Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

18 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben van mening dat het niet een kwestie van ervaren maar van openbaren is.

Uit zelfredzaamheid lijkt me het voortaan beter om het resultaat van m’n herstelonderzoek niet ter kennis te stellen, zelfs niet wanneer dat nuttig zou kunnen zijn voor anderen. Op deze manier blijf ik m’n zelfbewustzijn verdringen en innerlijke spanningen cultiveren, de analyse steeds diepgaander en accurater waardoor er nog minder ontvankelijkheid voor bestaat, ervaar ik. Slechts in zeer zeldzame gevallen is een gesprek hierover mogelijk, met telkens hetzelfde risico om afgewezen of genegeerd te worden, zelfs aangevallen op manieren die de verdringing van m’n zelfbewustzijn of eigenheid bekrachtigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Uit zelfredzaamheid lijkt me het voortaan beter om het resultaat van m’n herstelonderzoek niet ter kennis te stellen, zelfs niet wanneer dat nuttig zou kunnen zijn voor anderen. Op deze manier blijf ik m’n zelfbewustzijn verdringen en innerlijke spanningen cultiveren, de analyse steeds diepgaander en accurater waardoor er nog minder ontvankelijkheid voor bestaat, ervaar ik. Slechts in zeer zeldzame gevallen is een gesprek hierover mogelijk, met telkens hetzelfde risico om afgewezen of genegeerd te worden, zelfs aangevallen op manieren die de verdringing van m’n zelfbewustzijn of eigenheid bekrachtigen.

Het is als ik die voor islam waarschuw, hetzij minder extreem. Wel vreet het aan u. Mensen willen niet gered worden. De zelfvernietiging is zelfs genetisch geprogrammeerd in onze cellen. Als 1 cel ziek is killen cellen rondom zich om een uitbraak tegen te houden afremmen.

Kijk eens naar de griep op ons immuunsysteem, daar gesciede wonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is als ik die voor islam waarschuw, hetzij minder extreem. Wel vreet het aan u. Mensen willen niet gered worden. De zelfvernietiging is zelfs genetisch geprogrammeerd in onze cellen. Als 1 cel ziek is killen cellen rondom zich om een uitbraak tegen te houden afremmen. Kijk eens naar de griep op ons immuunsysteem, daar gesciede wonderen.

Tussen weten en begrijpen zit een hemelsbreed verschil, zegt men. Waarom ben ik dan weer de enige die dat niet begrijpt? Of moet ik ook dit andersom zien van waaruit al m’n stoornissen beter te begrijpen vallen? Zouden hulpverleners OPS-lijders dan wel willen begrijpen omwille van wat ze denken te weten? En hoe verhoudt zich dit tot luisteren naar de klant en stigma?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Tussen weten en begrijpen zit een hemelsbreed verschil, zegt men. Waarom ben ik dan weer de enige die dat niet begrijpt? Of moet ik ook dit andersom zien van waaruit al m’n stoornissen beter te begrijpen vallen? Zouden hulpverleners OPS-lijders dan wel willen begrijpen omwille van wat ze denken te weten? En hoe verhoudt zich dit tot luisteren naar de klant en stigma?

Als je niet meer (normaal) kunt functioneren door barstende hoofdpijn, dan neem je toch een pijnstiller? 

Of ga je dan de oorzaak van je hoofdpijn blijven opzoeken en de pijnstiller weigeren?

Een stoornis is alleen een beperking als ge de stoornis niet omzeilt. Je voedt ze echter dagelijks...

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als je niet meer (normaal) kunt functioneren door barstende hoofdpijn, dan neem je toch een pijnstiller? Of ga je dan de oorzaak van je hoofdpijn blijven opzoeken en de pijnstiller weigeren? Een stoornis is alleen een beperking als ge de stoornis niet omzeilt. Je voedt ze echter dagelijks...

Door al m’n stoornissen ben ik over veel onwetend, niet eens wetend of ik het ook zou kunnen begrijpen, het zijn twee verschillende dingen. Zo gaat het wellicht ook met begrijpend lezen, inclusief psychische afweermechanismen, het beroeren van emoties en diverse copingstijlen. Heel fascinerend is het, tot je aan je herstel werkt en uit morele overweging het resultaat ter kennis stelt, begrijp je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Door al m’n stoornissen ben ik over veel onwetend, niet eens wetend of ik het ook zou kunnen begrijpen, het zijn twee verschillende dingen. Zo gaat het wellicht ook met begrijpend lezen, inclusief psychische afweermechanismen, het beroeren van emoties en diverse copingstijlen. Heel fascinerend is het, tot je aan je herstel werkt en uit morele overweging het resultaat ter kennis stelt, begrijp je?

Het resultaat is de praktijk, toch?

En in een democratie gaan herstellen maar 2 kanten op. Via het stemhokje of via een revolutie. Via het stemhokje geeft omgekeerd resultaat. Stemmen we bv op minder migratie krijgen we meer migratie. Straffen we politici af worden ze beloond in de EU. Het zijn allemaal welgemeende middelvingers van politici jegens ons. Tijdens een omvolking komen er andere morele kwesties boven. En dan al zeker bij nabestaanden en slachtoffers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het resultaat is de praktijk, toch? En in een democratie gaan herstellen maar 2 kanten op. Via het stemhokje of via een revolutie. Via het stemhokje geeft omgekeerd resultaat. Stemmen we bv op minder migratie krijgen we meer migratie. Straffen we politici af worden ze beloond in de EU. Het zijn allemaal welgemeende middelvingers van politici jegens ons. Tijdens een omvolking komen er andere morele kwesties boven. En dan al zeker bij nabestaanden en slachtoffers.

Vergelijkbare situaties had je net voor WOII ook, het deert ons allemaal niet. Om echter bezig te blijven volg ik nu de cursus ‘wachtlijsten verkorten’ bij de nieuwe GGZ, over derde orde impulsen en paradigmashifts, heel interessant is het. We hebben co-creatief inmiddels al een berg anomalieën gevonden die ons psychisch lijden inhoudelijk meer betekenis geeft, het noemt empowerment van psychisch kwetsbare mensen die net hierom misschien ook zelfmoord plegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 18:51 zei thom:

Het wazig schrijven over iets moet niet ingevuld worden door een ander, maar om helderheid gevraagd worden.

In deze wonderbaarlijke wereld is er een overweldigend aanbod aan zaken waarin we ons kunnen interesseren en verdiepen, het wordt pas een probleem wanneer we ons interesseren en verdiepen in dat waar iedereen expert in is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Vergelijkbare situaties had je net voor WOII ook, het deert ons allemaal niet. Om echter bezig te blijven volg ik nu de cursus ‘wachtlijsten verkorten’ bij de nieuwe GGZ, over derde orde impulsen en paradigmashifts, heel interessant is het. We hebben co-creatief inmiddels al een berg anomalieën gevonden die ons psychisch lijden inhoudelijk meer betekenis geeft, het noemt empowerment van psychisch kwetsbare mensen die net hierom misschien ook zelfmoord plegen.

En denk je dat het systeem dat erg vindt? Als het om ons zou geven zou je niet zoveel flaws opmerken he. De veranderingen worden bewust tegengehouden. Het probleem zit in een ivoren toren. Laten we ze gelijk stellen aan ons en zien hoe ze dan blaten? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Fundamenteel:

En denk je dat het systeem dat erg vindt? Als het om ons zou geven zou je niet zoveel flaws opmerken he. De veranderingen worden bewust tegengehouden. Het probleem zit in een ivoren toren. Laten we ze gelijk stellen aan ons en zien hoe ze dan blaten?

Het is werkelijk zo, ik vind vandaag meer menselijkheid in een ontluikende bloem dan in het gekrakeel van een regeringsvorming, met aangepaste gemoedstoestand die m’n darmen doen rommelen en m’n hart doet bloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 14:43 zei Kaasjeskruid:

Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen. Ik merkte dat ook dit slechts najagen van wind is. Want in veel wijsheid zit veel verdriet. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed. (Prediker 1:17-18, HSV)

Wat ik nog maar net las, weten en begrijpen is een killer combinatie, logischerwijs enkel voor wie begrijpt wat hij/zij weet. Het is als de combinatie van intellect en ethiek, het verschil tussen een raket naar de maan sturen en de impact inschatten van het ontbinden van schuldrelaties die tot tweemaal het bruto mondiaal inkomen bedragen. Voor het laatste volstaat optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, voor het eerste kan ik enkel respect opbrengen dat mensen überhaupt zoiets kunnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Het resultaat is de praktijk, toch?

Ja, er zit logica in, als iedereen z’n psychische grenzen bewaakt dan is er misschien ook nog een overschot die zich angstig ernstig zorgen maakt, omdat ze bij de ziekenkas een cursus mindfulness hebben gevolgd. Ergo, geen probleem met allerhande GGZ-richtlijnen, tenzij we nog niet zo goed begrijpen tot wat ze leiden wanneer we ze ook effectief toepassen. Noem het een voetnoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-2-2020 om 10:15 zei Plume:

Zonder mindfulness is ligare (van re-ligare) überhaupt niet mogelijk. 

Zaadjes planten en met aandacht bekrachtigen, het wekt warme gevoelens op en we horen het graag. Geen probleem zal je zeggen, tot het proporties aanneemt die zowat elk GGZ-expert purper doet kleuren, dat is liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-2-2020 om 10:15 zei Fundamenteel:

Bloed is op hen, niets te herstellen. Verwijderen.

Binnen de economische wetenschappen is het een gekend fenomeen dat een economie, of samenleving, steeds naar een evenwicht of harmonie streeft, het wil daarom niet zeggen dat economen ook iets van economie begrijpen. Kortom, er zijn experten in vanalles, net zoals weten en begrijpen twee verschillende dingen zijn, op die manier worden zelfs de meest eenvoudige hulpvragen als overweldigend ervaren, wat begrijpelijk is voor wie dat weet, andersom niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 15:05 zei Bastiaan73:

Even dit stuk tekst vereenvoudigen naar de essentie ervan.

Het verschil tussen een dramaturg en een ervaringswerker in de GGZ is vaak moeilijk, behalve dat een ervaringswerker een dramaturg de stuipen op het lijf kan jagen omdat hij/zij echt is. Meestal worden dan de rollen snel omgedraaid, zo wordt het een levensecht psychodrama waarin de ervaringswerker het onderspit mag delven en de dramaturg inspiratie vindt voor een volgend stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 18:51 zei thom:

Klopt, kan ook kloppen als het topic over paardenraces gaat.

Hoe ook gedraaid of gekeerd, herstel is nu eenmaal een schokkend proces dat idealiter professioneel begeleid kan worden, niet omdat ik dat zomaar verzin. Het alternatief zou zijn om het prachtige studiewerk van de GGZ te verbranden, dit zou de tragische absurditeit van allerhande misverstanden enkel maar bekrachtigen, en onze euthanasieaanvraag bespoedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-2-2020 om 17:49 zei Fundamenteel:

Ik zal u eens 10x per dag quoten over de islam en eens zien hoe aandachtig gij nog zult lezen.

Aan de grond genageld staan ze, nu de boter bij de vis geleverd wordt. Moeten we dit nu echt in vijandschap beslechten door te stellen dat ervaringswerkers in de GGZ geen baat hebben bij repressief tolerante systemen die totaal misplaatst zijn omwille van nu net de ervaringskennis en inzichten die ze goedwillend en integer delen? Nee, het verhaal is nog heel anders, zowaar nog erger dan we aanvankelijk vermoedden, doch maar al te vaak onbegrepen om 1000+1 redenen die nu net terug te vinden zijn in het prachtige studiewerk van de GGZ. En toch is het eenvoudig, zelfs op een kinderlijk speelse manier kunnen we dat haarfijn duiden, de paradox.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Aan de grond genageld staan ze, nu de boter bij de vis geleverd wordt. Moeten we dit nu echt in vijandschap beslechten door te stellen dat ervaringswerkers in de GGZ geen baat hebben bij repressief tolerante systemen die totaal misplaatst zijn omwille van nu net de ervaringskennis en inzichten die ze goedwillend en integer delen? Nee, het verhaal is nog heel anders, zowaar nog erger dan we aanvankelijk vermoedden, doch maar al te vaak onbegrepen om 1000+1 redenen die nu net terug te vinden zijn in het prachtige studiewerk van de GGZ. En toch is het eenvoudig, zelfs op een kinderlijk speelse manier kunnen we dat haarfijn duiden, de paradox.

Heb je eigenlijk al iets gezonds gegeten en gedronken vandaag? Misschien eens tot pasen alleen water drinken? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-2-2020 om 17:56 zei Fundamenteel:

Zelfs als mensen in het westen tekort komen is dat nog altijd de fout van andere fouten.

Misschien wordt het straks nog lachen wanneer we alles reduceren tot een eenvoudige vergelijking en daar een kwartiertje over mediteren, om pas hierna met een schok wakker te worden, na het volgen van de GGZ-richtlijnen. Echter, dezelfde anomalieën laten ook hier hun pervers effect opmerken, door een nobel vak zoals psychologie te vertalen binnen het vigerende nulsomspel en termen zoals platland zelfs geen indruk meer maken, auto-conform en auto-immuun. En dan komt de omgekeerde effectiviteit, elke poging tot herstel wordt dan als vijandig gepercipieerd zonder te beseffen dat de scheeftrekking tot normaal verheven werd en elk debat in milde overreding onmogelijk maakt. Nee, het lachen vergaat ons eerlijk gezegd, ondanks de eenvoudige vergelijking die aan de basis ligt van dat wat een kind van zes ook wel kan bedenken, zelfs begrijpen.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-12-2019 om 19:01 zei thom:

Zo moeilijk is het niet. 4 zinnen.

Het is apart, als alles vaag, wazig en/of beneveld begint aan te voelen, dan ben je goed op weg om Einstein veel beter te begrijpen. Voor GGZ-experten is het natuurlijk een koud kunstje om te verklaren waarom dat zo is, tenzij je pas aansluit en nog even moet wennen aan de aspiraties van de nieuwe GGZ en het overweldigende aanbod aan prachtig studiewerk. Ja, heb het opgezocht, ‘hazy’ betekent vaag, wazig en/of beneveld, dat wat we helder kunnen maken middels aangepaste therapieën en bijkomende educatieve vorming door GGZ-experten. 

ZIiX4s5.jpg

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar serieus, doet ge nog aan gezond?

Het is zowel fascinerend als schrijnend, als we een co-creatieve visie koppelen aan grensverleggend denken dan staat de deur wagenwijd open naar een heel andere samenleving, vlotjes en fluweelzacht, speels en frivool. En wanneer we al deze innovatieve ideeën inbedden binnen het vigerende referentiekader, dan is er plots niets meer mogelijk. Het is dus maar hoe je het bekijken wil of hoe je daarover denkt, en welke keuze je vervolgens maakt. Wie weet, straks is het nog een voordeel om niet toeleidbaar tot de arbeidsmarkt te zijn verklaard, er zijn immers nog andere arbeidsmarkten, die het verloren paradijs van Keynes naar boven brengen, ik zeg maar wat!  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid