Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

5 uur geleden zei sjako:

Ja, ongelofelijk he. Maar dat is wat de Bijbel leert, een herstelde schepping. Wat of wie is de heilige Geest volgens @Levi Ben benieuwd naar een Joodse visie.

Joden kennen geen heilige geest zoals christenen die kennen. Het woord roeach wat we direct al in het begin van de Tora tegenkomen betekend: adem, geest, wind, gedachten, ruis, koelte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Levi:

Joden kennen geen heilige geest zoals christenen die kennen. Het woord roeach wat we direct al in het begin van de Tora tegenkomen betekend: adem, geest, wind, gedachten, ruis, koelte. 

@Levi,

Christenen gebruiken ook die woorden wel om uit te leggen wat Geest is. Maar om ontopic te raken orthodoxe joodse vrouwen dragen vaak een pruik i.p.v een hoofddeksel wanneer ze naar de synagoge gaan? Ik ken het alleen van de Joodse wijk in Antwerpen en een vakantie in Saas-Fee, waar honderden orthodox Joodse mensen waren. Misschien een conferentie of zo.

14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe kijk jij aan tegen de man?

Een man is voor mij hoe hij zich toont. Hij kan mijn sympathie hebben door wie hij is, maar zo zijn er ook mannen die ik niet sympathiek vind. Ik heb niet persé respect voor iemand/ een man omdat deze gelovig is.

Ik kijk niet tegen iemand op omdat hij een man is.

 

@Kaasjeskruid,

Hoe kijk jij persoonlijk aan tegen de vrouw?

 

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lobke:

Een man is voor mij hoe hij zich toont.

Sympathiek of niet sympathiek, thats the question. Sympathieke mensen die niet in God geloven zijn er inderdaad in overvloed. Maar... is sympathiek zijn genoeg om het weer in orde te krijgen met God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lobke:

@Levi,

Christenen gebruiken ook die woorden wel om uit te leggen wat Geest is. Maar om ontopic te raken orthodoxe joodse vrouwen dragen vaak een pruik i.p.v een hoofddeksel wanneer ze naar de synagoge gaan? Ik ken het alleen van de Joodse wijk in Antwerpen en een vakantie in Saas-Fee, waar honderden orthodox Joodse mensen waren. Misschien een conferentie of zo.

Joodse mannen dragen een kipa (keppeltje) en eigenlijk is de meest belangrijke reden zodat je beseft dat er (letterlijk) iets boven je is - er is iets wat hoger is dan jijzelf. Om deze reden dragen joodse vrouwen soms een hoofddoek (géén sluier of gezichtsbedekking) en in sommige progressieve of liberale kringen ook een kipa. Bij sommige orthodoxe vrouwen is het meer gebruikelijk om in plaats van een hoofddoek een pruik te dragen. En bij een deel van de orthodox joodse vrouwen is dit vanwege de rabbijn die zij volgen. Er is in Amerika een rabbijn geweest die leerde dat de sjoa kon gebeuren vanwege de zonden van het joodse volk en die leerde dat als boetedoening joodse vrouwen hun hoofd kaal moeten scheren en een definitief een pruik moeten dragen. Helaas heeft die rabbijn nogal veel volgelingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Levi:

Joden kennen geen heilige geest zoals christenen die kennen. Het woord roeach wat we direct al in het begin van de Tora tegenkomen betekend: adem, geest, wind, gedachten, ruis, koelte. 

Dus de Christenen dus eigenlijk ook niet. Precies zoals jij de Geest omschrijft geloven wij het ook. Gods werkzame kracht, de Vader zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Sympathiek of niet sympathiek, thats the question. Sympathieke mensen die niet in God geloven zijn er inderdaad in overvloed. Maar... is sympathiek zijn genoeg om het weer in orde te krijgen met God?

Zonder sympathie gaat dat in ieder geval niet lukken.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Levi:

Er is in Amerika een rabbijn geweest die leerde dat de sjoa kon gebeuren vanwege de zonden van het joodse volk en die leerde dat als boetedoening joodse vrouwen hun hoofd kaal moeten scheren en een definitief een pruik moeten dragen. Helaas heeft die rabbijn nogal veel volgelingen. 

Doel je soms toevallig op de chassidische Satmar-groepering? Ben nu juist bezig in het boek Onorthodox van Deborah Feldman bezig, dat zich binnen die groepering afspeelt. Erg fascinerend en bij tijd en wijle vrij bizar om te lezen inderdaad en kan me zo voorstellen dat zij nauwelijks representatief zijn voor het gemiddelde jodendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Levi:

 En bij een deel van de orthodox joodse vrouwen is dit vanwege de rabbijn die zij volgen. Er is in Amerika een rabbijn geweest die leerde dat de sjoa kon gebeuren vanwege de zonden van het joodse volk en die leerde dat als boetedoening joodse vrouwen hun hoofd kaal moeten scheren en een definitief een pruik moeten dragen. Helaas heeft die rabbijn nogal veel volgelingen. 

Zo gaat dat vaak. Ik herinner me een christelijk gereformeerde kerk in mijn woonplaats waar vrouwen en kinderen pakweg 50 jaar geleden geen hoedjes droegen. Totdat er een predikant kwam die er voorstander van was, en ook hij kreeg volgelingen uit allerlei gemeentes en zelfs uit plaatsen 50 km verder weg.

Waarop baseert die Rabbijn dat kaalscheren? Ach er zullen ongetwijfeld teksten zijn die hij eruit pikt. Zo is het ook met de Westboro Baptist Church in Amerika, de meeste christenen willen er niets van weten. Maar ook zij pikken zaken uit de Bijbel, net als ik doe.

@Levi,

Dit vond ik een prachtige film en best on topic.  Ook in het orthodoxe joodse geloof is de rol van de vrouw niet gelijkwaardig.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Lobke:

Waarop baseert die Rabbijn dat kaalscheren? Ach er zullen ongetwijfeld teksten zijn die hij eruit pikt. Zo is het ook met de Westboro Baptist Church in Amerika, de meeste christenen willen er niets van weten. Maar ook zij pikken zaken uit de Bijbel, net als ik doe.

Vind je dat kaalscheren sympathiek? Hebben ze groot gelijk en het volste recht om de vrouwen zich kaal te laten scheren? Ik vind het volstrekt tegennatuurlijk en lelijk om te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Vind je dat kaalscheren sympathiek? Hebben ze groot gelijk en het volste recht om de vrouwen zich kaal te laten scheren? Ik vind het volstrekt tegennatuurlijk en lelijk om te zien.

Waar schrijf ik dat ik het sympathiek vind? Net als @Levi vind ik dit veel te ver gaan zoals ik het ook veel te ver vind gaan wanneer in orthodox christelijke gezindte vrouwen moeten zwijgen in de kerk. Net als ik dat ook zo vind wanneer moslima's een burka moeten dragen en een ondergeschikte rol hebben in de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Dus de Christenen dus eigenlijk ook niet. Precies zoals jij de Geest omschrijft geloven wij het ook. Gods werkzame kracht, de Vader zelf.

Ik eigenlijk ook.

2 uur geleden zei Lobke:

Waar schrijf ik dat ik het sympathiek vind? Net als @Levi vind ik dit veel te ver gaan zoals ik het ook veel te ver vind gaan wanneer in orthodox christelijke gezindte vrouwen moeten zwijgen in de kerk. Net als ik dat ook zo vind wanneer moslima's een burka moeten dragen en een ondergeschikte rol hebben in de gemeenschap.

Ik vraag mij af of evangelisatie nog effectief is in Nederland, als we erbij vertellen dat vrouwen moeten zwijgen in de samenkomsten en hun hoofd met een hoofddoek of een hoed moeten bedekken. Ik denk dat het een enorme drempel zou worden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik eigenlijk ook.

Ik vraag mij af of evangelisatie nog effectief is in Nederland, als we erbij vertellen dat vrouwen moeten zwijgen in de samenkomsten en hun hoofd met een hoofddoek of een hoed moeten bedekken. Ik denk dat het een enorme drempel zou worden.

Effectief of niet, als de teksten letterlijk en niet cultuur en tijdsgebonden gelezen worden, kun je daar niet onderuit. Wie er gelijk heeft -de letterlijke lezers of hen die cultuur of tijd gebonden lezen- dat weten we niet.   

Zojuist zei Lobke:

  

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Effectief of niet, als de teksten letterlijk en niet cultuur en tijdsgebonden gelezen worden, kun je daar niet onderuit. Wie er gelijk heeft -de letterlijke lezers of hen die cultuur of tijd gebonden lezen- dat weten we niet.   

 

Ik weet wel het één en ander door de gaven in de evangelische gemeente waar ik kom en kwam. Echter kan ik daarmee jou niet overtuigen denk ik.

Wat ik wel kan delen dat mijn vrouw en ik in de PKN te Nijverdal waren om de bevestiging van een predikante in de dienst als nieuwe dominee bij te wonen. Een vrouw die in de gereformeerde bond is opgegroeid en heel graag dominee wilde worden. Omdat dit daar niet kan, deed ze dit voor de confessionele hoek in de PKN. Terwijl we daar waren zag mijn vrouw weer Jezus die haar zegende en zegenende woorden over haar uitsprak. Ze zal de gemeente weer groot maken en het geloof terug brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema,

Ik bedoelde iets anders. Wanneer je gelooft dat de Bijbel in alles letterlijk gelezen moet worden, kun je als je evangeliseert  niet de negatievere teksten erbuiten houden. Als je dat gelooft, is het ook zo als je evangeliseert.

Dat je vrouw dat zo ervaart niks mis mee. Nooit wat mis mee, m.i wanneer je er anderen niet mee schaadt.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Ik weet wel het één en ander door de gaven in de evangelische gemeente waar ik kom en kwam. Echter kan ik daarmee jou niet overtuigen denk ik.

Wat ik wel kan delen dat mijn vrouw en ik in de PKN te Nijverdal waren om de bevestiging van een predikante in de dienst als nieuwe dominee bij te wonen. Een vrouw die in de gereformeerde bond is opgegroeid en heel graag dominee wilde worden. Omdat dit daar niet kan, deed ze dit voor de confessionele hoek in de PKN. Terwijl we daar waren zag mijn vrouw weer Jezus die haar zegende en zegenende woorden over haar uitsprak. Ze zal de gemeente weer groot maken en het geloof terug brengen.

Dag Gaitema, hoe wist je vrouw dat het Jezus was die aan haar verscheen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos:

Dag Gaitema, hoe wist je vrouw dat het Jezus was die aan haar verscheen? 

Dat is een kwestie van geloof. 

4 uur geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Ik bedoelde iets anders. Wanneer je gelooft dat de Bijbel in alles letterlijk gelezen moet worden, kun je als je evangeliseert  niet de negatievere teksten erbuiten houden. Als je dat gelooft, is het ook zo als je evangeliseert.

Dat je vrouw dat zo ervaart niks mis mee. Nooit wat mis mee, m.i wanneer je er anderen niet mee schaadt.

Het is meer dan ervaren. Ze ziet het en hoort het. Wat God doet gaat voorbij aan onze opvattingen. Ze geloofd immers ook de bijbel van kaft tot kaft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Terwijl we daar waren zag mijn vrouw weer Jezus die haar zegende en zegenende woorden over haar uitsprak. Ze zal de gemeente weer groot maken en het geloof terug brengen

Als heel de gemeente dat nou had gezien, dan was het iedereen duidelijk geweest wat er aan de hand was.
Als alleen je vrouw het ziet, en verder niemand, is er  geen verschil met een religieuze psychose.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Lobke:

Ik bedoelde iets anders. Wanneer je gelooft dat de Bijbel in alles letterlijk gelezen moet worden, kun je als je evangeliseert  niet de negatievere teksten erbuiten houden. Als je dat gelooft, is het ook zo als je evangeliseert.

Inderdaad. Het evangeliseren is geen populariteitsconstest. Het gaat om zaken die, als gevolg van de zondeval, tegen onze natuur ingaan. Die boodschap zal door enkel de mens volledig onbegrepen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid