Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ga jou niets uitleggen.

Dat ben je als goed Christen verplicht he. Anders heb je bloed aan je handen. Maar je kan het niet. Dat is nu wel duidelijk.

O ja, het woordenboek zegt over eerstgeborene: 

Bijbels iemands eerste kind.

1) De oudste van de kinderen 2) Eersteling 3) Gezinsoudste 4) Het oudste kind 5) Nakomeling 6) Oudste 7) Oudste kind 😎 Primogenitus

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

Zojuist zei sjako:

Dat ben je als goed Christen verplicht he.

Tegenover andere christenen inderdaad.

3 minuten geleden zei sjako:

O ja, het woordenboek zegt over eerstgeborene: 

Veel plezier met je woordenboek, ik ga verder met de Bijbel lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Dat ben je als goed Christen verplicht he. Anders heb je bloed aan je handen. Maar je kan het niet. Dat is nu wel duidelijk.

O ja, het woordenboek zegt over eerstgeborene: 

Bijbels iemands eerste kind.

1) De oudste van de kinderen 2) Eersteling 3) Gezinsoudste 4) Het oudste kind 5) Nakomeling 6) Oudste 7) Oudste kind 😎 Primogenitus

Jezus is de eerstgeboren uit de de dood en schepper van de nieuwe schepping, in Jezus onze God is dat mogelijk.

Kijk @sjako dat is 2 thimotheüs.3 toepassen zie

Kolossensen 1:18
En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei sjako:

Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.

Hij is de eerstgeborene van de hele schepping. Ik ben de eerstgeborene van mijn vader. Ik ben als eerste geboren. Jezus is als eerste geboren van de hele schepping. Hij heeft een begin bekent.

Dit is dus een verkeerde weergave want 3 verzen verder word dit uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Als Paulus Jezus als God zou zien dan zou hij nooit de Vader alleen als God aanduiden.

Paulus duidt Jezus als God de Zoon. Er is binnen de Godheid sprake van hiërarchie. God de Vader is de baas. De meerdere is verbonden met de mindere. En toch ziet God de Vader Zijn Zoon niet als mindere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Thinkfree:

Jezus is God, net zoals de Vader en de Geest, zij zijn de enige ware Godheid.

Kom dan eens met bewijzen. Ik heb ze nog niet gezien

1 Johannes 5

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

1 Johannes 5

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Reken er maar op dat ze de Bijbel wat dit betreft niet serieus nemen en er van alles voor over hebben om dit te ontkrachten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Reken er maar op dat ze de Bijbel wat dit betreft niet serieus nemen en er van alles voor over hebben om dit te ontkrachten.

Dan komen ze met vers 8 dat weet ik, enkel heeft vers 7 betrekking op God en 8 betrekking op de kinderen Gods.

Daarbij is vers 20 zeer duidelijk in het spreken dat Jezus de waarachtige God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Dan komen ze met vers 8 dat weet ik, enkel heeft vers 7 betrekking op God en 8 betrekking op de kinderen Gods.

Daarbij is vers 20 zeer duidelijk in het spreken dat Jezus de waarachtige God is.

Nee hoor, ze ontkennen gewoon dat dit in de Bijbel thuishoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan.

Het kan niet duidelijker. Als Paulus Jezus als God zou zien dan zou hij nooit de Vader alleen als God aanduiden.

Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem;
en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Dat bewijst, dat Christus geen mens is.

2 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Thinkfree:

Jezus is God, net zoals de Vader en de Geest, zij zijn de enige ware Godheid.

Kom dan eens met bewijzen. Ik heb ze nog niet gezien. 

Toen God begon met spreken, had Hij nog niet gesproken, 
Toen God begon met scheppen, had Hij nog niet geschapen.
Toen God, door zijn Woord daden deed in deze wereld,
scheidde hij zijn Woord al van zijn geest,
want God heeft geen Woord nodig om te scheppen.
Die scheiding, betekent al de opzet van Gods plan,
om niet alleen Geest te blijven zijn.

4 uur geleden zei sjako:

Zoals ik al zei, de eerste schepping die God gedaan heeft. Jezus is als enige direct geschapen of voortgebracht door God. Alle schepsels, engelen, mensen, dieren, planten, sterren etc zijn door bemiddeling Jezus voortgekomen. 

Dat bewijst, dat je een scheiding maakt tussen God en Christus, op een moment en op een niveau van God Zelf: want dat wat God zegt, is Gods scheppende kracht en Woord, dat Christus is en belichaamt. Waar heel de christenheid (of althans ik) Christus erkent ergens ook onderscheiden te zijn van God de Vader, ondersteunt je zienswijze daarom geheel en al dat Christus geen mens is, maar God, of althans Gods scheppende kracht, of althans rechtstreeks door God uit God. 

Maar; dat staat gewoon ook in de bijbel: in het beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God (dat is het Woord dat later vlees geworden is). Als dan God zelf zegt dat het Woord bij God was (wat jij ondersteunt vanaf een bepaald pril begin) en dat het Woord God was, (wat jij tegenspreekt), waarom zou je dan niet je rust zoeken in het gegeven dat het zodanig ver boven menszijn ligt, dat jij er als mens toch geen hoogte van kunt krijgen? Christus was toch wel jouw Heer? Als dan Christus de Heer is, die ook door God tot Heer over hemel en aarde wordt gemaakt, totdat het geheel aan Zijn voeten wordt gelegd, op welk moment Christus weer zal optreden als de kandelaar en koning van waaruit Gods almacht en Gods verterend vuur en Gods Geest komt en is, hoe zou jij daar dan ook maar iets van af willen doen? Op wiens gezag? Met welk doel? Met welk nut?

Johannes 17:4-5
Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;
En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Waar nu haal jij de wrikstok vandaan, die wel even onderscheid gaat maken tussen God de Vader,
en de heerlijkheid die Christus had, eer de wereld was? Op wiens gezag?

2 uur geleden zei sjako:

Als Paulus Jezus als God zou zien dan zou hij nooit de Vader alleen als God aanduiden.

God de Vader benoemen, is God de Zoon erkennen. Want zonder Zoon, is God geen Vader.

1Corinthiërs 1:1-2
Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes, de broeder,
Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen,
met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;

Romeinen 5:8-10
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons,
veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.

Dat God ons zijn liefde bevestigt, door Christus dood, bewijst dat Christus geen engel is,
maar een waarachtige Zoon van God. Want alleen het sturen van een zoon, bevestigt de ultieme liefde van de vader. Daarom werd ook Abraham beproefd om zijn zoon te offeren (niet een vooraanstaande knecht; die telt niet als offer), zoals ook alle Israëlieten geleerd werd om het eerstgeborene af te zonderen voor God..

Johannes 20:28-31
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij,
die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan,
die niet zijn geschreven in dit boek; Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft,
dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.

Romeinen 9:1-5
Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet (mijn geweten mij mede getuigenis gevende door den Heiligen Geest),
Want ik zou zelf wel wensen verbannen te zijn van Christus, voor mijn broederen, die mijn maagschap zijn naar het vlees;
Welke Israëlieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid,
en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst van God, en de beloftenissen;
Welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat,
Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid. Amen.

 

Romeinen 15:4-7
Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven,
opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.
Doch de God der lijdzaamheid en der vertroosting geve u, dat gij eensgezind zijt onder elkander naar Christus Jezus;
Opdat gij eendrachtelijk, met een mond, moogt verheerlijken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus.
Daarom neemt elkander aan, gelijk ook Christus ons aangenomen heeft, tot de heerlijkheid Gods.

Romeinen 16:26-27
Maar nu geopenbaard is, en door de profetische Schriften, naar het bevel des eeuwigen Gods,
tot gehoorzaamheid des geloofs, onder al de heidenen bekend is gemaakt;
Den zelven alleen wijzen God zij door Jezus Christus de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Paulus duidt Jezus als God de Zoon. Er is binnen de Godheid sprake van hiërarchie. God de Vader is de baas. De meerdere is verbonden met de mindere. En toch ziet God de Vader Zijn Zoon niet als mindere.

Als dat laatste zo is,  dan is er dus geen sprake van hiërarchie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Tegenover andere christenen inderdaad.

Nee, ook tegenover heidenen. Paulus ging toch naar de heidenen? Daarmee wil ik niet zeggen dat ik heiden ben natuurlijk, maar je maakt je er wel makkelijk vanaf.

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Paulus duidt Jezus als God de Zoon. Er is binnen de Godheid sprake van hiërarchie. God de Vader is de baas. De meerdere is verbonden met de mindere. En toch ziet God de Vader Zijn Zoon niet als mindere.

Dan zijn we er. Volgens de leer van de Drieeenheid zijn alle drie even machtig en even groot. Jezus is idd ondergeschikt aan Zijn Vader en is dus niet de Almachtige. Maar Hij is wel onze Heer en we zijn Hem alle eer verschuldigd. Alleen via Jezus loskoopoffer kunnen we vrijgekocht worden.

7 uur geleden zei Tomega:

Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem;
en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Dat bewijst, dat Christus geen mens is.

Lees je mijn bijdrages wel eens? Waar zeg ik dat Jezus slechts mens is?? Hij is Gods eerstgeborerene. Hij is als enige direct door God tot bestaan gekomen.

Wat Johannes 1:1 betreft. Lees nog maar eens terug. Dit is verkeerd vertaald. Het moet zijn ‘een god ‘ of ‘was goddelijk’. En dat is iets anders dan ‘God’. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Dan zijn we er. Volgens de leer van de Drieeenheid zijn alle drie even machtig en even groot. Jezus is idd ondergeschikt aan Zijn Vader en is dus niet de Almachtige. Maar Hij is wel onze Heer en we zijn Hem alle eer verschuldigd. Alleen via Jezus loskoopoffer kunnen we vrijgekocht worden.

Helemaal niet. Niet doen alsof ik het eens ben met jou waardeloze stelling. Jij ziet Jezus niet als God de Zoon, maar als schepsel.  Het denkbeeld, dat Jezus door God de Vader werd geschapen wordt vaak ontleend aan de zeer beperkte uitleg van Kolossenzen 1:15 en Openbaring 3:14 en door het gemis van het begrip van Gods Plan, zoals het op de mensheid van toepassing is.

De Bijbel laat echter zien dat zowel de Vader en de Zoon eeuwig op zichzelf bestaand zijn. Voorts laat het ook zien dat mensen die Jezus niet als God erkennen zich in een verloren toestand bevinden, aangezien ze hun heil van schepsels verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:
7 uur geleden zei Tomega:

Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem;
en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Dat bewijst, dat Christus geen mens is.

Lees je mijn bijdrages wel eens? Waar zeg ik dat Jezus slechts mens is?? Hij is Gods eerstgeborerene. Hij is als enige direct door God tot bestaan gekomen.

Wat Johannes 1:1 betreft. Lees nog maar eens terug. Dit is verkeerd vertaald. Het moet zijn ‘een god ‘ of ‘was goddelijk’. En dat is iets anders dan ‘God’. 

Zo bijzonder maar er wordt niet over gerept op dit forum verder, er staat in de tekst; en wij door Hem.

Dan is het bewijs volgens Tomega juist, want Christus is Mens, en geen mens. Maar.. het bewijs is er ook met de tekst, dat Christus in de mens is; wij door Hem.

De Verlosser werkt in de mens, om deze van mens Mens te maken; het vergankelijke lichaam veranderen tot Zijn gelijkenis; Hij moet groeien, en ik kleiner worden.

De eersteling, de eerstgeborene, is de weder-geborene; dat wat uit God is.

Tot geloof komen, is Hem bewust worden, het Leven wat gewekt is in de mens, het geloof van Jezus Christus en daarmee een geloven in Jezus Christus, omdat Hij zich gemeld heeft; de Roep gehoord, en herkend, de deur van het hart geopend.

 

7 uur geleden zei Tomega:

Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft,
dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.

 

7 uur geleden zei Tomega:

Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons,
veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Helemaal niet. Niet doen alsof ik het eens ben met jou waardeloze stelling. Jij ziet Jezus niet als God de Zoon, maar als schepsel.

Wel als een bijzonder ‘schepsel’. Als de eerste direct voortgebracht door God. De hele Bijbel getuigd dat Jezus ondergeschikt is aan God en dat er maar 1 God is. De Vader is groter dan ik, zegt Jezus Bijv. Je walst gewoon over de bewijzen heen en je wilt je eigen denkbeeld als de enige ware zien. Is je goed recht, maar ook je eigen verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Wel als een bijzonder ‘schepsel’. Als de eerste direct voortgebracht door God. De hele Bijbel getuigd dat Jezus ondergeschikt is aan God en dat er maar 1 God is. De Vader is groter dan ik, zegt Jezus Bijv. Je walst gewoon over de bewijzen heen en je wilt je eigen denkbeeld als de enige ware zien. Is je goed recht, maar ook je eigen verantwoordelijkheid.

Heel de schepping is vervloekt en onder de slavernij van de vergankelijkheid gekomen door de zondeval. Dat zou betekenen dat Jezus, indien Hij een schepsel zou zijn, ook vervloekt was. Een vervloekte kan geen Verlosser zijn, maar heeft verlossing nodig. Eigenlijk is het vreselijk Godslasterend wat unitaristen geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heel de schepping is vervloekt en onder de slavernij van de vergankelijkheid gekomen door de zondeval. Dat zou betekenen dat Jezus, indien Hij een schepsel zou zijn, ook vervloekt was. Een vervloekte kan geen Verlosser zijn, maar heeft verlossing nodig. Eigenlijk is het vreselijk Godslasterend wat unitaristen geloven.

Nooit gedacht dat ik de onderstaande (bekerings) tekst zou gebruiken, maar nu wel toepasselijk; Joh. 3

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

En dan ook; Joh. 17

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Tot geloof komen, is Hem bewust worden,

Tot geloof komen, kan elke mens die ontdekt dat het licht dat leven is, aan de schepping is gegeven, als bewijs van Leven en van een Levengevende geest. God laat zich kennen, terwijl anderzijds de mens ook niet onschuldig gehouden kan worden. En dat geloof is inderdaad zoals jij zegt een bewustwording, van het leven dat in de mens is, maar niet als ultieme doel en niet als erkenning van een god-mens, maar juist als erkenning dat er iets hogers en machtigers en groters en heiligers is, dan wat de mens is. God die leven gaf (blies) in de mens, die is ondertussen groter en heerlijker dan de mens is, en dat communiceert God ook en dat geeft Hij ook aan de mens ter overdenking en ter plaatsing van zichzelf. Terwijl de oudste zonde van de mens is, om net als jij zegt, zich gelijk te wanen aan die God, of om zich te willen meten met die God, of om gewoon meer van die God te claimen en te nemen, dan dat die God aan hem gegeven had om te claimen en te nemen. 

3 uur geleden zei thom:

het Leven wat gewekt is in de mens, het geloof van Jezus Christus en daarmee een geloven in Jezus Christus, omdat Hij zich gemeld heeft; de Roep gehoord, en herkend, de deur van het hart geopend.

Je zet allemaal is-gelijk-tekens  waarmee Jezus Christus betekenisloos wordt gemaakt ten gunste van de godmens die zichzelf doet ontwaken. Maar het leven was al gewekt in Adam. En Jezus Christus behoeft aanneming; dat is erkend te worden als gekruisigd en gestorven en opgestaan op de derde dag uit de doden, tot redding van alle mensen van Gods welbehagen. En dat wat er dan nieuw is, dat is niet die mens van dat oorspronkelijke leven dat er al was, maar dat nieuwe leven, dat is de herstelde status als kind van God, zonder dat de zonde en dat vlees en die val dat kind nog wordt aangerekend. Dat is daarmee bevrijd van de zondelast, en bevrijd van de val en bevrijd van schuld. Maar niet om los van God te komen, maar om weer terug paradijselijk leven te krijgen. Paradijselijk leven, dat is eten van de boom der kennis van goed en kwaad (kenbaar in het vlees) en tegelijk eten van de boom des levens (Christus' vlees en bloed).

Dat is dus niet Christus opwekken, die God is; maar dat is de mens (door de Geest) opwekken als waarachtig kind van God. Wat niet tot je doordringt, is dat een kind nooit gelijk is aan de vader, en een burger nooit gelijk aan zijn koning. Hoewel inderdaad het kindschap en het koningschap zelf, getuigt en bewijst, dat het kind aan de vader en aan de koning gelijk is van lichaam en beweging. Ondenkbaar is dat de mens god is. Maar als de mens kind is, en zijn koning God, dan is ook de mens goddelijk. Let op: ook in de hemel is geen God, maar een of Heerser of Koning. Ik bedoel daarmee dit: wij in onze vervallen staat zien op een god als iets van een hogere orde, wat ook terecht is. Maar alsdan zullen wij op God zien als een gelijke, namelijk in onze Koning Jezus Christus. Maar tegelijk is daar de oorsprong en het verschil, namelijk dat de Koning inderdaad een andere bloedlijn heeft dan de burgers. En zo zie je dat alle relaties die God gaf onder de mensen ons iets leren van het beeld van God.

3 uur geleden zei thom:

Zo bijzonder maar er wordt niet over gerept op dit forum verder, er staat in de tekst; en wij door Hem.

Dan is het bewijs volgens Tomega juist, want Christus is Mens, en geen mens. Maar.. het bewijs is er ook met de tekst, dat Christus in de mens is; wij door Hem.

Of het er staat weet ik niet, maar het spreekt voor zichzelf: uit God is alles, ook Gods Woord.
En door Gods Woord is alles, ook wat in de mensen wordt gewerkt.
Wij uit God, tot God, en dat is door het Woord dat dus in ons en door ons werkt.
Het Woord is de scheppende kracht uit God, en dat is levenscheppend en levengevend,
en dat Woord is vlees geworden in Jezus Christus. Zo is alles uit God, door Christus.

De eenheid is er dus wel, maar niet zonder geleding. Steeds MOET er een eenheid zijn met God,
om waar te maken dat God is in allen in alles. En steeds MOET er onderscheid zijn in de geledingen,
om waar te maken dat er een God (Geest) is en een Koning (levende heerser uit/van de Geest die God is over hemel en aarde in samenlevend verband met de mens) en vele heirscharen van burgers (om waar te maken dat de mens tot God zal komen en hem een volk zal zijn). Hier de eenheid maken tot gelijkheid zonder onderscheid, breekt af wat God aan het begin sprak toen Hij zich mensen maakte naar zijn beeld (zonder vrouw gemaakt omdat de mens God tot tegenover heeft), om zich een volk te maken als een gezin, waarvan Hijzelf deel uitmaakt. Om de diepte van deze wens te begrijpen, moet je lezen en leren hoe God spreekt met Zijn volk Israël. 

Uiteindelijk Thom, zijn je inzichten niet eens alle onjuist en verkeerd. Dat is ook juist het ernstige: het kan wat doen met de zielen. Maar het is wat de schrift zegt over Heaneus en Filetus: als je Christus leert zonder opstanding, is je leer ernstig als de levende vretende kanker die juist actief het leven doodt dat er in het vlees is. Of in mijn woorden: wie de Geest van God meent te hebben, laat hij ook horen naar de stem van God door de heilige Geest, dat is wat de schrift is. Niet dat er niet vele stemmen opgaan die uit God zijn. Maar alles onderwerpt zich aan God, die één is en ondeelbaar, zodat we met zekerheid mogen vertrouwen dat elk woord door of uit God gesproken , zich onderwerpt aan wat God reeds heeft gezegd, of waarvan hart en ziel en verstand overtuigd zijn dat het er één mee is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

Uiteindelijk Thom, zijn je inzichten niet eens alle onjuist en verkeerd

Tomega, als je niet eens kan lezen wat ik van jou aanhaal, wat moet ik dan verder met je betoog?

 

7 minuten geleden zei Tomega:
4 uur geleden zei thom:

Zo bijzonder maar er wordt niet over gerept op dit forum verder, er staat in de tekst; en wij door Hem.

Dan is het bewijs volgens Tomega juist, want Christus is Mens, en geen mens. Maar.. het bewijs is er ook met de tekst, dat Christus in de mens is; wij door Hem.

Of het er staat weet ik niet, maar het spreekt voor zichzelf: uit God is alles, ook Gods Woord.

 

7 minuten geleden zei Tomega:

Uiteindelijk Thom, zijn je inzichten niet eens alle onjuist en verkeerd. Dat is ook juist het ernstige: het kan wat doen met de zielen.

Als je mijn inzichten niet begrijpt, hoe kan je ze dan veroordelen. Ernstig dat je blijft wentelen in oordelen van een ander, terwijl dat wat je schrijft grote vraagtekens nodig heeft, want onnavolgbare en verwarrende regels van schijnheil.

12 minuten geleden zei Tomega:

En dat geloof is inderdaad zoals jij zegt een bewustwording, van het leven dat in de mens is, maar niet als ultieme doel en niet als erkenning van een god-mens, maar juist als erkenning dat er iets hogers en machtigers en groters en heiligers is, dan wat de mens is.

Leven met een hoofdletter; uit God. Dát is wat ik duidelijk aangeef, maar nee Tomega meent het anders.

14 minuten geleden zei Tomega:

En dat wat er dan nieuw is, dat is niet die mens van dat oorspronkelijke leven dat er al was, maar dat nieuwe leven, dat is de herstelde status als kind van God, zonder dat de zonde en dat vlees en die val dat kind nog wordt aangerekend.

Lees je wel wat ik altijd schrijf?

Je verandert jouw schrijven naar wat ik steeds schrijf.

Maar.. veroordeelt wel op een schijnheilige manier wat ik schrijf'.

Waarom en wat is je streven?

16 minuten geleden zei Tomega:

Uiteindelijk Thom, zijn je inzichten niet eens alle onjuist en verkeerd. Dat is ook juist het ernstige: het kan wat doen met de zielen.

Dat is de bedoeling ook dat het wat doet met de zielen. Luid en duidelijk, en niet in verhapselde onleesbare zinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Terwijl de oudste zonde van de mens is, om net als jij zegt, zich gelijk te wanen aan die God, of om zich te willen meten met die God, of om gewoon meer van die God te claimen en te nemen, dan dat die God aan hem gegeven had om te claimen en te nemen. 

..om net als jij zegt?

Wat zeg ik dan Tomega?

Ik schrijf; ik moet kleiner worden opdat Hij kan groeien in de tot geloof gekomen mens; de mens die zich het Leven en Licht bewust is geworden.

Hij, is de Verlosser, is het Leven zelf. Hij, is de wedergeborene, Hij is de Christus. Hij, is de uit God geborene.

Jij, en ik, hebben ons over te geven aan Hem; Hij die voor mij was, en na mij komen zal.

Hij heeft Zijn Zoon gezonden, om in ons tot ontwikkeling te komen, die Hem aangenomen hebben.

1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

wederom een uitspraak in zijn vernederde staat en bewijs dat men binnen de Godheid hunzelf niet vereren maar elkaar. zoals ook de Vader de Zoon eert en niet zichzelf.

Dat zegt Jezus er niet bij. Hij heeft een voormenselijk leven gehad en toen was de Vader dus ook groter dan Hij. En ook na het Duizend Jarig Rijk geeft Hij het Rijk weer aan God. Maar als Hij God is dan geeft Hij het weer aan zichzelf? Zo onlogisch als wat.

2 uur geleden zei thom:

Je verandert jouw schrijven naar wat ik steeds schrijf.

Ik verander helemaal niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Dat zegt Jezus er niet bij. Hij heeft een voormenselijk leven gehad en toen was de Vader dus ook groter dan Hij. En ook na het Duizend Jarig Rijk geeft Hij het Rijk weer aan God. Maar als Hij God is dan geeft Hij het weer aan zichzelf? Zo onlogisch als wat. Ik verander helemaal niks.

Elke waarheid doorloopt drie fasen, sommigen komen nooit verder. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Heel de schepping is vervloekt en onder de slavernij van de vergankelijkheid gekomen door de zondeval.

Correctie, de schepping op aarde. Als we jou redenatie volgen zijn alle engelen ook vervloekt. Dat is dus onzin. God heeft Zijn eigen Zoon naar de aarde gestuurd omdat Hij juist vrij van zonde en erfzonde is. Hij komt uit de hemel. Op die wijze kan Hij een zoenoffer brengen voor wat een volmaakt mens teweeg gebracht heeft. Jezus was hier o.a. op aarde om in de hoedanigheid als volmaakt mens een zoenoffer te kunnen brengen. Een mens van de aarde zou dat nooit kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid