Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe kan een soort die alle ellende veroorzaakt de redder worden? Bekijkt uw eigen doen en laten eens, en vraag u bij alles wat je consumeert af: wat veroorzaakt dit? Begin bij uw ontbijt, waar komen de producten vandaan? De wereld redden begint op uw eigen bord. Letterlijk. Maar je kan niet het ene vasthouden en dan een redding verwachten. Het moet allemaal kapot.

De grote nachtmerrie der mensheid, bijna onwaarschijnlijk maar toch waarachtig voor wie er gedegen onderzoek naar doet of aandacht voor heeft. Als we de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit doorbreken dan worden we geconfronteerd met fenomenen zoals angst voor vrijheid, eigenlijk zeggend dat we onze vrijheid terug in de handen leggen van verkozen verantwoordelijken die nu net de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit onderhouden en cultiveren. Nog erger wordt het wanneer we ook daar onderzoek naar doen, vrij snel en eenvoudig te toetsen blijkt dat ook de verkozen verantwoordelijken onderhevig zijn aan dezelfde elementen waardoor het totale systeem in alle onwetendheid auto-immuun gevoed blijft worden. In het verlengde de gekende clichés zoals de mallemolen, het is altijd al zo geweest, het zit in kleine dingen, de waan van de dag, pluk de dag, de duivel zit in het spel … en vooral niet te vergeten de door de overheid gesteunde mindfulness bij de ziekenkas. En stap hier aub niet mee langs een GGZ-expert, de malaise wordt immers steeds groter, onwaarschijnlijker en daarom ook tragisch absurd, niet beter, ondanks alle kennis die hierover bestaat en voor iedereen vrij beschikbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Dan zou die onderwereld toch hier zijn, niet moeilijk dat een aantal niets wil weten van die sleutels die ze verstopt houden.  Als het zou gaan over de volgende besparingen dan zal je plots zie

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Het moet allemaal kapot.

Einstein stelde dat negatieve mensen voor elke oplossing een nieuw probleem bedenken, hoe dat komt kan de GGZ proefondervindelijk perfect in kaart brengen en deskundige rapporten over schrijven. Wat rest is leven in de verzekerde wetenschap dat er geen gebrek is aan oplossingen dan wel het niet toepassen hiervan toewijzen aan demonische krachten, zij het in politiek correcte termen verwoordt. En zo komen we finaal tot een berg verklaringen die we bovenop de oplossingen leggen, om ons vervolgens druk te maken over de aanhoudende reeks perverse effecten waar we een oplossing voor zoeken. Ja, Einstein had een punt, zacht gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe kan een soort die alle ellende veroorzaakt de redder worden?

Terroristen krijgen meer aandacht dan psychisch kwetsbare mensen, zelfs al creëren we daarmee misschien nieuwe terroristen. Maar volgens de economische paradox van Mandeville is dat op zich geen probleem, het schept immers werkgelegenheid en het doet de statistieken stijgen. Het enige dat je niet mag doen is hierover beginnen nadenken, het zou immers goed kunnen dat je dan ook tot de psychisch kwetsbaren gaat horen, die misschien als terroristen gezien worden omdat ze op het idee kwamen hierover in alle vreedzaamheid de GGZ te interpelleren. Ja, het zijn koans, net zoals derde orde veranderingen kunnen helpen om deze cyclische processen te doorbreken op zo’n manier dat een co-creatieve tendens zich verder kan ontvouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Credo van de psychiatrie neem ik aan.

Ik zeg: Alle goeds is mogelijk, echter wie bepaalt wat goed is?

Alsof God nooit op aarde was en vertelde wat goed is.

Dan kun je net zo goed heel die bijbel weggooien, als je toch maling hebt aan wat Christus heeft gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei TTC:

Einstein stelde dat negatieve mensen voor elke oplossing een nieuw probleem bedenken, hoe dat komt kan de GGZ proefondervindelijk perfect in kaart brengen en deskundige rapporten over schrijven. Wat rest is leven in de verzekerde wetenschap dat er geen gebrek is aan oplossingen dan wel het niet toepassen hiervan toewijzen aan demonische krachten, zij het in politiek correcte termen verwoordt. En zo komen we finaal tot een berg verklaringen die we bovenop de oplossingen leggen, om ons vervolgens druk te maken over de aanhoudende reeks perverse effecten waar we een oplossing voor zoeken. Ja, Einstein had een punt, zacht gezegd.

Of wereldverbeteraars veroorzaken meer problemen met hun oplossingen. Mensen die dat opmerken en niet met je meelopen zijn daarom niet negatief. Ze zien het vanuit een ander standpunt dan jij. Uw dochters lopen niet het risico op aanranding en verkrachting. Gij zijt geen slachtoffer van de politiek maar profiteert er mee van. Mensen als u hebben nooit echt klappen van de staat gehad om te begrijpen dat ze niet de oplossing maar het probleem zijn. F them all. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Of wereldverbeteraars veroorzaken meer problemen met hun oplossingen. Mensen die dat opmerken en niet met je meelopen zijn daarom niet negatief. Ze zien het vanuit een ander standpunt dan jij. Uw dochters lopen niet het risico op aanranding en verkrachting. Gij zijt geen slachtoffer van de politiek maar profiteert er mee van. Mensen als u hebben nooit echt klappen van de staat gehad om te begrijpen dat ze niet de oplossing maar het probleem zijn. F them all. 

Geeuw

17 uur geleden zei Plume:

Alsof God nooit op aarde was en vertelde wat goed is.

Het is niet omdat ik mens geworden dat God niet meer van ons houdt, in het andere geval zou die gelijkenis redelijk absurd worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Of wereldverbeteraars veroorzaken meer problemen met hun oplossingen.

Als de GGZ het allemaal zo goed weet dan stel ik ze voor om onze economie en de chaostheorie eens ernstig onder de loep te nemen, en als ze na een kwartier nog niet begrijpen waarom een aantal stelt dat de GGZ hierin een sleutelrol speelt dan hebben we te maken met mensen die wereldvreemd zijn. En als dat de reden is om veel lotgenoten voor gek te verklaren dan gaat het enkel van kwaad naar erger, iets dat ze mits enig elementair fatsoen en zelfrespect openhartig zullen moeten toegeven nadat ze effectief naar klanten geluisterd hebben. En ja, ik begrijp op basis van m’n herstelonderzoek ook dat zoiets overweldigend is, per definitie derde orde veranderingen en het idee van een paradigmashift zoals het in de ambities van de GGZ werd opgenomen. Het is dan ook niet zomaar dat we al vijf jaar lang om hulp verzoeken van de GGZ, in de hoop dat die overweldiging op een fluweelzachte manier kan aangepakt worden door in de eerste plaats mensen correct te informeren. En neen, ik ben geen expert, ik zoek enkel naar GGZ experten die bereid zijn om een en ander te willen onderzoeken op waarachtigheid binnen hun expertise en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Niet anders dan wat gewone mensen als vanzelfsprekend beschouwen, in milde overreding en in alle vreedzaamheid, zij het door het aanhoudende stigma en de vele afwijzingen bijna smekend. Ik ben moe, doodop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei thom:

Daarom, maak je hoofd leeg met fietsen bijvoorbeeld. Die is er dan ook niet.

Heb het altijd al apart gevonden dat mensen dingen weten zonder te weten waar het over gaat.

Zojuist zei Bastiaan73:

Hobbytip: een muziekinstrument. Zelf speel ik al jaren gitaar en basgitaar. Sinds kort een heerlijk eenvoudig muziekinstrument ontdekt: de bamboefluit!

Ben je terug, dan kunnen we verder met het inhoudsloze gefluit dat slechts kan verbloemen wat je niet wil weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Heb het altijd al apart gevonden dat mensen dingen weten zonder te weten waar het over gaat.

Ben je terug, dan kunnen we verder met het inhoudsloze gefluit dat slechts kan verbloemen wat je niet wil weten.

Het was een goedbedoelde aanvulling op de goedbedoelde tip van Thom. Maar goed; je wil blijkbaar liever in je ingewikkelde zelfmedelijden blijven zwelgen. De mazzel dan maar weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Het was een goedbedoelde aanvulling op de goedbedoelde tip van Thom. Maar goed; je wil blijkbaar liever in je ingewikkelde zelfmedelijden blijven zwelgen. De mazzel dan maar weer.

De lezer heeft nu de vrije keuze om het aangeboden schema diepgaander te bestuderen of aan zich voorbij te laten gaan, dit kan een wereld van verschil betekenen. Met deze ED-insteek tracht ik verschillende zaken te accentueren zoals ook het Elaboration Likelihood Model wil duiden, informatie wordt pas goed begrepen als er ook dieper over nagedacht wordt om pas nadien tot weloverwogen conclusies te komen. En dat kan over vanalles gaan, met dit specifieke voorbeeld wordt aangetoond dat een negatieve bruto rente niet noodzakelijk slecht nieuws is voor de klant.

VICIDg7.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Geeuw

Als insiders, en dat zijn experten zoals een Bernard Lietaer, spreken over de tragische absurditeit van het hedendaagse monetaire stelsel dan is dat voor GGZ-experten niet eens de moeite om nader te beschouwen, het voordeel van de twijfel laat aanvankelijk vermoeden dat ze hier onwetend over zijn, dat is nu eenmaal mogelijk en begrijpelijk. Deskundige toetsing neemt deze twijfel echter weg met in het verlengde een cascade aan bijkomende vragen die zich spontaan opdringen, alsof de GGZ de trend volgt van wat insiders zeggen. Maar dan komt de ware tragiek, GGZ-experten zijn zich hier niet bewust van waardoor ze ook geen voeling kunnen hebben met wat het in werkelijkheid betekent. Bijgevolg weten ze ook geen raad met diverse stoornissen die ze als onherstelbaar verklaren om op deze manier een Kafkaiaans systeem te onderhouden zonder enig inhoudelijk begrip van wat een aantal hen heel vreedzaam tracht te zeggen, waarop ze zelfs nogal misprijzend reageren in de veronderstelling dat psychisch kwetsbare mensen achterlijk zijn en dringend hulp nodig hebben. En zo wordt het Kafka ten top, mensen die bereid zijn hun nek uit steken worden naar de catacomben der aarde verdreven zonder dat ze nog normaal menselijke emoties mogen vertonen, hiermee de mens reducerend tot verlengstukken van een systeem dat door experten vanuit een andere discipline als tragisch absurd wordt beschreven. En het wordt steeds erger, een bierviltje volstaat om dat aan te tonen, zij het op voorwaarde dat er ook naar de klant geluisterd wil worden en hierover dieper nagedacht wordt. Maar het deert ons allemaal niet, het is immers altijd al zo geweest en voor de kassa zijn de neveneffecten van onwetendheid nu eenmaal welgekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Geeuw

Hebben weer wat bedacht, een speldoos waarin verschillende hulpmiddelen zitten om een harmonieuze wereld te bouwen, niets ontbreekt. Wat we echter niet vertellen is dat er hulpmiddelen in de doos zijn achtergebleven, dit laat toe om politieke debatten te organiseren waarvan we weten dat ze uitmonden in chaos met inbegrip van allerhande perverse effecten die door langdurige herhaling als normaal worden beschouwd. Als reactie hierop bouwen we ook herstelacademies en we geven psychisch kwetsbare ervaringswerkers de opdracht om de ontbrekende hulpmiddelen terug in het spel te brengen. Dit alles onder leiding van GGZ-experten die eigenlijk geen idee hebben waar dit spel over gaat maar wel hulp aanbieden voor wie het niet begrijpt, zelfs de ervaringswerkers aanmoedigend op zo’n manier dat ze zich als reddende engelen kunnen profileren wanneer het misloopt. En dan heb je nog een groep, de niet aflatende kwakzalvers die eerder het spel al eens geprobeerd hebben maar geen gehoor krijgen bij GGZ-experten, ze willen wel helpen maar dat lukt op die manier niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Fundamenteel:

Geeuw

Einstein is werkelijk een man naar m’n hart, hij stelde immers dat wanneer een idee aanvankelijk niet absurd is dat het ook geen hoop kan kennen. In het bijzonder voor GGZ-experten kunnen we hier nog iets aan toevoegen, wie binnen een tragisch absurd systeem naar oplossingen zoekt raakt mogelijks in vertwijfeling door de kinderlijke naïviteit waarvan ze getuigen. Enkel voor mensen die hierover doordenken zal blijken dat het geenszins kinderlijk is dan wel slechts bekrachtigend van wat Einstein ons heeft nagelaten. En dan komt de hamvraag, waar vinden we GGZ-experten die dit op een serene en deskundige manier willen onderzoeken op waarachtigheid? En nog belangrijk met betrekking tot veel lotgenoten, hoe verhoudt zich dit tot tal van stoornissen wanneer effectief mocht blijken dat het wetenschappelijk onderbouwd waarachtig is. En wat dan? Of, anderzijds, waarom zouden een aantal ervaringswerkers in de GGZ menen dit wel te kunnen aantonen en GGZ-experten niet? Ergo, niemand zegt dat het zus of zo is, er is de nederige vraag om een en ander in alle vreedzaamheid en milde overreding te willen beschouwen, want stel dat het wel waar is. In ieder geval, ik wil het niet op m’n geweten dat ik de vraag niet gesteld zou hebben, zelfs als het klinkklare nonsens mocht zijn, wat ik persoonlijk betwijfel op basis van een aantal nuchter doordachte elementen en relevante vakliteratuur. De vraag rest, waar vinden we GGZ-experten die dit op een serene en deskundige manier willen onderzoeken op waarachtigheid? In liefde, vertrouwen en hoop op een goede afloop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Einstein is werkelijk een man naar m’n hart, hij stelde immers dat wanneer een idee aanvankelijk niet absurd is dat het ook geen hoop kan kennen. In het bijzonder voor GGZ-experten kunnen we hier nog iets aan toevoegen, wie binnen een tragisch absurd systeem naar oplossingen zoekt raakt mogelijks in vertwijfeling door de kinderlijke naïviteit waarvan ze getuigen. Enkel voor mensen die hierover doordenken zal blijken dat het geenszins kinderlijk is dan wel slechts bekrachtigend van wat Einstein ons heeft nagelaten. En dan komt de hamvraag, waar vinden we GGZ-experten die dit op een serene en deskundige manier willen onderzoeken op waarachtigheid? En nog belangrijk met betrekking tot veel lotgenoten, hoe verhoudt zich dit tot tal van stoornissen wanneer effectief mocht blijken dat het wetenschappelijk onderbouwd waarachtig is. En wat dan? Of, anderzijds, waarom zouden een aantal ervaringswerkers in de GGZ menen dit wel te kunnen aantonen en GGZ-experten niet? Ergo, niemand zegt dat het zus of zo is, er is de nederige vraag om een en ander in alle vreedzaamheid en milde overreding te willen beschouwen, want stel dat het wel waar is. In ieder geval, ik wil het niet op m’n geweten dat ik de vraag niet gesteld zou hebben, zelfs als het klinkklare nonsens mocht zijn, wat ik persoonlijk betwijfel op basis van een aantal nuchter doordachte elementen en relevante vakliteratuur. De vraag rest, waar vinden we GGZ-experten die dit op een serene en deskundige manier willen onderzoeken op waarachtigheid? In liefde, vertrouwen en hoop op een goede afloop.

In de ggz zijn ze niet eens transparant genoeg aan een boek mee te werken over de strijd tegen drugs. Wat zouden zij dan doen met andere initiatieven? Meeste doen hun uren, gaan naar huis en nemen hun werk zeker niet mee. 

Wat je dan beter doet is een goede psychiater in de privé zoeken en het daarmee bespreken. Blijf maar ver weg van overheidsinstellingen. De bekwame zijn wel opgewerkt tot zelfstandige, daar moet je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-12-2019 om 05:50 zei Fundamenteel:

Geeuw

Binnen het kader van het FLP is de TTT-methode een krachtige tool om een en ander helder maken, de valkuil is echter dat je ook last kan beginnen krijgen van het E-syndroom. Dit wil zeggen dat de TTT-methode dan wel z’n hoopvolle vruchten afwerpt maar ook de kloof tussen wat wenselijk is en wat is vergroot. Het is dan ook vanuit deze ervaring dat het FLP z’n geboorte kent, als een logisch te begrijpen geheel dat idealiter op een fluweelzachte manier kan begeleid worden door professionals in de GGZ. Binnen deze globale context kunnen ervaringswerkers hun specifieke en geliefkoosde niche vinden met zowel oog voor het bos als de bomen. En als liefde mag gedijen dan kan het totale proces versneld worden, zelfs op manieren die voor leken eerder als mysterieus ervaren kunnen worden. Dit is echter een fase, verschillende reacties hierop zijn mogelijk maar net dat wat steeds transparanter wordt naarmate het proces verloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

De bekwame zijn wel opgewerkt tot zelfstandige, daar moet je zijn.

Heb het persoonlijk altijd apart gevonden dat GGZ-experten me zeggen dat ik dingen zie die er niet zijn, alsof ik bovenop al m’n stoornissen ook nog eens zou lijden aan een vorm van psychische blindheid maar dan andersom. Een ander opmerkelijke waarneming is dat ze op dat moment m’n stoornissen acuut vergeten en schijnbaar denken dat ik niet luister naar wat ze zeggen of aanbevelen. Verder meen ik dat er een correlaat bestaat tussen wat een aantal zegt en wat ik meen te zien, of dat wat voor iedereen toegankelijk is op internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat zouden zij dan doen met andere initiatieven?

Ik kan beter maar een beetje maar voorzichtig zijn, volgens de taoïsten beweegt immers heel het universum wanneer ik aan grassprietje trek. Zo, de werkloosheid is opgelost, begrijp je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Noel2:

Dat is nou precies die krankzinnigheid waar Khalil Gibran het over heeft volgens mij, als iedereen denkt dat alles in hoge context staat is iemand die in lage context werkt krankzinnig, en andersom als iemand in lage context werkt is iemand in hoge context krankzinnig.

Waarom zou je dan denken dat de werkloosheid opgelost is? 

39 minuten geleden zei Noel2:

Ik werk gewoonlijk in lage context, alsof het allemaal niets meer betekent dan dat het betekent, dan ben je echt de duivel...

Als ik de ambities van de nieuwe GGZ nader beschouw dan bespeur ik iets tijdloos of universeels, iets waarvan de haalbaarheid niet afhangt van het potentieel maar van de bereidwilligheid daartoe. In zekere zin vergelijkbaar met debatten over een eindtijd met in het kielzog vrede op aarde, het zijn debatten die al eeuwen meegaan en nooit tot realisatie zijn gekomen. Ja, het lijkt wel op een kerstboodschap, in liefde, hoop en vertrouwen op een goede afloop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Noel2:

het drama is wederzijds vermeende krankzinnigheid

als het al niet aangezien wordt voor boosaardigheid

Als God zichzelf zoekt, wie is er dan de krankzinnige?

1 uur geleden zei Noel2:

omdat dit in hoge context logisch is

Hoe ziet de wereld er vanuit die hoge context dan uit? 

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Blijf maar ver weg van overheidsinstellingen.

Schromelijk vergis ik me elke dag en hoe meer ik dat besef hoe meer stoornissen ik verzamel, het brengt me dermate in verwarring en vertwijfeling dat ik me de vraag stel of iedereen niet hetzelfde ervaart. Want ja, hoe kwam ik immers op het absurde idee om te stellen dat, tenzij we hier geloof aan blijven hechten, begrotingstekorten eigenlijk niet bestaan. Herstel lijkt me daarom een uiterst rekbaar begrip en loslaten een advies dat ik aanvankelijk wel raadzaam achtte maar me wel het leven zuur maakt, als vanzelfsprekend logisch te verklaren maar misschien niet altijd begrepen. Keynes zei het nog, het is beter om ongeveer juist te zijn dan precies verkeerd.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Dat is zeker geen hoge context verhaal, dat van die zichzelf zoekende God. Het begrip “God” heeft al erg veel abstractie denk ik... In hoge context heb je steeds een ander verhaal bij mij, dus aan mij moet je dat niet vragen. Ik kom maar niet tot het echte dominante verhaal van hoge context. Wat me zeer spijtig is, en waarvoor ik morgen weer in de kerk zit.

Vergeet niet dat er geen ik is, maar het staat je vrij om er achter te blijven zoeken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid