Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Dan zou die onderwereld toch hier zijn, niet moeilijk dat een aantal niets wil weten van die sleutels die ze verstopt houden.  Als het zou gaan over de volgende besparingen dan zal je plots zie

20 uur geleden zei TTC:

Heb het persoonlijk altijd apart gevonden dat GGZ-experten me zeggen dat ik dingen zie die er niet zijn, alsof ik bovenop al m’n stoornissen ook nog eens zou lijden aan een vorm van psychische blindheid maar dan andersom. Een ander opmerkelijke waarneming is dat ze op dat moment m’n stoornissen acuut vergeten en schijnbaar denken dat ik niet luister naar wat ze zeggen of aanbevelen. Verder meen ik dat er een correlaat bestaat tussen wat een aantal zegt en wat ik meen te zien, of dat wat voor iedereen toegankelijk is op internet.

Een geestelijke stoornis is voor mij een signaal dat er extern iets niet klopt. En dan spreek ik niet voor alle gevallen, maar over gevallen als u en mij. Als wij de realiteit zouden nemen zoals ze die ons willen verkopen, ze dag in en dag uit moeten leven; wij plegen binnen het eerste jaar zelfmoord. Als je zelf aanhaalt dat het systeem verziekt is, waarom zou je het systeem u dan stoornissen laten aanpraten? Waarom zoek je telkens dezelfde muur op?

keert u om, loop in het zonlicht, kijk naar de sterren zoveel je kan en verdwaal in de kosmos. Al dit zal tot stof vergaan. Leer het nu al lossen want dit is niet zoals het hoorde te zijn, ooit wordt alles weer nieuw. Niet uit onze hand maar vanuit een hogere macht waarvan ieder logisch mens weet dat ze er is. Het is allemaal geen toeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Een geestelijke stoornis is voor mij een signaal dat er extern iets niet klopt. En dan spreek ik niet voor alle gevallen, maar over gevallen als u en mij. Als wij de realiteit zouden nemen zoals ze die ons willen verkopen, ze dag in en dag uit moeten leven; wij plegen binnen het eerste jaar zelfmoord. Als je zelf aanhaalt dat het systeem verziekt is, waarom zou je het systeem u dan stoornissen laten aanpraten? Waarom zoek je telkens dezelfde muur op? keert u om, loop in het zonlicht, kijk naar de sterren zoveel je kan en verdwaal in de kosmos. Al dit zal tot stof vergaan. Leer het nu al lossen want dit is niet zoals het hoorde te zijn, ooit wordt alles weer nieuw. Niet uit onze hand maar vanuit een hogere macht waarvan ieder logisch mens weet dat ze er is. Het is allemaal geen toeval.

Toegeven dat je bedrogen bent en wordt is op z’n zachtst gezegd geen pretje en uitermate confronterend, vaak is het dan maar beter om te blijven ontkennen en krachtdadig tegen te werken dat het werkelijk zo is. Maar wat als je het uiteindelijk wel (h)erkend en/of doorziet, heb je dan ook de morele plicht om anderen hiervan op de hoogte te stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Noel2:

Sinterklaas bestaat niet?

Over hoe je een speelvogel met een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis kan herkennen heb ik geen idee maar laatst zijn we met z’n twee naar de CERN getrokken, we hebben ons doorheen die pijp laten afschieten in tegengestelde zin om er zeker van te zijn of we ons nu niet vergissen dat het idee van die schuldenbergen niet tussen onze twee oren zit. Het resultaat is werkelijk verbluffend maar vertellen we later nog wel eens, eerst zoeken naar GGZ-experten die ons misschien nog andere labels willen aanpraten. Horror vacui.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Echt, vroeger had ik de gewoonte om heel gewetensvol iets toe te lichten en op een kennisyoga-achtige manier weer te geven zodat niets aan het toeval overgelaten zou kunnen worden, dit is radicaal veranderd sinds ik met de GGZ in aanraking gekomen ben. Het maakt immers geen bal uit of je nu wel of niet iets zegt en daarbovenop krijg je enkel maar meer labels op je palmares, wat rest is even evident dan wat er inhoudelijk niet eens begrepen wordt. Het is maar wat je nu precies bedoelt met derde orde veranderingen natuurlijk, alles klopt naargelang perceptie en interpretatie. Maar het is kerst, een dikke riem onder het hart voor al diegenen die het wat moeilijker hebben, vanuit het diepste van m’n hart, in diep verdriet, welgemeend sterkte!  

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Het ik is het product van oorzaak en gevolg. Dat is het leven in en uit deze natuur. Het ik, is waar alles om draait in dit leven. Hoe kan een mens dit ontkennen, iets wat geschapen is óm te overleven. Maar.. God zoekt zichZelf, en vindt zichZelf in de mens juist niet door het ik, maar door de keus van het ik, om zichzelf over te geven aan Hem, vanuit het verkregen inzicht.

Als de lucht valt dan zijn de mussen dood, net zoals het verkregen inzicht waar God niets aan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

Het pad naar de opheffing van het lijden (Pali: Magga)

Het juiste inzicht.
De juiste intentie.
De juiste spraak.
Het juiste handelen.
De juiste wijze van levensonderhoud.
De juiste inspanning.
De juiste aandacht.
De juiste concentratie.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjV15bZ2NDmAhWVgVwKHailBkIQFjABegQIDBAE&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FVier_edele_waarheden&usg=AOvVaw3dk9Vv-ddLGWY0UiO0wQrG

En wat is een onjuist inzicht? Een economie die bol staat van de epistemologische obstakels die amper iemand kent? Wat doet dan de menselijke psyche bij een dergelijke boodschap? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Het ik, is het natuur-fenomeen wat leeft en overleven wil, in een wereld waaruit het bestaat, waaruit het voortkomt; een noodorde. Het bestaan is zo echt als het lijkt (..), maar wat niet het ware leven is. Zolang het ik zijn bestaan opeist, is het het Leven niet. Bestaat het Leven dan niet?

Een voertuig zodat God naar zichzelf kan zoeken, dat heb je eerder al gezegd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei thom:

Dat is het lichaam, de drager van de ziel, en het product van de ziel. De rups.Is de rups de vlinder? Nee, er moet een transfiguratieproces plaatsvinden. Dat is het Evangelie in de dop.

Dat hebben we allemaal al duizend keer gehad Thom, je was toch al verlicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei thom:

Maar je hebt het blijkbaar nog niet echt gelezen. Er valt niets te roemen voor het ik.

In jou zag ik mezelf waarin alle anderen verschenen, zoals jij en ik verschenen in alle anderen die niet zonder jou konden bestaan, die me m’n vrijheid schonk en deed herinneren aan wie ik al ben, nog voordat je in mij geboren kon worden, in liefde en waarachtigheid.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Het bestaan is zo echt als het lijkt (..), maar wat niet het ware leven is.

Op de vraag of er een economische wonderpil bestaat kunnen we bevestigend reageren, ze ligt hier, daar, nu, nergens, in het verleden, heden en toekomst, onzichtbaar als abstractie dan wel tijdloos verlossing biedend voor wie absorberen en bevatten wil. Het zegt niets, het doet niets, het deelt en vermenigvuldigt, het verbindt, als wij, jij en ik, als zij, daartoe willen besluiten, verdeeld in onverdeeldheid, gespleten, in eenheid, echtheid, vrij, van zij tegen zij, wij tegen hen, het is aan ons,  op de vraag of er een economische wonderpil bestaat kunnen we bevestigend reageren, onmiskenbaar, zoals weleer, nooit anders geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-12-2019 om 04:00 zei Fundamenteel:

Blijf maar ver weg van overheidsinstellingen.

Als ik de redenen kan opsommen waarom iets niet haalbaar is dan weet ik ook dat het haalbaar is, zij het onder voorwaarden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei TTC:

Als ik de redenen kan opsommen waarom iets niet haalbaar is dan weet ik ook dat het haalbaar is, zij het onder voorwaarden.

En dat is natuurlijk het meest succesvolle recept gebleken in de geschiedenis. “Voorwaarden stellen.”

Mensen, ik kan ook ons westen redden. Mijn enige voorwaarde is mij de absolute soevereiniteit te geven. Moet ik nu boos op anderen worden omdat ik in een realiteit leef waar ik utopisch gedachtengoed poneer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

En dat is natuurlijk het meest succesvolle recept gebleken in de geschiedenis. “Voorwaarden stellen.” Mensen, ik kan ook ons westen redden. Mijn enige voorwaarde is mij de absolute soevereiniteit te geven. Moet ik nu boos op anderen worden omdat ik in een realiteit leef waar ik utopisch gedachtengoed poneer?

Als ik de redenen kan opsommen waarom iets niet haalbaar is dan weet ik ook dat het haalbaar is, zij het onder de voorwaarde dat er iets verandert aan die redenen die in functie van een vooropgesteld doel vanaf dan als obstakels fungeren. Ik kan echter in m’n verbeelding wel aannemen dat deze obstakels niet meer bestaan of ze oplossen zodat ik sneller het vooropgestelde doel kan realiseren, een louter individueel proces waardoor ook m’n visie op de wereld verandert. En nu zit ik met een probleem, een wereld die strijdt tegen problemen die eigenlijk niet bestaan en dagelijks een overvloed aan berichten waarin ze nog wel bestaan, quasi onwaarschijnlijk maar toch waar. Nee, het is geen prettig zicht, net zoals het een schuldgevoel en morele plicht in me oproept die me, gezien de magnitude van het probleem, ook machteloos maakt. En ik ben natuurlijk niet alleen op de wereld, er zijn ook mensen met andere doelen die er nu net bij gebaat zijn om diverse problemen in stand te houden. Kortom, diverse stoornissen inhoudelijk beter begrijpen is helemaal zo moeilijk niet, dat ook maatschappelijk willen en durven (h)erkennen een heel andere kwestie omdat het een ‘bedreiging’ zou kunnen gaan vormen voor het vigerende wereldbeeld waartoe een meerderheid behoort. Maar die meerderheid heeft doorgaans ook geen kennis over de oplossingen waardoor alles in een sfeer van onwetendheid verder raast, alsof we te doen hebben met een auto-immuunziekte die zichzelf blijft voeden tot ze in ons gezicht ontploft in de vorm van een volgend wereldconflict. En zo komen we terug bij Einstein die er op zijn manier voor trachtte te waarschuwen, maak alles zo eenvoudig mogelijk maar ook niet eenvoudiger dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mijn enige voorwaarde is mij de absolute soevereiniteit te geven.

Misschien dat weinigen hierover nadenken, hoe komt iemand ertoe om te zeggen dat het paradijs in hem/haar gelegen is? De meest vriendelijke reactie is hem/haar te vragen of dat er niet per ongeluk een verkeerde paddenstoel tussen de champignons zat, of dat de psychiater van dienst zich niet vergist heeft van aanbevolen medicatie. En zo kom je al snel tot een minderheid die wel oprechte interesse heeft in wat hem/haar bezielt, om vanaf hier misschien onwennig en met warme gevoelens te staan kijken hoe eenvoudig dat is wat in jou ook gelegen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei thom:

Er valt niets te roemen voor het ik.

Ik hoor het mensen altijd graag zeggen, om iets concreet te maken. Het start bij het begin, als we in de wereld alle boekhoudkundige balansen op een grote hoop zouden leggen dan is het resultaat exact gelijk aan nul. Vanaf hier biedt er zich een waaier aan opties aan die weinig mensen kennen, nog steeds interesse?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

En dat is natuurlijk het meest succesvolle recept gebleken in de geschiedenis. “Voorwaarden stellen.”

Mijn herstelonderzoek is gestart bij de besluitvormingstheorie van Herbert Simon, dit gaf me de inspiratie, hoop en vertrouwen die ik de bij de GGZ heb kunnen inruilen voor zeven verschillende diagnoses die inhoudelijk schijnbaar toch niet zo goed begrepen worden. Ik sluit dan ook m’n herstelonderzoek graag af met Schopenhauer die stelde dat elke waarheid in drie fasen komt, om op die manier ook te kunnen besluiten dat eenvoud toch niet zo gemakkelijk is dan de boekjes doen vermoeden, ondanks de eenvoud. Tussen start en einde zit nog iets, een doodgewone mens die inmiddels helemaal van kleur veranderd is en denkt dat hij van een andere planeet komt, in liefde, hoop en vertrouwen op een goede afloop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Als ik de redenen kan opsommen waarom iets niet haalbaar is dan weet ik ook dat het haalbaar is, zij het onder de voorwaarde dat er iets verandert aan die redenen die in functie van een vooropgesteld doel vanaf dan als obstakels fungeren. Ik kan echter in m’n verbeelding wel aannemen dat deze obstakels niet meer bestaan of ze oplossen zodat ik sneller het vooropgestelde doel kan realiseren, een louter individueel proces waardoor ook m’n visie op de wereld verandert. En nu zit ik met een probleem, een wereld die strijdt tegen problemen die eigenlijk niet bestaan en dagelijks een overvloed aan berichten waarin ze nog wel bestaan, quasi onwaarschijnlijk maar toch waar. Nee, het is geen prettig zicht, net zoals het een schuldgevoel en morele plicht in me oproept die me, gezien de magnitude van het probleem, ook machteloos maakt. En ik ben natuurlijk niet alleen op de wereld, er zijn ook mensen met andere doelen die er nu net bij gebaat zijn om diverse problemen in stand te houden. Kortom, diverse stoornissen inhoudelijk beter begrijpen is helemaal zo moeilijk niet, dat ook maatschappelijk willen en durven (h)erkennen een heel andere kwestie omdat het een ‘bedreiging’ zou kunnen gaan vormen voor het vigerende wereldbeeld waartoe een meerderheid behoort. Maar die meerderheid heeft doorgaans ook geen kennis over de oplossingen waardoor alles in een sfeer van onwetendheid verder raast, alsof we te doen hebben met een auto-immuunziekte die zichzelf blijft voeden tot ze in ons gezicht ontploft in de vorm van een volgend wereldconflict. En zo komen we terug bij Einstein die er op zijn manier voor trachtte te waarschuwen, maak alles zo eenvoudig mogelijk maar ook niet eenvoudiger dan dat.

Wakker worden is nou eenmaal gekruisigd worden.  Me dunkt dat je inmiddels allang van het kruis afbent en opgestaan.  Maar het gebed zonder end is een leuke manier om het venster op een andere werkelijkheid open te houden cq als attractor te doen fungeren naar uitzicht uit dat venster.

https://tarotstapvoorstap.nl/tarotkaarten/de-dwaas-tarot-nul/

Het Evangelie is dan ook voor dwazen. 

Twaalf zonnen op zijn kleed, waarvan een een appel bevat ? De zon is wit, want hij heeft het licht van de zon niet van node. En ofschoon hij voor een afgrond staat staat hij zeker niet op springen. Een witte roos staat voor echte liefde en geestelijke puurheid en waardigheid ten aanzien van elkaar. 

B098A8B8-2B8A-4FF9-921B-793EAFFF2D97

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid