Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

28 minuten geleden zei sjako:

 

Aan jou kan ik geen touw vastknopen. Jahweh of Jehovah heb jij wel eens bestempelt als de demiurg als ik me goed herinner.

Van het verschil tussen God en een godsbeeld heb je inderdaad weinig begrepen.  Het door jou aangehouden godsbeeld is inderdaad de demiurg. 

En zolang je blijft weigeren / het jou onmogelijk wordt gemaakt door de organisatie om  te groeien in onderscheidingsvermogen, blijft jouw God mijn duivel. Zie 

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

NBG51 vertaald het ook zo

‘Wij weten, dat wij uit God zijn en de gehele wereld in het boze ligt. Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.’
‭‭1 Johannes‬ ‭5:19-20‬ ‭NBG51‬‬

Dat doet de NBG dus goed:

[we know] and that the Son [of God] [has come] and [has given] us understanding, [so that] [we may know] [him who is true]; and [we are] in [him who is true], in his Son Jesus Christ. He is the true God and eternal life. (Grieks > Engels: letterlijk vertaald)

[we weten] en dat de Zoon [van God] [is gekomen] en [heeft gegeven] ons begrip, [zodat] [we mogen kennen] [de waarachtige] en [we zijn] in [de waarachtige], in zijn Zoon Jezus Christus. Hij is de ware God en eeuwig leven. (Engels: letterlijk vertaald > Nederlands)

Ook die vertaling volgt de grondtekst nauwkeurig en onderbouwt daarmee mijn betoog. Jezus heeft van de Vader een volstrekt unieke positie ontvangen, zodanig dat iedereen die probeert langs een andere weg de Vader te leren kennen, bedrogen uitkomt. 

Zelfs het OT loopt daar al op vooruit:

Jes. 9:5-6 (NBG1951) "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen."

39 minuten geleden zei sjako:

Zelfs ik kan het hier mee eens zijn. Alsof Hij de Almachtige God is. Want daarvoor is Hij aangesteld. Maar Zijn Vader is en blijft de enige Almachtige God. 

Ja, maar met die constatering op zich kun je helemaal niets . Ja, filosoferen, maar dat brengt het wezenlijk kennen van de Vader geen millimeter dichterbij. Dát is wat ik eigenlijk wil zeggen.

 

1 uur geleden zei Desid:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Maar kijk ook een naar wat Paulus zegt in 1 Tim. 3:16 (HSV) "En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Die tekst kun je beter niet gebruiken, want 'God' in die tekst is een overschrijffout voor 'die'. (In het Grieks scheelt het twee streepjes.)

Je hebt gelijk. Dank je voor de correctie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2020 om 08:52 zei thom:

ontkenning van het zien van de Verlosser in onszelf.

1 a.Verlosser = Christus opgestaan in Jeruzalem in 33, en opgevaren naar de hemel.

b. Verlosser = Christus opgestaan in je bewustzijn.

c. Verlosser = Christus die de sanctie van onze zonden weggenomen heeft.

d. Verlosser = Christus die heeft laten zien hoe het kan.

2 a. Verlosser in jezelf zien = verlosser zijn

b. Verlosser in jezelf zien = Christus in je zien.

c. Verlosser in jezelf zien = Iets van Christus in je zien.

d. Verlosser in jezelf zien = Verlosser worden.

Op 14-10-2020 om 08:52 zei thom:

Herken je de drie-eenheid hierboven als de werkzaamheid van God in de mens, die in het Licht wandelt Tomega?

Om een te worden met de mens, heeft God het onheilige verhoogd en het heilige verlaagd, door Christus beide elementen te geven, en vervolgens de mens het ene en God het andere deel/element te geven. Maar de mens blijft zichzelf, bestaande uit vlees en geest. Zoals God zichzelf blijft, Geest. De mens krijgt van Christus het goddelijke, en God krijgt van Christus het menselijke.

Hier nu gaan werken met eenheidvervlakkende karikaturen, doet aan de magnifieke samenhang in onderscheid geen recht.

Dat gaat dus niet over mijn ontkenning, maar over jouw ruwe format waarmee je de fijne waarheid plattrapt, en gewoon doorspoelt wat erover door God zelf is gecommuniceerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

He is the true God and eternal life. (Grieks > Engels: letterlijk vertaald)

Er staat geen Hij, maar ‘dit’

12 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst

Maar geen Almachtige God. Hij is als God aangesteld door de Almachtige God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Tomega:

Dat gaat dus niet over mijn ontkenning, maar over jouw ruwe format waarmee je de fijne waarheid plattrapt, en gewoon doorspoelt wat erover door God zelf is gecommuniceerd.

Mag ik je erop wijzen, dat de Bijbelteksten die ik je gegeven hebt, die mijn schrijven bevestigen, je deze allen onbehandeld laat, en in wezen dus ontkent?

En wanneer dat wél gelezen wordt, én begrepen, het over is met je verzinsels?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1Joh. 5:20 is ook best een lastige tekst. Het gaat om het Griekse woord houtos. 
 

nsliteratie
houtos

Strongnr
g5124

Het aanwijzend voornaamwoord houtos betekent ‘deze, dit, die, dat’.

We treffen het woord in de eerste plaats zelfstandig gebruikt aan. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer degene die spreekt wil wijzen op een persoon of zaak die aanwezig is. Anders dan het geval is bij ekeinos ‘die (daarginds), dat (daarginds)’ - dat meestal betrekking heeft op mensen of dingen die verder weg zijn -, wijst houtos doorgaans op een persoon of zaak die dicht bij de spreker is, zodat het woord de betekenisnuance ‘dit of deze (hier)’ krijgt.

Hier nog wat interessante informatie over 1Joh 5:20

Toch hechten veel kerkgangers een andere betekenis aan de uitdrukking. De woorden in de titel komen uit 1 Johannes 5:20, waar onder meer staat: „Wij zijn in eendracht met de waarachtige, door bemiddeling van zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.”

Personen die in de Drie-eenheidsleer geloven, zijn van mening dat het aanwijzend voornaamwoord „dit” (houʹtos) verwijst naar een antecedent dat er onmiddellijk aan voorafgaat, Jezus Christus. Zij betogen dat Jezus „de waarachtige God en het eeuwige leven” is. Die interpretatie is echter strijdig met de rest van de bijbel. En veel gezaghebbende geleerden aanvaarden die trinitarische zienswijze niet. De aan de Universiteit van Cambridge verbonden geleerde B. F. Westcott schreef: „Het ligt het meest voor de hand dat [het voornaamwoord houʹtos] niet naar het onderwerp verwijst dat er in de zin het dichtstbij staat, maar dat waarmee de apostel in zijn geest vooral bezig is.” De apostel Johannes doelde dan ook op Jezus’ Vader. De Duitse theoloog Erich Haupt schreef: „Vastgesteld moet worden of het [houʹtos] van de volgende uitspraak verwijst naar het, qua plaatsing in de zin, onmiddellijk eraan voorafgaande onderwerp . . . of naar het verder weg staande antecedent God. . . . Een getuigenis aangaande de ene waarachtige God lijkt meer in harmonie met de slotwaarschuwing tegen afgoden dan een bewijs van de goddelijkheid van Christus dat zou zijn.”

Zelfs in A Grammatical Analysis of the Greek New Testament, uitgegeven door het Pauselijk Bijbelinstituut in Rome, wordt verklaard: „[Houʹtos]: als climax op [de verzen] 18-20 wordt bijna zeker gedoeld op de echte, de ware God, i.t.t. afgodendienst (vs. 21).”

Het gebeurt vaak dat houʹtos, over het algemeen vertaald met „dit” of „deze”, niet terugverwijst naar een onmiddellijk eraan voorafgaand mogelijk antecedent. Andere schriftplaatsen illustreren dat. In 2 Johannes 7 schreef dezelfde apostel en schrijver van de eerste brief: „Er zijn vele bedriegers tot de wereld uitgegaan, personen die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit [houʹtos] is de bedrieger en de antichrist.” Hier kan het voornaamwoord geen betrekking hebben op het dichtstbijstaande antecedent — Jezus. Het is duidelijk dat „dit” slaat op degenen die Jezus verloochenden. Collectief vormen ze „de bedrieger en de antichrist”.

In zijn Evangelie schreef de apostel Johannes: „Eén van de twee die hadden gehoord wat Johannes had gezegd en Jezus waren gevolgd, was Andreas, de broer van Simon Petrus. Deze [houʹtos] vond eerst zijn eigen broer, Simon” (Johannes 1:40, 41). „Deze” slaat uiteraard niet op de laatstgenoemde persoon maar op Andreas. In 1 Johannes 2:22 gebruikt de apostel hetzelfde voornaamwoord op een soortgelijke manier.

Lukas maakt eenzelfde gebruik van het voornaamwoord, zoals blijkt uit Handelingen 4:10, 11: „In de naam van Jezus Christus, de Nazarener, die gij aan een paal hebt gehangen, maar die door God uit de doden is opgewekt, ja, [het is] door hem [dat] deze man hier gezond voor u staat. Dit [houʹtos] is ’de steen die door u, bouwlieden, werd behandeld alsof hij van geen belang was, die het hoofd van de hoek is geworden’.” Het voornaamwoord „dit” slaat duidelijk niet op de man die genezen was, hoewel hij vlak voor houʹtos wordt genoemd. Het „dit” in vers 11 slaat beslist op Jezus Christus, de Nazarener, die de „hoeksteen” is waarop de christelijke gemeente gegrond is. — Efeziërs 2:20; 1 Petrus 2:4-8.

Ook Handelingen 7:18, 19 illustreert het punt in kwestie: „Er [stond] een andere koning over Egypte [op], die van Jozef niets af wist. Deze [houʹtos] wendde sluwe staatkunde aan tegen ons ras.” „Deze” die de joden onderdrukte, was niet Jozef maar Farao, de koning van Egypte.

Dergelijke passages bevestigen de opmerking van Daniel Wallace, een kenner van het oude Grieks, die zegt dat in het geval van Griekse aanwijzende voornaamwoorden „dat wat contextueel het dichtstbijzijnde antecedent kan zijn, niet het dichtstbijzijnde antecedent in de geest van de auteur hoeft te zijn”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Neemt overigens niets weg van mijn argument, dat God alléén via de Zoon benaderbaar is en dús Jezus door ons gewoon als God moet worden beschouwd. Daar ontkomt geen mens aan.

Nee, we moeten Jezus als Heer aanzien, dat is wat anders dan de Almachtige God.

Je begrijpt het argument niet. Maar goed, dat daargelaten:

Joh 14:6-14 (NBG1951) Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.

Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Let er vooral op, dat Jezus het hier heeft over zijn eigen naam, de autoriteit van de Vader is dus volledig op Jezus overgegaan.

John 16:25-27 (NBG1951) Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik* niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal. Te dien dage zult gij in mijn* naam bidden en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u vragen zal, want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij* hebt liefgehad en geloofd hebt, dat Ik* van God ben uitgegaan.

Want: 

Col. 1:19 (HSV) "Want het heeft de Vader behaagd dat in Hem* heel de volheid wonen zou",

en als je je afvraagt wat dan die 'volheid is' en waar die toe dient?

Col 2:9-10 (HSV) "Want in Hem* woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk. En u bent volmaakt geworden in Hem*, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht".

*= Jezus Christus

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei thom:

Mag ik je erop wijzen, dat de Bijbelteksten die ik je gegeven hebt, die mijn schrijven bevestigen, je deze allen onbehandeld laat, en in wezen dus ontkent?

En wanneer dat wél gelezen wordt, én begrepen, het over is met je verzinsels?

Ik begrijp waar jij staat. Ik zeg niet dat je komt met verzinsels. Maar met een zelfverlossingsleer, die je doet steunen op een geknipte bijbel, en de Naam van Jezus Christus. Merkwaardig en jammer is dan dat je niet begrijpt waar ik sta. De bijbel bedoelt hier een hulp te zijn. Namelijk, door alles wat je denkt en leert te toetsen aan wat de heilige Geest heeft gezegd. Wat is door de heilige Geest gezegd? Dat waartoe God de profeten heeft gedreven om te zeggen en schrijven.

Daarom: het is pas over met de tegenspraak, als jij je bijbel weer in ere herstelt, als onverkort en ongeknipt gezaghebbend vooor jouw ziel en zaligheid. Dat is het moment dat je niet meer geleerd hoeft te worden door anderen; want God is het Zelf die jou dan leert.

Dat is God Zelf. MAAR NIET ALS VERTEREND VUUR, EN OOK NIET ALS WINDVLAAG, EN OOK NIET ALS STEM, MAAR ALS HEILIGE GEEST. De heilige Geest spreekt het Woord van God, en is het Woord van God, en komt uit God, en, is in de mens om de mens te drijven en te doen ontbranden, maar erkent tegelijk het gezag van de mens, zoals de mens het gezag van Christus erkent en Christus wil verheerlijken in zich, en zoals Christus het gezag van God erkent en God doet verheerlijken in zichzelf.

En zoals de heilige Geest zich schikt naar de mens (tot het Hem te gortig wordt) en zoals de mens zich schikt naar Christus, zo schikt Christus zich naar Gods wil.

De mens dus, die Christus aanneemt, die is er nog niet. Want in Christus, komt ook de weg om de wil van de Vader te doen. Zo zie je hoe ook de heilige Geest de wil van de mens, en dan de wil van Christus, en dan de wil van God beoogt te doen. Ondenkbaar is dat in deze keten van eenheid, aftakkingen komen die een deel van het geheel links en recht laat liggen. Het kan niet omdat God een eenheid is met zichzelf en het mag niet. Toch is dat wat continu overal gebeurt. En de beproeving, en de toetsing, en de openbaarwording, is via een lijn van communicatie met wapens en middelen van herkenning en erkenning en geschilbeslechting en groei. En dat is in alle vruchten van het geloof, maar naar het belijden en bestrijden met wat de heilige Geest zeker heeft gezegd en door God ook is gemaakt en bedoeld om daar het leven naar te richten en de toekomst mee in te gaan, namelijk met het Woord gesproken door God, de bijbel.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

1Joh. 5:20 is ook best een lastige tekst. Het gaat om het Griekse woord houtos. 

nsliteratie
houtos

Strongnr
g5124

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je hiermee wilt zeggen: Het is overigens Strong G3778.

Ik vermoed dat je deze informatie haalt uit een bron die door het WTG is uitgegeven. Dat maakt het voor mij bij voorbaat al verdacht, omdat zij er om bekend staan dat ze Christus zijn goddelijke status willen ontzeggen. Waarom ze dat willen kan ik alleen maar vermoeden.

Uit al jouw voorbeelden wordt echter niet duidelijk dat "hij" niet op Jezus Christus kán slaan, maar alleen op "de Waarachtige". (Wel zou ik dat profaan vinden en helemaal niet passend bij Johannes!) Daarnaast is de constructie die het WTG voor 1Joh.5:20 heeft gekozen helemaal niet nodig; zelfs gekunsteld. Dit omdat een vertaling, zoals die waarvoor vele andere vertalers kiezen, vanuit het Grieks (en contextueel), veel meer voor de hand ligt. Maar ja, zij hebben met de Goddelijke status van Christus dan ook geen probleem. 

1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst

Maar geen Almachtige God. Hij is als God aangesteld door de Almachtige God.

Nee, maar wel "eeuwige Vader".

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Joh 14:6-14 (NBG1951) Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.

Jezus en Zijn Vader lijken in alles op elkaar. Hij denkt exact hetzelfde als de Vader, heeft dezelfde doelen, heeft dezelfde eigenschappen, zelfde karakter en noem maar op. Daarom wordt Jezus ook een volmaakte afspiegeling van God genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

He is the true God and eternal life. (Grieks > Engels: letterlijk vertaald)

Er staat geen Hij, maar ‘dit’

Het woord is verschillend vertaald, afhankelijk van de context: Totaal 356 x: Dit 157, Dezen (= meervoud) 59, Hij 31, Dezelfde 28, Deze man 25, zij (= vrouw) 12, zij (= meervoud) 10, en dan ook nog anders: 34.

Dus take your pick. Dat komt omdat nu eenaal het idioom van het Grieks anders is dan van het Nederlands.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Toen Jezus gedoopt werd daalde de heilige Geest, wat Gods kracht is en geen persoon, op Jezus neer. Op dat moment kon Hij zich alles herinneren van de tijd toen Hij nog met de Vader in de hemel was. Hij begon toen ook wonderen te verrichten. Hij gebruikte daarvoor Gods kracht. Dat kon je goed zien toen Hij Lazarus opwekte. Hij dankte Zijn Vader dat Hij Zijn gebed had verhoort, waardoor Hij in staat was Lazarus op te wekken. Hij gaf Zijn Vader ook de eer. Dus de Vader is vanaf Zijn doop constant in Hem en dus ook andersom. Één in doel, zienswijze etc.

Als we bidden doen we dat in Jezus naam omdat Jezus onze Hogepriester is. Jezus bemiddeld dus ons mensen en God. Jehovah wordt ook de hoorder van het gebed genoemd.

7 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Het woord is verschillend vertaald, afhankelijk van de context: Totaal 356 x: Dit 157, Dezen (= meervoud) 59, Hij 31, Dezelfde 28, Deze man 25, zij (= vrouw) 12, zij (= meervoud) 10, en dan ook nog anders: 34.

Dus take your pick. Dat komt omdat nu eenaal het idioom van het Grieks anders is dan van het Nederlands.

Ik heb hier ook het Grieks, maar daar staat niet ‘Hij’, maar dit of deze. In dit geval is het Dit of Deze. Lees commentaar nog maar eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Tomega:

Ik begrijp waar jij staat. Ik zeg niet dat je komt met verzinsels. Maar met een zelfverlossingsleer, die je doet steunen op een geknipte bijbel, en de Naam van Jezus Christus.

Je begrijpt niet waar ik het over heb. Ik heb het niet over zelfverlossingsleer.

Niet, niet en niet.

Dag Tomega, ga alsjeblieft een ander vervelen met je gezeur.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Toen Jezus gedoopt werd daalde de heilige Geest, wat Gods kracht is en geen persoon, op Jezus neer.

Ik geloof dat de Heilige Geest, de Geest van God is. Niet alleen een kracht, maar een persoon, God. Daarom:

Je schrijft verder: Op dat moment kon Hij zich alles herinneren van de tijd toen Hij nog met de Vader in de hemel was.

Een kracht alleen kan je niets in herinnering brengen. Dat kan alleen maar een persoonlijkheid die via woorden (die je leest) en gedachten, opgedane ervaringen in je denken oproept.

Maar aanvullend heb ik een paar vragen aan jou en ik hoop dat je daar in klare tekst op kunt antwoorden:

  • Was Jezus al Gods Zoon vóórdat Hij werd gedoopt in water 
  • Denk je dat Jezus het nodig had in de Heilige Geest te worden gedoopt

Je schrijft verder: Hij begon toen ook wonderen te verrichten. Hij gebruikte daarvoor Gods kracht.

Detail: Jezus gebruikte niet Gods kracht; Hij werd door Gods Geest geleid. Hij was voortdurend met z'n hemelse Vader in gesprek en Hij deed alleen wat Deze zei en deed. Ook hier dus een persoonlijke Geest.

Je schrijft verder: Als we bidden doen we dat in Jezus naam omdat Jezus onze Hogepriester is. Jezus bemiddeld dus ons mensen en God. Jehovah wordt ook de hoorder van het gebed genoemd.

Het feit dat Jezus onze Hogepriester is toont nu juist aan dat we niet bij de Vader kunnen komen dan via Hem.

Maar, beste Sjako, je hebt zonder het te weten mij allang duidelijk gemaakt waar bij jullie leer de schoen wringt. Jullie zijn in de veronderstelling dat Christus alleen maar de deur van de gevangenis heeft geopend. Lang leve de vrijheid die Hij ons heeft verworven aan het kruis.

Maar je ziet over het hoofd, dat het Hogepriesterschap een voortdurende dienst is: 

  • Hebr. 7:17+21 (NBG1951) Want van Hem wordt getuigd: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek... De Here heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt priester in eeuwigheid;
  • Hebr. 7:24 (NBG1951) doch Híj heeft, juist doordat Hij in eeuwigheid blijft, een priesterschap, dat op geen ander kan overgaan.
  • Hebr 8:1-2 (NBG1951) De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, de dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakel, die de Here opgericht heeft, en niet een mens.
  • Hebr. 9:13-14 (NBG1951) Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?

Laat vooral de laatste tekst tot je doordringen: Het bloed van Jezus heeft eenmalig gevloeid, maar daarna reinigt Hij voortdurend (als in een proces) ons bewustzijn van dode werken om de levende God te dienen. Het sterven van Jezus was een eenmalige gebeurtenis, maar het reinigen gaat door tot het moment dat alle bewustzijn gereinigd is.

We hebben dus Jezus in Zijn hoedanigheid als Hogepriester voortdurend nodig. Zonder Zijn voortdurende Priesterschap kunnen we God niet eens dienen. Vandaar dat Jezus zegt: IK ben de Weg, de Waarheid en het Leven. We kunnen God alleen maar Vader noemen als we IN Jezus Christus (dat wil zeggen: "onder Zijn Hogepriesterschap) blijven, nu, morgen en tot het moment dat Hij zijn werk heeft afgerond.

En dáárom is een discussie over de Goddelijke Status van Jezus Christus niet relevant. Tenminste niet meer voor hen die Jezus als hun Hogepriester hebben aanvaard. Alle anderen zullen waarschijnlijk toch in eigen kracht, eigenwijs dat ze zijn, hun toegang tot het Koninkrijk van God willen realiseren. Ik wens hen veel succes.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Thinkfree:

@Willempie

Hoe sta jij momenteel hierin, nog verandert van inzicht?

Nee. Misschien wel wat terughoudender. De kerkdogma's behoren bij de kerkelijke traditie en die wil ik niet onderschatten. Maar ik onderwerp me bovenal aan God's Woord en als ik een keuze moet maken tussen traditie en God's Woord blijf ik voor de laatste kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Nee. Misschien wel wat terughoudender. De kerkdogma's behoren bij de kerkelijke traditie en die wil ik niet onderschatten. Maar ik onderwerp me bovenal aan God's Woord en als ik een keuze moet maken tussen traditie en God's Woord blijf ik voor de laatste kiezen.

Ok, dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Ik vermoed dat je deze informatie haalt uit een bron die door het WTG is uitgegeven.

Nee hoor. App studiebijbel op ipad. 

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Een kracht alleen kan je niets in herinnering brengen. Dat kan alleen maar een persoonlijkheid die via woorden (die je leest) en gedachten, opgedane ervaringen in je denken oproept.

God is een Geest die zich over het hele universum uitspreidt. De hele schepping is dmv de Geest gemaakt. Hij is geen man met een baard op een troon, maar een zeer machtig geestelijk persoon met oneindige energie. 2Kronieken 8:16 zegt Maar zal God echt bij de mensen op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd.

God gebruikt Zijn eigen geest dus om te scheppen en met ons te zijn. Wij ervaren dat als een kracht. 

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Was Jezus al Gods Zoon vóórdat Hij werd gedoopt in water 

Ja, Hij is als enigste direct geschapen of voortgebracht door Jehovah God. Hij heeft als Meesterwerker de schepping tot stand gebracht met bhv Gods Geest Genesis 1:2

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Denk je dat Jezus het nodig had in de Heilige Geest te worden gedoopt

Ja dat denk ik wel. Anders zou het niet gebeurd zijn. Er staat dat de hemel werd geopend:

Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, werd de hemel geopend, en Johannes zag Gods geest als een duif op Jezus neerdalen.

Toen kon Jezus alles weer herinneren. En toen begon Hij ook met wonderen te doen.

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Detail: Jezus gebruikte niet Gods kracht; Hij werd door Gods Geest geleid. Hij was voortdurend met z'n hemelse Vader in gesprek en Hij deed alleen wat Deze zei en deed. Ook hier dus een persoonlijke Geest.

Hij bad idd constant met Zijn Vader, maar de Geest is volledig de Vader. 2Kor 3:17 zegt: Jehovah (of de Heer) is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid. 
Als Jehovah de Geest is dan kan de Geest geen apart persoon zijn.

Dus de Geest is de Vader, maar wordt ervaren als een kracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Het feit dat Jezus onze Hogepriester is toont nu juist aan dat we niet bij de Vader kunnen komen dan via Hem.

Eens. Maar uiteindelijk is het wel het doel om bij de Vader te komen. Openbaring zegt toch ook dat de tent van God bij de mensen is in het Duizendjarig Rijk. En Jezus geeft het Rijk weer terug aan God na de 1000 jaar. Er staat niet aan Zijn Vader, maar aan God. Ik neem dat Hij het niet aan zichzelf geeft?

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Laat vooral de laatste tekst tot je doordringen: Het bloed van Jezus heeft eenmalig gevloeid, maar daarna reinigt Hij voortdurend (als in een proces) ons bewustzijn van dode werken om de levende God te dienen. Het sterven van Jezus was een eenmalige gebeurtenis, maar het reinigen gaat door tot het moment dat alle bewustzijn gereinigd is.

Daar ben ik het ook mee eens. Heel je leven en ook na je dood heb je een band met God dmv Jezus Christus die hiervoor de weg heeft geëffend. Jehovah God is volmaakt heilig en wij zijn behept met zonde. Wij moeten in het reine komen met God en dat kan enkel via Jezus omdat Hij de balans heeft hersteld. Hij heeft als volmaakt ‘mens’ een zoenoffer gebracht voor wat een ander volmaakt mens, Adam, heeft gedaan. Door daar geloof in te stellen kan je gered worden.

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

We hebben dus Jezus in Zijn hoedanigheid als Hogepriester voortdurend nodig. Zonder Zijn voortdurende Priesterschap kunnen we God niet eens dienen. Vandaar dat Jezus zegt: IK ben de Weg, de Waarheid en het Leven. We kunnen God alleen maar Vader noemen als we IN Jezus Christus (dat wil zeggen: "onder Zijn Hogepriesterschap) blijven, nu, morgen en tot het moment dat Hij zijn werk heeft afgerond.

Helemaal eens.

4 uur geleden zei Jurriën Sr.:

En dáárom is een discussie over de Goddelijke Status van Jezus Christus niet relevant. Tenminste niet meer voor hen die Jezus als hun Hogepriester hebben aanvaard. Alle anderen zullen waarschijnlijk toch in eigen kracht, eigenwijs dat ze zijn, hun toegang tot het Koninkrijk van God willen realiseren. Ik wens hen veel succes.

En hier ben ik het ook mee eens. Dat is veel belangrijker. Voor mij is het niet zo’n punt. Je moet wel begrijpen waarom Jezus moest sterven en waarom we in dit zoenoffer moeten geloven. Jezus is de enige weg tot de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Heel je leven en ook na je dood heb je een band met God dmv Jezus Christus die hiervoor de weg heeft geëffend. Jehovah God is volmaakt heilig en wij zijn behept met zonde. Wij moeten in het reine komen met God en dat kan enkel via Jezus omdat Hij de balans heeft hersteld. Hij heeft als volmaakt ‘mens’ een zoenoffer gebracht voor wat een ander volmaakt mens, Adam, heeft gedaan. Door daar geloof in te stellen kan je gered worden

Grappig vaak, zo'n drukke vol superlatieven. Het zou misschien wel handig zijn om er op te letten dat wat je schrijft ook klopt.  Zo is het merkwaardig dat je Adam volmaakt noemt en de verantwoording voor alles dat fout loopt toch op hem terug voert. Hoe kun je die twee zaken met elkaar rijmen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid