Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Willempie:

Nee. Misschien wel wat terughoudender. De kerkdogma's behoren bij de kerkelijke traditie en die wil ik niet onderschatten. Maar ik onderwerp me bovenal aan God's Woord en als ik een keuze moet maken tussen traditie en God's Woord blijf ik voor de laatste kiezen.

eens kerkelijke traditie hoort niet boven Gods Woord te staan, mijn vraag is dan ook hoe kijk jij tegen het gesprokene van Gods Woord in openbaringen 1? 

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

9 Ik, Johannes, die ook uw broeder ben, en medegenoot in de verdrukking, en in het Koninkrijk, en in de lijdzaamheid van Jezus Christus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het Woord Gods, en om de getuigenis van Jezus Christus.

10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

11 Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea.

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;

13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;

15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.

16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;

18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

14 uur geleden zei sjako:
18 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Een kracht alleen kan je niets in herinnering brengen. Dat kan alleen maar een persoonlijkheid die via woorden (die je leest) en gedachten, opgedane ervaringen in je denken oproept.

God is een Geest die zich over het hele universum uitspreidt. De hele schepping is dmv de Geest gemaakt. Hij is geen man met een baard op een troon, maar een zeer machtig geestelijk persoon met oneindige energie. 2Kronieken 8:16 zegt Maar zal God echt bij de mensen op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd.

God gebruikt Zijn eigen geest dus om te scheppen en met ons te zijn. Wij ervaren dat als een kracht. 

Ik vind het interessant om met jou in gesprek te zijn. Maar ik word een beetje ongemakkelijk als men de toevlucht gaat nemen tot drogredenen en de indruk wekt dat ik achterlijk ben.

Je omschrijft God op een manier die, naar mijn mening, schromelijk te kort schiet. Ik denk zelfs dat geen mens ooit in staat zal met woorden of redenaties, Gods eeuwige kracht en goddelijkheid, zelfs maar in beginsel te omschrijven.

Toch zegt Jezus ergens:

"Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen".

Als je zegt: 'God gebruikt Zijn eigen geest dus om te scheppen en met ons te zijn. Wij ervaren dat als een kracht", dan heb je duidelijk niet over hetgeen waar Jezus over spreekt. Jezus geeft aan dat dit 'wonen' wordt gerealiseerd door de Heilige Geest (waarvan ik je al zei dat dit óók God is!): 

  • "En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn"

en

  • "Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

De Heilige Geest bouwt aan de inwendige mens van de gelovige die Zijn Geest ontvangt:

  • "maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb."

God woont in Zijn volheid in Christus; Christus woont door de Heilige Geest in degene die deel hebben aan Hem; de Vader die in Christus is, woont daarmee dus ook in hen. Maar dit alles is lastig uit te leggen aan iemand die alleen kan denken in argumenten en tegenwerpingen. Maar als de Geest van God Zich met de geest van een mens verbindt. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn:

  • "Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn".

dan ontstaat daar een soort van zekerheid die aan iemand, die die ervaring niet heeft, niet kunt uitleggen: 

  • "Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is".

Natuurlijk impliceert dit alles niet dat we God dan helemaal kennen, maar we zijn (als we deel hebben aan de Heilige Geest) onderweg:

  • Maar, gelijk geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben. Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods.

En als je hier nog steeds tegen strijd, begin dan eerst eens te vragen wat God de Vader er zelf van vindt. Afhankelijk van je vermogen jezelf los te maken uit de dogmatische banden van dat wat je geleerd hebt, is er een goede kans dat je uiteindelijk het Licht opgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

In dit vers is het God die spreekt. Dat gebeurt nog éénmaal, in Openbaring 21-5-8. Dit is een grote bemoediging voor degenen dit dit lezen. God heeft alles in zijn hand.

 

2 uur geleden zei Thinkfree:

Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste;

Dit staat er in mijn Bijbels niet bij. Welke vertaling gebruik je?

 

2 uur geleden zei Thinkfree:

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;

13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

Dit is Jezus.

 

2 uur geleden zei Thinkfree:

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;

Hier ziet Johannes Jezus in zijn goddelijke hoedanigheid. Hij heeft hem gekend als mens, in zijn staat van vernedering, gemarteld, geslagen, doorboord en gedood. Johannes zag Hem ook op de berg der verheerlijking waar zijn gelaat straalde als de zon en zijn klederen wit werden als het licht. Hij heeft Hem uit de dood verrezen gezien, opgestaan met zijn verheerlijkte lichaam waarmee Hij de hemel binnenging. Maar zo, zoals nu, zo heeft Johannes Hem nog nooit gezien. Maar dan gebeurt er iets geweldigs. Dan buigt Jezus zich voorover en legt zijn rechterhand op zijn oude vriend Johannes. Dan stelt Hij Johannes gerust: "Wees niet bang. Ik ben het. Ja ik ben de eerste en de laatste, de Eeuwige, en ik weet dat niemand God kan zien en leven, maar ik ben de levende en Ik schenk het leven aan wie ik wil. Ik ben dood geweest maar ik ben uit de dood opgestaan en ik ben levend tot in alle eeuwigheid. En Ik heb de sleutels. zowel van de dood als van het dodenrijk. Vrees niet!"

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik vind het interessant om met jou in gesprek te zijn. Maar ik word een beetje ongemakkelijk als men de toevlucht gaat nemen tot drogredenen en de indruk wekt dat ik achterlijk ben.

Dat is niet de bedoeling, maar ik probeer duidelijk te zijn. De Bijbel geeft een aantal aanwijzingen omtrent het wezen van God. Ben het met je eens dat dit maar een beperkte omschrijving is van God, maar de Bijbel probeert het zo te omschrijven zodat we het een beetje kunnen begrijpen. Net zoals de schepping. Dat wordt eenvoudig omschreven, maar er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen hoe het in de Bijbel staat en hoe het werkelijk is gebeurd.

17 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen".

Er gaan ook mensen naar de hemel, maar dat is een beperkte groep uitverkorenen. De meerderheid van de mensheid zal op een herstelde aarde gaan wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn"

Wij ervaren Gods Geest als een kracht en Hij helpt ons. Personificatie komt meer voor in de Bijbel. Zo wordt o.a. zonde, dood, water, bloed ook gepersonifieerd. Over wijsheid wordt bijv gezegd dat ze ‘kinderen’ heeft Lukas 7:35. Zonde en dood worden als koningen aangeduid Romeinen 5:14,21. In sommige teksten staat dat de Geest sprak blijkt later dat dit via mensen of engelen ging Hand 4:24,25;28:25; Matth. 10:19,20, vergelijk Handelingen 20:23 met 21:10,11. 
In 1Joh 5:6-8 wordt niet alleen dat de geest ‘getuigenis aflegt’, maar ook ‘het water en het bloed’. Dus het is geen bewijs dat de heilige Geest een persoon is. Het is duidelijk een kracht die van God uitgaat. Zie Bijv ook Ps. 104:30; 2Pe 1:21; Hand 4:31

36 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

Vind deze best mooi. De Geest van God is met Jezus en Jezus gebruikt de heilige Geest weer om ons te helpen. Jezus zit natuurlijk niet letterlijk in ons, maar dat doet Hij door de Geest. Soms helpt de Geest ook via engelen. Het komt nogal eens voor tijdens de prediking dat we juist op het goede moment aankloppen.

38 minuten geleden zei Willempie:

Dit staat er in mijn Bijbels niet bij. Welke vertaling gebruik je?

Hij gebruikt de Statenvertaling denk ik. Hier ook weer vals vers, net zoals 1Johannes 5:6.

De heilige Geest is best een uitgebreid onderwerp. Het is misschien een goed idee om daar een apart topic van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:
20 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Was Jezus al Gods Zoon vóórdat Hij werd gedoopt in water 

Ja, Hij is als enigste direct geschapen of voortgebracht door Jehovah God. Hij heeft als Meesterwerker de schepping tot stand gebracht met bhv Gods Geest Genesis 1:2

Scheppen of voortbrengen zijn twee verschillende acties. De meest simpele verklaring is echter, is dat Jezus God's Zoon was, omdat Hij als zodanig werd verwekt in de moederschoot van Maria en wel door God Zelf. Vandaar Gods eniggeboren Zoon. Geen enkel ander mens is op die wijze verwekt. Jezus kon dus letterlijk zeggen dat God zijn Vader was.

15 uur geleden zei sjako:
20 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Denk je dat Jezus het nodig had in de Heilige Geest te worden gedoopt

Ja dat denk ik wel. Anders zou het niet gebeurd zijn. Er staat dat de hemel werd geopend:

Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, werd de hemel geopend, en Johannes zag Gods geest als een duif op Jezus neerdalen.

Toen kon Jezus alles weer herinneren. En toen begon Hij ook met wonderen te doen.

Er staat inderdaad dat de Geest, als een duif, op Hem neerdaalde. Maar er staat niet dat Hij op dat moment met de Geest werd gedoopt. Dat ligt ook niet voor de hand, want Hij was al uit God geboren, letterlijk.

NB: Interessant is een gesprek over de verschillen en overeenkomsten tussen (de eerste) Adam en de tweede adam, Jezus Christus. Maar misschien is dit meer iets voor een geheel nieuw topic.

De duif markeerde het begin van Jezus' bediening, vandaar dat Hij daarna zijn roeping in de praktijk omzette. Tijden Zijn  eerste levensperiode kwam Hij er achter wat Zijn Vader met Hem voorhad. Vandaar dat Hij, pas rond z'n 30e levensjaar door de Heilige Geest in de woestijn werd geleid; Zijn eerste vuurdoop.

Die opmerking die je maakt over, dat Jezus Zich weer alles kon herinneren, roept meer vragen op die jij kunt beantwoorden: Wat precies kon Jezus Zich weer herinneren? Besef je wel, dat voor deze gedachte geen enkele basis in de Bijbel te vinden is?

15 uur geleden zei sjako:

Je moet wel begrijpen waarom Jezus moest sterven en waarom we in dit zoenoffer moeten geloven. Jezus is de enige weg tot de Vader.

Uit je laatste opmerking (Jezus is de enige weg tot de Vader) maak ik op, dat je mijn standpunt nog altijd niet begrijpt en waarom het essentieel afwijkt van wat jij gelooft: Jezus is niet de (enige) weg tot de Vader (hoe stel je je dat voor?); Hij is DE Weg, HET Leven en DE Waarheid. Als Hij zegt dat 'niemand tot de Vader komt dan door Hem, bedoelt Hij simpelweg dat je IN  Hem moet zijn en dan de weg tot de Vader hebt afgelegd en thuis bent gekomen! Want Jezus Christus (de Zoon) en de Vader zijn één.

Dit is een waarheid die niet simpel te vatten valt door er verstandelijk over na te denken: deze Waarheid wil geopenbaard worden door de Geest van God Zelf. Maar dan zul je wel moeten inzien dat Gods Geest meer is dan enkel maar een kracht, die je in staat stelt te doen wat je eerder (als zwak mens) niet kon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Scheppen of voortbrengen zijn twee verschillende acties. De meest simpele verklaring is echter, is dat Jezus God's Zoon was, omdat Hij als zodanig werd verwekt in de moederschoot van Maria en wel door God Zelf. Vandaar Gods eniggeboren Zoon. Geen enkel ander mens is op die wijze verwekt. Jezus kon dus letterlijk zeggen dat God zijn Vader was.

Maar dat betekent dan toch dat Hij geen voormenselijk leven had, maar dat had Hij wel. Ik denk eerder aan Psalm 2:7 Laat mij het besluit van Jehovah bekendmaken.Hij zei tegen mij: ‘Jij bent mijn zoon,vandaag ben ik je vader geworden.

22 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Er staat inderdaad dat de Geest, als een duif, op Hem neerdaalde. Maar er staat niet dat Hij op dat moment met de Geest werd gedoopt. Dat ligt ook niet voor de hand, want Hij was al uit God geboren, letterlijk.

Maar waarom had Hij dan niet eerder wonderen verricht Bijv?

23 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Vandaar dat Hij, pas rond z'n 30e levensjaar door de Heilige Geest in de woestijn werd geleid; Zijn eerste vuurdoop.

Zou God zo’n vuurdoop nodig hebben? En zou God verzocht kunnen worden?

24 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Wat precies kon Jezus Zich weer herinneren?

De hemelen gingen open. Dus ik denk Zijn leven in de hemel. En werkte ook heel nauw samen met Zijn Vader.

26 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Want Jezus Christus (de Zoon) en de Vader zijn één.

Ja, in doel, karakter etc, niet in wezen. Lees maar eens een eindje verder. Johannes 17:20 Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,  21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.  22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.  23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. Daardoor zal de wereld weten dat u mij hebt gestuurd en dat u van hen houdt net zoals u van mij houdt.

Vergelijk Galaten 3:28 Er zijn geen Joden of Grieken, geen slaven of vrije mensen, geen mannen of vrouwen, want in eendracht met Christus Jezus zijn jullie allemaal één

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

 

Zou God zo’n vuurdoop nodig hebben? En zou God verzocht kunnen worden?

 

Nee, de mensheid had een Wegbereider nodig die die Weg heeft afgelegd en daarop overwonnen heeft, opdat ieder die Hem innam behouden aan de overkant kon komen.  God Zelf schonk Zichzelf aan het kruis.  Niet omdat Hij Zichzelf wilde straffen, maar om de domme mensen te laten zien dat Hij Onbaatzuchtige Liefde is. Zonder spoor van duisternis.  Liet hij zich afslachten door hen in de in zonde gevallen natuur. En omdat alles wat van waarde is, weerloos is, heeft Hij deze wereld in quarantaine gezet. Met een paar engelen voor Zijn Deur, zodat niemand op eigen religieuze kracht binnen kan dringen. Zonder bruiloftskleed geen toegang, blijf je onderworpen aan je eigen natuur. Zonder deel te hebben aan Zijn natuur. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:
25 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Jezus kon dus letterlijk zeggen dat God zijn Vader was.

Maar dat betekent dan toch dat Hij geen voormenselijk leven had, maar dat had Hij wel. Ik denk eerder aan Psalm 2:7 Laat mij het besluit van Jehovah bekendmaken.Hij zei tegen mij: ‘Jij bent mijn zoon,vandaag ben ik je vader geworden.

Of Jezus een voormenselijk leven had is opnieuw irrelevant. Hij is als eerste Gods Zoon omdat Hij door Gods Geest als mens verwekt is. Na Zijn doop werd Zijn roeping (en Zijn Zoonschap) door de Geest bevestigd:

  • "En het geschiedde, terwijl al het volk gedoopt werd, dat, toen ook Jezus gedoopt werd en in gebed was, de hemel zich opende, en de heilige Geest in lichamelijke gedaante als een duif op Hem nederdaalde, en dat er een stem kwam uit de hemel: Gij zijt mijn Zoon, de geliefde, in U heb Ik mijn welbehagen."

en met Zijn opstanding bewijst opnieuw de Geest dat Hij dat Jezus degene is die de Vader heeft gesteld om allen met Zich te verzoenen:

  • "ten aanzien van Zijn Zoon, Die wat het vlees betreft geboren is uit het geslacht van DavidWat de Geest van heiliging betreft, is met kracht bewezen dat Hij de Zoon van God is, door Zijn opstanding uit de doden, namelijk Jezus Christus, onze Heere."
  • "Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is".

TERUG NAAR HET TOPIC: De drie-eenheid en het debat.

Maar het punt is, dat Jezus Christus nu zodanig één is met de Vader, dat de twee in eeuwigheid niet meer te scheiden zijn. Het is Gods Geest (de Heilige Geest) die hen als een eenheid aan elkaar heeft gesmeed: de drie-eenheid. Vandaar dat er één God is en drie onderscheiden (maar niet te scheiden) personen die Zich in de Godheid bevinden: De Vader, de Zoon en de Geest.

Dat is de situatie zoals die geldt sinds de opstanding van Jezus. Je begrijpt dat het nadenken over de situatie die daarvoor gold, pure filosofie is. Want de huidige stand van zaken zal nooit meer veranderen.

Uiteraard ga ik nu enigszins kort door de bocht, want de huidige situatie is als het ware nog in ontwikkeling. Maar ook dat is weer een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:
5 uur geleden zei Thinkfree:

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

In dit vers is het God die spreekt. Dat gebeurt nog éénmaal, in Openbaring 21-5-8. Dit is een grote bemoediging voor degenen dit dit lezen. God heeft alles in zijn hand.

Is dat niet een beetje vreemd aangezien Jezus degene is die komen zal. Niet God in jullie geval?

Er staat niet ik zal komen door mijn zoon Jezus.

2 uur geleden zei Willempie:
5 uur geleden zei Thinkfree:

Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste;

Dit staat er in mijn Bijbels niet bij. Welke vertaling gebruik je?

SV, meschien wil/kan @Desid dit toelichten met haar visie?

2 uur geleden zei Willempie:
5 uur geleden zei Thinkfree:

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;

13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

Expand  

Dit is Jezus

Is het niet logisch om te concluderen dat dezelfde stem de hele tijd al spreekt, in plaats van Johannes onnodig te verwarren?

2 uur geleden zei Willempie:
5 uur geleden zei Thinkfree:

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;

Hier ziet Johannes Jezus in zijn goddelijke hoedanigheid. Hij heeft hem gekend als mens, in zijn staat van vernedering, gemarteld, geslagen, doorboord en gedood. Johannes zag Hem ook op de berg der verheerlijking waar zijn gelaat straalde als de zon en zijn klederen wit werden als het licht. Hij heeft Hem uit de dood verrezen gezien, opgestaan met zijn verheerlijkte lichaam waarmee Hij de hemel binnenging. Maar zo, zoals nu, zo heeft Johannes Hem nog nooit gezien. Maar dan gebeurt er iets geweldigs. Dan buigt Jezus zich voorover en legt zijn rechterhand op zijn oude vriend Johannes. Dan stelt Hij Johannes gerust: "Wees niet bang. Ik ben het. Ja ik ben de eerste en de laatste, de Eeuwige, en ik weet dat niemand God kan zien en leven, maar ik ben de levende en Ik schenk het leven aan wie ik wil. Ik ben dood geweest maar ik ben uit de dood opgestaan en ik ben levend tot in alle eeuwigheid. En Ik heb de sleutels. zowel van de dood als van het dodenrijk. Vrees niet!"

Zeg je hier nou wel of niet dat Jezus de eeuwige is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Vandaar dat Hij, pas rond z'n 30e levensjaar door de Heilige Geest in de woestijn werd geleid; Zijn eerste vuurdoop.

Zou God zo’n vuurdoop nodig hebben? En zou God verzocht kunnen worden?

Ik neem aan dat zelfs jij de passage in jouw NWV kunt opzoeken waar het antwoord op deze vragen wordt gegeven.

De Bijbel maakt echter duidelijk dat Jezus in de woestijn werd geleid om te worden verzocht. 

1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Er staat inderdaad dat de Geest, als een duif, op Hem neerdaalde. Maar er staat niet dat Hij op dat moment met de Geest werd gedoopt. Dat ligt ook niet voor de hand, want Hij was al uit God geboren, letterlijk.

Maar waarom had Hij dan niet eerder wonderen verricht Bijv?

Wonderen en tekenen horen bij Jezus' bediening. Die begon op aanwijzing van Zijn hemelse Vader.  

Let ook eens op de verzoeking(en) in de woestijn; daar probeerde de duivel Jezus op dat punt (het bewijzen van Zichzelf als door God gezondene) juist uit de tent te lokken. 

25 minuten geleden zei Thinkfree:
3 uur geleden zei Willempie:
5 uur geleden zei Thinkfree:

Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste;

Dit staat er in mijn Bijbels niet bij. Welke vertaling gebruik je?

SV, meschien wil/kan @Desid dit toelichten met haar visie?

Openbaring 22:13. Ik heb geen Bijbel gevonden, waar dit niet in staat.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Thinkfree:

Is dat niet een beetje vreemd aangezien Jezus degene is die komen zal. Niet God in jullie geval?

Er staat niet ik zal komen door mijn zoon Jezus.

Nee. ik vind dat helemaal niet vreemd. Het gaat over de Koning die door God is aangesteld en van Hem de heerschappij heeft gekregen.

 

24 minuten geleden zei Thinkfree:

Is het niet logisch om te concluderen dat dezelfde stem de hele tijd al spreekt, in plaats van Johannes onnodig te verwarren?

Nee, dat is niet logisch. Johannes wordt toegesproken door God, door Jezus en een engel. Gewoon lezen wat er staat.

 

24 minuten geleden zei Thinkfree:

Zeg je hier nou wel of niet dat Jezus de eeuwige is?

Jezus, de Zoon van God, is eeuwig. "Ik ben er al, voordat Abraham er was."

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is. Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is".

Precies, Jezus is overal het begin in. Eerstgeborene van de schepping, eerstgeborene uit de dood. Maar als je een begin hebt gekend kan je niet de Almachtige God zijn. Maar dat is eigenlijk niet relevant idd. Hij is aangesteld tot Heer over ons. Naar Hem moeten we luisteren en door Hem kunnen we straks bevrijd zijn van dood en ziekte en leven op een paradijsaarde. Maar ook nu al is Hij met ons via de Geest van Zijn Vader.

1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Het is Gods Geest (de Heilige Geest) die hen als een eenheid aan elkaar heeft gesmeed: de drie-eenheid. Vandaar dat er één God is en drie onderscheiden (maar niet te scheiden) personen die Zich in de Godheid bevinden: De Vader, de Zoon en de Geest.

Dat klinkt mooi, maar het klopt niet. Ik heb laten zien dat de Heer, Jehovah, de Geest is.

Er is dus geen derde Persoon. In alle visioenen zien profeten nooit drie Personen, hoogstens 2. Bijv Daniël 17:13 Ik bleef toekijken en zag in de nachtelijke visioenen dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die leek op een mensenzoon. Hij kreeg toegang tot de Oude van Dagen en werd vlak voor hem gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Nee. De Zoon komt uit de Vader voort, net zoals het Woord uit de Vader voorkomt. Het probleem met de J.G. 's is dat ze te vleselijk denken.

We volgen wat de Bijbel zegt. Maar als de Zoon uit de Vader voort komt was Jezus dan altijd al bewust? Hoe verklaar je dan dat Hij het Begin van de schepping door God wordt genoemd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Nee. De Zoon komt uit de Vader voort, net zoals het Woord uit de Vader voorkomt. Het probleem met de J.G. 's is dat ze te vleselijk denken.                          

Ik begrijp dan niet hoe je moeilijkheden kunt hebben met Johannes 1:1

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Ik begrijp dan niet hoe je moeilijkheden kunt hebben met Johannes 1:1

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik begrijp dan niet hoe je moeilijkheden kunt hebben met Johannes 1:1

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Ik heb daar geen  moeilijkheden mee. Het Woord was bij God en, zoals Luther het vertaalt: "God was het Woord." Ik zou nog liever zeggen: "God is het Woord" want er is geen sprake van verleden tijd, Het is niet "was" maar het is "is".

God is licht maar licht is niet God. God is waarheid maar waarheid is niet God. God is het Woord maar het Woord is niet God. Het Woord van God gaat van God uit en is dus goddelijk. De Bijbel, het Woord van God, is niet God zelf.

56 minuten geleden zei sjako:

We volgen wat de Bijbel zegt. Maar als de Zoon uit de Vader voort komt was Jezus dan altijd al bewust? Hoe verklaar je dan dat Hij het Begin van de schepping door God wordt genoemd. 

Jullie denken veel te veel vanuit menselijk ruimte en tijd begrippen, Het is niet zo dat God triljoenen jaren heeft gezwegen en toen dacht: "Kom, laat ik eens iet scheppen." Je moet dit los zien van ons menselijke begrip van ruimtetijd. De Zoon komt uit God voort. Klaar. Dat is eeuwig en niet aan ruimtetijd gebonden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid