Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei TTC:

Niet naar de zin van velen, maar dat heb je natuurlijk als waarachtigheid zich aanbiedt. 

Hoe weet ik dat ik niet gewoon een dictator achter een loket ben? Hiermee zeggend, ben ik niet gewoon het verlengstuk van een narcist die me zijn/haar wil heeft opgelegd waar ik geen inspraak meer in heb? Of anders, hoe onderscheid ik leugen van waarheid als ik onwetend de leugen voor waarheid neem? En stel dat ik dat zou kunnen doorzien, zou mijn leven dan niet gewoon een hel worden door het contrast tussen waarheid en leugen? Het zijn zomaar wat vragen die binnen een herstelonderzoek op je bord vallen, het resultaat kan schokkend zijn maar dat horen we veel vaker liever niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

11 uur geleden zei Plume:

.

Het grootste probleem van mensen die lijden aan godswaan is dat ze denken dat ze de enige echte god zijn, wat natuurlijk niet kan omdat ik dat ben. Verder kan nog opgemerkt worden dat het GGZ-experten maar al te vaak ontbreekt aan humor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Hoe weet ik dat ik niet gewoon een dictator achter een loket ben? Hiermee zeggend, ben ik niet gewoon het verlengstuk van een narcist die me zijn/haar wil heeft opgelegd waar ik geen inspraak meer in heb? Of anders, hoe onderscheid ik leugen van waarheid als ik onwetend de leugen voor waarheid neem? En stel dat ik dat zou kunnen doorzien, zou mijn leven dan niet gewoon een hel worden door het contrast tussen waarheid en leugen? Het zijn zomaar wat vragen die binnen een herstelonderzoek op je bord vallen, het resultaat kan schokkend zijn maar dat horen we veel vaker liever niet.

I said it and I will say it again.

Er is een goede reden waarom mensen als u en mij niet aan de top staan. Het is onze wereld niet. Makkelijk voetballen achter onze tv, tot we de bal krijgen. 

Die thema's slorpen teveel energie. Make love, not discussion.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

I said it and I will say it again. Er is een goede reden waarom mensen als u en mij niet aan de top staan. Het is onze wereld niet. Makkelijk voetballen achter onze tv, tot we de bal krijgen. Die thema's slorpen teveel energie. Make love, not discussion.

Subsidies vinden voor ervaringswerkers in de GGZ, hoe doe je dat? Heel eenvoudig, breng 10 GGZ-experten samen in een vergaderruimte volledig afgesloten van de buitenwereld, je legt ze een stelling van Einstein voor en ze mogen pas buiten wanneer ze daarover een consensus hebben. Het verdieneffect zit in het feit dat elke deelnemer per uur vergaderen 5€ in een pot steekt voor initiatieven die ervaringswerkers in de GGZ graag zouden willen organiseren. Dat is wat er bedoeld wordt met co-creatie, een WIN-WIN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is onze wereld niet.

Wanneer we allerhande metaforen gaan mengen met technische exploraties dan wordt het voor velen misschien heel verwarrend, dit is meer dan begrijpelijk voor wie hier niet mee vertrouwd is. Educatie en de bereidheid tot het aanleren van nieuwe dingen is dan ook een vereiste om op de hoogte blijven van wat er zich evolutionair in onze samenleving afspeelt, zo kunnen kleine dingen of nieuwe inzichten tot een wereld van verschil leiden, quasi letterlijk. Maar in praktijk is het niet meer dan dat wat systeemwetenschappers of procesfilosofen doen, dit gaat niet om lukraak wat uit de mouw te schudden dan wel wetenschappelijk onderbouwd. Maar al deze informatie kan ook een invloed hebben op onze gemoedstoestand wat niet meer dan logisch is voor al wie zich hiervoor interesseert, zelfs het pijnlijke vermoeden scheppen dat GGZ-experten vergeten zijn dat er überhaupt zoiets bestaat als menselijke evolutie. En wat we vandaag niet weten misschien morgen wel zodat we samen verder kunnen. Ook hier had Einstein iets op bedacht, meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Een buiten-persoonlijk perspectief is blijkbaar mogelijk, en biedt vrijheid, maar geeft ook evenredig veel angst en zorgen. Thuiskomen met Jezus zie ik als enige oplossing.

Ervaringswerk in de GGZ wordt pas echt interessant wanneer ervaringswerkers zelf de examenvragen mogen opstellen, dit doen ze op basis van hun gedegen herstelonderzoek en de bezorgdheid die hieruit voortvloeit zonder dat er ooit naar hen geluisterd werd. Kortom, het is een creatieve manier om steeds dezelfde smeekbede te herhalen, een smeekbede die steeds prangender wordt naarmate de tijd vordert maar schijnbaar geen GGZ-expert interesseert. De vragen worden dan ook zeer kort en gericht gehouden, de antwoorden inmiddels zo voorspelbaar dat de bezorgdheid niet minder wordt maar nu net erger. Hoe los je zoiets op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fundamenteel:

Make love, not discussion.

De context, magie betekent verduistering en wonderen verlichting. Of magie berust op doelbewuste manipulatie of een getuigenis is van onwetendheid is aanvankelijk misschien moeilijk te zeggen, het neemt niet weg dat de wonderen tijdloos zijn. Een aantal mensen zijn zich hier extreem bewust van en aan het verleden kunnen ze niets veranderen, hun focus ligt dan ook op het heden en de toekomst. En zonder de wonderen toe te laten tot onze manier van denken is het onbegrijpelijk, ze leven letterlijk in een wereld waar mensen zich druk maken over problemen die eigenlijk niet bestaan. Magie en wonder, begrijp je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-12-2019 om 15:56 zei Fundamenteel:

Lead the way lol

De malaise binnen de GGZ lijkt van kwaad naar erger te gaan naarmate een gedegen herstelonderzoek vordert, mogen we dan nuchter besluiten dat de GGZ in z’n totaliteit slachtoffer is aan dezelfde magie dan diegene waartoe de wonderen een oplossing willen bieden? Welke elementen kunnen klanten dan de zekerheid of het vertrouwen bieden dat er morgen wel naar klanten zou geluisterd worden? En hoe zou de GGZ dit intern willen corrigeren? En wat betekent dit voor onze samenleving in z’n totaliteit? En getuigt het van beroepsernst om psychisch kwetsbare mensen in te zetten om de kastanjes uit het vuur te halen? Hoe erg kan een malaise zijn, niet omwille van een gebrek aan kennis maar net omdat ieder van ons het zelf kan terugvinden in de handboeken van de GGZ, ligt het probleem dan buiten de GGZ en doen we gewoon alsof we dit allemaal niet zouden kunnen weten? Machteloos, verdriet en hartenpijn, ondraaglijk is het voor elke ervaringswerker in de GGZ die het lot van z’n lotgenoten au serieus neemt, en dat in hoeverre dit nog op een redelijke manier tot expressie kan of mag gebracht worden, lang niet zeker. Nee, dit is werkelijk niet om te lachen, dit gaat om elementaire ethiek, normen en waarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 14:43 zei Kaasjeskruid:

Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen.

Tijdens het co-creatieve herstelonderzoek stelde zich de vraag of wonder en magie in een enkele zin kon weerspiegeld worden zodat de stellingen van Einstein voor iedereen kristalhelder zouden kunnen worden. Het antwoord was uitermate hoopgevend, tot bleek dat amper iemand er aandacht voor had en het wonder door de magie werd opgeslokt, alsof dat de normaal was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 15:05 zei Bastiaan73:

Even dit stuk tekst vereenvoudigen naar de essentie ervan

Het laatste stuk van dat wat herstel moet voorstellen is het moeilijkste, de acceptatie dat de GGZ niet bij machte blijkt om magie van realiteit te onderscheiden en bijgevolg vanuit een vertekend wereldbeeld klanten beoordeeld, zelfs veroordeeld voor het leven zonder enig inhoudelijk begrip over wat klanten hen onbeholpen trachten te zeggen. Brekend een lans voor lotgenoten, het is niet langer als God het wil maar als de GGZ het wil, magie en wonder in een notendop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:
Op 11-12-2019 om 15:05 zei Bastiaan73:

Even dit stuk tekst vereenvoudigen naar de essentie ervan

Het laatste stuk van dat wat herstel moet voorstellen is het moeilijkste, de acceptatie dat de GGZ niet bij machte blijkt om magie van realiteit te onderscheiden en bijgevolg vanuit een vertekend wereldbeeld klanten beoordeeld, zelfs veroordeeld voor het leven zonder enig inhoudelijk begrip over wat klanten hen onbeholpen trachten te zeggen. Brekend een lans voor lotgenoten, het is niet langer als God het wil maar als de GGZ het wil, magie en wonder in een notendop.

Ik betwijfel of 'de GGZ' met magie bezig is. Waarom ben jij eigenlijk zo met 'de GGZ' bezig? Heb je trouwens The Joker al gezien?

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik betwijfel of 'de GGZ' met magie bezig is. Waarom ben jij eigenlijk zo met 'de GGZ' bezig? Heb je trouwens The Joker al gezien?

Tenzij we nog nooit naar het nieuws geluisterd hebben mag het duidelijk zijn dat we wonder en magie vooral kunnen terugvinden in dat wat een aantal economie pleegt te noemen, het spel van de knikkers voor het intellect. Kleine kinderen lossen het op en de GGZ heeft geen idee waar ze het over hebben, zelfs niet wanneer het bewijs kristalhelder aan ze gepresenteerd wordt. Wat echter wel lukt is een berg rationalisaties aanleveren die nu net het averechtse effect hebben, om zodoende veel nietsvermoedende klanten in vertwijfeling te brengen op zo’n manier dat herstel onmogelijk lijkt. Levensbeschouwelijk kunnen we er nog wel wat mee, het verdriet en de hartenpijn bij het getuige zijn van deze mensonterende toestanden nog amper in woorden te vatten, toch gebeurt het elke dag. Werk maar wat aan jullie herstel, doe zo voort en laat ons aub met rust met jullie achterlijke vragen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei TTC:

Tenzij we nog nooit naar het nieuws geluisterd hebben mag het duidelijk zijn dat we wonder en magie vooral kunnen terugvinden in dat wat een aantal economie pleegt te noemen, het spel van de knikkers voor het intellect. Kleine kinderen lossen het op en de GGZ heeft geen idee waar ze het over hebben, zelfs niet wanneer het bewijs kristalhelder aan ze gepresenteerd wordt. Wat echter wel lukt is een berg rationalisaties aanleveren die nu net het averechtse effect hebben, om zodoende veel nietsvermoedende klanten in vertwijfeling te brengen op zo’n manier dat herstel onmogelijk lijkt. Levensbeschouwelijk kunnen we er nog wel wat mee, het verdriet en de hartenpijn bij het getuige zijn van deze mensonterende toestanden nog amper in woorden te vatten, toch gebeurt het elke dag. Werk maar wat aan jullie herstel, doe zo voort en laat ons aub met rust met jullie achterlijke vragen!

Uit nieuwsgierigheid: wat doe jij overdag? In het dagelijks leven? Behalve

ways-too.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Bastiaan73:

Uit nieuwsgierigheid: wat doe jij overdag? In het dagelijks leven? Behalve

In stilte sterven bij het zien van alle weerzin om me heen, net zoals andere lotgenoten die zien wat er aan het gebeuren is.

51 minuten geleden zei Bastiaan73:

In het dagelijks leven?

Hoe we dat nu precies doen kan iedereen perfect volgen, tenzij je onderweg de schrik van je leven pakt omdat je intuïtief begint aan te voelen dat het misschien nog waar zou kunnen zijn ook. Voor tekst en uitleg kunnen we ons wenden tot de GGZ, alwaar de kers op de taart je zal gepresenteerd worden op een manier die slechts je intuïtie bekrachtigt maar wel de rest van je leven vergalt. Kortom, het is en blijft zoeken naar GGZ-experten die bereid zijn om naar klanten te luisteren, iets waar we steeds minder in geloven door ervaring, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

In stilte sterven bij het zien van alle weerzin om me heen, net zoals andere lotgenoten die zien wat er aan het gebeuren is.

Hoe we dat nu precies doen kan iedereen perfect volgen, tenzij je onderweg de schrik van je leven pakt omdat je intuïtief begint aan te voelen dat het misschien nog waar zou kunnen zijn ook. Voor tekst en uitleg kunnen we ons wenden tot de GGZ, alwaar de kers op de taart je zal gepresenteerd worden op een manier die slechts je intuïtie bekrachtigt maar wel de rest van je leven vergalt. Kortom, het is en blijft zoeken naar GGZ-experten die bereid zijn om naar klanten te luisteren, iets waar we steeds minder in geloven door ervaring, niet andersom.

Ik raad je toch iets van mindfulness en/of meditatie aan. En ga iets doen. Bijvoorbeeld het werk dat ik ook doe: thuishulp. Dat is niet zaligmakend of zo maar er is genoeg werk in te doen. Genoeg mensen die wat hulp kunnen gebruiken. Met fysieke arbeid maak je je hoofd leeg. Je verdoet je tijd op deze manier. Je maakt de GGZ tot een soort afgod die je zowel nodig lijkt te hebben als lijkt te haten. Heb je lichamelijke beperkingen?

"Getob is als een schommelstoel. Het houdt je bezig maar het brengt je nergens."

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik raad je toch iets van mindfulness en/of meditatie aan. En ga iets doen. Bijvoorbeeld het werk dat ik ook doe: thuishulp. Dat is niet zaligmakend of zo maar er is genoeg werk in te doen. Genoeg mensen die wat hulp kunnen gebruiken. Met fysieke arbeid maak je je hoofd leeg. Je verdoet je tijd op deze manier. Je maakt de GGZ tot een soort afgod die je zowel nodig lijkt te hebben als lijkt te haten. Heb je lichamelijke beperkingen?

"Getob is als een schommelstoel. Het houdt je bezig maar het brengt je nergens."

Enig idee wat mindfulness wil zeggen? Zelf al eens geprobeerd op een ernstige manier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ge echt herstel wilt, op persoonlijk gebied, ga dan niet uzelf voorliegen. Ieder mens weet wat goed of slecht voor zich is, enfin de meeste onder ons. Toch kiezen de meeste een dagelijkse routine die slecht is in vergelijking met het goede wat ze kunnen doen. Ze kiezen gewoon voor die dagelijkse routine omdat dat veilig en comfortabel aanvoelt. 

Gewoon loslaten en niets doen. Laten gebeuren. De kracht van niets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Enig idee wat mindfulness wil zeggen? Zelf al eens geprobeerd op een ernstige manier?

Of 24/7 op Credible een nutteloos topic voort laten kabbelen, kan ook.

45 minuten geleden zei Fundamenteel:

Gewoon loslaten en niets doen. Laten gebeuren. De kracht van niets. 

Bedoel je hier letterlijk 'niet werken' mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Fundamenteel:

De kracht van niets. 

De kracht van niets legt co-creatieve rente op je bord, dat is het wonder dat licht in de duisternis brengt. Maar misschien ken je niets nog niet? 

2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Of 24/7 op Credible een nutteloos topic voort laten kabbelen, kan ook.

Het zou kunnen dat je er al iets van begrepen hebt, al hopen we dat niet voor je. 

52 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als ge echt herstel wilt, op persoonlijk gebied, ga dan niet uzelf voorliegen. Ieder mens weet wat goed of slecht voor zich is, enfin de meeste onder ons. Toch kiezen de meeste een dagelijkse routine die slecht is in vergelijking met het goede wat ze kunnen doen. Ze kiezen gewoon voor die dagelijkse routine omdat dat veilig en comfortabel aanvoelt. Gewoon loslaten en niets doen. Laten gebeuren. De kracht van niets. 

Keertje wat anders, volgens de theosofen, wist je al dat wij op een atoom leven dat behoort tot een groot lichaam zonder dat we het doorhebben? En dat er in ons mensen leven die hetzelfde zeggen over ons? En als dat grote lichaam God genoemd wordt dan zijn we allen als Goden, knap bedacht, niet? Het komt met een vraag, wat is er in relatie tot God fout in deze redeneringen? Hou er rekening mee dat de vraagstelling op zich misleidend kan zijn, het is maar om bezig te blijven bij ontstentenis van meer gehoor en aandacht voor andere wonderen die een directe impact hebben op ons welzijn.

5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Bedoel je hier letterlijk 'niet werken' mee?

Loslaten wie je denkt te zijn en dan met een schok wakker worden, en stuiptrekkend proberen te ontkennen wat je te zien krijgt maar niet kan gestopt worden. Dat wat je ervaart wanneer je mindfulness ernstig neemt, heel iets anders dan wat je misschien verwacht wellicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik raad je toch iets van mindfulness en/of meditatie aan.

Wie iets van biflatie kent of leert kan zich morgen Boeddha, Jezus of Einstein noemen, of Pipi Langkous die met haar kinderlijke creativiteit onze harten verovert. Biflatie is als economische mindfulness, het herstelt ons denkvermogen zodat veel meer opties beschikbaar worden, in schril contrast met een economie die onze samenleving in een magische duisternis hult.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Als ge echt herstel wilt, op persoonlijk gebied, ga dan niet uzelf voorliegen.

Dat spiritualiteit tot hopeloze en pijnlijke verwarringen kan leiden mag meermaals blijken, als we immers onszelf buiten onszelf plaatsen dan is God transcendent, en als we transcenderen dan sterven we om nadien misschien nooit meer te weten wie nu wie is, zelfs al ben je nooit geboren omdat de zoeker altijd het gezochte is. Maar zoek maar, wonderen zijn tijdloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Bastiaan73:

 

Bedoel je hier letterlijk 'niet werken

Wat is werken voor u? Uw uren doen en daarvoor geld krijgen? Neen dat is niet aan ttc besteed.

9 minuten geleden zei TTC:

Dat spiritualiteit tot hopeloze en pijnlijke verwarringen kan leiden mag meermaals blijken, als we immers onszelf buiten onszelf plaatsen dan is God transcendent, en als we transcenderen dan sterven we om nadien misschien nooit meer te weten wie nu wie is, zelfs al ben je nooit geboren omdat de zoeker altijd het gezochte is. Maar zoek maar, wonderen zijn tijdloos.

Wat als onze schepper niet God is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat is werken voor u?

1 Tessalonicenzen 4:

11 en er een eer in te stellen rustig te zijn en uw eigen zaken te behartigen en te werken met uw eigen handen, zoals wij u bevolen hebben,
12 opdat u op een gepaste wijze wandelt ten opzichte van hen die buitenstaan, en niets nodig hebt.

2 Tessalonicenzen 3:

10 Want ook toen wij bij u waren, bevalen wij u dit: als iemand niet wil werken, zal hij ook niet eten.
11 Want wij horen dat sommigen onder u ongeregeld wandelen; zij werken niet, maar zijn bezig met nutteloze dingen.
12 Zulke mensen bevelen wij en sporen wij namens onze Heere Jezus Christus aan dat zij in alle rust aan het werk gaan en hun eigen brood eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat als onze schepper niet God is?

Je licht werpen op de duisternis werpen wil gewoon zeggen dat je oplossingsgericht denkt, iedereen doet het wel eens. Verder kunnen we eenvoudig opmerken dat het altijd economische crisis is, werp je licht hier een keertje op en stap goedwillend en vreedzaam met het resultaat naar de GGZ. Wat volgt is in woorden nog amper te omschrijven, dat wat de buitenwereld niet begrijpt maar ervaringswerkers in de GGZ des te pijnlijker, het verdriet ondraaglijk.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat is werken voor u? Uw uren doen en daarvoor geld krijgen? Neen dat is niet aan ttc besteed.

We doen meer op een bierviltje dan wat jij in heel je leven niet eens begrijpen kan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid