Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei nikie90:

Nee ik neem niet alles ter harte/neem het niet mee in mijn geloofsovertuiging, betekent niet dat ik er niet bekend mee ben. Ik kan kiezen uit al die theorieën en dan kies ik de schepper en zijn woord ter harte te nemen. En dat is ook geloofsvrijheid. Betekent niet dat ik per definitie fout zit omdat iemand anders een andere theorie gelooft of een mix van verschillende theorieën. De wederzijdse hoffelijkheid zit erin elkaar niet op basis van elkaars geloof te discrimineren. Of je zegt dat jij 100%  bewijs hebt voor jou geloofsovertuiging en dat iedereen jou moet geloven als je geen wederzijdse hoffelijkheid hebt voor de ander, dat je zo zeker bent van jou zaak. Nou ik wil graag het bewijs horen als je die hebt voor over jou geloofsovertuiging 

Ja, wie zijn wij om de stellingen van een man zoals Schopenhauer zonder proefondervindelijke toetsing te verwerpen als belachelijk, zelfs krachtdadig tegen te werken en nooit als vanzelfsprekend te aanvaarden? En wat zouden we kunnen missen door telkens hetzelfde proces te herhalen? Ik geef je het voorbeeld van co-creatieve rente, ieder kan dan voor zichzelf bepalen of er waarachtigheid in zit. Geen duizenden teksten maar een concreet voorbeeld dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

3 minuten geleden zei TTC:

Ja, wie zijn wij om de stellingen van een man zoals Schopenhauer zonder proefondervindelijke toetsing te verwerpen als belachelijk, zelfs krachtdadig tegen te werken en nooit als vanzelfsprekend te aanvaarden? En wat zouden we kunnen missen door telkens hetzelfde proces te herhalen? Ik geef je het voorbeeld van co-creatieve rente, ieder kan dan voor zichzelf bepalen of er waarachtigheid in zit. Geen duizenden teksten maar een concreet voorbeeld dus. 

Schopenhauer heeft een punt als hij zegt dat er veel ellende in de wereld is etc. Maar ik geloof (psalm) dat we het goede moeten najagen niet de ellende....  Dan zegt Schopenhauer dat de bijbel ons als dieren traint, mijn geloofsovertuiging is dat het goed is te leren uit de bijbel .. 

Ik heb verder geen problemen met Arthur of zijn geloofsovertuiging. Mijn vraag is heeft Arthur een probleem met de mijne? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei nikie90:

Schopenhauer heeft een punt als hij zegt dat er veel ellende in de wereld is etc. Maar ik geloof (psalm) dat we het goede moeten najagen niet de ellende....  Dan zegt Schopenhauer dat de bijbel ons als dieren traint, mijn geloofsovertuiging is dat het goed is te leren uit de bijbel .. Ik heb verder geen problemen met Arthur of zijn geloofsovertuiging. Mijn vraag is heeft Arthur een probleem met de mijne? 

Het is allemaal eenvoudig te toetsen op waarachtigheid, maar dat vergt een inspanning uiteraard. Weinig mensen doen dat, zo wordt de rest logisch om te begrijpen maar niet echt een prettig zicht wanneer we de wereld van vandaag beschouwen. En ja, dan springen de clichés de pan uit, als een stelsel van halve waarheden dat zichzelf voedt en de perverse effecten als normaal doet lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dan zit je op het niveau van de dis-identificatie van alle denkbeelden of theorieën die kenbaar zijn, zelf logischerwijs niet kenbaar.  

Een fase van het stervensproces inderdaad.  Oftewel fase 3 in het veranderingsmodel morele competentie van Kübler Ross.

12BD4745-6443-439E-8E13-9559137E6E7C

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Het is allemaal eenvoudig te toetsen op waarachtigheid, maar dat vergt een inspanning uiteraard. Weinig mensen doen dat, zo wordt de rest logisch om te begrijpen maar niet echt een prettig zicht wanneer we de wereld van vandaag beschouwen. En ja, dan springen de clichés de pan uit, als een stelsel van halve waarheden dat zichzelf voedt en de perverse effecten als normaal doet lijken.

Is dat een inzicht vol met waarachtigheid, moet ik dit ter harte nemen? En het Kübler Model ook ter harte nemen? En als ik dat niet doe ben ik aan het dis-identificeren? ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei TTC:

Er staat dat je eerst je eigen beperkte rationaliteit kan opheffen, anders blijf je maar voeden wat je bekampt zonder ooit iets anders te kunnen zeggen. Verschillende meningen kunnen drastisch wijzigen door nieuwe elementen toe te laten tot de parate kennis en dito modus operandi. Het is een keuze, de informatie gratis. 

Maar ik ga mijn mening niet wijzigen. Niet iedereen is als u en gaat zijn/haar eigen weg. Kunt ge’t beter: lead the way. Maar beter voor u is daarom niet beter voor mij.

Wat is diversiteit waardig als we toch allemaal aangepast worden op hetzelfde? Naar de hel ermee :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei nikie90:

Is dat een inzicht vol met waarachtigheid, moet ik dit ter harte nemen? En het Kübler Model ook ter harte nemen? En als ik dat niet doe ben ik aan het dis-identificeren? 

Om daarover een oordeel te kunnen vormen zou je eerst moeten weten wat er bedoeld wordt met dis-identificeren, ik weet echter niet je daar zelf onder begrijpt.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar ik ga mijn mening niet wijzigen. Niet iedereen is als u en gaat zijn/haar eigen weg. Kunt ge’t beter: lead the way. Maar beter voor u is daarom niet beter voor mij. Wat is diversiteit waardig als we toch allemaal aangepast worden op hetzelfde? Naar de hel ermee :)

Nee, heeft ook geen zin om dat te proberen, er is immers maar één mening de juiste.

12 uur geleden zei Plume:

Er schijnt leven na de dood te zijn.

Het is leven is als informatie, niemand weet waar het vandaan komt maar het is er wel tijdloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar ik ga mijn mening niet wijzigen.

Holisme is als de wereld op je schouders dragen en er tegelijk middenin zitten, en dat beeld vervolgens vanop een afstand beschouwen en je de vraag stellen hoe het überhaupt mogelijk is dat zoveel verschillende zienswijzen en interpretaties over hetzelfde bestaan. Het grote voordeel is wel dat je schijnbaar onoplosbare problemen tot hun essentie kan herleiden en ook een potentiële oplossing aanreiken, het grote nadeel dat je heel eenzaam wordt tussen miljarden mensen die alsmaar strijden tegen schijnbaar onoplosbare problemen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Er wordt nu wel ver afgedwaald van de realiteit; er is geen dood na het leven, informatie heeft altijd een bron.

Welke bron is dat?

3 minuten geleden zei thom:

en het leven is eindig zoals de rups zich overgeeft aan het poppen.

Zo'n beetje als satori?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Precies, en die geeft de informatie.

De bron die overal en nergens is, om zo ahw de bouwstenen te leveren om het leven te scheppen zoals het zich aan ons voordoet.

14 minuten geleden zei thom:

De overgave van het ik, het niet-weten. 

Las het volgende hierover : "Satori is in principe een belangrijke stap naar de verlichting, ook weleens "verlicht moment" genoemd. Omdat een satori zo helder en verhelderend kan zijn wordt het ook gezien als een valkuil, juist omdat de leerling het vermoeden heeft de verlichting reeds bereikt te hebben."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Het is de situatie waarin het leven zich aandient, in relatie met wat het Leven is. Welk fenomeen bedoel je?

Dat fenomeen van die rups en die vlinder, het lichaam dat tot leven komt zoals je het zegt. Het heeft geen nut binnen het profane, zoals je zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Plume:

Waarvan Thomas zegt “Het Koninkrijk is over de aarde verspreid en de mensen zien het niet.”

Interessant, die indruk heb ik al wel langer. 

13 minuten geleden zei thom:

Het is de situatie waarin het leven zich aandient, in relatie met wat het Leven is.

En wat biedt er zich bij jou aan? Wellicht kan dat per individu verschillen en tot meningsconflicten leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

De rups is het leven, de pop is de transformatie, de vlinder de vrije Geest. De Geest heeft het lichaam nodig, om tot Mens te worden. Maar verandert het lichaam in een geestelijk lichaam. Het lichaam heeft zodanig nut, dat het de drager is van de ziel, die op dat moment beschikking heeft over de complete mens, maar moet verandert worden. Dat is waarom het leven doorgaat. Maar wat her-boren wordt, is wat de basis is voor de verandering; weder geboren in het lichaam, de Zijne. Hij moet groeien en het ik kleiner worden.De onderstaande tekst gaat daarover, over de mens die ''de Weg'' gaat.

Hoef je van mij allemaal niet te herhalen Thom, daar zijn we het al over eens. Het is nu de vraag naar het maatschappelijk nut, of dat nu wel of niet bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Hoef je van mij allemaal niet te herhalen Thom, daar zijn we het al over eens. Het is nu de vraag naar het maatschappelijk nut, of dat nu wel of niet bestaat. 

 

8 minuten geleden zei thom:

Ow, het maatschappelijk nut.

Dan begrijp je het fenomeen toch anders.

Dat is er wel maar dat is wat verborgenheid heet. Individueel verschillend bovendien. Afhankelijk van de persoonlijke bestemming.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Plume:

Dat is er wel maar dat is wat verborgenheid heet. Individueel verschillend bovendien. Afhankelijk van de persoonlijke bestemming.

Logischerwijs, op basis van allerhande teksten, zou er wel iets gemeenschappelijks in te vinden zijn, denk ik. 

Zojuist zei thom:

Tot geloof gekomen.

Niet gestorven? Van dood naar leven, bedoel ik.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid