Spring naar bijdragen

Daniël en Nederland


Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Mount Freedom:

Een moordenaar met berouw die boete doet aan het kruis is wel even wat anders dan iemand die moordt tewijl ie beweert Christus te kennen.

Ik heb het niet over mensen die beweren Christus te kennen. Ik heb het over mensen die Christus kennen. Natuurlijk hoort iemand niet te moorden, maar, wanneer iemand wedergeboren is, staat niks meer in de weg naar het eeuwige leven. Er is een verschil tussen daden en vruchten. Het een is een werk, het ander een gevolg.

3 uur geleden zei sjako:

Leg jij het dan eens uit. Waarom mag God doden en wij niet?

Het is een verkeerde veronderstelling. Stel ik vraag iemand of hij gestopt is met het mishandelen van zijn kinderen, dan is dat een vraag die slechts beantwoord kan worden als hij ook zijn kinderen mishandelt.

De vraag is dus of het een Bijbelse norm is dat wij niet zouden mogen doden. Er zijn gelovigen die voor de doodstraf zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is wel een erg selectieve "laten we eens kijken wat de Bijbel zegt".

Je haalt nu alleen Lucas aan, waar van de 2 mede gekruisigden er eentje het opneemt voor Jezus.
Maar laten we nu eens in Matteus en Marcus "kijken wat de Bijbel zegt". Dat spotten beide mede gekruisigden met Jezus en vindt bovenstaande conversatie dus niet plaats.

 

Klopt. Het een is een aanvulling op de ander. Met een beetje tekstverklaring kan je eruit komen, toch!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Flauwekul.

@sjako dit kun je toch niet serieus menen? Het is volstrekte onzin als er gezegd wordt: Ik denk maar aan het uitmoorden van Jericho of, nog een mooier voorbeeld, uit 2 Koningen 2: Het ni

Je moet goed bedenken dat het een eeuwenoud boek is. Sommige dingen werden anders gezegd dan tegenwoordig. Ook bepaalde gewoonten waren anders. Je moet het ook zien in de tijd.

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is wel een erg selectieve "laten we eens kijken wat de Bijbel zegt".

Je haalt nu alleen Lucas aan, waar van de 2 mede gekruisigden er eentje het opneemt voor Jezus.
Maar laten we nu eens in Matteus en Marcus "kijken wat de Bijbel zegt". Dat spotten beide mede gekruisigden met Jezus en vindt bovenstaande conversatie dus niet plaats.

 

Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid vraagt of de beide dieven die met Jezus gekruisigd werden hem bespotten of slechts één van hen. Marcus 15:23 zegt dat beiden het deden. Lucas 23:43 zegt dat één hem bespotte en één Jezus verdedigde. Het is niet erg moeilijk om hier te zien wat aan de gang was. De klaarblijkelijke conclusie is dat beide dieven Jezus in het begin bespotten. Echter, nadat Jezus zei: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij aan het doen zijn” leek één van de overvallers zijn hart te hebben veranderd. Hij bekeerde zich aan het kruis, terwijl de ander doorging in zijn bespotting.

Er is een les hier die niet over het hoofd gezien moet worden; dat de Heer ons in staat stelt op ieder moment te bekeren, het maakt niet uit welke misdaad of zonde we hebben begaan. Deze twee dieven zijn symptomatisch voor iedereen van ons. Wanneer sommigen van ons geconfronteerd worden met de werkelijkheid van Christus, gaan door hem te verwerpen en te bespotten, terwijl anderen hun zondigheid inzien en om vergeving vragen. Het goede nieuws is dat net zoals de dief aan het kruis, we op ieder moment van die zonde ontlast kunnen worden, zelfs wanneer ‘we de dood in de ogen kijken’.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is beter je fysieke leven te geven dan een leven, van wie dan ook, te nemen. Om dat te kunnen moet je de illusie van lichaamsidentificatie doorzien. Om het bewijs te leveren dat lichaamsidentificatie - de gedachte dat het stoffelijk lichaam is wat je bent  - een illusie is, nam de Guru het kruis op zich om zo te laten zien dat de dood niet bestaat.  Het is een illusie. 

Mattheus 10: 28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel. 

Wie iemand doodt draagt na de moord geen bruiloftskleed meer. Het energetisch lichaam betaalt voor de moord.

Mattheus 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

Mattheus 12: 11

1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen. 

7 En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen. 11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

bewerkt door Mount Freedom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik verwacht van een almachtige God dat hij over andere middelen beschikt dan mensen doden.

Ja, het zoenoffer van Zijn Zoon. Vanaf die tijd is er geen enkel persoon direct of indirect door God gedood. Enkel door mensen die zeggen dat ze God dienen, maar dat eigenlijk niet doen. Maar voor die tijd moest de weg naar de Messias worden veilig gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei WdG:
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is wel een erg selectieve "laten we eens kijken wat de Bijbel zegt".

Je haalt nu alleen Lucas aan, waar van de 2 mede gekruisigden er eentje het opneemt voor Jezus.
Maar laten we nu eens in Matteus en Marcus "kijken wat de Bijbel zegt". Dat spotten beide mede gekruisigden met Jezus en vindt bovenstaande conversatie dus niet plaats.

 

Klopt. Het een is een aanvulling op de ander. Met een beetje tekstverklaring kan je eruit komen, toch!?

Nee, In 2 verhalen zijn de twee mede gekruisigden hem na het bespotten, in een 3e slechts één, de ander niet en die gaat naar het paradijs. Met geen tekstverklaring is dat met elkaar te rijmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matteüs 7: 21 

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, In 2 verhalen zijn de twee mede gekruisigden hem na het bespotten, in een 3e slechts één, de ander niet en die gaat naar het paradijs. Met geen tekstverklaring is dat met elkaar te rijmen.

Jawel.  De boodschap is berouw, inzicht, zelfkennis. De berouwvolle moordenaar heeft zelfkennis. Hij herkent in Jezus zijn hogere zelf en in zijn eigen daden zijn lagere zelf. Hij herkent het verschil en getuigt van deze zelfkennis.

bewerkt door Mount Freedom
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei WdG:
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Spreek voor jezelf. Dit kan worden opgevat als belediging. 

Grapjas. Je hoeft je niet beledigd te voelen...

Er wordt hier gesteld dat ik schuldig ben. Dan is er geen sprake van een goedaardige opmerking die ik kan opvatten als belediging, maar gewoon een directe belediging. 
 

5 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik verwacht van een almachtige God dat hij over andere middelen beschikt dan mensen doden.

Ja, het zoenoffer van Zijn Zoon. Vanaf die tijd is er geen enkel persoon direct of indirect door God gedood. Enkel door mensen die zeggen dat ze God dienen, maar dat eigenlijk niet doen. Maar voor die tijd moest de weg naar de Messias worden veilig gesteld.

Dat heeft niets met elkaar te maken. Met of zonder die 2 miljoen doden, uiteindelijk komt er een kruisiging. Die had er dan toch ook zonder al die doden kunnen komen, nog voor de eerste dode viel, Abel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er wordt hier gesteld dat ik schuldig ben. Dan is er geen sprake van een goedaardige opmerking die ik kan opvatten als belediging, maar gewoon een directe belediging. 
 

Dus omdat hij zegt dat alle mensen in hun lagere natuur zondaars zijn, neem jij je toevlucht tot dezelfde tactiek als die van religieuzen om hem de mond te snoeren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mount Freedom:
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, In 2 verhalen zijn de twee mede gekruisigden hem na het bespotten, in een 3e slechts één, de ander niet en die gaat naar het paradijs. Met geen tekstverklaring is dat met elkaar te rijmen.

Jawel.  De boodschap is berouw, inzicht, zelfkennis. De berouwvolle moordenaar heeft zelfkennis. Hij herkent in Jezus zijn hogere zelf en in zijn eigen daden zijn lagere zelf. Hij herkent het verschil en getuigt van deze zelfkennis.

Het punt is dat die in één verhaal, Lucas, wel voor komt en in de 3 andere niet, waarbij 2 van de 4 onverenigbaar zijn met Lucas. 

De opmerking 'laten we eens kijken wat de Bijbel zegt'  klopt dus niet.
Daar hoorde te staan 'Laat ik eens kijken met welke tekst ik mijn mening kan onderbouwen' .

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er wordt hier gesteld dat ik schuldig ben. Dan is er geen sprake van een goedaardige opmerking die ik kan opvatten als belediging, maar gewoon een directe belediging. 

Dat klopt. Je bent, net zoals ieder mens, schuldig. Ieder mens heeft gerebelleerd tegen God. Als @sjako dit als een belediging aan jouw adres ziet, moet hij mij maar een strafpunt geven. Het is niet mijn bedoeling iemand persoonlijk te beledigen. Echter, in Gods Ogen heeft IEDER mens Zijn geboden overtreden, dus jij en ik ook. De "belediging" geldt dus ook voor mij. Toch graag een opmerking van onze moderator, @sjako of dit als een belediging gezien wordt.

 

10 minuten geleden zei sjako:

Waarom in het verleden God mensen moest doden ook al was de wet ‘Gij zult niet doden’ was uitgevaardigd. Maar mooi betoog van de rovers. 

Verschil Oude en Nieuwe Verbond. Het is heel eenvoudig.

13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, In 2 verhalen zijn de twee mede gekruisigden hem na het bespotten, in een 3e slechts één, de ander niet en die gaat naar het paradijs. Met geen tekstverklaring is dat met elkaar te rijmen.

Ik heb het uitgelegd. Nogmaals:

Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid vraagt of de beide dieven die met Jezus gekruisigd werden hem bespotten of slechts één van hen. Marcus 15:23 zegt dat beiden het deden. Lucas 23:43 zegt dat één hem bespotte en één Jezus verdedigde. Het is niet erg moeilijk om hier te zien wat aan de gang was. De klaarblijkelijke conclusie is dat beide dieven Jezus in het begin bespotten. Echter, nadat Jezus zei: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij aan het doen zijn” leek één van de overvallers zijn hart te hebben veranderd. Hij bekeerde zich aan het kruis, terwijl de ander doorging in zijn bespotting.

Er is een les hier die niet over het hoofd gezien moet worden; dat de Heer ons in staat stelt op ieder moment te bekeren, het maakt niet uit welke misdaad of zonde we hebben begaan. Deze twee dieven zijn symptomatisch voor iedereen van ons. Wanneer sommigen van ons geconfronteerd worden met de werkelijkheid van Christus, gaan door hem te verwerpen en te bespotten, terwijl anderen hun zondigheid inzien en om vergeving vragen. Het goede nieuws is dat net zoals de dief aan het kruis, we op ieder moment van die zonde ontlast kunnen worden, zelfs wanneer ‘we de dood in de ogen kijken’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het punt is dat die in één verhaal, Lucas, wel voor komt en in de 3 andere niet, waarbij 2 van de 4 onverenigbaar zijn met Lucas. 

De opmerking 'laten we eens kijken wat de Bijbel zegt'  klopt dus niet.
Daar hoorde te staan 'Laat ik eens kijken met welke tekst ik mijn mening kan onderbouwen' .

Om een goed begrip van de bijbel te hebben is het noodzakelijk om bij het begin te beginnen. Er zijn mensen die vragen stellen op basis van wat zij gehoord hebben zonder de bijbel gelezen te hebben. Zo is mij ooit de tegenstrijdigheid voorgehouden: "Hoe kan het zijn dat uit Adam en Eva een wereldbevolking voortkwam terwijl zij maar twee zonen kregen waarvan de ene de andere nog ombracht ook nog. Het antwoord wordt gevonden door goed te lezen. Adam en Eva kregen namelijk nog meer kinderen, zonen en dochters.

Wie begint bij het begin, dwz de makkelijk te begrijpen verhalen, zal kennis gaan opbouwen om de moeilijker aan elkaar te praten gedeelten uit te gaan leggen. Een zaak als twee verschillende getuigenissen (zoals bovenstaand beweert wordt) kan makkelijk verklaart worden door te erkennen dat een getuige slechts een deel van alle gebeurtenissen vertelt.  Eén van de moordenaars kan gevloekt hebben, zich bedacht hebben en daarna de uitspraak gedaan hebben dat ontzag hebben beter is., zoals beschreven in de bijbel. Bij wetenschap is dat ook het geval. Wie niet begrijpt hoe men een eigenschap in het gebeente van een T. Rex kan rijmen met een ander gegeven kan door verder onderzoek een antwoord vinden. Het antwoord kan niet altijd direct gevonden worden omdat voorlopig voldoende kennis ontbreekt. Met de bijbel is het niet anders.

bewerkt door Chiel Fernig
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei WdG:

Ik heb het niet over mensen die beweren Christus te kennen. Ik heb het over mensen die Christus kennen. Natuurlijk hoort iemand niet te moorden, maar, wanneer iemand wedergeboren is, staat niks meer in de weg naar het eeuwige leven. Er is een verschil tussen daden en vruchten. Het een is een werk, het ander een gevolg.

 

Aan de vruchten herkent men de boom. 

Mattheus 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

Mattheus 12: 11

1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen. 

7 En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen. 11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

bewerkt door Mount Freedom
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei WdG:

Dat klopt. Je bent, net zoals ieder mens, schuldig. Ieder mens heeft gerebelleerd tegen God. Als @sjako dit als een belediging aan jouw adres ziet, moet hij mij maar een strafpunt geven.

Nee, want hier ben ik het met je eens. Geen mens uitgezonderd.

Als je naar de Wet kijkt zoals die in het OT staat zijn we allemaal schuldig. Iedereen heeft wel eens gevloekt, wat gestolen, gelogen of wat dan ook. De Wet is universeel en altijd geldig. Alleen kunnen we door aanname van Jezus zoenoffer vrijgepleit worden voor onze overtredingen. We worden dan wel als het ware slaven van Jezus en wordt Hij dus onze Heer. We moeten dan zoveel mogelijk wandelen in de Wet van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nogmaals: ik stel een vraag.
En die is in dit geval hoe een bepaalde mening van @Chiel Fernig (nl Niet doden is één van de belangrijkste wetten uit de Bijbel) kan bestaan naast gegevens uit de Bijbel die iets heel anders laten zien.
 

Dat is heel eenvoudig

Het is net als het geweldsmonopolie in Nederland. In Nederland is wapenbezit illegaal. Nochthans worden terroristen neergeschoten door politiekogels. Is deze uitleg voldoende?

 

 

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik herhaal: dit is niet om te beledigen. Het is ook niet om te  oordelen. Maar het klopt wel. Je kunt me niet verwijten dat ik hier iets loop te verzinnen. Het is gewoon een gegeven uit de Bijbel, dat ik naast de bewering van @Chiel Fernig leg om te laten zien dat die bewering volgens mij niet juist is.
Als jij daardoor ernstig geschokt bent of je zelfs beledigd voelt, dan ben je dus beledigd door gegevens uit de Bijbel. 
Ga dan bij jezelf te rade. Don't shoot the messenger.

Het is mij niet duidelijk waar je het nu over hebt. Welke bewering heb ik gedaan en welke bewering heb jij er naast gelegd? Als je dat erbij zegt kan ik een eerlijk antwoord geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

Nee, want hier ben ik het met je eens. Geen mens uitgezonderd.

Akkoord. Wanneer ik dus iemand schuldig noem in Gods ogen, is dat geen belediging. Dank je voor de duidelijkheid.

Citaat

Als je naar de Wet kijkt zoals die in het OT staat zijn we allemaal schuldig. Iedereen heeft wel eens gevloekt, wat gestolen, gelogen of wat dan ook. De Wet is universeel en altijd geldig. Alleen kunnen we door aanname van Jezus zoenoffer vrijgepleit worden voor onze overtredingen.

Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

Citaat

We worden dan wel als het ware slaven van Jezus en wordt Hij dus onze Heer. We moeten dan zoveel mogelijk wandelen in de Wet van de Christus.

Hoe bedoel je dit? Het klinkt een beetje naar "punten scoren". Wat is "zoveel mogelijk"? En, als we dan toch te weinig in de Wet van Christus wandelen, gaan we dan alsnog verloren? Of krijgen we dan een herkansing? Het is toch duidelijk? We KUNNEN niks toevoegen aan het perfecte en volbrachte Werk van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Wat denk je zelf? Weet je wel dat je voor 100% afhankelijk bent van Genade?

En, weet je wel voor WIE de wet is? Weet je wel HOE Jezus de wet vervuld heeft? En, citeer je even exact wat Jezus beweerde?! Wanneer je denkt enige rechtvaardigheid te kunnen verdienen door je aan de tien geboden te houden, sla je de plank volkomen mis. We kunnen totaal NIKS doen, behalve het aanbod van onze God, Jezus Christus te aanvaarden!

Heb je door dat mijn opmerking van de tien geboden een reactie is op je eigen opmerking "waar staat in de bijbel "niet doden"?".

Dat staat dus in de tien geboden: "Gij zult niet doden". Begrijp je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Dat staat dus in de tien geboden: "Gij zult niet doden". Begrijp je het?

Is dat hoe jij het leest, of hoe het er staat? Als je het niet erg vindt, beperk ik me tot de Bijbel. Ik citeer de tien geboden voor je:

1 Toen sprak God al deze woorden, zeggende:

2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

7 Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

12 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

13 Gij zult niet doodslaan.

14 Gij zult niet echtbreken.

15 Gij zult niet stelen.

16 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Dat staat dus in de tien geboden: "Gij zult niet doden".

Dat was niet best, zo worden we snel slachtoffer van anders denkenden. En wat met de doodstraf? Volgens mij staat er in dat gebod niet dat je niet mag doden, maar wel dat je niet mag doodslaan, moorden dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Daar klopt niets van.

Ik beperk me tot de Bijbel:

Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat was niet best, zo worden we snel slachtoffer van anders denkenden. En wat met de doodstraf? Volgens mij staat er in dat gebod niet dat je niet mag doden, maar wel dat je niet mag doodslaan, moorden dus.

Gelukkig iemand die het doorheeft! Mijn dank!

Gij zult niet doodslaan.

Dus, mijn vraag aan @Chiel Fernig

Citaat

Dat staat dus in de tien geboden: "Gij zult niet doden". Begrijp je het?

Waar lees je dit gebod????

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:
2 uur geleden zei Mount Freedom:

Een moordenaar met berouw die boete doet aan het kruis is wel even wat anders dan iemand die moordt tewijl ie beweert Christus te kennen.

Ik heb het niet over mensen die beweren Christus te kennen. Ik heb het over mensen die Christus kennen. Natuurlijk hoort iemand niet te moorden, maar, wanneer iemand wedergeboren is, staat niks meer in de weg naar het eeuwige leven. Er is een verschil tussen daden en vruchten. Het een is een werk, het ander een gevolg.

Maar.. je mag dus moorden?

Wat bedoel je nu?

4 minuten geleden zei WdG:
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij staat er in dat gebod niet dat je niet mag doden, maar wel dat je niet mag doodslaan, moorden dus.

Gelukkig iemand die het doorheeft! Mijn dank!

Gij zult niet doodslaan.

Oh, ik zie het al.

Maar heb uw vijanden lief, en als het een nazi is, dan niet.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:
11 minuten geleden zei Thinkfree:

Daar klopt niets van.

Ik beperk me tot de Bijbel:

Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Je begrijpt er weinig van Romeinen 6 

10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.

11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.

13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.

14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid