelijk vereenzelvigen met de betreffende religie.  Wat jij, in dit geval, of anderen in zijn algemeenheid, daarvan vinden is volstrekt irrelevant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2020 om 18:39 zei Ricky Tjin:

Op de website van Opendebijbel.nl kun je de parallelbijbel lezen van NBV, SV en KJV.
Exodus 20:13 op Opendebijbel.nl, met NBV, SV en KJV:

Exo 20:13 NBV
13  Pleeg geen moord (H7523 / ratsach).

Exo 20:13 SV
13  Gij zult niet doodslaan.

Exo 20:13 KJV
13  Thou shalt not kill.

Het Hebreeuwse grondwoord voor moord is ratsach (H7523) en wordt volgens de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:
1) doodslaan, doden, vermoorden
1a) (Qal) doden, vermoorden
1a1) met voorbedachte rade
1a2) onopzettelijk, toevallig
1a3) als wreker
1a4) doodslager (met opzet) (deelw)
1b) (Niphal) gedood worden/zijn
1c) (Piel)
1c1) vermoorden, doodslaan
1c2) moordenaar (deelw)
1d) (Pual) gedood worden

Ik lees in mijn tenach dat er staat "lo tirtsach" (Ex 20:13). Dat komt dus van de stam "ratsach" zoals ook jij vermeld. Welke vorm is "tirtsach", weet jij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2020 om 17:18 zei Ricky Tjin:

Wat is de rede dat jij mij vraagt om aan te tonen, dat Jezus in de bergerede het oude testament aanhaalt? De term bergerede  is mij niet beken, of bedoel je misschien bergrede?

Hoi Ricky, ik bedoel natuurlijk de bergrede, dat was een typfout. Je vroeg mij om mijn uitleggingen te ondersteunen met verwijzingen naar de bijbel. Het is mij echter te veel om dat allemaal op te zoeken, ik weet dat het zo is maar zelf kan ik dat allemaal niet meer. Maar de schrift leert ook dat het niet goed is iedereen op zijn fouten te wijzen. Maar misschien heb jij het talent om naspeuring te doen in de schrift zoals ook de lieden waarvan Paulus schrijft dat zij nauwkeurig onderzoek deden naar hetgeen zij verkondigd kregen. Niet iedereen deed dat omdat niet iedereen het talent daarvoor heeft. Daarom kunnen we elkaar aanvullen.

De bergrede is een voorbeeld van een stuk onderwijs waarin geen tekstverwijzingen naar het oude testament staan. Christus gaf dat onderwijs. Dit onderbouwt wat ik zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chiel Fernig:

Ik lees in mijn tenach dat er staat "lo tirtsach" (Ex 20:13). Dat komt dus van de stam "ratsach" zoals ook jij vermeld. Welke vorm is "tirtsach", weet jij dat?

De ת‎ (Tav) als voorvoegsel heeft hier te maken met de een werkwoord in tweede persoon in de toekomende tijd:
Gij zult . . . . (NL) / You will . . . . (Engels)
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Prefixes_in_Hebrew#Conjugation_of_verbs

Exodus 20:12 / Hebrew - English Bible / Mechon-Mamre
לֹא תִרְצָח = Gij zult niet doden / vermoorden
לֹא = niet
תִרְצָח = Gij zult (תִ) als voorvoegsel voor een werkwoord in tweede persoon in de toekomende tijd
             doden / vermoorden (רְצָח) als stam

Aangezien Hebreeuws een wiskundige taal is en de betekenis in het Hebreeuws meer om de Hebreeuwse medeklinkers draait dan om de transcriptie, is het altijd handig om de Hebreeuwse tekst erbij te pakken.

Morfix.co is een handige website om de betekenis van Hebreeuwse woorden op te zoeken.
https://www.morfix.co.il/

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Ricky Tjin:

De ת‎ (Tav) als voorvoegsel heeft hier te maken met de een werkwoord in tweede persoon in de toekomende tijd:
Gij zult . . . . (NL) / You will . . . . (Engels)
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Prefixes_in_Hebrew#Conjugation_of_verbs

Exodus 20:12 / Hebrew - English Bible / Mechon-Mamre
לֹא תִרְצָח = Gij zult niet doden / vermoorden
לֹא = niet
תִרְצָח = Gij zult (תִ) als voorvoegsel voor een werkwoord in tweede persoon in de toekomende tijd
             doden / vermoorden (רְצָח) als stam

Aangezien Hebreeuws een wiskundige taal is en de betekenis in het Hebreeuws meer om de Hebreeuwse medeklinkers draait dan om de transcriptie, is het altijd handig om de Hebreeuwse tekst erbij te pakken.

Morfix.co is een handige website om de betekenis van Hebreeuwse woorden op te zoeken.
https://www.morfix.co.il/

Ok, dat is duidelijk. De werkwoordsvorm is dus een imperfectum in tegenstellling tot de perfectum. De perfectum geeft een handeling aan die op een moment plaatsvind en de imperfectum geeft een handeling aan die voortdurend plaatsvind. De imperfectum wordt in het Nederlands doorgaans vertaald met de toekomende tijd "zullen". Bedankt, het is dus duidelijk dat de betekenis breder is dan alleen "doodslaan", zoals ter discussie stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2020 om 19:02 zei Ricky Tjin:

Jezus Christus heeft Zijn leven voor ons gegeven, zodat wij als zonen Gods geadopteerd konden worden. Wij hebben de Geest van het zoonschap (G5206 / adoptie als zonen) ontvangen, door welke wij roepen: Abba Vader (Romeinen 8:15 NBG).

Romeinen 8:31-39 – De zekerheid des geloofs

31. Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn?
32. Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?
33. Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt;
34. wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
35. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?
36. Gelijk geschreven staat:Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,wij zijn gerekend als slachtschapen.
37. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38. Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39. noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

1 Korinthiërs 15:50-54 – De dood wordt verzwolgen in de overwinning
50. Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet.
51. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden,
52. in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.
53. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54. En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning.

Hoi Ricky,

Zoals je aanhaalt spreekt Romeinen over de zekerheid van het geloof.

De  Galatenbrief handelt over de waarde van het evangelie ten opzichte van de wet. Dat het geloof in Christus genade is en niet uit werken der wet wordt verkregen. Zo staat er (Gal 3:23-24) dat wij door het geloof niet meer onder de tuchtmeester der wet zijn. Het geloof rechtvaardigt en alleen door het geloof zijn wij rechtvaardig. Dit is dus hoe wettisisme de nek omgedraaid wordt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid